Задайте вопрос юристу

835 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

Уголовное право, 11 ноября 2023, вопрос №96610

Як захищатися від поліцаїв порядному громадянину протизаконно розшукуваному воєнком за сфальшоване ухилення від мобілізації

Спочатку воєнкоми видають протизаконний наказ про те, що всі військовозобов'язані, які не одержали повісток повинні у 10 денний термін від дати видання цього наказу з'явитися до тцк, а потім на підставі того що притомна людина не виконала цього протизаконного наказу вносять її злочинним шляхом до поліцейської бази даних розшукуваних осіб. Тепер на кожному блок-пості та на кожній станції метро, кожного дня при перевірці документів поліцаї можуть здійснювати протизаконне затримання порядної людини, посилаючись на її розшук та свій обов'язок відреагувати на це.
Як у такій ситуації захищатися, їздити на роботу та у інших справах?

Ответы юристов (7)

    Турчин Ярослав Александрович

    ВІТАЮ ВАС, пане Андрій!

    Нажаль є така практика. Як з цим боротись?! - На персональному рівні дуже складно. На державному рівні на це беззаконня очі заплющують.

    Але, на мій погляд кожна особа може встановити собі на телефон застосунок "ДІЯ" і у разі зупинки патрулем поліції завантажити відповідний Витяг про несудимість та відсутність розшуку, який формується майже моментально - і є доказом офіційного НЕ розшуку в розумінні чинного законодавства України та за базами МВС.

    По-перше, поцікавитись підставою перевірки документів.

    У період воєнного стану перевірка документів регулюється: Законом України "Про Національну поліцію" та Постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2021 року № 1456 "Порядок перевірки документів в осіб, огляду речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, службових приміщень і житла громадян під час забезпечення заходів правового режиму воєнного стану" (до речі цікаво виходить з цієї Постанови КМУ... Уряд ще в грудні 2021 року виходить знав про початок війни та готував введення воєнного стану, приймаючи правові механізми для цього?).

    ВІдповідно до пункту 1 частини першої статті 31 Закону України "Про національну поліцію",

    Поліція може застосовувати такі превентивні заходи:

    1) перевірка документів особи;

    Порядок цієї перевірки розкритий у статті 32 Закону України "Про національну поліцію" під назвою "Перевірка документів особи".

    1. Поліцейський має право вимагати в особи пред’явлення нею документів, що посвідчують особу, та/або документів, що підтверджують відповідне право особи, у спосіб, який дає можливість поліцейському прочитати та зафіксувати дані, що містяться в документах, у таких випадках:

    {Абзац перший частини першої статті 32 в редакції Закону № 1231-IX від 16.02.2021}

    1) якщо особа володіє зовнішніми ознаками, схожими на зовнішні ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи, або самовільно залишила місце для утримання військовополонених;

    {Пункт 1 частини першої статті 32 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2123-IX від 15.03.2022 - щодо дії змін див. пункт 2 розділу II}

    2) якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;

    3) якщо особа перебуває на території чи об’єкті із спеціальним режимом або в місці здійснення спеціального поліцейського контролю;

    4) якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений, або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином неможливо;

    5) якщо особа перебуває в місці вчинення правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;

    6) якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення.

    ТОБТО, у разі Вашої зупинки патрулем поліції і вимогою пред"явити документи, Ви маєте право поцікавитись підставою для перевірки документів, визначеною частиною першою статті 32 Закону України "Про Національну поліцію".

    По-друге. У разі, якщо Вам вкажуть, що Ви схожі на особу, яка перебуває у розшуку, запропонуйте назвати прізвище, ім"я та по батькові особи, на яку Ви схожі на їх думку і яка перебуває у розшуку та перевірити чи дійсно така особа є в розшуку за офіційним сайтом МВС.

    Якщо будуть відмовлятися, скажіть, що в їх діях Ви вбачаєте ознаки дисциплінарного проступку працівника поліції або навіть склад кримінального правопорушення (стаття 365 Кримінального кодексу України, перевищення влади або службових повноважень працівником правоохоронного органу), і запропонуйте прослідувати не куди Вони хочуть, а прослідувати до місцевого оперативного підрозділу (управління, відділу, сектору) внутрішньої безпеки Департаменту внутрішньої безпеки Національної поліції України для фіксування факту перевищення службових повноважень та дисциплінарного порушення працівниками поліції.

    По-третє. В жодному разі не давайте в руки поліціянтам чи супроводжуючим їх "активістам", працівникам ТЦК та СП тощо. паперові документи. В крайньому випадку хай перевіряють документ в "ДІЇ".

    Гаряча лінія Національної поліції 0-800-50-02-02 з 8-00 до 20-00.

    По-четверте.

    Щодо тлумачення поняття "розшук", то Постановою Кабінету Міністрів України від 14.11.2018 р. № 1024 (в редакції постанови КМУ від 15.08.2023 р. № 866) затверджене Положення про єдину інформаційну систему Міністерства внутрішніх справ передбачено доступ ЄІС МВС лише до 1) розшуку підозрюваних, обвинувачених (підсудних) осіб, які ухиляються від відбування покарання або вироку суду та 2) до розшуку безвісти зниклих.

    Інші розшуки ЄІС МВС не передбачені, незважаючи на приписи кількох законів. ЯК то кажуть, хто УРЯДУ лікар?

    Раніше існуючий "розшук осіб, що переховуються від органів влади" був передбачений Положенням про Інтегровану інформаційно-пошукову систему органів внутрішніх справ України, затвердженого наказом Міністерства внутрішніх справ України, затвердженим наказом МВС - яке втратило чинність 08.02.2022 р.

    ТОМУ, розшук осіб, які переховуються від органів влади в рамках ЄІС МВС є сумнівним та таким, що не відповідає чинному правовому регулюванню питання ЄІС МВС, хоча і фактично досі існує на рівні КПК та ЗУ "Про ОРД".

    https://mvs.gov.ua/uk/activity/rozsuk/rozsuk-osib-...

    Якщо під час досудового розслідування місцезнаходження підозрюваного невідоме, то слідчий, прокурор оголошує його розшук відповідно до вимог частини першої статті 281 Кримінального процесуального кодексу України (КПК України).

    Підозрюваний - це особливий процесуальний статус фігуранта кримінального провадження після вручення йому підозри у вчиненні кримінального правопорушення в порядку, визначеному КПК України.

    Відповідно до пункту 4 частини третьої статті 14 Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність", Прокурор в межах своєї компетенції: дає письмові вказівки про проведення оперативно-розшукових заходів з метою попередження та виявлення кримінальних правопорушень, про розшук осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, ухиляються від відбування кримінального покарання, безвісно відсутні.

    ОТЖЕ, відповідно до Закону України "Про оперативно-розшукову діяльність" вказівку про розшук осіб, які переховуються від орагнів досудового розслідування дає ПРОКУРОР... не воєнком (керівник ТЦК), не слідчий, не оперативний уповноважений органу дізнання чи оперативного супроводу, а ПРОКУРОР.

    Єдине, що може "воєнком", це звернутись до поліції з клопотанням про доставку особи для складення матеріалів справи про адміністративне правопорушення.

    Згідно абз. 2 п. 56 Постанови Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 “Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів” національна поліція за зверненням ТЦК та СП, органів СБУ здійснює адміністративне затримання та доставлення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    Кодекс України про адміністративні правопорушення регулює питання адміністративного затримання.

    Згідно ст. 260 КУпАП у випадках, прямо передбачених законами України, з метою припинення адміністративних правопорушень, коли вичерпано інші заходи впливу, складення протоколу про адміністративне правопорушення у разі неможливості складення його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, забезпечення своєчасного і правильного розгляду справ та виконання постанов по справах про адміністративні правопорушення допускаються адміністративне затримання особи.

    Згідно ст.235 КУпАП ТЦК та СП розглядають справи про такі адміністративні правопорушення:

    • про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
    • про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію
    • про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності.

    Згідно п.1 ч.2 ст.262 КУпАП адміністративне затримання провадиться Національною поліцією … при порушенні призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, порушенні законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

    Згідно п.1 ч.2 ст.262 КУпАП про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються:

    • дата і місце його складення;
    • посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол;
    • відомості про особу затриманого;
    • час і мотиви затримання.

    Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим.

    У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються:

    • родичі,
    • центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги (крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника)
    • роботодавець (на прохання).
    На який строк може здійснюватись адміністративне затримання?
    Згідно ст.26 КУпАП адміністративне затримання особи, яка вчинила адміністративне правопорушення, може тривати не більш як три години. Часті випадки, що утримують осіб до 48 годи, начебто з метою встановлення особи. Це - злочин. Бо по-перше особу мають утримувати не в ТЦК, а в поліції, по-друге - ТЦК не наділений повноваженнями встановлювати особу, а крім того - якщо людина пред"явила документ в ДІЇ, який "особина у формі поліцейського" може перевірити за допомогою доступу до своєї бази ЄІС МВС, то мова про встановлення особи йти не може. У разі затримання більше 48 годи - можна звертатись до слідчого судді з питанням про незаконне обмеження волі.

    Згідно п.9 ч.1 ст.23 Закону України «Про Національну поліцію» поліція відповідно до покладених на неї завдань доставляє у випадках і порядку, визначених законом, затриманих осіб, підозрюваних у вчиненні кримінального правопорушення, та осіб, які вчинили адміністративне правопорушення.

    Згідно ч.3 ст.38 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» органи Національної поліції України у встановленому законом порядку зобов’язані за зверненнями ТЦК та СП, органів СБУ доставити до таких ТЦК та СП, органів СБУ осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП.

    Тобто доставлення до ТЦК та СП уповноважена здійснювати Національна поліція України за зверненням ТЦК та СП.

    В якому порядку здійснюється доставлення особи до ТЦК та СП?

    Згідно ч. 1 ст. 259 КУпАП з метою складення протоколу про адміністративне правопорушення в разі неможливості скласти його на місці вчинення правопорушення, якщо складення протоколу є обов’язковим, порушника може бути доставлено в поліцію, в підрозділ ВСП у ЗСУ, до територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Чи може поліція застосувати фізичну силу для доставлення до ТКЦ та СП?

    Згідно ст. 44 Закону України “Про Національну поліцію” поліцейський може застосовувати фізичну силу, у тому числі спеціальні прийоми боротьби (рукопашного бою), для забезпечення особистої безпеки або/та безпеки інших осіб, припинення правопорушення, затримання особи, яка вчинила правопорушення, якщо застосування інших поліцейських заходів не забезпечує виконання поліцейським повноважень, покладених на нього законом.

    Що робити у ситуації затримання?

    1. Зафіксувати дані поліцейського.

    Згідно ч.3 ст.18 Закону України «Про Національну поліцію» звертаючись до особи, або у разі звернення особи до поліцейського, поліцейський зобов’язаний назвати своє прізвище, посаду, спеціальне звання та пред’явити на її вимогу службове посвідчення, надавши можливість ознайомитися з викладеною в ньому інформацією, не випускаючи його з рук.

    2. Дізнатись причину затримання.

    Для підтвердження причини звернення співробітники поліції повинні пред’явити звернення ТКЦ та СП, що передбачено ПКМУ № 1487, в якому має вказуватись Ваше прізвище. Крім того, у протоколі має вказуватись, що причиною затримання є звернення керівника ТЦК та СП з метою затримання і доставлення громадянина, прізвище якого вказане у зверненні, до ТЦК та СП для складання протоколу і розгляду адміністративної справи про порушення статей 210, 210-1 КУпАП. Це є єдина законна причина затримання та доставлення людини до ТЦК та СП.

    3. Вимагати складання протоколу та забезпечення Вашого права на правову допомогу (згідно ст.261 КУпАП).

    ОТЖЕ, Ви маєте повне право не пред"являти свої документи будь-якій особі, навіть працівнику поліції, якщо Він Вам не назве один із пунктів ст. 32 Закону України "Про Національну поліцію", який є підставою для перевірки документів.Казки в стилі "а звідки я дізнаюся, що Ви громадянин України?" - хай залишать собі.Усі розмови та події Ви маєте право фіксувати на відеозаписуючі пристрої, в тому числі проводити онлайн-трансляцію, щоб ці записи потім не були протиправно знищені.Якщо до Вас буде застосована сила невстановленими особами у формі чи камуфляжі - Ви маєте право у випадку якщо це 2 особи - наносити такі самі пошкодження, якщо 3 особи та більше - будь-які пошкодження аж до смертельних та вбиства в рамках необхідної самооборони. "Особина у формі", яка не представилася належним чином, не пред"явила для огляду та фіксації своє посвідчення і нагрудний жетон з № - не може розглядатися як працівник правоохоронного органу при дослідженні ситуації з нанесенням йому пошкоджень, аж до смертельних чи вбивства в рамках необхідної самооборони.

    Маю надію, що моя відповідь допоможе Вам вирішити Ваше питання.

    З повагою, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Андрій Клиент 5 месяцев назад

    Дякую Вам за таку грунтовну відповідь, пане Ярославе.

    • Турчин Ярослав Александрович

      Дякую Вам на доброму слові, пане Андрій! Як то кажуть - чим можу.

      • Андрій Клиент 5 месяцев назад

        Коли я показую поліцаям витяг про відсутність розшуку, то вони кажуть, що це витяг лише про кримінальні судимості та розшук, а я, начебто перебуваю в адміністративному розшуку, який у цьому витягу не відображений. Я їм кажу, що не існує адміністративного розшуку, а вони стверджують, що існує. Що робити і казати у такій ситуації?

        • Турчин Ярослав Александрович

          А шановні майбутні мобілізовані, а нині полісмени не були так ласкаві повідомити, яким нормативно-правовим актом передбачено адміністративний розшук?

          Аналогічно доречі можна поцікавитись у Міністерства внутрішніх справ України шляхом запиту на публічну інформацію.

          Наскільки я знаю, особини у формі з серіалу "Поліцейська академія" (США) ще не мають статусу офіційних тлумачів законодавства України. В законі про нацполіцію йдеться про розшук у розумінні законів України. Зокрема Кримінального процесуального кодексу України.

          В Кодексі України про адмін.правопорушення НЕМАЄ поняття та інституту РОЗШУКУ особи. Доставка є, тимчасове затримання є... РОЗШУКУ - НЕМАЄ.

          Аналогічної думки притримується і мій колега адвокат Роман Смутін у своєму коментарі каналу 1+1.

          https://tsn.ua/ukrayina/rozshuk-prizovnikiv-chi-mo...

          Але враховуйте, що зелень вчора наприймала у вигляді змін і що подописують в прийнятий закон на Банковій - ніхто не знає. Ходять чутки, що офіційно не існуючим як юридичні особи публічного права чи їх відокремлені підрозділи - ТЦК та СП нададуть право перевіряти документи у тих, хто їм здається схожим на військовохобов"язаних.

          Це було очікувано. Тримайтесь там в Україні.

        • Турчин Ярослав Александрович

          Дивно. А ось суддя районнного суду Херсонської області у 2019 році стверджував іменем України, що не існує адміністративного розшуку?

          https://zakononline.com.ua/court-decisions/show/84...

          Розшук правопорушника, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення, не передбачено, повідомити правопорушника про час та місце розгляду справи не має можливості, оскільки останній відсутній за місцем проживання та місцезнаходження останнього невідоме, а за таких обставин слід направити протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 з додатками на доопрацювання до Високопільського відділення Бериславського відділу поліції ГУНП в Херсонській області, для встановлення місця знаходження правопорушника та доставлення в судове засідання.

        • Турчин Ярослав Александрович

          А це прям на офіційному сайті Полтавської районної військово-цивільної адміністрації таке пишуть. Прям якась зрада, чесне слово)))

          https://poltava-rda.gov.ua/news/1686297285/


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України