Задайте вопрос юристу

829 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Гражданское право, 01 декабря 2020, вопрос №34101 200₴

Як мені прописатись в будинок який розділений на частки за двома договорами

Будинок розділений на дві частини, в одній я проживала з батьками поки не виникла потреба прописатись в гуртожитку. По прописці в паспорті вказана адреса через дріб (у нас №/1 і в сусідів №/а) але у домовій книзі адреса вказана просто за номером будинку, тому у цнапі мені сказали що для прописки потрібна присутність і письмова згода двох сторін, коли я звернулась до сусідів з цим проханням виявилось що вони зовсім незнають що робиться в їх документах, а співвласник з їхньої сторони який заключав договір давно помер, спадщина до цих пір не оформлена (пройшло мабуть більше 3ох років) і я навіть не впевнена що них є в наявності всі необхідні документи щоб написати згоду на мою прописку.
Чи можу я на цій підставі прописатись за згоди однієї сторони? І як взагалі діяти в цій ситуації? І чи можливо якимось іншим способом (не судовим) підтвердити своє право на проживання?

Ответы юристов (14)

    Кальницкий Георгий  Валериевич

    Юлія, згідно із законом отримати реєстрацію можна тільки в одному місці проживання, перебувати при цьому людина може де завгодно. Місцем постійного проживання вважається та адреса, за якою він живе понад 6 місяців на рік. Вона може виїхати з дому тимчасово на 2-3 місяці і потім повернутися назад. Реєструватися при цьому йому ніде не потрібно.

    Реєстрація місця проживання носить повідомний характер. Іншими словами, людина просто повідомляє державі про те, де вона проживає.

    Документи для реєстрації місця проживання

    Письмова заява.

    Паспорт або інший документ, що його замінює. Це може бути вид на проживання, посвідчення біженця та інші документи. Для неповнолітніх — свідоцтво про народження.

    Квитанція про сплату держмита.

    Талон зняття з реєстрації, якщо раніше були десь зареєстровани. Талон не потрібен, якщо зняття і реєстрація проводяться одночасно.

    Документ, що підтверджує право на проживання за даною адресою. Це може бути документ на право власності, договір оренди квартири або письмова згода власника житла. Це відпоідь на питання - чи можливо якимось іншим способом (не судовим) підтвердити своє право на проживання?

    Для оформлення згоди власника потрібно його особиста присутність при подачі заяви і свідоцтво про право власності на квартиру.

    Щоб визначитися щодо необхідності згоди сусідів, спочатку треба розібратися з правовстановлюючими документами. Якщо відштовхуватися тільки від домової книги, то вимога ЦНАП справедлива. Для них ви з сусідами живете в одному приміщенні і, отже, потрібна згода від всіх. В принципі, якщо сусіди не проти, то можуть прийти і дати згоду і питання буде закрите.

    Але, краще розібратися з правовстановлюючими документами на будинок. Якщо у вас є на свою частину договір купівлі-продажу і свідоцтво про право власності на вашу частину, то цього достатньо, щоб прописати вас у вашій частині. Тут питання - яким документом було проведено розділ будинку? Я так розумію, що свідоцтва про право власності на вашу частину у вас немає, а розділ проводився ще за радянських часів і є тільки запис в домовї книзі?

    Сусідам, в свою чергу, також необхідно переоформити документи на свою частину будинку. Так, поки воно їм не треба і питання реєстрації це ваша проблема, а не їх. Але, якщо завтра їм доведеться зробити якісь дії зі своєю частиною будинку, про без оформлених документів нічого не зроблять.

    На жаль поки не буде наведено порядок з документами по кожній частині будинку і частину сусідів документально не буде відокремлено від вашої частини, то ЦНАП вимагатиме їх згоди і це не оминути.

    Отже, найшвидший спосіб зареєструватися це отримати згоду сусідів.

    Але, якщо у вас є документи, що підтверджують право власності на вашу частину будинку, наприклад, ви поряд з батьками внесені в число власників частини будинку, то згода сусідів не потрібна, адже ви співласник. Тобто, якщо людина володіє хоч частиною об'єкта нерухомості, вона може реєструвати тут місце проживання без будь-яких інших документів.

    Токмач Галина Николаевна

    Доброго дня. На жаль, згода всіх співвласників дійсно необхідна згідно Правил реєстрації місця проживання.

    Для реєстрації потрібні такі документи з переліку - ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші документи. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім’ї.

    До речі, варіант з оформленням на вас частки у праві власності має місце бути.

    Карпенко Андрей Владимирович

    1. Полномочия по регистрации / снятию с регистрации места проживания в городах перешли к органам местного самоуправления и Центрам предоставления административных услуг (ЦНАП). Раньше выпиской и пропиской занимался «паспортный стол» Государственной миграционной службы Украины. В сельской местности функции по оформлению прописки / выписки выполняют исполнительные органы сельских или поселковых советов. В районах, где такие органы не созданы, обязанность по регистрации граждан возложена на сельского голову.

    В случае если новое место жительства находится в другой административно-территориальной единице, орган регистрации после регистрации такого места проживания посылает сообщение о снятии лица с регистрации в соответствующий орган регистрации по прежнему месту жительства в порядке, установленном Кабинетом Министров Украины.

    Новым порядком регистрации не предусмотрены домовые книги. Соответсвенно домовая книга не нужна для прописки или выписки из дома.

    Запрещается требовать для регистрации места проживания представления других документов.

    2. Перечень документов для регистрации Вам коллеги привели. Действительно, если в доме несколько собственников, то для регистрации необходимо разрешение всех. А если, совладелец умер, а наследники не оформили наследство, то дать Вам разрешение некому.

    3. Ваши родители могут выделить свою долю в доме в натуре, а затем прописать Вас, если нет никаких правоустанавливающих документов на раздел дома.

    Все вышеизложенное касается недвижимости, которая является собственностью (В Вашем случае совместной собственностью).

    Если у Вас ордера на жилье и оно не приватизировано, то там другой механизм.

    Савоста   Ірина   Михайлівна
    100%

    Доброго дня, Юлія. У Вашому питанні важливо зрозуміти як оформлене право власності : чи на будинок чи на квартиру ( частину будинку), тобто скільки власників має будинок. Якщо Ваші батьки мають право власності,яке підтверджене документально на частину будинку, то повинні бути відповідні документи ( договір купівлі-продажу, дарування, рішення суду, свідоцтво про право власності тощо). Також яка адреса присвоєна будинку : будинок чи квартира? Якщо будинок має дві квартири і їм присвоєні окремі адреси, тоді не вкажливо як зроблені записи в будинковій книзі. У Ваших батьків крім документів на право власності повинна бути технічна документація на будинок. Якщо маєте сумніви зверніться в БТІ. Моживо будинок мав два ( чи декілька співвласників) і наразі є цілим домоволодінням, тоді для реєстрації місця проживання Вам потрібна згода інших власників, а при тих умовах, що Ви зазначили, то потрібно сусідам приймати спадщину. Будуть питання, звертайтесь

    • Юлія Клиент 3 года назад

      Є договір дарування в якому прописана наша частка і є технічний паспорт де вказані імена батьків як власників цієї частки, це дає мені право прописатись без згоди другої сторони?

      • Кальницкий Георгий  Валериевич

        Юлі, крім цих документів - чи є свідоцтво про право власності або витяг з реєстру про реєстрацію прав власності?

        Якщо немає, то треба звернутися до нотаріуса або в орган реєстрації майнових прав (наприклад, в ЦНАП) і отримати Витяг. При цьому, якщо в такому правовстановлюучому документі ви будете вписані, то нічию згоду питати не треба. Якщо документ ТІЛЬКИ на батьків, то потрібно лише їх згоду.

        І знову ж таки, важливо, щоб адреса вашої частини вдома не збігалася з адресою сусідів. Інакше все одно доведеться брати їх згоду.

        • Юлія Клиент 3 года назад

          Будинок не приватизований тому я так розумію що немає, але в паспорті адреси різні

          • Кальницкий Георгий  Валериевич

            На жаль, якщо будинок не приватизований, а право проживання підтверджується тільки ордерами на вселення та записом у домовий книзі, то вам доведеться збирати згоди ВСІХ, хто вказаний в домовий книзі.

            Дивно, що ви там не були зазначені, якщо проживали разом з батьками.

            Ви коли паспорт отримували вперше у 16 років, проживали за даною адресою? У таких випадках реєстрацію роблять автоматично за адресою проживання з баьками при видачі паспорта.

      • Савоста   Ірина   Михайлівна

        Доброго ранку, Юліє. Ви мені поставили 100 % відповіді, якщо у Вас є питання і наразі Ви не знаєте з чого розпочати, зверніться до мене через мій профіль: біля мого прізвища зелена кнопка " звернутися", оскільки я не бачу Ваших даних

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 3 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Общаться в чате

    Доброго дня, Юлія!

    1) ЦНАП взагалі не має права вимагати домову книгу для реєстрації місця проживання.

    ПРАВИЛА реєстрації місця проживання (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/207-2016-%D0%B...):

    18. Для реєстрації місця проживання особа або її представник подає:

    1) заяву за формами, наведеними відповідно у додатках 6, 7 або 8;

    2) документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Якщо дитина не досягла 16 років, подається свідоцтво про народження. Реєстрація місця проживання дітей, які є іноземцями чи особами без громадянства, здійснюється за умови внесення даних про дітей до посвідки на постійне або тимчасове проживання їх батьків та копії свідоцтва про народження. Документи, видані компетентними органами іноземних держав, підлягають легалізації в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами;

    3) квитанцію про сплату адміністративного збору (у разі реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір стягується лише за одну послугу);

    4) документи, що підтверджують:

    право на проживання в житлі, - ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші документи. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім’ї (зазначені документи або згода не вимагаються при реєстрації місця проживання неповнолітніх дітей за адресою реєстрації місця проживання батьків/одного з батьків або законного представника/представників);

    право на перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи, - довідка про прийняття на обслуговування в спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи за формою згідно з додатком 9, копія посвідчення про взяття на облік бездомної особи, форма якого затверджується Мінсоцполітики (для осіб, які перебувають на обліку у цих установах або закладах);

    проходження служби у військовій частині, адреса якої зазначається під час реєстрації, - довідка про проходження служби у військовій частині, видана командиром військової частини за формою згідно з додатком 10 (для військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби);

    5) військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку);

    6) заяву про зняття з реєстрації місця проживання особи за формою згідно з додатком 11 (у разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання).

    У разі подання заяви представником особи, крім зазначених документів, додатково подаються:

    документ, що посвідчує особу представника;

    документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява подається законними представниками малолітньої дитини - батьками (усиновлювачами).

    Реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.

    У разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, яка не досягла 14 років, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).

    У разі перебування житла в іпотеці, довірчій власності як способу забезпечення виконання зобов’язань для реєстрації місця проживання особи додатково подається письмова згода відповідного іпотекодержателя або довірчого власника.

    Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання особи інші документи.

    2) Будинок належить особам на праві спільної часткової власності. Ви хочете прописатися у частці будинку, яка належить вашим батькам. Це означає, що для прописки Вам потрібна згода лише цих співвласників (вашого батька та матері), а не згода сусідів, яким належить друга частка будинку.

    Цивільний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15/conv#n1940):

    Стаття 355. Поняття і види права спільної власності

    1. Майно, що є у власності двох або більше осіб (співвласників), належить їм на праві спільної власності (спільне майно).

    2. Майно може належати особам на праві спільної часткової або на праві спільної сумісної власності.

    Стаття 358. Здійснення права спільної часткової власності

    1. Право спільної часткової власності здійснюється співвласниками за їхньою згодою.

    ВИСНОВОК: відмова ЦНАП зареєструвати Вас у батьків є незаконною. Вони не мають права вимагати домову книгу, а також згоду сусідів, яким належить друга частка будинку. Зверніться повторно до ЦНАП разом зі своїми батьками (ддя оформлення їхньої згоди на вашу прописку). Якщо знову відмовлять - подавайте скаргу до вищестоячого органу (ДМС України) або ж відразу звертайтесь до адміністративного суду, щоб зобов'язати ЦНАП вчинити відповідну дію (зареєструвати ваше місце проживання).

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!

    Гончаренко Константин

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю наступне:

    Нажаль, аби отримати реєстрацію необхідно отримати згоду всіх співласників на яких оформлено майно , якщо власник помер , необхідно вступити в спадщину отримати свідоцтво , стати власником і лише після цього писати згоду.

    Наразі якщо існують проблеми з власністю ,та документами.

    Необхідно , аби власник майна у якого є правовстановлюючі документи на частину квартири , можливо подарував Вам частину своєї власності через нотаріальний договір дарування.

    Це дасть Вам підстави для реєстрації на подарованій частині квартири згідно договору дарування без згоди інших проживаючих осіб та суду.

    Проте рано чи пізно суд все одно доведеться пройти для вирішення проблем з документами , які не існують в наявності.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Доброго вечора, Юліє!

    Дивіться, яким чином потрібно діяти у Вашій ситуації.

    Те, що сказали у ЦНАПі, це справа одна.

    Людина, яка хоче прописатися у тій чи іншій квартирі, має отримати згоду власника відповідного будинку. Це означає, що якщо Ви задля прописки маєте отримати згоду однієї частини будинку, яка належить на праві приватної власності Вашим родичам.

    Це означає, що згода Ваших сусідів, які по суті проживають за іншою адресою, Вам навіть не потрібна, а відмова ЦНАПу є незаконною.

    Всього найкращого!

    Адвокат Евгений Александрович

    Добрий вечір, Юлія!

    З приводу протирічь у будинковій книзі, то будинкова книга як документ зникла на законодавчому рівні з 2013 року.

    При цьому, можна отримати нову поштову адресу, щоб уникнути протирічь.

    Норми п. 6 Тимчасового порядку визначають, що рішення про присвоєння або зміну адреси об'єкта будівництва, об'єкта нерухомого майна приймає уповноважений орган містобудування та архітектури.

    Цією ж нормою закріплено, що уповноваженим органом з присвоєння адреси може бути:

    1. виконавчий орган сільської, селищної, міської ради (якщо об'єкт розташований у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради);
    2. районні в м. Києві державні адміністрації (якщо об'єкт розташований у межах території, на яку поширюються повноваження районної у м. Києві державної адміністрації);
    3. місцева державна адміністрація (якщо об'єкт розташований у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради або районних у м. Києві державних адміністрацій).
    Види об'єктів нерухомого майна, яким можливе надання поштової адреси:
    • Земельні ділянки;
    • Об'єкти незавершеного будівництва;
    • Новозбудовані об'єкти нерухомого майна;
    • Існуючі об'єкти нерухомості.

    Перелік документів, необхідний для отримання послуги:

    • Копія документа, що ідентифікує та посвідчує особу заявника (паспорт - для фізичних осіб, витяг з ЄДР юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців), а у випадку подання документів уповноваженою особою - оригінал довіреності для огляду.
    • Належним чином завірена копія правовстановлюючого документу на об'єкт нерухомості.
    • Належним чином завірена копія документу, посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою (за наявності), а у разі присвоєння поштової адреси об'єктам нерухомого майна, що виникли внаслідок їх поділу (об'єднання) - надання документу про право власності чи користування земельною ділянкою обов'язкове.
    • Копія висновку щодо технічної можливості поділу об'єкта нерухомого майна (у разі, коли передбачається присвоєння поштової адреси у зв'язку із поділом об'єктів нерухомого майна), складеного у відповідності до вимог Інструкції щодо технічної можливості поділу, виділу та розрахунку часток об'єктів нерухомого майна, затвердженої наказом Мінжитлокомунгоспу від 18.06.2007 року № 55, установою або фізичною особою, що має дозвільні документи на виконання робіт з технічної інвентаризації об'єктів нерухомого майна.
    • Інженерно-топографічний план масштабу 1:500 з відміткою управління містобудування та архітектури про внесення його до електронної бази даних, що ведеться управлінням містобудування та архітектури.
    • Копія технічного паспорту об'єкта нерухомості.
    • Копії документів, якими підтверджено присвоєння однієї адреси декільком об'єктам нерухомого майна (у випадках необхідності впорядкування поштових адрес існуючим об'єктам нерухомості.
    Підставами для зміни адреси об’єкта нерухомого майна з 01 липня 2019 року є:
    • зміни в адміністративно-територіальному устрої;
    • зміна назви адміністративно-територіальної одиниці, вулиці або назви гідрографічного, соціально-економічного, природно-заповідного або іншого подібного об’єкта;
    • об’єднання та поділ вулиць;
    • об’єднання, поділ об’єкта нерухомого майна, виділення частки з об’єкта нерухомого майна;
    • упорядкування нумерації об’єктів нерухомого майна.

    Повний пакет документів для певного виду нерухомого майна подається до Центру з надання адміністративних послуг або до управління містобудування та архітектури за місцем знаходження об'єкта нерухомості. Подання документів здійснюється заявником особисто, через уповноваженого представника або поштою ( рекомендованим листом з описом вкладення).

    Дана послуга є безкоштовною, а строк її надання складає 30 календарних днів.

    Порядок самої реєстрації місця проживання такий:

    Громадянин повинен подати:

    • Документ, до якого вносяться відомості про місце проживання. Це може бути паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.
      • Якщо реєструється дитина, яка не досягла 16 років, то подається свідоцтво про народження;
    • Квитанцію про сплату адміністративного збору (за реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання сплачується адміністративний збір:
      • у разі звернення особи протягом 30 днів з моменту зняття з реєстрації - в розмірі 0,0085 розміру мінімальної заробітної плати;
      • у разі звернення особи з порушенням зазначеного терміну - в розмірі 0,0255 розміру мінімальної заробітної плати.
      • У разі реєстрації місця проживання одночасно зі зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір стягується тільки за одну адміністративну послугу і зараховується до місцевого бюджету за новим місцем проживання);
    • Документи, що підтверджують право особи на проживання в даному приміщенні. Це можуть бути документи на право власності, рішення суду про надання права на користування житловим приміщенням, договір оренди або інші документи. У разі якщо таких документів немає, реєстрація може здійснюватися тільки за згодою власника житла (якщо власників кілька - за згодою всіх власників).

    У даній ситуації при проведенні реєстрації, має значення те, що хто є власником частини будинку, якщо власником частини будинку є Ваші батьки, то дозвіл на реєстрацію треба від них, так дозвіл на реєстрацію треба від всіх лише співвласників житла.

    Крім того, при реєстрації громадянину необхідно написати заяву у встановленій Кабінетом міністрів формі.

    Відповідно до законодавства, особі, яка знялася з реєстрації в одному місці дається тридцять календарних днів на те, щоб зареєструватися в іншому.

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!

    Крикун Сергій  Павлович

    "ПРАВИЛА реєстрації місця проживання" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/207-2016-%D0%B...)^

    "18. Для реєстрації місця проживання особа або її представник подає:///

    4) документи, що підтверджують:

    право на проживання в житлі, - ордер, свідоцтво про право власності, договір найму (піднайму, оренди), рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання або інші документи. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників житла, наймача та членів його сім’ї..."

    "ПОРЯДОК надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1127-2015-%D0%...):

    "2. Терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення:

    надавач інформації з Державного реєстру прав - державний реєстратор прав на нерухоме майно (далі - державний реєстратор), уповноважена особа фронт-офісу або помічник нотаріуса;

    фронт-офіс - центр надання адміністративних послуг, утворений відповідно до Закону України “Про адміністративні послуги”...

    5. Інформація з Державного реєстру прав про зареєстровані речові права містить актуальні на дату та час її надання відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно, їх обтяження, наявні в Державному реєстрі прав, а також відповідні відомості з його невід’ємної архівної складової частини або відомості про відсутність зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, їх обтяжень...

    Пошук відомостей про зареєстровані речові права здійснюється за одним або декількома з таких ідентифікаторів:

    щодо об’єкта нерухомого майна:...

    - адреса об’єкта нерухомого майна;...

    За зазначеними особою параметрами пошуку щодо об’єкта нерухомого майна надаються відомості про зареєстровані речові права щодо такого об’єкта нерухомого майна...

    10. Для отримання інформації з Державного реєстру прав у паперовій формі особа, яка бажає отримати таку інформацію, звертається до будь-якого надавача інформації з Державного реєстру прав...".

    Зверніться до державного реєстратора Реєстру речових прав, або до помічника нотаріуса, або до ЦНАП (фрон-офіс) із заявою про надання інформації з Реєстру щодо Вашого будинку, а точніше, чи розділений будинок у натурі, у якій формі власності будинок належить кожній із сімей (окрема чи спільна часткова) Якщо будинок розділений в натурі, належить кожній із сімей право власності на свою частину, то ніякої згоди членів сусудньої сім'ї на реєстрацію місця проживання до батьківської сім'ї Вам не потрібно. Якщо будинок не включено до Реєстру, слід, як я вважаю, звернутись до БТІ щодо інформації права власності кожної сім'ї на будинок.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України