Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Административное право, 24 января 2024, вопрос №100770 400₴

директор сільського ліцею підпадає під непоширення конфлікту інтересів?

Доброго вечора. Працюю директором сільського ліцею. У 2022, 2023 роках уклала договори про постачання продуктів харчування у заклад із своїм сином. Попередньо оголошення про пошук постачальника розмістила на сайті закладу та у групі фейсбук. Ніхто не відгукнувся. Подала керівнику повідомлення про конфлікт інтересів. Закупівлі без використання електронної системи, суми від 5 до 60 тис. грн. Договори (19 ) реєструвалися три рази. Три рази подавала заяви.
Запитання: Чи повинна була прикріплювати документи до заяв? Чи поширюється конфлікт на мене, як сільського працівника?

Ответы юристов (6)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    16.8%

    Вітаю.

    Як на мій погляд, у даній ситуації мав місце реальний конфлікт інтересів.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про запобігання корупції

    Стаття 1. Визначення термінів

    1. У цьому Законі наведені нижче терміни вживаються в такому значенні:

    ...

    близькі особи - члени сім’ї суб’єкта, зазначеного у частині першій статті 3 цього Закону, а також чоловік, дружина, батько, мати, вітчим, мачуха, син, дочка, пасинок, падчерка, рідний та двоюрідний брати, рідна та двоюрідна сестри, рідний брат та сестра дружини (чоловіка), племінник, племінниця, рідний дядько, рідна тітка, дід, баба, прадід, прабаба, внук, внучка, правнук, правнучка, зять, невістка, тесть, теща, свекор, свекруха, батько та мати дружини (чоловіка) сина (дочки), усиновлювач чи усиновлений, опікун чи піклувальник, особа, яка перебуває під опікою або піклуванням зазначеного суб’єкта.

    приватний інтерес - будь-який майновий чи немайновий інтерес особи, у тому числі зумовлений особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, у тому числі ті, що виникають у зв’язку з членством або діяльністю в громадських, політичних, релігійних чи інших організаціях;

    реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень;

    Стаття 28. Запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

    1. Особи, зазначені у пунктах 1, 2 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані:

    1) вживати заходів щодо недопущення виникнення реального, потенційного конфлікту інтересів;

    2) повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів безпосереднього керівника, а у випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі - Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно;

    3) не вчиняти дій та не приймати рішень в умовах реального конфлікту інтересів;

    4) вжити заходів щодо врегулювання реального чи потенційного конфлікту інтересів.

    2. Особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть прямо чи опосередковано спонукати у будь-який спосіб підлеглих до прийняття рішень, вчинення дій або бездіяльності всупереч закону на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб.

    3. Безпосередній керівник особи або керівник органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність у підлеглої йому особи реального чи потенційного конфлікту інтересів приймає рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів, про що повідомляє відповідну особу.

    Національне агентство у випадку одержання від особи повідомлення про наявність у неї реального, потенційного конфлікту інтересів упродовж семи робочих днів роз’яснює такій особі порядок її дій щодо врегулювання конфлікту інтересів.

    4. Безпосередній керівник або керівник органу, до повноважень якого належить звільнення/ініціювання звільнення з посади, якому стало відомо про конфлікт інтересів підлеглої йому особи, зобов’язаний вжити передбачені цим Законом заходи для запобігання та врегулювання конфлікту інтересів такої особи.

    5. У разі існування в особи сумнівів щодо наявності в неї конфлікту інтересів вона має право звернутися за роз’ясненням до Національного агентства. У разі якщо особа не отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона діє відповідно до вимог, передбачених у цьому розділі Закону.

    6. Якщо особа отримала підтвердження про відсутність конфлікту інтересів, вона звільняється від відповідальності, якщо у діях, щодо яких вона зверталася за роз’ясненням пізніше було виявлено конфлікт інтересів.

    7. Закони та інші нормативно-правові акти, що визначають повноваження державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, порядок надання окремих видів державних послуг та провадження інших видів діяльності, пов’язаних із виконанням функцій держави, місцевого самоврядування, мають передбачати порядок та шляхи врегулювання конфлікту інтересів службових осіб, діяльність яких вони регулюють.

    ...

    Якщо Ви зробили повідомлення своєму керівництву про наявність у Вас конфлікту інтересів, зі своєї сторони виконали вимоги законодавства. Далі - все залежало від дій керівництва.

    Стаття 29. Заходи зовнішнього та самостійного врегулювання конфлікту інтересів

    1. Зовнішнє врегулювання конфлікту інтересів здійснюється шляхом:

    1) усунення особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів;

    ...

    Стаття 30. Усунення від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті

    1. Усунення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів здійснюється за рішенням керівника відповідного органу, підприємства, установи, організації, у випадках, якщо конфлікт інтересів не має постійного характеру та за умови можливості залучення до прийняття такого рішення або вчинення відповідних дій інших працівників відповідного органу, підприємства, установи, організації.

    2. Усунення особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, прирівняної до неї особи від виконання завдання, вчинення дій, прийняття рішення чи участі в його прийнятті в умовах реального чи потенційного конфлікту інтересів, а також залучення до прийняття такого рішення або вчинення відповідних дій інших працівників відповідного органу, підприємства, установи, організації здійснюється за рішенням керівника органу або відповідного структурного підрозділу, в якому працює особа.

    ...

    Зараз вже ситуацію ніяк не виправити, по суті. Втім, зі своєї сторони Ви зробили вже правильно.!

    Успіхів. Всього доброго Вам. З повагою.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    16.8%

    Доброго дня, Світлана!

    Для розуміння моєї позиції, давайте розглянемо усі, передбачені українським законодавством варіанти конфлікту інтересів, починаючи з їх визначення.

    Взагалі конфлікт інтересів - це конфлікт між публічно-правовими обов'язками і приватними інтересами державної посадової особи, за якого її приватні інтереси, котрі випливають з її положення як приватної особи, здатні неправомірним чином вплинути на виконання цією державною посадовою особою її офіційних обов'язків або функцій.

    Існує так званий потенційний конфлікт інтересів, тобто наявність у особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові чи представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст.1 Закону України «Про запобігання корупції»).

    Крім того, ми можемо говорити про реальний конфлікт інтересів - суперечність між приватним інтересом особи та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень (ст.1 Закону України «Про запобігання корупції»).

    Приватний інтерес – будь-який майновий чи немайновий інтерес особи. Такий інтерес може зумовлюватись особистими, сімейними, дружніми чи іншими позаслужбовими стосунками з фізичними чи юридичними особами, а також іншими обставинами.

    Невід’ємною складовою конфлікту інтересів є службові/представницькі повноваження та вплив (можливість впливу) приватного інтересу на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, вчинення чи невчинення дій під час реалізації таких повноважень.

    Приватний інтерес здатний впливати на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень, вчинення чи невчинення дій лише під час реалізації дискреційних службових чи представницьких повноважень.

    Суперечність полягає в тому, що, з одного боку, в особи наявний приватний інтерес (майновий або немайновий), а з іншого – особа, уповноважена на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, має виконувати свої службові обов’язки в інтересах держави, територіальної громади, виключаючи можливість будь-якого впливу приватного інтересу.

    Закон "Про запобігання корупції" визначає, що певні особи зобов’язані, зокрема, повідомляти не пізніше наступного робочого дня з моменту, коли особа дізналася чи повинна була дізнатися про наявність у неї реального чи потенційного конфлікту інтересів, безпосереднього керівника. У випадку перебування особи на посаді, яка не передбачає наявності у неї безпосереднього керівника, або в колегіальному органі вона повідомляє Національне агентство чи інший визначений законом орган або колегіальний орган, під час виконання повноважень у якому виник конфлікт інтересів, відповідно.

    Безпосередній керівник особи або керівник органу, дякий може звільнити чи ініціювати звільнення працівника з посади протягом двох робочих днів після отримання повідомлення про наявність цього працівника конфлікту інтересів, ухвалює рішення щодо врегулювання конфлікту інтересів, про що повідомляє відповідну особу.

    Заходи зовнішнього врегулювання конфлікту інтересів та порядок їх застосування визначені в статтях 29–34 закону "Про запобігання корупції".

    https://nazk.gov.ua/uk/pokaznyky-diyalnosti-departamentu/#:~:text=Реальний%20конфлікт%20інтересів%20–%20суперечність%20між,під%20час%20виконання%20зазначених%20повноважень.

    Оскільки Ви повідомили свого керівника про наявний конфлікт інтересів, то зробили все, що було від Вас потрібно відповідно до чинного законодавства. Далі вже Ваше керівництво повинно було приймати міри щодо врегулювання конфлікту інтересів і повідомити Вас про це.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Корнійчук Євген Іванович
    16.8%

    Доброго дня,

    Коло осіб на яких не поширюються обмеженні щодо спільної роботи близьких осіб

    Обмеженні щодо спільної роботи близьких осіб не поширюються на:

    • народних засідателів і присяжних;
    • близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи;
    • осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    Сільська місцевість - території, що знаходяться за межами міст і є переважно зонами сільськогосподарського виробництва та сільської забудови (ст.1 Закону України «Про сільськогосподарську дорадчу діяльність»).

    До гірських населених пунктів належать міста, селища міського типу, селища, сільські населені пункти, які розташовані у гірській місцевості, мають недостатньо розвинуті сферу застосування праці та систему соціально-побутового обслуговування, обмежену транспортну доступність (ст. 1 Закону України "Про статус гірських населених пунктів в Україні").

    Населені пункти, які отримали статус гірських, закріплені в Постанові Кабінету Міністрів України від 11 серпня 1995 № 647 «Про перелік населених пунктів, яким надається статус гірських».

    При цьому слід звернути увагу на абзац 7 розділу 1.2.3 Методичних рекомендацій щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів, затверджених рішенням Національного агентства з питань запобігання корупції від 29.09.2017 №839, де визначено, «що не зважаючи на те, що вказані суб'єкти не підпадають під дію обмеження щодо спільної роботи близьких осіб, це не означає, що на них не поширюються загальні вимоги щодо врегулювання конфлікту інтересів з урахуванням особливостей їх статусу. Відтак, вказаним особам варто вживати заходів, передбачених Закону України «Про запобігання корупції» для його врегулювання. При цьому, до них в залежності від конкретної ситуації може бути застосований будь-який із передбачених Законом захід врегулювання конфлікту інтересів».

    Відповідно до постанови КМ УРСР від 03 листопада 1980 року №539 Про часткову зміну постанови Ради Народних Комісарів УРСР від 4 червня 1933 "Про суміщення посад і службу родичів в установах, підприємствах та організаціях громадського сектора" , виключеннями з правил щодо заборони спільної роботи близьких осіб можуть бути:

    • Працівників, які займають безпосередньо підпорядковані або підконтрольні виборні посади;
    • Фахівців сільського господарства, що працюють в радгоспах і інших державних сільськогосподарських підприємствах і організаціях, а також в науково-дослідних установах по сільському господарству, розташованих в сільській місцевості;
    • Працівників лінійних підприємств залізничного транспорту, крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств;
    • Працівників плаваючого складу суден річкового флоту і працівників експлуатаційних підприємств і організацій річкового транспорту (за винятком розташованих в обласних центрах), крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств і організацій;
    • Працівників дорожніх організацій, що здійснюють експлуатацію автомобільних доріг загального користування, крім головних бухгалтерів і касирів цих організацій;
    • Працівників з експлуатаційно-технічного обслуговування лінійних і станційних споруд зв'язку, радіо і телебачення;
    • Працівників будівельно-монтажних і мостобудівних поїздів, механізованих колон та інших пересувних спеціальних будівельних формувань, крім головних бухгалтерів і касирів цих організацій;
    • Лікарів лікувально-профілактичних і санітарно-профілактичних закладів охорони здоров'я;
    • Наукових та педагогічних працівників, лекторів, бібліотекарів і бібліографів у всіх наукових, навчальних і виховних установах;
    • Артистів, художників і музикантів державних театрів, художніх колективів та студій;
    • Працівників кульових геологічних експедицій, партій, загонів і ділянок;
    • Фахівців лісового та водного господарства, працівників освіти, медичних працівників, працівників культурно-просвітніх установ, працівників підприємств роздрібної торгівлі та громадського харчування споживчої кооперації, що працюють в сільській місцевості;
    • Працівників ставкових і озерних рибоводних господарств, рибоводних заводів, нерестово- вирастних господарств і риборозплідників, крім головних бухгалтерів і касирів цих підприємств
    Токмач Галина Николаевна
    16.8%

    Вітаю!

    Чи поширюється конфлікт на мене, як сільського працівника? - так, оскільки Ви являєтеся керівником комунального закладу і ваша посада пов’язана з виконанням організаційно-розпорядчих та адміністративно-господарських обов’язків. Однак, відповідальність Вам не загрожує. По-перше, Ви повідомили про конфлікт інтересів своє керівництво (я так розумію начальника відділу освіти). По-друге, відповідно до ст.38 Кодексу України про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше як через два місяці з дня вчинення правопорушення.

    Визначення «конфлікту інтересів» наводить абзац 2 частини 5 статті 11 Закону № 922:

    Конфлікт інтересів — для цілей цього Закону вважається наявність приватного інтересу у працівника замовника чи будь-якої особи або органу, які діють від імені замовника і беруть участь у проведенні процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або можуть вплинути на результати цієї процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень або на вчинення чи невчинення дій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, та/або наявність суперечності між приватним інтересом працівника замовника чи будь-якої особи або органу, які діють від імені замовника і беруть участь у проведенні процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі).

    Тобто, конфлікт інтересів виникає за таких умов:

    • є особа, що проводить закупівлі або може вплинути на їхній результат;
    • така особа має приватний інтерес;
    • проведення закупівлі може або вже викликає суперечності між приватним інтересом та службовими чи представницькими повноваженнями такої особи;
    • така ситуація впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час проведення закупівлі службовою особою.

    Водночас, що таке «приватний інтерес», визначає частина 1 статті 1 Закону № 1700. Дефініція не є вичерпною (тобто, окрім перелічених у Законі випадків, можуть бути і додаткові), але зміст зводиться до такого.

    У випадку, коли особа, що має певні службові/представницькі повноваження, може отримати певні майнові вигоди (отримання певного матеріального зиску), або не майнову користь (допомога родині, друзям, тощо), можна говорити про наявність приватного інтересу.

    Щодо суперечки між приватним інтересом та службовими/представницькими повноваженнями. Особа може спокуситися на отримання певних переваг/майна та використати своє становище, тобто ухвалити рішення (вчинити дію/бездіяльність), яке принесе більше користі лише такій особі, ніж замовнику, тобто державі загалом. Тож діє так звана «презумпція винуватості» щодо такої особи.

    Закон № 922 вимагає, щоб призначення уповноваженої особи не створювало конфлікту між інтересами замовника й учасника чи між інтересами учасників закупівлі, наявність якого може вплинути на об’єктивність і неупередженість ухвалення рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі.

    Частина 1 статті 1 Закону № 1700 вказує, що потенційний конфлікт інтересів — наявність в особи приватного інтересу у сфері, в якій вона виконує свої службові/представницькі повноваження, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість ухвалення нею рішень (у т.ч. вчинення дії чи бездіяльності) під час виконання нею повноважень.

    А реальний конфлікт інтересів за частиною 1 статті 1 Закону № 1700 — це суперечність між приватним інтересом особи та її службовими/представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість ухвалення рішень, або на вчинення чи невчинення дій під час виконання зазначених повноважень.

    Тобто у першому випадку обставини, що можуть спричинити конфлікт інтересів (сумніви щодо неупередженості) є теоретичними, а у випадку реального конфлікту інтересів можна казати про те, що механізм ухвалення рішень уже запустили. Оскільки легше зрозуміти це на прикладах, перейдімо до наступного розділу.

    Приклади конфлікту інтересів:

    Потенційний конфлікт інтересів може полягати у такому. Є замовник, який має потребу в закупівлі продуктів харчування у певному регіоні. Оскільки такі продукти швидко псуються, а їхня доставка може спричинити додаткові витрати, то найчастіше на тендер виходять місцеві постачальники.

    У той же час особа, що виконує службові/представницькі повноваження від імені замовника, має частку в ТОВ, що є одним із таких учасників (або родичі/друзі такої особи мають таку частку, чи навіть друг такої особи є підприємцем, що може поставити відповідні ТМЦ тощо).

    У такому випадку ще до того, як оголосили таку закупівлю (але під час визначення необхідності такої закупівлі), виникає потенційний конфлікт інтересів. Адже є теоретична ймовірність того, що уповноважена особа (або інша особа, що має вплив на хід закупівель) спокуситься зробити цілеспрямовані дії, щоб визнати переможцем того учасника, з яким у такої особи є зв’язки.

    Приклад 1. Особа, що виконує службові/представницькі функції має сина, який є власником одного з учасників закупівель. У цьому випадку йдеться не лише про пов’язаність осіб, але і про конфлікт інтересів.

    Приклад 2. Ще один приклад реального конфлікту інтересів. Директор замовника пішов у відпустку, а договір закупівлі підписав його заступник. Умовно назвемо його пан А. Пан А має дружні стосунки із паном В, який є кінцевим бенефіціарним власником товариства – переможця закупівель.

    Як показує практика, є такі види відповідальності:

    1) господарська, яку суд застосовує до замовника шляхом визнання договору закупівлі недійсним. А також в силу приписів статті 208 ГК все одержане за зобов'язанням можуть стягнути в дохід держави за рішенням суду;

    2) адміністративна відповідальність через конфлікт інтересів застосовується до особи, що не повідомила про наявність у неї реального конфлікту інтересів (ст. 1727 КпАП). Тобто накладається штраф на відповідну особу. Слід враховувати, чи така особа підпадає під дію приписів пунктів. 1,2 частини 1 статті 3 Закону № 1700.

    Способи запобігання конфлікту інтересів описує стаття 28 Закону № 1700. Так, особи, яких визначають пункти 1,2 частини 1 статті 3 цього Закону повинні:

    • вживати заходів з метою недопущення виникнення реального/потенційного конфлікту інтересів;
    • повідомляти відповідні органи (керівника/НАЗК) про наявність конфлікту інтересів;
    • не ухвалювати рішень/вчиняти дій в умовах реального конфлікту інтересів;
    • вжити заходів, щоб врегулювати конфлікт інтересів.

    Пам’ятайте, що особи, які уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, не можуть прямо чи опосередковано спонукати своїх підлеглих (у будь-який спосіб) до ухвалення рішень, вчинення дій або бездіяльності, що суперечать законодавству, на користь своїх приватних інтересів або приватних інтересів третіх осіб.

    За таких обставин замовникам варто прописати у відповідних посадових інструкціях, що особа, яка є відповідальною або впливає (у т.ч. керівник) на закупівлю, повинна обов’язково уникати конфлікту інтересів та повідомляти про його наявність.

    Також особа, яка є представником замовника (у т.ч. керівник), коли передбачає, що у майбутньому може виникнути конфлікт інтересів, може позбутися свого майна. Наприклад, продати частку у товаристві. Якщо ж для такої особи є більш привабливим залишити таку частку, то вона буде змушена або звільнитися (це стосується керівника), або написати доповідну про те, що не може бути уповноваженою особою замовника через можливість конфлікту інтересів.

    Якщо ж представник замовника не певен, чи є у нього конфлікт інтересів, він може звернутися до НАЗК за роз’ясненнями. Допоки не надійде роз’яснення, варто утриматися від будь-яких дій. Якщо ж закупівля є нагальною, тоді варто звернутися до керівництва та повідомити про можливість наявності конфлікту інтересів. А керівнику, у такому випадку, слід або піти у відпустку, або передоручити підписання договору іншому працівникові.

    Отже, під час закупівель, потрібно враховувати «конфлікт інтересів»: якщо ігнорувати цю обставину, можна спричинити серйозні наслідки.

    Всього найкращого!

    Дерій Владислав Олегович
    16.8%

    Вітаю Вас!

    Так як Ви здійснювали публічні закупівлі, то конфлікт інтересів присутній.

    Як сільський працівник Ви не мали б конфлікту інтересів якби прийняли на роботу сина.

    Згідно статті 27 ЗУ "Про запобігання корупції"

    1. Особи, зазначені у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, не можуть мати у прямому підпорядкуванні близьких їм осіб або бути прямо підпорядкованими у зв’язку з виконанням повноважень близьким їм особам.

    Особи, які претендують на зайняття посад, зазначених у пункті 1 частини першої статті 3 цього Закону, зобов’язані повідомити керівництво органу, на посаду в якому вони претендують, про працюючих у цьому органі близьких їм осіб.

    Положення абзаців першого та другого цієї частини не поширюються на:

    1) народних засідателів і присяжних;

    2) близьких осіб, які прямо підпорядковані один одному у зв’язку з набуттям одним з них статусу виборної особи, крім випадків прийняття близької особи на роботу помічником-консультантом народного депутата України, помічником-консультантом депутата Верховної Ради Автономної Республіки Крим, помічником-консультантом депутата місцевої ради;

    3) осіб, які працюють у сільських населених пунктах (крім тих, що є районними центрами), а також гірських населених пунктах.

    Якщо НАЗК встановить, що зазначені договори, Ви уклали діючи в умовах реального конфлікту інтересів, то вони можуть звернутися до суду для визнання їх недійсними

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю успіхів та вдалого дня!

    Турчин Ярослав Александрович
    16.3%

    ВІТАЮ ВАС, пані СВІТЛАНА!

    Вибачте, а яким чином Ви самостійно і одноосібно приймали рішення з таких питань? У Вас до 1 січня 2022 року не було тендерного комітету? Ваша сільська школа є розпорядником коштів та має власну бухгалтерію? Ви були визначені уповноваженою особою, відповідальною за закупівлі?

    Перш за все маю відзначити, що є хибним уявлення, що питання запобігання конфлікту інтересів при публічних закупівлях регулюється Законом України "Про запобігання корупції".

    Спеціальним законом для цих питань є Закон України "Про публічні закупівлі".

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/922-19#Text

    Відповідно до цього закону:

    6) Договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару;

    11) замовники - суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону;

    19) переможець спрощеної закупівлі - учасник, пропозиція якого відповідає всім умовам, що визначені в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, вимогам до предмета закупівлі і визнана найбільш економічно вигідною та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю;

    25) публічна закупівля (далі - закупівля) - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом;

    28) спрощена закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг, вартість яких дорівнює або перевищує 50 тисяч гривень та є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 і 2 частини першої статті 3 цього Закону;

    35) уповноважена особа (особи) - службова (посадова) чи інша особа, яка є працівником замовника і визначена відповідальною за організацію та проведення процедур закупівлі/спрощених закупівель згідно з цим Законом на підставі власного розпорядчого рішення замовника або трудового договору (контракту);

    37) учасник процедури закупівлі/спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об’єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію/пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі.

    Згідно з ч. 1 ст. 2 Закону, До замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать:

    3) юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:

    • юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
    • органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
    • у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;

    Відповідно до ч. 5 - 7 ст. 11 Закону,

    5. Визначення або призначення уповноваженої особи не повинно створювати конфлікт між інтересами замовника та учасника чи між інтересами учасників процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, наявність якого може вплинути на об’єктивність і неупередженість ухвалення рішень щодо вибору переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.

    Для цілей цього Закону конфліктом інтересів вважається наявність приватного інтересу у працівника замовника чи будь-якої особи або органу, які діють від імені замовника і беруть участь у проведенні процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або можуть вплинути на результати цієї процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, що може вплинути на об’єктивність чи неупередженість прийняття нею рішень або на вчинення чи невчинення дій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, та/або наявність суперечності між приватним інтересом працівника замовника чи будь-якої особи або органу, які діють від імені замовника і беруть участь у проведенні процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та її службовими чи представницькими повноваженнями, що впливає на об’єктивність або неупередженість прийняття рішень або на вчинення чи невчинення дій під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.

    6. Уповноважена особа під час організації та проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі повинна забезпечити об’єктивність та неупередженість процесу організації та проведення процедур закупівель/спрощених закупівель в інтересах замовника.

    7. Уповноважена особа здійснює свою діяльність на підставі укладеного із замовником трудового договору (контракту) або розпорядчого рішення замовника та відповідного положення. Уповноважена особа повинна мати вищу освіту, як правило юридичну або економічну освіту. У разі визначення кількох уповноважених осіб розмежування їх повноважень та обов’язків визначається рішенням замовника.

    Не можуть визначатися або призначатися уповноваженими особами посадові особи та представники учасників, члени їхніх сімей, а також народні депутати України, депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим та депутати міської, районної у місті, районної, обласної ради.

    Жодних пільг щодо публічних закупівель в цьому плані закон для сільської місцевості НЕ МІСТИТЬ.

    Тобто якщо Ви підписували договір із своїм сином та одноосібно визначали його переможцем закупівлі - то Вам дійвсно може бути інкриміноване порушення закону і корупція.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України