Наразі в мережі одним з основних питань, яке лунає від клієнтів, є тема проходження медичного огляду тими, кого було визнано раніше обмежено придатними до військової служби. Думки юристів-адвокатів з цього питання розділилися, умовно, на два табори.
Хотів би надати свій погляд на тему медичного огляду обмежено придатних, який спиратиметься, у першу чергу, на практику. Але поговоримо також і про теорію.
Отже, що нам говорить Закон?
Відповідно до п. 2 "Прикінцевих та перехідних положень" Закону № 3621-IX громадяни, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.
Які висновки з цієї невеликої норми?
1. Обмежено придатні громадяни, як військовозобов'язані, так і військовослужбовці, підлягають повторному медичному огляду, однак мова не йде про те, що вони зобов'язані його ініціювати, наприклад, самостійно звернувшись до ТЦК та СП або командира в/ч.
2. Закон не конкретизує процедури направлення такої особи на повторний медичний огляд, що відповідно надає нам право звернутися до підзаконних нормативно-правових актів для з'ясування цього питання.
Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України не дає нам відповіді на дане питання, а лише передбачає, що медичний огляд військовозобов’язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП, начальників центрів рекрутингу Збройних Сил України, на підставі направлення (пункт 3.1.).
Правила військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачають:
"Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
2) прибувати за викликом районних (міських) ТЦК та СП на збірні пункти, призовні дільниці, до ТЦК та СП у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) ТЦК та СП для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів;
4) проходити медичний огляд та лікування в закладах охорони здоров’я згідно з рішеннями комісій з питань взяття на військовий облік, направлення для проходження базової військової служби або військово-лікарських комісій районних (міських) ТЦК та СП".
Все ж якщо бути відвертим, аналіз наведених норм законодавства чітко говорить, що ініціатором проходження особою військово-лікарської комісії, у тому числі до 05.02.2025, має виступати саме ТЦК та СП, зокрема, шляхом виклику особи повісткою, розпорядженням тощо.
Водночас мій особистий погляд з урахуванням практичного складника - кожна особа самостійно несе відповідальність за себе, у тому числі з питань військового обліку. А тому чекати від ТЦК повістки не варто. Повістки може не бути, але будуть представники ТЦК на блокпостах, вулицях і так далі. Дійсно, накладений штраф Ви маєте право оскаржити, але виключно через суд.
Моя порада - рекомендую пройти ВЛК обмежено придатним до 05.02.2025, не чекаючи виклику ТЦК та СП. Чи дослухатися - суб'єктивне рішення кожного.
Комментарии
Адвокат, г. Киев, 24 года опыта
Адвокат, г. Чернигов, 6 лет опыта