Начните консультацию с юристом онлайн
Добрий день.
В 2021 році брав позику у фізичної особи під заставу авто. Все нотаріально завірили.
В 2023 році на користь вже іншого позикодавця було винесене рішення про стягнення заборгованості з мене. Окрім арешту моїх рахунків також було винесена постанова про оголошення авто в розшук, незважаючи на те, що це авто вже в заставі на іншу людину ще з 2021 року.
Питання:
- Які зараз можливі алгоритми дій (якщо з першим кредитором в нас є домовленість, що поки жодних дій він не чинить).
- Чи можу я продовжувати користуватись автомобілем і які це несе ризики?
Прошу описати відповідь текстом, і також я додатково звернусь на усну платну консультацію.
Похожие вопросы
Кодексы Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНовое в блогах Юристи.UA
Ответы юристов (3)
Адвокат, г. Николаев, 33 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Владиславе!
Відповідно до статті 1 Закону України "Про заставу":
"Застава - це спосіб забезпечення зобов'язань, якщо інше не встановлено законом.
В силу застави кредитор (заставодержатель) має право в разі невиконання боржником (заставодавцем) забезпеченого заставою зобов'язання або в інших випадках, встановлених законом, одержати задоволення з вартості заставленого майна переважно перед іншими кредиторами.
Застава виникає на підставі договору, закону або рішення суду".
Стаття 16 Закону України "Про заставу" зазначає натупне:
Право застави виникає з моменту укладення договору застави, а в разі, коли договір підлягає нотаріальному посвідченню - з моменту нотаріального посвідчення цього договору, якщо інше не встановлено законом. Якщо предмет застави відповідно до закону чи договору повинен знаходитись у заставодержателя, право застави виникає в момент передачі йому предмета застави. Якщо таку передачу було здійснено до укладення договору, - то з моменту його укладення.
Реєстрація застави не пов'язується з моментом виникнення права застави та не впливає на чинність договору застави".
Згідно зі статтею 51 Закону України «Про виконавче провадження»:
"1. Для задоволення вимог стягувачів, які не є заставодержателями, стягнення на заставлене майно боржника може бути звернено у разі, якщо:
1) право застави виникло після ухвалення судом рішення про стягнення з боржника коштів;
2) вартість предмета застави перевищує розмір заборгованості боржника заставодержателю;
3) наявна письмова згода заставодержателя".
Відповідно до частини 5 статті 18 Закону України «Про виконавче провадження»:
"Під час виконання рішень виконавець має право на безпосередній доступ до інформації про боржників, їхнє майно, доходи та кошти, у тому числі конфіденційної, яка міститься в державних базах даних і реєстрах, у тому числі електронних. Порядок доступу до такої інформації з баз даних та реєстрів встановлюється Міністерством юстиції України разом із державними органами, які забезпечують їх ведення".
Згідно зі статтею 36 вищезгаданного Закону:
"1. У разі відсутності відомостей про місце проживання, перебування боржника - фізичної особи, а також дитини за виконавчими документами про відібрання дитини виконавець звертається до суду з поданням про винесення ухвали про розшук боржника або дитини.
2. Розшук боржника - юридичної особи, майна боржника організовує виконавець шляхом подання запитів до відповідних органів, установ або проведення перевірки інформації про майно чи доходи боржника, що міститься в базах даних і реєстрах, та перевірки майнового стану боржника за місцем проживання (перебування) або його місцезнаходженням.
3. У разі необхідності розшуку транспортного засобу боржника виконавець виносить постанову про такий розшук, яка є обов’язковою для виконання поліцією.
Тимчасове затримання та зберігання поліцією на спеціальних майданчиках чи стоянці виявленого за результатами розшуку транспортного засобу боржника здійснюються в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Розшук транспортного засобу боржника припиняється в разі його виявлення, про що виконавцем не пізніше наступного робочого дня виноситься постанова про зняття майна з розшуку.
4. Витрати, пов’язані з розшуком боржника, майна боржника та його зберіганням, дитини за виконавчими документами про відібрання дитини, стягуються з боржника у порядку, встановленому цим Законом".
Отже, якщо Ви будете користуватись авто при тому, що воно оголошено у розшук, то при затриманні воно буде передано для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку тимчасового зберігання.
Усі витрати на доставлення авто на спеціальний майданчик чи стоянку за допомогою евакуатора та зберігання транспортного засобу будуть включені виконавцем до витрат виконавчого провадження та підлягати стягненню з Вас.
Надалі авто буде вилучено зі спеціального майданчика чи стоянки тимчасового зберігання з метою реалізації арештованого майна. Для визначення вартості майна – транспортного засобу, на платній основі виконавець залучає суб’єкта оціночної діяльності.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, г. Полтава, 4 года опыта
Общаться в чатеДоброго дня, Владиславе!
Розшук майна боржника – є заходом примусового виконання рішень суду та інших органів, передбачених статтею 3 Закону України «Про виконавче провадження».
У відповідності до вимог ч. 5 ст. 18 Закону України «Про виконавче провадження», під час виконання рішень виконавець має право на безпосередній доступ до інформації про боржників, їхнє майно, доходи та кошти. На підставі отриманої інформації, державний виконавець накладає арешт на майно, у даному випадку транспортний засіб боржника та, у разі необхідності, керуючись ч. 3 ст. 36 Закону України «Про виконавче провадження» вживає заходів щодо розшуку транспортного засобу боржника. Відтак, відповідні постанови державного виконавця направляються для їх виконання до сервісних центрів Міністерства внутрішніх справ України та до Головних управлінь Національної поліції відповідно. Відомості про оголошені у розшук транспортні засоби вносяться до відповідних баз.
Після затримання транспортний засіб передається для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку тимчасового зберігання. Витрати на доставлення транспортного засобу на спеціальний майданчик чи стоянку за допомогою спеціальних автомобілів – евакуаторів та зберігання транспортного засобу включаються державним виконавцем до витрат виконавчого провадження та підлягають стягненню з боржника.
В подальшому, транспортний засіб вилучається зі спеціального майданчика чи стоянки тимчасового зберігання з метою реалізації арештованого майна. Для визначення вартості майна – транспортного засобу, на платній основі виконавець залучає суб’єкта оціночної діяльності – суб’єкта господарювання.
Вам потрібно домовитись із позикодавцем про реструктуризацію боргу. Якщо Вам це вдасться - стягувач може подати письмову заяву про повернення виконавчого документа, яка буде підставою для зняття арешту з майна.
Якщо позикодавець відмовляється йти Вам на зустріч та арешт накладено без суду, а на підставі виконавчого напису нотаріуса - можливо є сенс подати до суду позовну заяву про визнання виконавчого напису таким, що не підлягає виконанню.
Якщо Ви продовжите користуватися авто, яке перебуває у розшуку - при зупинці працівниками поліції, Ваш транспортний засіб буде тимчасово затримано шляхом його блокування або доставлення для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку.
Порядок тимчасового затримання працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції транспортних засобів та їх зберігання затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 р. № 1102 https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1102-2008-%D0%...
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Бажаю успіхів!
Юрист, г. Киев, 9 лет опыта
Общаться в чатеДоброго дня, я вам не рекомендую їздити на машині поки ви не закриєте свій борг. У разі зупинки поліції, авто буде вилучено а потім продано в рахунок погашення боргу. Що авто є в заставі у іншого, це не звільняє його від реалізації на аукціоні. Тому, вам треба вирішити питання з виконавчим провадженням, або ви залишитися без авто.
Реалізація майна, на яке звернено стягненняДля участі в електронному аукціоні (аукціоні за фіксованою ціною) учасник:
→ проходить процедуру реєстрації на Веб-сайті;
→ подає заявку на участь в електронному аукціоні за кожним лотом окремо;
→ сплачує гарантійний внесок на рахунок організатора та виконує інші вимоги, визначені Порядком. Організатор розміщує повні реквізити для сплати гарантійного внеску стосовно кожного лота шляхом їх зазначення в квитанції, що автоматично формується системою в особистому кабінеті учасника при подачі заявки на участь у аукціоні за певним лотом (пункт 3 розділу IV Порядку).
Проведення електронного аукціонуЕлектронний аукціон розпочинається у визначений в інформаційному повідомленні про електронний аукціон день. Електронний аукціон проводиться протягом одного робочого дня з 9-ї до 18-ї години.
Усі учасники, що були зареєстровані організатором, мають онлайн доступ до перебігу електронного аукціону. Учасники висувають свої цінові пропозиції щодо лота. Цінова пропозиція подається через Веб-сайт з кроком підвищення ставки, зазначеним у повідомленні про електронний аукціон. Переможцем електронного аукціону визнається учасник, від якого на момент завершення електронного аукціону надійшла найвища цінова пропозиція (при звичайному перебігу аукціону або через особливу ставку). Якщо один із учасників запропонував придбати майно за стартовою ціною і пропозицій щодо купівлі майна від інших учасників не надійшло, майно продається за стартовою ціною.
Увага!!! З 24 лютого 2022 року, відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану", в Україні введено режим воєнного стану!Міністерством юстиції України видано наказ від 10.06.2022 № 2343/5, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 13 червня 2022 р.
за № 634/37970 "Деякі питання примусової реалізації арештованого майна у виконавчому провадженні в період воєнного стану", відповідно до якого:
Електронні аукціони (аукціони за фіксованою ціною) з реалізації арештованого майна, яке знаходиться на території, включеній до Переліку територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні), затвердженого Мінреінтеграції за погодженням з Міноборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій (далі - Перелік), або яка була включена до Переліку з моменту його затвердження, та переданого на реалізацію державними виконавцями органів державної виконавчої служби та приватними виконавцями до набрання чинності Наказом, підлягають зупиненню Організатором електронних аукціонів, аукціонів за фіксованою ціною та можуть бути поновлені в порядку, визначеному цим Наказом.
Формування нових лотів, поновлення електронних аукціонів (аукціонів за фіксованою ціною), зупинених відповідно до пункту 2 цього Наказу, здійснюються за заявкою державного виконавця відділу державної виконавчої служби або приватного виконавця за умови, що станом на дату такої заявки:
територіальна громада, на території якої знаходиться арештоване майно, не включена до Переліку;
державний виконавець органу державної виконавчої служби або приватний виконавець має доступ до автоматизованої системи виконавчого провадження відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 04 квітня 2022 року № 1310/5 "Деякі питання доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного реєстру приватних виконавців України у період воєнного стану", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 квітня 2022 року за № 381/37717;
державним виконавцем органу державної виконавчої служби або приватним виконавцем здійснено перевірку майна на предмет його цілісності, про що складено акт, копію якого долучено до заявки.
Інформація про державних виконавців органів державної виконавчої служби або приватних виконавців, які мають доступ до автоматизованої системи виконавчого провадження відповідно до наказу Міністерства юстиції України від 04 квітня 2022 року № 1310/5 "Деякі питання доступу до автоматизованої системи виконавчого провадження та Єдиного реєстру приватних виконавців України у період воєнного стану", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 квітня 2022 року за № 381/37717, надається Організатору Департаментом державної виконавчої служби Міністерства юстиції України по мірі її оновлення.
У разі включення до Переліку відповідної територіальної громади, на території якої знаходиться арештоване майно, виставлене на електронний аукціон (аукціон за фіксованою ціною), Організатор зупиняє проведення електронного аукціону (аукціону за фіксованою ціною).
Після виключення такої територіальної громади з Переліку поновлення електронних аукціонів (аукціонів за фіксованою ціною) здійснюється відповідно до пункту 3 цього Наказу.
Поновлення електронних аукціонів з реалізації предмета іпотеки відбувається з урахуванням вимог Закону України "Про іпотеку".
У період дії воєнного стану та в тридцятиденний строк з дати його припинення або скасування електронні аукціони з реалізації нерухомого майна, що належить фізичним особам та перебуває в іпотеці за споживчими кредитами, не проводяться (крім випадків, визначених абзацом другим пункту 5-2 розділу VI "Прикінцеві положення" Закону України "Про іпотеку").
Організатор зобов'язаний негайно припинити електронний аукціон (аукціон за фіксованою ціною) та зняти майно з реалізації у разі надходження від державного виконавця або приватного виконавця документа виконавчого провадження (постанови або акта), у якому зазначено про примусове вилучення майна в умовах правового режиму воєнного стану, безоплатну передачу органами державної виконавчої служби конфіскованого майна відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 26 лютого 2022 року № 186-р "Про передачу майна для потреб Збройних Сил" або інші обставини, що унеможливлюють реалізацію майна (пошкодження, знищення майна тощо).
Учасники електронних аукціонів (аукціонів за фіксованою ціною), зупинених у зв'язку із введенням правового режиму воєнного стану, яким на підставі письмової заяви було повернуто гарантійні внески, мають право взяти участь у проведенні електронних аукціонів (аукціонів за фіксованою ціною) після їх поновлення, повторно сплативши гарантійні внески.
Під час дії правового режиму воєнного стану усі документи, які подаються згідно з вимогами цього наказу, надсилаються за допомогою інформаційно-телекомунікаційних засобів із використанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України "Про електронні довірчі послуги".
Проведення аукціоні за фіксованою ціноюАукціон за фіксованою ціною проводяться протягом одного робочого дня з 9-ї до 18-ї години.
Реалізація за фіксованою ціною застосовується щодо майна, оціночна вартість якого не перевищує 30 мінімальних розмірів заробітної плати. Реалізація за фіксованою ціною не застосовується до нерухомого майна, транспортних засобів, повітряних, морських та річкових суден незалежно від вартості такого майна (абзац другий статті першої Закону).
Рішення про реалізацію майна за фіксованою ціною приймається виконавцем, який готує заявку на реалізацію арештованого майна, якщо майно відповідає вищезазначеним критеріям, керуючись принципом максимальної ефективності (реалізація майна за найбільшою ціною у найкоротший строк).
При реалізації майна за фіксованою ціною гарантійний внесок учасником не сплачується.
Реалізація майна за фіксованою ціною здійснюється за стартовою ціною лота, що фіксується на період реалізації, та не передбачає підвищення ціни під час аукціону. Якщо протягом цього строку майно не реалізовано, воно виставляється на повторний аукціон за ціною, що становить 75 відсотків його вартості, визначеної в порядку, установленому статтею 57 Закону.
У разі повторної нереалізації майна майно виставляється на третій аукціон за 50 відсотків його вартості, визначеної в порядку, встановленому статтею 57 Закону.
Покупцем майна стає особа, яка перша за інших надіслала заявку в електронній формі через особистий кабінет та негайно (не пізніше ніж протягом 15 хвилин) сплатила на рахунок організатора суму (ціну лота), визначену в інформаційному повідомленні, в безготівковій формі з використанням електронних платіжних систем (розділ VІ Порядку).
Не пізніше наступного робочого дня після дня надходження на рахунок відділу державної виконавчої служби (приватного виконавця) коштів від реалізації лота на підставі протоколу про проведення аукціону, який надійшов на електронну адресу, виконавець складає акт про проведений аукціон за фіксованою ціною, який надсилається переможцеві не пізніше наступного робочого дня з дня його затвердження начальником відповідного відділу державної виконавчої служби (підписання приватним виконавцем).
Акт про проведений аукціон за фіксованою ціною є підставою для отримання майна у зберігача. Переможець аукціону зобов'язаний отримати майно у зберігача не пізніше семи робочих днів з дати отримання акта.
Особливі випадкиРеалізація майна, що швидко псуєтьсяПідготовка та проведення електронного аукціону (аукціону за фіксованою ціною) здійснюються протягом трьох календарних днів, гарантійний внесок учасником електронного аукціону не плачується.
Дата початку проведення електронного аукціону майном, що швидко псується, призначається на наступний день після формування лота.
Переможець електронного аукціону протягом п'яти календарних днів (наказ Міністерства юстиції України від 12.05.2023 № 1822/5) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0808-23#Text) з дня визначення його переможцем здійснює розрахунки за придбане на електронному аукціоні майно, що швидко псується (пункт 1 розділу VІІ Порядку).
Реалізація предмета іпотекиСтрок підготовки до електронного аукціону під час реалізації предмета іпотеки складає не менше 30 календарних днів.
Не пізніше не пізніше ніж за 15 робочих днів до дня початку електронного аукціону організатор письмово повідомляє іпотекодавця, іпотекодержателя та всіх осіб, що мають зареєстровані у встановленому законом порядку права та вимоги на предмет іпотеки, про день та час його проведення електронного аукціону та про початкову ціну продажу майна.
Будь-який учасник може бути покупцем предмета іпотеки, якщо він запропонує найвищу ціну. Якщо покупцем є іпотекодержатель, він зобов'язаний сплатити лише різницю між запропонованою ним ціною і розміром невиконаного основного зобов'язання. Іпотекодержатель також зобов'язаний сплатити винагороду за організацію та проведення електронного аукціону.
Протягом п'яти робочих днів з дня надходження від виконавця акта про реалізацію предмета іпотеки організатор видає цей акт переможцю електронного аукціону (покупцю), нотаріально засвідчені копії акта надсилає іпотекодержателю та іпотекодавцю.
У разі якщо електронний аукціон з реалізації предмета іпотеки оголошено таким, що не відбувся, акт про проведення електронного аукціону (у разі придбання іпотекодержателем предмета іпотеки за початковою ціною шляхом заліку своїх забезпечених вимог в рахунок ціни майна) видається на підставі протоколу, сформованого за результатами електронного аукціону, що не відбувся (пункт 2 розділу VІІ Порядку).
Дії переможця електронних аукціонівНа підставі копії протоколу переможець електронного аукціону протягом 10 календарних днів (наказ Міністерства юстиції України від 12.05.2023 № 1822/5) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0808-23#Text) з дня визначення його переможцем здійснює розрахунки за придбане на електронному аукціоні майно в такому порядку:
При перерахуванні коштів за придбане майно переможець зобов'язаний зазначати в розрахунковому документі номер лота, за яким здійснюється оплата.
Іншим учасникам внесена сума гарантійного внеску повертається протягом трьох робочих днів після отримання від виконавця повідомлення про повний розрахунок переможця електронного аукціону за придбане майно (пункт 2 розділу X Порядку).
У разі зупинення електронного аукціону з підстав, передбачених пунктом 2 розділу XI цього Порядку (крім зупинення через наявність технічних підстав), строк здійснення переможцем розрахунку за придбане майно, встановлений абзацом першим цього пункту, переривається до відновлення електронного аукціону та формування нового протоколу проведення електронного аукціону із зазначенням нового строку розрахунків за придбане майно.(наказ Міністерства юстиції України від 12.05.2023 № 1822/5) (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0808-23#Text)
Акт про проведений електронний аукціон є документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, у випадках, передбачених законодавством. У випадку придбання нерухомого майна документом, що підтверджує виникнення права власності на придбане майно, є свідоцтво про придбання нерухомого майна з електронного аукціону, яке видається нотаріусом на підставі акта про проведений електронний аукціон (пункт 8 розділу X Порядку).
У разі придбання рухомого майна акт про проведений електронний аукціон є підставою для отримання майна у зберігача. Зазначений акт підтверджує виникнення права власності у особи, що придбала рухоме майно.
Оподаткування придбаного майнаЗгідно з Податковим кодексом України (далі - ПК України) об’єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів/послуг, місце постачання яких відповідно до статті 186 ПК України розташоване на митній території України.
Під постачанням товарів слід розуміти будь-яку передачу права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Постачанням товарів також вважається, зокрема, передача товарів згідно з договором, за яким сплачується комісія (винагорода) за продаж чи купівлю (підпункт 14.1.191 пункту 14.1 статті 14 ПК України). При цьому продаж (реалізація) товарів — це будь-які операції, що здійснюються згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами, які передбачають передачу прав власності на такі товари за плату або компенсацію незалежно від строків її надання, а також операції з безоплатного надання товарів (підпункт 14.1.203 пункту 14.1 статті 14 ПК України).