Задайте вопрос юристу

903 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Миграционное право, 04 марта 2025, вопрос №128167 850₴

Временная защита в Польше.

Добрый вечер! Интересует ответы на следующие вопросы по временной защите в Польше:

1. После оформления защиты в Польше, сколько дней в полугодии/году я могу выезжать за пределы Польши?
Нужно ли мне сообщать в миграционную службу, что я хочу выехать на определенный срок за пределы Польши и указать причину?

2. Оформление песеля, какой лучше сделать песель UKR или обычный песель? В чем разница?

3. Я планирую работать удаленно в Польше, могу ли я по песелю оформиться, как самозанятый (ФОП) и какой налог нужно платить в месяц, грубо говоря ниша – ИТ-услуги? ФОПа в Украине у меня нет.

4. Какой налог я должен платить, если работаю удаленно с клиентом из Германии?
Зарплата около 2000 евро в месяц.

5. Моя гражданская жена планирует приехать в Польшу, оформить защиту и вести здесь онлайн-бизнес по продаже обуви. У нее оформлен ФОП в Украине. Нужно ли ей платить двойной налог и Украине и Польше? Или до 183 дней в году она не является налоговым резидентом Польши?

6. Желательно ли сейчас официально жениться, имеет ли это какой-то смысл/плюс при подаче заявления на временную защиту в Польше?

8. В течении какого срока я должен податься на защиту в Польше, если я въехал 19 февраля 2025 года на территорию ЕС? Защиту еще не получал в ЕС.
Есть ли определенные сроки?

Спасибо за ответы.

Ответы юристов (4)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Денисе!

    После оформления защиты в Польше, сколько дней в полугодии/году я могу выезжать за пределы Польши?Нужно ли мне сообщать в миграционную службу, что я хочу выехать на определенный срок за пределы Польши и указать причину?

    1. Іноземець, на якого поширюється тимчасовий захист у Польщі відповідно до Закону про допомогу громадянам України, позбавляється прав, що виникають у зв’язку з отриманням PESEL UKR, якщо він виїжджає з Польщі на строк понад 30 днів.

    Лише особа, яка одного разу покинула територію Польщі на термін понад 30 днів, втратить право на проживання, яке міститься в ст. 2 абз (право на проживання в Польщі до 30 вересня 2025 року). 1 спецзакону У ситуації, коли сума перебування за межами території Польщі перевищить 30 днів, але одноразово, жоден з них не буде довшим ніж 30 днів, тоді не буде втрати такого права, зазначеного у ст. 2 абз. 1 спецзакону.

    Втрата прав у разі виїзду з території РП не поширюється на осіб, направлених для виконання робіт чи послуг за межі території Республіки Польща суб’єктами, що діють на території Республіки Польща.

    Для того, щоб повідомити управління гміни про таку поїздку, необхідно подати відповідну заяву на офіційному бланку (бланк-зразок).

    У разі перебування за межами Польщі це можна зробити через довірену особу.

    Подання цієї заяви призведе до позбавлення прав, наданих у Польщі.

    2. У разі виїзду з Польщі до іншої країни Шенгенської зони може статися так, що польські органи не будуть знати про те, що іноземець певний час перебуває за межами Польщі через відсутність прикордонного контролю.

    Якщо такий іноземець після виїзду з Польщі захоче скористатися тимчасовим захистом в іншій країні ЄС, він повинен сам подбати про те, щоб інформація про виїзд дійшла до польської влади. Для цього він повинен подати заяву про виїзд з Польщі на термін понад 30 днів.

    Якщо іноземець вирішить повернутися до Польщі та хотів би знову скористатися з PESEL UKR, це можливо, але лише внаслідок прибуття на територію Польщі з території України у зв’язку з воєнними діями, що ведуться на території цієї країни. Статус PESEL UKR має бути відновлений автоматично, також можна подати повторну заяву щодо отримання PESEL UKR, звернувшись до відповідної адміністрації.

    3. Якщо іноземець залишає Польщу на строк понад 30 днів, тому що він виїхав до України або до іншої країни за межами Шенгенської зони, він автоматично втрачає PESEL UKR.

    Якщо іноземець вирішить повернутися до Польщі та хотів би знову скористатися PESEL UKR, це можливо, але лише внаслідок прибуття на територію Польщі з території України у зв’язку з воєнними діями, що ведуться на території цієї країни.

    Отже, іноземець повинен в’їхати до Польщі з України (не обов’язково напряму), вказати на кордоні причину, що пов’язана з війною.

    Відновлення статуса PESEL UKR має відбутися автоматично, ви також можете подати повторну заяву щодо отримання PESEL UKR, звернувшись до відповідної адміністрації.

    Датою відновлення статусу UKR вважається дата його втрати.

    2. Оформление песеля, какой лучше сделать песель UKR или обычный песель? В чем разница?

    PESEL (Powszechny Elektroniczny System Ewidencji Ludności) — це унікальний 11-значний ідентифікаційний номер, який присвоюється фізичним особам у Польщі.

    PESEL UKR (песель УКР) — спеціальна версія для українців, які вимушено залишили свої домівки через війну, отримали статус тимчасового захисту в Польщі та бажають користуватися послугами та правами, які надає польська держава.

    PESEL UKR відкриває доступ до:

    1. Медичних послуг: Безкоштовне або частково оплачуване медичне обслуговування.
    2. Освіти: Право на навчання для дітей у державних школах та доступ до певних освітніх програм для дорослих.
    3. Соціальних виплат: Допомога для біженців, зокрема програми фінансової підтримки на проживання і харчування.
    4. Працевлаштування: Легальна можливість працевлаштуватися без додаткових дозволів.
    5. Банківських послуг: Відкриття банківського рахунку в Польщі.
    6. Оренди житла: Спрощені умови оренди житла з наявністю PESEL.
    3. Я планирую работать удаленно в Польше, могу ли я по песелю оформиться, как самозанятый (ФОП) и какой налог нужно платить в месяц, грубо говоря ниша – ИТ-услуги? ФОПа в Украине у меня нет.

    Система система оподаткування на загальних підставах.

    Якщо ми обираємо систему оподаткування на загальних підставах, то сплачуємо податок на прибуток — PIT. У Польщі ставка цього податку є прогресивною і залежить від річного доходу та порогової суми, яка становить 120 000 PLN. Якщо за рік ти, як ФОП, згенерував суму, що є меншою від порогової, то податок на прибуток складе 12%. Якщо ти заробив, наприклад, 180 000 PLN, то необхідно заплатити 12% від 120 000 PLN плюс 32% податку від суми понад поріг, тобто із 60 тис. буде утримано 32%.

    При виборі цієї системи слід орієнтуватися на загальний річний дохід.

    Якщо молодий підприємець зупинився на такій формі оподаткування, слід пам’ятати, що, крім соціальних внесків до органу ZUS, потрібно буде сплачувати ще 9% від доходу як внесок на медичне страхування.

    Лінійна система оподаткування.

    Друга система — лінійна — не залежить від суми річного доходу. Ставка податку становить 19%, а порогова сума не встановлюється.

    За такої системи внески на медичне страхування становитимуть 4,9%.

    Обидві системи дозволяють списувати різні витрати на ведення нашої діяльності. Таким чином, база оподаткування буде знижена, що зручно для тих підприємців, які значно витрачаються на купівлю різноманітних товарів і послуг для ведення свого бізнесу.

    Спрощена система оподаткування.

    Окрім системи на загальних підставах і лінійної системи, особливу популярність набирає спрощена — ryczałt. Вона дуже популярна серед IT-фахівців, які не надто багато витрачаються на ведення бізнесу.

    Спрощеною ця система називається тому, що податок застосовується не на прибуток, а на весь дохід. Ставка податку може коливатися від 2% до 17%-20% і залежить від послуг, що надаються. У цьому випадку важливо пам’ятати не тільки про правильно підібраний код діяльності, а й код виду послуг, які ти надаєш замовнику.

    У момент реєстрації потрібно уважно поставитися до цього моменту, оскільки неправильно обрана діяльність і код послуг може в майбутньому привернути увагу «скарбувки» (Skarbówka — податковий орган у Польщі). Можна вивчити це питання самостійно чи звернутися до професіонала. Якщо потрібна допомога, заповни анкету, і ми допоможемо розібратися у всіх аспектах і дібрати оптимальний варіант.

    Говорячи про внески на медичне страхування, то тут ситуація теж трохи заплутана, оскільки розмір внесків залежить від річного доходу.

    Наприклад, якщо річний дохід:

    • до 60 000 PLN, то внесок складе 335,94 PLN щомісячно;
    • від 60 001 до 300 000 PLN — 559,89 PLN щомісячно;
    • більш ніж 300 000 PLN — 1 007,81 PLN щомісячно.
    5. Моя гражданская жена планирует приехать в Польшу, оформить защиту и вести здесь онлайн-бизнес по продаже обуви. У нее оформлен ФОП в Украине. Нужно ли ей платить двойной налог и Украине и Польше? Или до 183 дней в году она не является налоговым резидентом Польши?

    Перевищення терміну перебування на території Польщі в 183 дні може мати суттєве значення для іноземців (в тому числі біженців з України) з точки зору їх податкових зобов’язань. Прибутковий податок у Польщі сплачують усі фізичні особи, які:

    мають статус податкового резидента (проживають на території Польщі більше 183 днів на рік або мають тут центр інтересів) – у такому випадку всі отримані ними доходи підлягають оподаткуванню, незалежно від того, де вони отримані;

    так звані нерезиденти (не відповідають умові, щоб вважатися резидентами) – вони оподатковуються тільки щодо доходів, отриманих в Польщі.

    Положеннями угоди про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Польщею передбачено, що громадянин (податковий резидент) України може стати податковим резидентом Польщі після перевищення 183-денного терміну. Визначальним фактором щодо наявності такої ситуації буде відповідь на питання, чи залишився центр життєвих інтересів (наприклад, найближчі родичі, нерухоме майно, що перебуває у власності особи) цієї особи в Україні. Позитивна відповідь матиме наслідком визнання відсутності перенесення податкового резидентства до Польщі. Як наслідок, така особа буде зобов’язана сплачувати прибутковий податок у Польщі лише в обмеженому обсязі – тобто з доходів, отриманих тут.

    Однак, якщо громадянин України, який втікає від війни, переносить центр своїх життєвих інтересів до Польщі, він буде зобов’язаний сплачувати PIT (прибутковий податок) з усього отриманого доходу з першого дня перебування на території Польщі. Слід нагадати, що це стосується всіх доходів – в тому числі доходів, які не мають джерела в Польщі (наприклад, дохід від роботи або підприємницької діяльності).

    Закінчення 183 днів перебування в Польщі також має податкові наслідки для осіб, які залишилися податковими резидентами в Україні, але виконують роботу дистанційно з території Польщі. Вищезгадана угода між Польщею та Україною передбачає, що місце роботи визначає, де працівник повинен оподатковуватися. Винятком з цього правила є випадки, коли роботодавець не є польським суб’єктом господарювання і при цьому український працівник не виконує свою роботу з території Польщі більше 183 днів протягом року. Якщо будь-яка з умов не виконується, податок повинен бути сплачений у Польщі.

    6. Желательно ли сейчас официально жениться, имеет ли это какой-то смысл/плюс при подаче заявления на временную защиту в Польше?

    Ваша дужина зможе отримати тимчасовий захист у будь якому випадку: як самостійно, так і в якості Вашої дружини.

    8. В течении какого срока я должен податься на защиту в Польше, если я въехал 19 февраля 2025 года на территорию ЕС? Защиту еще не получал в ЕС.Есть ли определенные сроки?

    Новий спеціальний закон, який вступив в силу з 1 липня 2024 року, передбачає багато змін щодо правил перебування українських біженців у Польщі.

    Зокрема, згідно з внесеними змінами до Закону про допомогу громадянам України у зв’язку зі збройним конфліктом, легальне перебування українців, які знайшли прихисток у Польщі після початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну, продовжено до 30 вересня 2025 року. Це довше, ніж загалом по ЄС.

    Особа, яка перший раз приїхала до Польщі через війну, повинна без зволікань зголоситися до муніципальної влади (ґміни) і отримати PESEL UKR. Раніше на це українці мали 30 днів.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    52.9%

    Доброго вечора!

    1. После оформления защиты в Польше, сколько дней в полугодии/году я могу выезжать за пределы Польши?Нужно ли мне сообщать в миграционную службу, что я хочу выехать на определенный срок за пределы Польши и указать причину?

    Після отримання тимчасового захисту в Польщі, Ви маєте право подорожувати за межі країни. Однак, якщо Ваше перебування за межами Польщі перевищує 30 днів, Ви можете втратити статус PESEL UKR, що призведе до припинення соціальної допомоги.

    Повернувшись до Польщі, Ви можете відновити свій статус PESEL UKR та поновити соціальні виплати, звернувшись до відповідних органів.

    Під час перетину кордону Польщі рекомендується повідомляти співробітників Прикордонної служби про Ваш статус тимчасового захисту та пред'являти документ Diia.pl.

    Проте, якщо Ви будете подорожувати лише по країнах Шенгену, то на кордонах там не ставлять штамп в паспорт, тому польским міграційним органам буде складно відслідкувати кількість днів, які Ви перебували за межами Польщі.

    Наприклад, мій клієнт оформив тимчасовий захист в Польщі, але живе та працює в Німеччині (проте зарплату отримує на Польську карту) і проблем ніяких у нього немає.

    Однак, для уникнення можливих непорозумінь, рекомендую уточнити всю необхідну інформацію у місцевих органах влади або міграційній службі.

    2. Оформление песеля, какой лучше сделать песель UKR или обычный песель? В чем разница?

    PESEL – це унікальний ідентифікаційний номер, який використовується в Польщі для реєстрації осіб. Українці, які перебувають у Польщі через війну, можуть оформити PESEL UKR, але також мають можливість отримати звичайний PESEL.

    PESEL UKR

    • Призначений для біженців з України, які прибули після 24 лютого 2022 року.
    • Дозволяє легальне перебування у Польщі до 4 березня 2025 року (з можливістю продовження).
    • Дає доступ до соціальної допомоги (500+, 300+, 40 злотих/добу тощо), медичного обслуговування, безкоштовного навчання дітей у школах, офіційного працевлаштування без додаткових дозволів.
    • Підтверджується електронним документом Diia.pl (він дозволяє подорожувати в межах Шенгенської зони без візи до 90 днів у 180-денний період).
    • Втрачається, якщо ви покинули Польщу більш ніж на 30 днів

    Звичайний PESEL

    • Отримують іноземці, які легально проживають у Польщі на інших підставах (наприклад, робоча віза, Карта побиту, навчання).
    • Не дає спеціальних пільг і допомоги.
    • Може знадобитися для офіційної реєстрації за місцем проживання (meldunek).
    • Не анулюється при виїзді з Польщі, на відміну від PESEL UKR.

    Якщо ви тільки приїхали до Польщі через війну та потребуєте соціальної допомоги та легального статусу – PESEL UKR.

    3. Я планирую работать удаленно в Польше, могу ли я по песелю оформиться, как самозанятый (ФОП) и какой налог нужно платить в месяц, грубо говоря ниша – ИТ-услуги? ФОПа в Украине у меня нет.

    Ви можете зареєструватися як самозайнята особа (індивідуальний підприємець) у Польщі, навіть якщо у вас є лише номер PESEL UKR. Це дозволить вам легально надавати ІТ-послуги на території Польщі.

    Основні форми оподаткування для ІТ-спеціалістів у Польщі:

    1. Лінійний податок (Podatek liniowy):
      • Ставка: 19% від чистого доходу (прибутку).
      • Особливості: Ви сплачуєте 19% незалежно від розміру доходу. Витрати на ведення діяльності можуть бути віднесені на зменшення оподатковуваного доходу.
    2. Фіксований податок (Ryczałt):
      • Ставка: Для ІТ-послуг зазвичай становить 12% від загального доходу, але в деяких випадках може бути 8,5%. poland-consult.com
      • Особливості: Оподатковується весь дохід без врахування витрат на його отримання.

    Ознайомтесь з корисним матеріалом за посиланням https://poland-consult.com/eu/pl/nalogi/ryczalt-il...

    Окрім податку на доходи, підприємці в Польщі зобов'язані сплачувати соціальні внески до ZUS (Zakład Ubezpieczeń Społecznych). Розмір цих внесків залежить від обраної форми оподаткування та може змінюватися щороку. Для нових підприємців передбачені пільги, такі як "ulga na start" (звільнення від сплати деяких внесків протягом перших 6 місяців) та "preferencyjny ZUS" (знижені ставки внесків протягом наступних 24 місяців).

    Податкова система Польщі має свої особливості, тому рекомендую проконсультуватися з місцевим бухгалтером або податковим консультантом для вибору оптимальної форми оподаткування та отримання актуальної інформації про ставки внесків.

    Реєстрація індивідуальної підприємницької діяльності здійснюється через Центральний реєстр та інформацію про господарську діяльність (CEIDG). Це можна зробити онлайн або особисто в місцевому управлінні гміни.

    Таким чином, маючи номер PESEL UKR, Ви можете легально працювати як самозайнята особа в Польщі, обравши найбільш підходящу для вас форму оподаткування та дотримуючись усіх необхідних формальностей.

    4. Какой налог я должен платить, если работаю удаленно с клиентом из Германии?Зарплата около 2000 евро в месяц.

    Вибір ставки залежить від конкретного виду послуг, що надаються в рамках підприємницької діяльності. У сфері IT, вибір зазвичай звужується до ставок 12% і 8,5% і пов’язаний зі створенням підприємцем вихідних кодів:

    Якщо в рамках своєї діяльності платник податків займається створенням вихідних кодів або програмного забезпечення (PKWiU ex 62.01.1 – коди діяльності, визначені під час реєстрації), йому слід обрати фіксовану ставку 12%.

    Крім того, до переліку послуг, до яких застосовується ставка 12%, включено послуги, пов’язані з:

    • Випуском комп’ютерних ігор (PKWiU ex 58.21.10.0), за винятком публікації ігор в інтернеті;
    • Системним програмним забезпеченням (PKWiU 58.29.1);
    • Прикладним програмним забезпеченням (PKWiU 58.29.2);
    • Комп’ютерним програмним забезпеченням, завантаженим з інтернету (PKWiU ex 58.29.3), за винятком онлайн-завантаження (скачування програмного забезпечення з мережі на гаджет, але не використання його на серверах постачальника).

    До таких послуг також належать діяльність, пов’язана з:

    • Консультуванням у галузі комп’ютерного обладнання (PKWiU 62.02.10.0);
    • Програмним забезпеченням (PKWiU ex 62.01.1);
    • Включенням до групи “Оригінальне комп’ютерне програмне забезпечення” (PKWiU 62.01.2), яке належить до консультування з програмного забезпечення (PKWiU ex 62.02);
    • Встановленням програмного забезпечення (PKWiU 62.09.20.0);
    • Управлінням мережами та IT-системами (PKWiU 62.03.1).
    5. Моя гражданская жена планирует приехать в Польшу, оформить защиту и вести здесь онлайн-бизнес по продаже обуви. У нее оформлен ФОП в Украине. Нужно ли ей платить двойной налог и Украине и Польше? Или до 183 дней в году она не является налоговым резидентом Польши?

    Між Україною та Польщею діє Конвенція між Урядом України і Урядом Республіки Польща про уникнення подвійного оподаткування доходів і майна та попередження податкових ухилень https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/616_168#Text

    Тому, якщо дружина сплачує податки в Україні, то для уникнення подвійного оподаткування вона може надати відповідну довідку для податкових органів Польщі.

    6. Желательно ли сейчас официально жениться, имеет ли это какой-то смысл/плюс при подаче заявления на временную защиту в Польше?

    Сам по собі шлюб не дає додаткових переваг у процедурі отримання PESEL UKR. Він надається індивідуально кожному громадянину України, який прибув після 24 лютого 2022 року.

    8. В течении какого срока я должен податься на защиту в Польше, если я въехал 19 февраля 2025 года на территорию ЕС? Защиту еще не получал в ЕС.Есть ли определенные сроки?

    Якщо Ви бажаєте отримати тимчасовий захист, Вам необхідно подати заяву на отримання номера PESEL зі статусом "UKR" протягом 30 днів з моменту в'їзду до Польщі.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1.

    Українці, які потрапляють на територію Польщі після 24 лютого 2022 року можуть скористатись спеціальним механізмом прихистку в Європі – тимчасовим захистом.

    Тимчасовий захист можна отримати лише в одній країні ЄС. У кожній він впроваджується через спеціальні дозволи на перебування, наприклад, тимчасові посвідки на проживання чи довгострокові візи. У Польщі тимчасовий захист фактично надається разом із кодом PESEL.

    Для того, щоб отримати тимчасовий захист, необхідно:

    • Під час перетину кордону повідомити про своє бажання отримати тимчасовий захист у Польщі.
    • Отримати код PESEL:

    Для того, щоб отримати тимчасовий захист у Польщі, українцям необхідно отримати номер (код) PESEL. Це одинадцятизначний цифровий символ, за яким ідентифікують особу власника. Номер PESEL використовують під час звернення до різноманітних органів влади, наприклад, для оформлення соціальної допомоги, реєстрації власної справи в Польщі, під час працевлаштування або отримання медичної допомоги.

    Номер PESEL містить у собі такі дані: дата народження, порядковий номер, стать та контрольні цифри.

    Для того, щоб отримати номер (код) PESEL, потрібно підготувати заяву.

    DIIA.PL

    Diia.pl – це документ, що підтверджує легальне перебування осіб, які отримали тимчасовий захист в наслідок війни в Україні на території Польщі та дозволяє їм подорожувати в межах Європейського Союзу, а також перетинати його зовнішні кордони.

    Електронний документ Diia.pl дозволяє підтвердити найважливішу інформацію про іноземця, як-от: ім’я та прізвище, номер PESEL, рік і місце народження, громадянство, також додається фотографію іноземця для зручності користування.

    Будь-який громадянин України старше 13 років та його дружина/дружина можуть користуватися додатком mObywatel, який надає доступ до документа diia.pl. З 5 червня 2023 року діти віком до 13 років можуть бути зареєстровані в додатку mObywatel своїх батьків/законних опікунів. Більше інформації ви можете знайти тут: Diia.pl для дітей у додатку mObywatel.

    Короткострокові візити в Україну (до 30 днів) не призводять до втрати статусу тимчасового захисту (PESEL UKR). Однак якщо ви залишаєте Польщу більше ніж на 30 днів, ви автоматично втрачаєте статус PESEL UKR. Будь ласка, зважайте, що якщо ви втратили відмітку ‘UKR’ у вашому номері песеля у випадку виїзду з країни на більше ніж 30 днів, ви можете подати заяву повторно і відновити статус.

    Завжди показуйте свій diia.pl на пунктах в’їзду та виїзду під час взаємодії з прикордонниками, щоб запобігти зняттю з реєстрації та втраті пільг під час коротких візитів.

    Чи потрібно повідомити муніципальну службу та відмовитися від статусу PESEL UKR?:

    Можна (хоча і не обов’язково) повідомити муніципальну установу про запланований від’їзд. Для цього ви можете заповнити офіційну форму та подати заяву до муніципалітету. Виїзд із Польщі на термін понад 30 днів призведе до втрати всіх пільг, пов’язаних із PESEL UKR у Польщі (наприклад, доступу до медичної чи соціальної допомоги), незалежно від того, чи ви заздалегідь повідомили муніципалітет, чи ні.

    Чи можу я повернутися в Україну, а потім повернутися до Польщі?:

    Так, ви можете повернутися в Україну та пізніше повернутися до Польщі, якщо:

    1. Ви маєте дійсну польску візу або посвідку на проживання, яка дозволяє перетинати кордон (протягом дії цих документів); або
    2. Ви маєте право на безвізове перебування до вичерпання максимального терміну перебування (90 днів протягом періоду 180 днів); або
    3. У вас є дійсний електронний документ Diia.pl. Пам’ятайте, якщо ви залишите Польщу більше ніж на 30 днів, ваш статус PESEL UKR буде скасовано.

    Якщо нічого з вищезазначеного вас не стосується, але вам все одно потрібно поїхати в Україну і ви хочете повернутися, ви можете спробувати потрапити на територію Польщі на зворотному шляху зі спеціальним дозволом на в’їзд від начальника прикордонної служби, який ви повинні запитати на польському пункті пропуску. У такому випадку, прикордонники будуть приймати рішення, чи є гуманітарні підстави, які об’грунтовують ваш в’їзд.

    2-3.

    В Польщі є кілька основних форм ведення бізнесу:

    • jednoosobowa działalność gospodarcza або індивідуальна підприємницька діяльність;
    • spółka cywilna або спільна підприємницька діяльність;
    • spółka partnerska або партнерське суспільство;
    • spółka z ograniczoną odpowiedzialnością або товариство з обмеженою відповідальністю.

    Індивідуальна підприємницька діяльність — найпростіший спосіб ведення бізнесу, який можна порівняти з ФОП в Україні. Серед переваг цієї форми бізнесу:

    • можливість зареєструвати бізнес онлайн;
    • безкоштовне оформлення;
    • не потрібен статутний капітал;
    • підприємець сплачує податок з доходу та сам вибирає форму оподаткування;
    • бізнес звільняється від ПДВ, якщо має доходи нижче за певний рівень або продає товари на які не діє податок;
    • спрощений облік завдяки високим лімітам на дохід.

    Для реєстрації ФОП у Польщі потрібно легально проживати на території країни та отримати PESEL — аналог ідентифікаційного номера в Україні. Вам буде надано номер у загальній системі електронного обліку населення, який дозволить ідентифікувати вашу особу. Українці, які легально в'їхали до Польщі, після 24 лютого 2022 року з території України, отримують PESEL після подання заяви в будь-якому управлінні гміни. Гміна — це найменша адміністративна одиниця Польщі.

    Заява на PESEL може бути заповнена підприємцем або працівником гміни на підставі даних, наданих заявником. Підписувати та подавати заяву потрібно особисто. Під час подання заяви, обов'язково вкажіть про створення довіреного профілю. Довірений профіль — це безкоштовний інструмент, який підтверджує вашу особу в інтернеті та дозволяє підписувати документи цифровим підписом. Маючи довірений профіль, ви зможете зареєструвати фірму онлайн на порталі biznes.gov.pl та користуватися низкою інших держпослуг в інтернеті. Для створення довіреного профілю, у заяві потрібно вказати адресу електронної пошти та номер мобільного телефону.

    При реєстрації ФОП, крім загальної інформації про бізнес, потрібно вибрати види діяльності PKD — аналог КВЕД в Україні. PKD можуть впливати на ставку оподаткування, тому будьте уважні перед вибором. Водночас не всі види діяльності доступні для фізичних осіб. Ознайомтесь з переліком PKD і вимогами до них за посиланням.

    Також знадобиться адреса для ведення діяльності та отримання кореспонденції. Є два варіанти: зняти невелике приміщення або орендувати поштову скриньку. Врахуйте, що це додаткові витрати, а про скасування оренди поштової скриньки треба попереджати за три місяці наперед. Детально дізнатися про підготовку до реєстрації ФОП у Польщі можна на сайті польського уряду. Максимальний термін реєстрації ФОП на стороні реєстратора — 30 днів. Втім на практиці все відбувається швидше та займає від декількох днів до тижня.

    Причини для втрати статусу ФОП у Польщі:

    Керувати фірмою у Польщі з України, оформивши jednoosobowa działalność gospodarcza, неможливо. Якщо українець залишить територію Польщі на 30 або більше днів, він автоматично втратить статус ФОП — ця форма бізнесу підходить тільки тим, хто планує на постійній основі жити в Польщі. Інші підстави для втрати статусу ФОП в Польщі:

    • закінчення терміну легального перебування українських біженців;
    • закінчення дозволу на проживання.

    Працювати у форматі поїздок з України до Польщі і назад не вдасться з двох причин. По-перше, діють обмеження на виїзд за кордон через війну, по-друге — є обмеження щодо терміну перебування в Європі в рамках безвізового режиму.

    4-5.

    ВИ МОЖЕТЕ БУТИ ПОДАТКОВИМ РЕЗИДЕНТОМ ДВОЗ КРАЇН.

    ПРОСТІШЕ - ДОХОДИ В УКРАЇНІ ОПОДАТКОВУЮТЬСЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ УКРАЇНИ, ДОХОДИ В ПОЛЬЩІ, ОПОДАТКОВУЮТЬСЯ ЗА ЗАКОНОДАВСТВОМ ПОЛЬЩІ.

    Кожна країна виборює своє право на утримання податків з осіб, що в ній проживають незалежно від їх громадянства. Для цього застосовується термін “податковий резидентський статус”. Громадянство особи і його резидентський статус для цілей оподаткування не тотожні поняття. Так, особа може бути громадянином України, а податки сплачувати в іншій державі - в країні проживання.

    Тому, аби попередити подвійне оподаткування необхідно визначити резидентський статус фізособи.

    Фізична особа має сплачувати податки в Україні, якщо підпадає хоча б під один із критеріїв ( згідно пп.14.1.213.

    наявність тісних особистих чи економічних зв'язків (центр життєвих інтересів) в Україні;

    - перебування в Україні не менше 183 днів (включаючи день приїзду та від'їзду) протягом податкового року;

    - місце постійного проживання в Україні членів сім'ї;

    - місце реєстрації фізособи, як суб'єкта підприємницької діяльності (ФОП).

    Отже, невідповідність цим критеріям дозволяє змінити податковий резидентський статус та розглянути іншу країну як місце сплати податків.

    ПІСЛЯ ВИЇЗДУ ЗА КОРДОН, ВИ ЗАЛИШИТИСЬ ПОДАТКОВИМ РЕЗИДЕНТОМ УКРАЇНИ, ЯКЩО БУДЕТЕ ПРАЦЮВАТИ ЯК ФОП.

    Громадянин України, який виїхав за кордон, але продовжує працювати на українського роботодавця віддалено або є засновником юридичної особи або ФОП, може вважатися податковим резидентом України та іншої держави (такі випадки врегульовуються нормами Конвенції про уникнення подвійного оподаткування).

    Український роботодавець, як податковий агент, сплачує податок за такого працівника в Україні. Те саме стосується й виплати девідентів в Україні. Разом з тим, Податкова країни перебування може визначити різницю податків на доходи фізичних осіб, обов'язкову для сплати в країні перебування.

    НА ВАШИХ РІДНИХ РОЗПОВСЮДЖУЮТЬСЯ ТАКІ САМІ ВИМОГИ ЯК І НА ВАС.

    ___

    МАЙТЕ НА УВАЗІ:

    28 квітня 2024 р. набрав чинності Закон № 2970-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо імплементації міжнародного стандарту автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки».

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2970-IX#Text

    "39-3.2.2. У випадках, визначених Угодою FATCA та/або Загальним стандартом звітності CRS, фінансові агенти повинні вимагати, а власники рахунків зобов’язані надавати фінансовим агентам:

    1) документи самостійної оцінки стосовно себе та/або стосовно контролюючих осіб відповідно до вимог Додатка 1 до Угоди FATCA для встановлення (перевірки) статусу зазначеної американської особи;

    2) документ самостійної оцінки статусу податкового резидентства стосовно себе та/або стосовно контролюючих осіб відповідно до вимог Загального стандарту звітності CRS для встановлення держави (території), резидентом якої є власник рахунку та/або контролююча особа (далі - документ самостійної оцінки CRS);

    3) іншу інформацію та/або документи, необхідні фінансовому агенту для вжиття заходів належної комплексної перевірки фінансових рахунків, встановлення їх підзвітності та складання звітності за підзвітними рахунками на виконання вимог Угоди FATCA та/або Загального стандарту звітності CRS відповідно до підпункту 39-3.1.3 пункту 39-3.1 цієї статті."

    Україна приєдналась до CRS.

    ОБМІН БУДЕ В АВТОМАТИЧНОМУ РЕЖИМІ.

    Із впровадженням автоматичного обміну українські податкові органи отримуватимуть аналогічну детальну фінансову інформацію щодо рахунків українців. відкритих в іноземних фінансових установах, зокрема про українських бенефіціарів (контролерів) іноземних компаній та їхні рахунки.

    Громадяни України, які залишили Україну (в тому числі у зв’язку з повномасштабною війною), також повинні повідомляти свої банки (як в Україні, так і за її межами) про зміну свого особистого резидентського статусу.

    CRS вимагає від країн, які його імплементують, здійснювати збір інформації від фінансових установ про фінансові рахунки власників рахунків та щорічно на автоматичній основі обмінюватись такою інформацією з юрисдикціями-партнерами з обміну в рамках Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (англ. Multilateral Competent Authority Agreement on Automatic Exchange of Financial Account Information), скорочено – Багатостороння угода MCAA CRS. Ця угода передбачає забезпечення відповідності національного законодавства та практики вимогам CRS.

    Відповідно до CRS фінансові установи країни-учасниці зобов’язані здійснювати належну комплексну перевірку (due diligence) фінансових рахунків та серед власників рахунків (у певних випадках і серед їх контролюючих осіб) виявляти осіб, які є податковими резидентами інших юрисдикцій-партнерів з обміну інформацією. Інформація про такі рахунки подається фінансовими установами до компетентного органу країни-учасниці, який надалі надсилає відомості про фінансові рахунки юрисдикціям, резидентами яких є власники та контролюючі особи власників фінансових рахунків.

    Відомості, які передаються у межах автоматичного обміну інформацією, включають ідентифікаційні дані фізичної або юридичної особи, яка є власником рахунку, номер рахунку, інформацію про залишок або вартість рахунку на кінець звітного року або на дату закриття рахунку, інформацію про суми доходів (проценти, дивіденди, доходи від продажу фінансових активів тощо) та інші надходження на рахунок.Автоматичному обміну інформацією підлягають усі рахунки незалежно від розміру залишку або вартості рахунку, окрім рахунків, які не є підзвітними рахунками. До рахунків, які не є підзвітними рахунками, належать накопичувальні та пенсійні рахунки, рахунки з пільговим оподаткуванням, строкові договори страхування життя (за певних умов) та деякі інші рахунки, які не використовуються для отримання прибутку або мають низький ризик уникнення оподаткування.

    Запровадження автоматичного обміну інформацією про фінансові рахунки покладає на банки та інші підзвітні фінансові установи обов’язок застосовувати заходи належної комплексної перевірки для виявлення підзвітних рахунків, що підлягають автоматичному обміну інформацією. В межах належної перевірки банки мають право вимагати від власника рахунку надати стосовно себе або контролюючої особи (у випадку організації) документ самостійної оцінки. Документ самостійної оцінки містить ідентифікаційні дані власника рахунку, інформацію про місце проживання, поштову адресу і податкову резидентність фізичної особи, а також відомості про тип організації згідно із загальним стандартом звітності CRS, якщо власником рахунку є організація. Фінансова установа може вимагати додаткові документи та інформацію, необхідні для належної перевірки.Власник рахунку зобов’язаний надавати документи та інформацію, про які запитує фінансова установа, а також повідомляти фінансову установу протягом 30 календарних днів про зміну статусу податкового резидентства та/або статусу контролюючої особи. Якщо власник рахунку не надає документи та інформацію на запит фінансової установи або не повідомляє про зміну статусу податкового резидентства, фінансова установа має право відмовити у встановленні ділових відносин, у наданні фінансових чи інших послуг, або навіть розірвати договірні відносин з власником рахунку.

    За надання документа самостійної оцінки з недостовірною інформацією, в результаті чого рахунок не був встановлений як підзвітний, власник рахунку несе відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 100 мінімальних заробітних плат. У 2024 році сума штрафу відповідатиме 710 000 грн. (близько 18 000 Євро), проте згідно із перехідними положеннями Податкового кодексу за порушення, вчинені у 2024 році, штрафні санкції не застосовуватимуться, а за порушення, вчинені у 2025 році, санкції будуть застосовуватися у розмірі 50% від встановленого розміру. Для фінансових установ також передбачена відповідальність за невиконання обов’язків щодо виявлення і звітування про підзвітні фінансові рахунки.На період дії воєнного стану Податковий кодекс передбачає, що інформація про фінансові рахунки громадян України, яка надійшла від іноземних компетентних органів у межах автоматичного обміну інформацією, не може бути використана податковими органами України для визначення податкових зобов’язань таким громадянам, якщо сукупний залишок або вартість усіх рахунків, що належать одній особі, не перевищує еквівалент 250 000 дол. США станом на 31 грудня відповідного календарного року.Слід зауважити, що автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки між Україною та іншими країнами-учасницями багатосторонньої угоди про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки розпочнеться за умови, що угода почала діяти у відносинах між Україною та відповідною юрисдикцією. Для цього компетентні органи інших країн мають повідомити Секретаріат Координуючого Органу ОЕСР про намір вважати угоду такою, що набрала чинності з Україною. Передумовою для надання такого повідомлення може бути проведення перевірки і підтвердження експертами ОЕСР, що в Україні дотримані стандарти щодо конфіденційності та гарантій захисту даних.

    Зважаючи на триваючу військову агресію РФ проти України, проведення такої перевірки може бути ускладненим, що може затримати початок обміну інформацією між Україною та країнами-учасницями багатосторонньої угоди про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки. Проте вже зараз платникам податків варто враховувати запровадження автоматичного обміну інформацією і бути готовими надавати банкам та іншим фінансовим установам запитувані ними інформацію і документи, а також своєчасно декларувати іноземні доходи.

    ---

    З ПРИВОДУ ОДРУЖЕННЯ - ЦЕ ВАША ОСОБИСТА СПРАВА, КОТРА ЖОДНИМ ЧИНОМ НЕ ВПЛИВАЄ НА ОПОДАТКУВАННЯ ТА НА ОФОРМЛЕННЯ ТИМЧАСОВОГО ЗАХИСТУ.

    ---

    У ВАС Є 180 ДІБ БЕЗВІЗОВОГО ПЕРЕБУВАННЯ В ЄС.

    Корнійчук Євген Іванович
    47.1%

    Доброго дня,надаю відповіді на ваші запитання.

    .'1. После оформления защиты в Польше, сколько дней в полугодии/году я могу выезжать за пределы Польши?Нужно ли мне сообщать в миграционную службу, что я хочу выехать на определенный срок за пределы Польши и указать причину?

    «одноразове» виїзд не має бути довшим, ніж 1 місяць. Щодо здійснення кількох коротших поїздок застережень не має. Тобто, якщо громадянин України порушує встановлений строк або добровільно повертається на батьківщину й залишається тут проживати, тимчасовий захист скасовується.

    2. Оформление песеля, какой лучше сделать песель UKR или обычный песель? В чем разница.

    PESEL UKR — це спеціальний тип ідентифікаційного номера, створений для українців, які перебувають у Польщі на тривалий термін. Запроваджений після початку повномасштабної війни в Україні, цей номер надає доступ до багатьох послуг та соціальних гарантій, зокрема в медичній, освітній і соціальній сферах.

    Звичайний ви не отримаєте, звичайний видають громадянам Польщі для їх індифікації, по типу як у нас серія номер паспорта.

    3. Я планирую работать удаленно в Польше, могу ли я по песелю оформиться, как самозанятый (ФОП) и какой налог нужно платить в месяц, грубо говоря ниша – ИТ-услуги? ФОПа в Украине у меня нет.

    Так ви маєте на це право. Більш детально за посиланням.

    https://bip.net.ua/articles/yak-vidkriti-fop-u-polshhi/#:~

    4.Какой налог я должен платить, если работаю удаленно с клиентом из Германии?Зарплата около 2000 евро в месяц.

    Вам краще відкрити ФОП на території України, тут податок буде набагато меньше.

    У Польщі ставка податку можна сказати визначається індивідуально.але зазвичай це 12 відсотків.

    Більш детально за посиланням

    https://unityhub.pl/ua/opodatkuvannia-dla-it-sfery...

    5.Моя гражданская жена планирует приехать в Польшу, оформить защиту и вести здесь онлайн-бизнес по продаже обуви. У нее оформлен ФОП в Украине. Нужно ли ей платить двойной налог и Украине и Польше? Или до 183 дней в году она не является налоговым резидентом Польши

    Подвійний податок сплачувати не треба.

    183 дня знаходження у Польщі пґ, після цього часу, щоб не мати проблем треба мати документи від української податкової про сплату податків.

    Положеннями угоди про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Польщею передбачено, що громадянин (податковий резидент) України може стати податковим резидентом Польщі після перевищення 183-денного терміну. Визначальним фактором щодо наявності такої ситуації буде відповідь на питання, чи залишився центр життєвих інтересів (наприклад, найближчі родичі, нерухоме майно, що перебуває у власності особи) цієї особи в Україні. Позитивна відповідь матиме наслідком визнання відсутності перенесення податкового резидентства до Польщі. Як наслідок, така особа буде зобов’язана сплачувати прибутковий податок у Польщі лише в обмеженому обсязі – тобто з доходів, отриманих у Польщі.

    6.Желательно ли сейчас официально жениться, имеет ли это какой-то смысл/плюс при подаче заявления на временную защиту в Польше?

    Ні не бажано, це може свідчити про центр інтересів у Польщі, що призведе до сплати податків в Польщу а не в Україну.

    7.течении какого срока я должен податься на защиту в Польше, если я въехал 19 февраля 2025 года на территорию ЕС? Защиту еще не получал в ЕС.

    Есть ли определенные сроки.

    Ви можете перебувати на території Польщі без оформлення захисту протягом 90 днів. Тому аа цей час треба оіормити захист бо ви порушень умови перебування і вас можуть депортувати.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Новое в блогах Юристи.UA

Официальный блог Юристы.UA 111 0 28 февр. 2025
Мнение 928 0 11 февр. 2025