Задайте питання юристу

955 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 08 жовтня 2025, питання №142809 340₴

Порушення послідовності отримання освіти

Доброго дня! Сьогодні отримали довідку для тцк про студентів, в який значиться, порушується послідовність отримання освіти.
30.01.2021 отримав диплом молодшого спеціаліста херсонського коледжу за фахом фармацевт.
2021 поступив в університет на фарм факультет заочно, в 2023 відрахувался за власним бажанням. Не отримав ні бакалавра, ні магістра.
В 2025 році поступив до медичного університету ім богомольця. Де зараз навчається на першому курсі на лікаря. На магістра.
Чи є в цьому порушення послідовності, визначеною частиною другою статті 10 закону України про освіту? Зараз студенту 24 роки.

Відповіді юристів (6)

    Корнійчук Євген

    Доброго дня, якщо ви не отримували диплом. Це не може бути порушенням послідовності освіти. Вам треба надіслати , звернення до ДП інфоресурс міністерства освіти та науки, про внесення достовірних даних у реєстр. Отримайте відмову. Після чого звертайтесь до суду. Ваше питання вирішується, про це свідчить судова практика з даного питання.

    https://court.gov.ua/press/news/1764876/

    • Олена Клієнт 15 годин тому

      Дуже вам дякую.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    На жаль, але за таких умов Ви не матимете права на відстрочку. За логікою МОН, Ви вже використали шанс на здобуття освіти магістра, який ба надавав Вам право на відстрочку.

    Нова постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" передбачає новий формат довідки - ДОВІДКА про здобувача освіти за даними єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    До того ж, 03 червня 2024 року о 18.55 год Міністерство освіти і науки публікує новину - "ДОВІДКА ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ ВІДТЕПЕР ДОСТУПНА ДЛЯ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО".

    До новини додано за окремою вкладкою лист МОН від 03.06.2024 № 1/9758 "ПРО ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ В ЄДЕБО ДОВІДКИ ПРО ЗДОБУВАЧА ОСВІТИ".

    Коротко позиція МОН є наступною - якщо Ви вступили на ОС бакалавра або магістра, були відраховані з цього рівня за певних причин, потім повторно були зараховані (не поновлені або переведені), ПОСЛІДОВНІСТЬ за логікою МОН ПОРУШУЄТЬСЯ.

    !!! Моя позиція з цього питання однозначна: раніше здобутий рівень має підтверджуватися дипломом.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про вищу освіту

    Стаття 7. Документи про вищу освіту1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    5. Невід’ємною частиною диплома молодшого бакалавра, бакалавра, магістра, доктора філософії/доктора мистецтва є додаток до диплома європейського зразка, що містить структуровану інформацію про завершене навчання. У додатку до диплома наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України.

    10. Інформація про видані дипломи вноситься закладами вищої освіти, крім вищих військових навчальних закладів, до Єдиної державної електронної бази з питань освіти.

    Ваше питання можливо вирішити в судовому порядку, не інакше. До прикладу, Є ПЕРШЕ РІШЕННЯ ЩОДО ОСКАРЖЕННЯ ДОВІДКИ ЄДЕБО

    Зокрема, мова про рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 02.10.2024 (справа № 560/11803/24).

    Короткий виклад обставин:

    Особа звернулася з позовною заявою до Міністерства освіти і науки України, державного підприємства "ІНФОРЕСУРС" про визнання протиправною, скасування відмови та зобов`язання вчинити дії.

    В обґрунтування позовних вимог вказав, що звернувся до свого закладу вищої освіти задля отримання довідки про нього, як про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти. У Довідці про здобувача освіти за даними ЄДЕБО зазначено, що він порушує послідовність здобуття освіти, визначену статтею 10 Закону України "Про освіту". Далі особа звернулася зі скаргами до Міністерства освіти і науки, але це не принесло успіху.

    Доводи суду:

    Як встановлено судом при розгляді справи та не заперечується сторонами, особа навчається за денною формою здобуття освіти за освітнім рівнем бакалавра у Хмельницькому університеті управління та права імені Леоніда Юзькова, раніше здобував перший (бакалаврський) рівень вищої освіти.

    суд критично ставиться до посилання Міністерства освіти і науки України щодо того, що навчання позивача за освітнім рівнем бакалавра у Яготинському інституті ПАТ "Вищий навчальний заклад "Міжрегіональна академія управління персоналом" протягом 2015-2016 років свідчить про порушення послідовності здобуття ним освіти, оскільки стаття 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" передбачає саме попереднє здобуття освіти, а не навчання протягом одного року.

    зазначення у довідці ЄДЕБО щодо особи, що поточне здобуття освіти порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", є протиправним.

    Висновки суду:

    позовну заяву Позивача - ЗАДОВОЛЕНО.

    визнано протиправною відмову Міністерства освіти і науки України № 3/4965-24 від 29.07.2024 року у внесенні змін до відомостей, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо особи.

    зобов'язано Міністерство освіти і науки України та Технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - Державне підприємство "ІНФОРЕСУРС" внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення особою черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону України "Про освіту", а саме: в розділі "На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч. 2 ст. 10 ЗУ "Про освіту" - вказати "Так, не порушує".

    З повагою! Щасти Вам!

    Дерій Владислав Олегович
    50%

    Доброго дня, пані Олено!

    З логічних міркувань студент не порушує послідовність здобуття освіти, адже якщо він не отримав диплом бакалавра - він не здобув відповідний освітній рівень, тому повторно вступивши до бакалаврату або на магістратуру - студент повинен в майбутньому мати право на відстрочку, адже здобуватимете рівень освіти, який є вищим за раніше здобутий (молодший спеціаліст).

    АЛЕ, на жаль, формування довідки відбувається згідно алгоритмів на підставі рекомендаційного листа МОН https://mon.gov.ua/npa/pro-osoblyvosti-formuvannia... (не є нормативно-правовим актом, має лише роз’яснювальний, інформаційний характер і не встановлює правових норм) і відрахування з ВНЗ (навіть із заочної форми) розцінюється як здобутий рівень освіти. В їхньому розумінні для збереження послідовності освіти - студент повинен ПОНОВЛЮВАТИСЬ у закладі освіти, а не повторно вступати на той же самий або нижчий рівень.

    Якщо студент піде до ТЦК із довідкою ЄДЕБО, де вказано про порушення послідовності здобуття послідовності освіти - йому відмовлять у відстрочці, направлять на ВЛК, а потім вручать повістку на відправку.

    Тому, щоб мати право на відстрочку йому потрібно поновлюватись на бакалавраті або оскаржувати статус про порушення у судовому порядку.

    Згідно пункту 1 частини 3 статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію":

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також: здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за РАНІШЕ ЗДОБУТИЙ рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури..."

    Для оформлення відстрочки студенту необхідно надати ТЦК :

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    2. Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    3. Військово-обліковий документ.

    Як бачите, головним документом для оформлення відстрочки є саме довідка з ЄДБО, яка формується відповідальними особами ВНЗ.

    Якщо в довідці з ЄДБО зазначено, що чоловік порушує послідовність освіти - він можете спробувати оскаржити дане рішення у судовому порядку

    Для оскарження довідки ЄДБО чоловіку потрібно звернутись Окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства освіти і науки України, ДП “Інфоресурс” (далі - відповідачі), в якому зобов`язати їх внести зміни до довідки ЄДЕБО.

    Перед зверненням до суду йому потрібно звернутись до МОН та ДП "Інфоресурс" з листом щодо коригування даних у ДОВІДЦІ ЄДЕБО. Якщо чоловіку відмовлять - тоді цей лист прикладіть до позовної заяви.

    Загалом перелік документів для звернення до суду виглядає наступним чином - позовна заява, копія довідки ЄДБО, виписка з ЄДЕБО (https://info.edbo.gov.ua/check-person/), лист-відповідь на звернення до ДП "Інфоресурс" та МОН, копії документів про здобуту освіту.

    Вже є достатньо судової практики, де суд стає на сторону здобувача освіти, з одним із таких рішень можете ознайомитись за посиланням - https://reyestr.court.gov.ua/Review/122036300

    На час оскарження довідки з ЄДЕБО - студент не має права на відстрочку. Проте, до 25 років його і так не повинні мобілізувати. Якщо ж він є військовозобов'язаним, то можна буде подати клопотання про забезпечення позову, тобто щоб на час розгляду справи ТЦК не мало права йогомобілізувати, але чи задовольнити дане клопотання - суд вирішує на власний розсуд.

    Загалом у чоловіка є такі варіанти розвитку подій:

    1. Оскаржити довідку з ЄДЕБО у судовому порядку.

    2. Якщо буде можливість чоловік може поновитися на бакалавраті з якого був відрахований.

    3. Знайти іншу підставу для відстрочки, яка передбачена статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”

    Якщо чолвоік піде до ТЦК із довідкою ЄДЕБО, де вказано про порушення послідовності здобуття послідовності освіти - йому відмовлять у відстрочці, направлять на ВЛК, а потім вручать повістку на відправку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    50%

    Доброго дня, Олена!

    Ваш син є призовником чи військовозобов'язаним?

    Якщо призовником, то до 25 років йому не варто хвилюватись з приводу порушення послідовності освіти, оскільки відстрочка від мобілізації знадобиться тільки після настання зазначеного віку. Проте, якщо син збирається мати відстроочку після настання 25 років саме на підставі навчання, то питання потрібно вирішувати вже зараз.

    "Порушення" полягає у алгоритмі МОН, який був розроблений для формування довідки з ЄДЕБО. Вся проблема в тому, що за логікою МОН відрахування можна прирівняти до ВЖЕ ЗДОБУТОГО рівня освіти.

    Відповідно до листа МОН "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти":

    "в іншому випадку (коли у порівнянні з даними про здобуту освіту послідовність рівнів не порушено) здійснюється автоматична перевірка даних усіх записів про здобуття особою освіти, що містяться в ЄДЕБО, – якщо наявна інформація про навчання, рівень якого не нижче рівня поточного навчання, за яким формується Довідка, у згаданому вище полі зазначається «Ні, порушує»"

    Стаття 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" надає Вашому сину право на відстрочку, оскільки станом на зараз він здобуває рівень освіти вищий за раніше здобутий. Ваш син не отримав диплом "магістра", то як можна говорити про те, що він вже здобув вищезгаданий рівень освіти?

    Відповідно "Про вищу освіту":

    Стаття 5. Рівні та ступені вищої освіти:

    1. Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти:

    початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

    перший (бакалаврський) рівень;

    другий (магістерський) рівень;

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    2. Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти:

    1) молодший бакалавр;

    2) бакалавр;

    3) магістр;

    4) доктор філософії/доктор мистецтва;

    Стаття 6. Атестація здобувачів вищої освіти

    1. Атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту.

    2. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об’єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи).

    Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію.

    Стаття 7. Документи про вищу освіту

    1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    3. У документі про вищу освіту зазначаються назва закладу вищої освіти (наукової установи), що видав цей документ (у разі здобуття вищої освіти у відокремленому підрозділі закладу вищої освіти (наукової установи) - також назва такого підрозділу), назва освітньої програми, а також кваліфікація, що складається з інформації про здобутий особою ступінь вищої освіти, спеціальність (крім міждисциплінарних освітніх програм), спеціалізацію, предметну спеціальність (за наявності) та професійні кваліфікації (у разі присвоєння).

    Аби Ви зрозуміли про що йде мова наводжу цитату МОН з відповіді на адвокатський запит:

    "Законом України «Про вищу освіту» вища освіта визначається як сукупність систематизованих знань, умінь і практичних навичок, способів мислення, професійних, світоглядних і громадянських якостей, морально етичних цінностей, інших компетентностей, здобутих у закладі вищої освіти (науковій установі) у відповідній галузі знань за певною кваліфікацією на рівнях вищої освіти, що за складністю є вищими, ніж рівень ніж рівень повної загальної середньої освіти. Після першого зарахування на навчання для здобуття відповідного рівня освіти, особі, яка приступила до навчання, впродовж періоду навчання надавалися необхідні освітні послуги, які забезпечували, зокрема, формування знань, умінь, навичок та загальних компетентностей на тому самому рівні вищої освіти.

    Повторне зарахування означає, що особа знову формуватиме такі знання, уміння, навички та загальні компетентності. У термінах визначення послідовності здобуття освіти це свідчить про здобуття освіти в непослідовному порядку.

    Згідно з інформацією, яка міститься в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, здобувач освіти Іванов 10.09.2015 поновлений з іншого закладу вищої освіти на навчання за освітнім рівнем бакалавра до Університету, відрахований 10.06.2017. 08.07.2024 повторно зарахований на навчання за освітнім рівнем бакалавра до Університету. Таким чином, Іванов здобуває освіту в непослідовному порядку. Саме тому у довідці, сформованій відповідно до вимог законодавства на підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, у відповідному полі зазначено «Ні, порушує», що відповідає дійсності."

    Отже, якщо Ви маєте наміри вирішити цю проблему, то сину потрібно подавати позов до МОН, досудового порядку вирішення проблеми, на жаль, не існує станом на сьогодні.

    Спочатку буде необхідно звернутись до МОН із заявою щодо внесення змін до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення черговості здобуття освіти, за яких у Довідці про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти, у колонці "На підставі даних, що містяться у Єдиній державній електронній базі з питань освіти, поточне здобуття світи не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту" буде зазначено "Так, не порушує".

    У відповідь на заяву син отримає 100% відмову від МОН, яка потім знадобиться для подання позову до адмінистративного суду.

    По строкам - розгляд справи у суді першої інстанції - 2-3 місяці. Після рішення суду дається 30 днів на подання апеляційної скарги або з Вашого боку, або з боку МОН (залежить від того, на чию користь буде рішення суду). Тобто, весь процесс, з урахуванням апеляційної скарги, може зайняти приблизно півроку.

    В кінцевому варіанті, у разі позитивного вирішення питання на користь Вашого сина, МОН зобов'яже ДП Інфоресурс внести зміни до ЄДЕБО і Ваш син отримає запис у довідці "Так, не порушує".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ДО 25 РОКІВ ОСОБА МАЄ СТАТУС ПРИЗОВНИКА - ТОМУ ПОРУШЕННЯ ПОСЛІДОВНОСТІ ОСВІТИ НЕ КРИТИЧНЕ.

    АЛЕ, В 25 РОКІВ (СТАТУС ЗМІНИТЬСЯ НА ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ) З ТАКОЮ ДОВІДКОЮ ЄДЕБО БУДЕ НЕМОЖЛИВО ОФОРМИТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ПО НАВЧАННЮ.

    НЕОБХІДНО БУДЕ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ ДОВОДИТИ СВОЄ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    Відстрочка від мобілізації у зв'язку з навчанням відповідає правовим нормам, якщо студенти, навчаються за денною або дуальною формою у професійно-технічних училищах, коледжах, університетах та інших навчальних закладах.

    Це стосується тих, хто здобуває вищий рівень освіти, ніж уже отриманий, відповідно до з освітньої послідовності встановленої ст. 10 «Закону України «Про освіту».

    Відповідно до ч. 2 ст. 10 освітнього закону рівнями освіти є:

    дошкільна освіта;

    початкова освіта;

    базова середня освіта;

    профільна середня освіта;

    перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

    другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

    третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти;

    фахова передвища освіта;

    початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

    перший (бакалаврський) рівень вищої освіти;

    другий (магістерський) рівень вищої освіти;

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Відстрочка від мобілізації студентів прямо регламентується ст. 23 ЗУ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Водночас механізм її надання врегульовано урядовою постановою №560 зі змінами, які були внесені наприкінці 2024 року Постановою КМУ №1558, якою процедуру надання відстрочки для студентів було зроблено чіткішою та простішою.

    Станом на сьогодні, відстрочка від мобілізації студентів реалізується за допомогою мобільного застосунку Резерв+.

    Тож якщо ви здобувач освіти, і задаєтесь питанням як оформити відстрочку студенту, вам слід знати, що нині завдяки автоматичному обміну інформацією між ЄДЕБО та реєстрами Міноборони, продовження відстрочки відбувається онлайн. Тобто тепер здобувачам освіти не потрібно особисто звертатися до ТЦК та СП кожні пів року (раніше це вимагалося раз на три місяці).

    Документи для відстрочки

    Для студентів: довідка про здобувача освіти, сформована в ЄДЕБО. Вона підтверджує факт навчання на денній або дуальній формі у закладі профтехосвіти, фахової передвищої чи вищої освіти (Додаток 5 Порядку №560).

    Для інтернів: довідка з навчального закладу про зарахування до інтернатури; довідка з медичного закладу про прийняття на посаду лікаря, провізора або фармацевта-інтерна або проходження практичної частини інтернатури за кошти фізичних або юридичних осіб (Додаток 5 Порядку №560).

    ЯКЩО В ДОВІДЦІ ЄДЕБО ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ВИ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ, ВИ НЕ ЗМОЖЕТЕ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ЦЮ ДОВІДКУ СПРОБУЙТЕ ОСКАРЖИТИ.

    ВАМ ДЛЯ ПОЧАТКУ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ЗА РОЗЯСНЕННЯМ ТА ВИМОГОЮ ПРО ЗМІНУ ІНФОРМАЦІЇ В РЕЄСТРІ ДО МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ.

    Закон України

    "Про освіту "

    Стаття 74. Єдина державна електронна база з питань освіти

    5. Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов’язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.

    Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    ххх

    У системі освіти діє Єдина державна електронна база з питань освіти (далі – ЄДЕБО) - автоматизована система, функціями якої є збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України,а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

    Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави.

    Головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.

    ---

    Аналіз судової практики дає підстави зробити висновок, що ефективний спосіб судового захисту порушених прав здобувачів освіти щодо не надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути різні, або «по великому колу» з поданням позову про внесення змін до довідки ЄДЕБО до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратора, або «по скороченому» шляху – з позовом про надання відстрочки до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, навіть, з довідкою ЄДЕБО «Ні, порушує послідовність».

    З 18 травня 2024 року набули чинності зміни до Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», зокрема, відбулась законодавча трансформація в бік звуження кола військовозобов’язаних, які мають право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації.

    Законодавчі зміни не оминули здобувачів освіти, які мали право на відстрочку і до 18 травня 2024 року, але після цієї дати оформити її стало у рази складніше.

    Хоча в абз. 1 п. 1 ч. 3 ст. 23 закону все наче виписано логічно: «Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону «Про освіту», а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури», проте, диявол криється в дрібницях.

    В даному випадку ці дрібниці містяться у трактуванні державними органами поняття здобуття рівня освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону "Про освіту".

    Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затверджений постановою Кабміну від 16.05.2024 №560, і до якого вже внесено півтора десятки змін, визначив, що для військовозобов’язаних – здобувачів освіти – для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період необхідно подати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти.

    На перший погляд здається все дуже просто, здобувач освіти звертається до свого закладу освіти для отримання такої довідки, а заклад освіти має з вдячністю, що було обрано саме цей заклад, видати довідку і побажати удачі своєму здобувачу. Але не так сталося, як гадалося. Оскільки, заклад освіти довідку згенерувати здобувачу може, а ось на зміст цієї довідки вплинути – ні.

    У зв’язку з цим фактом, непоодинокі випадки, коли здобувач отримує рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною 2 статті 10 Закону "Про освіту", проте, це зовсім не гарантує здобувачу, що у довідці ЄДЕБО буде запис: «Так, не порушує послідовність», яка вкрай важлива для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    Освіжимо у пам’яті деякі законодавці норми. Так, відповідно до частини 1 статті 53 Конституції України, кожен має право на освіту.

    Закон «Про освіту» передбачає, що право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України.

    Рівень освіти - завершений етап освіти, що характеризується рівнем складності освітньої програми, сукупністю компетентностей, які визначені, як правило, стандартом освіти та відповідають певному рівню Національної рамки кваліфікацій.

    Рівнями освіти є: дошкільна освіта; початкова освіта; базова середня освіта; профільна середня освіта; перший (початковий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; другий (базовий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; третій (вищий) рівень професійної (професійно-технічної) освіти; фахова передвища освіта; початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень вищої освіти; другий (магістерський) рівень вищої освіти; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень вищої освіти.

    Рівні, ступені вищої освіти, порядок, умови, форми та особливості її здобуття визначаються спеціальним законом.

    Після успішного завершення навчання за освітньою програмою здобувачі освіти (крім вихованців дошкільних закладів освіти) отримують відповідний документ про освіту. Документи про освіту видаються закладами освіти та іншими субʼєктами освітньої діяльності.

    Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти: початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти; перший (бакалаврський) рівень; другий (магістерський) рівень; третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    Перший (бакалаврський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розвʼязування складних спеціалізованих задач у певній галузі професійної діяльності.

    Другий (магістерський) рівень вищої освіти передбачає набуття здобувачами вищої освіти здатності до розвʼязування задач дослідницького та/або інноваційного характеру у певній галузі професійної діяльності.

    Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти: 1) молодший бакалавр; 2) бакалавр; 3) магістр; 4) доктор філософії/доктор мистецтва.

    Враховуючи норми законодавства, цілком логічно, що правова позиція здобувачів освіти наступна: раніше навчався у навчальному закладі, був відрахований, рівень освіти не здобув, диплом не отримав, через декілька років вступив до іншого закладу освіти, на той самий рівень освіти, оскільки на попередньому не довчився і диплом не отримав, тож є законне право на отримання довідки з ЄДЕБО із зазначенням, що навчання не порушує послідовність із відміткою «Так, не порушує послідовність».

    Проте, Міністерство освіти і науки України, до якого письмово звертаються здобувачі, має іншу думку і відмовляє у внесенні змін до Єдиної державної електронної бази з питань освіти щодо послідовності освіти здобувачів.

    Найсміливіші здобувачі освіти з середини 2024 року розпочали звертися до суду з адміністративними позовами до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратора ЄДЕБО – державного підприємства «Інфоресурс» про визнання дій протиправними, зобов’язання вчинити певні дії, зокрема, сформувати і видати здобувачу освіти нову довідку після внесення до ЄДЕБО інформації, а саме: про відсутність порушення послідовності здобуття освіти «Так, не порушує послідовність».

    Судова гілка влади спочатку відносилась до такої категорії справ з пересторогою, але трішки розібравшись в ситуації, здебільшого стала задовольняти позови здобувачів освіти, які дійсно навчалися, не здобули відповідний рівень освіти, були відраховані, не отримали диплом і повторно вступили до закладу освіти.

    Так, у рішенні Одеського окружного адміністративного суду від 06.01.2025 року у справі № 420/36017/24 зазначено: з системного аналізу норм чинного законодавства, враховуючи, що раніше позивач здобув рівень освіти бакалавр, що підтверджується дипломом бакалавра серія НОМЕР_3 за напрямом підготовки «Системи технічного захисту інформації», виданого Одеським національним політехнічним університетом 17.07.2019 року, суд дійшов висновку, що позивач не зміг здобути обсяг освітньо-професійної програми підготовки магістра, що становить 90-120 кредитів ЄКТС, обсяг освітньо-наукової програми, що становить 120 кредитів ЄКТС та дослідницького (наукового) компоненту обсягом не менше 30 відсотків, а отже не набув здатності до розвʼязування задач дослідницького та/або інноваційного характеру у певній галузі професійної діяльності, оскільки позивач з 01.09.2019 був зарахований на І курс денної форми навчання за освітнім ступенем магістр, спеціальность 172 «Телекомунікації та радіотехніка» в Навчально-науковому інституті інформаційної безпеки, радіоелектроніки та телекомунікацій Одеського національного політехнічного університету згідно наказу від 13.08.2018 №487-с, проте з 21 жовтня 2019 відрахований з числа здобувачів вищої освіти за порушення умов договору згідно наказу від 21.10.2019 №1207-с, тобто його навчання тривало лише 49 днів, з 01.09.2019 року по 20.10.2019 року.

    Позивач не проходив атестацію на здобуття магістра екзаменаційною комісією навчального закладу, а також не отримував диплома магістра за спеціальністю «Телекомунікації та радіотехніка», як особа, яка успішно виконала освітню програму «Безпека інформаційних і комунікаційних систем» та пройшла атестацію та додатку до диплома, в якому наводиться інформація про результати навчання особи, освітні компоненти, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС, а також відомості про національну систему вищої освіти України, що означає що другий рівень освіти у позивача був незавершений етап освіти.

    Проте, пунктом 23 частини 1 статті 1 Закону № 2145-VIII визначено, що рівень освіти - завершений етап освіти, що характеризується рівнем складності освітньої програми, сукупністю компетентностей, які визначені, як правило, стандартом освіти та відповідають певному рівню Національної рамки кваліфікацій.

    Отже позивач маючи перший (бакалаврський) рівень освіти почав здобувати другий (магістерський) рівень вищої освіти лише з 02.09.2024, дата завершення здобуття освіти - 31.12.2025 року, згідно наказу від 02.09.2024 №983-с, виданого Національним університетом «Одеська політехніка».

    За таких обставин, суд дійшов висновку, що інформація в довідці про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти від 19.09.2024 №354456 про поточне здобуття позивачем освіти у Національному університеті «Одеська політехніка» (рівень освіти магістр, форма здобуття освіти денна) про порушення послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону «Про освіту» не відповідає дійсності, а тому є протиправною.

    Аналогічна правова позиція щодо послідовності здобуття освіти викладена в постанові П’ятого апеляційного адміністративного суду від 07.02.2025 року у справі №400/9708/24, постанові Сьомого апеляційного адміністративного суду від 04.02.2025 року у справі №560/11803/24, рішенні Запорізького окружного адміністративного суду від 06.01.2025 року у справі №280/11080/24, рішенні Полтавського окружного адміністративного суду від 24.12.2024 року у справі №440/12741/24, Харківського окружного адміністративного суд від 25.12.2024 року у справі 520/31545/24, Кіровоградського окружного адміністративного суду від 07.01.2025 року у справі №340/6823/24.

    Вирішуючи питання щодо способу захисту порушеного права позивача, Сьомий апеляційний адміністративний суд у своїй постанові від 04.02.2025 року у справі №560/11803/24 зазначає наступне. Відповідно до частин 1, 5 статті 74 Закону «Про освіту», у системі освіти функціонує інтегрована інформаційна система - Єдина державна електронна база з питань освіти (далі - Електронна база).

    Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, повʼязані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових. Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки. Адміністратор Електронної бази: здійснює заходи із створення та супроводження програмного забезпечення Електронної бази; відповідає за технічне і технологічне забезпечення Електронної бази, збереження та захист інформації (даних), що містяться в Електронній базі; забезпечує надання та анулювання доступу до Електронної бази; проводить навчання для роботи з Електронною базою; здійснює інші заходи, передбачені законом.

    Відповідно до пункту 1 розділу І Положення про Єдину державну електронну базу з питань освіти, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки від 08.06.2018 № 620, це Положення розроблено відповідно до статті 74 Закону "Про освіту" з метою визначення порядку функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти в галузі освіти як автоматизованої системи збирання, оброблення, зберігання та захисту інформації щодо здобувачів освіти, субʼєктів освітньої діяльності, що формується (створюється) та використовується для забезпечення потреб фізичних та юридичних осіб.

    Пунктом 5 розділу І Положення передбачено, що власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України, технічним адміністратором - державне підприємство "Інфоресурс", що належить до сфери управління розпорядника ЄДЕБО.

    Основні функції уповноважених субʼєктів у ЄДЕБО визначені розділом ІV Положення, зокрема, розпорядник ЄДЕБО, зокрема, вживає організаційних заходів, повʼязаних із забезпеченням функціонування ЄДЕБО; використовує інформацію, що міститься в ЄДЕБО, у тому числі персональні дані, з метою прийняття управлінських рішень та виконання повноважень, визначених законодавством; вносить до ЄДЕБО іншу інформацію, визначену законодавством; забезпечує верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначеної підпунктами 1, 2 пункту 8, абзацами пʼятим - сьомим підпункту 1 та підпунктом 4 пункту 9 розділу III цього Положення, що підтверджується накладенням кваліфікованого електронного підпису.

    Адміністратор ЄДЕБО забезпечує: функціонування ЄДЕБО у порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО; здійснення заходів із технічного і технологічного забезпечення ЄДЕБО, створення, модернізації і супроводження її програмного забезпечення та веб-сайту з інформаційно-пошуковою системою доступу до відкритих даних, що містяться в ЄДЕБО; структурну систематизацію даних, що містяться в ЄДЕБО, відповідно до державних та/або галузевих класифікаторів; взаємодію ЄДЕБО з іншими автоматизованими системами, інформаційними ресурсами та державними реєстрами у випадках та у порядку, визначених законодавством; оброблення, ведення обліку та зберігання в ЄДЕБО замовлень, поданих субʼєктами освітньої діяльності в електронній формі, на формування інформації, що відтворюється в документах про освіту, студентських (учнівських) квитках державного зразка, в порядку, визначеному розпорядником ЄДЕБО; оброблення в ЄДЕБО інформації про прийом, відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої та освіти дорослих, в тому числі післядипломної освіти; внесення та верифікацію в ЄДЕБО інформації, визначена відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО; виконання інших заходів із забезпечення функціонування ЄДЕБО у порядку та обсягах, передбачених відповідно до законодавства розпорядником ЄДЕБО.

    Таким чином, саме Міністерство освіти і науки України та технічний адміністратор Єдиної державної електронної бази з питань освіти - державне підприємство "Інфоресурс" мають повноваження щодо внесення змін до ЄДЕБО про відсутність порушення послідовності здобуття освіти, визначеної частиною другою статті 10 Закону "Про освіту" щодо позивача.

    Відтак колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позову шляхом визнання протиправною відмови Міністерства освіти і науки України №3/4965-24 від 29.07.2024 та зобовʼязання Міністерство освіти і науки України та технічного адміністратора Єдиної державної електронної бази з питань освіти - державне підприємство "Інфоресурс" внести зміни до даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти щодо порушення особою черговості здобуття освіти, визначеної статтею 10 Закону "Про освіту", а саме: в розділі "На підставі даних, що містяться в ЄДЕБО, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної ч.2 ст. 10 Законом України "Про освіту" - вказати "Так, не порушує".

    Аналогічні висновки у подібних правовідносинах були викладені Сьомим апеляційним адміністративним судом у постанові від 30.01.2025 року у справі №560/12594/24.

    Враховуючи проаналізовану судову практику можна дійти висновку, що непоодинокі випадки вирішення справ у подібних правовідносинах на користь здобувачів освіти. Отже, викликає оптимізм захист права здобувача освіти на отримання довідки з ЄДЕБО про здобуття рівня освіти, яке не порушує послідовність згідно додатку 9 до постанови Кабінету Міністрів №560, яка вкрай необхідна для подання до територіального центру комплектування та соціальної підтримки для оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Питання виникає, як захистити своє право військовозобов’язаним – здобувачам освіти, які в середині 2024 року вирішити не ходити «по великому колу» і не подавати позови до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратор ДП «Інфоресурс», а одразу з довідкою ЄДЕБО де зазначено «Ні, порушує послідовність» звернулись із заявою про оформлення відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період до голови комісії територіального центру комплектування та соціальної підтримки для оформлення відстрочки від призову на військову службу.

    На перший погляд, може здатися, що це авантюра, яка може спричинити негативні наслідки для здобувача освіти – призов на військову службу, і в такому випадку, оскарження відмови у наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не буде мати позитивного результату. Тим паче, додає сумнівів у світлі голови правників нещодавні висновки Верховного Суд у постановах від 18.01.2024 року у справі № 280/6033/22 та від 01.10.2024 року у справі №200/4189/22, який вважає, що право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, особливого періоду, кореспондує з обовʼязком військовозобовʼязаного дотримуватися правил військового обліку, зокрема щодо своєчасного повідомлення органу про зміну рівня освіти.

    Саме за таких обставин, заслуговує на увагу сміливий, юридично аргументований підхід, який обрав П’ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 22.01.2025 у справі №400/6130/24, який не тільки скасував рішення суду першої інстанції і частково задовільнив позов здобувача освіти, який не пішов «по великому колу», а навіть вийшов за межі позовних вимог для ефективного захисту прав здобувача освіти.

    В мотивувальній частині судового рішення П’ятий апеляційний адміністративний суд зазначає наступне: Аналіз наведених нормативних положень свідчить про те, що право на відстрочку від призову мають ті особи, які здобувають рівень освіти вищий, ніж той, який вони здобули раніше, виходячи з градації рівнів освіти, яка встановлена частиною 2 статті 10 Закону «Про освіту».

    Оскільки попередньо здобутий позивачем рівень освіти є - базова середня освіта, то навчання позивача в Міжнародному технологічному університеті «Миколаївська політехніка» на денній форми навчання за спеціальністю «Фізична реабілітація», ступінь вищої освіти «Бакалавр» є здобуттям позивачем рівня освіти, що є вищим за раніше здобутий ним рівень освіти, що в свою чергу надає позивачу право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». Колегія суддів погоджується з доводами апелянта про те, що для встановлення факту дотримання послідовності здобуття освіти необхідно враховувати лише раніше здобуті рівні освіти, тобто завершене навчання, яке підтверджено документом державного зразка - дипломом чи свідоцтвом.

    Колегія суддів вважає помилковим посилання суду першої інстанції в обґрунтування висновку про порушення позивачем послідовності здобуття освіти на те, що між базовою загальною середньою освітою, яку здобув позивач, закінчивши Баштанську загальноосвітню школу, та першим (бакалаврським) рівнем вищої освіти, який здобуває позивач на даний час, є ще 5 рівнів освіти, які передбачені частиною 2 статті 10 Закону «Про освіту», оскільки правило дотримання послідовності здобуття освіти не вимагає, щоб особа послідовно здобувала всі рівні освіти, які передбачені цією нормою, а передбачає, щоб наступний рівень освіти був вищий за вже здобутий рівень.

    Таким чином, колегія суддів приходить до висновку, що позивач має право на отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», а тому прийняте комісією рішення про відмову в наданні позивачу такої відстрочки є неправомірним.

    При цьому колегія суддів зазначає, що зміст наданої позивачем на виконання вимог пункту 62 Порядку №560 довідку про здобувача освіти за даними Єдиної державної електронної бази з питань освіти від 12 червня 2024 року №65340, в якій у графі «На підставі даних, що містяться в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, поточне здобуття освіти не порушує послідовності, визначеної частиною другою статті 10 Закону «Про освіту» вказано «Ні, порушує», не може сам по собі позбавляти позивача права на відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», оскільки таке право підтверджено сукупністю наявних у справі письмових доказів, і дана довідка за своїм змістом з такими доказами не узгоджується та прямо їм суперечить.

    Незважаючи на те, що в рамках даного спору позивач не оскаржує дії уповноваженого субʼєкта владних повноважень, відповідального за формування змісту таких довідок, колегія суддів вважає, що зміст вищевказаної довідки не може бути самостійною та достатньою підставою для відмови у наданні позивачу судового захисту його права на відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Вирішуючи питання про способи захисту, який суд повинен застосувати для захисту та відновлення прав позивача у даній справі, колегія суддів виходить з наступного.

    Пунктом 1 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 року №154 встановлено, що територіальні центри комплектування та соціальної підтримки є органами військового управління, що забезпечують виконання законодавства з питань військового обовʼязку і військової служби, мобілізаційної підготовки та мобілізації.

    Відповідно до п.57 Порядку №560 для розгляду питань надання військовозобовʼязаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період при районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (відокремлених відділах) утворюються комісії у такому складі: голова комісії - керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відокремленого відділу); члени комісії - представники апарату, структурних підрозділів (освіти та науки, охорони здоровʼя, соціального захисту населення, служби у справах дітей, центру надання адміністративних послуг) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації).

    Колегія суддів вважає, що створена при ІНФОРМАЦІЯ_4 на виконання вимог п.57 Порядку №560 комісія для розгляду питань надання військовозобовʼязаним відстрочки від призову вирішує питання, які віднесені до основних функцій та завдань такої РТЦК, тобто є складовою частиною ІНФОРМАЦІЯ_3 , а тому належним відповідачем субʼєктом владних повноважень, який має відповідати за позовом у цій справі, є ІНФОРМАЦІЯ_2 .

    З урахуванням наведеного висновку колегії суддів про неправомірність відмови у наданні позивачу відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», підлягає задоволенню позовна вимога про визнання протиправним відповідного рішення комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 про відмову в наданні позивачу такої відстрочки.

    Частиною 2 статті 245 КАС визначені способи захисту, які може застосувати суд у разі задоволення позову. Частинами 3 та 4 цієї статті передбачено наступне: «У разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобовʼязати субʼєкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобовʼязати відповідача - субʼєкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права субʼєкта владних повноважень діяти на власний розсуд. У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право субʼєкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобовʼязує субʼєкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні».

    Отже, застосування такого способу захисту, про який просить позивач у позовній заяві, як зобовʼязання субʼєкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні, можливо в тому випадку, якщо у спірних правовідносинах субʼєкт владних повноважень наділений дискреційними повноваженнями, тобто може вільно обирати між двома чи більшою кількістю альтернативних рішень, кожне з яких буде правомірним. Якщо ж правомірним може вважатися лише один варіант поведінки чи рішення, то дискреційні повноваження в такому випадку відсутні.

    В спірних правовідносинах комісія з питань надання військовозобовʼязаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації не наділена такими дискреційними повноваженнями, оскільки наявність у позивача права на відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» зобовʼязує останню прийняти лише одне можливе рішення про надання позивачу такої відстрочки.

    Колегія суддів вважає, що у даній справі ефективним способом судового захисту, який забезпечить поновлення порушеного права і одержання позивачем бажаного результату, має бути зобовʼязання надати позивачу відстрочку від призову на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Не можна не відзначити, що резолютивна частина постанови П’ятого апеляційного адміністративного суду від 22.01.2025 року у справі №400/6130/24 стала логічним і послідовним продовженням блискучо аргументованої мотивувальної частини. Так, серед іншого Суд зобовʼязав надати особі відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період на підставі п.1 ч.3 статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Аналіз судової практики дає підстави зробити висновок, що ефективний спосіб судового захисту порушених прав здобувачів освіти щодо не надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період можуть бути різні, або «по великому колу» з поданням позову про внесення змін до довідки ЄДЕБО до Міністерства освіти і науки України та технічного адміністратора, або «по скороченому» шляху – з позовом про надання відстрочки до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, навіть, з довідкою ЄДЕБО «Ні, порушує послідовність». Головне – максимально повно зібрати докази, правильно виписати правову аргументацію, врахувати всі можливі негативні наслідки для здобувача освіти і вжити необхідних процесуальних заходів для їх уникнення.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України