Задайте питання юристу

880 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 30 липня 2024, питання №116726 650₴

Відмова від отримання повістки на проходження ВЛК

Вітаю. Я військовозобов'язаний, нещодавно успішно та вчасно оновив свої дані через додаток Резерв+, статус - "На обліку".

Я так розумію, що наступним етапом для мене буде отримання повістки на проходження ВЛК. Це може бути або за місцем проживання/на блокпості особисто в руки від представника ТЦК, або ж поштою.

Відповідно до інформації у ЗМІ, наче таку повістку вважатимуть підтвердженою, навіть якщо є відмова на її отримання або моя відсутність за адресою в момент видачі.

Тому моє запитання наступне:

1. Чи гарантовано буде вважатися повістка врученою, якщо вона надіслана поштою без підтвердження отримання? Чи буде вважатися отриманою повістка, надіслана на електронну пошту? І чи можна оскаржувати фактичне неотримання повістки (за хворобою, за відсутності за місцем проживання).
2. Якою буде відповідальність при відмові від отримання повістки на проходження ВЛК та через який період вона настає?
3. Якщо це буде адміністративна відповідальність, то яка сума штрафу та чи є певний ліміт штрафів, після якого наступить кримінальна відповідальність? І який часовий період між відправленням першої та кожної наступної такої повістки? Чи анулюється статус " У розшуку" в базі поліції після сплати цього штрафу?

Відповіді юристів (5)

    Дерій Владислав Олегович
    25.1%

    Вітаю Вас!

    1. Чи гарантовано буде вважатися повістка врученою, якщо вона надіслана поштою без підтвердження отримання?

    Так. Якщо Вам рекомендованим листом прийде повістка на уточнену Вами адресу проживання, то незалежно від того отримаєте Ви її чи ні - вона вважатиметься належним чином врученою.

    Згідно пункту 34 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.

    Згідно пункту 41 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    • день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
    • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
    • день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Чи буде вважатися отриманою повістка, надіслана на електронну пошту?

    Ні, поки що законодавством не передбачено вручення повістки елетронною поштою

    І чи можна оскаржувати фактичне неотримання повістки (за хворобою, за відсутності за місцем проживання).

    Оскаржувати вручення повістки немає сенсу.

    А от оскаржити штраф Ви можете.

    2. Якою буде відповідальність при відмові від отримання повістки на проходження ВЛК та через який період вона настає?

    За відмову від повістки передбачена адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП

    Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію - тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, - тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період - тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Штраф можуть виписати лише після розгляд справи та винесення постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Стаття 235 КУпАП

    Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).

    Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.

    Стаття 248 КУпАП

    Розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.

    Стаття 249 КУпАП

    Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксованих за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 132-2 цього Кодексу та, про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.

    Стаття 278 КУпАП

    Орган (посадова особа) при підготовці до розгляду справи про адміністративне правопорушення вирішує такі питання:

    1) чи належить до його компетенції розгляд даної справи;

    2) чи правильно складено протокол та інші матеріали справи про адміністративне правопорушення;

    3) чи сповіщено осіб, які беруть участь у розгляді справи, про час і місце її розгляду;

    4) чи витребувано необхідні додаткові матеріали;

    5) чи підлягають задоволенню клопотання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, потерпілого, їх законних представників і адвоката.

    Стаття 280 КУпАП

    Орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов’язаний з’ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з’ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

    Стаття 284. Види постанов по справі про адміністративне правопорушення

    По справі про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить одну з таких постанов:

    1) про накладення адміністративного стягнення;

    2) про застосування заходів впливу, передбачених статтею 24-1 цього Кодексу;

    3) про закриття справи.

    Постанова про закриття справи виноситься при оголошенні усного зауваження, передачі матеріалів на розгляд громадської організації чи трудового колективу або передачі їх прокурору, органу досудового розслідування, а також при наявності обставин, передбачених статтею 247 цього Кодексу.

    Стаття 285. Оголошення постанови по справі про адміністративне правопорушення і вручення копії постанови

    Постанова оголошується негайно після закінчення розгляду справи. Копія постанови протягом трьох днів вручається або висилається особі, щодо якої її винесено.

    Копія постанови вручається під розписку. У разі якщо копія постанови висилається, про це робиться відповідна відмітка у справі.

    По справах про порушення митних правил копія постанови вручається особам, щодо яких її винесено, в порядку, встановленому Митним кодексом України.

    У випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу, копія постанови уповноваженої посадової особи у справі про адміністративне правопорушення вручається особі, щодо якої її винесено, на місці вчинення правопорушення.

    3. Якщо це буде адміністративна відповідальність, то яка сума штрафу та чи є певний ліміт штрафів, після якого наступить кримінальна відповідальність?

    Немає.

    Кримінальна відповідальність можлива, якщо Ви пройдете ВЛК, Вам вручать повістку на відправку, а Ви по ній без поважних причин не явитесь.

    І який часовий період між відправленням першої та кожної наступної такої повістки?

    Часового періоду немає.

    Якщо Вам вручили повістку - Ви по ній не явилися, то Вас можуть притягнути до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу.

    Якщо після сплати/несплати штрафу Вам знову виписали повістку та Ви не з'явилися до ТЦК - тоді це буде вважатися повторним правопорушенням.

    Ви повинні знати, що без виненесення постанови керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    Чи анулюється статус " У розшуку" в базі поліції після сплати цього штрафу?

    Автоматично не анулюється, адже сплата штрафу не відміняє Вашого обов'язку з'явитися до ТЦК.

    Тому, поки Ви не явитесь особисто до ТЦК та вони не повідомлять поліцію, що Ви вже не розшукуєтесь - Ви будете перебувати в базі "Армор".

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    25.1%

    Доброго дня, Микито!

    Я так розумію, що наступним етапом для мене буде отримання повістки на проходження ВЛК. Це може бути або за місцем проживання/на блокпості особисто в руки від представника ТЦК, або ж поштою.

    Так, Ви все вірно розумієте.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    "34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.

    У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.

    41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку: день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання".

    1. Чи гарантовано буде вважатися повістка врученою, якщо вона надіслана поштою без підтвердження отримання?

    Так. Достатньо проставлення відмітки про Вашу відсутність за адресою проживання, яку Ви вказали при оновленні даних:

    "день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних";

    Чи буде вважатися отриманою повістка, надіслана на електронну пошту? І чи можна оскаржувати фактичне неотримання повістки (за хворобою, за відсутності за місцем проживання).

    Відповідно до законодавства повістка не може бути надіслана Вам на електрону адресу. Є лише два варіанти законного вручення повісток: особисто та рекомендованим листом.

    Так, я думаю, що штрафи за повістки, надіслані рекомендованим листом, можна і потрібно буде оскаржувати, оскільки особа не повинна весь час перебувати вдома та чекати на повістку від листоноші. Люли працюють, хворіють тощо, тобто є багато причин за яких Вас може не бути вдома саме у той момент, коли Вам принесуть рекомендований лист.

    2. Якою буде відповідальність при відмові від отримання повістки на проходження ВЛК та через який період вона настає?

    Якщо ми говоримо про відповідальність про непроходження ВЛК у разі отримання (неотримання) повістки рекомендованим листом, то це стаття 210-1 КУпАП, яка передбачає лише адмінистративну відповідальність. Настає остання після складання постанови керівником ТЦК, що повинно відбуватись у Вашій присутності або ж без Вашої присутності, але з належним повідомленням Вас про розгляд справи.

    Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:

    Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.

    30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.

    Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.

    Якщо мова йде про відмову від повістки, яку Вам вручає представник ТЦК, то у даному випадку Вас мають право доставити до ТЦК й також Ви будете притягнуті до адмінистративної відповідальності.

    Згідно Постанови КМУ №560:

    У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.

    У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.

    Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    3. Якщо це буде адміністративна відповідальність, то яка сума штрафу та чи є певний ліміт штрафів, після якого наступить кримінальна відповідальність?

    Так, це буде адмінистративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП. Сума штрафу становить від 17000 грн. до 25500 грн.

    Кримінальна відповідальність настає лише у разі Вашого ухилення від мобілізації. Тобто - неявки по мобілізаційному розпорядженню.

    І який часовий період між відправленням першої та кожної наступної такої повістки? Чи анулюється статус " У розшуку" в базі поліції після сплати цього штрафу?

    Не має часового періоду, як такового, проте, це повинно бути точно не раніше двох тижнів, якщо мова йде саме про повістку у рекомендованим листом. Так як у повістці повинен бути зазначений день Вашої явки не раніже ніж за два тижні від дати надсилання листа.

    Пункт 34 Постанови КМУ №560:

    "Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ надсилається адресату не пізніше ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше чотирнадцятого дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення".

    Щодо розшуку, то останній не анулюється, оскільки сплата штрафу лише зазначає Вашу згоду з тим, що Ви порушили законодавство про оборону та мобілізацію. Допоки Ви не віришите питання з ТЦК - перебуватимете у базі АРМОР.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25.1%

    Вітаю Вас!

    Тому моє запитання наступне:1. Чи гарантовано буде вважатися повістка врученою, якщо вона надіслана поштою без підтвердження отримання?

    На жаль, але так. Віжповідь на дане питання надає постанова КМУ від 16.05.2024 № 560.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 560 Київ

    Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Чи буде вважатися отриманою повістка, надіслана на електронну пошту?

    Ні, електронна пошта на сьогодні не є в переліку доступних платформ для оповіщення громадян.

    І чи можна оскаржувати фактичне неотримання повістки (за хворобою, за відсутності за місцем проживання).

    На жаль, але в судовій практиці повістки взагалі не оскаржуються. Оскаржуватися мають ті постанови, протоколи або інші матеріали, які є наслідком певної повістки. Щодо шансів у даній ситуації, я розцінюю як високі.

    Втім моя думка однозначна - надати предметну відповідь щодо доцільності оскарження штрафу ТЦК та СП можливо лише після ретельного вивчення матеріалів, зокрема постанови центру комплектування. Втім, без такого аналізу більше схиляюся до того, що оскаржувати варто, адже розміри стягнень доволі пристойні.

    На підтвердження хотів би обговорити судову частину даного питання на прикладі рішення Вижницького районного суду від 15.07.2024 (справа № 713/2388/24). Повірте, Ви будете шоковані доводами суду.

    1. Короткий виклад обставин:

    Військовозобов'язаний звернувся в суд з позовом до ТЦК та СП про визнання протиправними та скасування 2 постанов начальника ТЦК та СП:

    - постанови від 30.05.2024 року № 714, якою позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 210-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 17000 грн (порушення правил військового обліку, оскільки Позивач не повідомляв ТЦК про зміни місця проживання (перебування), освіти, сімейного стану та стану здоров'я).

    - постанови від 30.05.2024 року № 719, якою позивача притягнуто до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст.210-1 КУпАП та накладено адміністративне стягнення у виді штрафу в розмірі 25500 грн (порушення правил військового обліку, що виявилося у невчасній постановці на військовий облік).

    2. Доводи суду:

    - жодним нормативним актом, у тому числі і зазначеними у оскаржуваних постановах, не передбачено обов'язку громадянина України після оголошення мобілізації без виклику посадових осіб з'являтися для уточнення та актуалізації персональних даних, а тим більше для проходження з власної ініціативи ВЛК чи «вирішення питання призову на військову службу по мобілізації», то у його діях відсутня об'єктивна сторона складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 та ч.2 ст.210-1 КУпАП.

    - у порушення вимог ст. 283 КУпАП у оскаржуваній постанові № 714 зазначено, що позивач вчинив адміністративне правопорушення, передбачене статтею 210-1 КУпАП. Однак така кваліфікація є неконкретною, оскільки дана норма має дві частини. Але яку саме порушив позивач - не зазначено.

    - обов'язок повідомити особу про місце і час розгляду справи не пізніше ніж за три дні до дати розгляду справи про адміністративне правопорушення вважається виконаним, якщо особа, яка притягується до відповідальності, знає (поінформована) про час та місце розгляду справи за три дні до дати розгляду справи. Обов`язок доказування цієї обставини несе уповноважена посадова особа.

    В супереч викладеному відповідач, ухвалюючи оскаржувані постанови, жодних із зазначених обставин не врахував та не обґрунтував правомірність оскаржуваної постанови. Відповідач, бувши зобов`язаним доказувати правомірність свого рішення, будь-яких доказів щодо його правомірності не надав. Крім того, відповідач, отримавши копію клопотання про поновлення строку на звернення до суду з позовом про оскарження вказаних постанов, будь-яких заперечень проти цього не подав. Таким чином суд приходить до висновку, що відповідачем не повідомлено позивача про час та місце розгляду справи відносно нього, і таким чином позивача позбавлено права на захист.

    - вказане означає, що оскаржувані постанови є протиправними та підлягають скасуванню із закриттям провадження у справі на підставі п.1 ст.247 КУпАП - за відсутністю події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ст.210 КУпАП.

    3. Висновок:

    Дві оскаржувані постанови ТЦК та СП судом були визнані протиправними та скасованими, а людина по суті зберегла понад 40 тис. грн. Висновки напрошуються самі собою!

    Уточнення: рішення суду станом на сьогодні ще не набрало законної сили.

    2. Якою буде відповідальність при відмові від отримання повістки на проходження ВЛК та через який період вона настає?

    На сьогодні, це адміністративна відповідальність за статтею 210 або 210-1 КУпАП.

    Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку

    Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -

    тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!

    Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення

    ...

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    3. Якщо це буде адміністративна відповідальність, то яка сума штрафу та чи є певний ліміт штрафів, після якого наступить кримінальна відповідальність?

    На сьогодні - немає. Загалом кримінальна відповідальність за ухилення можлива за двома основними статтями:

    1. Стаття 336 Кримінального кодексу України.

    Стаття 336. Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період

    Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період -

    карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

    Дана стаття юридично може бути застосована лише у випадку неявки по "бойовій" повістці, тобто вже після проходження ВЛК.

    Єдиний державний реєстр судових рішень

    Справа № 344/7666/22

    Провадження № 1-кп/344/995/23

    ВИРОК

    ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

    13 грудня 2023 року м. Івано-Франківськ

    Івано-Франківський міський суд Івано-Франківської області

    "...У зв`язку із веденням активних бойових дій на території Донецької області ОСОБА_6 30 травня 2022 року приїхав до м. Івано-Франківськ, де того ж дня був взятий на облік як внутрішньо переміщена особа, що тимчасово проживає на території м. Івано-Франківськ, а також взятий на військовий облік військовозобов`язаних в ІНФОРМАЦІЯ_2 .

    Згідно з довідкою військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_3 від 30 травня 2022 року № 77/22/4568 військовозобов`язаного ОСОБА_6 визнано придатним до військової служби за віком і станом здоров`я. Військовозобов`язаному ОСОБА_6 у встановленому законом порядку 01 червня 2022 року вручено повістку про обов`язок з`явитися на 10год. 00хв. 02 червня 2022 року на призовну дільницю ІНФОРМАЦІЯ_4 , що по АДРЕСА_2 , з метою його призову по мобілізації до Збройних Сил України і попереджено про притягнення до відповідальності за неявку у вказаний строк.

    02 червня 2022 року ОСОБА_6 , прибувши в ІНФОРМАЦІЯ_5 , убувати до військової частини відмовився, заявивши, що відмовляється проходити військову службу у зв`язку із релігійними переконаннями. Того ж дня військовозобов`язаному ОСОБА_6 було роз`яснено положення Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» та вручено другу повістку про обов`язок з`явитися на призовну дільницю ІНФОРМАЦІЯ_4 , що по АДРЕСА_2 , 06 червня 2022 року на 09год. 00хв. з метою його призову по мобілізації до Збройних Сил України.

    Незважаючи на це ОСОБА_6 , будучи військовозобов`язаним, а також придатним до військової служби і не маючи відповідно до ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» права на відстрочку від призову на військову службу за мобілізацією, а також відповідно до ст. 2 Закону України «Про альтернативну (невійськову) службу» - права на альтернативну службу, та будучи належним чином повідомленим у встановленому законом порядку про необхідність прибуття у ІНФОРМАЦІЯ_5 для подальшого відправлення у команді № НОМЕР_2 для проходження військової служби у зв`язку з оголошенням мобілізації та призовом на військову службу у Збройні Сили України по мобілізації, без надання підтверджуючих документів, з метою ухилення від призову, убувати за мобілізацією в Збройні Сили України категорично відмовився, чим порушив порядок комплектування Збройних Сил України та ст. 65 Конституції України, Закон України «Про затвердження Указу Президента України «Про повну мобілізацію» та Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», ухилившись в такий спосіб від призову за мобілізацією..."

    2. Стаття 337 Кримінального кодексу України.

    1. Ухилення призовника, військовозобов’язаного, резервіста від військового обліку після попередження, зробленого відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки, керівниками відповідних органів Служби безпеки України, відповідних підрозділів Служби зовнішньої розвідки України, -

    карається штрафом від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до одного року.

    2. Ухилення військовозобов’язаного, резервіста від навчальних (спеціальних) зборів -

    карається штрафом від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправними роботами на строк до двох років...".

    Розберемо зокрема рішення Березнівського районного суду від 28.02.2024 (справа № 555/442/24).

    Короткий виклад обставин справи:

    Особа, являючись військовозобов'язаною відповідно до ст. 37 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» та зобов'язаною стати на військовий облік, 15.02.2024 отримала під особистий підпис попередження від начальника ТЦК та СП про необхідність прибуття о 09.00 год. 16.02.2024 для уточнення військово-облікових даних. Особа, будучи попереджена про кримінальну відповідальність, передбачену частиною 1 статті 337 Кримінального кодексу України, всупереч вимогам Закону України «Про військовий обов`язок та військову службу», умисно, усвідомлюючи протиправний характер своїх дій, з метою ухилення від постановки на військовий облік, не маючи поважних причин для неявки, 16.02.2024 для постановки на військовий облік не з'явилася, чим ухилилася від військового обліку.

    За таких умов суд вважає, що обвинуваченому слід призначити покарання у виді штрафу в розмірі трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян , що становить 5100 (п`ять тисяч сто) гривень, що буде необхідним і достатнім для його виправлення та попередження вчинення ним нових правопорушень.

    Ось так, доволі цікава практика, яка набуває все більшою популярності, особливо у Рівненській області. Переконаний, що далі ми побачимо схожі рішення практично у всіх областях України.

    При цьому зазначу, що обов'язковим елементом для початку кримінального провадження по даній статті є письмове попередження, зроблене відповідним керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Втім, неодноразово чув від представників профільного комітету ВРУ про те, що опрацьовуються зміни до законодавства в частині притягнення до кримінальної відповідальності за 2-3 неявки до ТЦК. На сьогодні нічого подібного НЕМАЄ.

    І який часовий період між відправленням першої та кожної наступної такої повістки?

    На мою точку зору - в місяць може бути спокійно одна поштова повістка, як мінімум. У будь-якому випадку, на законодавчому рівні це не врегульовано.

    Чи анулюється статус " У розшуку" в базі поліції після сплати цього штрафу?

    Ні, не анулюється, адже понесення покарання не звільняє від виконання обов'язку. Взагалі чи варто сплачувати штраф у конкретній ситуації - питання виключно індивідуальне. Обговорювати його в публічному просторі не зовсім доцільно.

    З повагою!

    Карпенко Андрій Володимирович
    24.8%

    Вітаю!

    1.

    Згідно з постановою уряду, повістки ТЦК тепер можуть бути надіслані рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.

    Кабінет міністрів України вніс зміни до правил надання поштових послуг для оповіщення призовників, військовозобов'язаних і резервістів. Про це йдеться у відповідній постанові уряду №747 від 25 червня 2024 року.

    Згідно з новим документом, повістки або інші виклики до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) тепер можуть бути надіслані рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення. Цю норму також включено до інших нормативних документів, таких як порядок організації та ведення військового обліку призовників і порядок проведення призову громадян на військову службу.

    Належним підтвердженням оповіщення при відправленні повістки поштою вважається:
    • день отримання поштового відправлення: підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
    • день відмітки про відмову отримати поштове відправлення: якщо в поштовому повідомленні зазначено, що особа відмовилася отримати відправлення або відсутня за вказаною адресою;
    • день відмітки про відсутність особи за адресою: якщо особа не повідомила ТЦК про зміну місця проживання і не повідомила нову адресу.

    ПОВІСТКА НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ НЕ Є НАЛЕЖНИМ СПОСОБОМ ВРУЧЕННЯ.

    З ПРИВОДУ ОСКАРЖЕННЯ:

    Як відбувається на практиці та що варто знати.

    ПО-ПЕРШЕ, виконання зазначених норм про вручення поштового відправлення залежить від добросовісності працівника пошти.

    В судовій практиці були непоодинокі випадки, коли працівник пошти взагалі не відвідував адреси отримувачів кореспонденції, а чекає спливу терміну їх зберігання у поштовому відділенні, після чого повертає відправнику. А отримувач взагалі не знає, що на його адресу надсилалось поштове повідомлення.

    ПО-ДРУГЕ, якщо поштар навіть приходить до будинку, щоб вручити поштове відправлення, то він не може попасти у під’їзд, оскільки вони обладнані кодовими замками та домофонами. Чекати навіть 10 хвилин, доки хтось з мешканців вийде, він не буде.

    Стосовно осіб, які проживають у селах, то не у кожному селі є поштове відділення, тільки у досить великих.

    У судовій практиці з оскарження винесеної ТЦК постанови за ст. 210-1 КУпАП, під час розгляду справи у суді був перевірений рух поштового відправлення і з’ясувалось, що повістка 2 тижні пролежала у сільському поштовому відділенні та була повернута з відміткою про відсутність отримувача за адресою місця проживання, але у сусіднє село, де проживає адресат, взагалі не доставлялась.

    ПО-ТРЕТЄ, не враховано, що робочий час поштаря збігається з вашим робочим часом. Тому ви перебуваєте на роботі й відсутні у себе вдома з поважних причин. А поштар не може вручити вам повістку, тому ставить відповідну відмітку про відсутність отримувача за місцем проживання.

    Тож при оскарженні постанов за ст. 210-1 КУпАП, винесених з підстав неотримання повісток, досліджуються конкретні обставини доставлення поштового відправлення та причини відсутності особи за місцем проживання.

    2.

    Штраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП). Для громадян:

    • у мирний час – від 5 100 до 8 500 грн;
    • в особливий період (зокрема воєнний стан) – від 17 000 до 25 500 грн.

    Притягнення громадянина до адміністративної відповідальності за частиною третьою статті 210-1 КУпАП жодним чином не звільняє його від виконання свого військового обов’язку. Тому такі громадяни можуть бути призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період у загальному порядку.

    3.

    Проходження медичного огляду під час мобілізації регулюється пунктом 3 глави II Наказу МО від 14.08.2008 року №402.

    Зокрема, відповідно до підпункту 3.4 перед оглядом проводиться загальний аналіз крові, в тому рахунку на ВІЛ, гепатит, цукор, загальний аналіз, визначається група крові, резус, проводиться рентген, а особам за 40 років обов’язково вимірюють тиск та проводиться ЕКГ.

    Відповідно до підпункту 3.5 до початку проведення медичного огляду ТЦК та СП отримує дані від органів соціального забезпечення щодо осіб з інвалідністю.

    А військовозобов’язаний під час проведення медогляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою №025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року №110, виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в електронній базі.

    Тож перш ніж проходити вищезазначене свавільне ВЛК, ви повинні:

    • заявити про порушення процедури проходження ВЛК, яка чітко прописана у наказі №402;
    • заявити про відмову виконувати незаконні розпорядження та зазначити, що не відмовляєтеся від проходження ВЛК, але виключно у спосіб визначений законом;
    • запропонувати виписати повістку та направлення на іншу дату для отримання виписки з амбулаторної книжки та лікарських висновків.

    Долучіть заявою до особової справи всі без винятку лікарські виписки, висновки, заключення та виписку з амбулаторної картки. Зверніть увагу: виписку з амбулаторної книги ви не просто можете надати, ви зобов’язані це зробити. Для чого – зараз зрозумієте.

    Згідно з тим же підпунктом 3.5 зазначені документи, а на офіцерів і прапорщиків запасу – також особові справи, ТЦК та СП до початку огляду подає для вивчення у ВЛК.

    Тобто всі ваші виписки та висновки з лікарень і амбулаторної книжки передаються на ВЛК. Не просто картку обходу лікарів, як у нас часто відбувається зараз, а справу, щоб лікарі ознайомилися із висновками та виписками. Чому?

    Спеціалісти, які входять до складу ВЛК, не ставлять діагнозів, а лише дають експертну оцінку стану особи та ступеня порушень функцій організму. Тобто, діагнози встановлюються до медогляду ВЛК, або за її направленням.

    Закріплено колегіальний порядок встановлення (підтвердження) діагнозу при результатах попередніх досліджень та наявних документів. Огляд та прийняття рішення здійснюється консиліумом за участі провідних (головних) медичних фахівців.

    Якщо спростимо, то вашу придатність ВЛК визначає за діагнозами, які ви подали або при додатковому обстеженні, коли вас направляє сама ВЛК.

    Майже у 90% випадках після проходження ВЛК вам намагаються вручити повістку на відправку, не надавши висновку ВЛК про придатність, оформленого у вигляді довідки.

    Фактично мобілізовують в сліпу: ви не знаєте свій статус, а від вас вже щось вимагають. Саму довідку видають разом із військовим квитком і пропонують поставити підпис, правда, без дати, бо вона вже там стоїть. Чому?

    Щоб ви не змогли скористатися правом на оскарження, перебуваючи ще вдома. Адже якщо ви потрапляєте у військову частину, тоді оскаржити висновок ВЛК, звісно, можна, але на проведення повторного огляду вас просто не відпустять.

    А чому такий переполох із датою отримання довідки? Строк оскарження складає один місяць для оскарження висновку. А як показують ситуації, в довідці стоїть дата місячної давнини або ж тиждень до закінчення строку оскарження.

    Тож першочергово вам повинні видати довідку про придатність, ви повинні розписатися за її отримання, поставити правильну дату і, якщо не погоджуєтеся з висновком ВЛК, можете написати заяву на оскарження і до моменту переогляду вас не можуть мобілізувати.

    Це написано - В пункті 72 Постанови Кабміну №560 від 14.05.2024 року:

    «У разі незгоди громадянина з рішенням ВЛК при ТЦК та СП на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному ТЦК та СП».

    Тобто, якщо ви не погоджуєтеся з довідкою ВЛК, вам потрібно зазначити, що ви будете писати заяву про направлення на повторний огляд. А тепер переходимо до головного.

    Чи посадять вас за відмову від проходження ВЛК у спосіб, не передбачений законом? Ви вже все зрозуміли: існує законний спосіб відмови від ВЛК, якщо вас примусово доставили, або порушується процедура проходження медичного огляду, визначена наказом МО №402. Тому в цьому випадку вас ніхто не зможе посадити.

    ▫️А якщо я в тупу відмовлюся проходити ВЛК – посадять? Ні. Вас можуть притягнути максимум до адміністративної відповідальності за ст. 210-1 КУпАП з накладенням штрафу 17 000 грн та зобов’язані відпустити.

    Вас не можна тримати та примусово змусити проходити ВЛК - за подібні речі є відповідальність.

    У випадку, що ми розглядаємо (відмова від ВЛК) – лише адміністративна відповідальність. Якщо вчините повторно, також адміністративна, яка фактично може перерости у кримінальну.

    Тобто до вас можна застосувати примус, але в межах закону. Якщо доведуть, що ви не проходите ВЛК з метою ухилення від мобілізації, то це буде кримінальна відповідальність, але насильно ніхто не може примушувати проходити ВЛК.

    Перед тим, як притягнути особу до кримінальної відповідальності, має відбутися досудове розслідування, а воно займе певний час – найкоротше це два місяці. Після цього обвинувальний акт надійде до суду. А вже суд буде з’ясовувати усі обставини справи та розглядати наявні докази, які має надати сторона обвинувачення.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВАША ХВОРОБА НАДАЄ ВАМ ПРАВО НЕ З'ЯВЛЯТЬСЯ ЗА ПОВІСТКОЮ.

    АЛЕ ВИ ПОВИННІ ПРОІНФОРМУВАТИ ПРО ЦЕ ТЦКСП.

    ЗАТВЕРДЖЕНОпостановою Кабінету Міністрів Українивід 16 травня 2024 р. № 560

    "Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період"

    23. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форми власності), визнаються:

    перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;

    смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    24. У разі неприбуття у строк, визначений у повістці, громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше ніж протягом трьох днів від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ), повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ) або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України