Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Мені 22, не навчаюсь, ФОП 2, з облікових документів маю лише резерв +, де вказано «данні оновлено вчасно» та «не достатньо даних, зверніться до ТЦК»
Нема приписного
Мають право мене затримувати ТЦК, в місті чи на блок пості?
І якщо я відтягну момент того як буду поступати на наступну за рівнем освіту (бакалавр) до 24 років, чи допоможе мені уникнути мобілізації?
Які ньанси?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (10)
Адвокат, м. Київ, 11 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю! Якщо у вас немає приписного свідоцтва або іншого офіційного документа, що підтверджує ваше військове зобов'язання, це може створити певні проблеми, особливо під час перевірки документів представниками ТЦК або на блокпостах.
1. Чи можуть вас затримувати представники ТЦК?
Так, представники ТЦК мають право перевіряти документи у громадян, особливо в період мобілізації. Якщо у вас немає приписного свідоцтва або інших документів, що підтверджують ваше військове становище, вас можуть затримати для з'ясування обставин і відправити до ТЦК для постановки на облік.
2. Відтягнення вступу до ВНЗ до 24 років
Якщо ви плануєте відтягнути вступ до ВНЗ до 24 років, це може вплинути на ваше право на відстрочку. На даний момент, відстрочка від призову надається студентам, які здобувають освіту. Якщо ви вступите до ВНЗ у 24 роки, ви можете отримати відстрочку від мобілізації на час навчання, але це залежить від змін у законодавстві.
Нюанси:
Рекомендую вирішити питання з документами в ТЦК якнайшвидше, щоб уникнути можливих проблем під час перевірок.
Як я можу себе вберегти від того щоб мене не забрали десь на примусове ВЛК а звідти до полігону (чи потрібно проходити ВЛК)
просто буквально вчора така ситуація була з другом, разом їхали з відпустки, але поїхали різними дорогами, то його забрали з блокпоста (залишивши дитину 7 місяців та дружину в машині) там пройшов ВЛК а сьогодні вже в іншій області на полігоні з формою , хоча від на обліку.(йому більше 25 років
Чи не мали вони дати повістку, щоб явитись в тцк за місцем реєстрації
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВам потрібно оформити військово-обліковий документ, де буде вказано статус "призовник"
При взятті на облік призовників - Вас не мають права направляти на ВЛК, адже згідно пункту 22 постанови КМУ 1487 Під час воєнного стану направлення призовників на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду здійснюється лише у разі їх прийняття на військову службу у добровільному порядку.
Щодо Вашого друга, то там потрібно розбиратись, якщо він був військовозобов'язаним та не мав права на відстрочку, то його могли направити на ВЛК та мобілізувати, але скоріш за все це відбулось з порушенням законодавства.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВам 22 роки і Ви не підлягаєте мобілізації. Все, що Вам потрібно - це стати на облік та отримати ВОД нового зразка, у якому буде зазначено, що Ви призовник.
Ваш друг є військовозобов'язаним та, якщо не мав права на відстрочку, - підлягає мобілізації. Це зовсім інший випадок.
Чи був у Вашого друга військово-обліковий документ? Чи мав він підставу для відстрочки?
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас!
На жаль, Вас можуть затримати для уточнення даних. При певних обставинах можуть, навіть, накласти штраф, але мобілізувати не мають права, адже за статусом Ви призовник, а не військовозобов'язаний.
Згідно частини 6 статті 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" У період проведення мобілізації (крім цільової) громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ та пред’являти його за вимогою уповноваженого представника територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Державної прикордонної служби України у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України.
Згідно пункту 54 постанови КМУ 560 Під час перевірки військово-облікового документа: уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком) ;
поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку , визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.
У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки).
Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення.
Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину. Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Отже, тепер за відмову від повістки або за відмову прослідувати до РТЦК поліцейські можуть на законних підставах затримати громадянина та доставити його до ТЦК.
Але, згідно статті 261 КУпАП під час затримання повинен бути складений протокол, поліцейські повинні повідомити Ваших родичів та Вашого правозахисника (або центр безоплатної правової допомоги)
Згідно Указу Президента України «Про загальну мобілізацію» під час мобілізації здійснюється призов військовозобов’язаних та резервістів.
Згідно ч. 9 ст. 1 ЗУ «Про військовий обов’язок та військову службу» щодо військового обов'язку громадяни України поділяються на такі категорії:
Законодавством передбачено, що призовники до досягнення 25-річного віку повинні пройти базову загальновійськову підготовку (якщо призовник вчиться у ВНЗ) або базову військову службу. Після проходження БЗП або БВС громадянина беруть на військовий облік військовозобов'язаних.
Проте, частиною 5 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" передбачено, що не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення 25-річного віку військовозобов’язані, які пройшли базову загальновійськову підготовку відповідно до статті 10-1 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" чи базову військову службу. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
Тому, якщо Ви находитесь у статусі призовника - на даний час Вас не мають права мобілізувати до досягнення 25 років, незалежно від ФОП та здобуття освіти.
1. Для того щоб вступити на навчання - Ви повинні мати чинний військово-обліковий документ та перебувати на військовому обліку, адже згідно пункту 34 постанови КМУ 1487 Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
З метою ведення персонального військового обліку державні органи, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації здійснюють перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа, визначеного у пункті 20 цього Порядку, або відображення в електронній формі інформації, що міститься в таких документах, які можуть пред’являтися (надаватися) з використанням мобільного додатка Порталу Дія. Приймання на роботу (навчання), взяття на персональний військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів здійснюється тільки ПІСЛЯ взяття їх на військовий облік у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів.
2. Щоб мати право на відстрочку Ви повинні здобувати послідовну освіту, адже згідно статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію":
".. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також: 1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за РАНІШЕ ЗДОБУТИЙ рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури..."
Згідно частини 2 статті 10 ЗУ "Про освіту"
Рівнями освіти є:
Отже, щоб мати право на відстрочку Ви повинні здобувати рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий.
Якщо Ви вже колись вступали та відраховувались з ВНЗ - це може вплинути на шанси отримати відстрочку.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Антоне!
Якщо Ви і Вас відсутній військово-обліковий документ у паперовій або електроній формі Вас можуть затримати та доставити до ТЦК представники поліції.
То ж раджу стати на облік в ТЦК та отримати ВОД нового зразка.
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
"Перевірка військово-облікових документів під час мобілізації.
49. У період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.
50. Право на перевірку військово-облікового документа (військовооблікового документа в електронній формі) у резервістів та військовозобов’язаних під час мобілізації надається представникам територіального центру комплектування та соціальної підтримки, уповноваженим вручати повістки (далі — уповноважені представники).
51. Перевірка військово-облікового документа (військово-облікового документа в електронній формі) у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років може здійснюватися:
у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України — представниками органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби;
за місцем проживання, роботи, навчання, у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, на пунктах пропуску (блок-постах) — уповноваженими представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки або поліцейськими".
Ви не підлягаєте мобілізації до 25 років, оскільки є особою призовного віку. Якщо "відтягнете" вступ до магістратури, то матимете право на відстрочку, як студент після настання 25 років. Звичайно, за умови, що через 3 роки Вам все ще буде необхідна відстрочка від мобілізації і законодавство не зазнає певних змін на той час.
Станом на зараз підстава для відстроки виглядає наступним чином:
Відповідно до статті 23 ЗАКОНУ УКРАЇНИ «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3543-12#Text
3. Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:
1) здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України "Про освіту", а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури;».
Згідно із частиною другою статті 10 Закону України «Про освіту»:
Рівнями освіти є:
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року №560 «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
Перелік документів, що подаються військовозобов’язаним для отримання відстрочки від призову на військову службу:
довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.
Мобілізувати Вас не мають права, єдине, що можливе до настання Вам 25 років - це направлення на проходження базової військової служби. Проте, наразі час направлення на останню на законодавчому рівні не визначений.
Відповідно до Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу"
"Стаття 15. Направлення громадян України для проходження базової військової служби.
1. Для проходження базової військової служби направляються придатні для цього за станом здоров’я громадяни України чоловічої статі (жіночої статі - добровільно), яким до дня відправлення на базову військову службу виповнилося 18 років, та старші особи, які не досягли 25-річного віку.
2. Громадяни України, які перебувають на військовому обліку призовників, у добровільному порядку можуть бути прийняті на військову службу за контрактом на умовах, передбачених частиною першою статті 20 цього Закону, та в порядку, визначеному положеннями про проходження військової служби громадянами України.
3. Направлення громадян України для проходження базової військової служби включає:
прибуття на медичний огляд, професійно-психологічний відбір та засідання комісії з питань направлення для проходження базової військової служби;
проходження медичного огляду (у тому числі, за необхідності, направлення на додаткове медичне обстеження);
проведення професійно-психологічного відбору;
засідання комісії з питань направлення для проходження базової військової служби;
прибуття за зазначеними в повістці районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки адресою та часом для відправлення у навчальну частину (центр) для проходження базової військової служби та знаходження у відповідному територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки (обласному збірному пункті) до відправлення у навчальну частину (центр).
4. Організація направлення громадян України для проходження базової військової служби здійснюється районними державними адміністраціями (виконавчими органами міських рад) у взаємодії з відповідними районними (міськими) територіальними центрами комплектування та соціальної підтримки та органами місцевого самоврядування.
5. Порядок організації підготовки та направлення громадян України для проходження базової військової служби визначається цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України.
6. Строки направлення та чисельність громадян України, які направляються на базову військову службу, а також обсяги видатків для забезпечення направлення на базову військову службу, визначаються Кабінетом Міністрів України.
"Стаття 17. Відстрочка від направлення для проходження базової військової служби.
визнані тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я;
навчаються у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти, вищої духовної освіти за денною або дуальною формою здобуття освіти, в інтернатурі або докторантурі (зазначена відстрочка надається до досягнення особою 24-річного віку);
обрали відповідний рік, в якому бажають пройти базову військову підготовку;
мають право на звільнення з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 цього Закону.
2. Відстрочка від направлення для проходження базової військової служби надається призовникам, яким повідомлено про підозру у вчиненні кримінального правопорушення або стосовно яких кримінальна справа розглядається судом, до прийняття відповідного рішення.
3. У випадках, не передбачених цим Законом, відстрочка від направлення для проходження базової військової служби може бути надана призовникам згідно з рішенням комісії вищого рівня за поданням районних (міських) комісій з питань взяття на військовий облік.
4. Призовники, яким надано відстрочку від направлення для проходження базової військової служби у зв’язку з навчанням у закладах освіти або через сімейні обставини, зобов’язані щороку, до 1 жовтня, подавати до відповідних районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки документи, що підтверджують їхнє право на відстрочку".
1. Від проходження базової військової служби звільняються призовники:
які визнані за станом здоров’я непридатними до військової служби;
які до набуття громадянства України пройшли військову службу в інших державах".
Інших нюансів я не бачу.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Антоне!
Мені 22, не навчаюсь, ФОП 2, з облікових документів маю лише резерв +, де вказано «данні оновлено вчасно» та «не достатньо даних, зверніться до ТЦК»Нема приписного
Мають право мене затримувати ТЦК, в місті чи на блок пості?
А чому так сталося, що Ви не маєте приписного свідоцтва? Ви взагалі не зверталися до ТЦК чи просто вчасно не забрали військово-обліковий документ.
Наразі оптимальним для Вас буде явка до ТЦК для постановки на військовий облік та отримання нового ВОД.
Оформлення приписного ні в якому разі не приблизить Вашу можливу мобілізацію. Мобілізації призовники не підлягають.
Якщо Ви матимете приписне свідоцтво, до виповнення Вам 25-річного віку Ви взагалі не можете призиватися, навіть за відсутності у Вас будь-якої підстави для відстрочки.
Ви просто не підлягаєте мобілізації, адже під останню попадають військовозобов'язані та резервісти.
Усі нормативно-правові акти, які стосуються питання мобілізації, передбачають мобілізацію лише військовозобов'язаних та резервістів. Це, зокрема, наступні:
Закон України "Про військовий обов'язок і військову службу"
Закон України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"
Постанова КМУ від 16.05.2024 № 560 "Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період".
Постанова КМУ від 30.12.2022 № 1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів"
Остання ж постанова КМУ передбачає, що:
22. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, органах СБУ, відповідних підрозділах розвідувальних органів здійснюється відповідно до Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”.
Під час воєнного стану направлення призовників на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду здійснюється лише у разі їх прийняття на військову службу у добровільному порядку.
В протилежному випадку - Вас дійсно можуть затримати на вулиці за відсутність ВОД.
Якщо вони будуть розцінювати ситуація як порушення правил військового обліку, можуть ЗАТРИМАТИ.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 560 Київ
Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
54. Під час перевірки військово-облікового документа:
уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки зобов’язаний назвати своє прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), посаду, а також пред’явити службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, разом з паспортом громадянина (посвідченням офіцера, військовим квитком);
поліцейські та представники органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби відрекомендовуються у порядку, визначеному наказами керівників Національної поліції та Держприкордонслужби відповідно.
У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.
Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
5. Чи вірно я розумію, що представники ТЦК з групи оповіщення затримавши людини з зазначеною конфігурацією в пункті #4 не мають право її затримувати, але мають право виписати повістку на проходження ВЛК / постанову на облік?
ТЦК взагалі не мають права затримувати. Але от чи будуть це робити працівники НПУ - питання. Все ж як показує практика, поліцейські затримують виключно тих, хто перебуває в Розшуку по так званій базі "Армор".
І якщо я відтягну момент того як буду поступати на наступну за рівнем освіту (бакалавр) до 24 років, чи допоможе мені уникнути мобілізації?
Ще раз повторюся - за своїм статусом Ви є призовником, а тому мобілізації до 25 років не підлягаєте ні в якому разі. По суті, у Вас можливі наступні варіанти дій:
1. Оформлення військово-облікового документу вже зараз. Але без явки до ТЦК Ви ніяким чином не зможете отримати ВОД.
Загалом у будь-якому випадку приблизний алгоритм Ваших дій за нинішньої ситуації наступний:
1. Звернення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військкомат) краще за місцем реєстрації (однак якщо за місцем реєстрації можливостей немає, можна і за місцем фактичного проживання) для постановки на військовий облік та проходження медичної комісії.
Вам потрібно подавати заяву на видачу військово-обліоковго документу нової форми.
Звертаю увагу:
Необхідні документи
2. Ви повинні бути готовими, що Вас притягнуть до адміністративної відповідальності за порушення правил військового обліку - стаття 210 КУпАП.
Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!
Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення
...
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Фактично станом на зараз строки притягнення Вас до відповідальності вийшли. Якщо ТЦК накладе на Вас адміністративне стягнення, радив би Вам його оскаржувати.
3. На медичну комісію із собою обов'зково візьміть перелік всіх необхідних документів, у першу чергу медичних, які підтверджують Вашу історію хвороби.
4. Сказати точно, яке рішення прийме медичне комісію, юристи не мають права. Адже рішення про придатність або непридатність особи приймається виключно військово-лікарською комісією, яка у своїй діяльності керується Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 № 402.
2. Нічого не робити, а пробувати вступати до закладу освіти і лише потім оформлювати ВОД. Втім, без того ж ВОД Ви ніяк не зможете вступити до закладу.
Які ньанси?
Особливих нюансів не бачу. Непостановка на військовий облік трактуватиметься як порушення правил військового обліку і теоретично можлива адміністративна відповідальність за статтею 210 КУпАП. Штраф - 17-25,5 тис грн.
Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення
...
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
З повагою!
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Почнімо з того, що Ви маєте статус призовника, а мобілізації підлягають військовозобов'язані особи віком від 18 до 60 років.
Згідно з ч. 6 ст. 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» у період проведення мобілізації (крім цільової) громадяни України чоловічої статі віком від 18 до 60 років зобов’язані мати при собі військово-обліковий документ та пред’являти його за вимогою уповноваженого представника територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейського, а також представника Державної прикордонної служби України у прикордонній смузі, контрольованому прикордонному районі та на пунктах пропуску через державний кордон України. Під час перевірки документів уповноважений представник територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейський здійснює фото- і відеофіксацію процесу пред’явлення та перевірки документів із застосуванням технічних приладів та засобів фото- та відеофіксації, а також може використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Згідно з Порядком оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №559 військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):
в електронній формі - засобами Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та Єдиного державного веб-порталу електронних послуг, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);
у паперовій формі - на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559.
Особа може мати на бланку лише один військово-обліковий документ.
Відомості, що зазначені у військово-обліковому документі громадянина України, який перебуває або був виключений з військового обліку Збройних Сил, СБУ, розвідувального органу, повинні відповідати відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі коли відомості, зазначені у графах 1-5, 13 та 14 військово-облікового документа на бланку, не відповідають відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, він вважається недійсним.
Відповідність відомостей, зазначених у військово-обліковому документі на бланку, відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, перевіряється через:
електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста;
районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки або його відділ (орган СБУ, розвідувальний орган).
У разі невідповідності відомостей, зазначених у посвідченні призовника, тимчасовому посвідченні військовозобов’язаного, військовому квитку осіб рядового, сержантського і старшинського складу та військовому квитку офіцера запасу, відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, громадянин України для внесення відповідних змін:
у паперовій формі - повинен звернутися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку;
в електронній формі - повинен скористатися засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста для звернення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку.
Зміни вносяться протягом п’яти робочих днів з дня реєстрації заяви.
Військово-обліковий документ в електронній формі формується засобами: Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, зокрема з використанням його мобільного додатка; Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони; Порталу Дія, зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації).
Військово-обліковий документ в електронній формі формується на безоплатній основі за бажанням особи після проходження нею електронної ідентифікації та автентифікації.
Формування та відображення військово-облікового документа в електронній формі здійснюється автоматично за умови підключення електронного пристрою до Інтернету та наявності у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів відомостей, визначених у пункті 8 цього Порядку.
У військово-обліковому документі в електронній формі відображається унікальний електронний ідентифікатор у вигляді двовимірного штрихкоду, що містить відомості про зазначений документ (за наявності таких відомостей): 1) прізвище; 2) власне ім’я (усі власні імена); 3) по батькові; 4) дата народження; 5) реєстраційний номер облікової картки платника податків; 6) окремий номер запису у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів; 7) відомості про результати медичних оглядів, що проводилися з метою визначення придатності до виконання військового обов’язку; 8) відомості про наявність відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов’язаних та резервістів; 9) військове звання; 10) військово-облікова спеціальність (для військовозобов’язаних та резервістів СБУ — код профілю підготовки і напрям службової та оперативно-службової діяльності); 11) унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі; 12) відомості про виконання військового обов’язку; 13) відомості про військовий облік; 14) відомості щодо звернення або повідомлення про вчинення адміністративного або кримінального правопорушення до Національної поліції; 15) дата і час формування військово-облікового документа в електронній формі. QR-код військово-облікового документа в електронній формі є формою військово-облікового документа в електронній формі у вигляді двовимірного штрихкоду, що містить відомості про зазначений військовообліковий документ, які за допомогою відповідних технічних засобів можна відтворити у формі, придатній для зчитування, зокрема у візуальній. Військово-обліковий документ в електронній формі є дійсним лише за наявності QR-коду та не може використовуватися без нього.
Військово-обліковий документ в електронній формі та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
Згідно з Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період від затвердженого ПКМУ від 16 травня 2024 р. №560 у період проведення мобілізації (крім цільової) уповноважені представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки або поліцейські, а також представники Держприкордонслужби мають право вимагати у громадян чоловічої статі віком від 18 до 60 років військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі) разом з документом, що посвідчує особу.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.
Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Крім того, поліцейські перевірятимуть документи військовозобов'язаних у громадських місцях та примусово доставлятимуть до ТЦКСП тих, хто перебуває в розшуку.
Якщо ж установлено особу, яка відповідно до звернення ТЦКСП вчинила адміністративне правопорушення, передбачене статтями 210, 210-1 КУпАП, то в такому випадку поліцейський уповноважений на здійснення адміністративного затримання та доставлення військовозобов’язаного до ТЦКСП.
Поліція під час виконання повноважень уповноважена застосовувати заходи примусу.
Вид та межі застосування таких заходів залежать виключно від обсягу протиправних дій особи. Зазвичай, якщо не встановлено причетність особи до вчинення злочинів, то до особи, яка вчиняє злісну непокору законній вимозі поліцейського, може бути застосовано такі заходи примусу як фізична сила та спеціальні засоби (кайданки, гумові та пластикові кийки).
Розшук військовозобов'язаний може потрапити, якщо він порушив правила військового обліку. Приклади таких порушень:
громадянин не став на військовий облік, коли йому виповнилося 17 років;
громадянка з медичною чи фармацевтичною освітою не стала на військовий облік;
громадяни, яких зняли з військового обліку, не стали на нього назад у необхідні терміни;
громадяни, яких зняли з військового обліку, не стали на нього після 18 травня 2024 р.;
громадянин не проживає за зареєстрованим місцем проживання і не повідомив про це в ТЦКСП;
громадянин не з'явився по повістці в ТЦКСП у зазначену дату без поважних причин.
громадянин, який отримав направлення на проходження ВЛК, відмовився проходити медкомісію або після її проходження не з'явився до ТЦКСП;
громадянин не з'явився до ТЦКСП після отримання повістки про призов на військову службу.
Отже, поки Ви маєте статус призивника рекомендую привести в порядок свої облікові дані з військового обліку в ТЦКСП.
Юрист, м. Мирноград, 13 років досвіду
Спілкуватися у чатіДобрий день!
Конституція України (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%...):
Стаття 19. Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 32. Ніхто не може зазнавати втручання в його особисте і сімейне життя, крім випадків, передбачених Конституцією України.
Не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини.
Закон України "Про Національну поліцію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19#Text):
Стаття 7. Дотримання прав і свобод людини
1. Під час виконання своїх завдань поліція забезпечує дотримання прав і свобод людини, гарантованих Конституцією та законами України, а також міжнародними договорами України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, і сприяє їх реалізації.
Стаття 8. Законність
1. Поліція діє виключно на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Стаття 18. Основні обов’язки поліцейського
1. Поліцейський зобов’язаний:
1) неухильно дотримуватися положень Конституції України, законів України та інших нормативно-правових актів, що регламентують діяльність поліції, та Присяги поліцейського;
2) професійно виконувати свої службові обов’язки відповідно до вимог нормативно-правових актів, посадових (функціональних) обов’язків, наказів керівництва;
3) поважати і не порушувати прав і свобод людини;
5) зберігати інформацію з обмеженим доступом, яка стала йому відома у зв’язку з виконанням службових обов’язків;
Згідно ч. 3 ст. 307 Цивільного кодексу України зняття фізичної особи на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку, в тому числі таємне, без згоди особи може бути проведене лише у випадках, встановлених законом.
З приводу кримінальної відповідальності за втручання в приватне життя особи, то така стаття дійсно існує, а саме ст. 182 Кримінального кодексу України, яка передбачає відповідальність за незаконне збирання, зберігання, використання, знищення, поширення конфіденційної інформації про особу або незаконна зміна такої інформації.
Вказаними нормами передбачається захист фізичної особи від протиправного посягання на її приватне життя, де така особа виступає як громадянин, а не особа, яка здійснює державні чи владні державні функції.
В той же час нормою ст. 34 Конституції України передбачено право кожного вільно збирати, використовувати та поширювати інформацію.
Таке право може бути обмежено законом в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадського порядку з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення, для захисту репутації або прав інших людей, для запобігання розголошенню інформації, одержаної конфіденційно, або для підтримання авторитету і неупередженості правосуддя.
В своєму Рішенні 1-9/2012 від 20.01.2012р. Конституційний суд України визначив інформацію про особу, яка може бути конфіденційною: до конфіденційної інформації про фізичну особу належать, зокрема, дані про її національність, освіту, сімейний стан, релігійні переконання, стан здоров’я, а також адреса, дата і місце народження, відомості про майновий стан та інші персональні дані.
Відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону України «Про інформацію» конфіденційною є інформація про фізичну особу, а також інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.
Недарма Законом України «Про інформацію» суб’єктів владних повноважень виключено з переліку, оскільки зазначені особи мають спеціальний статус, їх діяльність викликає значний інтерес звичайних громадян, які в тому числі мають право контролювати виконання функцій держави зазначеними особами.
Більше того, стаття 21 Закону України «Про інформацію» має виключення із правил з приводу інформації, яка не може бути віднесеною до конфіденційної.
Не може бути віднесено до конфіденційної інформації інформація про факти порушення прав і свобод людини, а також про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб.
Відповідно до Рішення Конституційного суду України 1-9/2012 від 20.01.2012р. суд зазначив наступне: Вирішуючи питання щодо конфіденційності інформації про особу, яка займає посаду, пов’язану зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування, та членів її сім’ї, Конституційний Суд України виходить з такого, що належність інформації про фізичну особу до конфіденційної визначається в кожному конкретному випадку. Перебування особи на посаді, пов’язаній зі здійсненням функцій держави або органів місцевого самоврядування, передбачає не тільки гарантії захисту прав цієї особи, а й додаткові правові обтяження. Публічний характер як самих органів — суб’єктів владних повноважень, так і їх посадових осіб вимагає оприлюднення певної інформації для формування громадської думки про довіру до влади та підтримку її авторитету у суспільстві.
Підсумовуючи своє рішення КСУ вирішив: в аспекті конституційного подання положення частин першої, другої статті 32, частин другої, третьої статті 34 Конституції України слід розуміти так:
— інформацією про особисте та сімейне життя особи є будь-які відомості та/або дані про відносини немайнового та майнового характеру, обставини, події, стосунки тощо, пов’язані з особою та членами її сім’ї, за винятком передбаченої законами інформації, що стосується здійснення особою, яка займає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень. Така інформація про особу є конфіденційною.
Отже, у випадку порушення з боку правоохоронних органів прав особи, така особа має право фіксувати такі порушення, оскільки фото та відеофіксація факту неправомірних дій, в тому числі перевищення своїх повноважень з боку правоохоронних органів може бути доказом в суді.
Успіхів!
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіВІТАЮ ВАС, АНТОНЕ!
Ви у 17 років проходили приписку до призовної дільниці? Отримували приписне? Чи у Вас його немає не у зв"язку з втратою ,а у зв"язку з неприпискою?
Формально, Вас можуть у зв"язку з відсутністю у Реєстрі затримати та доправити до ТЦК для оформлення штрафу за Поряшення правил військового обліку (ст. 210 КУпАП).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%...
Спробуйте не потрапляти на очі ТЦК та патрулям до того моменту, як введуть на практиці приписку до призовних дільниць та облік до 25 років - за допомогою Резерв+. Тоді Ви зможете вступити на навчання до 25 років та в подальшому отримати відстрочку.
Хоча, зауважте, що до того часу може бути введена базова військова підготовка / служба. І Вас може не врятувати навчання, адже для призову на строкову (базову) службу - навчання не є підставою для відстрочки, на відміну від призову по мобілізації.
Якщо стан справ на фронті буде таким як зараз, передбачаю, що вік призову буде зменшено щонайменше до 21-23 років.
Тож як не грайтесь по правилам з системою, а система всеодно обіграє. Єдиний варіант - просто ігнорувати її (за наявності такої можливості).
Он лякали, що усіх, хто не оновить дані - а-та-та. І що? - Де мільйони штрафів, відібрані квартири, майно?! - Фахівці ж казали, що це фізично нереально.
Навесні 2025 року скоріш за все будуть вибори, чому буде передувати зупинення активних бойових дій, а можливо й скасування воєнного стану. Хоча переконаний, що буде чергова неконституційна постанова КМУ або навіть неконституційний закон, який буде в обхід воєнного стану порушувати невід"ємне право людини на свободу пересування.
Ваше завдання в такій ситуації - протриматися без контактів з патрулями та ТЦК до цього періоду. Далі буде легше. Але до цього буде дуже жорстко в плані мобілізації та закидування "м"ясом" наступів.
Хай щастить!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)