Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 11 апреля 2024, вопрос №105293 600₴

Права та наслiдки вручення повiстки

Я б хотів дізнатися про права та можливі наслідки отримання або відмови від отримання повістки.

Якщо мене, наприклад, зупинять на трасі чи на блокпосту/вулиці, перевірять документи і на їх основі вручать повістку.

До/під час вручення:

1) Чи маю я право відмовитися від отримання?
2) Які ще варіанти у мене є, окрім отримання та відмови? (наприклад, сказати, що у мене немає документів)
3) Чи можуть мене насильно доставити в ТЦК/ВЛК для проходження медичного огляду без моєї згоди при врученні повістки?

Після вручення/відмови:
4) Чи правильно я розумію, що відповідальність за відмову від отримання повістки та за отримання, але неприбуття за повісткою, тягне за собою однакові наслідки у вигляді АП (адміністративного правопорушення) та штрафу?
5) Чи впливає цей штраф/АП на майбутні повістки, окрім збільшення суми штрафу? Або на щось інше?
6) Якщо відповідальність за відмову/неприбуття за повісткою передбачає штраф, чи можна отримувати повістки багато разiв i просто сплачувати штрафи?

Дякую

Ответы юристов (5)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    16.7%

    Доброго дня, Олександре!

    1) Чи маю я право відмовитися від отримання?

    Як громадянин, який має права, та вільна людина Ви, звичайно, можете відмовитись від отримання повістки. Проте, за своїм результатом це нічого не дасть, оскільки працівники ТЦК складуть з цього приводу акт відмови і цей крок не звільнить Вас від обов'язку явки до ТЦК.

    2) Які ще варіанти у мене є, окрім отримання та відмови? (наприклад, сказати, що у мене немає документів)

    Ви можете сказати, що у Вас немає документів, але це може спрацювати лише в тому випадку, якщо серед військового патруля немає представника поліції. Бо, якщо є, Вас буде примусово доставлено до відділу поліції для встановлення особистості. Якихось інших варіантів розвитку подій в цьому випадку я не бачу.

    3) Чи можуть мене насильно доставити в ТЦК/ВЛК для проходження медичного огляду без моєї згоди при врученні повістки?

    Якщо працівники ТЦК намагатимуться силою доставити Вас у ТЦК, Ви повинні чинити пасивний спротив і негайно викликати поліцію. Паралельно при тому бажано не гаючи часу подавати заяву до ДБР про незаконне затримання та примусове утримання службовими особами. Згідно статті 214 КПК України в таких випадках передбачений наступний порядок:

    "1. Слідчий, дізнавач, прокурор невідкладно, але не пізніше 24 годин після подання заяви, повідомлення про вчинене кримінальне правопорушення або після самостійного виявлення ним з будь-якого джерела обставин, що можуть свідчити про вчинення кримінального правопорушення, зобов’язаний внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань, розпочати розслідування та через 24 години з моменту внесення таких відомостей надати заявнику витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань. Слідчий, який здійснюватиме досудове розслідування, визначається керівником органу досудового розслідування, а дізнавач - керівником органу дізнання, а в разі відсутності підрозділу дізнання - керівником органу досудового розслідування.

    {Частина перша статті 214 із змінами, внесеними згідно із Законами № 2213-VIII від 16.11.2017, № 2617-VIII від 22.11.2018}

    2. Досудове розслідування розпочинається з моменту внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань. Положення про Єдиний реєстр досудових розслідувань, порядок його формування та ведення затверджуються Офісом Генерального прокурора за погодженням з Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національним антикорупційним бюро України, Державним бюро розслідувань, органом Бюро економічної безпеки України.

    {Частина друга статті 214 із змінами, внесеними згідно із Законами № 1698-VII від 14.10.2014, № 187-IX від 04.10.2019, № 1888-IX від 17.11.2021}

    3. Здійснення досудового розслідування, крім випадків, передбачених цією частиною, до внесення відомостей до реєстру або без такого внесення не допускається і тягне за собою відповідальність, встановлену законом. У невідкладних випадках до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань може бути проведений огляд місця події (відомості вносяться невідкладно після завершення огляду). Для з’ясування обставин вчинення кримінального проступку до внесення відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань може бути:

    1) відібрано пояснення;

    2) проведено медичне освідування;

    3) отримано висновок спеціаліста і знято показання технічних приладів та технічних засобів, що мають функції фото- і кінозйомки, відеозапису, чи засобів фото- і кінозйомки, відеозапису;

    4) вилучено знаряддя і засоби вчинення кримінального проступку, речі і документи, що є безпосереднім предметом кримінального проступку, або які виявлені під час затримання особи, особистого огляду або огляду речей.

    У разі виявлення ознак кримінального правопорушення на морському чи річковому судні, що перебуває за межами України, досудове розслідування розпочинається негайно, відомості про нього вносяться до Єдиного реєстру досудових розслідувань за першої можливості.

    {Частина третя статті 214 в редакції Закону № 2617-VIII від 22.11.2018}

    4. Слідчий, прокурор, інша службова особа, уповноважена на прийняття та реєстрацію заяв і повідомлень про кримінальні правопорушення, зобов’язані прийняти та зареєструвати таку заяву чи повідомлення. Відмова у прийнятті та реєстрації заяви чи повідомлення про кримінальне правопорушення не допускається".

    Також, якщо все ж таки Вам не вдасться запобігти доставлення до ТЦК та примусового утримання там, ні в якому разі ні на що не погоджуйтесь і не підписуйте жодного запропонованого працівниками ТЦК документу!

    Ваша позиція в даній ситуації проста: Вас затримали незаконно й тому, допоки Вас не звільнять, Ви не будете нічого робити.

    Як показує моя власна практика, в більшості випадків такий алгоритм дій спрацьовує і затриману особу врешті-решт звільняють без наслідків.

    4) Чи правильно я розумію, що відповідальність за відмову від отримання повістки та за отримання, але неприбуття за повісткою, тягне за собою однакові наслідки у вигляді АП (адміністративного правопорушення) та штрафу?

    Відмова від повістки тягне за собою адмінистративну відповідальність за статтею 210-1 КУпАП, а, відповідно, за неприбуття до ТЦК на визночену у повістці дату - за статтею 210 КУпАП.

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    {Стаття 210 із змінами, внесеними згідно з Указом ПВР № 2010-11 від 03.04.86, Законом № 55/97-ВР від 07.02.97; в редакції Закону № 308/97-ВР від 04.06.97; із змінами, внесеними згідно із Законами № 2342-III від 05.04.2001, № 1014-V від 11.05.2007, № 2711-VI від 30.11.2010; в редакції Закону № 1357-IX від 30.03.2021}

    Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, а також вчинення такого порушення в особливий період -

    тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    {Кодекс доповнено статтею 210-1 згідно із Законом № 2197-IV від 18.11.2004; із змінами, внесеними згідно із Законом № 1275-VII від 20.05.2014; в редакції Закону № 1357-IX від 30.03.2021}

    5) Чи впливає цей штраф/АП на майбутні повістки, окрім збільшення суми штрафу? Або на щось інше?

    Найгірше, на що впливає штраф, це занесення Вас у оперативну базу даних МВС Армор. Тому що надалі Вас при будь якій затримці буде ідентифіковано, як порушника й це може дати працівникам ТЦК та представникам поліції більше прав для "юридичного маневру", зокрема для примусових дій.

    6) Якщо відповідальність за відмову/неприбуття за повісткою передбачає штраф, чи можна отримувати повістки багато разiв i просто сплачувати штрафи?

    На жаль, безкінечно так продовжуватись не буде, і в якійсь момент воєнком може просто подати заяву до слідчих органів щодо кримінального правопорушення, передбаченного статтею 336 ККУ:

    "Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період -

    карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    66.7%

    Вітаю Вас, Олександре!

    До/під час вручення:1) Чи маю я право відмовитися від отримання?

    Загалом - так. Але варто пам’ятати, що при цьому складається акт у присутності свідків та в подальшому це може розцінюватися як ухилення від військової служби, тому насправді це не дуже гарний варіант.

    Чинним законодавством не визначено конкретні місця, де повинна вручатись повістка, тому вручення повісток в різних місцях (вулиця, торгові центри, блок-пости, тощо) за загальним правилом не заборонено законом. Але не допускається вручення повісток з незаповненими даними чи у непередбаченій законодавством формі.

    Фактично можна сказати, що працівники ТЦК мають право вручати повістку у будь-якому громадську місці. Що таке громадське місце?

    Закон України «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»

    громадське місце - частина (частини) будь-якої будівлі, споруди, яка доступна чи відкрита для населення вільно або за запрошенням, або за плату, постійно, періодично або час від часу, у тому числі під’їзди будівель і споруд, а також підземні переходи, стадіони, паркінги.

    Всі інші місця, які не є громадськими, фактично не можуть розглядатися потенційними місцями для вручення повісток працівниками ТЦК.

    2) Які ще варіанти у мене є, окрім отримання та відмови? (наприклад, сказати, що у мене немає документів)

    Можливо сказати і так, але за таких умов Нацполіція може затримати Вас для встановлення особистості. Також не найкращий варіант, тим паче на об'єктом з особливим режимом (блокопсти) та в умовах воєнного стану, коли громадяни повинні із собою мати документи, що підтверджують їх особу.

    3) Чи можуть мене насильно доставити в ТЦК/ВЛК для проходження медичного огляду без моєї згоди при врученні повістки?

    Можуть, але тільки в одному випадку, за наявності підстави. Ви маєте вчинити правопорушення, передбачене статтею 210 або 210-1 КУпАП і ТЦК має довести відповідний факт. Також має бути складено протокол про адміністративне затримання.

    ЗАТРИМУВАТИ ОСОБУ МАЄ ПРАВО ЛИШЕ ПРАЦІВНИК ПАТРУЛЬНОЇ ПОЛІЦІЇ В ПОРЯДКУ СТАТТІ 261 КУПАП.

    Стаття 261. Адміністративне затримання

    Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

    Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 30 грудня 2022 р. № 1487 Київ

    Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    56. Національна поліція:

    за повідомленнями районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки (додаток 19) здійснює досудове розслідування стосовно осіб, які вчинили кримінальні правопорушення, передбачені статтями 335, 336, 337 Кримінального кодексу України;

    за зверненням районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ (додаток 20) здійснює адміністративне затримання та доставлення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення;

    Після вручення/відмови:4) Чи правильно я розумію, що відповідальність за відмову від отримання повістки та за отримання, але неприбуття за повісткою, тягне за собою однакові наслідки у вигляді АП (адміністративного правопорушення) та штрафу?

    Так, абсолютно, по статті 210-1 КУпАП. Тільки при відмові від отримання повістки ще можливо натрапити на агресивну поведінку працівників тцк та сп, від чого ніхто не застрахований. А відповідальність одна, наразі штраф від 3400 до 5100 грн.

    5) Чи впливає цей штраф/АП на майбутні повістки, окрім збільшення суми штрафу? Або на щось інше?

    По суті - ні, але доволі складне питання. Інформація про притягнення Вас до адміністративної відповідальності так чи інакше буде опрацьовувати операторами ТЦК, можливо і в тому числі в Оберігу. Адміністративна відповідальність не має наслідком судимості або щось подібного.

    6) Якщо відповідальність за відмову/неприбуття за повісткою передбачає штраф, чи можна отримувати повістки багато разiв i просто сплачувати штрафи?

    Дискусійне питання. Багато хто каже, що після 3 повісток вже настає кримінальна відповідальність. Але я не зовсім згодний, адже відповідальність за статтею 336 КК України настає виключно після проходження ВЛК. Але є стаття 337 КК України.

    "...Стаття 337. Ухилення від військового обліку або навчальних (спеціальних) зборів

    1. Ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, -

    карається штрафом від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до одного року.

    2. Ухилення військовозобов’язаного, резервіста від навчальних (спеціальних) зборів -

    карається штрафом від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років...".

    Розберемо зокрема рішення Березнівського районного суду від 28.02.2024 (справа № 555/442/24).

    Короткий виклад обставин справи:

    Особа, являючись військовозобов'язаною відповідно до ст. 37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та зобов'язаною стати на військовий облік, 15.02.2024 отримала під особистий підпис попередження від начальника ТЦК та СП про необхідність прибуття о 09.00 год. 16.02.2024 для уточнення військово-облікових даних. Особа, будучи попереджена про кримінальну відповідальність, передбачену частиною 1 статті 337 Кримінального кодексу України, всупереч вимогам Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, з метою ухилення від постановки на військовий облік, не маючи поважних причин для неявки, 16.02.2024 для постановки на військовий облік не з'явилася, чим ухилилася від військового обліку.

    За таких умов суд вважає, що обвинуваченому слід призначити покарання у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян , що становить 5100 (п`ять тисяч сто) гривень, що буде необхідним і достатнім для його виправлення та попередження вчинення ним нових правопорушень.

    Ось так, доволі цікава практика, яка набуває все більшою популярності, особливо у Рівненській області. Переконаний, що далі ми побачимо схожі рішення практично у всіх областях України.

    При цьому зазначу, що обов'язковим елементом для початку кримінального провадження по даній статті є письмове попередження, зроблене відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    По суті, зараз депутати і вирішують це питання, намагаючись включити відмову від ВЛК до кримінальної відповідальності за статтею 336 КК України. Хоча начебто поки що не включили.

    Зараз перехідний період законодавства, тому будемо чекати.

    Трішки довідкової інформації про вручення повісток:

    Для того, аби особі вручити повістку, уповноважена особа має отримати її дані, зокрема із документу, що посвідчує особу (паспорт, водійське посвідчення, закордонний паспорт тощо).

    При підході до громадянина України поліцейських разом з представниками ТЦК або самих працівників ТЦК права особи:

    • Аби уповноважені особи пред’явили свої посвідчення та цим самим підтвердили свою посадову приналежність до відповідного органу.
    • Вимагати у працівника Нацполіції, аби у нього була увімкнена body-камера, для фіксації процесу. Це зайвий раз допоможе запобігти упередженого ставлення до громадянина.
    • Здійснювати відео-фіксацію спілкування на власний пристрій. Жодним Законом це не заборонено. Коли говорять, що не мають права знімати військових, це не правда. Не мають права знімати військові об’єкти та викладати такі відео до загального доступу.

    Ви маєте право знімати на відео посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування під час виконання ними своїх посадових обов’язків. Таке право прямо не заборонено законом. Закон забороняє зйомку приватного життя особи без її згоди.

    В обґрунтування вашого права на відеозйомку необхідно зазначити, що Ви проводите таку відеозйомку, так як вважаєте, що порушуються ваші конституційні права, адже Вас незаконно зупинили (якщо для зупинки немає законних підстав, про що буде зазначено нижче), а також Вам незаконно намагаються вручити повістку (якщо повістка незаповнена або заповнюється на місці під час вручення), або коли працівник поліції без вашої згоди передав чи намагається передати ваші персональні дані (паспортні дані) представникам ТЦК, або до вас намагаються застосувати силу чи погрози.

    В такому разі, відповідно до пункту 5 частини 4 статті 21 Закону України «Про інформацію», а також відповідно до Рішення Конституційного суду України № 1-9/2012 від 20.01.2012 р. зйомка на мобільний телефон (що є збиранням інформації) протиправних дій, що здійснюється особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, допускаються без їх дозволу за умови, що зйомка спрямована на захист ваших конституційних прав, зокрема право на вільне пересування, гарантоване Ви повинні наполягати, що фіксуєте протиправні дії щодо себе та не знімаєте при цьому жодних військових об’єктів і не маєте наміру оприлюднювати своє відео, окрім як в якості матеріалу, що підтверджує незаконність дій щодо вас.

    ДЛЯ ПОЧАТКУ ВИЗНАЧАЄМО ПОВНОВАЖЕННЯ ОСІБ НА ПЕРЕВІРКУ ДОКУМЕНТІВ.

    • Випадок 1: працівники ТЦК діють спільно з працівників Нацполіції.
    • Випадок 2: працівники ТЦК та СП діють самостійно.

    Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до вас, або у разі Вашого звернення до поліцейського, поліцейський зобов’язаний:

    • Назвати своє прізвище, посаду, службове звання;
    • Пред’явити своє посвідчення на вимогу та дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
    • Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.

    У разі відмови пред’явити своє посвідчення, особа має право одразу зателефонувати на номер «102», викликавши наряд поліції або на номер «гарячої лінії» МВС – «1536».

    Документи перевіряє поліцейський. У діяльності керується Законом України «Про національну поліцію України».

    Стаття 32. Перевірка документів особи

    1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках (ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ):

    1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;

    2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

    4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

    5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    Це всі випадки, у яких працівники національної поліції мають право перевіряти документи. тому спочатку просимо назвати пункт частини першої статті 32 Закону України «Про Національну поліцію», на підставі якого вони хочуть перевірити документи. обов’язок довести дану підставу лежить на поліцейських.

    Уявімо, що поліцейський все ж отримав Ваші документи. Ваші права?

    по-перше, не передавати, а пред’являти документи (передавати документи в руки жодного обов’язку у громадянина немає);

    по-друге, заявити поліцейському про те, що він проти передачі його персональних даних третій особі, зокрема працівнику ТЦК та СП. Право забороняти поліцейському чи іншим особам передавати свої персональні дані третім особам, в тому числі ТЦК, визначено Законом України «Про захист персональних даних» (статті 1, 8, 10, 14).

    Таким чином, працівник Нацполіції обмежений у праві передати Ваші персональні дані працівнику ТЦК та СП. Якщо дане правило порушується, Ви маєте право викликати правоохоронні органи та реєструвати заяву про порушення права недоторканності житла за статтею 182 Кримінального кодексу України.

    Підстави для перевірки документів тут:

    Постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1456 «Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану».

    2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

    уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;

    4. Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

    Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.

    7. Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ:

    якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

    якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;

    якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;

    якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

    порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    !!! Таким чином, постановою № 1456 надано право на перевірку документів УПОВНОВАЖЕНІЙ ОСОБІ і визначено, що це посадова особа, яка призначається НАКАЗОМ КОМЕНДАНТА.

    На Ваше прохання уповноважена особа повинна надати:

    • службове посвідчення або інший документ, який підтверджує її приналежність до підрозділу, визначеному у наказі коменданта.
    • копію наказу коменданта, яким визначено підрозділи, які мають право на перевірку документів.
    • назвати підставу для перевірки документів.

    Дані, які повинні бути заповнені в повістці:

    • Номер повістки;
    • ПІБ адресата;
    • Найменування ТЦК;
    • Дата та номер розпорядження ТЦК;
    • Дата, час, адреса ТЦК, куди необхідно прибути;
    • Перелік документів та речей, які необхідно мати при собі при прибутті до ТЦК;
    • Найменування посади керівника ТЦК, підпис, ПІБ та дата.

    Зверніть увагу: повістка має бути підписана саме керівником ТЦК, а не будь-яким працівником ТЦК або головою сільської, селищної, міської ради (коли повістка вручається такими особами).

    Незважаючи на зазначене вище, практика у переважній більшості випадків суттєво відрізняється від теоретичних аспектів з цього питання. Що маємо в реальності?

    Працівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки разом з представниками силових структур (НГУ, НПУ) здійснюють перевірку документів громадян на підставі дії режиму воєнного стану, без конкретизації підстав для цього. Непоодинокі випадки такого ставлять під знак питання роль та місце нормативного регулювання суспільних відносин та змушують громадян України шукати захисту юристів, адвокатів, інших обізнаних фахівців, які здатні надати професійний захист прав і свобод людини та громадянина.

    Що ж робити?

    Насправді єдино правильного механізму та алгоритму дій у ситуації безпідставної зупинки для перевірки документів немає. Але, враховуючи непоодиноку практику, корисні поради можна звести до наступного:

    • Бути юридично обізнаним у нормативному регулюванні даного питання.
    • Викликати за можливості на місце події свого представника (юриста, адвоката).
    • Перевірити повноваження уповноважених осіб та працівників Національної поліції або інших силових структур щодо перевірки документів та з’ясувати підставу для такого.
    • Залишатись спокійним та впевненим

    З повагою!

    • Александр Клиент 20 дней назад

      Спасибо за ответ. Я хотел бы просумировать правильно ли я понял:

      1. При вручении повестки лучший выход ее взять/подписать но при этом снимать процесс на видео и не передавать документы комуто из полицейских а держать их в руках(на это я имею законное право)? (Отказ от получения/не предоставление документов могут только ухудшить последствия)
      2. Если документ может проверить только полиция и не имеет право передвать мои данные без моего согласия ТЦК, получается в таком случае вручение повестки которая будет заполнятся на месте (напирме меня остановили на блок посте) может быть незаконнной и это можно будет доказывать в суде(именно для этого нужно делать видео сьемку, что передача данных была незаконной)?
      3. Вы указали что меня могу теоритически доставить в ТЦК/ВЛК для проходження медичного огляду без моєї згоди при врученні повістки если я совершил правонарушение по ст. 210 или 210-К. Так как отказ от получение поветски является такой статьей(как я понял из вашего ответа), получается меня могут насильно доставити в ТЦК/ВЛК если я отказываюсь получать повестку? Или это должен доказать суд?
      4. Вы привели пример судового решения после не явления по повестки согласно ст.337 КК которая подразвумеват также штаф. Получается что единсвенным наказанием пока является штраф даже если это будет другая статься КК а не АП, правльно ли я понял? Тоесть утверджение что можно получать несколько повесток и наказанием будет только штаф пока является верным?

      Спасибо

      • Кирда Вячеслав Володимирович

        Пане Олександре!

        1. Так, все вірно. Відмова не те, що може ускладнити ситуацію, а нічим Вам не допоможе. Тому я своїм клієнтам раджу отримувати повістки та не йти на конфронтацію, адже це представники влади зі зброєю в руках.

        2. Загалом - так. Але у своїй відповіді я зазначав, коли працівник ТЦК має право перевіряти документи, зокрема якщо він є уповноваженою особою.

        уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану.

        А так, якщо працівник Нацполіції передає Ваше дані, то за даним фактом можна ініціювати провадження по факту перевищення повноважень

        3. Все так, але трошки не так. При відмові від отримання повістки, ТЦК має право скласти на Вас адмінматеріали. Але дані матеріали вони не складають безпосередньо на місці, оскільки не мають по суті на це технічної можливості. Відповідно все це складається в приміщенні ТЦК та СП в рамках розгляду справи. От після цього, коли на Вас є матеріали, Нацполіція може Вас затримати в порядку КУпП.

        Але хочу Вас заспокоїти, на практиці вірогідність цього - не більше 5 %.

        4. Так, це буде штраф. Я не знаходжу підтвердження в судовій практиці кримінальній відповідальності за неявку по декількох повістках ("простих"), скільки б рішень я не переглянув. Зустрічаю тільки кримінальну відповідальності за неявку по бойовій повістці. Але, звісно, законодавство змінюється, з часом ці підходи точно будуть переглянуті, зокрема з введенням в чинне законодавство поняття "вимоги".

        "...Розділ VI1

        ЗАХОДИ ВПЛИВУ ЩОДО ГРОМАДЯН, ЯКІ НЕ ВИКОНУЮТЬ ОБОВ’ЯЗКИ, ПЕРЕДБАЧЕНІ ЦИМ ЗАКОНОМ, ПІД ЧАС МОБІЛІЗАЦІЇ

        Стаття 27. Заходи впливу

        1. У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 цього Закону, та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 2101 Кодексу України про адміністративні правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

        У разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, його керівник протягом п’яти днів з дня отримання такої відповіді надсилає цьому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку (обов’язків) військовозобов’язаним, резервістом (далі – вимога).

        2. Форма та зміст вимоги визначаються Міністерством оборони України.

        3. Днем вручення вимоги є:

        1) день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;

        2) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки;

        3) день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси.

        4. У разі, якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку (обов’язків), територіальний центр комплектування та соціальної підтримки звертається до суду в порядку, встановленому законом, з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації – на строк до виконання або відкликання такої вимоги.

        5. Вимога вважається виконаною у разі виконання громадянином обов’язку (обов’язків), зазначеного у вимозі.

        6. Вимога вважається відкликаною у разі припинення або завершення строку мобілізації.

        7. У разі виникнення обставин, передбачених частиною п’ятою цієї статті, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, керівник якого видав вимогу, не пізніше наступного робочого дня з дня їх виникнення видає громадянину та/або його представнику документ, який підтверджує виконання вимоги.

        8. У разі виникнення обставин, передбачених частиною п’ятою цієї статті, та призову громадянина на військову службу під час мобілізації, територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, керівник якого видав вимогу, не пізніше наступного робочого дня з дня виникнення таких обставин надсилає органу державної виконавчої служби, на примусовому виконанні якого перебуває рішення суду про тимчасове обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації, повідомлення про виконання вимоги...".

        З повагою!

    Дерій Владислав Олегович
    16.7%

    Доброго дня!

    1) Чи маю я право відмовитися від отримання?

    Можете, але в такому випадку буде складено Акт відмови та направлено на розгляд керівнику ТЦК.

    Якщо Вам була вручена повістка, то поважними причинами, які підтверджено відповідними документами, для неприбуття до ТЦК у строк, встановлений в повістці, визнаються:

    • вплив надзвичайної ситуації, хвороба яка виникла під час призову і стала перешкодою своєчасному прибуттю;
    • смерть або тяжка хвороба близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата або сестри, дідуся, бабусі) або близького родича його дружини/чоловіка.

    2) Які ще варіанти у мене є, окрім отримання та відмови? (наприклад, сказати, що у мене немає документів)

    Виписування повісток “на ходу” є протиправним. Керівник ТЦК має сформувати повістку, заповнити туди персональні дані військовозобов'язаного і передати її уповноваженій особі.

    Державні органи мають діяти згідно з інструкцією. Якщо людина, яка вручає вам повістку, “на ходу” заповнює порожній бланк з підписом і печаткою керівника територіального центру, можна фіксувати такі дії на відео. Проте оскарження таких дій через складання акту відмови від повістки або в судовому порядку навряд чи принесе бажаний результат. В такому разі діяти потрібно трішки інакше.

    Законодавчих вимог щодо місця вручення повісток немає. Тому дати її можуть будь-де: на блокпостах, на робочому місці, у громадських закладах, у будинках тощо.

    Повістки уповноважені вручати:

    • співробітники територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
    • представники органів місцевого самоврядування;
    • керівники закладів освіти;
    • керівники підприємств, установ, організацій, незалежно від підпорядкування і форми власності;
    • управителі багатоквартирних будинків, власники будинків.

    Повістка має бути вручена особисто військовозобов’язаному і він має поставити підпис про її отримання, що цілком узгоджується із судовою практикою (постанова ккс вс від 14.12.2021 у справі №761/8429/16-к, постанова вс від 28.01.2020 по справі № 759/5435/16-к).

    Оскільки особа має отримати повістку особисто, під підпис, отримання повістки родичами, телефонним зв’язком, поштою не може вважатися належним повідомленням особи.

    До вручення повістки уповноважений має встановити особу на підставі документів (при цьому не всі особи мають право вимагати у вас документи – якщо стисло, це можуть зробити представники поліції та особи, визначені комендантом).

    Ви маєте право знати, хто перед вами, та запитати у нього/неї документи, які підтверджують його/її повноваження. Найчастіше це службовий особовий документ (військовий квиток, службове посвідчення, посвідчення добровольця тощо), а також наказ коменданта.

    Згідно п.5 Постанови КМУ від 29 грудня 2021 р. № 1456

    Право на проведення перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян надано відповідним уповноваженим особам Національної поліції, СБУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, ДМС, Держмитслужби та Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта.

    Тобто, первіряти документи може представник ТЦК, прізвище, ім'я якого вказане в наказі коменданта.

    Згідно п.7 Постанови КМУ від 29 грудня 2021 р. № 1456

    Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках:

    • якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
    • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
    • якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;
    • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
    • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
    • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;
    • порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    Це означає, що документи можуть перевіряти лише у випадках, які зазначені вище. Перевіряти документи з метою вручення повістки не мають права.

    На жаль, згідно нового законопроєкту 10449 https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43604 представники поліції можуть здійснити адміністративне затримання та доставлення військовозобов’язаного чи резервіста до територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    3) Чи можуть мене насильно доставити в ТЦК/ВЛК для проходження медичного огляду без моєї згоди при врученні повістки?

    Поки що не мають права. Це називається викрадення та за це предбачена кримінальна відповідальність. Проте, згідно нового законопроєкту10449 https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43604 поліція може здійснити адміністративне затримання. Проте, для затримання повинні бути підстави.

    4) Чи правильно я розумію, що відповідальність за відмову від отримання повістки та за отримання, але неприбуття за повісткою, тягне за собою однакові наслідки у вигляді АП (адміністративного правопорушення) та штрафу?

    Так, Ви правильно розумієте.

    За відмову від повістки або за неявку без поважної причини по повістці для уточнення даних передбачена адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП у вигляді штрафу 3400-5100 грн.

    5) Чи впливає цей штраф/АП на майбутні повістки, окрім збільшення суми штрафу? Або на щось інше?6) Якщо відповідальність за відмову/неприбуття за повісткою передбачає штраф, чи можна отримувати повістки багато разiв i просто сплачувати штрафи?

    Так впливає.

    Якщо особі двічі вручили повістку для уточнення даних, вона не з'явилася, і її двічі притягнули до адміністративної відповідальності, то вже втретє можуть відкрити кримінальне провадження та намагатися притягнути до кримінальної відповідальності за статтею 336 ККУ. ТЦК може направити справу до поліції про факт ухилення від мобілізації , потім слідчий відкриє справу і буде з’ясовувати обставини.

    Без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Якщо військовозобов’язаного не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення.При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    Згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    2) недосягнення особою на момент вчинення адміністративного правопорушення шістнадцятирічного віку;

    3) неосудність особи, яка вчинила протиправну дію чи бездіяльність;

    4) вчинення дії особою в стані крайньої необхідності або необхідної оборони;

    5) видання акта амністії, якщо він усуває застосування адміністративного стягнення;

    6) скасування акта, який встановлює адміністративну відповідальність;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу;

    8) наявність по тому самому факту щодо особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, постанови компетентного органу (посадової особи) про накладення адміністративного стягнення, або нескасованої постанови про закриття справи про адміністративне правопорушення, а також повідомлення про підозру особі у кримінальному провадженні по даному факту;

    9) смерть особи, щодо якої було розпочато провадження в справі.

    Отже, якщо протягом 2х місяців не буде розпочато розгляд справи - військовозобов'язаного вже не зможуть притягнути до адміністративної відповідальності.

    Проте, новий законопроєкт 10449 https://itd.rada.gov.ua/billInfo/Bills/Card/43604 вносить певні корективи щодо розгляду справ про адміністративну відповідальність. Адже згідно нього ТЦК надається повноваження притягувати до відповідальності, навіть, якщо військовозобов'язаним не було отримано лист-повідомлення про розгляд справи. Як це буде працювати на практиці побачимо через 1 місяць після підписання президентом даного закону.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України