Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 10 июля 2024, вопрос №114872 500₴

Мобілізація по новому

1- Яка відповідальність, якщо отримав повістку на проходження влк, але не пішов по лікарям. (читав що адмінітсративна, а в деяких випадках можна притягнути і до кримінальної, чи це так? Як можна доказати що людина не проходить влк з метою ухилення від мобілізації?)
2- Мені 25 років, у мене приписне, чи можна якось отримати тимчасовий квиток або що через додаток Резерв +. (У деяких знайомих їм по 28-29 років, підтянуло військову спеціальність в додаток (написано військова спеціальність в полі ВЛК – прочерк), деяким ні, чому так відбувається, хоча у всіх приписне і до воєнкомату не навідувались доволі довгий час)?
3- Зараз я навчаюсь на 2 магістратурі, я знаю що вона вже не є поводом для відстрочки, але я поступав на неї до прийняття закону, чи це може якось вплинути і відстрочити мобілізацію? (навчаюсь на денній формі).
4- Я єдина дитина в сім’ї у мене мати (батько помер), мати пенсіонерка ( пенсія по вредности) (груп інвалідності наразі немає, була 3 але її забрали), чи може це бути фактором для відстрочки?

Ответы юристов (6)

    Дерій Владислав Олегович
    50%

    Вітаю Вас!

    1- Яка відповідальність, якщо отримав повістку на проходження влк, але не пішов по лікарям. (читав що адмінітсративна, а в деяких випадках можна притягнути і до кримінальної, чи це так? Як можна доказати що людина не проходить влк з метою ухилення від мобілізації?)

    Якщо Ви не явитесь по повістці на ВЛК Вас можуть притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210 КУпАП у вигляді штрафу.

    Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:

    • перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
    • смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.

    Тому, якщо у Вас є поважна причина неяки по повістці - Ви повинні повідомити про це ТЦК, та явитися у строк, що не перевищує сім днів.

    2- Мені 25 років, у мене приписне, чи можна якось отримати тимчасовий квиток або що через додаток Резерв +. (У деяких знайомих їм по 28-29 років, підтянуло військову спеціальність в додаток (написано військова спеціальність в полі ВЛК – прочерк), деяким ні, чому так відбувається, хоча у всіх приписне і до воєнкомату не навідувались доволі довгий час)?

    Ви можете спробували оформити електронний ВОД в Резерв+ або ЦНАП, але ВОС та звання можуть автоматично не підтягнутись. В такому випадку без походу до ТЦК Вам не обійтися.

    Щоб Вас не мобілізували Ви повинні мати право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    Якщо у Вас немає підстав для відстрочки то при потраплянні до ТЦК - ризик бути мобілізованим дуже високий.
    3- Зараз я навчаюсь на 2 магістратурі, я знаю що вона вже не є поводом для відстрочки, але я поступав на неї до прийняття закону, чи це може якось вплинути і відстрочити мобілізацію? (навчаюсь на денній формі).

    Згідно прикінцевих положень ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» "... громадяни України, які навчаються у закладах освіти та мали право на відстрочку на час навчання, у разі втрати цього права відповідно до статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” зберігають таке право до завершення поточного навчального року ..."

    Тому, якщо у довідці з ЄДБО вказано, що порушена послідовність здобуття освіти - Ви зберігаєте право на відстрочку лише до кінця поточного навчального року, яка вказана в Положенні ВНЗ. Як правило, це 31 серпня. Але краще уточнити це у Вашому університеті, та взяти офіційну довідку або Витяг з положення ВНЗ, який підтверджує, що навчальний рік закінчується 31 серня.

    За цей час Вас не мають права мобілізувати, проте йти оформляти відстрочку краще в тому випадку, якщо буде вручена повістка на уточнення даних, адже існує ризик отримати неправомірне мобілізаційне розпорядження.

    4- Я єдина дитина в сім’ї у мене мати (батько помер), мати пенсіонерка ( пенсія по вредности) (груп інвалідності наразі немає, була 3 але її забрали), чи може це бути фактором для відстрочки?

    На жаль, це не є підставою для відстрочки.

    Щоб не бути мобілізованим порібно, щоб у матері була як мінімум ІІ група інвалідності або вона мала довідку ЛКК, в які вказана потреба у постійному догляді.

    Повний перелік підстав для відстрочки передбачений у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Олександр Клиент 4 месяца назад

      Мені була вручена повістка на проходження ВЛК, якщо я не буду проходити ВЛК та не з'явлусь у ТЦК в відведений законом срок без поважних причин, яка це відповідальність, адміністративна чи кримінальна? (просто проігнорую повістку)

      • Дерій Владислав Олегович

        Адміністративна відповідальність.

        Без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до адміністративної відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

        Сам процес накладення штрафу виглядає так:

        1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.

        2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

        3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

        • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
        • дату розгляду справи;
        • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
        • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
        • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
        • прийняте у справі рішення.

        ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

        Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

        ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    Айвазян Юрій Климентійович
    50%

    Доброго дня, Олександре!

    1- Яка відповідальність, якщо отримав повістку на проходження влк, але не пішов по лікарям. (читав що адмінітсративна, а в деяких випадках можна притягнути і до кримінальної, чи це так? Як можна доказати що людина не проходить влк з метою ухилення від мобілізації?)

    Непроходження ВЛК тягне за собою адмінистративну відповідальність за статтею 210-1 КУпАП.

    "Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -

    тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".

    Кримінальна ж відповідальність, як Ви і зазначили, може настати лише за умови того, що Ви ухиляєтесь від мобілізації, не з'явившись по мобілізаційному розпорядженню.

    Якщо Ви не проходите ВЛК, Вам потрібно мати на те поважні причини.

    2- Мені 25 років, у мене приписне, чи можна якось отримати тимчасовий квиток або що через додаток Резерв +. (У деяких знайомих їм по 28-29 років, підтянуло військову спеціальність в додаток (написано військова спеціальність в полі ВЛК – прочерк), деяким ні, чому так відбувається, хоча у всіх приписне і до воєнкомату не навідувались доволі довгий час)?

    Проблема полягає лише у наявності даних в електорному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів, а також від того чи поставив ТЦК Вас на облік військовозобов'язаних.

    Щодо отримання е-ВОД, то так, Ви можете спробувати сгенерувати останній або через Резерв+, або через ЦНАП.

    Відповідно До Постанови КМУ №559 від 16.05.2024 року «Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:

    "QR-код військово-облікового документа в електронній формі є формою військово-облікового документа в електронній формі у вигляді двовимірного штрихкоду, що містить відомості про зазначений військовообліковий документ, які за допомогою відповідних технічних засобів можна відтворити у формі, придатній для зчитування, зокрема у візуальній.

    Військово-обліковий документ в електронній формі є дійсним лише за наявності QR-коду та не може використовуватися без нього.

    9. Військово-обліковий документ в електронній формі та військовообліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    10. Відомості про сформований військово-обліковий документ в електронній формі відображаються у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів".

    3- Зараз я навчаюсь на 2 магістратурі, я знаю що вона вже не є поводом для відстрочки, але я поступав на неї до прийняття закону, чи це може якось вплинути і відстрочити мобілізацію? (навчаюсь на денній формі).

    На жаль, ні. У прикінцевих положеннях Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку", що студенти, які порушують послідлвність освіти мають право на відстрочку лише до кінця поточного навчального року.

    4- Я єдина дитина в сім’ї у мене мати (батько помер), мати пенсіонерка ( пенсія по вредности) (груп інвалідності наразі немає, була 3 але її забрали), чи може це бути фактором для відстрочки?

    Ви можете оформити відстрочку, якщо Ваша матір отримає висновок ЛКК про потребу у постійному догляді.

    Ваша можлива підстава для відстрочки:

    Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребують постійного догляду;

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    для особи, яка зайнята доглядом, — документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про шлюб або свідоцтво про народження дитини, або свідоцтво про народження особи, яка здійснює догляд,

    та свідоцтво про народження дружини (чоловіка), документи, що підтверджують неможливість здійснення догляду іншим працездатним членом сім’ї, який зобов’язаний здійснювати догляд (висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу іншого працездатного члена сім’ї в постійному догляді, довідка про смерть такого члена сім’ї, або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім, або рішення суду про оголошення померлим, або витяг з Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин),

    документи про отримання компенсації (допомоги, надбавки) на догляд, або акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8), у якому зазначаються відомості про наявність (відсутність) інших працездатних членів сім’ї, які могли б здійснювати такий догляд;

    для особи, яка потребує догляду, — довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді.

    Оформлення акту встановлення факту здійснення догляду:

    Військовозобов’язані, які здійснюють догляд (постійний догляд) за особами, зазначеними у пунктах 9, 13, 14 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, та які не мають права на призначення компенсації (допомоги, надбавки) на догляд за ними, для розгляду питання надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації звертаються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем свого перебування на військовому обліку із заявою у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, до якої додається письмова заява особи, яка потребує догляду чи постійного догляду, довільної форми із зазначенням реєстраційного номера облікової картки платника податків, про підтвердження відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані її утримувати (чоловік/дружина, працездатні діти), чи інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати постійний догляд.

    Районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відокремлений відділ перевіряє перебування такого військовозобов’язаного на військовому обліку, родинні зв’язки військовозобов’язаної особи та особи, яка потребує догляду (постійного догляду), наявність інших зареєстрованих/задекларованих осіб за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання особи, яка потребує догляду, з використанням відомостей Державного електронного реєстру військовозобов’язаних України, Державного реєстру актів цивільного стану громадян та Єдиного державного демографічного реєстру, інших інформаційних систем, реєстрів та баз даних, у тому числі шляхом інформаційного обміну. Матеріали за результатами перевірки надсилаються керівнику виконавчого органу місцевого самоврядування за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який здійснює догляд.

    У разі виявлення невідповідності наведених у заяві військовозобов’язаного даних або непідтвердження факту встановлення здійснення ним догляду (постійного догляду) комісією заява не розглядається.

    Для встановлення факту здійснення догляду (постійного догляду) військовозобов’язаний, який здійснює догляд (постійний догляд), звертається із заявою на ім’я керівника виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання.

    Розгляд заяви здійснює комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду), рішення про утворення якої приймається керівником виконавчого органу сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання військовозобов’язаного, який звернувся із відповідною заявою.

    До складу комісії із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) можуть входити депутати місцевої ради, представники виконавчих органів місцевого самоврядування, громадських організацій загальною чисельністю не менше п’яти осіб.

    За результатами роботи комісія із встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) з урахуванням наданих районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом матеріалів складає акт про встановлення факту здійснення особою догляду (постійного догляду) (додаток 8). Зазначений акт є одним із документів, які надаються військовозобов’язаним до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Згідно із вищезгаданою Постановою КМУ порядок оформлення відстрочки наступний:

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Строк дії відстрочки:

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Олександр Клиент 4 месяца назад

      Чи можна взагалі притягнути особу до кримінальної відповідальності за ігнорування повістки на ВЛК, чи це тільки відбувається коли людина пройшла ВЛК і не з'явилась по мобілізаціній повістці?За ігнорування ВЛК, непроходження ВЛК, відмову від проходження ВЛК без поважних прчин, тільки адмін відповідальність, і до криміналу не як неможна притягнути?

      • Айвазян Юрій Климентійович

        Ні. Особу можна притягнути до кримінальної відповідальності за відмову від мобілізаційного розпорядження або ж у разі неявки за останнім.

        Непроходження Вами ВЛК - це порушення законодавства про про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України