Керування транспортним засобом у стані алкогольного чи наркотичного сп'яніння – це не лише порушення закону, а й джерело підвищеної небезпеки для вас і оточуючих. І якщо хтось вважає, що це стосується лише автомобілів, помиляється.
Важливо! Закон чітко говорить: електросамокати, електроскутери, електровелосипеди, гіроскутери та інші подібні засоби також підпадають під категорію транспортних засобів, і водії таких пристроїв несуть відповідальність на рівні з автомобілістами.
Стаття 130 Кодексу України про адміністративні правопорушення (КУпАП) забороняє керування транспортними засобами у стані алкогольного чи наркотичного сп’яніння. Це включає також відповідальність за відмову пройти медичний огляд на визначення такого стану.
Згідно з пунктом 10.1 Правил дорожнього руху (ПДР), транспортний засіб – це будь-який пристрій, призначений для перевезення людей чи вантажів. Це означає, що електросамокати, скутери, моноколеса й інші подібні пристрої прирівнюються до транспортних засобів і підпадають під дію статті 130 КУпАП.
За таких обставин, електровелосипед відповідно до пункту 1.10 Правил дорожнього руху відноситься до транспортних засобів, а не до велосипедів. Як наслідок, особа, яка керує електровелосипедом, є водієм, а не велосипедистом.
Тлумачення понять «джерело підвищеної небезпеки» та «транспортний засіб» не є тотожними. У цьому контексті ключовим є критерій наявності у електровелосипеда можливості приводити себе в рух за допомогою двигуна. Саме це відрізняє його від звичайного велосипеда і визначає належність до транспортних засобів, а також до джерел підвищеної небезпеки.
Наявність можливості приводити електровелосипед у рух мускульною силою велосипедиста не позбавляє його електродвигуна і здатності рухатися без мускульної сили. Отже, електровелосипед може функціонувати як транспортний засіб на електродвигуні, що є головною відмінністю від звичайного велосипеда.
Згідно з пунктом 2.13 ПДР, право на керування транспортними засобами категорії А1 (мопеди, моторолери, двоколісні транспортні засоби з двигуном потужністю до 4 кВт) може бути надано особам з 16-річного віку.
Водночас, відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 15.03.2023 у справі № 127/5920/22, використання електросамоката чи іншого подібного засобу (моноколеса, сегвея тощо) для переміщення особи як учасника дорожнього руху є джерелом підвищеної небезпеки, якщо в конкретному випадку такий засіб приводиться в рух за допомогою електродвигуна.
Характеристика електросамоката як механічного транспортного засобу з урахуванням потужності електродвигуна в цьому випадку не має значення для оцінки небезпеки.
Використання електросамокатів чи скутерів у стані сп’яніння – це джерело підвищеної небезпеки. Водій, який втрачає концентрацію, легко може створити аварійну ситуацію або стати причиною травмування пішоходів.
Європейський суд з прав людини у справі «О'Галлоран і Франціс проти Сполученого Королівства» зазначив: "Володіння транспортним засобом – це не лише право, а й обов’язок дотримуватися правил, які гарантують безпеку інших учасників дорожнього руху."
Електросамокат, скутер або електровелосипед — це не іграшка, а повноцінний транспортний засіб. Порушуючи правила, ви ризикуєте не лише отримати штраф чи бути позбавленим права керування, а й завдати шкоди собі та іншим.Дотримання закону – це не лише обов’язок, а й запорука вашої безпеки.
Комментарии