Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 11 апреля 2024, вопрос №105294 250₴

Новый закон о мобилизации

Добрый день. Я уже не первый раз пишу этот вопрос, но теперь снова то же. по поводу нового мобилизационного закона! Муж был исключен из военного учета по причине отбытия срока за совершение уголовного преступления 115 ч1. Теперь это убрали из списка исключений.
К чему нам готовиться? Его могут заставить становиться на учет? У нас есть возможности не делать этого? Могут вручать повестку, заставлять идти в тцк ,проходить влк? Или можно на законных основаниях от всего отказываться? Что делать то?( сплошная паника(

Ответы юристов (5)

    Кирда Вячеслав Володимирович
    24.8%

    Вітаю Вас.

    Дійсно, наразі норму про засудження за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину як підставу для виключення з військового обліку, із статті 37 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу" - ПРИБИРАЮТЬ.

    Але, Ваш чоловік виключений з військового обліку один раз на все життя, повторне взяття його на військовий облік законодавством не передбачено і не дозволяється. Органи державної влади діють за принципом дозволено те, що прямо передбачено Законом. Так має бути в правовій державі, що слідує Конституції України.

    Саме стаття 58 Конституції України передбачає, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Як буде на практиці з тими, хто вже виключений з обліку? Припускати складно. Вони не мають ставити їх на повторний облік, але ж ми знаємо ситуацію із особами, яку були виключені з обліку за досягнення граничного віку у 2012-2014 роках. Боюся, але тут може бути аналогічна історія. Треба чекати, тільки практика з часом зможе надати відповідь на Ваше питання.

    Зараз перехідний період законодавства, тому будемо чекати. Очевидно, що раджу чоловіку обмежити пересування по місту, аби йому десь одразу не вручили повістку.

    Трішки довідкової інформації про вручення повісток:

    Для того, аби особі вручити повістку, уповноважена особа має отримати її дані, зокрема із документу, що посвідчує особу (паспорт, водійське посвідчення, закордонний паспорт тощо).

    При підході до громадянина України поліцейських разом з представниками ТЦК або самих працівників ТЦК права особи:

    • Аби уповноважені особи пред’явили свої посвідчення та цим самим підтвердили свою посадову приналежність до відповідного органу.
    • Вимагати у працівника Нацполіції, аби у нього була увімкнена body-камера, для фіксації процесу. Це зайвий раз допоможе запобігти упередженого ставлення до громадянина.
    • Здійснювати відео-фіксацію спілкування на власний пристрій. Жодним Законом це не заборонено. Коли говорять, що не мають права знімати військових, це не правда. Не мають права знімати військові об’єкти та викладати такі відео до загального доступу.

    Ви маєте право знімати на відео посадових осіб органів державної влади та місцевого самоврядування під час виконання ними своїх посадових обов’язків. Таке право прямо не заборонено законом. Закон забороняє зйомку приватного життя особи без її згоди.

    В обґрунтування вашого права на відеозйомку необхідно зазначити, що Ви проводите таку відеозйомку, так як вважаєте, що порушуються ваші конституційні права, адже Вас незаконно зупинили (якщо для зупинки немає законних підстав, про що буде зазначено нижче), а також Вам незаконно намагаються вручити повістку (якщо повістка незаповнена або заповнюється на місці під час вручення), або коли працівник поліції без вашої згоди передав чи намагається передати ваші персональні дані (паспортні дані) представникам ТЦК, або до вас намагаються застосувати силу чи погрози.

    В такому разі, відповідно до пункту 5 частини 4 статті 21 Закону України «Про інформацію», а також відповідно до Рішення Конституційного суду України № 1-9/2012 від 20.01.2012 р. зйомка на мобільний телефон (що є збиранням інформації) протиправних дій, що здійснюється особою, яка обіймає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, допускаються без їх дозволу за умови, що зйомка спрямована на захист ваших конституційних прав, зокрема право на вільне пересування, гарантоване Ви повинні наполягати, що фіксуєте протиправні дії щодо себе та не знімаєте при цьому жодних військових об’єктів і не маєте наміру оприлюднювати своє відео, окрім як в якості матеріалу, що підтверджує незаконність дій щодо вас.

    ДЛЯ ПОЧАТКУ ВИЗНАЧАЄМО ПОВНОВАЖЕННЯ ОСІБ НА ПЕРЕВІРКУ ДОКУМЕНТІВ.

    • Випадок 1: працівники ТЦК діють спільно з працівників Нацполіції.
    • Випадок 2: працівники ТЦК та СП діють самостійно.

    Згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до вас, або у разі Вашого звернення до поліцейського, поліцейський зобов’язаний:

    • Назвати своє прізвище, посаду, службове звання;
    • Пред’явити своє посвідчення на вимогу та дати можливість ознайомитися із наявною там інформацією;
    • Поліцейський не зобов’язаний передавати особі своє посвідчення, а повинен тримати його у своїх руках.

    У разі відмови пред’явити своє посвідчення, особа має право одразу зателефонувати на номер «102», викликавши наряд поліції або на номер «гарячої лінії» МВС – «1536».

    Документи перевіряє поліцейський. У діяльності керується Законом України «Про національну поліцію України».

    Стаття 32. Перевірка документів особи

    1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках (ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ):

    1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;

    2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

    4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

    5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    Це всі випадки, у яких працівники національної поліції мають право перевіряти документи. тому спочатку просимо назвати пункт частини першої статті 32 Закону України «Про Національну поліцію», на підставі якого вони хочуть перевірити документи. обов’язок довести дану підставу лежить на поліцейських.

    Уявімо, що поліцейський все ж отримав Ваші документи. Ваші права?

    по-перше, не передавати, а пред’являти документи (передавати документи в руки жодного обов’язку у громадянина немає);

    по-друге, заявити поліцейському про те, що він проти передачі його персональних даних третій особі, зокрема працівнику ТЦК та СП. Право забороняти поліцейському чи іншим особам передавати свої персональні дані третім особам, в тому числі ТЦК, визначено Законом України «Про захист персональних даних» (статті 1, 8, 10, 14).

    Таким чином, працівник Нацполіції обмежений у праві передати Ваші персональні дані працівнику ТЦК та СП. Якщо дане правило порушується, Ви маєте право викликати правоохоронні органи та реєструвати заяву про порушення права недоторканності житла за статтею 182 Кримінального кодексу України.

    Підстави для перевірки документів тут:

    Постанова Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 р. № 1456 «Про затвердження Порядку перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану».

    2. У цьому Порядку терміни вживаються в такому значенні:

    уповноважена особа - посадова особа, яка призначається наказом коменданта та якій надано повноваження щодо перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану;

    4. Перевірка документів в осіб, огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян здійснюється лише після введення воєнного стану в межах території та у строки, зазначені в указі Президента України про введення воєнного стану, на підставі наказу військового командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення).

    Зазначеним наказом призначається комендант, визначаються його завдання, повноваження із забезпечення єдиного управління визначеними силами та засобами Держспецтрансслужби, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Національної поліції, СБУ, ДПС, ДМС, ДСНС, військових адміністрацій (у разі їх утворення) та координації їх дій під час здійснення заходів особливого режиму.

    7. Уповноважена особа має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу та підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, у таких випадках ЦЕ ВИКЛЮЧНІ ВИПАДКИ:

    якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;

    якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом;

    якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;

    якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;

    порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.

    !!! Таким чином, постановою № 1456 надано право на перевірку документів УПОВНОВАЖЕНІЙ ОСОБІ і визначено, що це посадова особа, яка призначається НАКАЗОМ КОМЕНДАНТА.

    На Ваше прохання уповноважена особа повинна надати:

    • службове посвідчення або інший документ, який підтверджує її приналежність до підрозділу, визначеному у наказі коменданта.
    • копію наказу коменданта, яким визначено підрозділи, які мають право на перевірку документів.
    • назвати підставу для перевірки документів.

    Дані, які повинні бути заповнені в повістці:

    • Номер повістки;
    • ПІБ адресата;
    • Найменування ТЦК;
    • Дата та номер розпорядження ТЦК;
    • Дата, час, адреса ТЦК, куди необхідно прибути;
    • Перелік документів та речей, які необхідно мати при собі при прибутті до ТЦК;
    • Найменування посади керівника ТЦК, підпис, ПІБ та дата.

    Зверніть увагу: повістка має бути підписана саме керівником ТЦК, а не будь-яким працівником ТЦК або головою сільської, селищної, міської ради (коли повістка вручається такими особами).

    Незважаючи на зазначене вище, практика у переважній більшості випадків суттєво відрізняється від теоретичних аспектів з цього питання. Що маємо в реальності?

    Працівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки разом з представниками силових структур (НГУ, НПУ) здійснюють перевірку документів громадян на підставі дії режиму воєнного стану, без конкретизації підстав для цього. Непоодинокі випадки такого ставлять під знак питання роль та місце нормативного регулювання суспільних відносин та змушують громадян України шукати захисту юристів, адвокатів, інших обізнаних фахівців, які здатні надати професійний захист прав і свобод людини та громадянина.

    Що ж робити?

    Насправді єдино правильного механізму та алгоритму дій у ситуації безпідставної зупинки для перевірки документів немає. Але, враховуючи непоодиноку практику, корисні поради можна звести до наступного:

    • Бути юридично обізнаним у нормативному регулюванні даного питання.
    • Викликати за можливості на місце події свого представника (юриста, адвоката).
    • Перевірити повноваження уповноважених осіб та працівників Національної поліції або інших силових структур щодо перевірки документів та з’ясувати підставу для такого.
    • Залишатись спокійним та впевненим

    З повагою!

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25.2%

    Доброго дня, Світлана!

    Так, можливо в новому законодавстві про мобілізацію і не буде норми, яка надає раніше засудженому за тяжкі або особливо тяжкі злочини подавати заяву про виключення з обліку. Проте, це зовсім не означає, що військовозобов'язаних чоловіків цієї категорії будуть примусово мобілізовувати.

    Законодавець в такий спосіб лише дає можливість засудженим в добровільному порядку умовно-достроково звільнятись від відбування покарання в зв'язку з висловленим бажанням служити у лавах ЗСУ.

    Але це буде можливо не у всіх випадках. Наприклад, осіб, які були засуджені за злочини проти держави, вбивство двох або більше людей, згвалтування, в тому числі неповнолітніх, тощо, згадана вище норма закону не торкнеться.

    Що стосується осіб зазнчаченої категорії, яких було вже виключено з військового обліку на чинній наразі підставі закону, то іх мобілізація за певними виключеннями, наведеними вище, буде також можлива лише за їхнього добровільного бажання.

    Навряд чи, примусова мобілізація згаданої категорії буде можлива. Проте, їм можуть вручати повістки, і вони будуть зобов'язані за ними з'являтись, хоча і виключені з обліку.

    Щодо повернення таких осіб на військовий облік, сказати наразі доволі складно, оскільки на даний момент, поки що жодних роз'яснень уповноважених на те органів немає. В будь якому разі на захисті таких чоловіків призовного віку стоїть стаття 58 Конституції України, яка зазначає, що закон немає зворотньої дії у часі, а значить повертати виключених з обліку раніше засуджених за тяжкі чи особливо тяжкі злочини незаконно. Втім, побачимо, як все буде...

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    50%

    Доброго дня!

    Ваш чоловік є невійськовозобов'язаним.

    Поновити його на військовому обліку та направити на ВЛК не мають права, адже згідно п.2 ч.1 ст.37 "Про військовий обов'язок і військову службу" взяти на військовий облік можуть громадян, які ЗНЯТІ за наказом МОУ, а чоловік є ВИКЛЮЧЕНИМ з військового обліку згідно ЗАКОНУ, підтвердженням цього є відповідна відмітка у військово-обліковому документі, а згідно законодавства діючого на сьогоднішній день поновлення на військовому обліку виключених з нього – не передбачене.

    Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Відповідно до абзаців першого-четвертого пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України про офіційне тлумачення статей 58, 78, 79, 81 Конституції України та статей 243-21, 243-22,243-25 Цивільного процесуального кодексу України (у справі щодо несумісності депутатського мандата) від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997

    Стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.

    Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Принцип незворотності дії в часі поширюється також на Конституцію, яка є Основним Законом держави (Преамбула Конституції України).

    Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти ПОМ'ЯКШУЮТЬ АБО СКАСОВУЮТЬ відповідальність особи.

    У чоловіка немає обов’язків військовозобов’язаного тому його не можуть притягнути до відповідальності за небажання проходити ВЛК або відмову від повістки. Тим більше, що вручення таких повісток буде незаконним.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Светлана Клиент 21 день назад

      дякую за відповідь, тобто навіть після початку дії нового закону про мобілізацію, він може відмовлятися брати повістку, їхати до тцк і якщо вони будуть примусово заставляти це робити, ми можемо звертатися до адвоката і закон буде на нашому боці?

      • Дерій Владислав Олегович

        Саме так. Якщо чоловік не бажає добровільно ставати на військовий облік - залишається лише судовий порядок.

        Згідно статті 1 Закон України 2232-XII «Про військовий обов'язок і військову службу» військовозобов'язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.

        Так як чоловік виключений з військового обліку - відповідно у нього немає обов'язків військовозобов'язаного.

        Законопроєкт 10449 не передбачає взяття на військовий облік військовозобов'язаних - громадян, які були виключені з нього.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України