Задайте вопрос юристу

861 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 10 июля 2024, вопрос №114874 350₴

Оновлення даних до 25 років.

Добрий день, мені немає 25 років, чи безпечно оновлювати свої дані через резерв+ ?
Маю приписне, один раз проходив ВЛК, після цього заповнив відсрочку. Відстрочку мав (або і зараз маю) по причині інвалідності матері (вона є інвалід 3 группи). Останній раз відносив документи у ТЦК ще в 2023 році (мені подзвонили особисто і попросили принести). Наскільки безпечно мені наразі оновлювати свої дані в резерв+?

Ответы юристов (7)

    Дерій Владислав Олегович
    75.1%

    Вітаю Вас!

    Коли Ви останній раз проходили ВЛК? Цікаво, навіщо ТЦК у Вас вимагали документи про відстрочку, якщо Ви є призовником? Відстрочку надають тільки військовозобов'язаним, а призовники апріорі не підлягають мобілізації.

    Крім того, на даний час інвалідність ІІІ групи у матері не є підставою для відстрочки.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень закону ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (набув чинності 18 травня) громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.

    У разі перебування на території України уточнити дані можливо:

    • шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або
    • до центру надання адміністративних послуг, або
    • через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    За неоновлення даних можливий штраф за статтею 210 КУпАП.

    Проте, положення статей 210, 210-1 КУпАП не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо ТЦК отримає всю необхідну інформацію з реєстрів - Вас не повинні притягнути до відповідальності за неуточнення даних. Поки що судової практики по цьому питанню немає, тому яку позицію займе ТЦК невідомо.

    До того ж, до 25 років Вас не мають права мобілізувати, адже по віку Ви являєтесь призовником.

    Згідно Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» під час мобілізації здійснюється призов військовозобов’язаних та резервістів.

    Згідно ч. 9 ст. 1 ЗУ «Про військовий обов’язок та військову службу» щодо військового обов'язку громадяни України поділяються на такі категорії:

    • допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
    • призовники - особи, які взяті на військовий облік;
    • військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
    • військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
    • резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

    Тобто, якщо Ви не проходили строкову службу, не закінчували військову кафедру - до 25 років Ви не підлягає мобілізації.

    Скоріш за все, Вас з часом направлять на базову загальновійськову підготовку чи базову військову службу, проте згідно частини 5 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов’язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку відповідно до статті 10-1 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" чи базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Іван Клиент 2 месяца назад

      Дякую за відповідьОстанній раз проходив ВЛК в літку 2021 року. З приводу документів могла бути мізкомунікація, зараз уточню. Документи про відсрочку в мене не вимагали. Ще в 2021 році я оформлював відстрочку від звичаної служби. А взимку 2023 мені подзвонили і попросили їх оновити. Скоріш за все ТЦК або а) провтикали мої документи або б) була необхідність їх оновити для продовження відстрочки (від звичайної служби?), але це моя теорія.

      • Дерій Владислав Олегович

        Вам безпечно оновлювати дані як через ЦНАП так і через Резерв+

        До 25 років Вас не можуть направити на ВЛК та мобілізувати, адже Ви є призовником

    Айвазян Юрий Климентьевич
    14.3%

    Доброго дня, Іване!

    Якщо Ви маєте приписне свідоцтво, то незрозуміло чому від Вас вимагали документи про інвалідність матері та на якій підставі? До 25 років Ви є невійськовозобов'язаним, а отже не підлягаєте мобілізації та Вам не потрібна взагалі підстава для відстрочки. Ви впевнені, що маєте саме приписне?

    Щодо оновлення даних.

    Відповідно до Закону України 3633-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку», який набрав чинності з 18 травня цього року:

    II. Прикінцеві та перехідні положення

    2. Установити, що:

    1) під час дії Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" від 24 лютого 2022 року № 65/2022, затвердженого Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про загальну мобілізацію" від 3 березня 2022 року № 2105-IX:

    громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані:

    у разі перебування на території України - шляхом прибуття самостійно до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем перебування на військовому обліку чи за своїм місцем проживання, або до центру надання адміністративних послуг, або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності);".

    Отже, якщо Ви не оновите дані у будь який із вищезазначений спосіб, то можлива адмінистративна відповідальність за статтею 210 КУпАП. Сума штрафу наразі становить від 17000 грн до 25500 грн.

    Проте, якщо Міноборони має доступ до Ваших даних через інші реєстри, то Вас не повинні притягути до відповідальності взагалі.

    Примітка до статті 210 КУпАП:

    "Положення статей 210, 210 - 1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи".

    Єдине, що Вас може очікувати у майбутньому, якщо Ви все ж таки маєте саме приписне, це проходження базової військової служби. Проте і після проходження останньої Ви не підлягатимете мобілізації до 25 років.

    Відповідно до Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу":

    "Стаття 15. Направлення громадян України для проходження базової військової служби.

    1. Для проходження базової військової служби направляються придатні для цього за станом здоров’я громадяни України чоловічої статі (жіночої статі - добровільно), яким до дня відправлення на базову військову службу виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 25-річного віку.

    Зазначені громадяни України можуть один раз обрати рік проходження базової військової служби до досягнення ними 24-річного віку.

    2. Громадяни України, які перебувають на військовому обліку призовників, у добровільному порядку можуть бути прийняті на військову службу за контрактом на умовах, передбачених частиною першою статті 20 цього Закону, та в порядку, визначеному положеннями про проходження військової служби громадянами України.

    3. Направлення громадян України для проходження базової військової служби включає:

    прибуття на медичний огляд, професійно-психологічний відбір та засідання комісії з питань направлення для проходження базової військової служби;

    проходження медичного огляду (у тому числі, за необхідності, направлення на додаткове медичне обстеження);

    проведення професійно-психологічного відбору;

    засідання комісії з питань направлення для проходження базової військової служби;

    прибуття за зазначеними в повістці районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки адресою та часом для відправлення у навчальну частину (центр) для проходження базової військової служби та знаходження у відповідному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (обласному збірному пункті) до відправлення у навчальну частину (центр).

    4. Організація направлення громадян України для проходження базової військової служби здійснюється районними державними адміністраціями (виконавчими органами міських рад) у взаємодії з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки та органами місцевого самоврядування.

    5. Порядок організації підготовки та направлення громадян України для проходження базової військової служби визначається цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.

    6. Строки направлення та чисельність громадян України, які направляються на базову військову службу, а також обсяги видатків для забезпечення направлення на базову військову службу, визначаються Кабінетом Міністрів України.

    7. Керівники підприємств, установ, організацій і закладів освіти незалежно від підпорядкування та форми власності сприяють прибуттю громадян України до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (збірних пунктів) шляхом вжиття відповідних інформаційних та організаційно-технічних заходів.

    8. У разі неявки призовника без поважних причин за викликом відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки на комісію з питань направлення для проходження базової військової служби він несе відповідальність, установлену законом.

    9. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, визнаються:

    перешкода стихійного характеру, хвороба призовника, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у зазначені пункт і строк;

    смерть його близького родича (батьків, дружини, дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини.

    У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів".

    "Стаття 17. Відстрочка від направлення для проходження базової військової служби.

    1. Відстрочка від направлення для проходження базової військової служби надається призовникам, які:

    визнані тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    навчаються у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, вищої духовної освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти, в інтернатурі або докторантурі (зазначена відстрочка надається до досягнення особою 24-річного віку);

    обрали відповідний рік, в якому бажають пройти базову військову підготовку;

    мають право на звільнення з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 цього Закону.

    2. Відстрочка від направлення для проходження базової військової служби надається призовникам, яким повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення або стосовно яких кримінальна справа розглядається судом, до прийняття відповідного рішення.

    3. У випадках, не передбачених цим Законом, відстрочка від направлення для проходження базової військової служби може бути надана призовникам згідно з рішенням комісії вищого рівня за поданням районних (міських) комісій з питань взяття на військовий облік.

    4. Призовники, яким надано відстрочку від направлення для проходження базової військової служби у зв’язку з навчанням у закладах освіти або через сімейні обставини, зобов’язані щороку, до 1 жовтня, подавати до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки документи, що підтверджують їхнє право на відстрочку".

    "Стаття 18. Звільнення від проходження базової військової служби.

    1. Від проходження базової військової служби звільняються призовники:

    які визнані за станом здоров’я непридатними до військової служби;

    які до набуття громадянства України пройшли військову службу в інших державах".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Іван Клиент 2 месяца назад

      Дякую за відповідьЗ приводу документів могла бути мізкомунікація, зараз уточню.Так, я маю саме приписне, жодних інших документів мені не видавали. Документи про відсрочку в мене не вимагали. Ще в 2021 році я оформлював відстрочку від звичаної служби. А взимку 2023 мені подзвонили і попросили їх оновити. Скоріш за все ТЦК або а) провтикали мої документи або б) була необхідність їх оновити для продовження відстрочки (від звичайної служби?), але це моя теорія.

      • Айвазян Юрий Климентьевич

        Тоді це було пов'язано, як Ви і зазначаєте, із відстрочкою від строкової служби. Хоча для чого Вам дзвонили у 2023 році, коли вже призов на строкову не проводився - мені все ж таки не зрозуміло...

    Кирда Вячеслав Володимирович
    10.6%

    Вітаю Вас.

    Так, дані краще уточнити.

    З 18 травня законодавство передбачає, що:

    "...громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані..."

    Але звертаю увагу, що Закон надаватиме Вам такі способи оновлення даних:

    через центр надання адміністративних послуг

    через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста,

    через ТЦК та СП.

    Що буде, якщо дані не уточнити?

    1. Адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП. Наразі штраф 3400-5100 грн, але планується підняття штрафу до 17-25 тис грн. Це влада трактуватиме як порушення законодавства у сфері оборони, мобілізації і так далі.

    2. ТЦК звертається до Нацполіції про Вашу доставку до них.

    3. Нацполіція, якщо не може доставити, повідмоляє ТЦК про неможливість доставки.

    4. Далі ТЦК направляє на Вашу адресу ВИМОГУ - це новий документ. Це та вимога, яка вважатиметься врученою, навіть якщо вона не буде вручена.

    5. Якщо протягом 10 кал. днів з дня отримання вимоги Ви не зв'яляєтеся, ТЦК подає до суду позов про обмеження у праві керування ТЗ.

    Ось коротко такий алгоритм дій. Загалом недолік для влади нового Закону в тому, що якщо людина тупо сидить вдома, її не так просто дістати. Штрафи - то таке питання. Особа не може бути притягнути до відповідальності двічі за одне і те ж правопорушення. Тому не оновили - понесли відповідальність і по суті все. Обмеження у праві керування ТЗ - це інше, але також не критичне, як на мою точку зору. Найгірший сценарій розвитку подій за новим законодавством - обмеження у праві керування ТЗ.

    Якщо особа не бажає отримати адміністративний штраф, можна буде спробувати уточнити дані у червні-липні 2024 року через електронний кабінет, як варіант. Але з електронний кабінетом також є певні питання.

    Зокрема, новий мобілізаційний Закон частину третю статті 22 Закону України "Про МПтаМ" викладає в наступній редакції:

    "...Стаття 22. Обов’язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації

    ...

    3...

    У повістці про виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки зазначаються:

    1) прізвище, ім’я та по батькові і дата народження громадянина, якому адресована повістка;

    2) найменування територіального центру комплектування та соціальної підтримки, що видав повістку;

    3) мета виклику до територіального центру комплектування та соціальної підтримки;

    4) місце, день і час явки за викликом;

    5) підпис (електронний цифровий підпис) посадової особи, яка видала (сформувала) повістку;

    6) реєстраційний номер повістки;

    7) роз’яснення про наслідки неявки і про обов’язок повідомити про причини неявки.

    Чи свідчить це про те, що згодом повістки можуть надсилатися через ЕК - можливо.

    З повагою!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України