Споживач має право!

Багато хто, в повсякденному житті не знає та не користується своїми правами належним чином, хоча вони є досить широкими, а реалізувати їх досить нескладно.

Коротко опишу основні нюанси прав споживачів, їх гарантій та реалізації.

Основні нюанси прав споживачів

На письмову вимогу споживача на час ремонту йому надається (з доставкою) товар аналогічної марки (моделі, артикулу, модифікації) незалежно від моделі. Для цього продавець, виробник (підприємство, що задовольняє вимоги споживача,) зобов'язані створювати (мати) обмінний фонд товарів.

Перелік таких товарів визначено постановою Кабінету Міністрів України № 172 від 19.03.1994.

До переліку товарів, з яких утворюється обмінний фонд входять:

  • телевізори;
  • холодильники, морозильні камери;
  • пральні машини;
  • мікрохвильові печі;
  • кухонні машини;
  • пилососи;
  • електропраски;
  • електроміксери, електро-соковитискач;
  • електрофени;
  • електрочайники, електрокавоварки;
  • персональні комп'ютери та комплектуючі частини до них;
  • апарати телефонні, у тому числі мобільного зв'язку;
  • апаратура для відеозапису та відтворення зображення і звуку.

Основний нормативний акт, який регулює права споживачів, а також відповідальність продавців, виробників є ЗУ «Про захист прав споживачів».

Важливо! На час впровадження воєнного стану, деякі магазини та продавці товарів почали спекулювати тим, що нібито на час введення воєнного стану вони незобов’язані виконувати вимоги закону про «Захист прав споживачів», проте це не відповідає дійсності, оскільки жодних змін з цього приводу не вносилося, а відповідно права споживача не мають порушуватися.

Як відбувається реалізація прав споживача та нюанси, на які слід звернути увагу?

Вимоги споживача щодо усунення недоліку товару протягом гарантійного терміну пред'являються на вибір споживача продавцеві за місцем купівлі товару, виробникові або підприємству, що задовольняє ці вимоги за місцезнаходженням споживача.

Магазин не має права відправляти споживача до сервісного центру або до виробника, він зобов’язаний прийняти товар на ремонт та власним коштом передати товар до гарантійної майстерні.

При пред'явленні споживачем вимоги про безоплатне усунення недоліків товару вони повинні бути усунуті протягом 14 днів з дати його пред'явлення або за згодою сторін в інший строк.

При прийманні товару на ремонт споживачеві має бути виданий відповідний документ (квитанція про прийом на ремонт, акт прийому товару і т.п.).

При здачі вашої речі на ремонт, обов’язково вказуйте не лише свій номер телефону, а й поштову адресу та e-mail.

Це допоможе від недобросовісних сервісних центрів, які при вказанні, наприклад, лише вашого телефону, користуючись ситуацією, можуть наполягати, що не змогли вам дозвонитися і повідомити певні обставини ремонту тощо, щоб в подальшому уникнути відповіальності передбаченої ЗУ "Про захист прав споживачів"

При цьому до підписання цього документу зверніть увагу на наступне:

  • в акті прийому має бути описаний стан товару, наявні механічні ушкодження, зовнішній вигляд і т.п., в іншому разі ви не зможете довести, що працівники сервісу додали вашому товару подряпини чи потертості;
  • уважно читайте те, що написано дрібними літерами! Особливу увагу зверніть на строки проведення ремонту. За законом ремонт строком більше 14 днів можливий лише за згодою споживача.

Якщо в акті прийому ви бачите слова про те, що «строк ремонту може бути подовжений більше 14 днів», «згоден на строк ремонту довше 14 днів» і т.п. – прямо на акті прийому пишіть, що «на ремонт довше 14 календарних днів я НЕ згоден/згодна».

Таке ваше заперечення дасть вам право:

  1. На стягнення неустойки за прострочення ремонту товару, починаючи з 15-го дня, у розмірі 1% від вартості товару за кожен день прострочення ремонту.
  2. Звернутися до магазину з вимогою про повернення грошей за товар або заміну товару у зв’язку з тим, що оскільки ремонт триває більше 14 днів, то товар ремонту не підлягає і недолік у товарі є істотним.

З повагою, адвокат Комаса Олександр.


Рейтинг: 3.7 - 3 голосов

Автор статьи


Комаса Александр Владимирович

Адвокат, г. Чернигов

Возраст: 34 года 12 лет опыта На проекте 3 года
Всего консультаций: 123 Платных консультаций: 22

Гражданское право, Трудовое право, Семейное право, Недвижимо...

2 отзывов

Комментарии