Задайте питання юристу

954 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 27 жовтня 2025, питання №143377 500₴

Бронювання за умови наявності порушення правил військового обліку

Доброго дня!

- Мав статус непридатного у мирний час з датою переогляду у 2023 році, який не робив. За новим законодавством схоже, що буду придатний до служби.

В Резерв+ не маю розшуку та штрафів. Є тільки інформаційне повідомлення: Схоже, у вас є порушення правил військового обліку. Можливі причини та варіанти вирішення шукайте в розділі "Питання-відповіді".

Дані були уточнені вчасно.

- Є можливість влаштуватись на роботу з бронюванням, але виникають питання щодо можливих наслідків ініціювання такої взаємодії з ТЦК:

1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?

2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

3) Якими можуть бути дії ТЦК в моєму видадку?
Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

Відповіді юристів (19)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, Dem Slava! Ви плануєте влаштуватися на підприємстов військово-промислового комплексу чи просто фірма критичної інфраструктури? На мій погляд наразі Вам пробувати бронюватися ризиково і цілком можуть мобілізувати до оформлення броні. Якщо плануєте влаштуватися на підприємство ВПК. Вам треба чекати поки набуде чинності закон про тимчасове бронювання, який знаходитья на підписі у Президента України.

    Оскільки поки що немає законодавчо врегульованого економічного бронювання, бронювати можуть лише критичні підприємства відповідно до критеріїв, визначених Урядом України у постановах № 76 або № 45.

    По постанові КМУ № 76 бронюють через ДІЮ. Однією з перешкод бронюванню станом на зарз є відсутність на військовому обліку та порушення Правил військового обліку і оголошення в так званий "Розшук" ТЦК та СП через поліцію.

    Також нещодавно було прийнято законопроект про надання 45 днів для наведення ладу у обліку з ТЦК. Підприємство критичної інфраструктури, яке має право бронювати - може навіть без військового обліку особи надати тимчасову бронь, але не більше ніж на 45 днів.

    Закон про тимчасове бронювання дозволяє критично важливим підприємствам, зокрема оборонно-промислового комплексу, тимчасово забронювати працівників, які не мають врегульованого військового обліку. Цей механізм, передбачений законопроектом №13335, надає працівнику до 45 днів для оновлення документів, інакше бронювання анулюється.

    https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/56499

    Поки що цей закон теж не набув чинності, адже перебуває на підписі у Президента України з 13.10.2025 р.

    МАЮ ТАКОЖ ЗАЗНАЧИТИ, ЩО НЕЗВАЖАЮЧИ НА ПРОГОЛОСОВАНІ ПОПРАВКИ та РЕДАКЦІЮ ЗАКОНОПРОЕКТУ, НАДАНУ КОМІТЕТОМ ВРУ, ЯКИЙ ЙОГО ГОТУВАВ, ГОЛОВА ВРУ ЧОМУСЬ ПІДПИСАВ ТЕКСТ ЗАКОНУ САМЕ В ПРОПОНОВАНІЙ АВТОРАМИ РЕДАКЦІЇ.

    ТОБТО тимчасову бронь будуть давати лише тим, хто на підприємствах ВПК, а не на усіх критичних. Іншого тлумачення поки надати не можу.

    Можливо Уряд України якось скорегує це. Хоча я б на це не розраховував.

    Зараз закон не писаний "пану професору" (Голові Верховної Ради), тож спіймати його за руку та притягнути до відповідальності за фальсифікацію законотворчого процесу та тексту ухваленого Парламентом закону, ніхто не може. Ну не стільки не може, а не хоче.Власне тому маємо ту редакцію, яку маємо. І ми хоч 300 разів можемо сказати, що це сфальсифікована редакція... але в нинішніх умовах влада може робити те, що хоче. Підписав голова ВРУ, підписав Президент - значить це закон. Яку б там редакцію не приймала більшість у Верховній Раді.

    На жаль маю попередити, що не всі ініціативи Парламенту потім були підписані Гарантом... Тож кілька десятків законопроектів з 2019 року лежать в Офісі Президента і не заветовані, і не підписані. Це грубе порушення Конституції, але хто ж може пану Гаранту вказувати... Ніхто. Бо він звик керувати усім як директор Кварталу95, тобто що хоче - те й робе, не дивлячись на якісь там Конституції, Конституційні Суди України, Парламенти, громадян та ін.

    Тому немає гарантії, що навіть це послаблення пан Президент підпише, колись повернувшись в Україну зі своїх "закордонних подорожей".

    ЯКЩО У ВАС НЕМАЄ ЗАРАЗ РОЗШУКУ і ШТРАФУ, але є порушення правил обліку, то повірте на досвіді - майже 100 % під час спроб бронювання штраф і розшук з"являться і прийде відмова у бронюванні, а за нею і припис про явку в ТЦК.

    А там мета у ТЦК одна - мобілізувати і виконати план по мобілізації.

    Навіть людей з менш проблемними ситуаціями і чинними відстрочками на жаль нахабно мобілізують.

    ТОМУ, моя думка, що думати про бронювання Вам або взагалі не слід, або слід після підписання Президентом України Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо організації трудових відносин в умовах воєнного стану (законопроект № 13335 від 30.05.2025). Без цього спроба забронюватися виллється або у значні фінансові втрати на відкуп від корупціонерів з ТЦК, або у мобілізацію.

    ЩОДО ВАШИХ ПИТАНЬ КОРОТКО.

    1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?

    На жаль дані для бронювання перевіряються оператором в ТЦК за Вашим місцем обліку. І дуже часто були випадки коли було чисто у Резерв+, а потім з"являвся після подання на бронь штраф і розшук.. Чи навіть без цього банально повертали бронь з відмовою і все. Ви ж не будете судитися. Підприємству таке не треба. Якщо що на них ТЦК натисне і звільнять Вас. Підприємстві дуже боязкі і перед ТЦК ледь не на колінах стоять.

    2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

    Можуть вимагати. Як і паперовий ВОД. Ці схеми зараз дуже розповсюджені. ТЦК вішає кадровикам відповідальним за військовий облік на підприємствах локшину і вони вимагають від працівників паперовий ВОД від ТЦК... При цьому ТЦК відмовляє у видачі паперового ВОД без ВЛК.

    При цьому паперовий ВОД звісно ж не треба. Але піжприємствам плювати на Міністерство оборони, роз"яснення Генштабу ЗСУ, у них один цар і бог - ТЦКун, який усно по телефону їм щось там нароз"яснював.

    3) Якими можуть бути дії ТЦК в моєму видадку?Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

    Як уже зазначав у своїй відповіді - так і буває, як правило. Звісно не скажу, що 100 % випадків, але дуже-дуже часто. А зараз певен, що і 100 %, ЩО ТАК БУДЕ. Мобілізація посилилася ще більше. І дуже побільшало випадків відвертих злочинних дій ТЦК і цинічної мобілізації навіть осіб з чинною відстрочкою.

    4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

    Так. Саме з цією метою ТЦК і розводять на ВЛК, щоб протягом року могли Вас мобілізувати без будь-яких формальностей.

    Це може бути як вручення бойової повістки у день звільнення, так і надсилання повістки на відправку поштою чи особисте вручення.

    Пунктом 88 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції) передбачено:

    На основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору (у разі потреби) резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місця проходження військової служби вручається під особистий підпис або надсилається районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу їх місця проживання.

    {Пункт 88 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 1558 від 31.12.2024; в редакції Постанови КМ № 916 від 30.07.2025}

    5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    Як писав вище, на мій погляд поки що Вам краще перший варіант, тобто не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості. Інакше може статися, що і бронь не отримаєте, і перед ТЦК спалитесь. У ТЦК немає можливості вручну відпрацьовувати усіх, тому навіть якщо у них є на Вас усі данні, вони займаються пріоритетно тими, хто дав про себе знати і "готовий спілкуватися" чи щось хоче від ТЦК... Зняти штраф, розшук, отримати відстрочку чи бронь.

    ЩАСТИ ВАМ У ПОЗИТИВНОМУ ДЛЯ ВАС ВИРІШЕНІ СВОГО ПИТАННЯ!

    З повагою та розумінням, Я.О. Турчин

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго вечора!

    1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?

    Все залежить від того де Ви працюєте та по якій постанові Вас будуть бронювати. Ризики є в будь-якому випадку.

    Якщо мова йде про приватне критичне підприємство, то бронь Ви отримаєте онлайн через ДІЮ без відвідування ТЦК (постанова КМУ 76).

    Якщо Ви є медичним працівником або працюєте на державному підприємстві/установі, то там можуть вимагати пройти ВЛК та отримати паперовий військово-облікоий документ, адже бронювання відбувається по постанові КМУ 45 та за погодження ТЦК.

    2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

    Якщо бронювання відбувається по постанові КМУ 76 (через ДІЮ), то проходження ВЛК не потрібне, але статус про порушення правил військового обліку потрібно зняти (сплативши штраф 8500 грн через Резерв+)

    В протилежному випадку - Вас не забронюють.

    Якщо бронювання відбувається по постанові КМУ 45 - то Вас 100% зобов'яжуть спочатку пройти ВЛК.

    3) Якими можуть бути дії ТЦК в моєму видадку?Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

    1. Завантажте е-ВОД з Резерв+ та надайте його для працевлаштування

    2. Зніміть порушення правил ВО - для цього потрібно сплатити штраф через Резерв+

    3. Зверніться до керівництва, щоб Вас подали на бронювання через ДІЮ https://diia.gov.ua/services/bronyuvannya-pracivni...

    4. Після отримання бронювання (про це буде зазначено в Резерв+) вже можна оновити паперовий військово-обліковий документ (за необхідності) та якщо будуть вимагати - пройти ВЛК.

    Бронювання дається на 12 місяців, але не довше ніж підприємство має статус критичного, або поки Вас не звільнять чи не скасують бронювання по ініціативі роботодавця.

    Після закінчення бронювання військовозобов'язаних переброньовують, а якщо цього не відбулося, то ТЦК присилають повістку на уточнення даних або бойову повістку.

    4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

    На жаль, дозволить.

    Крім того після ВЛК та при відсутності бронювання/відстрочки - Вам можуть по пошті прислати БОЙОВУ повістку, а неявка по ній вже є підставою для відкриття кримінального провадження.

    5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    Якщо мова йде про приватне підприємтво, то Вам і не потрібно особисто взаємодіяти з ТЦК.

    Водночас для працевлаштування у Вас повинен бути військово-обліковий документ (можна е-ВОД з Резерв+) та Ви повинні перебувати на військовому обліку в ТЦК.

    Для оформлення бронювання підприємство повинно мати статус критичного, а Ви 100% повинні оновити дані через Резерв+ та не мати статусу про порушення в Резерв+. Якщо такий є, то Вам потрібно буде сплатити штраф через Резерв+ (як мінімум 8500 грн).

    Далі Вас подадуть на бронювання через ДІЮ і забронюють протягом 3 днів, але якщо мова йде про державні установи, то там можуть бути проблеми (вимагати оновити дані в ТЦК в ТЦК чи пройти ВЛК, чи оформити новий ВОД).

    ПЛЮСИ:

    1. Ви дійсно можете бути заброньовані через ДІЮ після працевлаштування до приватного критичного підприємства.

    2. Відвідувати ТЦК не потрібно

    МІНУСИ:

    1. Доведеться оновити дані через Резерв+ та сплатити штраф (8500 грн) якщо у Вас є порушення правил військового обліку. Бувать випадки, коли доводиться сплачувати декілька штрафів підряд.

    2. Протягом 7 днів після працевлаштування підприємство 100% повідомить про Вас ТЦК

    3. На підприємство може прийти Вам повістка для явки до ТЦК та проходження ВЛК. Якщо за цей час Ви не отримаєте бронювання, то відвідування ТЦК закінчиться мобілізацією

    4. Якщо Ви не поладите з керівництвом, то Вас можуть швидко зняти з бронювання.

    5. Підприємство може говорити, щоб Ви явились до ТЦК особисто та оновили дані або пройшли ВЛК. Але після ВЛК та при відсутності бронювання/відстрочки - Вам можуть по пошті прислати БОЙОВУ повістку, а неявка по ній вже є підставою для відкриття кримінального провадження.

    ТОМУ, лише якщо мова йде про бронювання на приватному підприємстві та Ви довіряєте роботодавцю, то є сенс працевлаштовуватись та отримувати бронювання.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Dem Slava Клієнт 4 години тому
      Для оформлення бронювання підприємство повинно мати статус критичного, а Ви 100% повинні оновити дані через Резерв+ та не мати статусу про порушення в Резерв+. Якщо такий є, то Вам потрібно буде сплатити штраф через Резерв+ (як мінімум 8500 грн).

      А якщо наразі у Резерв+ немає опцій сплати штрафу та інформації про нього? Доведеться звертатись до ТЦК для сплати?

      • Дерій Владислав Олегович

        На жаль, якщо в резерв+ немає опції про сплату штрафу, то Вам доведеться поштою направити до ТЦК Заяву про визнання правопорушення та притягнення до адмінвідповідальності без Вашої присутності. АЛЕ! В такому випадку існує ризик отримати у відповідь повістку.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Для того, щоб можна було забронювати військовозобов’язаного працівника необхідно, щоб він:

    Найкраще перевіряти дотримання зазначених вимог за допомогою додатку «РЕЗЕРВ +». Потрібно, щоб працівник оновив цей застосунок (нажавши «…» обрав «оновити документ») і потім завантажив pdf (нажавши «…» обрати «завантажити pdf), який надіслав би особі, що займатиметься бронюванням.

    Додатково варто взяти паперові військово-облікові документи (за їх наявності), але вони не мають вирішального значення.

    Список військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню, формується та надсилається засобами Порталу ДІЯ.

    У разі відсутності у критично важливого підприємства технічної можливості формування списку засобами Порталу Дія воно може подати список в електронній формі до відповідного державного органу, який прийняв рішення про визначення його критично важливим підприємством. У цьому разі такий орган подає список в електронній формі засобами Порталу Дія шляхом підключення до робочих місць після проходження уповноваженою особою державного органу ідентифікації та автентифікації з використанням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису.

    Під час формування списку отримуються відомості з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів щодо загальної кількість військовозобов’язаних в критично важливому підприємстві на підставі даних з реєстру застрахованих осіб та щодо кількості тих з них, кому вже надано відстрочку, та з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань щодо даних критично важливого підприємства, його керівника та бенефіціарного власника.

    Формування списку засобами Порталу Дія завершується накладенням кваліфікованого електронного підпису або удосконаленого електронного підпису керівника критично важливого підприємства або особи, яка може вчиняти дії від імені юридичної особи, відомості про яку містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та надсилається до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі відсутності у цих військовозобов’язаних обставин, зазначених у п. 1 статті.

    Інформація (відомості, дані) про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання) відображається у військово-обліковому документі в електронній формі (тобто, у додатку «РЕЗЕРВ+»).

    ---

    1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?БРОНЮВАННЯ ЗДІЙСНЮЄТЬСЯ АВТОМАТИЧНО ЧЕРЕЗ РЕЄСТР "ОБЕРІГ " - ВАШЕ ТЦКСП БЕЗПСЕРЕДНЬО В ЬОМУ УЧАСТІ НЕ ПРИЙМАЄ.

    2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

    АВТОМАТИЧНЕ ВЛК НЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК - ГОЛОВНЕ, ЩОБ ВИ НЕ БУЛИ У РОЗШУКУ. 3) Якими можуть бути дії ТЦК в моєму видадку?Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

    ПРИ АВТОМАТИЧНОМУ БРОНЮВАННІ, ТАКИЙ РЗВИТОК ПОДІЙ НЕМОЖЛИВ.4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

    В ТАКОМУ ВИПАДКУ ВАС МОЖУТЬ МОБІЛІЗУВАТИ. 5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    ЯКЩО, ВЖЕ БУДЕТЕ ЗАБРОНЬОВАНІ, НІЧОГО ІНІЦІАТИВНО НЕ РОБІТЬ.

    КОЛИ ТЦКСП ВИЯВИТЬ ПОРУШЕННЯ - ВАС ПРИТЯГНУТЬ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА ВИ ПРОЙДЕТЕ ВЛК.

    БРОНЮВАННЯ НЕ ВІДМІНЯТЬ.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня!

    - Мав статус непридатного у мирний час з датою переогляду у 2023 році, який не робив. За новим законодавством схоже, що буду придатний до служби.

    Цілком імовірно, якщо Ви не маєте підстав для визнання Вас "придатним до ТЦК", оскільки з того часу, як Ви проходидили ВЛК, Наказ МОУ №402 вже декілька раз зазнав змін у контексті вимог для визначення сутпеню придатності до проходження ВС. Проте, звичайно, неможливо однозначено стверджувати без аналізу Ваших медичних документів.

    В Резерв+ не маю розшуку та штрафів. Є тільки інформаційне повідомлення: Схоже, у вас є порушення правил військового обліку. Можливі причини та варіанти вирішення шукайте в розділі "Питання-відповіді".

    На жаль, це може означати, що Ви вже у розшуку ТЦК, оскільки до Реєстру були внесені дані про порушення Вами правил ВО.

    Коли саме з'явилась відмітка про порушення ВО у Резерв+? Коли в останній раз Ви оновлювали застосунок?

    Про яке підприємство йде мова? Дане питання потребує уточнення від вас, аби надати більш предметну відповідь.

    1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?

    Ваш ТЦК не має жодного відношення до розгляду бронювання, якщо Вас бронюють через Дію згідно Постанови КМУ №76. Тобто, весь процес відбувається автоматично шляхом взаємодії між реєстрами та без участі ТЦК.

    Відповідно до Постанови КМУ №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час»

    27. У списку зазначаються такі відомості щодо:

    1) державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи:

    • повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;
    • код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи (у разі наявності) або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи (у разі наявності);
    • місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом);
    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;

    2) військовозобов’язаного:

    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
    • строк дії відстрочки;
    • відмітка про виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.
    2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

    Умови для подання Вас на бронь я навів вище. Як бачите, ВЛК не є однією з них. Проте, Ваш роботодавець для своєї "підстраховки" може вимагати від Вас проходження медичного оглячду, оскільки свого часу Ви були визнані обмежено придатним до проходження ВС. Такі випадки є непоодинокими, на жаль.

    Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

    Подання на бронювання не надходить безпосередньо до ТЦК.

    Проте, якщо на момент подання Вас у списках на бронь або ж за 72 години протягом яких відбувається бронювання, Вас подадуть у розшук, то роботодавцю прийде відмова у наданні Вам бронювання. Отже, по-суті, Ви не повинні перебувати у розшуку, як на момент подання Вас у списках, так і у період наступних 72 годин.

    4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

    В принципі так, якщо Ви визнані придатним до проходження ВС та не маєте права на відстрочку, то ТЦК може Вас мобілізувати. При тому бойову повістку Вам можуть надіслати поштою.

    Отже, під час дії воєнного стану довідка ВЛК дійсна протягом року, тобто, якщо Ви втратите право на відстрочку до закінчення строку дії довідки ВЛК, Вас мають право мобілізувати у будь який момент за умови відсутності оформленої відстрочки на іншій підставі.

    Щодо практики, то про яку саме практику йде мова? Про надсилання бойових повісток поштою?

    Згідно Постанови КМУ №560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період":

    2. На військову службу під час мобілізації, на особливий період призиваються резервісти та військовозобов’язані, які придатні до військової служби за станом здоров’я та не мають права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, для комплектування (доукомплектування) з’єднань, військових частин, установ, організацій, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, навчальних частин (центрів) (далі - військові частини) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями (далі - Збройні Сили та інші військові формування).

    88. На основі результатів проведення медичного огляду та професійно-психологічного відбору (у разі потреби) резервістам та військовозобов’язаним, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період повістка щодо призову на військову службу під час мобілізації та відправлення до місця проходження військової служби вручається під особистий підпис або надсилається районним (міським) територіальним центром комплектування та соціальної підтримки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу їх місця проживання.5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    Головне питання в тому, що можливо, Ви вже у розшуку ТЦК з урахуванням наявності в Реєстрі запису про порушення правил ВО. Тож, напевно, прийдеться все ж таки ініціювати першим взаємодію з ТЦК, аби знятися із розшуку. Звичайно, це потягне за собою певні складнощі.

    Є кілька варіантів вирішення питання про зняття з розшуку. Проте, перш ніж перейти до них, хочу наголосити, що в таких випадках треба знати напевно причину подання ТЦК заяви на розшук до поліції, бо від цього залежить ефектичність та швидкіть вирішення питання.

    Для того робиться запит до ТЦК на отримання інформації. Запит Ви можете зробити сам і або за допомогою адвоката.

    Тепер про варіанти:

    Варіант перший - визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 К.

    Проте, оплата штрафу через Резерв+ не завжди спрацьовує з наступних причин:

    1. Незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного й повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.

    2. У багатьох чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу може з'явитися запис вже про інше правопорушення.

    3. В деяких випадках просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.

    Варіант другий - не передбачає сплату штрафу на відміну від першого.

    Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Як також мова може йти про строки притягнення до відповідальності. Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, у цьому варіанті необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.

    Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.

    Варіант третій - також передбачає подання заяви до ТЦК.

    Проте у разі відмови, замість подання позову до адміністративного суду можна спробувати звернутися зі скаргою до ОТЦК чи вищих за рівнем установ (Генштаб, МОН тощо). В деяких випадках такий алгоритм дій працює так само ефективно, як і судовий, та забирає менше часу.

    Остаточний вибір варіанту залежить від ситуації, яка склалася та особливостей "підходів" конкретного ТЦК до співпраці з Вами.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Dem Slava Клієнт 4 години тому
    Коли саме з'явилась відмітка про порушення ВО у Резерв+? Коли в останній раз Ви оновлювали застосунок?

    Відмітка вже декілька місяців. Оновлення виконане на актуальний момент часу. У знайомих є безпосередньо зазначення про розшук у Резерв+ у червоній стрічці статусу, тому відсутність її в мене справляла враження, що у розшук не подавали. Це можна дізнатись однозначно якимось чином?

    • Дерій Владислав Олегович

      На жаль, червона стрічка про порушення є тотожною розшуку та з нею не вдасться забронюватись.

      Що означає повідомлення «Виявлені порушення правил військового обліку»? Відповідне роз'яснення за посиланням https://reserveplus.mod.gov.ua/

      Таке повідомлення у застосунку Резерв+ зазвичай відображається тим, по кому були виявлені деякі порушення правил військового обліку. Якщо при цьому стрічка для відображення статусу має червоний кольор, то це означає, що по цій особі було направлення до органів Наіональної Поліції для примусової доставки в ТЦК та СП.Радимо якнайскорше звернутися до ТЦК, де ви перебуваєте на обліку, для з'ясування обставин.

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Відсутність запису про розшук ТЦК не зазначає, що Ви не знаходитеся в останньому.

      Дізнатися одночасно можна зробивши запит або до ТЦК, або до відділення НПУ.

      Якщо говорити про запит до ТЦК, то в останнього можна дізнатись і про причину розшуку. Поліція цієї інформації не надасть.

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Декілька місяців - це більше ніж три?

      • Dem Slava Клієнт 4 години тому

        Так, більше 3-х місяців.

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Тоді вже можна говорити про те, що сплинули строки притягнення Вас до адміністративної відповідальності - три місяці з дня виявлення правопорушення ТЦК.

          Проте, це питання вдасться вирішити тільки в ТЦК, тобто, не ініціювати першому, на жаль, не вийде.

    • Айвазян Юрій Климентійович

      Можна було б піти шляхом сплати штрафу, але у Вас не має в Резерв+ інформації щодо скоєного правопорушення, в отже в застосунку і відсутня можливість визнати правопорушення

    • Айвазян Юрій Климентійович

      У відділенні НПУ Вам необхідно запитати чи були внесені дані про доставлення або розшук відносно Вас за вчинення правопорушень, передбачених статтями 210 та/або 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до інформаційно-комунікаційної системи «Інформаційний портал Національної поліції України» (далі — система «ІПНП»).

      В ТЦК Вам потрібно запитати чи подавалося останнім звернення до органів Національної поліції про доставлення або розшук відносно Вас за вчинення правопорушень, передбачених статтями 210 та/або 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Відмітка вже декілька місяців. Оновлення виконане на актуальний момент часу. У знайомих є безпосередньо зазначення про розшук у Резерв+ у червоній стрічці статусу, тому відсутність її в мене справляла враження, що у розшук не подавали. Це можна дізнатись однозначно якимось чином?

    ---

    ДІЗНАТИСЯ ПРО РОЗШУК МОЖЛИВО ТІЛЬКІ ЧКРЕЗ БАЗУ АРМОР.

    АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.

    Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт. Тобто, з приводу ТЦК. Але, по суті, це і є так звана база ухилянтів, в яку ТЦК подають в поліцію про розшук.

    В базу АРМОР може потрапити кожна людина, якщо вона спричинить якесь адміністративне порушення, або це буде постанови поліцейських патрульних, або це буде рішення через суд. Звичайні люди зайти і перевірити себе в базі АРМОР не можуть. Тому що це поліцейська база. Якщо у вас є адміністративні правопорушення, треба перевіряти судовий реєстр, або робити запит в поліцію, наприклад. Можна це зробити за допомогою адвоката. Робиться АДВОКАТСЬКИЙ ЗАПИТ.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    В Резерв+ не маю розшуку та штрафів. Є тільки інформаційне повідомлення: Схоже, у вас є порушення правил військового обліку. Можливі причини та варіанти вирішення шукайте в розділі "Питання-відповіді".

    Якщо Ви маєте таке повідомлення, Ви скоріше за все, але перебуваєте в розшуку. У будь-якому випадку, тут треба дивитися Ваш Резерв+. Чи могли б Ви додати його до питання? 1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?

    Від ТЦК тут нічого не залежить, від слова зовсім. Відстрочка надається через систему.

    Для бронювання зовсім не обов'язково мати паперовий військово-обліковий документ. Достатньо лише згенерувати е-ВОД через Портал Дія або Резерв+. Якщо у Вас буде зазначено статус "військовозобов'язаний", Вас вже можуть бронювати, навіть якщо там не буде ВЛК та інших позицій.

    З юридичної точки зору так звані прочерки в позиціях за постановою КМУ щодо бронювання ні на що не впливають.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 2023 р. № 76 Київ

    Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час

    3. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), в електронній формі засобами Порталу Дія.

    Військовозобов’язані, зазначені у пункті 1 цього Порядку, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

    24. Керівник державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноважена ним особа може подати заяву в електронній формі засобами Порталу Дія та отримати інформацію про військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік, що міститься в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а саме про:

    прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);

    реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);

    дату народження;

    ознаку військового обліку за призначенням (загальний або спеціальний);

    дату закінчення строку дії відстрочки та перебування на спеціальному військовому обліку.

    25. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноваженою ним особою.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    перебуває на військовому обліку;

    перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;

    не перебуває у розшуку.

    ...

    2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

    Вже вище відповів, але повторюся - НІ. З юридичної точки зору так звані прочерки в позиціях за постановою КМУ щодо бронювання ні на що не впливають. Не впливає так само і наявність/відсутність ВЛК. 3) Якими можуть бути дії ТЦК в моєму видадку?Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

    Повторюся - ТЦК тут ні при чому, вони не приймають рішення щодо надання або відмови у наданні бронювання. 4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

    Теоретично це може бути. Влітку цього КМУ прописав правову можливість надсилання бойових повісток через засоби Укрпошти, а тому тут такий ризикований момент. Втім, думаю варто погоджуватися на бронювання.

    5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    На мій погляд, якщо є можливість, треба спробувати оформити бронювання та бути захищеним від ТЦК. Інакше - є ризики у будь-який момент потрапити під примусову мобілізацію. навіть без наявності розшуку.

    З повагою! Щасти Вам!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    В Резерв+ не маю розшуку та штрафів. Є тільки інформаційне повідомлення: Схоже, у вас є порушення правил військового обліку. Можливі причини та варіанти вирішення шукайте в розділі "Питання-відповіді".

    Якщо Ви маєте таке повідомлення, Ви скоріше за все, але перебуваєте в розшуку. У будь-якому випадку, тут треба дивитися Ваш Резерв+. Чи могли б Ви додати його до питання? 1) Як відбувається розгляд і надання бронювання? Чи буде подання розглядати безпосередньо мій ТЦК або це не залежить від нього?

    Від ТЦК тут нічого не залежить, від слова зовсім. Відстрочка надається через систему.

    Для бронювання зовсім не обов'язково мати паперовий військово-обліковий документ. Достатньо лише згенерувати е-ВОД через Портал Дія або Резерв+. Якщо у Вас буде зазначено статус "військовозобов'язаний", Вас вже можуть бронювати, навіть якщо там не буде ВЛК та інших позицій.

    З юридичної точки зору так звані прочерки в позиціях за постановою КМУ щодо бронювання ні на що не впливають.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 27 січня 2023 р. № 76 Київ

    Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час

    3. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється за списками військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання на період мобілізації та на воєнний час (далі - список), в електронній формі засобами Порталу Дія.

    Військовозобов’язані, зазначені у пункті 1 цього Порядку, підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.

    24. Керівник державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноважена ним особа може подати заяву в електронній формі засобами Порталу Дія та отримати інформацію про військовозобов’язаних в державному органі, на критично важливому підприємстві, в критично важливій установі, яким надана відстрочка та які переведені на спеціальний військовий облік, що міститься в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, а саме про:

    прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);

    реєстраційний номер облікової картки платника податків або серію (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);

    дату народження;

    ознаку військового обліку за призначенням (загальний або спеціальний);

    дату закінчення строку дії відстрочки та перебування на спеціальному військовому обліку.

    25. Бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноваженою ним особою.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    перебуває на військовому обліку;

    перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;

    уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;

    не перебуває у розшуку.

    ...

    2) Чи буде для бронювання або подовження від мене вимагатись спочатку проходження ВЛК?

    Вже вище відповів, але повторюся - НІ. З юридичної точки зору так звані прочерки в позиціях за постановою КМУ щодо бронювання ні на що не впливають. Не впливає так само і наявність/відсутність ВЛК. 3) Якими можуть бути дії ТЦК в моєму видадку?Чи може це бути таким чином: Надходить подання на бронювання > ТЦК бачить порушення > ТЦК накладає штраф/оголошує в розшук > відмовляє у бронюванні?

    Повторюся - ТЦК тут ні при чому, вони не приймають рішення щодо надання або відмови у наданні бронювання. 4) При умові, що підприємство втрачає статус для можливості бронювання або відбулось звільнення та була пройдена ВЛК для бронювання/через штраф, чи дозволить це відразу ТЦК зробити мою мобілізацію? Чи спостерігається така практика?

    Теоретично це може бути. Влітку цього КМУ прописав правову можливість надсилання бойових повісток через засоби Укрпошти, а тому тут такий ризикований момент. Втім, думаю варто погоджуватися на бронювання.

    5) Буду вдячний за рекомендації, щодо вибору підходу до ситуації: не ініціювати першим взаємодію, поки ТЦК не має самостійної зацікавленості, VS намагатись отримати статус, але викликати на себе увагу.

    На мій погляд, якщо є можливість, треба спробувати оформити бронювання та бути захищеним від ТЦК. Інакше - є ризики у будь-який момент потрапити під примусову мобілізацію. навіть без наявності розшуку.

    З повагою! Щасти Вам!

    • Dem Slava Клієнт 30 хвилин тому
      Якщо Ви маєте таке повідомлення, Ви скоріше за все, але перебуваєте в розшуку. У будь-якому випадку, тут треба дивитися Ваш Резерв+. Чи могли б Ви додати його до питання?

      Одного слова у реченні бракує після Ви скоріше за все... Резерв+ виглядає так.

      • Карпенко Андрій Володимирович

        ТІЛЬКІ ЧЕРЕЗ АРМОР ВИ ЗМОЖЕТЕ ДІЗНАТИСЯ ПРО РОЗШУК.

        ТЕ ЩО ВИ НАВЕЛИ, СКОРУШЕ ЗА ВСЕ ВКАЗУЄ НА ПРОБЛЕМИ, ЩО НЕ НАДАДУТЬ ВАМ ЗМОГИ ЗАБРОНЮВАТИСЯ.

        КРАСНА СТРІЧКА ВКАЗУЄ НА РОЗШУК.

        ОСЬ ОФІЦІЙНЕ РОЗ'ЯСНЕННЯ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ:

        https://reserveplus.mod.gov.ua/#:~:text=%D0%A9%D0%...

        Що означає повідомлення «Виявлені порушення правил військового обліку»?

        Таке повідомлення у застосунку Резерв+ зазвичай відображається тим, по кому були виявлені деякі порушення правил військового обліку. Якщо при цьому стрічка для відображення статусу має червоний кольор, то це означає, що по цій особі було направлення до органів Наіональної Поліції для примусової доставки в ТЦК та СП.Радимо якнайскорше звернутися до ТЦК, де ви перебуваєте на обліку, для з'ясування обставин.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України