Задайте вопрос юристу

880 юриста готовы ответить сейчас

Ответ за ~15 минут

Задать вопрос на сайте

06 декабря 2023, вопрос №98296 240₴

Як правильно придбати Благодійній організації автомобіль фізичній особі ( військовий ЗСУ) ?

До благодійної організації звернувся військовий з проханням придбати йому автомобіля, як правильно його оформити і провести кошти. Які для цього потрібні документи? І чи можливо це? Адже автомобіль буде придбано не на ВЧ, а особисто військовому?

Ответы юристов (3)

    Айвазян Юрій Климентійович
    33.3%

    Доброго дня, Євгенія!

    На схоже питання я Вам вже колись відповідав. Якщо Ви від імені БФ отримуєте авто для потреб тої чи іншої військової часттини, БФ так або інакше повинен передати це авто на баланс такої в/ч. А вже потім шукати можливості закріплення цього авто за конкретним військовослужбовцем. Шансів, що це відбудеться гладко не так вже і багато. Я неодноразово зіткався з випадками, коли військовослужбовці через це, мали великі проблеми зі своїми командирами.

    Тому, перш ніж таке робити, варто напевно знати, що з командиром частини є грунтовні домовленності з цього приводу. В іншому випадку конфлікту не минути.

    Нижче подаю Вам загальний порядок перевезення та передачі авто у вигляді гуманітарної допомоги ЗСУ.

    Для потреб ЗСУ авто потрібно ввозити як гуманітарну допомогу. Це регулюється Законом України №1192-XIV «Про гуманітарну допомогу» і Постановою КМУ № 174 «Деякі питання пропуску гуманітарної допомоги через митний кордон України в умовах воєнного стану».

    Підставою для цього може бути лист від громадської або благодійної організації, адресований керівникам Обласної військової адміністрації та Державної митної служби в області, через яку ввозитимуть авто. До організації, своєю чергою, повинна звернутися військова частина з офіційним листом-запитом про потребу в транспортному засобі. І лише після цього починають відбуватися всі процеси, пов’язані з купівлею, доставкою та передачею авто.

    Першим етапом після пошуку необхідного авто, буде його купівля та оплата.

    Є два способи оплати авто за кордоном готівкою та банківським переказом.

    Перший — простіший, проте має кілька недоліків: існує обмеження на ввезення готівки на територію Євросоюзу (не більше як 10 тисяч євро на особу), а також в такому випадку важко підтвердити факт оплати та прозвітувати перед донорами.

    Другий метод також має як плюси, так і мінуси. Наприклад, якщо авто оплачує фізособа, є обмеження по сумі переказу. Якщо ж платником є юрособа, то це потребує великої кількості документів, підписаних контрактів із продавцями, на які всі продавці погоджуються. З плюсів — це можливість можна купити валюту по офіційному курсу Нацбанку, а також придбати авто без сплати ПДВ — а це можливість зекономити на понад 20% від вартості машини.

    Після оплати автомобіля ви отримаєте від продавця договір купівлі-продажу або рахунок, а також реєстраційні документи на автомобіль.

    Після оформлення експорту на європейській стороні контрольно-пропускного пункту потрібно задекларувати автомобіль в Україні. Це відбувається по спрощеній процедурі безпосередньо на контрольно-пропускному пункті.

    Водію, який перетинатиме кордон на автомобілі чи перевозитиме його, необхідно заповнити декларацію про перелік товарів, що визнаються гуманітарною допомогою. Це можна зробити онлайн в особистому кабінеті на сайті Державної митної служби або спеціально створеному сервісі Державної системи гуманітарної допомоги.

    Після заповнення форми ви отримаєте спеціальний код. Цей унікальний електронний ідентифікатор необхідно надати працівнику української митниці вже на КПП. Також необхідно надати усі документи (листи та звернення), щоб підтвердити мету ввезення та ідентифікувати отримувача гуманітарної допомоги.

    Копію спрощеної митної декларації слід надіслати в банк, який здійснював переказ коштів за кордон, для підтвердження ввезення оплаченого товару. В іншому випадку можуть бути проблеми під час державного фінансового контролю діяльності підприємства чи організації.

    Після перетину кордону автомобіль має отримати українські номерні знаки. Для автомобілів, ввезених як гуманітарна допомога, передбачена процедура тимчасової реєстрації. У разі, якщо авто ввезене громадською організацією чи благодійним фондом, саме вони повинні звернутися із заявою до будь-якого Сервісного центру МВС. Чинне законодавство дає можливість зареєструвати такий автомобіль лише тимчасово.

    Якщо громадська організація чи благодійний фонд реєструють на себе автомобіль вперше, в Сервісному центрі додатково попросять надати статутні документи, а також відомості про керівництво.

    При передачі транспортного засобу слід обов’язково скласти Акт прийняття-передання між громадською організацією та військовою частиною. Цей документ разом із тимчасовим свідоцтвом про реєстрацію буде підставою для користування автомобілем військовою частиною, а також підтвердженням того, що гуманітарна допомога використовується за призначенням.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    33.3%

    Доброго дня!

    Якщо Благодійний фонд ввозитиме авто із-за кордону - передати відразу військовому не зможе. Дане авто спочатку потрібно поставити на тимчасову реєстрацію в сервісному центрі МВС (це робить благодійний фонд або військова частина), а потім воно передається актом прийому-передачі військовослужбовцю.

    Для перетину кордону необхідно підготувати спеціальну декларацію. Отримувачем гуманітарної допомоги є юридична особа. Тимчасова реєстрація авто відбувається на підставі митної декларації. Так як військовослужбовець є набувачем гуманітарної допомоги, а не отримувачем, відповідно він не зможе поставити авто на облік.

    Пропуск через митний кордон та митне оформлення гуманітарної допомоги у вигляді транспортних засобів для осіб, визначених відповідно до частини другої статті 6 Закону України “Про гуманітарну допомогу”, здійснюється без письмового підтвердження від таких осіб. Цільове використання таких транспортних засобів підтверджується звітом про наявність та розподіл гуманітарної допомоги, поданим відповідно до Порядку.

    Якщо авто буде придбано в Україні - його можна предати відразу військовому. Для цього потрібно оформити договір купівлі-продажу та тристоронній акт приймання-передачі транспортного засобу (благодійної допомоги) – у трьох примірниках. Однією стороною в акті виступає власник транспортного засобу – Продавець. Другою стороною є благодійний фонд – Покупець. Третьою стороною є військовослужбовець – Одержувач.

    У договорі куплі-продажу повинні бути прописані вартість транспортного засобу та зобов’язання БФ оплатити авто за ціною, визначеною у договорі та безоплатно передати як благодійну допомогу на потреби військової частини/військовослужбовцю.

    Постановкою на облік займатиметься уже безпосередньо новий власник – військовослужбовець, після підписання акту передачі.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Токмач Галина Миколаївна
    33.3%

    Вітаю!

    1. Чинне законодавство не забороняє БО придбавати вживаний автомобіль у фіз. особи. Питання лише в дотриманні цільового характеру витрат БО згідно пп. 133.4.2. п. 133.4. ст. 133 Податкового кодексу, згідно якого доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.

    Також необхідно звернути увагу на те, що згідно п. 173.3. ст. 173 Податкового кодексу БО може в певних випадках виступати як податковий агент продавця автомобілю.

    2. Щодо оформлення документів, звертаю увагу на п. 8 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 7 вересня 1998 р. N 1388 з наступними змінами і доповненнями. Згідно вказаної норми документами, що підтверджують правомірність придбання транспортних засобів, їх складових частин, що мають ідентифікаційні номери, є, зокрема, оформлені в установленому порядку:- договори, укладені на товарних біржах на зареєстрованих в уповноваженому органі МВС бланках; - укладені та оформлені безпосередньо в сервісних центрах МВС у присутності адміністраторів таких органів договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб; - нотаріально посвідчені договори купівлі-продажу (міни, поставки), дарування транспортних засобів, а також інші договори, на підставі яких здійснюється набуття права власності на транспортний засіб.

    На підставі відповідним чином укладеного договору та після подання передбачених вказаним Порядком документів (договір, техпаспорт тощо), сплати необхідних платежів, автомобіль може бути зареєстровано у сервісному центрі МВС на ім'я БО.

    3. При наступній передачі транспортного засобу бенефіціару звертаю увагу на необхідність дотримання БО вимог п. 181.1. ст. 181 Податкового кодексу, згідно якої у разі якщо загальна сума від здійснення операцій з постачання товарів/послуг, що підлягають оподаткуванню згідно з цим розділом, у тому числі з використанням локальної або глобальної комп'ютерної мережі, нарахована (сплачена) такій особі протягом останніх 12 календарних місяців, сукупно перевищує 1000 гривень (без урахування податку на додану вартість), така особа зобов'язана зареєструватися як платник податку у контролюючому органі за своїм місцезнаходженням. З податкової практики видно, що, навіть не зважаючи на звільнення від оподаткування такої благодійної допомоги, операція з її передачі у власність бенефіціара буде вважатись операцією з постачання товарів, що підлягають оподаткуванню, і БО повинна контролювати розмір таких операцій, оскільки може стати зобов'язаною зареєструватись платником ПДВ з витікаючими наслідками.

    Також при передачі вказаної благодійної допомоги у власність бенефіціара необхідно слідувати вимогам пп. 197.1.15. п. 197.1. ст. 197 Податкового кодексу, яка вказує, що на товари, які надходять як благодійна допомога від вітчизняних благодійників за цілями, визначеними статтею 3 Закону України "Про благодійну діяльність та благодійні організації", поширюються правила маркування. Маркування проводиться шляхом нанесення напису "Благодійна допомога. Продаж заборонено" на етикетку, ярлик або безпосередньо на зовнішню або внутрішню упаковку товару. Під час маркування товарів благодійної допомоги може використовуватися символіка благодійної організації та благодійника. Товари маркуються таким чином, щоб під час огляду упаковки або безпосередньо товарів напис було видно повністю і чітко. Товари благодійної допомоги маркуються благодійниками, які надають таку допомогу.

    4. Вважаю можливим і оформлення транспортного засобу відразу на бенефіціара, при цьому БО може виступити благодійником у виконанні зобов'язання по оплаті ТЗ (за умови дотримання пп. 133.4.2. п. 133.4. ст. 133 Податкового кодексу). Такий правочин може бути оформлений 3-стороннім договором купівлі-продажу або 2-стороннім договором купівлі-продажу на користь третьої особи, при цьому можливе додаткове оформлення договору про надання благодійної допомоги у вигляді оплати за одним із вказаних вище договорів. У цих документах можуть бути прописані відповідний статус та обов'язки БО, бенефіціара, цільовий характер відповідних витрат.

    5. В залежності від особи бенефіціара, інших факторів можливі певні коригування щодо наданих консультацій.


Похожие вопросы


Кодексы Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України