Задайте вопрос юристу

827 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Недвижимость, 26 ноября 2021, вопрос №52155 100₴

Продаж квартири у Криму та переїзд на материкову частину України

Доброго дня! Я мешкаю у м.Київ. Мій батько мешкає у Криму у квартирі з моїм братом. Батько-пенсіонер розглядає можливість переїзду на материкову частину України на постійне проживання. Брат не бажає. Батько бажає продати квартиру та переїхати до мене. Який порядок переїзду та юридичні особливості?

Ответы юристов (5)

    Адвокат Евгений Александрович
    50%
    Общаться в чате Адвокат Евгений Александрович 2 года назад

    Адвокат, г. Киев, 30 лет опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Добрий день, Михайло!

    Відповідно до Переліку населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, згідно з додатком 1, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 №1085-р (в редакції розпорядження Кабінету Міністрів України від 7 лютого 2018 р. №79-р).

    Звертаю увагу на те, що чинним законодавством України чітко врегульований процес проведення купівлі-продажу нерухомого майна.

    Статтею 657 Цивільного кодексу України зазначено, що договір купівлі-продажу, зокрема житлового будинку (квартири), укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню.

    Кожній нотаріальній дії присвоюється окремий реєстровий номер. Нотаріальна дія вважається вчиненою з моменту внесення про це запису до реєстру для реєстрації нотаріальних дій. Запис у реєстрі для реєстрації нотаріальних дій є доказом вчинення нотаріальної дії (п.п. 1, 2, 3 розділу І глави 11).

    Отже, у разі продажу нерухомого майна для оформлення договору купівлі-продажу необхідно надати нотаріусу наступні документи, а саме: документ, що підтверджує право власності на нерухоме майно; витяг з державного реєстру речових прав на нерухоме майно; паспорти та ідентифікаційні коди власника (ів); свідоцтво про шлюб (у разі, якщо власник (и) знаходяться в шлюбі); нотаріально посвідчену згоду одного із подружжя на продаж нерухомого майна; дозвіл на продаж житла, видане органами опіки та піклування за місцем реєстрації дітей або недієздатних осіб, якщо такі прописані чи є серед власників продаваного об’єкта нерухомості; експертну оцінку нерухомого майна; технічний паспорт на нерухоме майно.

    Звертаю увагу на те, що, згідно з п. 7 р. ІІ Положення про ведення касових операцій у національній валюті в Україні, затвердженого постановою правління Національного банку України від 29.12.2017 №148 (із змінами та доповненнями), фізичні особи мають право здійснювати розрахунки готівкою, зокрема між собою за договорами купівлі-продажу, які підлягають нотаріальному посвідченню, у розмірі до 50 000 (п’ятдесяти тисяч) гривень включно. Платежі на суму, яка перевищує 50 000 гривень, здійснюються шляхом переказу коштів з поточного рахунку на поточний рахунок або внесення та/або переказу коштів на поточні рахунки (у тому числі на депозит нотаріуса на окремий поточний рахунок у національній валюті).

    Крім вищезазначеного, якщо нерухоме майно було придбано до укладення шлюбу, отримано у спадщину або подаровано, нотаріально посвідчена згода іншого подружжя не потрібна.

    Звертаю вашу увагу на необхідність перевірки даного нерухомого майна в Реєстрі речових прав на нерухоме майно.

    Згідно зі статтею 46-1 Закону України «Про нотаріат» від 2 вересня 1993 № 3425-XII, нотаріус під час вчинення нотаріальних дій обов’язково використовує відомості єдиних та державних реєстрів шляхом безпосереднього доступу до них.

    Відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.07.2004 №1952-IV (із змінами та доповненнями), речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними за наявності однієї з таких умов:

    1) реєстрація таких прав була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення;

    2) на момент виникнення таких прав діяло законодавство, що не передбачало їх обов’язкової реєстрації.

    Будь-які дії особи, спрямовані на набуття, зміну або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього закону, можуть вчинятися, якщо речові права на таке майно зареєстровані згідно із вимогами цього закону, крім випадків, коли речові права на нерухоме майно, що виникли до 1 січня 2013 року, визнаються дійсними згідно з частиною третьою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 28 цього закону.

    Отже, враховуючи вищевикладене, перед укладенням відповідного правочину необхідно перевірити дане нерухоме майно в Реєстрі речових прав на нерухоме майно.

    Зауважу, що існує кілька способів для отримання такої інформації, а саме: дистанційно через офіційний вебсайт Міністерства юстиції України за умови ідентифікації особи з використанням електронного цифрового підпису; у паперовій формі шляхом звернення до державного реєстратора, уповноваженої особи ЦНАП або приватного нотаріуса. У разі продажу нерухомого майна на території РФ розповсюджується законодавство РФ.

    Крім цього, звертаю увагу на те, що, відповідно до ст. 11 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» від 15 квітня 2014 №1207-VII (із змінами та доповненнями), на тимчасово окупованій території право власності охороняється згідно із законодавством України. За державою Україна, Автономною Республікою Крим, територіальними громадами, у тому числі територіальною громадою міста Севастополя, державними органами, органами місцевого самоврядування та іншими суб’єктами публічного права зберігається право власності та інші речові права на майно, у тому числі на нерухоме майно, включаючи земельні ділянки, що знаходиться на тимчасово окупованій території.

    Набуття та припинення права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на тимчасово окупованій території, здійснюється відповідно до законодавства України за межами тимчасово окупованої території. У разі неможливості здійснення державним реєстратором повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на тимчасово окупованій території орган державної реєстрації визначається Кабінетом Міністрів України.

    На тимчасово окупованій території будь-який правочин щодо нерухомого майна, у тому числі щодо земельних ділянок, вчинений з порушенням вимог цього закону, інших законів України, вважається недійсним з моменту вчинення і не створює юридичних наслідків, крім тих, що пов’язані з його недійсністю.

    З метою забезпечення та захисту прав та законних інтересів власників, інших правонабувачів нерухомого майна, надання послуг з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Міністерством юстиції України 28 березня 2016 було прийнято наказ №898/5 «Про врегулювання відносин, пов’язаних з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно, що розташоване на тимчасово окупованій території України», зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29 березня 2016 за №468/28598. Відповідно до положень зазначеного наказу, державна реєстрація права власності та інших речових прав на нерухоме майно, що розташоване в межах території Автономної Республіки Крим, міста Севастополя, а також тимчасово окупованої території Донецької та Луганської областей, проводиться незалежно від місцезнаходження такого майна.

    Ведення реєстраційних справ у паперовій формі щодо нерухомого майна, що розташоване в межах території Автономної Республіки Крим та міста Севастополя, забезпечує Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м. Одеса).

    Всього доброго!

    Гончаренко Константин
    Общаться в чате Гончаренко Константин 2 года назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Доброго дня!

    Так как между Россией и Украиной отсутствует согласие относительно статуса территории Крыма, то и нет единого подхода к решению данного вопроса. Статья один Закона Украины "Об обеспечении прав и свобод граждан и правовой режим на временно оккупированной территории Украины" (далее Закон 1207) определяет, что Крым есть неотъемлемой частью территории Украины, на которую распространяется действие Конституции и законов Украины. Также, в статье 13 Закона Украины "О создании свободной экономической зоны" Крым "и об особенностях осуществления экономической деятельности на временно оккупированной территории Украины" (далее - Закон 1636) предусмотрено, что в течение срока временной оккупации передача права частной собственности на объекты, расположенные в Крыму и Севастополя, подлежит регистрации на остальной территории Украины согласно правилам, установленным законодательством Украины. Россия же признает только те сделки по приобретению права собственности на крымскую недвижимость, которые были заключены до перехода Крыма в состав РФ (по законам РФ), то есть до 21.03.2014. Нужно обратить внимание на то, что последняя часть статьи 13 Закона 1636 строго гласит о том, что сделки о передачи прав собственности на недвижимость в Крыму заключены с нарушениям порядка регистрации (не зарегистрированы в Украине) есть недействительными и исполнению не подлежат. Кроме того, важным фактом есть то, что на международном уровне переход Крыма в состав РФ не признается. Так, в Резолюции Генеральной Ассамблеи ООН 68/262 от 27.03.2014 указано, что Крым это часть территории Украины.

    Проанализировав вышесказанное, приходим к выводу, что при столкновение с вопросом "как продать квартиру в Крыму гражданам Украины " применяется законодательство Украины, хотя и при этом будет нарушения законов РФ.

    ---

    Такая продажа возможна, но есть некоторые ограничение в покупателях. То есть не каждый может купить квартиру в Крыму. Лица без гражданства и иностранцы, находящиеся на законных основаниях в Украине, в силу ст.26 Конституции и ч.1 ст.3 Закона Украины от 22.09.2011 г.. 3773-VI «О правовом статусе иностранцев и лиц без гражданства» пользуются теми же правами и свободами, а также несут такие же обязанности, что и граждане Украины, за исключениями, установленными Конституцией, законами или международными договорами Украины.

    Поэтому в соответствии с приведенными законодательных предписаний гражданин России как иностранец (при условии нахождения его в Украине на законных основаниях), вправе приобрести право собственности на имущество, расположенное на территории Украины.

    В то же время, экономическая и политическая жизнь в Крыму, после его аннексии Россией, регулируется двумя основополагающими законодательными актами: Законом 1207 и Законом 1636.

    Согласно п.13.3 ст.13 Закона 1636, в течение временной оккупации территории АРК и г.. Севастополя не разрешается осуществление любых сделок с объектами права частной собственности, расположенных (находятся) на такой оккупированной территории, если их стороной есть лицо что находится в собственности или под контролем государства-оккупанта.

    Поскольку государством-оккупантом соответствии с положениями Закона 1207 является Российская Федерация, то, чтобы установить, запрещено по п.13.3 ст.13 Закона 1636 осуществлять сделки по частного имущества в Крыму с гражданином РФ, необходимо установить, является ли последний лицом, который находится под ее контролем или принадлежит на праве собственности РФ.

    Физическое лицо не является вещью, а потому не может находиться в собственности государства (хотя, если бы этот вопрос решался Россией, заключение, учитывая последние события, наверняка был бы противоположным). Ответ на вторую часть задачи следует искать в п.17 ч.1 ст.1 Закона Украины от 12.07.2001 г.. 2664-III «О финансовых услугах и государственном регулировании рынков финансовых услуг», поскольку именно его определению термина «контроль» отсылает п.13.3 ст.13 Закона 1636.

    Так, в указанной норме под контролем понимается возможность осуществлять решающее влияние на управление и или деятельность юридического лица путем прямого и или опосредованного владения одним лицом самостоятельно или совместно с другими лицами долей в юридическом лице, что соответствует эквивалента 50 или более процентов уставного капитала и или голосов юридического лица, или независимо от формального владения возможность осуществлять такое влияние на основе соглашения или любым другим образом.

    Итак, установленная в п.13.3 ст.13 Закона 1636 запрет касается случаев осуществления любых сделок с объектами права частной собственности на территории Крыма, если стороной такой сделки является юридическое лицо (например предприятие, компания, фирма), находящееся в собственности РФ или под ее контролем в вышеуказанном смысле.

    Запрет закреплен в п.13.3 ст.13 Закона 1636 не распространяется на сделки, стороной которых является физическое лицо. То есть, продать квартиру в Крыму граждане Украины могут любому человеку: как россиянину так и граждану других стран.

    Важно указать, что согласно ч.3 ст.11 Закона 1207 и п.13.1 ст.13 Закона 1636, независимо от приобретения у продавца им статуса беженца/переселенца или иного специального правового статуса, сохраняется право собственности и другие вещные права на здание, находящееся в Крыму, если оно приобретено согласно законам Украины и существовало до начала временной оккупации.

    Таким образом, законное право продать квартиру в Крыму сейчас принадлежит каждому украинцу, который имеет такое имущество.

    порядок оплаты:
    1. Платить наличными. , но при этом нужно учитывать следующее:

    Согласно п.9.2. Закону 1636 и Постановления Правления НБУ №699 от 03.11.2014, граждане имеют право ввезти на территорию СЭЗ "Крым" или вывезти из нее на другую территорию Украины наличные средства – русские рубли в сумме, что не превышает в эквиваленте 10 000 гривен, сообщив об этом должностное лицо таможни.

    С этого следует, что можно и вывезти с Крыма наличные русские рубли, но в таком случае придется ехать с многими друзьями/родственниками, распределив на каждого сумму в эквиваленте 10 000 гривен.

    1. Как продать украинцу квартиру в Крыму по безналичному расчету?

    Переводы (платежи) с материковой территории Украины на территорию СЭЗ "Крым" или с территории СЭЗ "Крым" на материковую территорию Украины осуществляются в гривне или иностранной валюте 1-й и 2-й групп Классификатора иностранных валют и банковских металлов, утвержденного постановлением Правления Национального банка Украины от 04.02.1998 № 34. Среди указанного перечня является возможность расчета и российскими рублями. То есть для перевода денег, плательщик должен указать свою платежную карту эмитированную банком Крыма, а получателем указать Продавца и данные его карты выданной банком материковой части нашей страны. Операции с субъектами Крыму отражаются как операции с нерезидентами с указанием кода территории СЭЗ "Крым".

    ---

    Согласно ч.4 ст.11 Закона № 1207, приобретения и прекращения права собственности на недвижимое имущество, находящееся на временно оккупированной территории, осуществляется за пределами временно оккупированной территории.

    Не позволяет проводить в оккупированном Крыму государственной регистрации прав на недвижимое имущество и пункт 13.2 ст.13 Закона № 1636. Так, им определяется, что передача права частной собственности на недвижимость подлежит регистрации на остальной территории Украины согласно правилам, установленным законодательством Украины. Это означает, что право собственности на здание за покупателем - гражданином России и прекращения права собственности в украинском регистрацию в Государственном реестре прав на недвижимое имущество проводит нотариус, который будет заверять договор купли-продажи.

    Для регистрации необходимы документы:

    1. которые подтверждают право собственности продавца (свидетельство (рис.1), договоры);
    2. Сам договор купли-продажи который заключается;
    3. технический паспорт на квартиру или дом или же кадастровый паспорт, если документы российского образца ( рис 3);
    4. акт о том, что в квартире не проживают несовершеннолетние (составляется непосредственно продавцом, подписывается его соседями и регистрируется в ОСББ / ЖЭКе или, если дом частный, в уличном комитете;
    5. если недвижимость приобретена в браке - согласие супруга на продажу, (в таком же случае и копия свидетельства о браке);
    6. документы, удостоверяющие личность (паспорт) и ее полномочия, в случае если документы поданы через представителя(доверенность);
    7. справка об отсутствии задолженности по коммунальным платежам.

    Не смотря на регистрацию договора продажи квартиры в Крыму по “украинским правилам” для легализации этого договора на территории РФ необходима и регистрация по “законам РФ”. Эта процедура не намного отличается от украинской, но в таком случае необходимо внести данные в Госрегистр (Государственный комитет по государственной регистрации “Республики Крым”), что можно сделать как самостоятельно (или через уполномоченное лицо), так и через нотариуса. Процедура занимает около 2 месяцев. Документы предоставляются те же, только их необходимо перевести на русский язык. Только после такой двойной процедуры регистрации, договор купли-продаже ровной мерой законный для обеих сторон.

    дважды платить налог Не нужно, так как между Украиной и РФ до сих пор действует соглашение об избежании двойного налогообложения доходов и имущества и предотвращении уклонений от уплаты налогов от 03.08.1999.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Пуха Наталія ТендерОк
    50%
    Общаться в чате Пуха Наталія ТендерОк 2 года назад

    Адвокат, г. Ровно

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Доброго Дня

    Щодо Вашого питання, то перш за все необхідно встановити хто є власником нерухомості та:

    Згідно п.13.3 ст.13 Закону 1636, протягом тимчасової окупації території АРК і м. Севастополь не дозволяється здійснення будь-яких угод з об'єктами права приватної власності, розташованих на такій окупованій території, якщо їх стороною є особа що перебуває у власності або під контролем держави-окупанта.

    Оскільки державою-окупантом відповідно до положень Закону 1207 є Російська Федерація, то, щоб встановити, заборонено по п.13.3 ст.13 Закону 1636 здійснювати угоди по приватному майну в Криму з громадянином РФ, необхідно встановити, чи є останній особою, яка знаходиться під її контролем або належить на праві власності РФ.

    Фізична особа не є річчю, а тому не може перебувати у власності держави (хоча, якби це питання вирішувалося Росією, висновок, з огляду на останні події, напевно був би протилежним). Відповідь на другу частину завдання слід шукати в п.17 ч.1 ст.1 Закону України від 12.07.2001 р .. 2664-III «Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг», оскільки саме його визначення терміна «контроль» відсилає п.13.3 ст.13 Закону +1636.

    Так, у зазначеній нормі під контролем розуміється можливість здійснювати вирішальний вплив на управління і/або діяльність юридичної особи шляхом прямого та опосередкованого володіння однією особою самостійно або спільно з іншими особами з часткою в юридичній особі, що відповідає еквіваленту 50 чи більше відсотків статутного капіталу і/або голосів юридичної особи, або незалежно від формального володіння можливість здійснювати такий вплив на основі угоди чи будь-яким іншим чином.

    Отже, встановлена в п.13.3 ст.13 Закону 1636 заборона стосується випадків здійснення будь-яких угод з об'єктами права приватної власності на території Криму, якщо стороною такої угоди є юридична особа (наприклад підприємство, компанія, фірма), що перебуває у власності РФ або під її контролем в вищевказаному сенсі.

    Заборона закріплена в п.13.3 ст.13 Закону 1636 не поширюється на операції, стороною яких є фізична особа. Тобто, продати квартиру в Криму громадяни України можуть будь-якій людині: як росіянину так і громадянам інших країн.

    Важливо вказати, що відповідно до ч.3 ст.11 Закону 1207 і п.13.1 ст.13 Закону 1636 , незалежно від набуття продавцем статусу біженця / переселенця або іншого спеціального правового статусу, зберігається право власності та інші речові права на будівлю, що знаходиться в Криму, якщо воно придбана відповідно до законів України і існувала до початку тимчасової окупації.

    Таким чином, законне право продати квартиру в Криму зараз належить кожному українцю, який має таке майно.

    Варто врахувати, що платити готівкою. Така можливість є, але при цьому потрібно враховувати наступне:

    Згідно п.9.2. Закону 1636 і Постанови Правління НБУ №699 від 03.11.2014, громадяни мають право ввезти на територію СЕЗ "Крим" або вивезти з неї на іншу територію України готівкові кошти - російські рублі в сумі, що не перевищує в еквіваленті 10 000 гривень, повідомивши про це посадову особу митниці.

    З цього випливає, що можна і вивезти з Криму готівкою російські рублі, але в такому випадку доведеться їхати з багатьма друзями / родичами, розподіливши на кожного суму в еквіваленті 10 000 гривень.

    Як продати українцю квартиру в Криму за безготівковим розрахунком?

    Перекази (платежі) з материкової території України на територію СЕЗ "Крим" або з території СЕЗ "Крим" на материкову територію України здійснюються в гривні або іноземній валюті 1-ї та 2-ї груп Класифікатора іноземних валют та банківських металів, затвердженого постановою Правління Національного банку України від 04.02.1998 № 34. Серед зазначеного переліку є можливість розрахунку і російськими рублями. Тобто для переказу грошей, платник повинен вказати свою платіжну карту емітовану банком Криму, а одержувачем вказати Продавця і дані його карти виданої банком материкової частини нашої країни. Операції з суб'єктами Криму відображаються як операції з нерезидентами із зазначенням коду території СЕЗ "Крим".

    Згідно ч.4 ст.11 Закону № 1207, набуття та припинення права власності на нерухоме майно, що знаходиться на тимчасово окупованій території, здійснюється за межами тимчасово окупованій території.

    Не дозволяє проводити в окупованому Криму державну реєстрацію прав на нерухоме майно також пункт 13.2 ст.13 Закону № 1636. Так, він визначає, що передача права приватної власності на нерухомість підлягає реєстрації на решті території України згідно з правилами, встановленими законодавством України. Це означає, що право власності на будівлю за покупцем - громадянином Росії і припинення права власності громадянином з українською реєстрацію в Державному реєстрі прав на нерухоме майно проводить нотаріус, який буде посвідчувати договір купівлі-продажу.

    Для реєстрації необхідні документи:

    Які підтверджують право власності продавця.

    Технічний паспорт на квартиру або будинок , або ж кадастровий паспорт, якщо документи російського зразка;

    акт про те, що в квартирі не проживають неповнолітні (складається безпосередньо продавцем, підписується його сусідами і реєструється в ОСББ / ЖЕКу або, якщо будинок приватний, у вуличному комітеті;

    якщо нерухомість придбана в шлюбі - згода чоловіка на продаж, (в такому ж випадку і копія свідоцтва про шлюб);

    документи, що засвідчують особу (паспорт) та її повноваження, в разі якщо документи подані через представника (довіреність);

    довідка про відсутність заборгованості по комунальних платежах.

    Не дивлячись на реєстрацію договору продажу квартири в Криму за "українськими правилами" для легалізації цього договору на території РФ необхідна і реєстрація по "законам РФ".

    Ця процедура не набагато відрізняється від української, але в такому випадку необхідно внести дані до Держреєстру (Державний комітет з державної реєстрації "Республіки Крим"), що можна зробити як самостійно (або через уповноважену особу), так і через нотаріуса. Процедура займає близько 2 місяців. Документи надаються ті ж, тільки їх необхідно перекласти на російську мову. Тільки після такої подвійної процедури реєстрації, договір купівлі-продажу рівною мірою законний для обох сторін.

    Успіхів

    Крикун Сергій  Павлович
    Общаться в чате Крикун Сергій Павлович 2 года назад

    Юрист, г. Днепр, 30 лет опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Закон України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України" (Закон 1636; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1636-18#Text):

    "Стаття 13. Операції з об’єктами права приватної, державної та комунальної власності на тимчасово окупованій території України

    13.1. Об’єкти права приватної, державної та комунальної власності, що розташовані (знаходяться) на тимчасово окупованій території України, залишаються у власності осіб, які мали такі об’єкти у власності (користуванні) на початок тимчасової окупації.

    13.2. Протягом строку тимчасової окупації:

    а) передача права приватної власності на об’єкти, що розташовані (знаходяться) на тимчасово окупованій території України, підлягає реєстрації на іншій території України згідно з правилами, встановленими законодавством України;

    б) приватизація об’єктів державної та комунальної власності здійснюється згідно із Законом України "Про приватизацію державного майна" та законодавством України про приватизацію комунального майна;

    в) будь-які правочини із землями, що розташовані (знаходяться) в межах тимчасово окупованої території України, здійснюються за правилами, встановленими Земельним кодексом України та іншим законодавством України щодо відчуження (продажу, оренди) землі на території України.

    13.3. Протягом тимчасової окупації не дозволяється здійснення будь-яких правочинів з об’єктами власності, зазначеними у пункті 13.1 цієї статті, якщо їх стороною є особа, яка знаходиться у власності або перебуває під контролем держави-окупанта. Термін "контроль" вживається у значенні, визначеному пунктом 17 частини першої статті 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг".

    13.4. Будь-які договори, укладені всупереч вимогам цієї статті, вважаються юридично нікчемними з дня їх укладення та не підлягають виконанню.".

    Закон України "Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України" та внесення змін до деяких законодавчих актів України" (Закон 1618; https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1618-20#n5; Закон набрав чинності 21.11.2021р. - https://zakon.rada.gov.ua/laws/card/1618-20):

    "...I. Визнати таким, що втратив чинність, Закон України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України" (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 43, ст. 2030 із наступними змінами).

    II. Внести зміни до таких законів України:

    1. Частину третю статті 13-1 Закону України "Про нотаріат" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 39, ст. 383; 2009 р., № 13, ст. 161) викласти в такій редакції:

    "Нотаріус не вправі здійснювати нотаріальну діяльність за межами свого нотаріального округу, за винятком заміщення інших нотаріусів у випадках, передбачених цим Законом, за зверненням спадкоємця для завершення спадкування у іншому територіальному окрузі, у випадках, якщо спадкова справа була зареєстрована у Спадковому реєстрі до початку тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та м. Севастополь, але не закінчена"...

    4. У Законі України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 26, ст. 892 із наступними змінами):

    у статті 1:...

    частину другу викласти в такій редакції:

    "2. Датою початку тимчасової окупації Автономної Республіки Крим та міста Севастополя є 20 лютого 2014 року";...

    статтю 11-1 доповнити частиною четвертою такого змісту:

    "4. Вчинення нотаріальних дій щодо спадкових справ, які були зареєстровані у Спадковому реєстрі до початку тимчасової окупації, але не закінчені, здійснюється будь-яким нотаріусом на підконтрольній Уряду України території за зверненням спадкоємця"...

    текст статті 13 викласти в такій редакції:...

    2. Під час режиму тимчасової окупації платіжний режим діє з урахуванням того, що система електронних платежів Національного банку України та внутрішньодержавні платіжні системи, платіжними організаціями яких є резиденти України, не застосовуються на тимчасово окупованій території...

    5. Переказ коштів між тимчасово окупованою територією та іншою територією України забороняється.

    6. Під час режиму тимчасової окупації Національний банк України може встановити особливий порядок ввезення на територію України готівкової валюти держави-окупанта через державний кордон України та/або особливий порядок обміну валюти держави-окупанта на гривню на території України, обмежити чи заборонити такий обмін на строк тимчасової окупації...".

    Закон України "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1207-18#Text):

    "Стаття 4. Правовий режим тимчасово окупованої території..

    2. Правовий режим тимчасово окупованої території передбачає особливий порядок забезпечення прав і свобод громадян України, які проживають на тимчасово окупованій території...

    Стаття 5. Захист прав і свобод людини і громадянина, культурної спадщини на тимчасово окупованій території...

    4. Примусове автоматичне набуття громадянами України, які проживають на тимчасово окупованій території, громадянства Російської Федерації не визнається Україною та не є підставою для втрати громадянства України...

    Стаття 9. Незаконні органи, їх посадові та службові особи...

    2. Будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.

    3. Будь-який акт (рішення, документ), виданий органами та/або особами, передбаченими частиною другою цієї статті, є недійсним і не створює правових наслідків...

    Стаття 11. Гарантування права власності та правовий режим майна на тимчасово окупованій території...

    4. Набуття та припинення права власності на нерухоме майно, яке знаходиться на тимчасово окупованій території, здійснюється відповідно до законодавства України за межами тимчасово окупованої території. У разі неможливості здійснення державним реєстратором повноважень щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на тимчасово окупованій території орган державної реєстрації визначається Кабінетом Міністрів України...".

    По-перше, зміст ст.13 Закону 1636 наведено мною з метою ознайомлення з цим змістом автора питання (про що йдеться), оскільки колеги, зокрема, Гончаренко та Пуха посилаються на цей Закон, його пункт 13.3 ст.13.

    По-друге, Закон 1636 визнано таким, що втратив чинність прийняттям наведеного вище Закону 1618, який набрав чинності 21.11.2021р. З цього приводу посилання колег на Закон 1636 є неналежними і недоречними.

    По-третє, відповідно до внесених Законом 1618 змін: по-перше, нотаріусам заборонено вчиняти нотаріальні дії за межами свого нотаріального округу (тобто, на підконтрольній частині України стосовно об'єктів майна, розташованого на тимчасово окупованій території) за винятком реєстрацції спадковї справі у Спадковому реєстрі до початку тимчасової окупації АР Крим т м.Севастополь; тобто, правочин щодо відчуждення квартири в даному випадку не може, не буде посвідчений нотаріусами України; по-друге, НБУ, платіжним організаціям заборонено проведення електронних платежів на тимчасово окупованій території.

    По-четверте, відповідно до наведеного вище Закону про правовий режим на тимчасово окупованій території будь-який акт, виданий органами, створеними всупереч законів України (державою-агресором), та їх особами є недійсними і не створює правових наслідків. Тобто, продаж квартири на тимчасово окупованій території в даний час не може, не буде визнаний, легалізований по законодавству України.

    По-п'яте (не стосовно питання по суті), припис у п.13.3 Закону 1636: "...якщо їх стороною є особа, яка знаходиться у власності або перебуває під контролем держави-окупанта" стосовно фізичної особи, громадянина є, було, як я вважаю, юридичною помилкою, недоліком, але дію цього Закону припинено, тобто потреби вирішення цього питання не має.

    Савченко Олександр
    Общаться в чате Савченко Олександр 2 года назад

    Юрист, г. Чернигов, 9 лет опыта

    Обратиться Бесплатная оценка вашей ситуации

    Добрий день, Михайло!

    Громадянам України, які хочуть продати свою нерухомість у тимчасово окупованому Криму та купити житло на материковій частині України, необхідно буде підтвердити факт походження коштів (легалізації). Це визначено законом про фінансовий моніторинг.

    Банки також не проводять операції без підтвердження суми понад 400 тис. грн. Оскільки розгляд транзакцій та їхньої законності покладено на банки, то й щодо сум менше ніж 400 тис. грн банк все одно запитує походження цих коштів. Крім того, надалі під час нотаріального оформлення, якщо відбуватиметься процедура через банк, нотаріус запитуватиме цю інформацію.

    У такому разі необхідно надати до банку договір купівлі-продажу з відповідною сумою, яка дорівнюватиме сумі, яка вноситиметься на банківський рахунок або коли угода оформлятиметься у нотаріуса.

    Враховуючи, що до окупації Криму вся інформація щодо нерухомості є в реєстрі нерухомого майна, то після того, як продалася нерухомість у Криму та на руках є документи, що підтверджують факт продажу цієї нерухомості, необхідно вже на материковій частині України звернутись до державного реєстратора. Для того, щоб внести інформацію до реєстру про те, що ви вже не є власником цього житла.

    "З огляду на те, що Україна не приймає документи, які видані на окупованій території, зокрема в окупованому Криму, то ми вносимо інформацію, що ми не є власниками житла у зв'язку з купівлею-продажем. А там це вже буде нотаріальний документ, нотаріальний договір купівлі-продажу. Звичайно, з цим можуть виникнути певні труднощі, тому що нотаріус може не сприйняти, тоді необхідно буде через суд доводити, що я вже не є власником, але це вже затяжна процедура. Це буде як додаткове підтвердження того, цієї вашої угоди, що ви на підставі такого документа не є власником і за вами не вважається право власності на цю нерухомість".

    Таким чином, враховуючи, що в реєстрі є інформація щодо кримської нерухомості, плюс є документи — договір купівлі-продажу та інформація з реєстру, це і буде законною підставою та законним підтвердженням коштів.

    Якщо буде потрібна допомога, звертайтеся через кнопку "Звернутися" біля фото.

    Всього доброго!

    Щасти Вам!


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України