Начните консультацию с юристом онлайн
Вітаю!
Мені 25 років, пішов перед вступом міняти приписне на тимасовий ВОД, там юрист ТЦК сказав що поки штрафу не оплачу то не видадуть, сказав прийти з понеділка він складе протокол. Я забив на це і не пішов по протокол (можливо він навіть не складався, тому що моїх документів вони навіть в руки не брали). Натомість я просто зайшов в резерв+ і сформував собі електронний ВОД у якому пише що я на обліку і данні оновлено (прикріпляю сюди, частково інфу затер). Цей електронний ВОД я і подав при вступі, його прийняли і я вступив.
Питання:
1) Чи зможу я оформити відстрочку маючи на руках тільки цей електронний ВОД сформований у резерві, чи мені потрібно спочатку робити звичайний паперовий ВОД в ТЦК (разом з тим оскаржуючи можливий штраф), а тоді вже подавати на відстрочку?
2) Чи можу я подати документи на відстрочку поштою (влк вже пройдено), чи обов'язково подавати особисто?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (8)
Юрист, г. Днепр, 24 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Можете.
Районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки здійснюють взяття, зняття або виключення з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у випадках, передбачених законодавством.
Електронний формат військово-облікового документа є аналогом паперового варіанта та має такуж юридичну силу.
Формування військово-облікового документа в електронній формі для друку може здійснюватися особисто засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста та/або адміністратором центру надання адміністративних послуг засобами Порталу Дія (у разі особистого звернення) за умови уточнення облікових даних.
Згідно з п. 56 - 60 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 до Порядку.
В Вашому випадку це Довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.
Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6 до Порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби (п. 63).
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період (п. 60).
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7 до Порядку.
Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Питання:1) Чи зможу я оформити відстрочку маючи на руках тільки цей електронний ВОД сформований у резерві, чи мені потрібно спочатку робити звичайний паперовий ВОД в ТЦК (разом з тим оскаржуючи можливий штраф), а тоді вже подавати на відстрочку?
По-перше, електронний та паперовий ВОД по Закону прирівнюються один до одного.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 559 Київ
Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа
9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
10. Відомості про сформований військово-обліковий документ в електронній формі відображаються у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
11. Перевірка військово-облікового документа в електронній формі здійснюється шляхом зчитування QR-коду ініціатором перевірки за допомогою технічних засобів, які дають змогу відтворити відомості військово-облікового документа в електронній формі у формі інформаційного повідомлення.
QR-код повинен бути придатним для зчитування технічними засобами ініціатора перевірки, цілісним, неушкодженим, нанесеним на будь-який носій достатнього розміру та необхідної контрастності.
Підставою непідтвердження військово-облікового документа в електронній формі є непридатність QR-коду для зчитування технічними засобами.
...
По-друге, незважаючи на вищезазначене, практика виходить з того, що ТЦК надає відстрочку та заповнює відповідну інформацію тим, у кого в наявності актуальний паперовий ВОД.
Вам потрібно подавати заяву на видачу військово-обліоковго документу нової форми.
Звертаю увагу:
Необхідні документи
2. Ви повинні бути готовими, що Вас притягнуть до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку - стаття 210 КУпАП.
Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!
Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення
...
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Коли Вам виповнилося 25 років?
Нижче я побачив, що ВЛК Ви вже пройшли, за таких умов раджу довести справу з паперовим ВОД до кінця.
2) Чи можу я подати документи на відстрочку поштою (влк вже пройдено), чи обов'язково подавати особисто?
На жаль, але в більшості ТЦК вимагають виключно особистий прихід для оформлення відстрочки.
16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.
Вона передбачає такий порядок оформлення відстрочки від мобілізації:
"...
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби..."
За такого сценарію Вам потрібно:
1. Отримує довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готує заяву про оформлення відстрочки, до якої додає ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
Відповідно до пункту 60 Порядку призову комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом. Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7.
Водночас, особистим поданням заяви про відстрочку до ТЦК військовозобов`язаним вважається також направлення її засобами поштового зв’язку. Обов`язок «ОСОБИСТО повідомити» не означає «ОСОБИСТО ПРИБУТИ»! На це вказав у своєму рішенні від 5 серпня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд.
Але чи готові Ви оскаржувати відмову ТЦК в суді та чи доцільно це? Велике питання.
МОЇ ВИСНОВКИ:
1. Раджу Вам бути готовим сплатити штраф до ТЦК або оскаржувати його в судовому порядку.
2. Оформити відстрочки та отримувати актуальний паперовий ВОД Ви можете після особистого походу та вирішення питання зі штрафом.
З повагою!
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Василю!
Відповідно До Постанови КМУ №559 від 16.05.2024 року «Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:
2. Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):
у паперовій формі — на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559. Особа може мати на бланку лише один військово-обліковий документ.
QR-код військово-облікового документа в електронній формі є формою військово-облікового документа в електронній формі у вигляді двовимірного штрихкоду, що містить відомості про зазначений військовообліковий документ, які за допомогою відповідних технічних засобів можна відтворити у формі, придатній для зчитування, зокрема у візуальній.
Військово-обліковий документ в електронній формі є дійсним лише за наявності QR-коду та не може використовуватися без нього.
З якої причини ТЦК притягає Вас до адмінистративної відповідальності? Несвоєчасна зміна ВОД? Якщо так, то чи отримували Ви повістку від ТЦК?
Чи отримали Ви довідку з ЄДЕБО?
Відповідно до Постанови КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":
ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів".
Щодо оформлення відстрочки з е-ВОД, то останній має таку ж саму юридичну силу, як і паперовий документ, проте у Вашому е-ВОД немає жодної інформації, окрім назви ТЦК, у якому Ви перебуваєте на обліку. Відсутні: ВОС, звання, дата ВЛК.
"14. Військово-обліковий документ на бланку видається (замінюється) за письмовою заявою громадянина України районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки або його відділом (відповідним органом СБУ, підрозділом розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку у випадках:
взяття громадянина на військовий облік як призовника, військовозобов’язаного або резервіста;
якщо призовник, який перебував на військовому обліку до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559, не отримував посвідчення призовника, а військовозобов’язаний та резервіст — військового квитка осіб рядового, сержантського і старшинського складу, військового квитка офіцера запасу або тимчасового посвідчення військовозобов’язаного;
зміни категорії щодо військового обов’язку;
відсутності місця для внесення змін;
невідповідності відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, зазначеним у пункті 3 цього Порядку;
втрати (зіпсування);
виявлення бажання змінити військово-обліковий документ, який був виданий до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів Українивід 16 травня 2024 р. № 559".
Можете подати документи поштою (Укрпошта ремкомендований лист з описом вкладеного), проте, гарантії надання Вам відстрочки у такий спосіб нахто не надасть. ТЦК можуть відповісти, що Ви повинні з'явитись особисто до останнього для оформлення відстрочки. У такому випадку Вам прийдеться або таки йти до ТЦК, або ж оскаржувати вимогу ТЦК щодо особистої явки в судовому порядку.
З повагою, адвокат Айвазян.
З якої причини ТЦК притягає Вас до адмінистративної відповідальності? Несвоєчасна зміна ВОД? Якщо так, то чи отримували Ви повістку від ТЦК?По причині цитую "Ви спеціально не йшли міняти приписне після вступу закону про зміну віку з 27 до 25 бо збирали документи для відстрочки, оплатите штраф тоді отримаєте ВОД" Повістку не отримував, пішов самостійно бо потрібен був ВОД для вступу.25 виповнилося 28 січня 2024
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чате"оплатите штраф тоді отримаєте ВОД" - це шантаж з боку ТЦК. Навіть за умови того, що Ви порушили правила військового обліку, оформлення ВОД жодним чином не прив'язане до сплати штрафу.
Крім того, як я і зазначив вище, ТЦК повинен був вручити Вам повістку: "прибувати за викликом у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів..."
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Можете оформити відстрочку і з електронним ВОД, який оформите через Резерв+ або ДІЮ https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...
Згідно постанови КМУ 560 для оформлення відстрочки Вам необхідно надати ТЦК :
1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)
2. Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)
Також Ви можете надати Е-Вод, адже він має таку ж саму юридичну силу як і паперовий (пункт 9 постанова КМУ 559)
Як бачите, головним документом для оформлення відстрочки є саме довідка з ЄДБО, яка формується відповідальними особами ВНЗ. Тому після вступу Вам потрібно звернутися до закладу освіти та отримати дану довідку.
Якщо в довідці буде зазначено, що послідовність освіти зберігається - тоді Ви можете сміливо йти до ТЦК та оформлювати відстрочку.
В майбутньому відстрочку можна буде оформити через електронний кабінет військовозобов'язаного, але поки що такого функціоналу немає.
Коли до ТЦК будете звертатись особисто - обов'язково зареєструйте заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.
Якщо з самого початку заяву не реєструють - тоді відправляйте документи поштою цінним листом з описом вкладеного. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного. Щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у Вас були докази подачі документів про відстрочку.
Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
62. Здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку Вас не мають права направляти на ВЛК
Вам обов'язково потрібно подати документи про відстрочку укрпоштою рекомендованим листом з описом вкладеного, адже якщо при особистому візиті до ТЦК Вашу заяву не зареєструють, то у Вас будуть докази подачі документів про відстрочку поштою. Головне - зберігайте квитанцію та опис вкладеного.
На жаль, в реаліях сьогодення дистанційно відстрочку поки що не оформляють.
Абсолютно надумана причина для штрафу.
2 квітня 2024 року був зменшений призовний вік з 27 до 25 років.
Згідно Правил військового обліку призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
В законодавстві не зазначено терміну, за який громадянин повинен самостійно прибути до ТЦК для взяття на облік. В ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу " просто вказано, що громадяни, які досягли 25-річного віку підлягають взяттю на військовий облік військовозобов'язаних.
Отже, прибути до ТЦК для взяття на військовий облік призовників Ви мали у строк, який вказаний у повістці. Якщо повістку Вам не вручали - відповідно ТЦК проявило бездіяльність і Вас не мають права притягувати до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.
Неправомірний штраф Ви зможете оскаржити, а при необхідності - можете викликати поліцію та повідомити про перевищення службових повноважень працівником ТЦК.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Киев, 11 лет опыта
Общаться в чатеВітаю! Ось відповіді на ваші питання:
Якщо ви хочете уникнути можливих непорозумінь, особисте подання може бути більш надійним.
З повагою, адвокат Середницький
Бережіть себе!
Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта
Общаться в чатеДОБРОГО ДНЯ, пане ВАСИЛЬ! Такі дії "юриста" ТЦК є явно протиправними, свідчать про перевищення ним службових повноважень, неповагу до законодавства України та дискредитують Збройні сили України і конкретно цей РТЦК та СП.
У такому випадку існує ризик, що протиправні вимоги сплатити штраф - будуть продовжені. Поки Вам не вручили під підпис чи шляхом направлення рекомендованого листа з повідомленням про вручення на адресу проживання - примусово вимагати сплатити штраф не мають права. Бо у Вас є законне право протягом 10-днів з дня отримання - оскаржити до суду.
Оскільки це відверто незаконно вимагати сплату штрафу і прив"язувати це до прийняття заяв / видачі документів, адже фактично є здирництвом, письмово вони відповідь про своє зловживання не підтвердять.
Для прикладу - це б якби представники патрульної поліції зупинили водія, виписали штраф, але при цьому забрали водійське посвідчення, заблокували водія і авто - вказавши, що поки не сплатиш штраф, не відпустимо і водійське не віддамо.
Тому, якщо Ви переживаєте, що Вас можуть або силоміць мобілізувати, або вчинити інші порушення - рекомендував би спробувати подати заяву на відстрочку шляхом направлення заяви та довідки ЄДЕБО Укрпоштою.
Якщо все ж вирішите йти до ТЦК і на Ваші законні права знову буде посягати "горе-юрист/юристка" з Вашого Луцького РТЦК та СП, то спробуйте повідомити про таку протиправну вимогу гарячу лінію Міністерства оборони України.
Для якісної комунікації та реагування на звернення громадян в Міноборони функціонує “гаряча лінія” за коротким номером – 1512 або 0 800 50 04 42.
“Гаряча лінія” є інструментом реалізації права громадян на усні звернення з питань, що належать до компетенції Міністерства оборони України.
За цим номером Вас проінформують і нададуть консультацію щодо чинних законів та інших нормативно-правових актів, можливих шляхів вирішення проблемних питань тощо.
Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;
Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 .
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
{Абзац перший пункту 58 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
"..."
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
"..."
62. Здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.
Здобувачі освіти, які навчаються за державним замовленням у закладах освіти із специфічними умовами навчання, що належать до сфери управління МВС та ДСНС, для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти за формою, визначеною у додатку 9, видану закладом освіти із специфічними умовами навчання.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
64. Заяви військовозобов’язаних про надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та підтвердні документи зберігаються у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки протягом п’яти років.
65. У разі втрати (зміни) підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія може скасувати (змінити) раніше прийняте нею рішення, про що повідомляється заявнику письмово не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення за формою, визначеною у додатку 10.
До відповіді додаю зразок заяви на відстрочку по освіті (форма № 1 - по роботі на педагогічній посаді, форма № 2 - для студентів, які навчаються).
ОТЖЕ, якщо Ви не були раніше визнані "неприданим до в/с в мирний час, обмежено придатним у воєнний час" та перебуваєте на військовому обліку після досягнення 25-річного віку - то формально Вас не можуть змусити проходити ВЛК.
Чинне законодавство України встановлює, що у військовозобов"язаного має бути військово-обліковий документ. Чи це має бути паперовий, чи електронний ВОД - не уточнюється.
В той же час відповідно до пункту 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559, Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 721 від 18.06.2024 - застосовується з 18 червня 2024 року}
Це наводить на думку, що паперовий ВОД в ТЦК вимагати не мають права. І наявність його чи відсутність ні на що не впливає у облікових цілях.
По-перше, в Постанові КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції) немає жодного слова про особисту явку в ТЦК для подання заяви на відстрочку. Йдеться про особисте подання.
Звісно ТЦК, яке має на меті неправомірний тиск на особу з метою її незаконної мобілізації, кажуть інакше, бо по пошті не попогрожуєш і не позастосовуєш фізичне насилля.
Але я більше довіряю компетентним юристам - суддям, а не некомпетентним працівникам ТЦК (з невідомо якою освітою) в тлумаченні цього питання.
Особисте подання за практикою судів України, яку я розділяю - це означає, що заяву підписуєте і подаєте Ви, а не Ваша секретар школи.
Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" (базового закону, який регулює комунікацію держави з громадянами) - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.
Тож, цей закон є базовим і якщо відсутні спеціальні норми, які б регулювали процедуру, форму подання, строки розгляду заяви чи іншого звернення, клопотання, то застосуванню підлягають саме норми Закону про звернення громадян.
У статті 9 Закону України "Про звернення громадян" вказано:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%...
Звернення може бути усним чи письмовим.
Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
{Частина сьома статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2801-IX від 01.12.2022}
Однак, якщо є можливість, то слід діяти як я рекомендую. Тобто набагато сильніше буде позиція, якщо підпис на заяві посвідчить нотаріус. Це не дуже дорого. Як і копії доказів, які визначені постановою КМУ № 560, оригінали яких зберігаються у Вас. Це наприклад довідка МСЕК, свідоцтва про народження, шлюб чи інші документи, які неможливо подарувати ТЦК.
Звісно що в оригіналах подається довідка з ЄДЕБО для студентів та довідка з місця роботи для педагогічних та науково-педагогічних працівників.
Посвідченню як правило підлягають лише офіційні паперові документи з підписом та печаткою, в тому числі виконані на спеціальних засвідчених бланках.
Заява надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).
Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...
Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...
Слід використовувати свіжу заяву на відстрочку, затверджену змінами до постанови КМУ № 560 у редакції від 16 серпня 2024 року?
ЗАЯВА
{Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024; в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}
ТЦК буде використовувати будь-який привід для того, аби відмовити чи залишити заяву без розгляду.
На мій погляд, щоб зменшити формальні шанси на відмову - треба посвідчити підпис під заявою у нотаріуса.
Крім того, в більшості областей ТЦК як і раніше гне свою лінію, що треба лише особисто подавати заяву шляхом явки на уклін до ТЦК.
В м. Києві наприклад, щоб люди не страждали - функції з прийняття заяв до ТЦК на відстрочку взагалі передали в ЦНАПи райдержадміністрацій, щоб люди не боялись подавати документи. У ЦНАПах немає радянських підвалів, катівень та інших речей, яких бояться громадяни в Україні в будівлях ТЦК.
Яка ситуація з прийняттям заяв у Вашому регіоні - на жаль сказати не можу.
Одні ТЦК вже навчились програвши суди, що треба приймати заяви на відстрочку і поштою, інші досі колотять з себе Богів та єдину владу в країні, відмовляючись приймати заяви поштою.
Людина, яка подає заяву поштою, має усвідомлювати, що існує ризик, що ТЦК знову буде реагувати на це словами, які говорять окремим співгромадянам, які захищають свої права: "Що, самий розумний?". Звісно відповідь так собі, але повсемісно має місце.
Тобто, чи дадуть відстрочку в такому випадку - шанси 50 на 50 %. Висока доля ймовірності, що доведеться оскаржувати бездіяльність чи відмову в окружному адміністративному суді за місцезнаходженням РТЦК та СП (ч. 1 ст. 25 Кодексу адміністративного судочинства України).
Але, у окремих випадках працівники ТЦК під тиском питань суддів і адвокатів в судових процесах - починають так би мовити "давати задню" і прибігають до аргумента - "А звідки ми знаємо, що це людина сама підписала заяву, ми ж експертизу не проводимо. Може це заява, подана і підписана третьою особою". Розумію, що це відмазки рівня дошкільних навчальних закладів ясла - садочок, але таке має місце. І не усі судді прям апріорі на боці громадян, а не органу військового управління (у суддів теж є діти, родичі, помічники та ін.).
Ось до таких маніпуляцій починають вдаватися ТЦК та СП.
Саме тому, не знаю як хто з колег (щиро кажу, що не маю змоги і часу читати усі відповіді колег на сайті), але я особисто рекомендую у своїх відповідя (якщо направляєте заяву поштою), щоб зняти навіть думку про посилання на "невідомо ким підписану заяву" з боку РТЦК та СП - посвідчувати заяву та документи, оригінали котрих неможливо чи складно буде потім отримати ще раз - ПОСВІДЧУВАТИ у нотаріуса.
Ви ж мабуть знаєте, що не всі ТЦК приймають і розглядають такі заяви, досі гнучи свою лінію про те, що особисто - це шляхом явки і "биття чолом" в РТЦК та СП.
Однак я більше в цьому питанні довіряю позиції фахових юристів, а не ТЦК.
Наприклад, процитую постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду, м. Одеса
https://reyestr.court.gov.ua/Review/119500498
В той же час, обов`язок «особисто повідомити» та «особисто прибути» не є тотожнім у спірних правовідносинах. При цьому, відповідачем не ставиться під сумнів, що заява позивача була направлена ним особисто.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість доводів відповідача щодо неналежного звернення позивача із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
А ось уже цитата зі свіженького рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року по справі № 280/5857/24:
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
Однак, в спірному випадку відповідач не розглянув заяву позивача від 27.05.2024 та не ухвалив рішення про надання або відмову у наданні відстрочки, а залишив заяву без опрацювання з підстав направлення її поштою, а також пославшись на неправильне зазначення позивачем норми закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.
Разом з тим, ані положення Закону № 2232-ХІІ, ані положення Порядку № 560 не передбачають обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку. Обов`язок «особисто подати заяву» не означає «особисто прибути».
При цьому у спірних правовідносинах відповідач не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку направлена військовозобов`язаним особисто.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивач, надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації дотримався процедури особистого їх подання (направлення).
Отримавши таку заяву з додатками, відповідач, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання цієї заяви, повинен був прийняти відповідне рішення за наслідком її розгляду по суті щодо надання відстрочки або відмови у наданні відстрочки.
У даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції.
Крім того, посилання на те, що у заяві позивачем неправильно зазначено норму закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, не можуть слугувати підставою для залишення заяви без опрацювання.
Відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.
В окремих випадках, як от з органами ДРАЦС, ЦНАПи при реєстрації ФОП, юридичної особи або змін - вимагається нотаріальне посвідчення підпису на заяві.
Тобто, формально зараз адвокати допомагають людям подати заяву на відстрочку Укрпоштою.
Як на мене - в ідеалі, підпис на такій заяві та додані до нього копії документів (якщо не оригінали) мають бути посвідчені нотаріально.
Лист треба відправляти Укрпоштою. Бажано з супровідним накшталт - "Направляю особисто на Вашу адресу Заяву на відстрочку, відповідно до вимог Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.
Додається: Заява на відстрочку, пвідпис на якій посвідчений нотаріально з додатками в оригіналах або нотаріально посвідчених копіях всього на ___ аркушах".
Цікавим є також рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року по справі № 500/3047/24 (набрало законної сили 05.09.2024 р.).
https://reyestr.court.gov.ua/Review/120842481
На яке навіть є посилання в статті головного редактора сайту Наталії Мамченко в Судово-юридичній газеті.
https://sud.ua/uk/news/publication/307854-schitaet...
Особистим поданням заяви про відстрочку до ТЦК військовозобов`язаним вважається також направлення її засобами поштового зв’язку. Обов`язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». На це вказав у своєму рішенні від 5 серпня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд.
Оскаржувати рішення до Верховного Суду ТЦК бояться. Щоб не було усталеної практики, обов"язкової до застосування УСІМА.
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД: рішення від 25 червня 2024 року, справа № 140/3260/24
https://reyestr.court.gov.ua/Review/120029904
Тобто я ще в реєстрі не бачив ні одного рішення, яке б казало про особисту явку із заявою про відстрочку.
Якщо не буде ніякої відповіді, то через місяць можна звертатися до суду щодо бездіяльності ТЦК та зобов"язання розглянути заяву і надати відстрочку.
Хай Вам щастить у отриманні відстрочки!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)