Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Я виключений з військового обліку за віком (40 років) у 2013 році згідно закону, що діяв на той час. Про це є запис у моєму військовому білеті, згідно якого я вже не є військовозобов'язаним. У 2014 році законодавство змінилося, вік став для військовозобов'язаних став 60 років. Проте закон зворотної сили не має (ст. 58, 64 Конституції), а щодо ст. 58 є і відповідне рішення конституційного суду.
В той же час мені прийшло повідомлення по місцю роботи з воєнкомату про явку для проходження ВЛК. Хоча раніше звертали увагу на те, що я виключений з військового обліку.
Мовляв, такі дії вчиняють щодо мене згідно нового закону про мобілізацію. Прокоментуйте, будь ласка, які статті нового закону про мобілізацію говорять про те (чи інші законодавчі акти), що я автоматично виявився військовозобов'язаним після виключення мене з військового обліку в 2013 році.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (31)
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Згідно законодавства, діючого на сьогоднішній день, поновлення на військовому обліку виключених з нього ― не передбачене. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
а конкретніше по нормі закону можна?
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіЗакон, як і будь-який нормативно-правовий акт, має межі своєї дії в трьох «вимірах»:
1) у часі, тобто обмежений періодом дії, коли закон має юридичну чинність;
2) у просторі, на який поширюється дія закону;
3) за колом осіб, які підпадають під вплив закону: на основі закону у них виникають юридичні права і обов'язки.
Початковим і кінцевим моментами дії закону в часі є вступ закону в дію і припинення дії закону.
На порядок дії нормативно-правового акта за колом осіб поширюється загальне правило: закон діє стосовно всіх осіб, які перебувають на території його дії і є суб'єктами відносин, на які він розрахований.
Закони починають діяти:
- з моменту ухвалення (наприклад, Конституція України);
- з моменту опублікування;
- з часу, який позначено в самому законі;
- з часу, який зазначено в постанові про порядок введення закону в дію.
Закони втрачають дію:
- після закінчення строку, на який вони були ухвалені;
- у разі зміни обставин, на які вони були розраховані;
- у разі прямого скасування (призупинення дії) даного закону іншим законом або спеціально призначеним актом (в Україні закон може бути скасований рішенням Конституційного Суду у разі визнання його невідповідності Конституції України);
- у разі фактичного скасування, коли ухвалений новий закон з того самого питання, а старий формально не скасований.
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, ті хто були зняті з обліку за віком були поновлені при Порошенко. Є рішення конституційного суду, що у такому разі ст.58 конституції України у у цьому випадку не застосовується, і не відміняє поновлення на обліку. Такі реалії.
Тому я вам раджу отримувати бронь на підприємстві, якщо таке можливо, або шукайте підстави для відстрочки забезпеченні у ст. 23 ЗУ про мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text
чіткий витяг можете дати? щодо закону при Порошенку, а також витяг з рішення конституційного суду, який каже, що закон має зворотну силу в цьому випадку.коли я став автоматично військовозобов'язаним знову?
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіСправа номер
справа №820/3113/17
https://reyestr.court.gov.ua/
на підставі викладеного і відповідно до статей 147 та 150 Конституції України, статей 51, 63, 65 Закону України "Про Конституційний Суд України", Конституційний Суд України в и р і ш и в: 1. Положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-99#Te...
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чаті1999 рік. Ви можете тішити себе, але я вам кажу, як є на даний час. Ви можете звернутися до суду, витрати кошти, але це не принесе ні якого результату.
конституція взагалі з 1996
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Петро!
Статтею 22 Законом України “Про військовий обов’язок та військову службу” від 25.03.1992 р. № 2232-ХІІ (далі – Закон) встановлено граничний вік перебування на військовій службі для військовослужбовців, які проходять військову службу, зокрема і під час особливого періоду.
У мирний час для чоловіків, які проходили службу і мають військово-облікову спеціальність, встановлено різний граничний вік служби. Все залежить від звання.
Для військовослужбовців, які проходять військову службу під час особливого періоду (зокрема під час воєнного стану), граничний вік перебування на військовій службі встановлено для:
24. Статтею 32 Закону №2232-XII у редакції, яка діяла на момент досягнення позивачем сорокарічного віку 26 червня 2011 року (у Вашому випадку 2013 рік), було визначено, що військовозобов`язані, які досягли граничного віку перебування в запасі, виключаються з військового обліку і переводяться у відставку.
25. Запас військовозобов`язаних згідно зі статтею 28 Закону №2232-XII у редакції, яка діяла на момент досягнення позивачем сорокарічного віку 26 червня 2011 року, поділявся на два розряди, що встановлювалися залежно від віку військовозобов`язаних. Військовозобов`язані, які перебували у запасі та мали військові звання рядового, сержантського і старшинського складу, поділялися на розряди за віком: 1) перший розряд до 35 років; 2) другий розряд: рядовий склад до 40 років; сержантський і старшинський склад: сержанти і старшини до 45 років; прапорщики і мічмани до 50 років. При цьому граничний вік перебування в запасі другого розряду був граничним віком перебування в запасі та у військовому резерві.
26. У подальшому, Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення проведення мобілізації» від 27 березня 2014 року №1169-VII внесено зміни до статті 28 Закону №2232-XII та змінено граничний вік перебування в запасі другого розряду до 50 років, а Законом України «Про внесення змін до статті 28 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу»» від 22 липня 2014 року №1604-VII до 60 років.
27. Водночас, приписи Закону №2232-XII про те, що граничний вік перебування в запасі другого розряду є граничним віком перебування в запасі та у військовому резерві, змін не зазнали.
28. Тобто, з набранням чинності вказаних змін до Закону №2232-XII позивач є таким, що підпадає під його дію як особа, яка не досягла встановленого законом граничного віку перебування у запасі військовозобов`язаних другого розряду.
29. Щодо приписів частини першої статті 58 Конституції України, на необхідність застосування яких посилається позивач, Верховний Суд зазначає таке.
30. У Рішенні від 09 лютого 1999 року №1-рп/99 (справа №1-7/99 про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) Конституційний Суд України дійшов висновку про те, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.
31. Тобто, дія нормативно-правового акта в часі пов`язується із вступом його в силу і з моментом втрати ним юридичної сили.
32. За колом осіб дія нормативно-правового акта поділяється на такі види: загальні (розраховані на все населення), спеціальні (розраховані на певне коло осіб) та виняткові (роблять винятки із загальних і спеціальних).
33. На порядок дії нормативно-правового акта за колом осіб поширюється загальне правило: нормативно-правовий акт діє стосовно всіх осіб, які перебувають на території його дії і є суб`єктами відносин, на яких він розрахований. Коло осіб, на яких поширює свою дію той чи інший нормативно-правовий акт, може визначатися також за ознакою статі, віком, професійної приналежності (наприклад, військовослужбовці), станом здоров`я.
34. Так, у зв`язку із внесенням змін до Закону №2232-XII було підвищено граничний вік перебування військовозобов`язаних у запасі. Метою таких змін було розширення кола осіб, щодо яких діє військовий обов`язок, і які мають досвід проходження військової служби та можуть бути використані для доукомплектування Збройних Сил України, тобто збільшення мобілізаційного ресурсу держави.
35. З часу набрання чинності змін до вказаного Закону він поширює свою дію на всій території України і розповсюджується на всіх осіб, що не досягли граничного віку перебування у запасі.
38. Таким чином, оскільки за чинними нормами статті 28 Закону №2232-XII ОСОБА_1 не досяг граничного віку перебування у запасі та є військовозобов`язаним, тому відповідач 22 березня 2017 року на законних підставах поновив його на військовому обліку військовозобов`язаних".
Отже, оскільки Ви підлягаєте поновленню на військовому обліку, то повинні з'явитись до ТЦК та пройти ВЛК.
З повагою, адвокат Айвазян.
я чогось не розумію по ст. 58 конституції.і чому я підлягаю поновленню на в.обліку
конституційну статтю, якам має вищу юридичну силу, скасували?58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіПостанову Верховного Суду, яку я навів Вам вище, слід розуміти так:
Нормативний акт, який зумовив Ваше виключення з обліку втратив свою чинність у той самий момент, коли Указом Президента вік військовозобов'язанних, у тому числі тих, які перебувають в запасі, був ним підвищиний до 60 років. Отже, у даному випадку норма Конституції, викладена у статті 58, не може бути вживана по відношенню до військовозобов'язанних, зазначенної Вами категорії.
він утратив чинність, але діяв на той час, ст. 58 каже, що закон не має зворотної сили. а це очевидне застосування зворотної сили.для прикладу, кому було на той час 39 років, то їм підвищили до 60, а я мав на 2013р вік 41 рік, тому був виключений з обліку, і не можу бути поновлений без млоєї згоди.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВи не розумієте, згідно з тлумаченням ВСУ стаття 58 Конституції діє ТІЛЬКИ В ТОМУ ВИПАДКУ, ЯКЩО ЗАКОН, ДО ЯКОГО ВОНА ЗАСТОСОВУЄТЬСЯ Є ЧИННИМ. В тому і весь сенс тлумачення.
ні, не розумію такого тлумачення.
Це, як уявити, що хтось відбуває тюремне покарання 5 років, а поки відбуває термін, вийшов закон про 10 років за таке правопорушення, то ув'язнений має відбувати покарання 10? Чи скільки відомо випадків, коли продовжували громадяни продовжували відбувати покарання за фарцовку з часів рад. союзу, коли вже закони були скасовані.
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/v001p710-99#Te..
рішення к.суду з цього приводу
в и р і ш и в:
1. Положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).
2. Рішення Конституційного Суду України є обов'язковим до виконання на території України, остаточним і не може бути оскарженим.
я УЖЕ не був військовозобов'язаним тоді, коли підвищили Указом Президента вік військовозобов'язаних, у тому числі тих, які перебувають в запасі, я був виключений з військового обліку.В запасі перебувають лише військовозобов'язаніНормативний акт втратив чинність, але закон не має зворотної сили, знову ж, ст.58
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВибачте, але, на жаль, я вичерпав всі свої аргументи, аби переконати Вас в тому, що стаття 58 КУ в даному випадку не діє. Втім Ви маєте нагоду перевірити свою правову позицію на практиці. Проте як добросовісний адвокат мушу попередити Вас: задурно витратите час та ще й гроші. Також не виключаю, що за певних умов в цій ситуації Ви можете прискорити свою мобілізацію до лав ЗСУ.
Я Вас розумію. прокоментуйте, будь ласка, там вище
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіЯк раз в даному випадку стаття 58 працює, оскільки вона поліпшує становище засудженної особи, яка відбуває покарання. При тому, сама норма ККУ, за якою особа була засуджена не скасовується, а лише змінюється її санкція. Крім того, як раз Ви мені нагадали те, що я мусив Вам і сам сказати. Стаття 58 КУ, як раз і застосовується переважно у кримінальному законодавстві.
але ж це не вказано в конституції, де саме ст. 58 працює. чому до цьог часу враховувався у воєнному білеті штам виключений з обліку, а тепер почалося ігнорування (після нового закону про моб.) я хочу зрозуміти, що змінилося взаконодавстві?
Якщо я виключений, згідно якого закону і статті мене можна поновити? де це сказано?
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня!
5. Генеральному штабу Збройних Сил України визначити черговість та обсяги призову військовозобов’язаних, резервістів та транспортних засобів національної економіки в межах загального строку мобілізації.
Стаття 1. Військовозобов'язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави.
Стаття 27. Зарахування в запас. Категорії запасу
1. У запас Збройних Сил України та інших військових формувань зараховуються громадяни України, які придатні за станом здоров’я до проходження військової служби в мирний або воєнний час і не досягли граничного віку перебування в запасі. Вони перебувають на військовому обліку в відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки та відповідних органах інших військових формувань.
«ОТЖЕ, ЗГІДНО СТ.27 ГРОМАДЯНИ, ЯКІ ЗАРАХОВАНІ В ЗАПАС ПОВИННІ ПЕРЕБУВАТИ НА ВІЙСЬКОВОМУ ОБЛІКУ».
Стаття 37. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з нього
1. Взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки України підлягають громадяни України:
2) на військовий облік військовозобов'язаних:
звільнені з військової служби в запас;
які припинили альтернативну (невійськову) службу в разі закінчення строку її проходження або достроково відповідно до Закону України "Про альтернативну (невійськову) службу";
військовозобов'язані, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України або з-за кордону на нове місце проживання;
звільнені зі служби поліцейські, особи начальницького та рядового складу Міністерства внутрішніх справ України, Державного бюро розслідувань, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту (крім осіб, прийнятих на службу цивільного захисту у порядку, визначеному Кодексом цивільного захисту України, до проходження строкової військової служби), Державної кримінально-виконавчої служби України, співробітники Служби судової охорони, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну митну політику, особи, які мають спеціальні звання Бюро економічної безпеки України;
які набули громадянства України і згідно з цим Законом підлягають взяттю на облік військовозобов'язаних;
зняті з військового обліку Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України відповідно за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України та Служби зовнішньої розвідки України;
які відповідно до статті 18 цього Закону звільнені від призову на строкову військову службу;
які досягли 27-річного віку під час перебування на військовому обліку призовників;
які звільнені зі служби у військовому резерві та не досягли граничного віку перебування у запасі;
«ОТЖЕ, ВЗЯТИ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК МОЖУТЬ ЛИШЕ ГРОМАДЯН, ЯКІ ЗНЯТІ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ ЗА РІШЕННЯМ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ, СЛУЖБИ БЕЗПЕКИ УКРАЇНИ ТА СЛУЖБИ ЗОВНІШНЬОЇ РОЗВІДКИ УКРАЇНИ АБО ЗВІЛЬНЕНІ В ЗАПАС.
ЯК БАЧИТЕ, СЕРЕД ПІДСТАВ ДЛЯ ВЗЯТТЯ НА ВІЙСЬКОВИЙ ОБЛІК ВИКЛЮЧЕНИХ З НЬОГО – НЕМАЄ.»
ЗГІДНО ЗАКОНУ ДІЮЧОГО В 2013 РОЦІ ВИ ДОСЯГЛИ ГРАНИЧНОГО ВІКУ ПЕРЕБУВАННЯ В ЗАПАСІ ТА БУЛИ ВИКЛЮЧЕНІ З НЬОГО
Відповідно до ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Відповідно до абзаців першого-четвертого пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України про офіційне тлумачення статей 58, 78, 79, 81 Конституції України та статей 243-21, 243-22,243-25 Цивільного процесуального кодексу України (у справі щодо несумісності депутатського мандата) від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997
Стаття 58 Конституції України закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності.
Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта. Принцип незворотності дії в часі поширюється також на Конституцію, яка є Основним Законом держави (Преамбула Конституції України).
Виняток з цього принципу допускається лише у випадках, коли закони та інші нормативно-правові акти ПОМ'ЯКШУЮТЬ АБО СКАСОВУЮТЬ відповідальність особи.
Призову під час мобілізації підлягають військовозобов’язані.
Військовозобов’язані – це громадяни, які перебувають в запасі.
В запасі перебувають особи, які стоять на військовому обліку.
Взяти на військовий облік можуть громадян, які ЗНЯТІ за наказом МОУ.
А Ви є ВИКЛЮЧЕНИМ з військового обліку згідно ЗАКОНУ діючого на той час, підтвердженням цього є відповідна відмітка у військовому квитку, а згідно законодавства діючого на сьогоднішній день поновлення на військовому обліку виключених з нього – не передбачене.
Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, а органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ви є невійськовозобов’язаним, тому Вас не можуть притягнути до відповідальності за небажання проходити ВЛК або відмову від повістки. Тим більше, що вручення таких повісток буде незаконним.
Але в реаліях сьогодення Вам скоріш за все доведеться відстоювати свої права у судовому порядку.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
а що каже з цього приводу новий закон про мобілізацію?
мені принесли повідомлення від воєнкоматуна роботу, це навіть не повістка, чи маю я її підписувати, що ознайомлений?
які звільнені зі служби у військовому резерві та не досягли граничного віку перебування у запасі. Яким чином це може стосуватися мого випадку.
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіЦе Вас не повинно стосуватись, Ви були виключені згідно законодавства діючого на 2013 рік
що порекомендуєте - розпорядження на роботі і наказ про ознайомлення з розпорядженням мені підписувати? (там вказано статус для військовозобов'язаного, призовника, резервіста) я не являюся жодним з них.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВибачте, випадково зтер свій комент про 336 статтю. Це не політика, це реальне життя, і Ви не уявляєте собі, як швидко Ви наближуєтесь до нього в цьому затягнувшемуся дискурсі. Особливо, коли дослухаєтесь лише до тих, хто штовхає Вас на порушення законодавства про мобілізаційне законодавство під різними туманими та далекими від правди приводами.
я лише хочу знати, як мені правильно діяти.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВи, на мою думку, не хочете насправді дізнатися, як Вам діяти. Ви хочете, щоби Вам хтось сказав, що Вас не поставлять на військовий облік через те, що не мають на це права.
ну от і прошу чітко вказати щодо в.обліку. якомога коротше і чіткіше.- мають право поставити згідно: (ст. закону)- не мають права згідно: (ст. закону)- відновлений автоматично: (ст. закону)