Начните консультацию с юристом онлайн
Хочу скористатись своїм правом на відстрочку від мобілізації на здобуття послідовної освіти. Чув про випадки, коли заяву і документи, які підтверджують право на відстрочку, надсилали поштою на відповідний ТЦК та СП. Особисто знаю людей, які отримали відстрочку (значиться в резерві+) таким чином.
Питання:
1. Чи закріплена юридично можливість подачі заяви і документів на відстрочку Укрпоштою? Якщо так, то в якому з нормативних актів вона згадується?
2. Які документи фактично мають бути подані?
Дякую.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (7)
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Закріпелена юридична можливість подання заяви на відстрочку із підтверджувальними документами особисто на ім'я голови комісії.
Тобто, мова не йде про особисте прибуття до ТЦК та СП, а йде про особисте подання заяви. Вже існує багато судових рішень з цього приводу із зазначенням наступного:
Справа № 500/3047/24.
"Разом з тим, ні положення Закону №2232-ХІІ, ні Порядку №1487 не передбачають обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку. Обов`язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути».
При цьому у спірних правовідносинах відповідач не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов`язаним особисто.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивач, надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації дотримався процедури особистого їх подання (направлення)".
Справа № 620/9780/24.
"«Cуд звертає увагу, що обов`язок «особисто подати», не є тотожним обов`язку «особисто прибути», при цьому ні Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», ні Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ні Порядок № 560 не зобов`язують військовозобов`язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.
Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на думку суду, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень»".
Справа №420/840/24.
"суд зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487, не передбачено обов’язку особистого відвідування особою ТЦК для подання заяви та документів на відстрочку.
Так, згідно п/п.8 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) особи повинні особисто повідомляти про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Але обов’язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». При цьому згідно з матеріалами справи ТЦК не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов’язаним особисто.
Тож особа, яка надіслала документи поштою, дотримала процедуру особистого їх подання (направлення). А от ТЦК, як суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання від особи заяви, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка або відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення"
Ви повинні подати до ТЦК заяву на відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ №560), довідку з ЄДЕБО із записом "Так, не порушує", нотаріально завірені копії: паспорту, РНОКПП та військово-облікового документу.
Ви вже отримали довідку з ЄДЕБО у ВНЗ? Який ВОД маєте? Чи стоїте на обліку в ТЦК?
Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text
3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;».
Згідно із частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту»:
Рівнями освіти є:
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Згідно пунтку 58 постанови КМУ 560 За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
Проте, вже є достатньо судових рішень, де Cуд звертає увагу, що обов`язок «особисто подати», не є тотожним обов`язку «особисто прибути», при цьому ні Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», ні Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ні Порядок № 560 не зобов`язують військовозобов`язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.
Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на думку суду, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Тому, якщо Ви подасте заяву про відстрочку укрпоштою існують такі варіанти розвитку подій:
1. Вам нададуть відстрочку.
2. Вам відмовлять у відстрочці
3. Вашу заяву взагалі не розлянуть та не нададуть Вам відповідь.
В двох останніх випадках Ви можете оскаржити протиправну бездіяльність ТЦК в судовому порядку.
В рекомендовано листі повинні бути:
1. Заява про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560)
2. Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 )
3. Засвідчена копія військово-облікового документу.
В пункті 58 постанови КМУ 560 вказано, що потрібно подавати засвідчені копії документів.
Способи засвідчення копій документів
Тому, якщо Ви будете подавати заяву та документ про відстрочку укрпоштою, то подавайте звичайні копії докуметів, але на кожній копії напишіть "Згідно з оригіналом", дата, підпис, Ваші ініціали. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного рекомендованого листа.
Відповідно до постанови КМУ 560 нотаріально засвідчені копії документів вимагаються лише для військовозобов'язаних, які оформляють відстрочку у зв'язку з навчанням в інтернатурі.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки триває декілька тижнів.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта
Общаться в чатеВітаю!
ВИ МАЄТЕ ПРАВО НАПРАВИТИ ЗАЯВУ НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ПОШТОЮ.
Відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» визначено, що призовники, військовозобов’язані, резервісти у разі змін (сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання або перебування, освіти, місця роботи, посади) зобов’язані особисто повідомити про них органи, де вони перебувають на військовому обліку.
Тож однією зі стандартних перепон у реалізації права на відстрочку стала ситуація, коли громадянин надсилає заяву та підтверджуючі документи поштою. У ТЦК це розцінюють як не особисту подачу документів.
П’ятий апеляційний адміністративний суд у справі №420/840/24 зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487, не передбачено обов’язку особистого відвідування особою ТЦК для подання заяви та документів на відстрочку.
Так, згідно п/п.8 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) особи повинні особисто повідомляти про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Але обов’язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». При цьому згідно з матеріалами справи ТЦК не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов’язаним особисто.
Тож особа, яка надіслала документи поштою, дотримала процедуру особистого їх подання (направлення). А от ТЦК, як суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання від особи заяви, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка або відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення (див. постанову 5ААС від 04.06.2024).
Форма обов’язкової відповіді
Тобто, у таких випадках суб’єкт владних повноважень не може навіть утриматись від прийняття рішення. Але деякі ТЦК уважають, що листа, який навіть не завжди відправляється заявнику, достатньо щоб вважати заяву розглянутою по суті.
Так, у справі №120/476/24 військовозобов’язаний, який порушив правила військового обліку, направив заяву про відстрочку. У відповідь ТЦК направив листа, в якому зазначив про необхідність особистого подання заяви.
Сьомий апеляційний адміністративний суд зауважив (постанова від 04.07.2024), що такий лист носить інформативний характер і не містить відмови у наданні відстрочки.
Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом. Однак можливість настання відповідальності не може бути підставою для не розгляду по суті заяви про надання відстрочки.
Суд також зауважив, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову або мотивованої відмови, свідчить про протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень. Аналогічні за змістом правові позиції див. у постанові 5ААС від 23.01.2024 у справі №420/10067/23 та у постанові 7ААС від 15.01.2024 у справі №120/4459/23).
Ефективний захист
Протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає або проявляється у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов’язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб’єкта владних повноважень, були об’єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. На це звернув увагу Верховний Суд у постанові від 17.04.2019 у справі №342/158/17.
При цьому спосіб захисту повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005 (заява №38722/02).
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту має забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
***
Тож військовозобов’язаний, аби оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, має подати письмову заяву до ТЦК. Це можна зробити як безпосередньо прибувши в центр, так і направивши поштою заяву з додатками цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Головне щоб підтверджуючі право на відстрочку документи були зібрані у повному обсязі та засвідчені нотаріально.
ТЦК не мають право відмовити у праві на відстрочку або не розглянути заяву військовозобов’язаного, посилаючись на не особисте подання заяви або на відсутність у військовозобов’язаного військового квитка встановленого зразка. А незаконні дії, рішення чи бездіяльність (відсутність рішення) ТЦК, як суб’єкта владних повноважень, можна і треба оскаржувати в суді.
ВИ МАЄТЕ ПРАВО ПОСКАРЖИТИСЯ НА БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП НА ГАРЯЧУ ЛІНІЮ МОУ, АБО ОСКАРЖИТИ ПРОТИПРАВНУ БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП В СУДІ.
ххх
Відповідно до п.58, 60 Порядку №560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.
Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
Юрист, г. Чернигов, 6 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас!
Хочу скористатись своїм правом на відстрочку від мобілізації на здобуття послідовної освіти. Чув про випадки, коли заяву і документи, які підтверджують право на відстрочку, надсилали поштою на відповідний ТЦК та СП. Особисто знаю людей, які отримали відстрочку (значиться в резерві+) таким чином.Питання:1. Чи закріплена юридично можливість подачі заяви і документів на відстрочку Укрпоштою? Якщо так, то в якому з нормативних актів вона згадується?
Ви маєте право направити документи на оформлення відстрочки і я наполегливо рекомендую так зробити. Прямо у Законі це не визначено, але щодо громадян України існує правило - "дозволено все, що не заборонено Законом". Законом це точно не заборонено, а тому рекомендую відправити документи поштою та зачекати реакції ТЦК на відповідний лист. Після цього - думати як діяти далі.
2. Які документи фактично мають бути подані?
Все, що Вам потрібно - паспорт, код, довідка ЄДЕБО та Ваш військово-обліковий документ.
До речі, питання з військово-обліковим документом Ви не піднімаєте, хоча від нього напряму залежить порядок оформлення відстрочки чоловіком.
Процедура оформлення відстрочки є доволі індивідуальною, тому тут важливий момент: чи має чоловік актуальний військово-обліковий документ? Якщо так, дійсно можна спробувати оформляти відстрочки дистаційно. Якщо ні - без особистого походу до ТЦК буде складно.
ВАРІАНТ № 1 (ЧОЛОВІК МАЄ АКТУАЛЬНИЙ ПАПЕРОВИЙ ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТ).
За такого сценарію чоловіку потрібно:
1. Отримує довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готує заяву про оформлення відстрочки, до якої додає ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
Відповідно до пункту 60 Порядку призову комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом. Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6. У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7.
Треба чекати відповіді та у разі негативної - оскаржувати її до суду у встановленому чинним законодавством порядку.
Особистим поданням заяви про відстрочку до ТЦК військовозобов`язаним вважається також направлення її засобами поштового зв’язку. Обов`язок «ОСОБИСТО повідомити» не означає «ОСОБИСТО ПРИБУТИ»! На це вказав у своєму рішенні від 5 серпня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд.
ВАРІАНТ № 2 (ЧОЛОВІК НЕ МАЄ АКТУАЛЬНОГО ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТУ).
16 травня 2024 року Кабінетом Міністрів України було ухвалено постанову за № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період", який передбачає, зокрема, перелік підтверджуючих документів для оформлення права на відстрочку по кожній підставі.
Вона передбачає такий порядок оформлення відстрочки від мобілізації:
"...58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) *особисто* подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
60. Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби..."
Повний алгоритм для оформлення відстрочки у цій ситуації:
1. Отримуєте довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готуєте заяву про оформлення відстрочки, до якої додаєте ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
3. Реєструєтеся в електронній черзі до ТЦК та СП.
https://q.mod.gov.ua/registration-place
4. Готуєте повторно той же пакет документів, що і надісланий поштою, лише вже з нотаріальними копіями.
5. Йдете до ТЦК та в першу чергу намагаєтеся зареєструвати заяву про відстрочку. Якщо реєструєте - чудово, якщо направляють на ВЛК - йдете та проходите ВЛК.
6. Якщо після ВЛК направляють для реєстрації заяви про відстрочку - чудово, якщо вручають "бойову" - відмовляєте від отримання через незаконність дій працівників ТЦК та СП. Жодної юридичної відповідальності за це Ви не понесете.
7. В кінцевому результатів реєструєте заяву про відстрочку, чекаєте +- 2-3 тижні, забираєте довідку про відстрочку.
Ось такий сценарій. Звісно, він зазначений умовно, оскільки всі обставини справи та ситуації чоловіка загалом на сьогодні невідомо. Але я намагався дати універсальний алгоритм, який повинен Вам підійти.
З повагою!
Адвокат, г. Ровно, 6 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня,
Чинним законодавством передбачено навіть подання заяви про відстрочку засобами електронного зв'язку, однак поки що цей спосіб звернення до ТЦК не втілено в життя.
Щодо направлення заяви поштою, то не має ані дозволу, ані заборони це робити. Інше питання чи є у вас належний військово-обліковий документ, чи оновили ви дані в ТЦК, чи взагалі стоїте на обліку.
Якщо у вас все ок, то чому боятися подати заяву особисто. Якщо не ок, то вашу заяву можуть не розглянути або написати вам відписку - типу з'явитися особисто. Тобто подання зави поштою може не принести бажаного результату - отримання відстрочки, однак це фіксує ваше право на її отримання, що теж не погано.
Також прошу вас звернути увагу на те, що довідка про надання відстрочки містить інформацію про те, що вона дійсна при пред'явленні ВОД та паспорту і вказується відповідний номер цих документів. Тому без ВОД у вас не вийде отримати відстрочку.
Для отримання відстрочки подається заява відповідного зразку, паспорт, код, ВОД, довідка ЄДЕБО теж відповідного зразку (видає навчальний заклад), де зазначено головну інформацію, що ви не порушуєте порядок здобуття освіти (так, не порушує).
З повагою,
адвокат Ірина МАМАЙ
Юрист, г. Днепр, 24 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Згідно з п. 56 - 60 Порядку відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 до Порядку.
Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
При цьому, згідно з судовою практикою "надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації військовозобов'язаний дотримується процедури особистого їх подання (направлення)".
Отже, направлення заяви поштою не протирічить чинному законодавству України.
Слід також зазначити, що наразі позиція ТЦКСП різняться - одні приймають, інші вимагають особистого з'явлення. Майте це на увазі.
Згідно законодавста, комісія при ТЦКСП вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6 до Порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби (п. 63).
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7 до Порядку.
Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
Юрист, г. Харьков, 16 лет опыта
Общаться в чатеДОБРОГО ДНЯ, шановний DDK!
По-перше, в Постанові КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції) немає жодного слова про особисту явку в ТЦК для подання заяви на відстрочку. Йдеться про особисте подання.
Звісно ТЦК, яке має на меті неправомірний тиск на особу з метою її незаконної мобілізації, кажуть інакше, бо по пошті не попогрожуєш і не позастосовуєш фізичне насилля.
Але я більше довіряю компетентним юристам - суддям, а не некомпетентним працівникам ТЦК (з невідомо якою освітою) в тлумаченні цього питання.
Особисте подання за практикою судів України, яку я розділяю - це означає, що заяву підписуєте і подаєте Ви, а не секретар в деканаті чи хтось інший.
Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 .
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
{Абзац перший пункту 58 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
По-друге. Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" (базового закону, який регулює комунікацію держави та її органів з громадянами) - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як безпосередньо до канцелярії чи іншого уповноваженого підрозділу, так і засобами поштового зв"язку.
Тож, цей закон є базовим і якщо відсутні спеціальні норми, які б регулювали процедуру, форму подання, строки розгляду заяви чи іншого звернення, клопотання, то застосуванню підлягають саме норми Закону про звернення громадян. Якщо питання регулюється законодавством по-іншому, то закон про звернення громадян застосовується в тій частині, в якій питання не врегульовано у інший спосіб.
У статті 9 Закону України "Про звернення громадян" вказано:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%...
Звернення може бути усним чи письмовим.
Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
{Частина сьома статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2801-IX від 01.12.2022}
Однак, якщо є можливість, то слід діяти як я рекомендую. Тобто набагато сильніше буде позиція, якщо підпис на заяві посвідчить нотаріус. Це не дуже дорого. Як і копії доказів, які визначені постановою КМУ № 560, оригінали яких зберігаються у Вас. Це наприклад довідка МСЕК, свідоцтва про народження, шлюб чи інші документи, які неможливо подарувати ТЦК.
Звісно що в оригіналах подається довідка з ЄДЕБО для студентів та довідка з місця роботи для педагогічних та науково-педагогічних працівників.
Посвідченню як правило підлягають лише офіційні паперові документи з підписом та печаткою, в тому числі виконані на спеціальних засвідчених бланках.
Заява надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).
Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...
Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...
ЗАЯВА
{Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024; в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}
ТЦК буде використовувати будь-який привід для того, аби відмовити чи залишити заяву без розгляду.
На мій погляд, щоб зменшити формальні шанси на відмову - треба посвідчити підпис під заявою у нотаріуса.
Крім того, в більшості областей ТЦК як і раніше гне свою лінію, що треба лише особисто подавати заяву шляхом явки на уклін до ТЦК.
В м. Києві наприклад, щоб люди не страждали - функції з прийняття заяв до ТЦК на відстрочку взагалі передали в ЦНАПи райдержадміністрацій, щоб люди не боялись подавати документи. У ЦНАПах немає радянських підвалів, катівень та інших речей, яких бояться громадяни в Україні в будівлях ТЦК.
Яка ситуація з прийняттям заяв у Вашому регіоні - на жаль сказати не можу.
Одні ТЦК вже навчились програвши суди, що треба приймати заяви на відстрочку і поштою, інші досі колотять з себе Богів та єдину владу в країні, відмовляючись приймати заяви поштою.
Людина, яка подає заяву поштою, має усвідомлювати, що існує ризик, що ТЦК знову буде реагувати на це словами, які говорять окремим співгромадянам, які захищають свої права: "Що, самий розумний?". Звісно відповідь так собі, але повсемісно має місце.
Тобто, чи дадуть відстрочку в такому випадку - шанси 50 на 50 %. Висока доля ймовірності, що доведеться оскаржувати бездіяльність чи відмову в окружному адміністративному суді за місцезнаходженням РТЦК та СП (ч. 1 ст. 25 Кодексу адміністративного судочинства України).
Але, у окремих випадках працівники ТЦК під тиском питань суддів і адвокатів в судових процесах - починають так би мовити "давати задню" і прибігають до аргумента - "А звідки ми знаємо, що це людина сама підписала заяву, ми ж експертизу не проводимо. Може це заява, подана і підписана третьою особою". Розумію, що це відмазки рівня дошкільних навчальних закладів ясла - садочок, але таке має місце. І не усі судді прям апріорі на боці громадян, а не органу військового управління (у суддів теж є діти, родичі, помічники та ін.).
Ось до таких маніпуляцій починають вдаватися ТЦК та СП.
Саме тому, не знаю як хто з колег (щиро кажу, що не маю змоги і часу читати усі відповіді колег на сайті), але я особисто рекомендую у своїх відповідя (якщо направляєте заяву поштою), щоб зняти навіть думку про посилання на "невідомо ким підписану заяву" з боку РТЦК та СП - посвідчувати заяву та документи, оригінали котрих неможливо чи складно буде потім отримати ще раз - ПОСВІДЧУВАТИ у нотаріуса.
Ви ж мабуть знаєте, що не всі ТЦК приймають і розглядають такі заяви, досі гнучи свою лінію про те, що особисто - це шляхом явки і "биття чолом" в РТЦК та СП.
Однак я більше в цьому питанні довіряю позиції фахових юристів, а не ТЦК.
Наприклад, процитую постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду, м. Одеса
https://reyestr.court.gov.ua/Review/119500498
В той же час, обов`язок «особисто повідомити» та «особисто прибути» не є тотожнім у спірних правовідносинах. При цьому, відповідачем не ставиться під сумнів, що заява позивача була направлена ним особисто.
З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість доводів відповідача щодо неналежного звернення позивача із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
А ось уже цитата зі свіженького рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року по справі № 280/5857/24:
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
Однак, в спірному випадку відповідач не розглянув заяву позивача від 27.05.2024 та не ухвалив рішення про надання або відмову у наданні відстрочки, а залишив заяву без опрацювання з підстав направлення її поштою, а також пославшись на неправильне зазначення позивачем норми закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.
Разом з тим, ані положення Закону № 2232-ХІІ, ані положення Порядку № 560 не передбачають обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку. Обов`язок «особисто подати заяву» не означає «особисто прибути».
При цьому у спірних правовідносинах відповідач не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку направлена військовозобов`язаним особисто.
З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивач, надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації дотримався процедури особистого їх подання (направлення).
Отримавши таку заяву з додатками, відповідач, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання цієї заяви, повинен був прийняти відповідне рішення за наслідком її розгляду по суті щодо надання відстрочки або відмови у наданні відстрочки.
У даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції.
Крім того, посилання на те, що у заяві позивачем неправильно зазначено норму закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, не можуть слугувати підставою для залишення заяви без опрацювання.
Відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.
Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.
В окремих випадках, як от з органами ДРАЦС, ЦНАПи при реєстрації ФОП, юридичної особи або змін - вимагається нотаріальне посвідчення підпису на заяві.
Тобто, формально зараз адвокати допомагають людям подати заяву на відстрочку Укрпоштою.
Як на мене - в ідеалі, підпис на такій заяві та додані до нього копії документів (якщо не оригінали) мають бути посвідчені нотаріально.
Лист треба відправляти Укрпоштою. Бажано з супровідним накшталт - "Направляю особисто на Вашу адресу Заяву на відстрочку, відповідно до вимог Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.
Додається: Заява на відстрочку, пвідпис на якій посвідчений нотаріально з додатками в оригіналах або нотаріально посвідчених копіях всього на ___ аркушах".
Цікавим є також рішення Тернопільського окружного адміністративного суду від 05 серпня 2024 року по справі № 500/3047/24 (набрало законної сили 05.09.2024 р.).
https://reyestr.court.gov.ua/Review/120842481
На яке навіть є посилання в статті головного редактора сайту Наталії Мамченко в Судово-юридичній газеті.
https://sud.ua/uk/news/publication/307854-schitaet...
Особистим поданням заяви про відстрочку до ТЦК військовозобов`язаним вважається також направлення її засобами поштового зв’язку. Обов`язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». На це вказав у своєму рішенні від 5 серпня 2024 року Тернопільський окружний адміністративний суд.
Оскаржувати рішення до Верховного Суду ТЦК бояться. Щоб не було усталеної практики, обов"язкової до застосування УСІМА.
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД: рішення від 25 червня 2024 року, справа № 140/3260/24
https://reyestr.court.gov.ua/Review/120029904
Тобто я ще в реєстрі не бачив ні одного рішення, яке б казало про особисту явку із заявою про відстрочку.
Якщо не буде ніякої відповіді, то через місяць можна звертатися до суду щодо бездіяльності ТЦК та зобов"язання розглянути заяву і надати відстрочку.
Хай Вам щастить у отриманні відстрочки!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)