Задайте питання юристу

836 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Цивільне право, 28 червня 2021, питання №44160 100₴

Питання добросусідства, земельне питання.

Доброго дня. Хочу отримати пораду. Є приватизована земельна ділянка, огороджена по периметру. Сусідня ділянка є нижче по рівню. Сусід хоче зробити її ще нижче і забирає землю прямо від межі ділянки, створюючи обрив, глибиною 1,5м. Імовірно через це буде зсув грунту і огорожа впаде. Чи має право так чинити сусід?

Відповіді юристів (6)

    Бондарь Владимир Борисович
    30%
    Бондарь Владимир Борисович 2 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду

    Олена, добрий вечір!

    Дійсно, Ваше питання, це питання так званого "добросусідства".

    Зміст добросусідства полягає в тому, що власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо) (частина перша статті 103 ЗК України). Сторони сусідніх земельних ділянок зобов’язані не вчиняти перепон, які б могли перешкоджати цільовому використанню сусідніх земельних ділянок та не допускати негативний вплив на сусідню земельну ділянку, який є не припустимим.

    Для врегулювання земельних відносин добросусідства у Земельному кодексі України (далі – ЗК України) присвячена 17 глава.

    Розгляд земельного спору з питання добросусідства

    Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, (частина третя статті 158 ЗК України).

    Земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви (частина перша статті 159 ЗК України).

    Таким чином, Вам потрібно написати до своєї місцевої ради заяву наступного змісту:

    До *** міської ради

    Від П.І.П., адреса проживання, контактний телефон

    Заява про розгляд земельного спору з питань добросусідства

    Я, П.І.П. є власницею земельної ділянки (адреса, кадастровий номер), яка належить мені на підставі (правовстановлюючий докумен: державний акт, витяг з реєстру нерухомого майна тощо)

    Мій сусід, П.І.П. на своїй земельній ділянці за адресою *** яка межує з (північного, південного, східного, західного тощо) боку моєї земельної ділянки вчиняє дії (описуєте які), що загрожує зсувом моєї ділянки і порушує правила добросусідства.

    Прошу розглянути земельний спір, який виник та заборонити П.І.П. вчиняти дії, які погіршують стан моєї земельної ділянки"

    До заяви додаєте копію свого правовстановлюючого документу, бажано докази дій сусіда (наприклад фото з межі ваших ділянок із вчиненими змінами).

    У будь-якому разі, міськрадою буде створено комісію, яка зафіксує стан ваших ділянок і буде прийнято якесь рішення. Якщо не погодитесь з ним, можете звернутись до суду.

    Якщо буде потрібна допомога, звертайтесь за до мене за консультацією чи допомогою особисто через сайт.

    Маю надію що консультація буде для Вас корисною. Всього Вам найкращого.

    Пуха Наталія ТендерОк
    30%

    Доброго Дня

    Щодо вашого питання

    Власник земельної ділянки має право вимагати від власника сусідньої земельної ділянки сприяння встановленню твердих меж, а також відновленню межових знаків у випадках, коли вони зникли, перемістились або стали невиразними (стаття 106 ЗК України).

    У випадку, коли сусідні земельні ділянки відокремлені рослинною смугою, стежкою, рівчаком, каналом, стіною, парканом або іншою спорудою, то власники цих ділянок мають право на їх спільне використання, якщо зовнішні ознаки не вказують на те, що споруда належить лише одному з сусідів. Власники сусідніх земельних ділянок можуть користуватися межовими спорудами спільно за домовленістю між ними (стаття 108 ЗК України)..

    Власники та землекористувачі земельних ділянок можуть вимагати припинення діяльності на сусідній земельній ділянці, здійснення якої може призвести до шкідливого впливу на здоров'я людей, тварин, на повітря, земельні ділянки та інше. (ст. 104 ЗК України)

    У випадку проникнення коренів і гілок дерев з однієї земельної ділянки на іншу власники та землекористувачі земельних ділянок мають право відрізати корені дерев і кущів, які проникають із сусідньої земельної ділянки, якщо таке проникнення є перепоною у використанні земельної ділянки за цільовим призначенням. (ст. 105 ЗК України)

    Власник земельної ділянки має право вимагати від власника сусідньої земельної ділянки сприяння встановленню твердих меж, а також відновленню межових знаків у випадках, коли вони зникли, перемістились або стали невиразними. Види межових знаків і порядок відновлення меж визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин (ст. 106 ЗК України)

    Відповідно до ст. 152 ЗК України, держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю.

    Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодуванням завданих збитків.

    Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

    визнання прав;

    відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

    визнання угоди недійсною;

    визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

    відшкодування заподіяних збитків;

    застосування інших, передбачених законом, способів.

    Відповідно до ст. 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

    Відповідальність за порушення правил добросусідства

    Власники та землекористувачі земельних ділянок мають право відрізати корені та гілки дерев і кущів, які проникають з сусідньої земельної ділянки у випадку, якщо таке проникнення є перепоною для використання земельної ділянки за цільовим призначенням. У будь-якому іншому разі, положення земельного та цивільного законодавства, не дають права власникам (землекористувачам) на знищення чи іншого роду пошкодження зелених насаджень, які проникають з сусідньої ділянки, під загрозою відповідальності, зокрема:

    особа, винна у самовільному знищенні чи пошкодженні зелених насаджень, що розміщені на території суміжної приватної земельної ділянки, несе цивільну відповідальність у вигляді відшкодування в повному обсязі шкоди, завданої майну іншої особи;

    особа, винна у знищенні чи пошкодженні зелених насаджень, розміщених на суміжній земельній ділянці державної чи комунальної власності, несе адміністративну відповідальність та відшкодовує нанесенні збитки.

    Вповноважені органи, до яких можна звернутися за допомогою:

    Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах (частина третя статті 158 ЗК України).

    Земельні спори розглядаються органами місцевого самоврядування на підставі заяви однієї із сторін у тижневий строк з дня подання заяви (частина перша статті 159 ЗК України). Для об’єктивного розгляду спору, необхідне зібрання доказів, участь зацікавлених осіб, розгляд спору на місці тощо. Строки, визначені статтею 20 Закону України "Про звернення громадян", згідно якої звернення розглядаються і вирішуються у термін не більше одного місяця від дня їх надходження.

    Успіхів

    Карпенко Андрей Владимирович
    40%
    Карпенко Андрей Владимирович 2 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду

    Добрый вечер!

    На Ваши вопросы отвечает Земельный кодекс Украины.

    статья 103

    Содержание добрососедства1. Собственники и землепользователи земельных участков должны выбирать такие способы использования земельных участков в соответствии с их целевым назначением, при которых собственникам, землепользователям соседних земельных участков причиняется наименее неудобств (затенение, задымление, неприятные запахи, шумовое загрязнение и т. п.).2. Собственники и землепользователи земельных участков обязаны не использовать земельные участки способами, которые не позволяют собственникам, землепользователям соседних земельных участков использовать их по целевому назначению (недопустимое воздействие).3. Собственники и землепользователи земельных участков обязаны сотрудничать при совершении действий, направленных на обеспечение прав на землю каждого из них и использование этих участков с внедрением и соблюдением прогрессивных технологий выращивания сельскохозяйственных культур и охраны земель (обмен земельных участков, рациональная организация территорий, соблюдение севооборотов, установление, сохранение межевых знаков и т. п.).

    Если же сосед категорически отказывается соблюдать добрососедство, доставляя вам дискомфорт и неудобства своими действиями, следует начать принимать меры. Занявшись разрешением спора, мы сталкиваемся с первым вопросом: к кому и куда обратиться с жалобой, как эти органы рассматривают споры?

    Разрешение земельных споров

    Статья 158

    Органы, которые решают земельные споры1. Земельные споры разрешаются судами, органами местного самоуправления и органами исполнительной власти по вопросам земельных ресурсов.2. Исключительно судом разрешаются земельные споры по поводу владения, пользования и распоряжения земельными участками, находящимися в собственности граждан и юридических лиц, а также споры о разграничении территорий сел, поселков, городов, районов и областей.3. Органы местного самоуправления решают земельные споры в пределах населенных пунктов относительно границ земельных участков, находящихся в собственности и пользовании граждан, и соблюдения гражданами правил добрососедства, а также споры о размежевании границ районов в городах.4. Органы исполнительной власти по вопросам земельных ресурсов разрешают земельные споры о границах земельных участков за пределами населенных пунктов, расположение ограничений в использовании земель и земельных сервитутов.5. В случае несогласия собственников земли или землепользователей с решением органов местного самоуправления, органа исполнительной власти по вопросам земельных ресурсов спор разрешается судом.

    Являясь владельцем дома мы должны строить земельные отношения с соседями , опираясь на принцип добрососедства. При отсутствии добрососедских отношений неизбежно возникают конфликтные ситуации и споры.

    Гончаренко Константин
    Гончаренко Константин 2 роки тому

    Юрист, м. Суми, 5 років досвіду

    Доброго дня!

    По Вашому питанню повідомляю наступне:

    Відповідно п. 3.25 ДБН 360-92, ДБН Б.2.2-12:2019, для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба забезпечити не менше 1,0 м.

    Якщо має місце реконструкція в такому разі допускається зменшувати відступи від червоних ліній до будинків і споруд з урахуванням сформованої забудови.

    Необхідно розуміти , що розміщення інженерно -технічних мереж також має бути забезпечено так , аби до них був доступ у разі аварійних ситуацій для оперативного їх подолання.

    Заяви , щодо порушень сусіда та перешкоди у користуванні приватною власністю ви можете подати до поліції зареєструвати в ЕРДР та згідно ст.214 КПК України буде провнедено перевірку та вжито заходи до порушника.

    Щодо ділянки землі у користуванні сусіда , то вам необхідно звернутися до обласного управління Держгеокадастру письмово з заявою про факти, порушень та проханням провести перевірку та надати вам відповідь , щодо вжитих заходів у 15 -ти денний термін згідно ЗУ Про звернення громадян

    Земельний кодекс України, поміж іншого, регулює відносини, що виникають між власниками та користувачами сусідніх земельних ділянок та встановлює обов’язок дотримання добросусідських відносин.

    Зміст добросусідства полягає в тому, що сусіди повинні обирати такі способи використання земельних ділянок, при яких власники суміжних ділянок зазнають найменше незручностей.

    Такими незручностями можуть бути:

    • затінення від будинків або інших споруд, дерев та чагарників;
    • задимлення внаслідок спалювання відходів;
    • неприємні запахи, які виникають внаслідок господарської або іншої діяльності;
    • шумове забруднення тощо.

    Сторони сусідніх земельних ділянок зобов’язані не вчиняти перепон, які б могли перешкоджати цільовому використанню сусідніх земельних ділянок та не допускати негативний вплив на сусідню земельну ділянку, який є не припустимим.

    Прикладом неприпустимого впливу на сусідню земельну ділянку є втрата можливості власником або землекористувачем вирощувати сільськогосподарську продукцію, здійснювати будівництво будинків та інших споруд тощо, що є перепоною для використання земельної ділянки за цільовим призначенням.

    Також незручності, зокрема, можуть створювати зелені насадження, які ростуть на сусідній земельній ділянці або ж на межі земельних ділянок (затіняють ділянку, заважають вирощуванню городини).

    Чинне цивільне законодавство передбачає можливість потерпілій стороні захистити свої законні інтереси.

    Досить часто власники(землекористувачі) здійснюють самовільне знищення зелених насаджень, які їм заважають, не розуміючи юридичних наслідків таких дій.

    Власники та землекористувачі земельних ділянок мають право відрізати корені та гілки дерев і кущів, які проникають з сусідньої земельної ділянки у випадку, якщо таке проникнення є перепоною для використання земельної ділянки за цільовим призначенням. У будь-якому іншому разі, положення земельного та цивільного законодавства, не дають права власникам (землекористувачам) на знищення чи іншого роду пошкодження зелених насаджень, які проникають з сусідньої ділянки, під загрозою відповідальності, зокрема:

    • особа, винна у самовільному знищенні чи пошкодженні зелених насаджень, що розміщені на території суміжної приватної земельної ділянки, несе цивільну відповідальність у вигляді відшкодування в повному обсязі шкоди, завданої майну іншої особи;
    • особа, винна у знищенні чи пошкодженні зелених насаджень, розміщених на суміжній земельній ділянці державної чи комунальної власності, несе адміністративну відповідальність та відшкодовує нанесенні збитки.

    Способи захисту своїх прав

    У випадку виникнення спору щодо додержання громадянами правил добросусідства, передбачено досудовий порядок шляхом звернення землевласника (землекористувача) у відповідну сільську, селищну, міську раду із заявою.

    Подана заява розглядається у тижневий строк з дня подання, за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору.

    За наслідками розгляду спору приймається рішення, виконання якого здійснюється органом, який прийняв це рішення.

    Захист прав громадян на земельні ділянки здійснюється також у судовому порядку шляхом:

    • визнання прав;
    • відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;
    • визнання угоди недійсною;
    • визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;
    • відшкодування заподіяних збитків та моральної шкоди тощо.

    Спори щодо додержання правил добросусідства – обов’язку власників і землекористувачів обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення розглядаються судами і в тому разі, коли вони попередньо не розглядалися відповідними органами місцевого самоврядування.

    Однак, перш ніж звертатися до суду, на доказ того, що Ваше право порушено, необхідно зібрати такі документи, як акт перевірки, експертний висновок тощо.

    Зафіксувати порушення земельного законодавства мають право:

    • органи Держекоінспекції;
    • органи Держгеокадастру;
    • незалежний експерт.

    З повагою,

    Костянтин Гончаренко

    Савченко Олександр
    Савченко Олександр 2 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 9 років досвіду

    Добрий день, Олено!

    При здійсненні своїх прав особа зобов’язана утримуватися від дій, які можуть певним чином порушити права інших осіб, завдати шкоду довкіллю або культурній спадщині, не допускаються дії особи, що вчиняються з наміром завдати шкоди іншій особі, а також зловживання правом в інших формах (стаття 13 Цивільного кодексу України).

    Власники та землекористувачі земельних ділянок мають обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їхнього цільового призначення, за яких власникам і землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей і які не перешкоджають їм використовувати земельні ділянки за цільовим призначенням (частина друга статті 103 ЗК України).

    Власник земельної ділянки має право вимагати від власника сусідньої земельної ділянки сприяння встановленню твердих меж, а також відновленню межових знаків у випадках, коли вони зникли, перемістились або стали невиразними. Види межових знаків і порядок відновлення меж визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері земельних відносин (ст. 106 ЗК України)

    Відповідно до ст. 153 ЗК України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

    Держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

    Земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

    Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

    Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах населених пунктів щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, та додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

    Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, вирішує земельні спори щодо меж земельних ділянок за межами населених пунктів, розташування обмежень у використанні земель та земельних сервітутів.

    У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органів місцевого самоврядування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, спір вирішується судом.

    В досудовому порядку розгляд земельних спорів здійснюється органами місцевого самоврядування та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

    У випадку виникнення спору щодо додержання громадянами правил добросусідства, передбачено досудовий порядок шляхом звернення землевласника (землекористувача) у відповідну сільську, селищну, міську раду із заявою.

    Подана заява розглядається у тижневий строк з дня подання, за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору.

    Земельні спори розглядаються за участю зацікавлених сторін, які повинні бути завчасно повідомлені про час і місце розгляду спору. У разі відсутності однієї із сторін при першому вирішенні питання і відсутності офіційної згоди на розгляд питання розгляд спору переноситься. Повторне відкладання розгляду спору може мати місце лише з поважних причин.

    Відсутність однієї із сторін без поважних причин при повторному розгляді земельного спору не зупиняє його розгляд і прийняття рішення.

    У рішенні органу місцевого самоврядування або центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, визначається порядок його виконання.

    Рішення передається сторонам у триденний строк з дня його прийняття.

    За наслідками розгляду спору приймається рішення, виконання якого здійснюється органом, який прийняв це рішення.

    Спори щодо додержання правил добросусідства – обов’язку власників і землекористувачів обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення розглядаються судами і в тому разі, коли вони попередньо не розглядалися відповідними органами місцевого самоврядування.

    Однак, перш ніж звертатися до суду, на доказ того, що Ваше право порушено, необхідно зібрати такі документи, як акт перевірки, експертний висновок тощо.

    Зафіксувати порушення земельного законодавства мають право:

    • органи Держекоінспекції;
    • незалежний експерт.

    Позови, що виникають з приводу нерухомого майна, пред'являються за місцезнаходженням майна або основної його частини. Позовні заяви немайнового характеру — 0.4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.

    Всього доброго!

    Щасти Вам!

    Крикун Сергій  Павлович
    Крикун Сергій Павлович 2 роки тому

    Юрист, м. Дніпро, 30 років досвіду

    Земельний кодекс України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2768-14/page#n...):

    "Стаття 158. Органи, що вирішують земельні спори

    1. Земельні спори вирішуються судами, органами місцевого самоврядування.

    2. Виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

    3. Органи місцевого самоврядування вирішують земельні спори у межах території територіальних громад щодо меж земельних ділянок, що перебувають у власності і користуванні громадян, обмежень у використанні земель та земельних сервітутів, додержання громадянами правил добросусідства, а також спори щодо розмежування меж районів у містах.

    5. У разі незгоди власників землі або землекористувачів з рішенням органу місцевого самоврядування спір вирішується у судовому порядку." -

    таким чином, Ваше питання стосовно порядку користування сусідом своєю земельною ділянкою (заниження рівня) не стосується межі ваших суміжних ділянок, тобто не підлягає, як я вважаю проти цієї позиції колег, до повноваження органу місцевого самоврядування (міськвиконкому), а належить до виключного повноваження суду.

    Цивільний кодекс України (ЦК; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/435-15#Text):

    "Стаття 391. Захист права власності від порушень, не пов'язаних із позбавленням володіння

    1. Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном." -

    має місце не земельного спору, а вчинення сусідом перешкод у Вашому праві користування своєю земельною ділянкою та усунення цих перешкод у судовому порядку поданням позову в порядку зазначеної ст.391 ЦК (негаторного позову).


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України