Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 08 октября 2024, вопрос №120725 800₴

Оформлення права на відстрочку - ВНЗ

Добрий день!

Цікавить алгоритм дій по оформлення відстрочки. Підстава - навчання на денній формі на рівні, що є вищим на попередній. Є довідка з ЄДЕБО, витяг з наказу про зарахування і заява.

27 років, з військово-облікових документів тільки приписне свідоцтво. В Резерв+ пише що на обліку, військово-забовʼязаний, приписаний до відповідного ТЦК, але не має ВОС на посади.

Чи потрібно одразу подавати заяву на відстрочку використовуючи Резерв+ як ВОД, наскільки безпечна ця процедура та які можливі рекомендації? Чи потрібно проходити ВЛК та в який момент, чи можливо не проходити на етапі оформлення відстрочки?

Дякую!

Ответы юристов (8)

    Токмач Галина Миколаївна

    Добрий день!

    Відповідно до пункту 1 частини третьої статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури.

    ЯК БАЧИТЕ, ЗАКОНОМ НЕ ВСТАНОВЛЕНО ЖОДНИХ ВИМОГ ЩОДО ПОСЛІДОВНОСТІ СПЕЦІАЛЬНОСТІ.

    ТОМУ ВИ МОЖЕТЕ ВСТУПИТИ НА БУДЬ-ЯКУ. ГОЛОВНЕ, ЩОБ НАСТУПНИЙ РІВЕНЬ ОСВІТИ БУВ ВИЩИМ ЗА ПОПЕРЕДНІЙ.

    Так, частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" встановлено такі рівні освіти:

    дошкільна освіта;

    початкова освіта;

    базова середня освіта;

    профільна середня освіта;

    перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

    другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

    третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

    фахова передвища освіта;

    початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

    перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;

    другий (магістерський) рівень вищої освіти;

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Вдповідно до пункту 58 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560 (далі - Порядок № 560), за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5

    "Додаток 5 - довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна"...

    Згідно пункту 62 Порядку № 560 здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній держаній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

    У ВАШІЙ ДОВІДЦІ МАЄ БУТИ НАПИСАНО НАСТУПНЕ - на підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, поточне здобуття освіти так/не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”.

    у такому випадку Ви 100% зможете отримати відстрочку від мобілізації.

    ОТЖЕ, Вам необхідно подати до ТЦК заяву за формою, визначеною у додатку 4, та довідку згідно з додатком 5 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%B...).
    Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти - https://mon.gov.ua/npa/pro-osoblyvosti-formuvannia...

    Законом не забороняється направляти документи поштою. Це повинен бути лист, бажано рекомендований з описом і надісланий через Укрпошту. Наприклад, судові рішення https://reyestr.court.gov.ua/Review/120029904#, https://reyestr.court.gov.ua/Review/120212626.

    Можу надати зразок такого листа. Якщо будете відправляти поштою, то раджу заяву на відстрочку викласти на нотаріальному бланку з засвідченням справжності вашого підпису (довідку про здобувача освіти - непотрібно, якщо будете відправляти оригінал).

    Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період:

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Успіхів!

    • Олексій Клиент месяц назад

      Підкажіть будь ласка, чи не буде привідом для відмови у відстрочці відсутність валідного ВОД? Є приписне (27 років), але є електронний ВОД з Резерв+, де вказано що я на обліку (військово-забовʼязаний).

      • Токмач Галина Миколаївна
        18.8%

        Ні, так як у переліку документів згідно додатку 5 до Порядку 560 військово-обліковий документ взагалі відсутній як такий, що потрібно подати в ТЦК для надання відстрочки.

        Вдповідно до пункту 58 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560 (далі - Порядок № 560), за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5

        "Додаток 5 - довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна"...

        Формує таку довідку заклад освіти, в якому Ви навчаєтеся - https://mon.gov.ua/npa/pro-osoblyvosti-formuvannia...

      • Токмач Галина Миколаївна

        Олексію!

        Також зазначу, що ваш електронний ВОД (згенерований у Резерв+) є належним військово-обліковим документом, яким зокрема підтверджується і ваше перебування на військовому обліку військовозобов'язаних. Відповідно дана інформація також наявна в базі "Оберіг". Старе паперове приписне раджу взагалі не показувати.

        ПОРЯДОК оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/559-2024-%D0%B...):

        "9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

        10. Відомості про сформований військово-обліковий документ в електронній формі відображаються у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

        11. Перевірка військово-облікового документа в електронній формі здійснюється шляхом зчитування QR-коду ініціатором перевірки за допомогою технічних засобів, які дають змогу відтворити відомості військово-облікового документа в електронній формі у формі інформаційного повідомлення.

        QR-код повинен бути придатним для зчитування технічними засобами ініціатора перевірки, цілісним, неушкодженим, нанесеним на будь-який носій достатнього розміру та необхідної контрастності.

        Підставою непідтвердження військово-облікового документа в електронній формі є непридатність QR-коду для зчитування технічними засобами."

        Успіхів!

    Айвазян Юрій Климентійович
    31.3%

    Доброго дня, Олексію!

    Чи потрібно одразу подавати заяву на відстрочку використовуючи Резерв+ як ВОД, наскільки безпечна ця процедура та які можливі рекомендації? Чи потрібно проходити ВЛК та в який момент, чи можливо не проходити на етапі оформлення відстрочки?

    Так, Вам потрібно намагатись подати заяву на відстрочку разом із довідкою з ЄДЕБО саме з е-ВОД, оскільки в іншому варіанті ТЦК, скорше за все, направить Вас на ВЛК для видачі паперового ВОД нового зразка взамін приписного свідоцтва. У такому разі заяву на відстрочку зареєструють тільки після отримання Вами паперового ВОД.

    На етапі оформлення відстрочки Вам не потрібно буде проходити ВЛК тільки у разі реєстрації заяви. Саме з цього моменту Вас не мають права направити на проходження комісії.

    Директорат цифрової трансформації у сфері оборони Міністерства оборони України надає офіційне розʼяснення щодо юридичної сили електронного та паперового військово-облікового документу.

    Зокрема, наявність у особи військово-облікового документа в електронній формі, наприклад, у відповідному застосунку мобільного телефону, або у вигляді роздрукованого військово-облікового документу з QR кодом, є рівнозначним військово-обліковому документу у паперовій формі, оскільки усі вони мають однакову юридичну силу.

    Військово-обліковий документ в електронній формі дозволяє уповноваженим працівникам ТЦК та СП, Національної поліції, Держприкордонслужби зчитувати його за допомогою будь-яких засобів (телефони, планшети), на яких може бути встановлений застосунок Резерв+ та які мають камеру. А роботодавцю – формувати список військовозобов'язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час.

    https://www.mil.gov.ua/news/2024/07/31/rozʼyasnenn...

    Можете направити заяву Укрпоштою, рекомендованим листом з описом вкладення. Проте кінцевий результат може бути різним, а саме:

    1. ТЦК надасть Вам відстрочку.

    2. ТЦК взагалі не надасть Вам відповідь.

    3. ТЦК надасть відповідь, у якій зазначить, що для оформлення відстрочки Ви повинні з'явитись особисто.

    4. ТЦК відмовить у наданні відстрочки (такі випадки дуже рідкісні, але мають місце).

    У 2,3,4 варіанті Ви зможете оскаржити протиправні дії ТЦК у судовому порядку. Тобто, зобов'язати ТЦК розглянути заяву, яку Ви направили Укрпоштою, рекомендованим листом з описом вкладення. Вже є багато судових рішень, в яких зазначається, що "особисто" не є тотожним "персонально".

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    25%

    Доброго дня!

    Чи потрібно одразу подавати заяву на відстрочку використовуючи Резерв+ як ВОД, наскільки безпечна ця процедура та які можливі рекомендації?

    Подавайте роздрукований е-ВОД з Резерв+ або ДІЇ, адже згідно пункту 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    Щоб оформити відстрочку - Ви маєте подати до ТЦК заяву про відстрочку та документи, які її підтверджують.

    Згідно пунтку 58 постанови КМУ 560 За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    Спочатку відправте заяву та документи про відстрочку рекомендованим листом з описом вкладеного. В першу чергу це буде доказом того, що Ви бажаєте скористатись своїм правом на відстрочку, якщо при особистому візиті до ТЦК вони не будуть реєструвати заяву про відстрочку.

    Крім того, є теоретична можливість оформити відстрочку дистанційно, адже вже є достатньо судових рішень, де Cуд звертає увагу, що обов`язок «особисто подати», не є тотожним обов`язку «особисто прибути», при цьому ні Закон України «Про військовий обов`язок і військову службу», ні Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", ні Порядок № 560 не зобов`язують військовозобов`язаного особисто прибувати до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для реалізації права на відстрочення від призову під час мобілізації з підстав, передбачених статтею 23 Закону № 3543-ХІІ.

    Таким чином, відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на думку суду, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

    Тому, якщо Ви подасте заяву про відстрочку укрпоштою існують такі варіанти розвитку подій:

    1. Вам нададуть відстрочку.

    2. Вам відмовлять у відстрочці

    3. Вашу заяву взагалі не розлянуть та не нададуть Вам відповідь.

    В двох останніх випадках Ви можете оскаржити протиправну бездіяльність ТЦК в судовому порядку.

    При особистому візиті до ТЦК готуєте 2 заяви про відстрочку та такі ж самі документи, що відправили поштою.

    Прибувши до ТЦК спочатку зареєструйте заяву про відстрочку. Для цього вимагайте, щоб на Вашому екземплярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземпляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.Якщо заяву не реєструють – не хвилюйтесь, адже Ви маєте доказ подачі документів про відстрочку поштою. Можете подати скаргу на ТЦК або просто пройти ВЛК

    Загалом для оформлення відстрочки у Вас повинні бути такі документи:

    1. Заява про відстрочку (Додаток 4)

    2. Довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 )

    3. Засвідчена копія військово-облікового документу. Можете надати роздрукований е-ВОД сформований в Резерв+ або ДІЇ

    4. Копія паспорту та ІПН

    В пункті 58 постанови КМУ 560 вказано, що потрібно подавати засвідчені копії документів.

    Способи засвідчення копій документів

    • нотаріальне засвідчення копії документа;
    • засвідчення копій документів посадовими особами органів державної влади;
    • засвідчення копії документа фізичною особою (вказати "копія вірна, згідно з оригіналом", дата, підпис, ПІП)

    Тому, якщо Ви будете подавати заяву та документ про відстрочку укрпоштою, то подавайте звичайні копії докуметів, але на кожній копії напишіть "Згідно з оригіналом", дата, підпис, Ваші ініціали. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного рекомендованого листа.

    Відповідно до постанови КМУ 560 нотаріально засвідчені копії документів вимагаються лише для військовозобов'язаних, які оформляють відстрочку у зв'язку з навчанням в інтернатурі.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом СЕМИ днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки триває декілька тижнів.

    Чи потрібно проходити ВЛК та в який момент, чи можливо не проходити на етапі оформлення відстрочки?

    Згідно пункту 63 Постанови КМУ 560.

    Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією НЕ направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Отже, постановою КМУ №560 передбачено, що Вас не можуть направити на ВЛК під час розгляду заяви про відстрочку

    На жаль, якщо у Вас немає належно паперового ВОД на бланку - Вам можуть відмовити у оформленні відстрочки. В такому випадку Ви можете надати е-ВОД. Якщо також отримаєте відмову - Ви можете оскаржити такі дії ТЦК в судовому порядку або пройти ВЛК та оформити новий ВОД на бланку.

    Згідно постанови КМУ 559

    17. Для отримання (заміни) військово-облікового документа на бланку громадянин зобов’язаний особисто звернутися з письмовою заявою до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (відповідного органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку або виключення з військового обліку та надати кольорову фотокартку встановленого розміру.

    18. Військово-обліковий документ на бланку повинен бути виданий (замінений) протягом П'ЯТИ РОБОЧИХ ДНІВ з дати реєстрації заяви в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки або його відділі (відповідному органі СБУ, підрозділі розвідувального органу).

    Щодо теоретичного штрафу за порушення правил військового обліку.

    2 квітня 2024 року був зменшений призовний вік з 27 до 25 років.

    Згідно Правил військового обліку прибувати до ТЦК для взяття на військовий облік військовозобов'язаних потрібно за викликом (повісткою) від ТЦК.

    В законодавстві не зазначено терміну, за який громадянин повинен самостійно прибути до ТЦК для взяття на облік. В ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу " просто вказано, що громадяни, які досягли 25-річного віку підлягають взяттю на військовий облік військовозобов'язаних.

    Відповідно до Прикінцевих та перехідних положень закону ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку» (набув чинності 18 травня) громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані.

    Тому, якщо Ви не отримували повісток - Виписати Вам штраф не повинні.

    Якщо Вас захочуть оштрафувати, то повинен відбутися розгляд справи, де Ви маєте право надавати пояснення та користуватися послугами правозахисника.

    Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки відповідно до статті 283 КУпАП виносить постанову по справі про адміністративне правопорушення (додаток 4) Постанова може бути оскаржена в судовому порядку, визначеному статтями 287-289 КУпАП.

    Цей процес краще не затягувати, адже штраф Ви можете оскаржити протягом 10 днів з моменту вручення постанови про накладення штрафу.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олександрович
    25%

    ДОБРОГО ДНЯ, ОЛЕКСІЙ!

    Немає строків для подання заяв на відстрочку. Це вільний розсуд військовозобов"язаного. Однак, до оформлення відстрочки існує ризик мобілізаціії та активних протиправних дій патрулів ТЦК на вулицях, поліції та ін.зацікавлених.

    Тож як правило стараються якомога швидше подати документи на відстрочку, адже сам факт навчання автоматично не дає особі відстрочку. Її захисна дія починається виключно з моменту оформлення в ТЦК відповідного рішення про надання відстрочки. Ця інформація відображається в Резерв+ потім.

    В принципі ситуація більш-менш безпроблемна у Вас. Однак ускладнена тим, що Ви з юридичної, а не фактичної точки зору не перебуваєте на військовому обліку військовозобов"язаних, а перебуваєте на обліку призовників, з котрого Вас ТЦК мав зняти по досягненню раніше 27 річного віку (з 18.05.2024 р. - 25 річного віку).

    Тобто по правилам ТЦК може причепитися до цього, зняти Вас з обліку призовників за віком і заявити, що Вам перш за все слід ставати на облік військовозобов"язаних - писати заяву про це, проходити ВЛК. А заяву на відстрочку вони прийняти не можуть, бо Ви не на обліку.

    Цитати ТЦК щодо значення для них Резерв+ не хочу повторювати, бо вони не дуже цензурні.

    Проходження ВЛК завжди ризик. Адже можна не встигнути стати на облік та пройти ВЛК, як отримати бойову повістку та поїхати служити. І тоді вже назад відмотати нічого не можна буде.

    Мало того. Формально по досягненню 27 років або не пізніше місяця після вступу в дію нового закона про військовий облік, яким вік мобілізації та перебування у статусі призовник зменшено до 25 років - Ви мали стати на військовий облік військовозобов"язаних в ТЦК. Тож ТЦК може виписати штраф 17 тисяч гривень за порушення правил військового обліку (ст. 210 КУпАП).

    Звісно можна спробувати відправити документи поштою, приклавши витяг з Резерв+ (еВОД) і розраховувати на те, що Вашу облікову справу в ТЦК або загубили, або не будуть шукати. Але тут шанси 50 на 50, оскільк ТЦК Дніпропетровщини (наскільки мені відомо) та інших регіонів - не дуже сприймають право осіб подавати заяви на відстрочку поштою.

    Незважаючи на поки що одностайні судові рішення щодо цього в різних областях.

    В Постанові КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції) немає жодного слова про особисту явку в ТЦК для подання заяви на відстрочку. Йдеться про особисте подання.

    Звісно ТЦК, яке має на меті неправомірний тиск на особу з метою її незаконної мобілізації, кажуть інакше, бо по пошті не попогрожуєш і не позастосовуєш фізичне насилля.

    Але я більше довіряю компетентним юристам - суддям, а не некомпетентним працівникам ТЦК (з невідомо якою освітою) в тлумаченні цього питання.

    Особисте подання за практикою судів України, яку я розділяю - це означає, що заяву підписуєте і подаєте Ви, а не Ваша секретар школи.

    Наприклад, процитую постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду, м. Одеса

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/119500498

    В той же час, обов`язок «особисто повідомити» та «особисто прибути» не є тотожнім у спірних правовідносинах. При цьому, відповідачем не ставиться під сумнів, що заява позивача була направлена ним особисто.

    З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість доводів відповідача щодо неналежного звернення позивача із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    А ось уже цитата зі свіженького рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року по справі № 280/5857/24:

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    Однак, в спірному випадку відповідач не розглянув заяву позивача від 27.05.2024 та не ухвалив рішення про надання або відмову у наданні відстрочки, а залишив заяву без опрацювання з підстав направлення її поштою, а також пославшись на неправильне зазначення позивачем норми закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.

    Разом з тим, ані положення Закону № 2232-ХІІ, ані положення Порядку № 560 не передбачають обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку. Обов`язок «особисто подати заяву» не означає «особисто прибути».

    При цьому у спірних правовідносинах відповідач не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку направлена військовозобов`язаним особисто.

    З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивач, надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації дотримався процедури особистого їх подання (направлення).

    Отримавши таку заяву з додатками, відповідач, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання цієї заяви, повинен був прийняти відповідне рішення за наслідком її розгляду по суті щодо надання відстрочки або відмови у наданні відстрочки.

    У даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції.

    Крім того, посилання на те, що у заяві позивачем неправильно зазначено норму закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, не можуть слугувати підставою для залишення заяви без опрацювання.

    Відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

    Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.

    В окремих випадках, як от з органами ДРАЦС, ЦНАПи при реєстрації ФОП, юридичної особи або змін - вимагається нотаріальне посвідчення підпису на заяві.

    Тобто, формально зараз адвокати допомагають людям подати заяву на відстрочку Укрпоштою.

    Як на мене - в ідеалі, підпис на такій заяві та додані до нього копії документів (якщо не оригінали) мають бути посвідчені нотаріально.

    Лист треба відправляти Укрпоштою. Бажано з супровідним накшталт - "Направляю особисто на Вашу адресу Заяву на відстрочку, відповідно до вимог Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію, Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.

    Додається: Заява на відстрочку, пвідпис на якій посвідчений нотаріально з додатками в оригіналах або нотаріально посвідчених копіях всього на ___ аркушах".

    Заява надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).

    Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...

    Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...

    Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 .

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    {Абзац перший пункту 58 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    "..."

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    "..."

    62. Здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

    Здобувачі освіти, які навчаються за державним замовленням у закладах освіти із специфічними умовами навчання, що належать до сфери управління МВС та ДСНС, для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти за формою, визначеною у додатку 9, видану закладом освіти із специфічними умовами навчання.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    64. Заяви військовозобов’язаних про надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та підтвердні документи зберігаються у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки протягом п’яти років.

    65. У разі втрати (зміни) підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія може скасувати (змінити) раніше прийняте нею рішення, про що повідомляється заявнику письмово не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення за формою, визначеною у додатку 10.

    До відповіді додаю зразок заяви на відстрочку за формою, встановленою з 16 серпня 2024 року (чинна з 21.08.2024 р.) згідно з постанвою КМУ № 560 від 16.05.2024 р.

    Щасти Вам у оформленні відстрочки!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ - ГОЛОВНЕ, ЩО ВИ НЕ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ.

    Освітньо-кваліфікаційні рівні та ступені:

    • кваліфікований робітник;
    • молодший спеціаліст;
    • молодший бакалавр;
    • бакалавр;
    • магістр;
    • доктор філософії;
    • доктор наук.

    ДЛЯ ОТРИМАННЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ:

    11 квітня Верховна Рада ухвалила у другому читанні проєкт № 10449 Закону про мобілізацію та порядок проходження військової служби. Закон підписан Президентом та оприлюднен - він вступив в дію 18.05.24р.

    Закон України

    Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку

    8. У Законі України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” (Відомості Верховної Ради України, 2005 р., № 16, ст. 255 із наступними змінами):

    11) статтю 23 викласти в такій редакції:

    3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;

    ххх

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів України

    від 16 травня 2024 р. № 560

    ПОРЯДОК

    проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    Надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації та її оформлення56. Відстрочка від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період надається військовозобов’язаним з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    57. Для розгляду питань надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії...

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    ДОДАТОК 5 ПОСТАНОВИ КМУ 560 ВИЗНАЧАЄ ПЕРЕЛІК ДОКУМЕНТІВ ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ЗА ЦИМ ПУНКТОМ (ст.23):

    довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна

    З ПРИВОДУ ПОШТИ:

    Додаток 4

    до Порядку

    (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2024 р. № 930)

    Голові комісії

    ___

    (назва територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відокремленого відділу територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувальних органів України)

    громадянина ___

    (власне ім’я та прізвище)

    реєстраційний номер облікової картки платника податків ___

    адреса місця проживання ___адреса електронної пошти ___

    контактний номер телефону ___

    ЗАЯВА

    Я, ___,

    (прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), дата народження)

    повідомляю, що є особою, яка на підставі абзацу (за наявності) ___ пункту ___ частини ___ статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” не підлягає призову на військову службу під час мобілізації.

    На підставі викладеного прошу розглянути мою заяву та оформити мені у порядку, визначеному постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560, довідку про відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

    Про результати розгляду заяви та прийняте рішення прошу повідомити мені письмово за адресою, що зазначена у заяві.

    Додаток:___

    (засвідчені копії документів, що підтверджують право на відстрочку)

    ___ ___ 20___ р. ___ ___

    (підпис) (власне ім’я та прізвище)

    {Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024; в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}

    ххх

    ЗАЯВУ ВИ МОЖЕТЕ ВІДПРАВИТИ ПОШТОЮ.

    Відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» визначено, що призовники, військовозобов’язані, резервісти у разі змін (сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання або перебування, освіти, місця роботи, посади) зобов’язані особисто повідомити про них органи, де вони перебувають на військовому обліку.

    Тож однією зі стандартних перепон у реалізації права на відстрочку стала ситуація, коли громадянин надсилає заяву та підтверджуючі документи поштою. У ТЦК це розцінюють як не особисту подачу документів.

    П’ятий апеляційний адміністративний суд у справі №420/840/24 зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487, не передбачено обов’язку особистого відвідування особою ТЦК для подання заяви та документів на відстрочку.

    Так, згідно п/п.8 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) особи повинні особисто повідомляти про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Але обов’язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». При цьому згідно з матеріалами справи ТЦК не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов’язаним особисто.

    Тож особа, яка надіслала документи поштою, дотримала процедуру особистого їх подання (направлення). А от ТЦК, як суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання від особи заяви, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка або відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення (див. постанову 5ААС від 04.06.2024).

    Форма обов’язкової відповіді

    Тобто, у таких випадках суб’єкт владних повноважень не може навіть утриматись від прийняття рішення. Але деякі ТЦК уважають, що листа, який навіть не завжди відправляється заявнику, достатньо щоб вважати заяву розглянутою по суті.

    Так, у справі №120/476/24 військовозобов’язаний, який порушив правила військового обліку, направив заяву про відстрочку. У відповідь ТЦК направив листа, в якому зазначив про необхідність особистого подання заяви.

    Сьомий апеляційний адміністративний суд зауважив (постанова від 04.07.2024), що такий лист носить інформативний характер і не містить відмови у наданні відстрочки.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом. Однак можливість настання відповідальності не може бути підставою для не розгляду по суті заяви про надання відстрочки.

    Суд також зауважив, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову або мотивованої відмови, свідчить про протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень. Аналогічні за змістом правові позиції див. у постанові 5ААС від 23.01.2024 у справі №420/10067/23 та у постанові 7ААС від 15.01.2024 у справі №120/4459/23).

    Ефективний захист

    Протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає або проявляється у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов’язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб’єкта владних повноважень, були об’єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. На це звернув увагу Верховний Суд у постанові від 17.04.2019 у справі №342/158/17.

    При цьому спосіб захисту повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005 (заява №38722/02).

    Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

    Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту має забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

    ***

    Тож військовозобов’язаний, аби оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, має подати письмову заяву до ТЦК. Це можна зробити як безпосередньо прибувши в центр, так і направивши поштою заяву з додатками цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Головне щоб підтверджуючі право на відстрочку документи були зібрані у повному обсязі та засвідчені нотаріально.

    ТЦК не мають право відмовити у праві на відстрочку або не розглянути заяву військовозобов’язаного, посилаючись на не особисте подання заяви або на відсутність у військовозобов’язаного військового квитка встановленого зразка. А незаконні дії, рішення чи бездіяльність (відсутність рішення) ТЦК, як суб’єкта владних повноважень, можна і треба оскаржувати в суді.

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО ПОСКАРЖИТИСЯ НА БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП НА ГАРЯЧУ ЛІНІЮ МОУ, АБО ОСКАРЖИТИ ПРОТИПРАВНУ БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП В СУДІ.

    ЯКЩО НЕ БУДЕ РЕАКЦІЇ З БОКУ ТЦКСП ВИ БУДЕТЕ ВИМУШЕНІ ЙТИ ОСОБИСТО ДО ТЦКСП, АЛЕ У ВАС НА РУКАХ ВЖЕ БУДЕ ПІДТВЕРДЖЕННЯ, ЩО ВИ НАДАЛИ ЗАЯВУ - ТОМУ ЇЇ ПРОІГНОРУВАТИ ПРЕДСТАВНИКИ ТЦКСП НЕ ЗМОЖУТЬ.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України