Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 30 квітня 2024, питання №107124 500₴

возможна ли недобровольная мобилизация до 25 лет?

Добрый день. Молдой человек, возраст 24 с половиной года, 25 будет в ноябре. Прошел военную кафедру в университете, артилерист. Выдача, военных документов с присвоеним звания была назначена на осень, но из-за короновируса, все это отменилось. После окончания универа всстал на учет в Буче. В результате, сейчас он имеет только скан копию приписного свидетельства. Можно ли сейчас (до 25 лет) пойти в ТЦК без риска мобилизации, чтобы получить удостоверение офицера? Какие сценарии развития событий возможны если он туда пойдет и если не пойдет? Спасибо.

Відповіді юристів (7)

    Богун Сергій Павлович
    8%

    Доброго дня.

    Оскільки Ви атестовані до офіцерського складу Ви маєте статус військовозобов'язаного, а тому можете бути мобілізованим.

    Вам необхідно мати підстави для отримання відстрочки від призову під час мобілізації.

    Критерії визначені ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Згідно законодавства ВЛК пройти буде необхідно.

    Дерій Владислав Олегович
    12%

    Доброго дня!

    Ризик бути мобілізованим дуже високий, адже після закінчення воєнної кафедри хлопець набув статус військовозобов'язаного незалежно від віку.

    Щоб його не мобілізували він повинен мати право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    Можливо, навіть, краще. що у хлопця поки що є приписне, а не військовий квиток чи тимчасове посвідчення військовозобов'язаного.

    Якщо хлопець не піде до ТЦК - максимально, що йому загрожує - це штраф 850-1700 грн за порушення правил військового обліку.

    Якщо хлопець піде до ТЦК та в нього не буде підстав для відстрочки - його можуть призвати на військову службу під час мобілізації.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрий Климентьевич
    12%

    Доброго дня!

    Оскільки чоловік закінчив військову кафедру, то вже не знаходиться у статусі призовника, а є військовозобов'язанним та повинен мати чинний військово-обліковий документ. Тому у Вашому випадку мова не йде про "недобровільну мобілізацію", оскільки він підлягає мобілізації незалежно від віку.

    Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 про «Порядок організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів»

    20. Військовий облік ведеться на підставі даних паспорта громадянина України та військово-облікових документів.

    Військово-обліковими документами є:

    для призовників — посвідчення про приписку до призовної дільниці;

    для військовозобов’язаних — військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов’язаного;

    для резервістів — військовий квиток.

    У зв'язку з вищевикладенним, при явці до ТЦК чоловік однозначно буде мобілізований, якщо немає підстави для відстрочки.

    Підстави для відстрочки станом на зараз https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    Підстави для відстрочки після 18 травня https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3633-IX#Text

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Пономаренко Наталія
    16%

    Здравствуйте, уважаемый Н!

    Нет. По закону это невозможно после 18 мая 2024 года. Но есть ньюансы.

    Не подлежат призыву на военную службу во время мобилизации до достижения 25-летнего возраста военнообязанные, прошедшие базовую общевойсковую подготовку в соответствии со статьей 10-1 Закона Украины "О воинской обязанности и военной службе" или базовой военной службе. Такие лица в указанный период могут быть призваны на военную службу по их согласию (ч. 5 ст. 23 ЗУ «О мобилизационной подготовке и мобилизации» в редакции с 18.05.2024 г.).

    То есть законодатели прописали довольно хитро и сделали ссылку на базовую подготовку или службу.

    При этом лицо до 24-летнего возраста имеет право выбрать год, в который есть желание пройти базовую воинскую службу, если не осуществляется базовая военная подготовка в учебном заведении, которая начнётся с 1 января 2025 года и будет обязательной учебной дисциплиной как "Физическое воспитание" или "Охрана труда".

    Фактически базовая военная служба – это аналог срочной военной службы, но осуществляемый в течение 5 месяцев в невоенное время, или в течение 3 месяцев – в период военного положения.

    После этого лицо засчитывается в запас и подлежит мобилизации, если нет отсрочки. Но с условием, что такое лицо после базовой военной службы или подготовки не может быть мобилизовано до достижения 25-летнего возраста.

    Следовательно, в возрасте до 25 лет лицо может быть призвано только на базовую военную службу. При этом начать такую базовую военную службу нужно не позднее 24 лет. До этого человек может выбирать строчку его прохождения.

    Но здесь я не дам никакой гарантии, что при определенных условиях верховный главнокомандующий не даст приказа использовать срочники в боевых действиях и привлекать к боевым задачам.

    С уважением,

    адвокат Наталья Пономаренко

    ___

    На виконання вимог п. 11 ч. 1 ст. 9 Закону України "Про забезпечення функціонування української мови як державної" дублюю свою відповідь державною мовою.

    Доброго дня, шановний Н!

    Ні. За законом це неможливо після 18 травня 2024 року. Але є нюанси.

    Не підлягають призову військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов'язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку згідно зі статтею 10-1 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" або базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою (ч. 5 ст. 23 ОУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» у редакції з 18.05.2024 р.).

    Тобто законодавці прописали досить хитро та зробили посилання на базову підготовку чи службу.

    При цьому особа до 24-річного віку має право обрати рік, у який є бажання пройти базову військову службу, якщо не здійснюється базова військова підготовка у навчальному закладі, яка розпочнеться з 1 січня 2025 року та буде обов'язковою навчальною дисципліною як наприклад "Фізичне виховання" або "Охорона праці".

    Фактично базова військова служба - це аналог строкової військової служби, але який здійснюється протягом 5 місяців у невійськовий час, або протягом 3 місяців - у період воєнного стану.

    Після цього особа зараховується в запас та підлягає мобілізації, якщо не має відстрочки. Але з умовою, що така особа після базової військової служби чи підготовки не може бути мобілізована до досягнення 25-річного віку.

    Отже, у віці до 25 років особа може бути призвана лише на базову військову службу. При цьому розпочати таку базову військову службу треба не пізніше 24-років. До цього людина може обирати строк її проходження.

    Але тут я не дам жодної гарантії, що за певних умов верховний головнокомандувач не дасть наказ використовувати строковиків у бойових діях та залучати до бойових завдань.

    З повагою,

    адвокат Наталія Пономаренко

    Кирда Вячеслав Володимирович
    12%

    Вітаю Вас!

    Добрый день. Молдой человек, возраст 24 с половиной года, 25 будет в ноябре. Прошел военную кафедру в университете, артилерист. Выдача, военных документов с присвоеним звания была назначена на осень, но из-за короновируса, все это отменилось. После окончания универа всстал на учет в Буче. В результате, сейчас он имеет только скан копию приписного свидетельства. Можно ли сейчас (до 25 лет) пойти в ТЦК без риска мобилизации, чтобы получить удостоверение офицера? Какие сценарии развития событий возможны если он туда пойдет и если не пойдет? Спасибо.

    Звичайно, що зараз без ризиків це зробити неможливо. Особа, маючи завершену військову кафедру, вважається військовозобов'язаною та може бути мобілізована до виповнення 25-річного віку. Тим паче, наразі відчувається доволі серйозний дефіцит офіцерського складу в ЗСУ. Тому без наявності відстрочки оформити військово-обліковий документ не вийде ніяким чином.

    Щодо сценаріїв, то у випадку походу до ТЦК він ризикує бути мобілізованим (ризик доволі високий). Якщо не йти, то це доволі обширне питання. По суті, за неоновлення даних з 18 травня протягом 2 місяців може настати адміністративна відповідальність (штраф 3400-5100 грн).

    Загалом з огляду на Ваш запит хотів би детальніше розібратися, з якою метою Ви хочете отримати посвідчення офіцера. Можливо мова йде про вступ до закладу освіти? Буду вдячний за деталізацію питання.

    З повагою!

    Мамай Ірина Євгеніївна
    10%

    Доброго дня,

    По новому Закону вказано так:

    "Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов’язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку відповідно до статті 10-1 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" чи базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою".

    На мою думку тут мова саме про призовників, які не служили та пройдуть з 1 вересня 2025 року базову військову службу.

    Ви за своїм статусом є все ж військовозобов'язаним, який вчасно не прийшов до ТЦК для оформлення відповідних документів.

    Тому я вбачаю для вас складання адміністративного протоколу за порушення військового обліку та право ТЦК вас мобілізувати.

    Шукайте підставу для відстрочки.

    Корнійчук Євген Іванович
    30%

    Доброго дня, Хлопець закінчивши військову кафедру цим самим отримав статус військовозабов'язаний у резерві, тому він підлягає мобіліації. У разі відвідування ТЦК, буде виявлення що він має офіцерське звання, мобілізують аж бігом. Для уникнення мобілізації треба мати підстави для відстрочки враховуючи зміни.

    Основне: “Стаття 23. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
      • заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;
      • визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін 6–12 місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);
      • жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;
      • жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;
      • жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки- вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;
      • жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки- вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;
      • жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;
      • усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;
      • зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;
      • опікун особи, визнаної судом недієздатною;
      • які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи;
      • які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю ІІІ групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю ІІІ групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;
      • які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;
      • члени сім’ї другого ступеня споріднення особи з інвалідністю I або ІІ групи, зайняті постійним доглядом за нею (не більше одного та за умови відсутності членів сім’ї першого ступеня споріднення або якщо члени сім’ї першого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я). У разі відсутності членів сім’ї першого та другого ступеня споріднення норма цього пункту поширюється на членів сім’ї третього ступеня споріднення особи з інвалідністю I або ІІ групи;
      • жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років і чоловіка (дружину), який (яка) проходить військову службу за одним із видів військової служби, визначених частиною шостою статті 2 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”;
      • керівники міністерств та їх заступники, керівники державних органів, органів державного управління, юрисдикція яких поширюється на всю територію України;
      • народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
      • судді, судді Конституційного Суду України, члени Вищої ради правосуддя, члени Вищої кваліфікаційної комісії суддів України, керівник служби дисциплінарних інспекторів Вищої ради правосуддя, його заступник, дисциплінарні інспектори Вищої ради правосуддя;
      • Уповноважений Верховної Ради України з прав людини;
      • Голова та інші члени Рахункової палати;
      • працівники органів військового управління (органів управління), військових частин (підрозділів) Міністерства оборони України, Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту, Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України, Національної гвардії України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, апарату Міністерства внутрішніх справ України та експерти установ експертної служби Міністерства внутрішніх справ України;
      • дипломатичні службовці, які займають дипломатичні посади, Міністерства закордонних справ України, а також особи, які мають дипломатичний ранг Надзвичайний і Повноважний Посол;
      • 2державні службовці, які готують висновки до проектів нормативно- правових актів, проводять їх фахову, наукову, юридичну експертизу та/або експертизу прийнятих нормативно-правових актів, державні службовці, які безпосередньо виконують функції із забезпечення кібербезпеки, кіберзахисту та безпеки інформаційних технологій, роботи з розроблення програмного забезпечення, адміністрування баз даних, впровадження та підтримки новітніх інформаційно-комунікаційних технологій в органах, що забезпечують діяльність Президента України, Верховної Ради України та Кабінету Міністрів України;
      • інші військовозобов’язані або окремі категорії громадян у передбачених законом випадках.
    2. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
      • Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в пунктах 3–15 частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.
    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
    • здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;
    • наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно- технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;
    • жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:
    • військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;
    • працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;
    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;
    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами;
    • жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;
    • члени сімей (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, рідний (повнорідний) брат чи сестра) осіб, яким посмертно присвоєно звання Герой України за громадянську мужність, патріотизм, героїчне відстоювання конституційних засад демократії, прав і свобод людини, самовіддане служіння Українському народові, виявлені під час Революції Гідності (листопад 2013 року – лютий 2014 року).

    А також:

    • Особи, зазначені у пунктах 1–5 частини третьої цієї статті, у зазначений період можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.
    • Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов’язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку відповідно до статті 101 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” чи базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
    • Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені зі служби у запас у зв’язку із звільненням з полону. Такі особи можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
    • Перевірка підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення здійснюється територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки.
    • Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлюватися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на одну з вищезазначених відстрочок. Порядок оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою цього реєстру визначається Кабінетом Міністрів України.
    • Єдиним державним реєстром призовників, військовозобов’язаних та резервістів забезпечується неможливість надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації більше ніж одному військовозобов’язаному з підстав, зазначених у пунктах 9–14 частини першої цієї статті”.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України