Давно хотів висловити свій погляд з питання, яке наразі стає одним із найпоширеніших серед клієнтів-військовозобов'язаних. Спробую викласти свій погляд по пунктах.
1. Розшук ТЦК та СП не є тим видом розшуку, що здійснюється в рамках кримінального провадження, а носить суто адміністративний/відомчий характер.
2. На мій погляд, адміністративний розшук ТЦК та СП має "напівлегальний" характер (м'яко кажучи), адже нормативно-правовими актами взагалі не врегульований.
З однієї сторони, є норма пункту 16 постанови КМУ від 16.05.2024 № 560 про те, що керівники територіальних органів (підрозділів) поліції організовують проведення поліцейськими перевірок в осіб чоловічої статі віком від 18 до 60 років ВОД та у разі наявності інформації в реєстрах та базах (банках) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, про розшук такої особи здійснення адміністративного затримання та доставлення такої особи до найближчого ТЦК та СП.
З іншої сторони, є наказ Міністерства внутрішніх справ України від 28.06.2023 № 534 "Про затвердження Інструкції з формування та ведення бази даних «Розшук» інформаційно-комунікаційної системи «Інформаційний портал Національної поліції України»", який передбачає, що:
База даних «Розшук» - автоматизований банк відомостей, у якому обробляється інформація щодо розшуку осіб, які переховуються від органів досудового розслідування, слідчого судді, суду, ухиляються від відбування покарання або від виконання обов’язків, визначених законом для суб’єктів пробації, зниклих безвісти, зокрема за особливих обставин, підлягають психіатричній допомозі у примусовому порядку, є боржниками за виконавчими документами, відповідачами у справах про стягнення аліментів або про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров’я або смертю фізичної особи, є дітьми, стосовно яких за виконавчим документом про відібрання дитини за поданням виконавця судом винесено ухвалу про їх розшук, осіб, які не можуть надати про себе будь-яку інформацію у зв’язку з хворобою або неповнолітнім віком, установлення осіб невпізнаних трупів (!ЖОДНОЇ ЗГАДКИ ПРО АДМІНІСТРАТИВНІ ПРАВОПОРУШЕННЯ У СФЕРІ МОБІЛІЗАЦІЇ ТА ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ!).
3. "Напівлегальний" адміністративний розшук ТЦК та СП ще один раз згадується у постанові КМУ від 16.05.2024 № 560, але є одне "але".
"Керівники районних (міських) ТЦК та СП звертаються до територіального органу (підрозділу) поліції для адміністративного затримання та доставлення до районного (міського) ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 КУпАП".
СВОЄЮ ЧЕРГОЮ (аби виявити порушника, треба наповнення бази):
"Керівники територіальних органів (підрозділів) поліції забезпечують внесення до реєстрів та баз (банків) даних, що входять до єдиної інформаційної системи МВС, інформацію про осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 КУпАП.
Тобто, підзаконний нормативний акт вимагає факт "вчинення адміністративного правопорушення" як підстави для потрапляння до реєстрів та баз МВС та подальношо затримання. Згідно з нормами чинного законодавства особа вважається винуватою у вчиненні адміністративного правопорушення лише після винесення відповідного рішення (як правило, постанови про накладення адміністративного стягнення) уповноваженим органом.
ВІДПОВІДНО, більш-менш законним міг би бути той адміністративний розшук, який би відповідав алгоритму:
- "порушення - постанова ТЦК про стягнення - подання до поліції повідомлення про внесення в базу - внесення поліцією в базу відомостей про порушника - затримання особи"
Чи працює відповідним чином наша система? - НА ЖАЛЬ, НІ.
Даний пост є лише моєю думкою щодо інституту "розшуку ТЦК та СП" та ніяк не вплине на роботу системи, адже розшуки (затримання) - були, є і будуть.
У наступному пості розберемо, чи взагалі можливо щось з цим зробити.
Коментарі