Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
880 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Доброго дня. Ситуація в наступному:
1. Данні оновленні через резерв+, не в розшуку
2. ВЛК не проходив адже данні оновив черкз резерв+ і виклику від свого ТЦК не мав.
3. Офіційно є аспірантом бюджетником, наказ на зарахування був 2 дні тому. Тому ще офіційної відстрочки не маю.
Сьогодні, перебуваючи 1 день у місті Києві (реєстрація і мій тцк - Кривий Ріг), мене зупинила поліція і тцк. Показавши всі документи про оновлення данних і наказ на зарахування, мені почали казати що я маю сьогодні пройти влк в Києві. Резерв + є недійсним
1. Виписали повістку на влк на сьогоднішню дату, не дивлячись на мої заперечення що я не проживаю тут.
2. Від повістки на влк я відмовився, жодного акту про відмову ніхто не склав.
3. Поліцейські одразу сіли в авто, як я ввімкнув камеру а тцкшник слідом за ними, з криками що я ухилянт.
Питання:
1. Що мені робити в цьому випадку адже я відмовився від повістки на влк? Чи грозить за це штраф? (Мені ж виписали її не за адресою мого проживання чи реєстрації).
2. Чи потрібно якось цю повістку на влк анулювати? Чи можуть бути проблеми через цю повістку коли я звернусь до свого тцк для оформлення відстрочки через аспірантуру?
3. Чи законними були дії тцк?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (10)
Адвокат, м. Київ, 11 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня! У вашій ситуації виникло кілька важливих питань, які потребують ретельного розгляду. Ось як варто діяти:
1. Відмова від повістки на ВЛК
2. Анулювання повістки
3. Законність дій ТЦК і поліції
4. Рекомендації
Ці дії допоможуть вам захистити свої права та уникнути можливих негативних наслідків у майбутньому.
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Повістку Вам виписали правомірно.
За нез'явлення за повісткою буде адміністративна відповідальність.
Вам терміново необхідно подати заяву щодо оформлення відстрочки за місцем Вашого обліку.
В такому разі направлення на ВЛК не буде до моменту розгляду заяви.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
ЦЯ ПОВІСТКА НЕ Є ДІЙСНОЮ, ТОМУ ЩО НА НІЙ НЕМАЄ ЧИСЛА, КОЛИ ПОСАДОВА ОСОБА ПІДПИСАЛА ЦЮ ПОВІСТКУ - СКОРІШЕ ЗА ВСЕ ВАС НАМАГАЛИСЯ СХИЛИТИ ДО НАДАННЯ ХАБАРА. ТИМ БІЛЬШЕ ПРОЦЕС ВРУЧЕННЯ ПОВІСТКИ ПОВИНЕН БУВ ФІКСУВАТИСЯ ПРЕДСТАВНИКОМ ГРУПИ ОПОВІЩЕННЯ НА КАМЕРУ ТА ПОВИНЕН БУВ БУТИ СКЛАДЕНИЙ АКТ ПРО ВІДМОВУ.
НА ЦЮ ПОВІСТКУ МОЖЕТЕ НЕ РЕАГУВАТИ.
ПОРАДА: СКОРІШЕ ОФОРМЛЮЙТЕ ВІДСТРОЧКУ.
Повістки, сформовані за допомогою Реєстру «Оберіг», у тому числі роздруковані, та повістки, оформлені на бланку, мають однакову юридичну силу. Відповідні уточнюючі зміни вніс Кабмін.
Також Уряд затвердив новий зовнішній вигляд повісток від ТЦК. Вони будуть формуватися або на бланку, або за допомогу електронного Реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів «Оберіг».
У повістці має бути зазначено:
Вищеописані зміни затверджені постановою Кабміну від 16 серпня 2024 р. №951.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Володимире!
Взагалі представники поліції повинні були скласти протокол про відмову від повістки та мали б право доставити Вас до ТЦК. Крім того, відмова від повістки - це адмінистративна відповідальність за статтею 210-1 КУпАП.
Проте, у Вашому випадку не було акту відмови від повістки, як також протоколу, який би свідчав про скоєння Вами правопорушення. Отже, не бачу за що саме навіть теоретично ТЦК буде притягати Вас до відповідальності без доказів щодо правопорушення.
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
У ході перевірки документів перевіряється приналежність громадян щодо військового обов’язку, звіряються їх персональні дані, дані військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки). Із зазначеною метою представники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів охорони державного кордону або їх структурних підрозділів Держприкордонслужби та поліцейські можуть використовувати технічні прилади, засоби та спеціалізоване програмне забезпечення з доступом до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
У разі встановлення, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487 (Офіційний вісник України, 2023 р., № 5, ст. 409), або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує резервісту або військовозобов’язаному (крім резервістів та військовозобов’язаних СБУ та розвідувальних органів) прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів. Із зазначеною метою громадянину оформляється та вручається повістка.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності. Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови прослідувати до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Оскільки Ви відмовились від отримання повістки, то і анулювати немає чого. Ви не проставили свій підпис за отримання повістки, не підписували акт відмови та протокол.
Право на оформлення відстрочки Ви маєте незалежно від того чи скоїли адмінистративне правопорушення, чи ні. Одне до одного не має жодного відношення.
Так. ТЦК мають право вручити Вам повістку будь де, а не тільки за місцем Вашої реєстрації.
35. Представники, уповноважені вручати повістки, здійснюють оповіщення громадян як самостійно, так і у складі груп оповіщення. Вручення повісток резервістам та військовозобов’язаним здійснюється цілодобово за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання, роботи, навчання, у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, на пунктах пропуску (блок-постах), пунктах пропуску через державний кордон України.
38. У громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей, на пунктах пропуску (блок-постах), пунктах пропуску через державний кордон України резервісти та військовозобов’язані можуть бути оповіщені:
представниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки;
групами оповіщення, до складу яких можуть включатися представники районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій), територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки та поліцейські.
Я би радив Вам йти до свого ТЦК, як найшвидше, та оформлювати відстрочку, оскільки кожного такого разу Ви сильно ризикуєте. Як на мене, сьогодня Вам пощастило не бути доставленим у ТЦК та направленим на експересс ВЛК. Ви вже отримали довідку з ЄДЕБО?
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, пане Володимире!
Питання:1. Що мені робити в цьому випадку адже я відмовився від повістки на влк? Чи грозить за це штраф? (Мені ж виписали її не за адресою мого проживання чи реєстрації).
Помилково вважати, що повістка може бути вручена лише за місцем реєстрації або постійного проживання, або проживання як ВПО. ЦЕ НЕ ТАК!!!
Мобілізація загалом відбувається без прив'язки до реєстрації особи, як передбачає постанова КМУ № 560.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 560Київ
Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
3. Призов резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період проводиться незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.
Водночас до даної повістки є питання, адже вона не містить дати, що є суттєвим атрибутом даного документу. Крім того, номер 3 повістки виглядає, як мінімум, доволі дивним, адже номер має формувати та фіксуватися в Єдиному реєстрі "Оберіг". Там точно присвоюються не такі номери.
30. Повістка може формуватися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів або оформлюватися на бланку, який заповнюється представником районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
У разі формування повістки за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу накладає на повістку кваліфікований електронний підпис у день її формування.
У разі оформлення повістки на бланку керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу засвідчує її особистим підписом та скріплює гербовою печаткою.
Реєстраційний номер повістки фіксується в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
Втім, сенсу оскаржувати повістку - точно немає, адже за судовою практикою це не є документом, який взагалі може оскаржуватися. Оскаржувати потрібно штраф, який ТЕОРЕТИЧНО у даній ситуації є можливим.
На мою точку зору, вчинили Ви правильно, відмовившись від ВЛК. Аби Ви проїхали з ними - вже сьогодні могли поїхати до навчального центру. НЕ РАДЖУ ПЕРЕСУВАТИСЯ ПО КРАЇНІ, ЯК МІНІМУМ, ДО ОТРИМАННЯ ДОВІДКИ ЄДЕБО.
ТЦК може накласти на Вас адміністративне стягнення за неявку, ВИ - можете оскаржити цей штраф через суд. Шанси розцінюю як доволі високі.
Стаття 210. Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку
Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку -
тягне за собою накладення штрафу від двохсот до трьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Примітка. Положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
АЛЕ ЗВЕРТАЮ УВАГУ!!!
Стаття 38. Строки накладення адміністративного стягнення
...
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
2. Чи потрібно якось цю повістку на влк анулювати? Чи можуть бути проблеми через цю повістку коли я звернусь до свого тцк для оформлення відстрочки через аспірантуру?
Її вже ніхто не анулює, адже по суті вона втратила свою дію. Виклик здійснювався на 03.09. об 10.10 год. Проблем з оформленням відстрочки у Вашому ТЦК через це НЕ БУДЕ, не хвилюйтеся.
Повний алгоритм для оформлення відстрочки у Вашій ситуації:
1. Отримуєте довідку з ЄБЕДО із зазначенням "ТАК, не порушує" щодо послідовності здобуття освіти.
2. Готуєте заяву про оформлення відстрочки, до якої додаєте ПРОСТІ копії паспорту, РНОКПП, військово-облікового документу, довідку ЄДЕБО та направляєте це все до ТЦК поштовим зв'язком (рекомендований лист з повідомлення про вручення з описом вкладення).
3. Реєструєтеся в електронній черзі до ТЦК та СП.
https://q.mod.gov.ua/registration-place
4. Готуєте повторно той же пакет документів, що і надісланий поштою, лише вже з нотаріальними копіями.
5. Йдете до ТЦК та в першу чергу намагаєтеся зареєструвати заяву про відстрочку. Якщо реєструєте - чудово, якщо направляють на ВЛК - йдете та проходите ВЛК.
6. Якщо після ВЛК направляють для реєстрації заяви про відстрочку - чудово, якщо вручають "бойову" - відмовляєте від отримання через незаконність дій працівників ТЦК та СП. Жодної юридичної відповідальності за це Ви не понесете.
7. В кінцевому результатів реєструєте заяву про відстрочку, чекаєте +- 2-3 тижні, забираєте довідку про відстрочку від мобілізації.
3. Чи законними були дії тцк?
По суті - ТАК. Перепрошую, але це було доволі легковажно з Вашої сторони здійснити таку поїздку без оформленої відстрочки. Самі пересвідчилися, як все не просто.
Тому їх дії загалом оцінюю як законні. По суті, вони могли навіть затримати Вас на відмову від отримання повістки, але не захотіли цього робити, на щастя.
Єдине - є нюанси по повістці. Враховуючи вимоги постанови КМУ № 560, вони мали скласти Акт про відмову додатку 2.
41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки.
47. Старший групи оповіщення, представник, уповноважений вручати повістки, територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органах СБУ зупиняє (підходить до) громадянина та відрекомендовується, повідомляє про мету зупинки (прибуття) та спілкування.
На вимогу громадянина пред’являє свій паспорт громадянина (посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, а також пропонує громадянину пред’явити його паспорт та військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).
{Абзац другий пункту 47 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 748 від 18.06.2024}
Якщо особа підлягає оповіщенню відповідно до розпорядження голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних районного (міського) територіального центру комплектування, їй вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.
Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Бережіть себе та скорше оформляйте відстрочку! З повагою!
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас!
Чи були представники поліції при врученні повістки? Чи було зафіксовано на відео як Вам вручали повістку? Чи показав старший групи СЛУЖБОВЕ ПОСВІДЧЕННЯ? Чи був складений Акт відмови?
Згідно пункту 47 постанови КМУ 560 Старший групи оповіщення, представник, уповноважений вручати повістки, територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органах СБУ зупиняє (підходить до) громадянина та відрекомендовується, повідомляє про мету зупинки (прибуття) та спілкування.
На вимогу громадянина пред’являє свій паспорт громадянина (посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, а також пропонує громадянину пред’явити його паспорт та військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).
Якщо особа підлягає оповіщенню відповідно до розпорядження голови (начальника) районної, міської держадміністрації (військової адміністрації) або відповідного керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про проведення заходів мобілізації чи виклик резервістів та військовозобов’язаних районного (міського) територіального центру комплектування, їй вручається повістка.
У разі відмови резервіста або військовозобов’язаного від отримання повістки представником, який уповноважений вручати повістки, складається акт відмови від отримання повістки, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення. Акт відмови від отримання повістки оголошується громадянину.
Акт відмови від отримання повістки подається керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки для вжиття заходів до притягнення правопорушника до адміністративної відповідальності.
Акт відмови від отримання повістки реєструється в районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.
У разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки на підставі статей 261 і 262 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
За відмову від повістки Вас можуть спробувати притягнути до адміністративної відповідальності, але спочатку повинні повідомити про час та місце розгляду справи.
. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.
ОТЖЕ, якщо ВАС не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить ВАШІ права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
Повістку Ви анулювати не зможете, але і проблем з оформленням відстрочки у Вас не повинно бути.
Загалом повістку можуть вручити будь-де.
Згідно частини 1 статті 39 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу" На військову службу під час мобілізації призиваються резервісти та військовозобов’язані, які перебувають у запасі і не заброньовані в установленому порядку на період мобілізації, незалежно від місця їх перебування на військовому обліку.
Згідно пункту 81 постанови КМУ 560 У разі призову резервістів та військовозобов’язаних на військову службу під час мобілізації, на особливий період не за місцем їх перебування на військовому обліку такі особи перед призовом на військову службу беруться на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки, який здійснює їх призов. Відомості про взяття таких осіб на військовий облік вносяться до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів перед їх направленням на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
Тобто, якщо Ви ще не оформили відстрочку - то Вас можугли направити на ВЛК та призвати з будь-якого ТЦК, але спочатку Вас повинні були взяти на військовий облік, а потім направити на ВЛК.
Тому, у діях ТЦК вбачається явне перевищення службових повноважень, адже Вас направили на ВЛК не взявши на військовий облік, тому Ви зможете оскаржити потенційний штраф.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, якщо ви не розписались про отримання повістки, вам нічого не загрржує. Це лише психологічний тиск і залякування. Тому можете не хвилюватися.
Штраф можуть накласти лише у вашій присутності або якщо вас належним чином було повідомлено про дату час розгляду справи. Тому так просто штраф у будь якому випадку не накладуть.
У разі його накладання, ви зможете його з легкістю оскаржити у судовому порядку протягом 10 днів з моменту отримання постанови про накладення адміністративного штрафу.
Тому враховуючи вищевикладене, скоріше за все нічого не буде. Вас хотіли мобілізувати у не законний спосіб, і в них нічого не вийшло, на цьому кінець, пішли шукати когось іншого.
Юрист, м. Мирноград, 13 років досвіду
Спілкуватися у чатіДобрий день!
Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року №560 встановлено форму повістки - додаток 1.
У повістці мають бути зазначені:
Випадки коли громадянина може бути затримано:
▶ у разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК та СП на підставі статей 261 і 262 КУпАП;
▶ у разі відмови прослідувати до ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 КУпАП під час перевірки військово-облікових документів, якщо встановлено, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує прослідувати до ТЦК та СП для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних,даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів.
Завдання ТЦК та СП визначені пунктом 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, серед яких відсутні повноваження на затримання, привід і позбавлення волі будь-яких осіб, зокрема військовозобов’язаних.
ТЦК та СП можуть звертаються в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП (абзац 36 пункту 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).
Об'єктивна сторона зазначених правопорушень виражається у порушенні законодавства України про військовий обов'язок і військову службу, а саме, у порушенні правил військового обліку, неявці на виклик до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасному поданні в обліковий орган відомостей про зміну свого місця проживання, освіти, місця роботи, посади, а також у порушенні порядку проходження навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладах (формальний склад). Після чого відповідно до статті 262 КУпАП працівники Національної поліції мають право здійснити адміністративне затримання.
Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.
Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.
Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника (стаття 261 КУпАП).
Затримання особи і позбавлення її волі працівниками ТЦК та СП не відповідає чинному законодавству. Зокрема такий висновок відображено в ухвалі суду під час розгляду скарги на дії службових осіб ТЦК та СП в порядку статті 206 КПК України (Ухвала Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 09 жовтня 2023 року №348/2388/23)
Відповідальність за нез’явлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
◆ За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію винна особа може бути пртягнута до адміністративної відповідальності відповідно до статті 210-1 КУпАп.
Національній поліції України надано право здійснювати адміністративне затримання військовозобовʼязаних при порушенні законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та доставляти їх до ТЦК та СП (статті 259 та 262 КУпАП, частина третя статті 38 Закону України "Про військовий обовʼязок і військову службу").
У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (з’являтися за викликом до ТЦК та СП у строк та місце, зазначені в повістці) та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею статті 210-1 КУпАп :
Днем вручення вимоги є:
◆ Статтею 336 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Всього найкращого!
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіВІТАЮ ВАС, ВОЛОДИМИР! Абсолютно шахрайська дія з боку ТЦК та СП одного з районів Києва. Оскільки в корінці взагалі вказано, що Ви відмовились підписувати повістку і Вас не доправили до ТЦК відповідно до приписів Постанови КМУ № 560, то можна стверджувати про відсутність події отримання повістки, а де ТЦК взяло Ваші персональні дані - питання до них, бо у них зараз більше даних доступно офіційно, ніж у СБУ.
Самі розумієте, ну не "блатнюків" же їм тягти на ВЛК на РоллсРойсах, Бентлі та РенджРоверах і Мерседесах, якими запарковані усі нічні клуби та офіси столиці. А план по мобілізації в Києві високий, бо народу по документам багато живе в столиці. І нікого не цікавить, що по документам - це одна справа, а фізично - інша.
От і вдаються в Києві та Західній Україні, а також інших окремих регіонах до таких шахрайських дій, виписуючи повістки людям, які до них не мають жодного відношення. Стверджують, що начебто людина постійно проживає в іншому регіоні без реєстрації місця проживання. Звісно доказами цього - ніхто себе не напружує.
Ця повістка - абсолютне юридичне ніщо, оскільки вона юридично нікчемна і не може породжувати для Вас будь-яких правових наслідків, так як по закону у Вас немає обов"язку з"являтися до ЧУЖОГО ТЦК та СП, оновлювати / уточнювати дані, які впорядку і оновлені / уточнені.
Вам в Резерв+ вдалося сформувати електронний ВОД?
Свої розповіді, що Резерв+ не діє - хай розкажуть у себе в Генеральному штабі або особисто керівництву Міністерства оборони України. Бо самі цей Резерв+ ввели, а тепер розповідають громадянам, що він не діє. Це повна брехня. І військового, який таке розказує треба самого фіксувати на відео і притягати до відповідальності за державну зраду або хоча б за дискредитацію ЗСУ та влади в очах суспільства. Може це перевдягнутий ворог по Києву ходить і не знає українського законодавства?
Повістка не може бути оскаржена в будь-якому суді, тому що цей документ є лише засобом оповіщення особи про необхідність виконати військовий обов'язок відповідно до Закону. Про це йдеться в постанові Верховного Суду від 8 вересня 2022 року у справі № 300/1263/22.
https://reyestr.court.gov.ua/Review/106141195
Все. Повістка не документ, а засіб оповіщення. Якщо обов"язку у людини немає, то і повістка не має значення навіть доказу оповіщення про обов"язок і не може мати наслідком притягнення до відповідальності та / або оголошення в розшук.
ОТЖЕ, якщо по закону немає ОБОВ"ЯЗКУ, то й повістка не підлягає виконанню. І виходить, що змусити проходити ВЛК не за місцем обліку не можуть, бо такий обов"язок не грунтується на законі.
ПРОТЕ, Вам бажано не гаяти час, а оформити відстрочку по освіті за місцем навчання.
Для цього Вам треба отримати в закладі, де навчаєтесь - Довідку з ЄДЕБО, в якій буде міститись підтвердження, що Ви не порушуєте послідовність здобуття освіти.
З цією довідкою Ви можете звернутися до свого рідного ТЦК в м. Кривому Розі. Особисто, або поштою.
Поштою існують ризики, що заяву проігнорують або відмовлять. Бо ТЦК досі (незважаючи на одностайну позицію судів) гне свою лінію про ОСОБИСТЕ подання лише шляхом "биття чолом" громадянами в приміщенні ТЦК.
В Постанові КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції) немає жодного слова про особисту явку в ТЦК для подання заяви на відстрочку. Йдеться про особисте подання.
Звісно ТЦК, яке має на меті неправомірний тиск на особу з метою її незаконної мобілізації, кажуть інакше, бо по пошті не попогрожуєш і не позастосовуєш фізичне насилля.
Але я більше довіряю компетентним юристам - суддям, а не некомпетентним працівникам ТЦК (з невідомо якою освітою) в тлумаченні цього питання.
Особисте подання за практикою судів України, яку я розділяю - це означає, що заяву підписуєте і подаєте Ви, а не Ваша секретар школи.
Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" (базового закону, який регулює комунікацію держави з громадянами) - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.
Тож, цей закон є базовим і якщо відсутні спеціальні норми, які б регулювали процедуру, форму подання, строки розгляду заяви чи іншого звернення, клопотання, то застосуванню підлягають саме норми Закону про звернення громадян.
У статті 9 Закону України "Про звернення громадян" вказано:
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%...
Звернення може бути усним чи письмовим.
Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.
Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).
У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.
{Частина сьома статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2801-IX від 01.12.2022}
Однак, якщо є можливість, то слід діяти як я рекомендую. Тобто набагато сильніше буде позиція, якщо підпис на заяві посвідчить нотаріус. Це не дуже дорого. Як і копії доказів, які визначені постановою КМУ № 560, оригінали яких зберігаються у Вас. Це наприклад довідка МСЕК, свідоцтва про народження, шлюб чи інші документи, які неможливо подарувати ТЦК.
Звісно що в оригіналах подається довідка з ЄДЕБО для студентів та довідка з місця роботи для педагогічних та науково-педагогічних працівників.
Посвідченню як правило підлягають лише офіційні паперові документи з підписом та печаткою, в тому числі виконані на спеціальних засвідчених бланках.
Заява надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).
Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...
Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:
https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...
Чинне законодавство України встановлює, що у військовозобов"язаного має бути військово-обліковий документ. Чи це має бути паперовий, чи електронний ВОД - не уточнюється.
В той же час відповідно до пункту 9 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559, Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.
{Пункт 9 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 721 від 18.06.2024 - застосовується з 18 червня 2024 року}
Це наводить на думку, що паперовий ВОД в ТЦК вимагати не мають права.
Слід використовувати свіжу заяву на відстрочку, затверджену змінами до постанови КМУ № 560 у редакції від 16 серпня 2024 року?
ЗАЯВА
{Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024; в редакції Постанови КМ № 930 від 16.08.2024}
ТЦК буде використовувати будь-який привід для того, аби відмовити чи залишити заяву без розгляду.
На мій погляд, щоб зменшити формальні шанси на відмову - треба посвідчити підпис під заявою у нотаріуса.
Крім того, в більшості областей ТЦК як і раніше гне свою лінію, що треба лише особисто подавати заяву шляхом явки на уклін до ТЦК.
В м. Києві наприклад, щоб люди не страждали - функції з прийняття заяв до ТЦК на відстрочку взагалі передали в ЦНАПи райдержадміністрацій, щоб люди не боялись подавати документи. У ЦНАПах немає радянських підвалів, катівень та інших речей, яких бояться громадяни в Україні в будівлях ТЦК.
Яка ситуація з прийняттям заяв у Вашому регіоні - на жаль сказати не можу.
Одні ТЦК вже навчились програвши суди, що треба приймати заяви на відстрочку і поштою, інші досі колотять з себе Богів та єдину владу в країні, відмовляючись приймати заяви поштою.
Людина, яка подає заяву поштою, має усвідомлювати, що існує ризик, що ТЦК знову буде реагувати на це словами, які говорять окремим співгромадянам, які захищають свої права: "Що, самий розумний?". Звісно відповідь так собі, але повсемісно має місце.
Тобто, чи дадуть відстрочку в такому випадку - шанси 50 на 50 %. Висока доля ймовірності, що доведеться оскаржувати бездіяльність чи відмову в окружному адміністративному суді за місцезнаходженням РТЦК та СП (ч. 1 ст. 25 Кодексу адміністративного судочинства України).
Але, у окремих випадках працівники ТЦК під тиском питань суддів і адвокатів в судових процесах - починають так би мовити "давати задню" і прибігають до аргумента - "А звідки ми знаємо, що це людина сама підписала заяву, ми ж експертизу не проводимо. Може це заява, подана і підписана третьою особою". Розумію, що це відмазки рівня дошкільних навчальних закладів ясла - садочок, але таке має місце. І не усі судді прям апріорі на боці громадян, а не органу військового управління (у суддів теж є діти, родичі, помічники та ін.).
Ось до таких маніпуляцій починають вдаватися ТЦК та СП.
Саме тому, не знаю як хто з колег (щиро кажу, що не маю змоги і часу читати усі відповіді колег на сайті), але я особисто рекомендую у своїх відповідя (якщо направляєте заяву поштою), щоб зняти навіть думку про посилання на "невідомо ким підписану заяву" з боку РТЦК та СП - посвідчувати заяву та документи, оригінали котрих неможливо чи складно буде потім отримати ще раз - ПОСВІДЧУВАТИ у нотаріуса.
Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період , затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560 .
58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих та посадових (службових) осіб, зазначених у підпунктах 16-23 пункту 1 додатка 5) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.
{Абзац перший пункту 58 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}
59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.
Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.
На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.
Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.
У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.
У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.
До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.
Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
"..."
Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.
У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.
"..."
62. Здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.
Здобувачі освіти, які навчаються за державним замовленням у закладах освіти із специфічними умовами навчання, що належать до сфери управління МВС та ДСНС, для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти за формою, визначеною у додатку 9, видану закладом освіти із специфічними умовами навчання.
63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.
64. Заяви військовозобов’язаних про надання їм відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та підтвердні документи зберігаються у районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки протягом п’яти років.
65. У разі втрати (зміни) підстав щодо надання військовозобов’язаним відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період комісія може скасувати (змінити) раніше прийняте нею рішення, про що повідомляється заявнику письмово не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення за формою, визначеною у додатку 10.
До відповіді додаю зразок заяви на відстрочку за формою, встановленою з серпня 2024 року згідно з постанвою КМУ № 560 від 16.05.2024 р.
Хай Вам щастить у позитивному вирішенні Вашої ситуації!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина).
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, повістка видається на основі розпорядження комісара ТЦК де ви перебуваєте на обліку. Тому був порушений порядоу оповіщення громадян про мобілізацію. У разі накладання штрафу ви зможете його оскаржити у судовому порядку.
Порядок вручення військових повістокПорядок вручення (оповіщення громадян) про призов на стокову військову службу та прибуття їх на призовні дільниці здійснюється за розпорядженнями керівників районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки (далі - ТЦК та СП) та регламентовано пунктом 56 Положення про підготовку і проведення призову громадян України на строкову військову службу та прийняття призовників на військову службу за контрактом, затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 21 березня 2002 року № 352. Вручення повісток проводиться через відповідні органи місцевого самоврядування, керівників підприємств, установ, організацій, у тому числі закладів освіти, незалежно від підпорядкування і форми власності. Окрім того, повістки громадянам можуть також вручатися безпосередньо посадовими особами районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Оповіщення резервістів та військовозобов’язаних під час мобілізаціїЗгідно з пунктом 10 Порядку, в рамках проведення заходів мобілізації голови (начальники) районних, міських держадміністрацій (військових адміністрацій) створюють групи оповіщення у складі представників (які не підлягають призову на військову службу під час мобілізації):
Зверніть увагу! Оповіщення резервістів та військовозобов’язаних може здійснюватися представниками ТЦК та СП окремо від груп оповіщення.
Повістки мають право вручати:
Місця оповіщення
Вручення повісток резервістам та військовозобов’язаним здійснюється:
- за адресою місця проживання або адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання — представниками дільниць оповіщення, держадміністрацій, виконавчих органів селищних, сільських, міських, районних у містах рад, ТЦК та СП, групами оповіщення до складу яких можуть включатися голова правління ОСББ та керівних обслуговуючої компанії багатоквартирного будинку;
- за адресою роботи, навчання — представниками відповідної установи, організації, підприємства, навчального закладу, ТЦК, групою оповіщення;
- у громадських місцях, громадських будинках та спорудах, місцях масового скупчення людей — представниками ТЦК та СП, групами оповіщення;
- в ТЦК та СП;
- на пунктах пропуску (блок-постах);
- пунктах пропуску через державний кордон України.
Важливо!Повістка може бути надіслана засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням (поштовим відправленням з оголошенням цінності з описом вкладення) з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання (тобто з 18 липня 2024 року). У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка надсилається на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.
Повістка надсилається адресату не пізніше ніж протягом наступного дня після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше 14-го дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим листом з повідомленням про вручення (пункт 34 Положення).
Належним підтвердженням оповіщення є:
◆ у разі вручення повістки — особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки, а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
◆ у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
- день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних;
- день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила ТЦК та СП іншої адреси місця проживання.
Процедура вручення повісток
- Старший групи оповіщення, представник, уповноважений вручати повістки, зупиняє (підходить до) громадянина та відрекомендовується, повідомляє про мету зупинки (прибуття) та спілкування.
- На вимогу громадянина пред’являє свій паспорт громадянина (посвідчення офіцера, військовий квиток, службове посвідчення), посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки, а також пропонує громадянину пред’явити його паспорт та військово-обліковий документ (військово-обліковий документ в електронній формі).
- Якщо громадянин підлягає оповіщенню про проведення заходів мобілізації то йому вручається повістка;
- У разі відмови громадянина від отримання повістки, представником групи оповіщення складається Акт відмови, який підписується не менш як двома членами групи оповіщення та оголошується громадянину.
Затримання особи для вручення повісткиВипадки коли громадянина може бути затримано:
▶ у разі відмови від отримання повістки поліцейський, який входить складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до ТЦК та СП на підставі статей 261 і 262 КУпАП;
▶ у разі відмови прослідувати до ТЦК та СП поліцейський, який входить до складу групи оповіщення, проводить адміністративне затримання та доставлення громадянина до такого центру на підставі статей 261 і 262 КУпАП під час перевірки військово-облікових документів, якщо встановлено, що громадянин порушує правила військового обліку, визначені Порядком організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2022 р. № 1487, або Законом України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, виявлення розбіжностей військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів старший групи оповіщення пропонує прослідувати до ТЦК та СП для взяття на військовий облік, проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби, уточнення своїх персональних даних,даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних, резервістів.
Завдання ТЦК та СП визначені пунктом 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2022 р. № 154, серед яких відсутні повноваження на затримання, привід і позбавлення волі будь-яких осіб, зокрема військовозобов’язаних.
ТЦК та СП можуть звертаються в установленому законом порядку до органів Національної поліції щодо доставлення до ТЦК та СП осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП (абзац 36 пункту 9 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки).
Об'єктивна сторона зазначених правопорушень виражається у порушенні законодавства України про військовий обов'язок і військову службу, а саме, у порушенні правил військового обліку, неявці на виклик до військового комісаріату без поважних причин або несвоєчасному поданні в обліковий орган відомостей про зміну свого місця проживання, освіти, місця роботи, посади, а також у порушенні порядку проходження навчальних зборів (занять) у навчальних закладах Товариства сприяння обороні України та професійно-технічних навчальних закладах (формальний склад). Після чого відповідно до статті 262 КУпАП працівники Національної поліції мають право здійснити адміністративне затримання.
Про адміністративне затримання складається протокол, в якому зазначаються: дата і місце його складення; посада, прізвище, ім’я та по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу затриманого; час і мотиви затримання. Протокол підписується посадовою особою, яка його склала, і затриманим. У разі відмовлення затриманого від підписання протоколу в ньому робиться запис про це.
Про місце перебування особи, затриманої за вчинення адміністративного правопорушення, негайно повідомляються її родичі, а на її прохання також власник відповідного підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган.
Органи (посадові особи), правомочні здійснювати адміністративне затримання, про кожний випадок адміністративного затримання осіб інформують у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, центри з надання безоплатної вторинної правової допомоги, крім випадків, якщо особа захищає себе особисто чи запросила захисника (стаття 261 КУпАП).
Затримання особи і позбавлення її волі працівниками ТЦК та СП не відповідає чинному законодавству. Зокрема такий висновок відображено в ухвалі суду під час розгляду скарги на дії службових осіб ТЦК та СП в порядку статті 206 КПК України (Ухвала Надвірнянського районного суду Івано-Франківської області від 09 жовтня 2023 року №348/2388/23)
Відповідальність за нез’явлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки◆ За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію винна особа може бути пртягнута до адміністративної відповідальності відповідно до статті 2101 КУпАп.
Національній поліції України надано право здійснювати адміністративне затримання військовозобовʼязаних при порушенні законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та доставляти їх до ТЦК та СП (статті 259 та 262 КУпАП, частина третя статті 38 Закону України "Про військовий обовʼязок і військову службу").
У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", (з’являтися за викликом до ТЦК та СП у строк та місце, зазначені в повістці) та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею статті 2101 КУпАп :
Днем вручення вимоги є:
◆ За ухилення від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, винну особу може бути притягнуто до кримінальної відповідальності за статтею 335 Кримінального кодексу України.
◆ Статтею 336 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.