Задайте питання юристу

871 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Армія і мобілізація, 01 серпня 2024, питання №116828 340₴

Рекомендованний лист від ТЦК

Мені прийшов на відділення Укр пошти рекомендований лист. Від кого не знаю але є підозра що це ТЦК або визов до суду щодо ухилення від оновлення даних. Зразу хочу сказати що бажання відвідувати ТЦК у мене нема і не буду. Чи є різниця в юридичному сенсі чи я отримаю цього листа (розпишусь про його отримання) чи отримувати не буду? Чи однакова відповідальність при першому варіанті і другому?
Отримати хочу листа просто для ознайомлення (цікаво що там).

Відповіді юристів (10)

    Богун Сергій Павлович
    25%

    Доброго дня.

    Належним врученням повістки вважається:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    • Андрій Клієнт 2 місяці тому

      Ви питання моє читали? То шо Ви мені відповіли я і сам знаю.

      • Богун Сергій Павлович

        Відповідальність однакова.

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25%

    Доброго дня, Андрію!

    Чи є різниця в юридичному сенсі чи я отримаю цього листа (розпишусь про його отримання) чи отримувати не буду? Чи однакова відповідальність при першому варіанті і другому?

    Якщо це повістка від ТЦК, то Ви будете вважатись таким, що отримав листа навість у випадку невручення Вам останнього.

    Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:

    34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.

    У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.

    41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку: день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Отже, у будь якому з обох варіантів керівник ТЦК, скорше за все, винесе постанову про притягне Вас до адмнистративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП.

    Щодо Вашої можливості оскаржити дану постанову у судовому порядку.

    1. Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.

    Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.

    2. Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:

    Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.

    30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.

    Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.

    3. Стаття 38 КУпАП. Строки накладення адміністративного стягнення.

    Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович
    25%

    Вітаю!

    ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА НЕ РЕАГУВАННЯ НА ПОВІСТКУ ОДНАКОВА - ЩО ВИ ОТРИМАЄТЕ ЛИСТ, ЩО НІ.

    АЛЕ У ДРУГОМУ ВИПАДКУ Є МОЖЛИВІСТЬ ОСКАРЖИТИ ШТРАФ.

    Згідно з постановою уряду, повістки ТЦК тепер можуть бути надіслані рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.

    Кабінет міністрів України вніс зміни до правил надання поштових послуг для оповіщення призовників, військовозобов'язаних і резервістів. Про це йдеться у відповідній постанові уряду №747 від 25 червня 2024 року.

    Згідно з новим документом, повістки або інші виклики до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (ТЦК) тепер можуть бути надіслані рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення. Цю норму також включено до інших нормативних документів, таких як порядок організації та ведення військового обліку призовників і порядок проведення призову громадян на військову службу.

    Належним підтвердженням оповіщення при відправленні повістки поштою вважається:

    • день отримання поштового відправлення: підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
    • день відмітки про відмову отримати поштове відправлення: якщо в поштовому повідомленні зазначено, що особа відмовилася отримати відправлення або відсутня за вказаною адресою;
    • день відмітки про відсутність особи за адресою: якщо особа не повідомила ТЦК про зміну місця проживання і не повідомила нову адресу.

    З ПРИВОДУ ОСКАРЖЕННЯ:

    Як відбувається на практиці та що варто знати.

    ПО-ПЕРШЕ, виконання зазначених норм про вручення поштового відправлення залежить від добросовісності працівника пошти.

    В судовій практиці були непоодинокі випадки, коли працівник пошти взагалі не відвідував адреси отримувачів кореспонденції, а чекає спливу терміну їх зберігання у поштовому відділенні, після чого повертає відправнику. А отримувач взагалі не знає, що на його адресу надсилалось поштове повідомлення.

    ПО-ДРУГЕ, якщо поштар навіть приходить до будинку, щоб вручити поштове відправлення, то він не може попасти у під’їзд, оскільки вони обладнані кодовими замками та домофонами. Чекати навіть 10 хвилин, доки хтось з мешканців вийде, він не буде.

    Стосовно осіб, які проживають у селах, то не у кожному селі є поштове відділення, тільки у досить великих.

    У судовій практиці з оскарження винесеної ТЦК постанови за ст. 210-1 КУпАП, під час розгляду справи у суді був перевірений рух поштового відправлення і з’ясувалось, що повістка 2 тижні пролежала у сільському поштовому відділенні та була повернута з відміткою про відсутність отримувача за адресою місця проживання, але у сусіднє село, де проживає адресат, взагалі не доставлялась.

    ПО-ТРЕТЄ, не враховано, що робочий час поштаря збігається з вашим робочим часом. Тому ви перебуваєте на роботі й відсутні у себе вдома з поважних причин. А поштар не може вручити вам повістку, тому ставить відповідну відмітку про відсутність отримувача за місцем проживання.

    Тож при оскарженні постанов за ст. 210-1 КУпАП, винесених з підстав неотримання повісток, досліджуються конкретні обставини доставлення поштового відправлення та причини відсутності особи за місцем проживання.

    Штраф за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП). Для громадян:

    • у мирний час – від 5 100 до 8 500 грн;
    • в особливий період (зокрема воєнний стан) – від 17 000 до 25 500 грн.

    Притягнення громадянина до адміністративної відповідальності за частиною третьою статті 210-1 КУпАП жодним чином не звільняє його від виконання свого військового обов’язку. Тому такі громадяни можуть бути призвані на військову службу під час мобілізації, на особливий період у загальному порядку.

    Дерій Владислав Олегович
    25%

    Вітаю Вас!

    Навряд чи це повістка до суду у зв'язку з неоновленням даних, проте не зайвим буде провірити чи не відкрите щодо Вас судове провадження https://court.gov.ua/fair/

    Якщо ж це повістка про явку до ТЦК, то незалежно від того отримаєте Ви її особисто чи ні - згідно постанови КМУ 560 вважатиметься, що Вас належним чином оповістили. За відмову від повістки або неявку по повістці передбачена адміністративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП (штраф)

    Штраф можуть виписати лише після розгляду справи та винесення постанови про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.

    2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.

    Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.

    ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Мені прийшов на відділення Укр пошти рекомендований лист. Від кого не знаю але є підозра що це ТЦК або визов до суду щодо ухилення від оновлення даних. Зразу хочу сказати що бажання відвідувати ТЦК у мене нема і не буду. Чи є різниця в юридичному сенсі чи я отримаю цього листа (розпишусь про його отримання) чи отримувати не буду? Чи однакова відповідальність при першому варіанті і другому?Отримати хочу листа просто для ознайомлення (цікаво що там).

    По суті - жодної різниці немає. Ви можете отримати лист і у випадку там наявності повістки за неявку по ній отримаєте статтю 210-1 КУпАП та адміністративний штраф 17 тис грн. А можете не отримати, і це все одно вважається як вручена повістка.

    За чинним законодавством повістка може бути вручена особисто або надіслана засобами поштового зв'язку.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 560 Київ

    Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    На мою точку зору, можете йти та отримувати лист. Маю передчуття, що там не лист від ТЦК та СП. Зазвичай, саме так закінчуються подібні справи з клієнтами.

    З повагою!

    Турчин Ярослав Олександрович

    ВІТАЮ ВАС, АНДРІЙ!

    Це точно не суд. Може ТЦК або інший лист від когось. Дуже часто бувають співпадіння. Чекаєш одне, а це лист зовсім від іншої організації та з іншого приводу, про що Ви навіть і думати не могли. Юридичні наслідки практично однакові. У разі неотримання листа - згідно з постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р. сумнівної законності - Ви в будь-якому разі вважатиметесь оповіщеним, що є підставою запуску механізму Вашого розшуку поліцією за відповідною адресою, а у разі неможливості фізичної доставки до ТЦК - інших дій, які звісно будуть мати сумнівну законність.

    Єдине, що якщо Ви не оновлювали дані і не зазначали свою актуальну адресу, в теорії Ваш захисник в суді може обгрунтувати потім колись, що Ви не знаходились за адресою і не могли отримати повідомлення ТЦК, а тому і виконати вимогу не могли. При цьому як сприйме суд такі аргументи - невідомо. Дуже часто для суддів сумнівна інструкція якогось міністерства і постанова КМУ, що виходить за межі повноважень по регулюванню наданих законом, має більше юридичне значення - ніж сам закон, акти міжнародного права і Конституція України.

    Хоча ТЦК на ці всі аргументи начхати може бути, але ТЦК в нас поки що не закон у останній інстанції, хоча дуже хотіли б ним бути... Щоб Ви розуміли - особовий склад ТЦК зараз 100 тисяч осіб по Україні.

    В будь-якому разі у разі неявки - на Вас будуть намагатися накласти штраф. Хоча основна мета ТЦК звісно ж мобілізувати, а не поповнювати бюджет як патрульна поліція, виконуючи плани по штрафам і фальсифікуючи документи і докази на українських водіїв в ганебніших традиціях ліквідованої ДАІ МВС.

    Стягнути з Вас штраф законно неможливо, адже в силу ст. 307 КУпАП Штраф має бути сплачений порушником не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня вручення йому постанови про накладення штрафу, крім випадків, передбачених статтями 300-1, 300-2 цього Кодексу, а в разі оскарження такої постанови - не пізніш як через п’ятнадцять днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

    Тобто, якщо особу фізично впіймати неможливо з метою вручення постанови про накладення штрафу - то передача штрафу на виконавчу є незаконною, а отже - відкрите виконавче провадження державним виконавцем - теж є незаконним і підлягає безумовному закриттю, оскільки строк добровільної сплати штрафу не те що не завершився, а й навіть не розпочався, бо відсутній факт вручення копії постанови.

    Отже, наразі в Україні без змін до законодавства, які б робили виключенням постанови по ст. 210, 210-1 КУпАП, неможливо притягнути особу до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу - без фізичного вручення їй копії постанови про накладення штрафу.

    Звісно Міноборони може ініціювати ще якусь постановку Уряду, яка підмінить собою закон і пропише, що постанова ТЦК направлена поштою і не отримата, теж всупереч закону, є підставою для передачі на виконавчу. Але поки що цього немає.

    Якщо виконавець відмовиться закривати провадження - його дії можна оскаржити в суді.

    Наявність справи в суді Ви можете або через сайт Судова влада України (без реєстрації, просто здійснивши відкритий пошук по ПІБ), https://court.gov.ua/fair/ або через Електронний кабінет системи Електронний суд https://cabinet.court.gov.ua/ (там треба реєструватись).

    Але підстав звертатися на Вас до суду немає у ТЦК 100 %, тож гарантую, що це не суд.

    Ризик лише в тому, що якщо Ви отримаєте листа - Ви підтвердите, що Ви фізично в зоні доступу ТЦК (та з вами можна працювати шляхом юридичного, психологічного, фізичного та ін. тиску) і далі може бути що завгодно. В оселі в містах звісно ще не вламлюються в квартири, але на селі вже це повсякденність... ну і звісно якщо наївні жінки чи сам військовозобов"язаний відчиняє двері будь-кому самі, то потім дуже складно довести, що вони зайшли і скрутили Вас не по Вашому запрошенню.

    В іншому погоджуюсь з думкою колег, що різниці ніякої.

    Якщо Вам зазначили № рекомендованого листа, а не вкинули "папірець від руки", як це часто роблять листоноші, можете приблизно зорієнтуватися хто і звідки відправив через Трекер Укрпошти. Там буде зазначено № відділення відправки. І по індексу можна зорієнтуватися з якого міста / району міста... сумніваюсь, що ТЦК буде відправляти не зі свого відділення Укрпошти листи, а їхати наприклад в інший кінець міста.

    https://track.ukrposhta.ua/tracking_UA.html

    В принципі усі ризики я Вам пояснив. Якщо Ви проживаєте не за адресою реєстрації на яку прийшов лист, то можете отримувати, але бути готовим, що Вас приймуть в роботу з метою мобілізації.

    Хай Вам щастить!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Середницький Євгеній Вікторович

    Вітаю, Ваша ситуація потребує уважного розгляду, оскільки рекомендований лист може мати важливе юридичне значення. Давайте розглянемо різницю між отриманням листа та відмовою від його отримання в юридичному контексті.

    Важливість отримання листаОтримання листа

    Якщо ви підписуєтеся за отримання листа, ви офіційно визнаєте, що отримали інформацію, яка в ньому міститься. Це може бути важливо в кількох аспектах:

    1. Виклик до суду або ТЦК: Якщо це виклик до суду або повістка з ТЦК, то ваша підпис про отримання означає, що ви офіційно проінформовані про необхідність з'явитися у визначений час і місце.
    2. Юридичні наслідки: Невиконання вимог, зазначених у листі, може призвести до юридичних наслідків, таких як штрафи, примусовий привід або інші санкції. Однак у вас буде змога ознайомитися зі змістом листа і підготуватися до відповідних дій.
    Відмова від отримання листа

    Якщо ви відмовляєтеся отримати лист або не з'являєтеся на пошту для його отримання, це також може мати певні юридичні наслідки:

    1. Юридична фіксація: Поштова служба зафіксує, що ви не отримали лист, але він вважатиметься офіційно доставленим через певний період часу (зазвичай 7-10 днів після спроби вручення).
    2. Невиконання обов'язків: У разі виклику до суду або ТЦК, відмова від отримання листа не звільняє вас від обов'язку з'явитися у визначений час і місце. Відповідальність за невиконання вимог листа настає незалежно від того, чи підписали ви його отримання.
    Поради
    1. Отримання листа для ознайомлення: Якщо вам цікаво дізнатися зміст листа, ви можете його отримати. Це дасть вам змогу підготуватися до можливих юридичних дій.
    2. Консультація з юристом: Якщо у вас є підозра, що це виклик до суду або з ТЦК, рекомендується звернутися до юриста для отримання консультації. Він допоможе вам правильно оцінити ситуацію і визначити подальші дії.
    Висновок

    У юридичному сенсі відповідальність за невиконання вимог листа настає незалежно від того, чи підписали ви його отримання. Відмова від отримання листа може лише ускладнити вашу ситуацію, оскільки ви не будете знати точний зміст вимог, а відповідальність все одно настане. Рекомендується отримати лист для ознайомлення та звернутися до юриста для отримання професійної допомоги.

    Корнійчук Євген Іванович

    Доброго дня, не треба ні чого забирати, у такому разі буде вважатись, що ви не отримали, і будь яка відповідальність буде відсутня, якщо отримаєте і не з явитесь на вас може бути накладено штраф 17 000 гривень. Тому різниця, є. Краще нічого не робити.

    Порядок вручення військових повісток

    Порядок вручення (оповіщення громадян) про призов на стокову військову службу та прибуття їх на призовні дільниці здійснюється за розпорядженнями керівників районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) та регламентовано пунктом 56 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2002 року № 352. Вручення повісток проводиться через відповідні органи місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності. Окрім того, повістки громадянам можуть також вручатися безпосередньо посадовими особами районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    Оповіщення резервістів та військовозобов’язаних під час мобілізації

    Згідно з пунктом 10 Порядку, в рамках проведення заходів мобілізації голови (начальники) районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій) створюють групи оповіщення у складі представників (які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації):

    1. структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій);
    2. виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах рад;
    3. підприємство, установ, організацій;
    4. ТЦК та СП;
    5. територіальних органів (підрозділів) поліції.

    Зверніть увагу! Оповіщення резервістів та військовозобов’язаних може здійснюватися представниками ТЦК та СП окремо від груп оповіщення.

    Повістки мають право вручати:

    • представники ТЦК та СП — в межах адміністративної території, на яку поширюється повноваження відповідного територіального центру комплектування тасоціальної підтримки;
    • представники структурних підрозділів районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій) — в межах адміністративної території, на яку поширюється повноваження відповідної районної, міської держадміністрації (військової адміністрації);
    • представники виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад — в адміністративних межах населених пунктів та територій, на які поширюється повноваження відповідних виконавчих органів сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад;
    • представники підприємств, установ, організацій — на території підприємств (установ, організацій) та в місцях виконання працівниками робіт (обов’язків);
    • представники відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ (тільки резервістам та військовозобов’язаним, які перебувають в зазначених органах на військовому обліку) — на усій території України.

    Місця оповіщення

    Вручення повісток резервістам та військовозобов’язаним здійснюється:

    • за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання — представниками дільниць оповіщення, держадміністрацій, виконавчих органів селищних, сільських, міських, районних у містах рад, ТЦК та СП, групами оповіщення до складу яких можуть включатися голова правління ОСББ та керівних обслуговуючої компанії багатоквартирного будинку;
    • за адресою роботи, навчання — представниками відповідної установи, організації, підприємства, навчального закладу, ТЦК, групою оповіщення;
    • у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей — представниками ТЦК та СП, групами оповіщення;
    • в ТЦК та СП;
    • на пунктах пропуску (блок-постах);
    • пунктах пропуску через державний кордон України.
    Важливо!

    Повістка може бути надіслана засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання (тобто з 18 липня 2024 року). У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.

    Повістка надсилається адресату не пізніше ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше 14-го дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення (пункт 34 Положення).

    Належним підтвердженням оповіщення є:

    ◆ у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки, а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    ◆ у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    - день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    - день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;

    - день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси місця проживання.

    Процедура вручення повісток

    1. Старший групи оповіщення, представник, уповноважений вручати повістки, зупиняє (підходить до) громадянина та відрекомендовується, повідомляє про мету зупинки (прибуття) та спілкування.
    2. На вимогу громадянина пред’являє свій паспорт громадянина (посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, а також пропонує громадянину пред’явити його паспорт та військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).
    3. Якщо громадянин підлягає оповіщенню про проведення заходів мобілізації то йому вручається повістка;
    4. У разі відмови громадянина від отримання повістки, представником групи оповіщення складається Акт відмови, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення та оголошується громадянину.
    Затримання особи для вручення повістки

    Випадки коли громадянина може бути затримано:

    ▶ у разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК та СП на підставі статей 261 і 262 КУпАП;

    ▶ у разі відмови прослідувати до ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 КУпАП під час перевірки військово-облікових документів, якщо встановлено, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує прослідувати до ТЦК та СП для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних,даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів.

    Завдання ТЦК та СП визначені пунктом 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, серед яких відсутні повноваження на затримання, привід і позбавлення волі будь-яких осіб, зокрема військовозобов’язаних.

    ТЦК та СП можуть звертаються в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП (абзац 36 пункту 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).

    Об'єктивна сторона зазначених правопорушень виражається у порушенні законодавства України про військовий обов'язок і військову службу, а саме, у порушенні правил військового обліку, неявці на виклик до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасному поданні в обліковий орган відомостей про зміну свого місця проживання, освіти, місця роботи, посади, а також у порушенні порядку проходження навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладах (формальний склад). Після чого відповідно до статті 262 КУпАП працівники Національної поліції мають право здійснити адміністративне затримання.

    Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.

    Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.

    Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника (стаття 261 КУпАП).

    Затримання особи і позбавлення її волі працівниками ТЦК та СП не відповідає чинному законодавству. Зокрема такий висновок відображено в ухвалі суду під час розгляду скарги на дії службових осіб ТЦК та СП в порядку статті 206 КПК України (Ухвала Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 09 жовтня 2023 року №348/2388/23)

    Відповідальність за нез’явлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки

    ◆ За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію винна особа може бути пртягнута до адміністративної відповідальності відповідно до статті 2101 КУпАп.

    Національній поліції України надано право здійснювати адміністративне затримання військовозобовʼязаних при порушенні законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та доставляти їх до ТЦК та СП (статті 259 та 262 КУпАП, частина третя статті 38 Закону України "Про військовий обовʼязок і військову службу").

    У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", (з’являтися за викликом до ТЦК та СП у строк та місце, зазначені в повістці) та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею статті 2101 КУпАп :

    • керівник ТЦК та СП звертається до органів та підрозділів, що входять до системи поліції, щодо здійснення адміністративного затримання та доставлення такого громадянина до ТЦК та СП.
    • у разі отримання письмової відповіді про неможливість здійснити адміністративне затримання та доставлення громадянина керівник ТЦК та СП надсилає такому громадянину в паперовій формі засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу його місцезнаходження, місця проживання чи перебування вимогу про виконання обов’язку.

    Днем вручення вимоги є:

    1. день вручення вимоги під розписку засобами поштового зв’язку;
    2. день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки;
    3. день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати вимогу чи відмітки про неможливість вручення вимоги особі з інших причин за адресою місцезнаходження, місця проживання чи перебування особи, що зареєстровані у встановленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси.
    • якщо громадянин добровільно протягом 10 календарних днів з дня вручення вимоги не виконав зазначеного у ній обов’язку (обов’язків), звертається до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації - на строк до виконання або відкликання такої вимоги.

    ◆ За ухилення від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, винну особу може бути притягнуто до кримінальної відповідальності за статтею 335 Кримінального кодексу України.

    Статтею 336 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA