Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Армия и мобилизация, 15 октября 2023, вопрос №94877 240₴

Відрахування з університету якщо не стоїш на військову обліку

Син вчиться на четвертому курсі в університеті. На обліку в ТЦК не стоїть. Університет каже, якщо не станеш на облік і не принесеш документи, вони мають права його відрахувати. Це взагалі законно? Підкажіть будь ласка

Ответы юристов (14)

    Гончаренко Константин
    12.5%
    Гончаренко Константин 6 месяцев назад

    Юрист, г. Сумы, 5 лет опыта

    Доброго дня!

    військово-обліковий документ потрібен, але відрахувати не мають права - це порушення.

    Пункт 2 листа МОН №1/5528-23 від 20.04.2023 року про те, що

    "Здобувачам освіти набору 2022 року (крім визначених вище категорій), які не здійснили приписку до призовних дільниць до 24 лютого 2022 року, завершити приписку і оформити військово-облікові документи та подати їх до закладів освіти до 31 травня 2023 року. У разі невиконання цього зобов'язання до визначеного терміну, навчання припиняти шляхом скасування наказу керівника закладу освіти про зарахування на навчання в частині таких здобувачів".

    з точки зору його дотримання прав людини і зокрема прав студентів сам по собі дуже сумнівний і викликає більше питань, ніж бажання його коментувати. В мене є також сумніви в тому, що цей пункт довго буде чинним! Але це моя суб'єктивна точка зору.

    Крім того, це пункт не стосується тих студентів, які є особами 2005, 2006 років народження, які тимчасово перебувають за кордоном і знаходяться на тимчасовому консульському обліку в закордонних дипломатичних установах України.

    Факт перебування за кордоном унеможливлює постановку на облік в ТЦК. В той самий час порядок постановки на консульський облік студентів ніяк Листом МОН не деталізується, а отже така вимога в часі не обмежена.

    2. Чи достатньо лише консульського тимчасового обліку, хоча в постанові МЗУ йде про консульський військовий облік?

    У роз ясенні (яке не є нормативним актом) чітко йдеться саме про "тимчасовий консульський облік"! Термін "військовий" в ньому відсутній.

    Дане роз яснення не підтверджено постановою чи Законом України, які мають вищу юридичну силу та обов язкові до виконання. Законність є сумнівною.

    З повагою, Костянтин Гончаренко

    Айвазян Юрий Климентьевич
    12.5%

    Доброго дня, Марина!

    Насправді університет намагається ввести сина в оману. Вони не мають права відрахувати його на цій підставі, оскільки це не передбачено законом.

    Дійсно існує Лист МОН № 1/5528-23 від 20.04.23 року Про надання роз'яснень з приводу відрахування студентів при порушенні обліку, в якому передбачена така можливість. Проте, по-перше, цей документ носить рекомендательний, а не імперативний характер, а отже скористатися ним, як нормативним актом університет не може! По-друге Законом "Про вищу освіту" та Наказом МОН "Про затвердження Положення про порядок переведення, відрахування та поновлення студентів вищих закладів освіти" дійсно передбачені підстави для відрахування студентів з вищів. Але в них такої підстави, як порушення правил обліку не існує.

    Згаданими нормативними актами основними причинами для відрахування студентів є:

    – за академічну неуспішність;

    – за власним бажанням;

    – за невиконання вимог навчального плану;

    – за невиконання вимог навчального плану та графіка навчального процесу (після зарахування не приступили до занять протягом 10 днів);

    – за невиконання вимог навчального плану та графіка навчального процесу, у зв’язку з невиходом з академічної відпустки;– за порушення навчальної дисципліни та Правил внутрішнього розпорядку;

    – за порушення умов контракту;

    – за станом здоров’я на підставі рішення ЛКК;

    – закінчив теоретичний курс навчання та не атестований ДЕК;

    – у зв’язку з ліквідацією (реорганізацією) НЗ;

    – у зв’язку з набуттям чинності вироку суду;

    Як бачите згаданої Вами причини відрахування з ВУЗу немає.

    Отже, якщо таке відрахування і станеться, воно буде незаконним, і його можна буде дуже легко і успішно оскаржити.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    • Марина Клиент 6 месяцев назад

      Дякую за відповідь!

      • Айвазян Юрий Климентьевич

        Прошу! Був радий допомогти!

        • Степанов Михайло Леонідович
          37.5%

          Даний лист не є законодавчим актом, тому спиратися на нього не має ні якого сенсу. Цей лист навідь не зареєстрований у Міністерстві юстиції.

          • Айвазян Юрий Климентьевич

            Читайте уважніше мою відповідь Степанов, перш ніж робити зауваження. Бо виглядає трохи дивно. Зауваження є, а смислу в ньому - ніякого!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    12.5%

    Вітаю, Марино!

    Син вчиться на четвертому курсі в університеті. На обліку в ТЦК не стоїть. Університет каже, якщо не станеш на облік і не принесеш документи, вони мають права його відрахувати. Це взагалі законно?

    Звичайно, що це незаконно. Справа в тому, що у ВУЗа є 2 фактичні підстави, за якими студент закладу освіти може бути відрахований: якщо підстава для відрахування передбачена в чинному законодавстві або якщо у договорі про надання освітніх послуг.

    1. Що стосується чинного законодавства, воно не містить такої підстави для відрахування студента як відсутність відмітки про перебування на військовому обліку.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про вищу освіту

    Стаття 46. Відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти

    1. Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:

    1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    2) власне бажання;

    3) переведення до іншого закладу освіти;

    5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    6) інші випадки, передбачені законом.

    Особа, відрахована із закладу вищої освіти до завершення навчання за освітньою програмою, отримує академічну довідку, що містить інформацію про результати навчання, назви дисциплін, отримані оцінки і здобуту кількість кредитів ЄКТС. Зразок академічної довідки затверджує центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    ...

    2. Я також сумніваюся, що у договорі про здобуття освіти, який було укладено перед початком 1-го курсу, також є така підстава. Тим не менше, перегляньте контракт.

    ВИСНОВОК: ВРАХОВУЮЧИ ВИЩЕЗАЗНАЧЕНЕ, У ВУЗА НАСПРАВДІ ВІДСУТНІ ПРАВОВІ ПІДСТАВИ ДЛЯ ВІДРАХУВАННЯ СТУДЕНТА ІЗ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ.

    ДОДАТКОВО: СТУДЕНТ ДІЙСНО МАЄ ПЕРЕБУВАТИ НА ВІЙСЬКОВОМУ ОБЛІКУ І ЗРОБИТИ ЦЕ ЗАРАЗ, КОЛИ У НЬОГО Є ПІДСТАВА ДЛЯ ВІДСТРОЧКИ - НАЙКРАЩИЙ ЧАС.

    Всього доброго. Успіхів! З повагою!

    Корнійчук Євген Іванович
    12.5%

    Доброго дня, вимоги ВНЗ не законні, порушення військового обліку не є підставою для відрахування.

    Підстави для відрахування передбачено у ст. 46 зу про вищу освіту

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#n805

    Стаття 46. Відрахування, переривання навчання, поновлення і переведення здобувачів вищої освіти

    Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є

    завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    власне бажання

    переведення до іншого закладу освіти;

    невиконання індивідуального навчального плану;

    порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    інші випадки, передбачені законом.

    Жодним законом не передбачено відрахування за порушення правил військового обліку.

    Тому це психологічний тиск, у разі відрахування це буде не законно. І ви зможете з легкістю поновити я у судовому порядку.

    • Марина Клиент 6 месяцев назад

      Дякую за відповідь!

    Карпенко Андрей Владимирович
    12.5%
    Карпенко Андрей Владимирович 6 месяцев назад

    Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта

    Вітаю!

    Військово-облікові документи, незалежно від того, чи діє воєнний стан, мають бути в усіх військовозобов’язаних. Це документ, який визначає належність його власника до виконання військового обов’язку.

    ЙТИ ДО ТЦКСП (ВІЙСЬКОМАТ) НЕОБХІДНО, ЩОБ:

    1. ВАС НЕ ВІДРАХУВАЛИ З УНІВЕРСИТЕТУ, З НАСТУПНОЮ МОБІЛІЗАЦІЄЮ.

    2. ОТРИМАТИ ВІЙСЬКОВО-ОБЛІКОВИЙ ДОКУМЕНТ.

    3. ВАМ НАДАЛИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ ПІСЛЯ ПРОХОДЖЕННЯ ВІЙСЬКОВО-ЛІКАРСЬКОЇ КОМІСІЇ.

    БЕЗ ВАШОЇ ЗГОДИ ВАС НЕ МОЖУТЬ МОБІЛІЗУВАТИ, ЯКЩО ВИ СТУДЕНТ.

    Стаття 19 КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ: Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

    Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    В Україні порядок призову на військову службу громадян регулюють два ключові закони:

    • Закон України "Про військовий обов'язок і військову службу";
    • Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    У цих законах перелічені категорії громадян, які не підлягають призову під час загальної мобілізації.

    "Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" визначено перелік осіб, які не підлягають призову під час мобілізації. Відповідно до абзацу другого частини статті 23 Закону, призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають: здобувачі професійної (професійно-технічної), професійної вищої та вищої освіти, асистенти-стажери, аспіранти й докторанти, які навчаються за денною чи дуальною формами здобуття освіти".

    Студенти очної форми, дуальної, наукові співробітники мають право на відстрочку протягом часу, коли вони перебувають у відповідному статусі. Зазвичай, це до моменту отримання диплома, або раніше – у зв’язку з відрахуванням, виключенням тощо. Тобто, поки аспіранта не відрахують, нема наказу про це, то діє право на відстрочку. А коли рішення (про відрахування) набере чинність, то особа перестає бути аспірантом та втрачає право на відстрочку.

    Якщо студенту (аспіранту) чоловічої статі та призовного віку буде вручена повістка до ТЦК СП, то ігнорувати її я не раджу. В такому випадку потрібно з’явитися до місця, яке вказано у повістці, при собі мати актуальні документи, що підтверджують статус студента (аспіранта) денної форми навчання відповідного ЗВО та посилатись на п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію». У випадку, якщо надані документи не будуть достатнім доводом працівникам ТЦК СП для надання відстрочки, потрібно буде оскаржувати наказ про мобілізацію у судовому порядку, така судова практика вже досить розповсюджена в Україні.

    Ситуації, коли в особи немає військово квитка, доволі непоодинокі. Причин є декілька: по-перше, він не проходив строкову військову службу чи альтернативну службу або взагалі ніколи не з’являвся до військкомату. По-друге, не проходив військову кафедру під час навчання. Натомість таким людям має видаватися тимчасове посвідчення військовозобов’язаного.

    Тимчасове посвідчення видається військовозобов’язаним, які:

    • взяті на військовий облік військовозобов’язаних та яким присвоєно первинні військові звання офіцерського складу запасу (до надходження їх особових справ);
    • втратили військові квитки (до їх отримання);
    • не проходили військову службу (навчальні збори) та не мають військово-облікової спеціальності;
    • визнані призовними комісіями непридатними в мирний час, обмежено придатними у воєнний час до військової служби за станом здоров’я (до підтвердження цього рішення під час повторного медичного огляду);
    • прибули з місць позбавлення волі.

    Обов’язок отримати військовий квиток передбачений також правилами військового обліку, і якщо його не виконувати, тоді може бути застосовано штраф від 510 грн до 850 грн, а за повторне порушення або у особливий період від 850 грн до 1 700 грн.

    ххх

    Підстави відрахування передбачені ЗУ "Про вищу освіту". Відповідно до ст. 46 ЗУ "Про вищу освіту" підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:

    1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    2) власне бажання;

    3) переведення до іншого навчального закладу;

    4) невиконання індивідуального навчального плану;

    5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    6) інші випадки, передбачені законом.

    Таким чином, якщо умовити вступу на бюджет або умовами договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та вами передбачено умову надання військово - облікового документу з відповідною відміткою про взяття на облік, то не виконання цієї умови може бути підставою для відрахування.

    Якщо такої умови в правилах вступу або в контракті не має, то таке відрахування протиправне і може бути оскаржене в судовому порядку.

    ххх

    Відповідно до ст. 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" громадяни зобов’язані з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти Служби зовнішньої розвідки України - за викликом Служби зовнішньої розвідки України) для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період.

    Таким чином, підчас мобілізації військовозобов'язані зʼявляються до ТЦК та СП для уточнення облікових даних які включать в тому числі проходження повторного медичного огляду за розділом 3 Наказу МОУ №402 та встають на облік за умови відсутності підстав для виключення з обліку.

    Тому, вас повинні поставити на обліку в ТЦК та СП.

    Але я не бачу в цьому жодної проблеми для вас, так як ви маєте підстави для звільнення від призову за мобілізацією на підстав ст. 23 ЗУ "Мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Відповідно до ст. 23 ЗУ "Мобілізаційну підготовку та мобілізацію" призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти.

    Враховуючи що норма імперативна та безумовна, то достатньо документально підтвердженого факту наявності статусу студента денної форми навчання. Для цього до ТЦК та СП необхідно подати довідку про зарахування до числа студентів денної форми навчання ВНЗ разом з заявою в довільній формі про надання відстрочки. Вам повинні надати відстрочку та повернути військово облікови документ з відповідною відміткою.

    Тому раджу вам для уникнення непорозумінь з ВНЗ (суд про поновлення на навчанні може тривати довго) взяти довідку про зарахування до університету на денну форму та разом з заявою про відстрочку подати до ТЦК та СП.

    ЯКЩО ВАМ ДО 27 РОКІВ, ТО ВИ МАЄТЕ СТАТУС ПРИЗОВНИКА ТА НЕ ПІДОЯГАЄТЕ МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ВАС МОЖУТЬ ПРИЗВАТИ ТІЛЬКИ НА СТРОКОВУ ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ, АЛЕ НА ПЕРІОД ВОЄННОГО СТАНУ ВОНА ВІДМІНЕНА.

    • Марина Клиент 6 месяцев назад

      Дякую за відповідь! Але якщо син піде в ТЦК, він таким чином признає їх правомірність. Їх же по закону не існує. Як тоді діяти?

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Те, що Ваш син не стоїть на військовому обліку в ТЦК не є підставою для його відрахування. Просто склалася така ситуація, що працівники ВНЗ можуть вчиняти психологічний тиск на Вашого сина, адже на них покладено обов'язок вести персональний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів, але вони можуть його здійснювати лише після того як Ваш син стане на військовий облік в ТЦК.

    Згідно ч.5 статті 34 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" персональний облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів передбачає облік відомостей щодо таких осіб за місцем їх роботи або навчання та покладається на керівників центральних та місцевих органів виконавчої влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій і закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності.

    Згідно пункту 21 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    Взяття громадян на персонально-первинний та персональний військовий облік, а також їх виключення з такого обліку здійснюється лише після взяття (зняття, виключення) зазначених громадян на військовий облік (з військового обліку) у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки.

    Згідно частини 1 статті 46 ЗУ «Про вищу освіту»

    Підставами для відрахування здобувача вищої освіти є:

    1) завершення навчання за відповідною освітньою (науковою) програмою;

    2) власне бажання;

    3) переведення до іншого навчального закладу;

    4) невиконання індивідуального навчального плану;

    5) порушення умов договору (контракту), укладеного між закладом вищої освіти та особою, яка навчається, або фізичною (юридичною) особою, яка оплачує таке навчання;

    6) інші випадки, передбачені законом.

    Отже, згідно законодавства керівники ВНЗ повинні вести персональний військовий облік студентів. Взяти на персональний військовий облік вони можуть лише тоді, коли студент буде стояти на військовому обліку в ТЦК. Тому на Вашого сина і здійснюють психологічний тиск погрожуючи відрахуванням. Але відрахувати його за порушення правил військового обліку не мають права. Проте, працівники ВНЗ можуть повідомити ТЦК, що у них є студент, який не стоїть на військовому обліку, а ті в свою чергу видадуть розпорядження або повістку для прибуття його до ТЦК.

    З повагою, Дерій В.О.!

    Всього доброго!

    Карпенко Андрей Владимирович
    Карпенко Андрей Владимирович 6 месяцев назад

    Адвокат, г. Киев, 25 лет опыта

    Дякую за відповідь! Але якщо син піде в ТЦК, він таким чином признає їх правомірність. Їх же по закону не існує. Як тоді діяти?

    ххх

    По закону кожна особа чоловічої статі має бути на військовому обліку.

    Взяттю на персонально-первинний та персональний військовий облік в державних органах, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах та організаціях підлягають громадяни України з числа:

    ♦ призовників у віці від 16 (у рік досягнення 17-річного віку) до 27 років;

    ♦ військовозобов’язаних та резервістів, які не досягли граничного віку перебування у запасі (у тому числі жінок, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність, а також за власним бажанням жінок, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, перелік яких затверджений Міноборони).

    Взяття громадян на персонально-первинний та персональний військовий облік, а також їх виключення з такого обліку здійснюється лише після взяття (зняття, виключення) зазначених громадян на військовий облік (з військового обліку) у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні дотримуватися Правил військового обліку призовників і військовозобов’язаних (додаток № 2 до Порядку), зокрема:

    ◆ перебувати на військовому обліку:

    1. за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання;
    2. за місцем роботи (навчання);

    Військовий облік ведеться з метою визначення наявних людських мобілізаційних ресурсів та їх накопичення для забезпечення повного та якісного укомплектування Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів спеціального призначення особовим складом у мирний час та в особливий період.

    Військовому обліку підлягають:

    1. призовники від 16 років (у рік досягнення 17-річного віку) до 27 років;
    2. військовозобов'язані та резервісти, які не досягли граничного віку перебування у запасі;
    3. жінки, які мають медичну або фармацевтичну спеціальність;
    4. за власним бажанням - жінки , які мають спеціальність або професію споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, перелік яких затверджений наказом Міністерства оборони України від 11.10.2021 № 313.

    Відповідно до статті 37 Закону взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки України підлягають громадяни України:

    на військовий облік призовників (крім Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки України):

    1. приписані до призовних дільниць;
    2. які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
    3. які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають приписці до призовних дільниць;
    4. звільнені зі служби у військовому резерві, які не виконали обов’язків служби у військовому резерві протягом строків першого та другого контрактів, не проходили строкову військову службу та не досягли 27-річного віку;

    на військовий облік військовозобов'язаних:

    1. звільнені з військової служби в запас;
    2. які припинили альтернативну (невійськову) службу в разі закінчення строку її проходження або достроково відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу";
    3. військовозобов'язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
    4. звільнені зі служби поліцейські, особи начальницького та рядового складу Міністерства внутрішніх справ України, Державного бюро розслідувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (крім осіб, прийнятих на службу цивільного захисту у порядку, визначеному Кодексом цивільного захисту України, до проходження строкової військової служби), Державної кримінально-виконавчої служби України, співробітники Служби судової охорони, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України;
    5. які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають взяттю на облік військовозобов'язаних;
    6. зняті з військового обліку Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України відповідно за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки України;
    7. які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу;
    8. які досягли 27-річного віку під час перебування на військовому обліку призовників;
    9. які звільнені зі служби у військовому резерві та не досягли граничного віку перебування у запасі;
    Крикун Сергій  Павлович
    Крикун Сергій Павлович 6 месяцев назад

    Юрист, г. Днепр, 30 лет опыта

    (https://osvita.ua/legislation/Vishya_osvita/87018/):

    "МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

    № 1/8709-22 від 02 серпня 2022 року

    Керівникам закладів фахової передвищої, вищої освіти

    Про деякі особливості зарахування вступників

    Шановні колеги!

    До Міністерства освіти і науки України надходять звернення від вступників та закладів фахової передвищої, вищої освіти щодо можливості зарахування вступників, які не встигли завершити оформлення військово-облікового документа.

    З метою забезпечення права вступників на отримання фахової передвищої або вищої освіти з урахуванням введення правового режиму воєнного стану Міністерство освіти і науки України рекомендує у разі відсутності у вступника військово-облікового документа (для військовозобов'язаних - військового квитка або тимчасового посвідчення військовозобов'язаного, а для призовників - посвідчення про приписку до призовних дільниць) здійснювати його зарахування для здобуття фахової передвищої, вищої освіти, у тому числі за кошти державного бюджету, на підставі письмового зобов'язання здійснити оформлення військово-облікового документа впродовж шести місяців від початку навчання. Письмове зобов'язання може бути надіслано дистанційно з накладанням кваліфікованого електронного підпису вступника (вступниками з особливо небезпечних або тимчасово окупованих російською федерацією територій України може надсилатись скан/фотокопія заяви без накладання кваліфікованого електронного підпису) з попередженням про відрахування в разі ненадання документів.

    З повагою Перший заступник Міністра Андрій Вітренко".

    "ПОРЯДОК прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2023 році" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0519-23#n14):

    " V. Строки реєстрації заяв, конкурсного відбору та зарахування на навчання...

    Вступники, які отримали рекомендації, мають виконати вимоги до зарахування на місця державного або регіонального замовлення до 18:00 29 серпня;

    зарахування вступників на навчання: за державним або регіональним замовленням проводиться 31 серпня; за кошти фізичних та/або юридичних осіб - не пізніше ніж 30 вересня;..

    XIII. Наказ про зарахування

    1. Накази про зарахування на навчання видаються керівником закладу вищої освіти на підставі рішення приймальної комісії. Накази про зарахування на навчання з додатками до них формуються в ЄДЕБО та оприлюднюються на вебсайті закладу вищої освіти у вигляді списку зарахованих у строки, встановлені в розділі V цього Порядку або відповідно до нього.

    2. Рішення приймальної комісії про зарахування вступника може бути скасоване приймальною комісією у разі виявлення порушень з боку вступника, передбачених пунктом 5 розділу XVI цього Порядку. Наказ про зарахування скасовується в частині, що стосується цього вступника.

    Зараховані особи можуть бути вилучені з наказу про зарахування до закладу вищої освіти за власним бажанням (наказ про зарахування скасовується в частині, що стосується цієї особи).

    3. Якщо особа без поважних причин не приступила до занять протягом 10 календарних днів від дати їх початку, наказ про зарахування скасовується в частині, що стосується цієї особи..."

    "ПОРЯДОК організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...):

    "34. З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють:

    перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки після взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, підрозділах Служби зовнішньої розвідки;...

    надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу (навчання), звільнення з роботи, завершення навчання (відрахування із закладу освіти) до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, підрозділів Служби зовнішньої розвідки повідомлень про зміну облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 4);...

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:...

    8) особисто повідомляти в семиденний строк органам, в яких вони перебувають на військовому обліку, про зміну персональних даних, зазначених у статті 7 Закону України “Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів”, а також надавати зазначеним органам документи, що підтверджують право на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених у статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;".

    ---

    Доброго дня, пані Марино! По-перше, наведений лист МОН України не є нормативно-правовим актом - як за видом (лист, а не наказ), так і за формою (не зареєстрований в Мінюст України), не має юридичної сили, не підлягає до застосування та виконання. По-друге, лист за змістом суперечить наведеному п.34 Порядку організації військового обліку, яким передбачено прийняття на навчання лише після взяття особи (абітурієнта) на військовий облік в РТЦК та СП. По-третє, листом незаконно порушено момент зарахування вступників на навчання (протягом 6 місяців), тоді як зарахування на навчання відповідно до наведеного Порядку прийому на навчання передбачено у визначений час і на підставі наказу про зарахування. По-третє, як зазначено колегами, підстави відрахування з навчання з підстави відсутності військового обліку законодавством не передбачено - навпаки, це ВУЗ незаконно прийняв документи для вступу на навчання, а тепер вчиняє інше правопорушення - погрозою відрахування. По-четверте, після прийняття на навчання ВУЗ зобов'язаний направити до РТЦК та СП повідомлення про принятих на навчання осіб та пояснити РТЦК та СП, на якій підставі особи були прийняті на навчання без відомостей про їх війбсковий облік. По-п'яте, так я син вже навчається, він має право на відтрочку від призову під час мобілізації, при цьому, право по закону (Закону про мобілізацію), а не за рішенням РТЦК та СП (надати чи відмовити у відстрочці) - РТЦК та СП має лише підтвердити право на відстрочку та її оформити. По-шосте, з іншої сторони, син мав, має подати до РТЦК та СП документи, що підтверджують право на відстрочку - подати заяву (під реєстрацію її вручення на своєму примірнику) про підтвердження та оформлення відстрочки, з прикладенням копій документів про навчання. Син буде, скоріше всього, направлений на ВЛК (це право РТЦК та СП), але що не скасовує права на відстрочку; при цьому вважаю за необхідне вимагати реєстрацію вручення заіви про відстрочку до моменту направлення на ВЛК та виконання інших вимог РТЦК та СП.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України