Задайте вопрос юристу

928 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Военное право, 17 июня 2025, вопрос №138355

Відстрочка за п.13 ч.1 ст.23. Закону про мобілізацію.

Маю питання стосовно можливості отримання відстрочки за п.13 ч.1 ст.23.

Мама пенсіонер, інвалід 2гр.. Батько пенсіонер за віком. Старий брат військовозобовʼязаний (за кордоном).

Чи не буде батько перешкодою для отримання відстрочки для молодшого сина? Адже згідно закону є невійськовозобов'язаним, хоча і непрацездатний та не може утримувати дружину. Заявою обирається для утримання молодший син. Чи є реальна практика коли такий випадок отримував позитивне рішення? Адже згідно статті 202 Сімейного кодексу: "Повнолітні дочка, син зобов'язані утримувати батьків, які є непрацездатними і потребують матеріальної допомоги."

Юристи радять подавати заяву на відстрочку у випадку коли батьки будуть розлучені, але чи не може це бути підставою для відмови зі сторони ТЦК посилаючись на статтю 78 Сімейного кодексу, де вказано, що розірвання шлюбу не припиняє права особи на утримання, яке виникло у неї за час шлюбу. Після розірвання шлюбу особа має право на утримання, якщо вона стала непрацездатною до розірвання шлюбу або протягом одного року від дня розірвання шлюбу і потребує матеріальної допомоги і якщо її колишній чоловік, колишня дружина може надавати матеріальну допомогу?

Чи не може виникнути двояке трактування зі сторони комісії яка приймає рішення про відстрочку, що батько пенсіонер, а отже невійськовозобо'язаний, тому він є "перешкодою" для отримання відстрочки для молодшого (обраного заявою) сина. А в іншому випадку, коли батьки будуть розлучені - відмовою через те, що розлучення не звільняє від обов'язку утримання колишнім чоловіком?

Ответы юристов (7)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Володимире!

    Відповіді на всі Ваші питання э в законі.

    Отже згідно пункту 13 статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text

    1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:

    «які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю».

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    «Військовозобов’язані, які відповідно до закону зобов’язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, зазначають у заяві (додаток 4) про відсутність інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, а за умови наявності кількох військовозобов’язаних —додають заяву особи з інвалідністю І або ІІ групи за формою згідно з додатком 15, в якій зазначається прізвище, ім’я та по батькові (за наявності) особи, яку особа з інвалідністю обирає для здійснення свого утримання».

    Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:

    для батьків військовозобов’язаного з числа осіб з інвалідністю I чи II групи або батьків дружини (чоловіка) військовозобов’язаного з числа осіб з інвалідністю I чи II групи - один із таких документів, що підтверджує інвалідність: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, або посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або пенсійне посвідчення чи посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України “Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю”, “Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю”, в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики; заява за формою згідно з додатком 15 (у разі потреби) із зазначенням прізвища, ім’я та по батькові (за наявності) особи, яку вона обирає для здійснення свого утримання;

    для військовозобов’язаного, який має одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про народження);

    для військовозобов’язаного, який має одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, - документи, що підтверджують родинні зв’язки (свідоцтво про народження дружини (чоловіка) та свідоцтво про шлюб);

    для військовозобов’язаного, який має одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, - один із таких документів, що підтверджує неможливість інших осіб, які не є військовозобов’язаними та зобов’язані за законом утримувати одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, або висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді за формою, затвердженою МОЗ, або документ, що підтверджує перебування під арештом (крім домашнього арешту), або відбування покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі».

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (військовозобов’язані СБУ чи розвідувальних органів - голові Комісії в Центральному управлінні або регіональному органі СБУ чи відповідному розвідувальному органі) за місцем перебування на військовому обліку заяву за формою згідно з додатком 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5.

    Під час подання заяви військовозобов’язаний пред’являє військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі). Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації в день її подання.

    59. За наявності технічної можливості відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період може оформлятися та надаватися автоматично у разі створення запиту на її оформлення військовозобов’язаним через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів. Орган державної влади, інший державний орган здійснює розгляд відповідного запиту протягом п’яти робочих днів з дати його отримання.

    Підтвердження достовірності та/або перевірка відомостей, зазначених у заяві, здійснюються шляхом електронної інформаційної взаємодії Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів з іншими державними реєстрами або базами (банками) даних.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи календарних днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запити до органів державної влади, інших державних органів.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    У разі коли комісія надіслала відповідні запити до органів державної влади, інших державних органів для отримання інформації, строк розгляду заяви та документів, що підтверджують право військовозобов’язаного на відстрочку, не перевищує 15 календарних днів. У разі неотримання від органу державної влади, іншого державного органу відповіді на запит комісія не пізніше ніж на п’ятнадцятий день з дати реєстрації заяви приймає рішення на підставі поданих заявником документів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається в протоколі.

    Про прийняте комісією рішення заявникові повідомляється у спосіб, зазначений військовозобов’язаним у заяві про надання відстрочки, засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному видається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою згідно з додатком 6.

    Про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляється письмово із зазначенням причини відмови за формою згідно з додатком 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відомості про надання або скасування відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період заносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів у день оформлення довідкипро надання відстрочки (додаток 6) або в день надсилання повідомлення про скасування відстрочки (додаток 10) засобами поштового зв’язку на адресу задекларованого/зареєстрованого місця проживання (за умови її уточнення) або адресу електронної пошти, зазначеної у заяві про надання відстрочки (додаток 4), або повідомлення засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста (за наявності).

    У разі неможливості провести перевірку наявності у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів та інших державних реєстрів або баз (банків) даних територіальний центр комплектування та соціальної підтримки (Центральне управління або регіональні органи СБУ чи відповідний підрозділ розвідувальних органів) повідомляє такому військовозобов’язаному засобами телефонного, електронного або поштового зв’язку про необхідність надання ним відповідних підтвердних документів для продовження раніше наданої відстрочки.”

    Строк дії відстрочки:

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаному продовжується автоматично, але не більш як до настання обставин, за яких особа втрачає законні підстави на відстрочку.

    Перевірка підстав у військовозобов’язаного щодо надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період (крім випадків, коли відстрочка від призову оформляється та надається автоматично відповідно до пункту 59 цього Порядку) здійснюється посадовими особами територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) відповідно до їх функціональних обов’язків за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз (банків) даних.

    Перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період здійснюється протягом п’яти днів у разі:

    подання військовозобов’язаним заяви про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період;

    видання указу Президента України про проведення мобілізації (продовження строку проведення мобілізації);

    надходження звернення органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування;

    отримання офіційної інформації (повідомлення) про втрату особою законних підстав для відстрочки.

    У разі виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія при територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (комісія Центрального управління або регіонального органу СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) скасовує таку відстрочку протягом семи днів з дати виявлення відсутності законних підстав у військовозобов’язаного для відстрочки.

    Проходження ВЛК при оформленні відстрочки:

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіональних органів СБУ чи відповідного підрозділу розвідувальних органів) із заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, крім тих, що були раніше визнані обмежено придатними або тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на строк від шести до 12 місяців відповідно до висновку військово-лікарської комісії, у разі закінчення строку дії довідки (постанови) військово-лікарської комісії.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Володимир Клиент 5 часов назад

    Доброго дня, Юрій Климентійович! Все вірно, закон говорить буквально і трактують його по-різному. Цікавлять реальні кейси з вашої практики щодо можливості отримання відстрочки виходячи з наявних умов.Якщо у вас є що додати, можна поспілкуватися предметно в окремому порядку.

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Дійсно, закон трактують по різному, але я розділяю такі випадки на ті, де вчиняють по закону, і на ті, де закон порушують. Трактування закону не є справою адвоката, для того існують органи, які прямо наділені конституцією таким правом.

      Ви пропонуєте мені реагувати на Ваші припущення замість того аби уважно прочитати те, що я вказав детально і предметно у відповіді Вам.

    Володимир Клиент 5 часов назад

    Дуже вдячний за вашу швидку відповідь, Юрій Климентійович Бажаю вам гарного дня!

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Прошу! Був радий допомогти.

    Мурач Дмитро  Васильович
    Мурач Дмитро Васильович 5 часов назад

    Юрист, г. Сумы, 3 года опыта

    Доброго дня!

    Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» № 3543-XII, відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається військовозобов’язаним, які здійснюють постійний догляд за хворою дружиною (чоловіком), дитиною, а також за своїми батьками або батьками дружини (чоловіка), які потребують постійного стороннього догляду, за умови, що такий догляд не може бути забезпечений іншими членами сім’ї або родичами; при цьому факт потреби в догляді має бути підтверджений медичним висновком, а факт утримання — документами щодо доходів, складом сім’ї та довідками з органів соціального захисту. Наявність у сім’ї іншого працездатного члена сім’ї, зокрема батька-пенсіонера за віком, не є безумовною підставою для відмови у наданні відстрочки, оскільки згідно з ч. 1 ст. 202 Сімейного кодексу України повнолітні діти зобов’язані утримувати непрацездатних батьків, які потребують матеріальної допомоги, а не навпаки; також відповідно до ч. 1 ст. 141 Цивільного кодексу України громадянин визнається непрацездатним за віком після досягнення пенсійного віку, а за таких умов батько не є особою, яка може забезпечити утримання матері, що є інвалідом II групи. У випадку, коли батьки розлучені, не виключається подання заяви від молодшого сина про здійснення утримання матері на підставі того, що батько не надає матеріальної допомоги, однак згідно з ч. 1 ст. 78 Сімейного кодексу України розірвання шлюбу дійсно не припиняє права на утримання, тому орган ТЦК може відмовити, посилаючись на те, що батько все одно формально зберігає обов’язок щодо утримання матері. Відповідно я б радив працювати в русі визнання батька таким, що не може здійснювати догляд за дружиною (наприклад, шляхом надання йому самому такого статусу особи, яка потребує догляду за медичними висновком).

    Більше того, однозначним моментом, на який звертають усі суди України - це доведення факту неможливості іншими родичами чи близькими особами здійснювати догляд за особою: "з огляду на вище викладене, суд приходить до висновку, що на час винесення рішення у даній справі позивачем не надано доказів, які б підтверджували право на відстрочку за статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" з урахуванням додатку 5 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560, що є підставою для відмови у задоволенні позовних вимог" (Рішення від 06.09.2024 по справі № 120/9773/24 Вінницький окружний адміністративний суд).

    Якщо виникнуть питання - 0636610367

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Загалом Ви маєте право на відстрочку, якщо в матері ІІ група, але якщо Ваші батьки не розлучаться, то теоретично можуть бути певні складнощі в оформленні відстрочки. Проте, це насамперед залежить від адекватності сприйняття законодавства працівниками ТЦК.

    Згідно статті 1 ЗУ «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» непрацездатні громадяни - особи, які досягли встановленого цим Законом віку, що дає право на призначення пенсії за віком, у тому числі на пільгових умовах, та дострокової пенсії, або особи з інвалідністю, у тому числі діти з інвалідністю, а також особи, які мають право на пенсію у зв’язку з втратою годувальника відповідно до закону.

    Згідно статті 75 Сімейного кодексу України

    2. Право на утримання (аліменти) має той із подружжя, який є непрацездатним, потребує матеріальної допомоги, за умови, що другий із подружжя може надавати матеріальну допомогу.

    3. Непрацездатним вважається той із подружжя, який досяг пенсійного віку, встановленого законом, або є особою з інвалідністю I, II чи III групи.

    Тобто, виходить, що батько та мати є непрацездатними та обоє мають право на утримання.

    Якщо вже трактувати закон як він є, то у батька немає обов'язку утримувати Вашу матір, якщо він не може надавати матеріальну допомогу або сам її потребує.

    Загалом ТЦК повинно надати відстрочку за пунктом 13, навіть, без розлучення батьків. Якщо відмовлять - тоді потрібно оскаржувати відмову у судовому порядку або батьки можуть розірвати шлюб.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України