Начните консультацию с юристом онлайн
Добрый день, знакомый вышел в магазин и его забрали тцк в Днепре, уже 3 часа на связь не выходит, как понять где он сейчас, какой порядок действий должен быть?
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (6)
Юрист, г. Полтава, 5 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня!
Зателефонуйте в поліцію, адже якщо чоловік натрапив на групу оповіщення і перебував в розшуку, то лише поліцейські мали право його затримати та доставити до ТЦК.
Якщо чоловіка затримала не поліція, а ТЦК - то зателефонуйте та напишіть заяву в Державне бюро розслідувань, Національну поліцію та повідомляйте про незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) та перевищення влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ).
Адже затримувати військовозобов'язаних мають ЛИШЕ працівники поліції. При цьому повинен складатися протокол.
Також можете звернутися до районного суду за місцем розташування ТЦК зі скаргою на незаконне позбавлення свободи та вимогою звільнити чоловіка. Його повинні доставити до слідчого судді і з'ясувати обставини на підставі який він незаконно утримується працівниками ТЦК.
Якщо в чоловіка немає права на відстрочку, то його можуть мобілізувати після проходження медичного огляду. Якщо буде порушена процедура призову, то неправомірну мобілізацію можна спробувати оскаржити у судовому порядку.
ОДНАК існує сумнозвісне рішення Верховного Суду по справі №160/2592/23 де він вказав, що мобілізація без проходження військово-лікарської комісії – це не привід для звільнення з військової служби, і загалом встановлення факту порушення ТЦК процедури мобілізації не призводить до необхідності звільнення незаконно мобілізованого. «Процедура призову військовозобов`язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу» – підкреслили судді Верховного Суду.
На щастя, з такою позицією не завжди погоджуються судді першої інстанції, зокрема Дніпропетровський окружний адміністративний суд, який 20 березня 2025 року розглянув подібну справу №160/33452/24.
Головуюча у цій справі суддя Дніпропетровського ОАС Анна Сластьон вказала, що за відсутності доведення факту придатності призов та подальше направлення для проходження військової служби є протиправними.
«Суд дотримується позиції, що протиправні дії не можуть спричиняти правомірних наслідків, а обов`язок доведення придатності особи до військової служби лежить на суб`єкті владних повноважень. Інший підхід суперечив би принципам, які відрізняють суди адміністративної юрисдикції від інших видів юрисдикцій», зазначила вона.
Отже, Дніпропетровським окружним адміністративним судом у цій справі застосовано один із базових принципів права про те, що протиправні дії не можуть спричиняти правомірних наслідків. Як вказала суддя, зазначений принцип не було використано Верховним Судом у справі №160/2592/23.
«Суд не погоджується з позицією Верховного Суду у справі №160/2592/23, що факт непроходження позивачем медичного огляду під час його призову на військову службу не є свідченням непридатності позивача до військової служби та не є підставою для звільнення позивача з військової служби відповідно до статті 26 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу», яка визначає виключний перелік таких підстав.
На переконання суду, непроходження позивачем медичного огляду, а так само порушення порядку його проведення свідчить про те, що відповідачем в порядку ч. 2 ст. 77 КАС України не доведено факт придатності позивача до військової служби.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДобрий день! У такій ситуації 100% алгоритма дій нема, але що можна спробувати:
- Продзвонити всі районні ТЦК у місті, можливо вони у телефонному режимі нададуть інформацію.
- Особисто приїхати в ТЦК. Наврядчи Вам пустять в середину, але можуть надати інформацію, чи знаходиться там вказана особа.
- Подзвоніть на гарячу лінію Міноборони 1512 щодо питань ТЦК та залишіть заявку.
- Подзвоніть на гарячу лінію Уповноваженого з прав людини та залиште звернення з цього приводу (0-800-501-720)
- Подзвоніть у поліцію щодо того, що людина зникла і можливо затримана і ви просите надати інформацію, де вона знаходиться.
Цілком можливо, що ці дії не дадуть миттєвого результату, але принаймні можна спробувати дізнатись, де знаходиться особа.
Адвокат, г. Николаев, 34 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Дмитро!
Потрібно розбиратись, хто саме затримав та на якій підставі. Якщо це поліція - справа одна, якщо ТЦК - інша.
За умови перебування чоловіка у розшуку та відсутності документів, поліція має право доставити військовозобов'язаного до ТЦК задля складання протоколу та поставнови.
ТЦК ж, в свою чергу, таких повноважень не має, а тому такі дії є незаконними. Отже, першочергово зверніться до поліції та подайте заяву про викрадення людини відповідно до статті 146 ККУ. Як також звертайтесь до ДБР із заявою про злочин з приводу перевищення повноважень представниками ТЦК.
"1. Незаконне позбавлення волі або викрадення людини -
караються обмеженням волі на строк до трьох років або позбавленням волі на той самий строк.
2. Ті самі діяння, вчинені щодо малолітнього або з корисливих мотивів, щодо двох чи більше осіб або за попередньою змовою групою осіб, або способом, небезпечним для життя чи здоров'я потерпілого, або таке, що супроводжувалося заподіянням йому фізичних страждань, або із застосуванням зброї, або здійснюване протягом тривалого часу, -
караються обмеженням волі на строк до п'яти років або позбавленням волі на той самий строк.
3. Діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, вчинені організованою групою, або такі, що спричинили тяжкі наслідки, -
караються позбавленням волі на строк від п'яти до десяти років".
"1. Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, тобто умисне вчинення дій, які явно виходять за межі наданих цій особі прав чи повноважень, крім передбачених частиною другою цієї статті, якщо ці дії заподіяли істотну шкоду, -
карається обмеженням волі на строк від двох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.
2. Застосування нестатутних заходів впливу щодо підлеглого або перевищення дисциплінарної влади, якщо ці дії заподіяли істотну шкоду, а також застосування насильства щодо підлеглого -
караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.
3. Діяння, передбачені частиною другою цієї статті, вчинені із застосуванням зброї, а також діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -
караються позбавленням волі на строк від п’яти до дев’яти років.
4. Діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, вчинені в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, -
караються позбавленням волі на строк від семи до десяти років.
5. Діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, вчинені в умовах воєнного стану або в бойовій обстановці, -
караються позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років".
Окрім того, маєте право звернутись до Уповноваженного з прав людини та на гарячу лінію МОУ.
"1. Кожен слідчий суддя суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться особа, яка тримається під вартою, має право постановити ухвалу, якою зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу забезпечити додержання прав такої особи.
2. Якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов’язаний постановити ухвалу, якою має зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з’ясування підстав позбавлення свободи.
3. Слідчий суддя зобов’язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи.
4. Якщо до доставлення такої особи до слідчого судді прокурор, слідчий звернеться з клопотанням про застосування запобіжного заходу, слідчий суддя зобов’язаний забезпечити проведення у найкоротший строк розгляду цього клопотання.
5. Незалежно від наявності клопотання слідчого, прокурора, слідчий суддя зобов’язаний звільнити особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких трималася ця особа, не доведе:
1) існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду;
2) неперевищення граничного строку тримання під вартою;
3) відсутність зволікання у доставленні особи до суду.
6. Якщо під час будь-якого судового засідання особа заявляє про застосування до неї насильства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі (орган державної влади, державна установа, яким законом надано право здійснювати тримання під вартою осіб), слідчий суддя зобов’язаний зафіксувати таку заяву або прийняти від особи письмову заяву та:
1) забезпечити невідкладне проведення судово-медичного обстеження особи;
2) доручити відповідному органу досудового розслідування провести дослідження фактів, викладених в заяві особи;
3) вжити необхідних заходів для забезпечення безпеки особи згідно із законодавством.
7. Слідчий суддя зобов’язаний діяти в порядку, передбаченому частиною шостою цієї статті, незалежно від наявності заяви особи, якщо її зовнішній вигляд, стан чи інші відомі слідчому судді обставини дають підстави для обґрунтованої підозри порушення вимог законодавства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі.
8. Слідчий суддя має право не вживати дій, зазначених у частині шостій цієї статті, якщо прокурор доведе, що ці дії вже здійснені або здійснюються.
9. Слідчий суддя зобов’язаний вжити необхідних заходів для забезпечення особи, яка позбавлена свободи, захисником і відкласти будь-який розгляд, у якому бере участь така особа, на необхідний для забезпечення особи захисником час, якщо вона бажає залучити захисника або якщо слідчий суддя вирішить, що обставини, встановлені під час кримінального провадження, вимагають участі захисника".
Це ті дії, які Ви можете зробити станом на зараз. Взагалі потрібно розуміти саме головне - чи має чоловік право на відстрочку? Можливо є проблеми зі здоров'ям?
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, звертайтесь до поліції 102. З досвіду скажу, що після звернення вони вам перетелефонують і повідомляють в якому ТЦК він знаходиться, у такому разі ви зможете передати йому його медичні документи, якщо чоловік має вади зі здоров'ям у такому випадку його повинні направити на дообстеження.
Якщо немає підстав для відстрочки або бронювання , та проблем зі здоров'ям. То у такому випадку, чоловіка скоріше за все одразу мобілізують. Захист у такому випадку, відмовлятися від проходження ВЛК у такому разі буде складено акт відмови, в якому ви маєте право зазначити причину вашої відмови, у вашому випадку це відсутність з собою медичних документів, які могли свідчити про об'єктивний розгляд ВЛК
Також, якщо документи відсутні, не передавайте їх йому ні в якому разі.
Юрист, г. Днепр, 25 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня.
Чоловік знаходиться або в районному ТЦКСП або вже направлений в обласний ТЦКСП.
Перед цим більш всього вже "пройшов ВЛК".
Протягом декількох днів буде направлений в учбовий центр або військову частину.
Пишіть заяву в поліцію щодо викрадення та наймайте адвоката.
Адвокат, г. Чернигов, 7 лет опыта
Общаться в чатеВітаю Вас.
Добрый день, знакомый вышел в магазин и его забрали тцк в Днепре, уже 3 часа на связь не выходит, как понять где он сейчас, какой порядок действий должен быть?
На жаль, але складна ситуація. Вам потрібно звертатися до правоохоронних органів із заявою про вчинення злочину - викрадення особи. Якщо він пройшов ВЛК, він буде військовослужбовцем. Чи має він право на оформлення відстрочки від мобілізації?
Прийміть мої співчуття та повне розуміння даної ситуації. На жаль, але Ваш знайомий потрапив під типовий випадок примусової, тобто незаконної, мобілізації особи. Наразі щось зробити буде дуже не просто. Ще рекомендую Вам направити повідомлення до військової прокуратури. Не факт, що це допоможе, але варто цим займатися.
Але якщо він не має права на оформлення відстрочки, повернути його буде дуже складно.
З повагою! Щасти Вам!