Останнім часом все частіше стикаюся з випадками, коли заброньовані чоловіки хотіли б оформити відстрочку за іншою підставою, яка у них в наявності. Або навпаки, коли у наявності відстрочка по іншій підставі, а хотілося б оформити бронювання (особливо актуально категоріям, чия відстрочка продовжується автоматично).
Чи є взагалі вихід із даної ситуації? Питання цікаве, а тому давайте розберемо різні випадки.
Випадок № 1 - чоловік має бронювання до 12.02.2026 (умовно), але хотів би оформити відстрочку у зв'язку із наявністю у матері групи інвалідності (пункт 13). Це, зокрема, актуально тим, хто хотів би перетнути кордон по супроводу.
Які є варіанти?Загалом їх не так багато, адже питання доволі складне. Можна, звісно, запропонувати звільнення, але не думаю, що це всім підійде. Проаналізуємо чинне законодавство.
Відповідно до постанови КМУ від 27.01.2023 № 76 однією з підстав для анулювання наданої відстрочки у зв'язку із бронюванням є:
9) надання відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
Тобто, ТЕОРЕТИЧНО порядок передбачає правову можливість анулювання бронювання у зв'язку із наданням відстрочки з інших причин (підстав).
Згідно з нормами вищезазначеної постанови, порядок анулювання бронювання наступний:
-для органів державної влади та місцевого самоврядування: подання обґрунтованої заяви керівником через портал «Дія»;
-для критично важливих підприємств: подання обґрунтованої заяви керівником не частіше ніж один раз на місяць через портал «Дія».
В кінці 2024 року на порталі «Дія» з’явилася нова функція – панель «Анулювання бронювання працівників».
Враховуючи вищезазначене, на мій погляд, коротко це може виглядати таким чином:
- Чоловік звертається до ТЦК із заявою про надання відстрочки за іншою підставою.
- Комісія погоджує відстрочку та особі видається паперова довідка про надання відстрочки.
- Далі цю паперову довідку працівник пред'являє роботодавцю, який засобами Порталу Дія подає на анулювання відстрочки.
- Після анулювання бронювання - особа звертається до ТЦК із паперовою довідкою для внесення інформації в реєстр.
- ТЦК вносить до "Оберіг" строк дії, підставу для відстрочки.
Алгоритми приблизний, можливо в чомусь я помиляюся. Але, в цілому, це реально. Як може вийти на практиці - припустити складно.
Інший 100 % варіант - чекати завершення відстрочки по бронюванню та лише потім звертатися до ТЦК.
Випадок № 2 - чоловік має відстрочку у зв'язку із навчанням, яка продовжується автоматично через застосунок Резерв+, але хотів би оформити відстрочку по бронюванню. Це, зокрема, актуально тим, хто працює на критично важливих підприємства та теоретично може бути направлений у відрядження/відпустку за кордон.
Випадок складніший. Тут очевидно, при наявності відстрочки, оформити бронювання неможливо (списки подати можна, але на 100 % система не пропустить). Відповідно для подачі на бронювання потрібно мати чистий Резерв+.
Чи допоможе видалення застосунку Резерв+, аби відстрочка не продовжувалася автоматично? Сказати складно.
На мій погляд, єдиною можливою опцією є подача звернення до ТЦК про внесення змін до "Оберіг" та скасування відстрочки у зв'язку зі здобуттям освіти для можливості отримання відстрочки у зв'язку із бронюванням.
Ризики? Оцінити складно, але думаю вони точно незначні. Все ж таки гіпотетично "підстрахуватися" навчанням можна буде завжди, а тому ТЦК не вигідно надсилати повістки, оголошувати розшук тощо.
Ось такі мої думки. Підкреслюю, що чинне законодавство доволі недосконале в цьому питанні, а практики, як такої, я не зустрічав.
Шановні підписники, можливо Ви на практиці стикалися з подібними випадками?
Комментарии