Начните консультацию с юристом онлайн
(задавав вже схоже питання)
Про себе:
- 27 років, прописаний у Києві, з 2017 р. маю ізраїльське громадянство і постійно проживаю в Ізраїлі, до 24.02.22 періодично відвідував Україну, але переїзжати назад не планую (тим паче під час війни);
- доходів в Україні не маю, банківський рахунок не закривав, із майна маю квартиру.
- на консульському обліку не стояв; внутрішній та закордонний паспорти дійсні ще 4 роки, тому гострої потреби в консульских послугах не маю. При переїзді не знімався з військового обліку й не виписувався з місця проживання, тому держава Україна не знає, що я постійно проживаю за кордоном
- перший і останній раз у військкоматі був у 2013 р. у віці 16 років (військового квитка не маю, не знаю навіть чи маю приписне). У 2017 та 2021 р. отримував повістки (проігнорував, штрафи не отримав)
- в Україні маю родича з довіреністю на мене щодо "питання подання та отримання будь-яких документів"
Питання:
1) Який варіант кращий:
а) оновити дані з вказанням фактичної адреси проживання за кордоном
б) оновити дані з вказанням місця прописки в Україні
в) не оновлювати дані та, якщо прийде штраф, оплатити його?
2) Яким способом краще оновити дані - через "Резерв+" чи ел. поштою?
3) Чи можна взагалі легально зробити так, щоб на перспективу не мати справу зі штрафами, судовими справами і т.д.? Як дати державі знати, що я проживаю за кордоном і не збираюсь повертатись (довести своє проживання за кордоном, знятись з військового обліку та виписатись з місця прописки)?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (7)
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, якщо є майно, я би радив його подарувати не військовозобов'язаним членам сім'ї. ( Кращій варіант це на матір, а вона одразу написала вам заповіт на вас)
Я би вам не радив оновлювати дані, штраф у разі його накладання не сплачувати а оскаржувати у судовому порядку.
За це передбачено адмінстративний штраф у розмірі 17 000 гривень. Але на мою думку цей штраф, можно буде з легкістю оскаржити у судовому порядку.
З таких підстав:
Також штраф передбачено ст. 210 , на яку є примітка
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Тобто, у нас працюють реєстр, де вони самостійно можуть взяти ваші дані. Все це тільки психологічний вплив на населення.
Якщо бажаєте, то дані можна оновити такими способами
для того, щоб оновити військово-облікові дані за кордоном існує два шляхи:
1. Звернутися до дипломатичної установи України (посольства або консульства України в країні перебування).
2. Подати відповідну інформацію через Електронний кабінет військовозобов’язаного
Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта
Общаться в чатеВІТАЮ ВАС, МАРК!
У Вашому випадку краще взагалі не оновлювати дані. У крайному випадку, якщо такий буде - Ви з легкістю оскаржите штрафи, так як не проживаєте в Україні. І Ви в Ізраілі не зобов"язані знати закони України і відслідковувати їх.
По при прийняті закони, юрисдикція і суверенітет України розповсюджуються лише на визнані кордони України... і за кордоном громадяни України нічого нікому не винні. Крім того, держава перешкоджає громадянам у виході з громадянства, фактично перетворивши належність до громадянства України на якесь кріпосне ярмо. Це все неконституційно і грубо порушує як Конституцію і законодавство України, так і міжнародне право.
Відмова ж у консульських послугах і дискримінація по статі, віку та ін. показникам - це грубе порушення Конституції України та Віденських конвенцій щодо консульських послуг. Отримання такої відмови є підставою для отримання міжнародного проїздного документу в країні перебування (такий видавали політичним біженцям раніше, зараз громадянам Білорусі, які не можуть отримати паспорт, іншим людям, яким держава походження перешкоджає у отриманні паспорту для пересування за кордоном).
Розумієте. Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (скорочено - ТЦК) не статистичні установи. Їх, як і аналогічні органи в структурі ЦАХАЛ в Ізраїлі цікавить мобілізувати людей в армію, а не зібрати данні про те, хто у них на обліку є і де.
Тому, якщо Ви повідомите свої дані - це нічого не дасть. Ви просто потрапите у список тих, з ким можна працювати як персонально, так і через міжурядову взаємодію. Мета взаємодії - змусити повернутися в Україну і піти "на м"ясо".
Оновлення даних - це не лише повідомлення своєї адреси, телефону, а й проходження військово-лікарської комісії та отримання повістки на мобілізацію на думку ТЦК та Уряду України, який дозволяє їм так думати і грубо порушувати закон, тероризувати громадян в мобілізаційних цілях.
Ви ще й не вставали на облік як військовозобов"язаний після 27 / 25 років і досі перебуваєте мабуть на обліку як призовник.
Звісно відносини між Україною та США на дипломатичному рівні зараз не найкращі, однак, якщо буде директива від США - певен, що з мігрантів і в ЄС, і в інших країнах - партнерах НАТО з легкістю почнуть формувати батальйони для війни на Україні з подальшою відправкою в зону бойових дій.
Тому щиро не рекомендую Вам оновлювати дані та повідомляти свою адресу і місцезнаходження.
У держави цих даних звісно вже давно немає, адже прикордонні бази зберігають дані про виїзд не більше 3 років.
Тому єдиний доказ вашого виїзду - відмітка у Вашому паспорту, якщо Ви виїздили по паспорту України.
В крайньому випадку Вам обмежуть право продати квартиру поки не сплатите штраф. І то, з цим теж можна працювати і знімати такі заборони за потреби.
А в іншому випадку - це взагалі ідеальна ситуація. Ніхто не вкраде Вашу квартиру без Вашого відома і не перепише на себе. Бо буде стояти заборона на продаж.
Мобілізаційна вакханалія та істерія не на завжди... Через пів року - рік це все завершиться. То чи є сенс потрапляти у останній вагон осіб, які будуть силоміць мобілізовані? - Певен, що ні.
Розповіді про те, що усіх оштрафують і знайдуть - це все лякалки і казочки, так само як розповіді про депортацію через Інтерпол. Інтерпол банально не займається питаннями політики, армії та злочинами, пов"язаними з цим.
Але співгромадян лякають і досі цим. Навіть людей по класичним злочинам ніхто не шукає і не передає в Інтерпол і міжнародні розшуки. Про екстрадицію через неоновлення даних навіть смішно й думати.
Щиро рекомендую почекати чим все закінчиться, а не бігти у складі стада на оновлення даних. Вам особисто неоновлення даних однозначно нічим не загрожує.
Крім того, якщо що, Ви у будь-який момент зможете оновити дані пізніше, адже вікно можливостей не зачиняється після 16 липня 2024 року.
Хай щастить!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень закону ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (набув чинності 18 травня) громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.
У разі перебування за кордоном уточнити дані можете шляхом:
За неоновлення даних можливий штраф за статтею 210 КУпАП.
Якщо ТЦК матиме на меті Вам виписати штраф - вони можуть зробити це при будь-якому із варіантів.
Проте, положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Тобто, якщо відомості про Вас ТЦК може отримати з Реєстрів, то притягнути до адмінвідповідальності не мають права.
Згідно статті 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
Тому, якщо Вас все ж таки зможуть притягнути до адміністративної відповідальності за неоновлення даних - другий раз не мають права накладати штраф саме за неоновлення даних.
Але, якщо громадянину вручили повістку - він не явився, його можуть притягнути до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
Якщо після сплати/несплати штрафу чоловіку знову виписали повістку та він не з'явився до ТЦК - тоді це буде вважатися повторним правопорушенням.
Ви повинні знати, що без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.
Сам процес накладення штрафу виглядає так:
1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.
2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.
ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
Якщо вже вирішили оновлювати дані - тоді краще через електронну пошту.
Ви не зможете знятись з військового обліку.
Згідно пункту 53 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів Призовники, військовозобов’язані та резервісти, які виїжджають за кордон, не знімаються (не виключаються) з військового обліку у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів
Теоретично, якщо Ви порушили законодавство про мобілізацію, Вас притягнули до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, Ви цей штраф не сплатили, то ТЦК може звернутись до виконавчої служби щоб арештувати Ваші рахунки чи майно. Проте, якщо штраф виписали незаконно - Ви його можете оскаржити.
Крім того, якщо сума штрафу буде меншою за 20 мінімальних зарплат (160 тис грн) - звернення стягнення на єдине житло не здійснюється (частина 7 статті 48 ЗУ "Про виконавче провадження)
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Марк!
Про себе:- 27 років, прописаний у Києві, з 2017 р. маю ізраїльське громадянство і постійно проживаю в Ізраїлі, до 24.02.22 періодично відвідував Україну, але переїзжати назад не планую (тим паче під час війни);- доходів в Україні не маю, банківський рахунок не закривав, із майна маю квартиру.- на консульському обліку не стояв; внутрішній та закордонний паспорти дійсні ще 4 роки, тому гострої потреби в консульских послугах не маю. При переїзді не знімався з військового обліку й не виписувався з місця проживання, тому держава Україна не знає, що я постійно проживаю за кордоном- перший і останній раз у військкоматі був у 2013 р. у віці 16 років (військового квитка не маю, не знаю навіть чи маю приписне). У 2017 та 2021 р. отримував повістки (проігнорував, штрафи не отримав)- в Україні маю родича з довіреністю на мене щодо "питання подання та отримання будь-яких документів"
Не думаю, що це буде кардинально відрізнятись від того, якщо Ви оновите дані відповідно до пункту "б". Хоча, Постановою №560 і передбачено, що повістки будуть направлятись поштою за адресою реєстрації у разі неоновлення даних, Вам ніхто не надасть гарантії того, що навіть при оновленні даних така повістка все одно не прийде.
Проте, стаття 210 КУпАП передбачає наступне:
"Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (Міноборони) персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи".
Вирогідність надсилання повістки рекомендованим листом. Незважаючи на те, що не зможете отримати останню, все одно будете вважатись таким, що належним чином повідомлений.
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку: день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.
У даному випадку також повертаємось до "примітки" статті 210 КУпАП.
В такому варіанті Ви сплатите штраф за неоновлення даних, і подальші штрафи через неявку за повісткою.
Ви повинні пам'ятати, що справа про притягнення Вас до адмінистративної відповідальності повинна розглядатись за Вашої присутності. Проте, також зверніть увагу, що стаття 268 КУпАП містить і наступну норму: "під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
Отже, що заважає ТЦК повідомити Вас про розгляд справи тим самим рекомендованим листом та розлянути останюю за Вашої відсутності, маючи при тому доказ, що Ви були повідомлені.
Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279-1-279-8 цього Кодексу.
Зараз взагалі немає різниці де саме оновлювати дані. У будь якому варіанті останні потраплять до реєстру та ТЦК. Якщо раніше повістка вважалась врученою законно тільки особисто, то тепер це може бути і Резерв+ (у майбутньому), і поштове відправлення...
Станом на зараз Ви вже не можете знятись з обліку в ТЦК у зв'язку з тим, що постійно проживаєте за кордоном, оскільки після змін у законодавстві така процедура більше не передбачена. Тобто, всі громадяни України, які були зняті з обліку в ТЦК та виїжджали раніше на ПМП до іншої країни й які перебувають на тимчасовому або постійному консульському обліку зобоб'язані знову стати на військовий облік в ТЦК.
Наразі "спокою" не мають навіть ті особи, які були виключені з обліку та більше взагалі ніякого відношення не мають до ТЦК, що у такому разі можна говорити про громадян, які перебувають на обліку та є військовозобов'язанними.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
Відповідно до підпункту 1 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:
Реєстрація у «Резерв+» є добровільною. А отже, нести відповідальність (як кримінальну так і адміністративну) за відсутність цього додатку особа не буде. Вона може оновити свої персональні дані (оскільки перебуває за кордоном) шляхом надіслання повідомлення на електронну адресу ТЦК та СП.
Після оновлення даних, військовозобов’язані можуть отримати повістки.
Щодо тих, хто проживає за кордоном та оновив дані електронною поштою, виклику до ТЦКПС ще алгоритму немає. Чи будуть їх викликати до ТЦК та СП, невідомо. Логічно, що якщо Ви вкажете іноземну реєстрацію, туди надсилати повістки точно не будуть та за Постановою №560 такого порядку не передбачено. Електронною поштою також не передбачено надіслання повісток.
Згідно з установленими правилами, чоловіки, які не оновлять свої військово-облікові дані до 16 липня 2024 року, перш за все, не зможуть отримувати консульські послуги в установах.
1. ВАМ ТРЕБА ОНОВИТИ ДАНІ ЕЛЕКТРОННОЮ ПОШТОЮ.
2. ЗА НЕОНОВЛЕНЕЯ ДАНИХ - АДМІНІСТРАТИВНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ.
3. КАРНА ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕОНОВЛЕНЕЯ ДАНИХ НЕ ПЕРЕДБАЧЕНА.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Питання:1) Який варіант кращий:а) оновити дані з вказанням фактичної адреси проживання за кордономб) оновити дані з вказанням місця прописки в Українів) не оновлювати дані та, якщо прийде штраф, оплатити його?
Якщо оновлювати - то вказувати фактичне місце проживання за кордоном, адже Ви виїхали цілком легально і немає чого приховувати. Радив би все таки оновити, оскільки наразі Ви продовжуєте бути громадянином України і на Вас поширюються вимоги мобілізаційного законодавства.
2) Яким способом краще оновити дані - через "Резерв+" чи ел. поштою?
Норми нового мобілізаційного Закону з приводу уточнення облікових даних передбачають наступне:
"...громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:
...
у разі перебування за кордоном – шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності)..."
Таким чином, Закон надає можливість оновити дані особам, що перебувають за кордоном, в один із 3-х способів:
- через мобільний телефон ТЦК та СП.
- через електронну пошту.
- через електронний кабінет.
Всім своїм клієнтам, які перебувають за кордоном, я раджу уточнювати облікові дані через електронну пошту. Однак, при умові відсутності потреби отримання консульських послуг. За наявною інформацією, консульства обов'язково вимагають електронний ВОД, який можна генерувати через Резерв +.
Міністерство закордонних справ 17 травня 2024 року опублікували роз'яснення щодо правил надання консульських послуг з 18 травня.
"...
З 18 травня чоловіки віком 18-60 років, які тимчасово перебувають за кордоном, мають можливість подати заяви на отримання консульських послуг.
Згідно з новим законодавством, поряд із документами, які необхідні для отримання обраної консульської послуги, такі заявники мають також подати свій військово-обліковий документ у паперовому (ВОД) або електронному вигляді (е-ВОД).
При цьому слід звернути увагу, що паперовий документ можна буде подавати лише до початку роботи електронного кабінету призовника, в якому кожен зможе самостійно сформувати електронний документ.
Паперовим військово-обліковим документом є посвідчення про приписку до призовної дільниці (видається призовникам) або військовий квиток чи тимчасове посвідчення військовозобов’язаного (видається військовозобов’язаним).
Таким чином, призовникам потрібно мати посвідчення про приписку до призовної дільниці, а військовозобов’язаним і військовослужбовцям – військовий квиток або тимчасове посвідчення.
Паперові військово-облікові документи діятимуть лише до моменту запуску електронного кабінету призовника. Після його запуску діятимуть електронні військово-облікові документи, які кожен заявник зможе самостійно сформувати онлайн в електронному кабінеті.
Це електронний документ, який відображається у застосунку на смартфоні користувача та містить перевірені дані з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Починаючи з 18 червня його можна буде сформувати самостійно після актуалізації власних даних в електронному кабінеті призовника.
Для отримання консульської послуги електронний військово-обліковий документ має бути достовірним і актуальним, тобто сформованим не раніше, ніж за 3 дні до звернення до консульської установи. Якщо документ старіший за 3 дні, перед зверненням слід заново сформувати його в електронному кабінеті призовника.
Зісканувавши код зі смартфона заявника консул зможе у режимі реального часу отримати підтвердження актуальності військово-облікових даних заявника та можливості отримати консульську послугу.
Громадянин України може скористатися тимчасовою альтернативною опцією: стати на тимчасовий консульський облік чи оновити свої дані консульського обліку, і тоді подати заяву на отримання консульської послуги, не маючи електронного чи паперового військово-облікового документа.
У такому разі не потрібно робити окремий запис в електронній черзі на подання документів для взяття на тимчасовий консульський облік або оновлення даних консульського обліку (такі документи подаються у рамках запису в електронну чергу на відповідну консульську послугу разом із пакетом необхідних для її отримання документів).
Перелік документів, необхідних для взяття на тимчасовий консульський облік або оновлення даних для перебування на ньому міститься у відповідному розділі на сайті закордонної дипломатичної установи, яка надає цю послугу для мешканців свого консульського округу.
У разі наявності дозволу на проживання в іноземній державі, громадянин має також додати копію такого дозволу до документів для взяття на облік.
Важливо уточнити, що загалом така процедура є тимчасовою і діятиме лише до моменту, коли в електронному кабінеті призовника з’явиться можливість самостійного формування електронного військово-облікового документа. З цього моменту прийняття на облік або оновлення даних консульського обліку вже не буде замінювати собою вимогу надання електронного військово-облікового документа.
Паперовий чи електронний військово-обліковий документ для отримання консульських послуг можна не подавати у трьох випадках.
По-перше, якщо йдеться про оформлення посвідчення особи на повернення в Україну (т.зв. «білий паспорт»).
По-друге, коли консульська дія вчиняється в інтересах дитини, другий з батьків якої є іноземцем або особою без громадянства.
По-третє, якщо за консульською послугою звертається арештований або позбавлений волі заявник.
Для взяття на тимчасовий консульський облік наявність закордонного паспорта обов'язкова. У такому разі громадянин має дочекатися 18 червня, коли, згідно з повідомленням Міністерства оборони, в електронному кабінеті призовника з’явиться можливість сформувати електронний військово-обліковий документ. Сформувавши такий документ, громадянин зможе звернутися з ним до консульської установи для оформлення закордонного паспорта.
Для громадян, які не мають закордонного паспорта, також залишається доступною можливість оформлення посвідчення особи на повернення в Україну (т.зв. «білий паспорт»).
Електронний кабінет призовника, військовозобов'язаного та резервіста — один з методів оновлення військово-облікових даних. Згідно з інформацією Міністерства оборони, електронний кабінет буде реалізований у форматі мобільного застосунку “Резерв+”, який можна буде завантажити лише з офіційних маркетів App Store та Google Play.
Застосунок для військовозобов'язаних з'явиться 18 травня, аби в кожного була можливість виконати свій обов'язок та уточнити свої контактні дані. Докладні інструкції щодо роботи мобільного застосунку вже оприлюднюються на ресурсах Міністерства оборони: Facebook, Telegram.
В мобільному застосунку для військовозобов'язаних можна буде уточнити мобільний номер телефону, місце фактичного проживання та адресу електронної пошти, як це визначено законодавством. Детальніші роз’яснення містяться у дописах Міністерства оборони у Facebook та відеоінструкції на YouTube.
З 18 червня у застосунку з'явиться можливість після уточнення своїх даних сформувати витяг з реєстру Оберіг з особистими персональними та службовими даними, які зберігаються в реєстрі (електронний військово-обліковий документ, е-ВОД)..."
3) Чи можна взагалі легально зробити так, щоб на перспективу не мати справу зі штрафами, судовими справами і т.д.? Як дати державі знати, що я проживаю за кордоном і не збираюсь повертатись (довести своє проживання за кордоном, знятись з військового обліку та виписатись з місця прописки)?
На жаль, але знятися з місця реєстрації та військового обліку - неможливо. При чому, з 18 травня виїзд за кордон не є підставою для цього. Уточнюючи дані - Ви повідомляєте ТЦК про своє місце проживання за кордоном.
Загалом, Ви помиляєтеся щодо наявності ризиків майну за порушення законодавства у сфері оборони, мобілізації.
Хотів би зауважити, що загалом проблеми значно перебільшені. Так, блокування рахунків можливе. Але це можливо виключно в рамках виконавчого провадження, якщо особа не сплачує протягом певного часу штраф, у тому числі за будь-які інші проступки та порушення. Жодного прямого відношення до мобілізаційного процесу це не має. Це виключно виконавче провадження та процес стягнення штрафу або іншої заборгованості.
Щодо вилучення нерухомості, то звертаю увагу на статтю 47 Закону України "Про виконавче провадження", зокрема частину сьому.
"7...У разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати, звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника..."
Що означає?
Якщо сума боргу не перевищує 160 тис грн (на щастя, але мобілізаційне законодавство таких розмірів не передбачає), у Вас не мають права "забрати" єдине житло та земельну ділянку, на якому воно розташоване.
З повагою!
Юрист, г. Днепр, 24 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Оскільки Ви не виходили з громадянства України на Вас розповсюджуються діюче законодавство України з питань військового обліку та мобілізації.
Згідно з пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» від 11 квітня 2024 року № 3633-IX громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:
у разі перебування за кордоном - шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, які зазначені на офіційному сайті територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).
Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом.
За порушення цих норм передбачена адміністративна відповідальність.