Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 10 вересня 2025, питання №141845 650₴

податок на нереухоме майно,відмінне від земельної ділянки.

Добрий день.
Юристи, підкажіть будь ласка, податкова надсилає ППР на податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки багатодітній сім'єї,яка виховує троє дітей. Які шанси на користування пільгою відповідно до Підпункту «л» п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями встановлено, що не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей.?
За такої редакції закону податкові органи відмовляють визнавати вказане право батьків багатодітної сім’ї, які виховують трьох дітей, а не п’ять.
прийомна сім’я - сім’я, яка добровільно взяла із закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, від 1 до 4 дітей на виховання та спільне проживання. Навіть у прийомної сім'ї не може бути 5 дітей!

дитячий будинок сімейного типу - окрема сім’я, яка створюється за бажанням подружжя або окремої особи, яка не перебуває у шлюбі, які беруть на виховання та спільне проживання не менш як 5 дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування.

Чи можна оскаржити ППР та яким чином доказати, що багатодітна сім'я (троє дітей) має право на пільгу також, оскільки для визначення сім’ї багатодітною, основною ознакою є наявність у такої сім’ї не менше трьох дітей. ?
Заздалегідь вдячна за відповідь

Відповіді юристів (3)

    Дерій Владислав Олегович
    46.2%

    Доброго дня, пані Людмило!

    Ваша нерухомість знаходиться в спільній сумісній власності?

    На жаль, Вам буде досить складно оскаржити ППР у судовому порядку, адже правовий аналіз пп. Л пп. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 ПК України свідчить про те, що не є об`єктом оподаткування об`єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним чи прийомним сім`ям, у яких виховується п`ять та більше дітей.

    Тобто, надана законом пільга щодо сплати цього податку передбачає одночасно дві умови:

    1) наявність статусу багатодітної або прийомної сім`ї;

    2) виховання п`яти та більше дітей.

    З 01.01.2017 законодавець визначив пільгу щодо сплати даного податку у залежності до кількості дітей, які перебувають на вихованні у багатодітній або прийомній сім`ї.

    Вже неодноразово багатодітні батьки, які виховують трьох дітей, звертались до суду з проханням скасувати податкові рішення, але суд ставав на сторону податківців. З такими рішеннями можете ознайомитись за посиланням https://reyestr.court.gov.ua/Review/116419912 та https://reyestr.court.gov.ua/Review/126373885.

    Водночас пунктом 266.4.2. передбачено, що сільські, селищні, міські ради встановлюють пільги з податку, що сплачується на відповідній території, з об’єктів житлової та/або нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб, громадських об’єднань, благодійних організацій, релігійних організацій України, статути (положення) яких зареєстровані у встановленому законом порядку, та використовуються для забезпечення діяльності, передбаченої такими статутами (положеннями).

    Пільги з податку, що сплачується на відповідній території з об’єктів житлової та нежитлової нерухомості, для фізичних осіб визначаються виходячи з їх майнового стану та рівня доходів.

    Тому подайте запит/петицію до органу місцевого самоврядування з проханням встановити пільги для багатодітних сімей щодо сплати податку на нерухоме майно.

    Інший варіант - здійснити виділ часток нерухомого майна, якщо воно знаходиться в спільній сумісні власності.

    Спільна сумісна власність - це форма власності без визначення часток кожного співвласника.

    Позиція податкової служби однозначна: якщо частки не виділені, платником є один зі співвласників за згодою решти. Якщо згоди не досягнуто, питання може бути вирішене в судовому порядку.

    Якщо хочете, щоб податкова не нараховувала податок потрібно виділити частки із майна, що є у спільній сумісній власності.

    Стаття 370 ЦКУ регулює виділ частки із майна, що є у спільній сумісній власності

    1. Співвласники мають право на виділ у натурі частки із майна, що є у спільній сумісній власності, крім випадків, установлених законом.

    2. У разі виділу частки із майна, що є у спільній сумісній власності, вважається, що частки кожного із співвласників у праві спільної сумісної власності є рівними, якщо інше не встановлено домовленістю між ними, законом або рішенням суду.

    3. Виділ частки із майна, що є у спільній сумісній власності, здійснюється у порядку, встановленому статтею 364 цього Кодексу.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    53.8%

    Доброго дня, Людмила!

    Які шанси на користування пільгою відповідно до Підпункту «л» п.п. 266.2.2 п. 266.2 ст. 266 Податкового кодексу України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI із змінами та доповненнями встановлено, що не є об’єктом оподаткування податком на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей.?

    Згаданою нормою ПКУ визначено, що не є об’єктом оподаткування об’єкти житлової нерухомості, які належать багатодітним або прийомним сім’ям, у яких виховується п’ять та більше дітей.

    За такої редакції закону податкові органи відмовляють визнавати вказане право батьків багатодітної сім’ї, які виховують трьох дітей, а не п’ять.

    На жаль, саме так і повинно відбуватися, оскільки у нормі ПКУ чітко прописана кількість дітей в багатодітній або прийомній сім'ї.

    прийомна сім’я - сім’я, яка добровільно взяла із закладів для дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, від 1 до 4 дітей на виховання та спільне проживання. Навіть у прийомної сім'ї не може бути 5 дітей!

    Так, Ви праві.

    Відповідно до ПОЛОЖЕННЯ про прийомну сім'ю прийомна сім'я - сім'я або окрема особа, яка не перебуває у шлюбі, що добровільно за плату взяла на виховання та спільне проживання від одного до чотирьох дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування. Діти, уражені ВІЛ-інфекцією, можуть влаштовуватися для виховання та спільного проживання у прийомній сім'ї за наявності відповідних висновків органів опіки та піклування і закладів охорони здоров'я, а їх загальна кількість не повинна перевищувати чотирьох осіб.

    Згідно Закону України "Про охорону дитинства" багатодітна сім’я – сім’я, в якій подружжя (чоловік та жінка) перебуває у зареєстрованому шлюбі, разом проживає та виховує трьох і більше дітей, у тому числі кожного з подружжя, або один батько (одна мати), який (яка) проживає разом з трьома і більше дітьми та самостійно їх виховує. До складу багатодітної сім’ї включаються також діти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, – до закінчення закладів освіти, але не довше ніж до досягнення ними 23 років.

    Чи можна оскаржити ППР?

    На мою думку, Вам не вдасться оскаржити рішення ані в адміністративному, ані в судовому порядку, оскільки останнє прийняте згідно норм чинного законодавства. Тобто, якщо у пункті 266.2.2 зазначено про п'ять дітей, то податкова має законне право не враховувати сім'ї, які виховують трьох дітей. Отже, і визнати дії податкової протиправними а адміністративному суді Вам не вдасться.

    Інша справа до самої норми ПКУ, яка визначає таку кількість дітей для врахування пільги. Проте, це буде доволі складною справою, оскільки визнання неконституційною норми ПКУ належить до повноважень Конституційного суду України.

    У Рішенні Конституційного Суду України (далі – КСУ) від 21.01.2025 №3-р(II)/2025 розглядалися обставини, коли платник податків звернувся до КСУ з конституційною скаргою щодо відповідності Конституції України (конституційності) окремої норми Податкового кодексу України (далі – ПКУ).

    У наведеній справі, платник податків отримав негативне рішення від ДПС ще у 2017 році, а позитивне рішення від КСУ лише у 2025 році...

    Отже, згідно зі ст. 151-1 Конституції України, КСУ вирішує питання про відповідність Конституції України (конституційність) закону України за конституційною скаргою особи, яка вважає, що застосований в остаточному судовому рішенні в її справі закон України суперечить Конституції України. Конституційна скарга може бути подана в разі, якщо всі інші національні засоби юридичного захисту вичерпано.

    Щодо процедури оскарження рішення ППР в цілому шляхом адміністративного або судового порядку, якщо Ви все ж таки вирішити йти цим шляхом:

    За своєю суттю, адміністративний порядок є оскарженням податкового повідомлення-рішення (далі – ППР) до вищого податкового органу. Тобто, до – ДПС.

    Основними перевагами адміністративного оскарження є:

    1. це є «бюджетним варіантом» оскарження. Не обов’язково звертатися до юриста. Фактично, будь-який платник податків може самостійно написати скаргу та повідомити, чому не згоден із ППР;
    2. платник отримує час, щоб підготуватися до судової справи. І мова не лише про відшліфовування правової позиції, але й про підготовку доказів (якщо доказів десь з десять томів, а це – 2500 аркушів, то їх треба всі належним чином підготувати).

    Відповідно до приписів п. 56.3 ПКУ, існують наступні строки для подання скарги до ДПС:

    За загальним правилом, строк на адміністративне оскарження становить 10 робочих днів. Разом із тим, ПКУ передбачена можливість поновити пропущений строк на оскарження.

    Платник податків має право подати скаргу разом з клопотанням про поновлення пропущеного строку на подання скарги в адміністративному порядку та копіями підтверджуючих документів поважності причин його пропуску (за наявності). ДПС, розглядаючи клопотання платника податків, поновлює пропущений строк на подання скарги в адміністративному порядку, якщо визнає причини його пропуску поважними.

    У розділі IV (Оформлення скарги) Порядку оформлення і подання скарг платниками податків та іншими особами та їх розгляду контролюючими органами, що затверджений наказом Мінфіну від 21.10.2015 №916 викладено реквізити скарги:

    1. прізвище, ім'я, по батькові, найменування (для юридичних осіб), податкову адресу платника податків, який подає скаргу;
    2. найменування контролюючого органу;
    3. реквізити оскаржуваного рішення;
    4. підстави, за якими оскаржується рішення, обставини справи, які, на думку заявника, встановлені контролюючим органом неправильно чи не встановлені взагалі;
    5. обґрунтування незгоди платника податків із рішенням контролюючого органу з посиланням на норми законодавства;
    6. вимоги та клопотання платника податків, який подає скаргу;
    7. відомості щодо повідомлення контролюючого органу, рішення якого оскаржується, про подання скарги до контролюючого органу вищого рівня;
    8. відомості про оскарження рішення контролюючого органу до суду;
    9. адресу, на яку слід надіслати рішення, прийняте за результатами розгляду скарги;
    10. перелік документів, які додаються до скарги.

    Скарга розглядається:

    1. протягом 20 календарних днів, наступних за днем її отримання (п. 56.8 ПКУ);
    2. не більше 60 календарних днів, за умови, коли керівник (його заступник або уповноважена особа) ДПС України прийняв рішення про продовження строку розгляду скарги платника податків понад 20-денний строк. В цьому випадку вам повинне прийти повідомлення про те, що строк подовжено (п. 56.9 ПКУ).

    Скарга вважається також повністю задоволеною на користь платника податків, якщо рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу про продовження строків її розгляду не було надіслано платнику податків до закінчення 20-денного строку.

    Якщо скаргу не було задоволено (повністю, або задоволено частково), платник податків може звернутися до суду, або ж, одразу звернутися до суду, за бажання. Позов подається до окружного адміністративного суду за вибором позивача.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    НАЖАЛЬ, ВИ НЕ МАЄТЕ ПІЛЬГ НА СПЛАТУ ЦЬОГО ПОДАТКУ.

    Податок можуть не платити такі категорії українців:

    • ті, чиє житло не перевищує встановленої норми площі;
    • власники житла на території бойових дій або під окупацією РФ;
    • власники житла, яке було зруйноване внаслідок війни;
    • учасники бойових дій;
    • діти-сироти або позбавлені батьківського піклування;
    • дитбудинки сімейного типу;
    • діти з інвалідністю, які виховуються одним із батьків (якщо в житлі не більше однієї такої дитини);
    • навчальні та релігійні організації;
    • багатодітні або прийомні сім'ї з 5 і більше дітьми - У ВАС ТРОЄ ДІТЕЙ.

Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 217 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 233 0 10 серп. 2025
Поради юристів 440 0 10 серп. 2025
Поради юристів 279 0 10 серп. 2025