Начните консультацию с юристом онлайн
Доброго дня!
Маю матір - інваліда 2 групи, та бабусю (її матір) - пенсіонерка, 87 років (не має оформленої інвалідності, не має оформленого постійного догляду). Чи є бабуся в даному випадку особою, що зобов'язана утримувати свою доньку відповідно до закону? Якою конкретно нормою закону це зобов'язання (чи його відсутність) підтверджуються?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (32)
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
НІ, ВАША БАБУСЯ ЗГІДНО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ Є НЕПРАЦЕЗДАТНОЮ, ТОМУ НЕ ЗАБОВЯЗАНА УТРИМУВАТИ ВАШУ МАМУ ІНВАЛІДА.
УТРИМУВАТИ МАМУ-ІНВАЛІДА ПОВИННІ ВИ, ЇЇ СИН.
Обов'язок повнолітніх дітей піклуватися про своїх непрацездатних батьків закріплено в статті 51 Конституції України.Згідно з частиною першою статті 202 Сімейного кодексу України повнолітні дочка, син зобов’язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують матеріальної допомоги.
Обов`язок повнолітніх дітей утримувати батьків чинним законодавством не пов`язується з працездатністю дітей і їх можливістю надавати батькам матеріальну допомогу та виникає на підставі сукупності наступних умов:
Встановлення факту перебування особи на утриманні має юридичне значення для отримання відстрочки від мобілізації.
Факт перебування фізичної особи на утриманні, заінтересована особа має вирішити у декілька способів: по-перше, особа має право звернутися до органів та організацій за отриманням Акту про підтвердження факту перебування особи на утриманні; по-друге, подати заяву до суду про встановлення факту, що має юридичне значення.
Дякую за відповідь! Підкажіть, будь-ласка, якою нормою врегульовано, що непрацездатні батьки (бабуся в моєму випадку) не зобов'язані утримувати своїх повнолітніх дітей-інвалідів (мама в моєму випадку)?
Я бачу лише статтю 198 Сімейного кодексу, за якою "батьки (бабуся в моєму випадку) зобов'язані утримувати своїх повнолітніх непрацездатних дочку (маму в моєму випадку), сина, які потребують матеріальної допомоги, якщо вони можуть таку матеріальну допомогу надавати.". Як бачимо, тут не згадується про "непрацездатність" батьків як підставу для зникнення зобов'язання утримання.
Що саме може підтвердити (і яким нормативним актом це визначено), що бабуся "не може таку матеріальну допомогу надавати"?
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеЗдатність батьків надавати матеріальну допомогу.
Судом за основу має братися установлений законом прожитковий мінімум. Разом з тим суд має враховувати розмір витрат, які батьки змушені нести (наприклад, у зв'язку із власною хворобою тощо). Якщо доходи батьків з урахуванням необхідних витрат забезпечують їм прожитковий мінімум, вони можуть визнаватися такими, що здатні надавати матеріальну допомогу. В будь-якому випадку суд має оцінювати всі обставини справи в сукупності.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВАША БАБЦЯ ВЖЕ ДАВНО НЕПРАЦЕЗДАТНА
Непрацездатні громадяни -особи, які досягли встановленого Законом "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв'язку з втратою годувальника відповідно до Закону "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".
(ВР України, Закон "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 N 1058-IV)
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, враховуючи вік бабусі, ви х легкістю отримаєте довідку Лкк форми 080-2/о про потребу постійного догляду, після 80 років таку довідку отримати не проблема у зв'язку з когнітивними порушеннями за віком!!! Це буде найкращій 100 відсотковий варіант для подальшої отримання відстрочки.
Доводити, що вона не працездатна немає сенсу, бо це не зазначено у статті для відстрочки, тому є ризик відмови!!
Пункт 13 ст.23 Закону України "про мобіліційну підготовку та мобілізацію".
Отож: які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;
Дякую за відповідь! Підкажіть, будь-ласка, чи може форма 080-2/о підтвердити, що вона "потребує постійного догляду" (саме постійного догляду вимагає ст.23, ч.1, п.13 Закону про МПтМ)? З бланку форми бачу, що в ній не передбачено висновок про потребу "постійного догляду", а лише такі варіанти: "Рекомендовано соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи". Постійного догляду в переліку начебто немає...
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеотримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи".
Це воно і є!!!
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеhttps://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0510-21#Text
Всі довідки лкк не містять терміну постійного догляду
Дякую за уточнення! Підкажіть, з вашого досвіду, чи завжди приймають ТЦК таку довідку ЛКК з позначкою "отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи" як належне підтвердження необхідності постійного догляду (і відповідно, підтвердження того, що невійськовозобов'язана особа не може здійснювати догляд за інвалідом)?
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеТак, цього буде цілком достатньо.
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані, які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону ЗОБОВ'ЯЗАНІ їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю.
непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону.
1. Батьки зобов'язані утримувати своїх повнолітніх непрацездатних дочку, сина, які потребують матеріальної допомоги, якщо вони можуть таку матеріальну допомогу надавати.
Тобто, виходить, що Ваші мати та бабуся є непрацездатними та обидві мають право на утримання.
Якщо вже трактувати закон як він є, то у бабусі немає обов'язку утримувати Вашу маму, якщо вона не може надавати матеріальну допомогу або сама її потребує.
Проте, Вам для оформлення відстрочки потрібен буде Акт встановлення факту здійснення догляду, в ньому повинна бути зазначена про всіх членів сім'ї першого ступеня споріднення. І потрібно, зазначити підстави неможливості здійснення ними догляду (відсутність такої особи, інвалідність такої особи, її потреба у постійному догляді, перебування під арештом (крім домашнього арешту), відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі).
Тому, звучить абсурдно, але якщо у соцзахисті впишуть, що Ваша бабуся зобов'язана утримувати Вашу маму і не має потреби у постійному догляді - Вам можуть відмовити у оформленні відстрочки і Вам доведться відстоювати свої права у судовому порядку.
Або звернутись до сімейного лікаря, який направить бабусю на лікарсько-консультативну комісію та видасть довідку ЛКК про потребу у сторонньому догляді.
для особи, яка зайнята доглядом, — документи, що підтверджують родинні зв’язки, та один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та які зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, здійснювати догляд за ними:
для особи, яка потребує догляду, — один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду:
1. Заяву про відстрочку (додаток 4 до Порядку )
2. Ваше свідоцтво про народження
3. Паспорт матері
4. Один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними утримувати матір (у Вашому випадку Акт встановлення факту здійснення догляду (його можна отримати у соцзахисті))
5. Довідка МСЕК матері
6. Письмова заява матері довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
В майбутньому відстрочку можна буде оформити через електронний кабінет військовозобов'язаного, але поки що такого функціоналу немає.
Коли до ТЦК будете звертатись особисто - обов'язково зареєструйте заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.
Якщо з самого початку заяву не реєструють - тоді відправляйте документи поштою цінним листом з описом вкладеного. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного. Щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у Вас були докази подачі документів про відстрочку.
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
61. Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд.
У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.
Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.
Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.
До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.
За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
У разі відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за умови наявності кількох військовозобов’язаних осіб, особа з інвалідністю I чи II групи складає заяву за формою згідно з додатком 15, де зазначає особу, яку вона обирає для здійснення свого утримання (догляду).
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку Вас не мають права направляти на ВЛК
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Дуже дякую за детальну відповідь!
Підкажіть, будь-ласка, а чи може висновок ЛКК підтвердити, що вона "потребує постійного догляду" (саме постійного догляду вимагає ст.23, ч.1, п.13 Закону про МПтМ)? З бланків форм висновків ЛКК, які я знайшов, бачу, що в них передбачено:
* довідка 080-2/о (для осіб літнього віку з когнітивними порушеннями) - "Рекомендовано соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи". Постійного догляду в переліку начебто немає;
* довідка 080-4/о (для осіб з невиліковними хворобами і обмеженнями руху) - "Рекомендовано соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи". Постійного догляду в переліку начебто немає;
* висновок про необхідність постійного догляду (для інвалідів 1 та 2 групи внаслідок психічного розладу) - цей висновок зазначає, що особа потребує постійного догляду. Але навряд чи бабуся його отримає, якщо в неї немає інвалідності 1-2 групи і діагностованих психічних розладів.
Отже, виходить, що немає такої довідки, яку я зможу отримати для бабусі, яка б підтвердила її потребу в постійному догляді?
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеБудь ласка!
Якщо Ваша бабуся матиме довідку ЛКК 080-2/о - Ви без проблем оформите відстрочку за пунктом 13 у зв'язку з утримання матері.
Якщо Ваша мама отримає довідку ЛКК, де вказано, що вона потребує догляду - Ви зможете без проблем оформити відстрочку за пунктом 9. Вам не потрібно доводити відсутність інших осіб, які зобов'язані здійснювати догляд за матір'ю, адже Ваша підстава для відстрочки цього не передбачає.
На даний час, якщо Ви підете оформляти відстрочку - Вам можуть неправомірно відмовити і доведеться такі дії ТЦК оскаржувати у судовому порядку.
Владислав, дякую за відповідь! Підкажіть, з вашого досвіду і реальної практики з ТЦК:
Чи були прецеденти останнім часом, коли вони з цим відмовляли?
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВам спочатку з даною довідкою потрібно піти до соцзахисту та оформити Акт встановлення догляду, в ньому зазначать, що бабуся не може утримувати Вашу матір. Потім Вам потрібно звернутись до ТЦК із цим Актом та іншими документами, що підтверджують право на відстрочку.
Не достатньо. По даній підставі Вам потрібно подати до ТЦК такі документи:
1. Заяву про відстрочку (додаток 4 до Порядку)
2. Ваше свідоцтво про народження
3. Паспорт матері
4. Акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8) АБО документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд
5. Довідка ЛКК/МСЕК про потребу матері у постійному догляді
Так, такі випадки бувають, коли ТЦК неправомірно відмовляють у оформленні відстрочки аргументуючи це тим, що у довідці 080-2/о або 080-4/о не вказано про постійний догляд. Але це просто бездіяльність ТЦК. Прикріпив лист від МОЗ, де вони вказують, що дані довідки підтверджують потребу у постійному догляді.
Владиславе, круто, дуже дякую за лист від МОЗ, який ви надали!
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеБудь ласка! Успіхів Вам!
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеБатьки зобов'язані утримувати своїх повнолітніх непрацездатних дочку, сина, які потребують матеріальної допомоги, якщо вони можуть таку матеріальну допомогу надавати. Якщо батько, мати не мають відповідних коштів, нерухомого майна, які б забезпечили утримання сина, дочки, виконання цього їх обов’язку буде неможливим (стаття 198 Сімейного кодексу України)
ЗА ПОТРЕБИ НЕМОЖЛИВІСТЬ ВСТАНОВЛЮЄТЬСЯ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ.
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеЦЕ МИ ВЕДЕМО РОЗМОВУ ПРО УТРИМАННЯ (МАЄТЬСЯ НА УВАЗІ ФІНАНСОВИЙ АСПЕКТ).
ЯКЩО МИ ГОВОРИМО ПРО ПОСТІЙНИЙ ДОГЛЯД (ДОПОМОГА ОСОБІ ЖИТИ ТА САМООБСЛУГОВУВАТИСЯ) ТО ВАША БАБЦЯ ДАВНО НЕПРАЦЕЗДАТНА, ТОМУ НЕ ЗАБОВЯЗАНА НАДАВАТИ ЦЮ ПОСЛУГУ.
Дякую за відповідь! Підкажіть, будь-ласка, якими нормами закону визначено, хто зобов'язаний навадати послугу з постійного догляду? І якою нормою визначено, що непрацездатна особа не може такою бути?
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеЗАКОН УКРАЇНИ " ПРО СОЦІАЛЬНІ ПОСЛУГИ "
Згідно Закону повинна бути згода надавати соціальну послугу та стан здоров'я дозволяв це робити.
Адвокат, г. Киев, 11 лет опыта
Общаться в чатеВітаю.
Згідно із законодавством України, обов'язки щодо утримання родичів можуть виникати між різними членами сім'ї, але ці обов'язки регулюються конкретними нормами права.
Законодавчі норми1. Сімейний кодекс України:- Стаття 202. Обов'язок батьків утримувати дітей:
Батьки зобов'язані утримувати своїх дітей до досягнення ними повноліття. У разі неповноліття або інвалідності дітей, батьки зобов'язані утримувати їх і надалі.
- Стаття 202. Обов'язок дітей утримувати батьків:
Діти зобов'язані утримувати батьків, які є непрацездатними та потребують матеріальної допомоги.
2. Цивільний кодекс України:- Стаття 51. Обов'язок утримання родичів:
Діти мають обов'язок утримувати своїх непрацездатних батьків.
Ваша ситуація- Обов'язок утримання матері бабусею:
- Бабуся (пенсіонерка 87 років) не зобов'язана утримувати свою доньку (матір інваліда II групи) на підставі чинного законодавства України. Пенсійний вік та відсутність працездатності бабусі звільняють її від цього обов'язку.
- Донька має право на державну підтримку та соціальні виплати, передбачені для осіб з інвалідністю II групи.
- Обов'язок утримання бабусею доньки:
- Законодавство не передбачає обов'язку утримання доньки пенсіонером (в даному випадку, вашою бабусею).
ВисновокВашу бабусю не можна вважати зобов'язаною утримувати вашу матір відповідно до чинного законодавства України. Законодавство не встановлює обов'язку для осіб пенсійного віку утримувати своїх дітей, навіть якщо вони є особами з інвалідністю.
Конкретні норми законодавства:Законодавство передбачає обов'язок утримання батьків їхніми дітьми, а не навпаки. У випадку вашої бабусі, її пенсійний вік та статус непрацездатності звільняють її від обов'язку утримувати свою доньку.
Євгене, вітаю! Підкажіть, будь-ласка, чи не застовується в цьому випадку (моєї бабусі і мами, її доньки) норма ст.198 Сімейного кодексу: "Батьки зобов'язані утримувати своїх повнолітніх непрацездатних дочку, сина, які потребують матеріальної допомоги, якщо вони можуть таку матеріальну допомогу надавати."
Здається, що вона може бути застосована, якщо тільки не буде підтвердження, що бабуся не може матеріальну допомогу надавати. Що, згідно норм закону, може підтвердили, що вона не може цього робити?
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДобро дня, Павло!
Єдина норма закону, яка зазначає, що батьки повинні утримувати непрацездатних повнолітніх дітей виглядає наступним чином:
Стаття 198 Сімейного кодексу України:
"1. Батьки зобов'язані утримувати своїх повнолітніх непрацездатних дочку, сина, які потребують матеріальної допомоги, якщо вони можуть таку матеріальну допомогу надавати".
Як бачите дана норма містить відповідні уточнення щодо утримання повнолітніх дітей, а саме:
1. Непрацездатна повнолітня дитина повинна потребувати матеріальної допомоги.
2. Батьки повинні мати можливіть надавати дитині матеріальну допомогу.
Отже, цілком зрозуміло, що Ваша бабуся є непрацездатною особою похилого віку й тому не має можливості та обов'язку утримувати Вашу матір. Проте, Ви ж розумієте, що йдете оформлювати відстрочку в ТЦК, який у своїх діях керується Постановою КМУ 560. Остання ж робить вийняток серед невійськовозобов'язаних осіб і, на жаль, в переліку немає такого висліву, як "непрацездатність":
13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю.
Цілком можливо, що у Вас приймуть всі необхідні документи та нададуть відстрочку. Проте, також є і ризик того, що відмовлять. У останньому випадку Вам прийдеться оскаржувати відмову ТЦК в адмінистративному суді, що не є швидким процесом та таким, який зупиняє мобілізацію.
Радив би Вам спробувати отримати висновок 080-2 про потребу у постійному догляді для бабусі, аби убезпечити себе від теоретично можливої відмови у наданні відстрочки. Я думаю, що у такому поважному віці, в якому знаходиться Ваша бабуся, це не буде проблемою.
З повагою, адвокат Айвазян.
Дуже дякую за детальну відповідь!
Підкажіть, будь-ласка, а чи може висновок ЛКК форми 080-2 підтвердити, що вона "потребує постійного догляду" (саме постійного догляду вимагає ст.23, ч.1, п.13 Закону про МПтМ)? З бланку форми висновку ЛКК, який я знайшов, бачу, що в ньому передбачено: "Рекомендовано соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи". Постійного догляду в переліку начебто немає;
Отже, формально виходить, що немає такої довідки, яку я зможу отримати для бабусі, яка б підтвердила її потребу в постійному догляді?
За реальною практикою подачі заяв в ТЦК, чи приймають таку довідку з позначками, наприклад "Потребує денного догляду, догляду вдома, отримання соц. послуги з догляду" як підтвердження "потреби в постійному догляді"?
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеПрошу, Олексію!
Роз'яснення МОЗ:
Через порушення функцій організму внаслідок хвороби чи травми деякі люди з інвалідністю не можуть пересуватися і обслуговувати себе, тож вони потребують стороннього догляду.
Людям з інвалідністю I групи такий догляд призначають медико-соціальні експертні комісії в обов’язковому порядку через виключно високий ступінь втрати здоров’я, який спричиняє виникнення такої потреби (форма 157-1/0, затверджена наказом Міністерства охорони здоров’я України 30.07.2012 № 577). Ця норма стосується як людей I групи інвалідності категорії А, що фактично не здатні до самообслуговування, так і людей I групи інвалідності категорії В, які частково можуть обслуговувати себе.
Отже, сторонній догляд призначають у таких випадках:
Позначка повинна бути обов'язково - отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи.
Зрозуміло, дякую!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеПрошу! Вдачи Вам! Завжди готовий допомогти.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Закон говорить чітко - "у разі відсутності інших невійськовозобов'язаних осіб". Тобто мова саме про "невійськовозобов'язаних", а не працездатних осіб. Формально - ТЦК матиме всі шанси відмовити у відстрочці. Я не говорю, що це обов'язково станеться, але формально таке право в ТЦК є.
Звісно, логіки тут немає ніякої, але її шукати в законодавстві, зокрема мобілізаційному, взагалі не потрібно. Я б спробував отримати на бабусю висновок ЛКК форми 080-4/о. Раніше, до початку повномасштабного вторгнення, особам віком 80+ такі висновки видавали без жодних умов. Якщо зможете отримати - питання відпаде, якщо ні - треба подавати те, що є. У випадку відмови у відстрочці - оскаржувати до суду.
Чинний Закон України "Про МПтаМ" передбачає:
"...13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю І чи ІІ групи або одногоз батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю І чи ІІ групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю І чи ІІ групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю..."
Нижче опишу Вам повний алгоритм дій, аби Ви розуміли, що, як і коли варто робити.
16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.
Постанова № 560 передбачає, що:
"… 61. Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд.
У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.
Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.
Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.
До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.
За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
У разі відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, за умови наявності кількох військовозобов’язаних осіб, особа з інвалідністю I чи II групи складає заяву за формою згідно з додатком 15, де зазначає особу, яку вона обирає для здійснення свого утримання (догляду).
По даній підставі Вам потрібно буде подати:
для особи, яка зайнята доглядом, - документи, що підтверджують родинні зв’язки, та один із документів що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та які зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, здійснювати догляд за ними: інвалідність такої особи, її потребу у постійному догляді, перебування під арештом (крім домашнього арешту), відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі, документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про відсутність інших осіб, які могли б здійснювати такий догляд;
для особи, яка потребує догляду, - один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики.
Щодо порядку оформлення відстрочки, він так само чітко врегульований.
"...63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
64. Заяви військовозобов’язаних про надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та підтвердні документи зберігаються у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки протягом п’яти років..."
Так, до речі, зверніть увагу на таке:
"Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, *але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України.* У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів".
Тепер щодо алгоритму дій:
По документам, загалом що треба готувати:
- заява (оригінал) на ТЦК з проханням провести перевірку та направити матеріали на комісію для видачі акту.
- письмова заява (оригінал) матері довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані його утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.
нотаріальні копії:
- паспорту та РНОКПП сина;
- паспорту та РНОКПП матері;
- свідоцтва про народження сина
- один із документів, що підтверджує інвалідність матері: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики;
- оригінал Акту про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду). Загалом я вважаю, що з точки зору Закону отримувати такий АКТ, коли син один, потреби немає, але ТЦК може вважати по-іншому, на жаль. Тому отримувати його чи сперечатися з ними, вирішувати Вам. На мою точку зору, треба буде отримувати.
На даному етапі, я б звертався до місцевої ради, чи видають вони вже такі Акти, та чи вимагають результати аналізу документів від ТЦК, адже комісія видає акт на підставі заяви військовозобов’язаного та матеріалів перевірки, надісланих ТЦК та СП. Матеріали перевірки надсилаються на підставі звернення військовозобов’язаного. Втім, на практиці деякі комісії видають акти і без цих матеріалів, що позбавляє необхідності зайвий раз звертатись до ТЦК та СП. Треба з'ясувати дане питання, а потім буде зрозуміло, куди саме варто рухатися.
Спішити робити нотаріальні копії документів також не раджу, треба розбиратися з Актом, це очевидно.
З повагою!
Дуже дякую за детальну відповідь!
Підкажіть, будь-ласка, а чи може висновок ЛКК форми 080-4 підтвердити, що вона "потребує постійного догляду" (саме постійного догляду вимагає ст.23, ч.1, п.13 Закону про МПтМ)? З бланку форми висновку ЛКК, який я знайшов, бачу, що в ньому передбачено: "Рекомендовано соціальні послуги: денного догляду, догляду вдома, паліативного догляду вдома, отримання соціальної послуги з догляду на непрофесійній основі від фізичної особи". Постійного догляду в переліку начебто немає;
Отже, формально виходить, що немає такої довідки, яку я зможу отримати для бабусі, яка б підтвердила її потребу в постійному догляді?
За реальною практикою подачі заяв в ТЦК, чи приймають таку довідку з позначками, наприклад "Потребує денного догляду, догляду вдома, отримання соц. послуги з догляду" як підтвердження "потреби в постійному догляді"?
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеДовідка форми 080-4/о однозначно підтверджує потребу в постійному догляді, з практики скажу - ТЦК приймають такі форми заяв, за рідкісним виключенням правда.
З повагою!
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеЗАКОНОДАВЕЦЬ В СТ.23 ПРОПИСАВ - "НЕ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНІ".
ВАША БАБЦЯ НЕ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНА, АЛЕ СКОРІШЕ ЗА ВСЕ ЇЇ ДОХІД НЕ ДОЗВОЛЯЄ УТРИМУВАТИ І СЕБЕ І ЇЇ ДОНЬКУ-ІНВАЛІДА.
ФОРМАЛЬНО ПО НОВІЙ РЕДАКЦІЇ ЗАКОНУ СКЛАЛАСЬ ТАКАСИТУАЦІЯ, А ПО СУТІ "ДУРІСТЬ".
ВАМ КРАЩЕ ОФОРМЛЮВАТИ ВІДСТРОЧКУ ПО П.9 СТ.23 - ПОСТІЙНИЙ ДОГЛЯД.
ДЛЯ ЦЬОГО ДОСТАТНЬО АКТУ ПРО ВСТАНОВЛЕННЯ ФАКТУ ЗДІЙСНЕННЯ ДОГЛЯДУ.