Задайте питання юристу

856 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 16 вересня 2024, питання №119461 400₴

Оформлення заяви на відсрочку в ТЦК

Доброго дня!

Питання стосовно оформлення заяви на відсрочку в ТЦК по очному навчанню в магістратурі.
Я збираюсь відпраити рекомендованим листом через Укрпошту заяву та справку з ЄДЕБО.
Читав у вас на сайті відповіді стосовно цього, ви пишете, що потрібно нотаріально завірити підпис у звяві та завірити довідку, але ж у довідки нема оригіналу (вона сформована з електроного реєстру), що саме потрібно засвідчити?

такок у 560 постанові сказано, що "особисто подають на ім’я
голови комісії районного (міського) територіального центру
комплектування", але у зразку заяви там написано
"Голові комісії
___________________________________
(назва територіального центру комплектування та
соціальної підтримки, відокремленого відділу
територіального центру комплектування та соціальної
підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу
розвідувальних органів України)"

- так всеж таки, тут потрібно вказати імя голови ТЦК (де його дізнатись?) чи назву "Деснянський ТЦК та СП"?
Дякую

Відповіді юристів (5)

    Айвазян Юрий Климентьевич
    25%
    Айвазян Юрий Климентьевич 2 дні тому

    Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня, Антоне!

    Читав у вас на сайті відповіді стосовно цього, ви пишете, що потрібно нотаріально завірити підпис у звяві та завірити довідку, але ж у довідки нема оригіналу (вона сформована з електроного реєстру), що саме потрібно засвідчити?

    Довідку з ЄДЕБО завіряти не потрібно, оскільки остання має QR код.

    Завірити нотаріально Ви можете саму заяву на відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ №560),тобто свій пидпис на заяві.

    - так всеж таки, тут потрібно вказати імя голови ТЦК (де його дізнатись?) чи назву "Деснянський ТЦК та СП"?

    Вам не потрібно вказувати ПІБ керівника ТЦК та СП (голови комісії), достатньо вказати назву ТЦК та СП:

    "Голові комісії Деснянського РТЦК та СП".

    Якщо Ви збираєтесь оформлювати відстрочку, не з'являючись до ТЦК особисто, то також раджу додати до пакету документів нотаріально завірені копії паспорту, РНОКПП та ВОД.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Турчин Ярослав
    25%
    Турчин Ярослав 2 дні тому

    Юрист, м. Харків, 16 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    ВІТАЮ ВАС, АНТОН! Вимог щодо засвідчення немає. Ім"я начальника ТЦК вказувати не треба, бо форма заяви, затверджена постановою КМУ № 560 один пункт якої суперечить іншому, не передбачає цього. Просто зазначаєте назву РТЦК та СП або його відділу, в якому Ви стоїте на обліку. Чітку і точну назву можна дізнатися в Резерв+ де зазначено Ваш облік. Щодо підписання заяви і посвідчення нотаріусом, то навіть суди не ставлять такі вимоги, коли розглядають справи по бездіяльності РТЦК та СП по ненаданню відповідей, ненаданню відстрочок чи нерозгляді заяв, направлених поштою.

    Людина, яка подає заяву поштою, має усвідомлювати, що існує ризик, що ТЦК знову буде реагувати на це словами, які говорять окремим співгромадянам, які захищають свої права: "Що, самий розумний?". Звісно відповідь так собі, але повсемісно має місце.

    Тобто, чи дадуть відстрочку в такому випадку - шанси 50 на 50 %. Висока доля ймовірності, що доведеться оскаржувати бездіяльність чи відмову в окружному адміністративному суді за місцезнаходженням РТЦК та СП (ч. 1 ст. 25 Кодексу адміністративного судочинства України).

    Але, у окремих випадках працівники ТЦК під тиском питань суддів і адвокатів в судових процесах - починають так би мовити "давати задню" і прибігають до аргумента - "А звідки ми знаємо, що це людина сама підписала заяву, ми ж експертизу не проводимо. Може це заява, подана і підписана третьою особою". Розумію, що це відмазки рівня дошкільних навчальних закладів ясла - садочок, але таке має місце. І не усі судді прям апріорі на боці громадян, а не органу військового управління (у суддів теж є діти, родичі, помічники та ін.).

    Ось до таких маніпуляцій починають вдаватися ТЦК та СП.

    Саме тому, не знаю як хто з колег (щиро кажу, що не маю змоги і часу читати усі відповіді колег на сайті), але я особисто рекомендую у своїх відповідя (якщо направляєте заяву поштою), щоб зняти навіть думку про посилання на "невідомо ким підписану заяву" з боку РТЦК та СП - посвідчувати заяву та документи, оригінали котрих неможливо чи складно буде потім отримати ще раз - ПОСВІДЧУВАТИ у нотаріуса.

    Ви ж мабуть знаєте, що не всі ТЦК приймають і розглядають такі заяви, досі гнучи свою лінію про те, що особисто - це шляхом явки і "биття чолом" в РТЦК та СП.

    Щодо поштового направлення заяв.

    Як правило, саме таким чином приймають дистанційні заяви громадян у сфері державної реєстрації, у сфері державної реєстрації актів цивільного стану.

    Це не вимагається. Мало того, право просто подавати заяву без посвідчення нотаріусом, гарантовано Законом України "Про звернення громадян".

    Відповідно до Закону України "Про звернення громадян" - заяви можуть подаватися усно, письмово. Письмові заяви можуть бути подані до органу як до канцелярії, так і засобами поштового зв"язку.

    Це зокрема записано у статті 9 Закону України "Про звернення громадян".

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/393/96-%D0%B2%...

    Звернення може бути усним чи письмовим.

    Усне звернення викладається громадянином на особистому прийомі або за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні "гарячі лінії" та записується (реєструється) посадовою особою.

    Письмове звернення надсилається поштою або передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу, повноваження якої оформлені відповідно до законодавства. Письмове звернення також може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення).

    У зверненні має бути зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання громадянина, викладено суть порушеного питання, зауваження, пропозиції, заяви чи скарги, прохання чи вимоги. Письмове звернення повинно бути підписано заявником (заявниками) із зазначенням дати. В електронному зверненні також має бути зазначено електронну поштову адресу, на яку заявнику може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним. Застосування кваліфікованого електронного підпису при надсиланні електронного звернення не вимагається.

    {Частина сьома статті 5 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2801-IX від 01.12.2022}

    Однак, якщо є можливість, то слід діяти як я рекомендую. Тобто набагато сильніше буде позиція, якщо підпис на заяві посвідчить нотаріус. Це не дуже дорого. Як і копії доказів, які визначені постановою КМУ № 560, оригінали яких зберігаються у Вас. Це наприклад довідка МСЕК, свідоцтва про народження, шлюб чи інші документи, які неможливо подарувати ТЦК.

    Звісно що в оригіналах подається довідка з ЄДЕБО для студентів та довідка з місця роботи для вчителів та викладачів.

    ДОВІДКА З ЄДЕБО не посвідчується, власне як і електронні виписки з реєстрів, які можна по коду або QR-коду перевірити онлайн.

    Посвідченню як правило підлягають лише офіційні паперові документи з підписом та печаткою, в тому числі виконані на спеціальних засвідчених бланках.

    Заява надсилається через відділення УДППЗ "Укрпошта" рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення (паперовим бланком за формою Укрпошти, а не СМСкою).

    Бланк опису вкладення Укрпошти за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_opysu_v...

    Бланк рекомендованого повідомлення про вручення за посиланням:

    https://www.ukrposhta.ua/doc/samples/Blank_rekomen...

    В Постанові КМУ № 560 від 16.05.2024 р. (в чинній редакції) немає жодного слова про особисту явку в ТЦК для подання заяви на відстрочку. Йдеться про особисте подання.

    Звісно ТЦК, яке має на меті неправомірний тиск на особу з метою її незаконної мобілізації, кажуть інакше, бо по пошті не попогрожуєш і не позастосовуєш фізичне насилля.

    Але я більше довіряю компетентним юристам - суддям, а не некомпетентним працівникам ТЦК (з невідомо якою освітою) в тлумаченні цього питання.

    Особисте подання за практикою судів України, яку я розділяю - це означає, що заяву підписуєте і подаєте Ви, а не Ваша секретар школи.

    Наприклад, процитую постанову П’ятого апеляційного адміністративного суду, м. Одеса

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/119500498

    В той же час, обов`язок «особисто повідомити» та «особисто прибути» не є тотожнім у спірних правовідносинах. При цьому, відповідачем не ставиться під сумнів, що заява позивача була направлена ним особисто.

    З огляду на наведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про необґрунтованість доводів відповідача щодо неналежного звернення позивача із заявою про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.

    А ось уже цитата зі свіженького рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2024 року по справі № 280/5857/24:

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов`язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    Однак, в спірному випадку відповідач не розглянув заяву позивача від 27.05.2024 та не ухвалив рішення про надання або відмову у наданні відстрочки, а залишив заяву без опрацювання з підстав направлення її поштою, а також пославшись на неправильне зазначення позивачем норми закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації.

    Разом з тим, ані положення Закону № 2232-ХІІ, ані положення Порядку № 560 не передбачають обов`язку особистого відвідування особою територіального центру комплектування та соціальної підтримки для подання заяви та документів на відстрочку. Обов`язок «особисто подати заяву» не означає «особисто прибути».

    При цьому у спірних правовідносинах відповідач не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку направлена військовозобов`язаним особисто.

    З огляду на наведене, суд приходить до висновку, що позивач, надіславши особисто поштовим зв`язком заяву та документи для вирішення питання про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації дотримався процедури особистого їх подання (направлення).

    Отримавши таку заяву з додатками, відповідач, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання цієї заяви, повинен був прийняти відповідне рішення за наслідком її розгляду по суті щодо надання відстрочки або відмови у наданні відстрочки.

    У даних правовідносинах суб`єкт владних повноважень не може утриматись від прийняття рішення, що входить до його виключної компетенції.

    Крім того, посилання на те, що у заяві позивачем неправильно зазначено норму закону, на підставі якої він просить надати відстрочку від призову на військову службу за призовом під час мобілізації, не можуть слугувати підставою для залишення заяви без опрацювання.

    Відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації або мотивованої відмови в наданні відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, свідчить про протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень.

    Хай Вам щастить у отриманні відстрочки!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Дерій Владислав Олегович
    25%

    Доброго дня!

    що саме потрібно засвідчити?

    У Вашому випадку нічого засвідчувати не потрібно. Відправте рекомендованим листом з описом вкладеного заяву про відстрочку та звичайну копію Довідки з ЄДЕБО. Якщо додатково хочете відправити копії паспорта та РНОКПП , то засвідчувати у нотаріуса їх також не потрібно, а просто на кожній копії пишіть «Згідно з оригіналом», дата, підпис, Ваші ініціали. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного, щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у Вас були докази подачі документів про відстрочку. При потребі можете заручитись підтримкою адвоката.

    На жаль, існує ризик того, що документи про відстрочку направлені поштою ТЦК не буде розглядати. В такому випадку у Вас є 2 варіанти розвитку подій :

    1. Оскаржувати бездіяльність ТЦК у судовому порядку.

    2. Особисто прийти до ТЦК і оформити відстрочку

    Коли до ТЦК будете звертатись особисто - обов'язково зареєструйте заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.

    Згідно пункту 63 постанови КМУ 560 - Вас не мають права направляти на ВЛК під час розгляду заяви про відстрочку.

    Якщо заяву не реєструють – не хвилюйтесь, адже Ви маєте доказ подачі документів про відстрочку поштою. Можете подати скаргу на ТЦК або просто пройти ВЛК

    В будь-якому випадку Ви не підлягаєте мобілізації, якщо Вас направлять на ВЛК та визнають придатним, то при неправомірному врученні мобілізаційного розпорядження або повістки на відправку після медогляду - вимагайте Акт відмови, де вкажете, що маєте право на відстрочку, яким Вам не дали скористатися.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. Загалом процес оформлення відстрочки може тривати декілька тижнів.

    - так всеж таки, тут потрібно вказати імя голови ТЦК (де його дізнатись?) чи назву "Деснянський ТЦК та СП"?

    Потрібно вказати назву територіального центру комплектування та соціальної підтримки, де Ви перебуваєте на обліку - у Вашому випадку Деснянський ТЦК та СП

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович
    25%

    Вітаю Вас, Антоне!

    - так всеж таки, тут потрібно вказати імя голови ТЦК (де його дізнатись?) чи назву "Деснянський ТЦК та СП"?

    Завіряти документи не потрібно. Довідка ЄДЕБО, як Ви вірно зауважили, взагалі не завіряється, даний документ навіть не містить оригіналу. Для цілей відправлення документів поштою ми взагалі не завіряємо документів, відправляємо лиши завірені особисто копії. Адже, як вірно Ви зауважили:

    "...58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5 Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації..."

    І так склалося, що витрачати нотаріальні копії документів на поштове відправлення - не зовсім доцільно. Тому якщо плануєте дану відправку, направляйте завірені Вами особисто копії паспорту, коду, довідку ЄДЕБО у первісному вигляді (без завіряння), а також військово-обліковий документ.

    У шапці заяви Ви пишете: голові комісії Деснянського РТЦК та СП і так далі... Ім'я голови комісії вказувати не треба, дана інформація є засекреченою. Ось такий порядок я Вам пропоную. Аби надати повний алгоритм Ваших дій, потрібно розуміти, чи маєте Ви військово-обліковий документ?

    З повагою!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1.

    Додаток 4

    до Порядку

    (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 16 серпня 2024 р. № 930)

    Голові комісії

    ___

    (назва територіального центру комплектування та соціальної підтримки, відокремленого відділу територіального центру комплектування та соціальної підтримки, органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувальних органів України)

    ЯК БАЧИМО ПОТРІБНА ТІЛЬКИ НАЗВА ТЦКСП.

    2.

    Відповідно до ч. 11 ст. 38 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» визначено, що призовники, військовозобов’язані, резервісти у разі змін (сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання або перебування, освіти, місця роботи, посади) зобов’язані особисто повідомити про них органи, де вони перебувають на військовому обліку.

    Тож однією зі стандартних перепон у реалізації права на відстрочку стала ситуація, коли громадянин надсилає заяву та підтверджуючі документи поштою. У ТЦК це розцінюють як не особисту подачу документів.

    П’ятий апеляційний адміністративний суд у справі №420/840/24 зазначив, що приписами Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів, затвердженого постановою Кабміну від 30.12.2022 №1487, не передбачено обов’язку особистого відвідування особою ТЦК для подання заяви та документів на відстрочку.

    Так, згідно п/п.8 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку) особи повинні особисто повідомляти про зміну персональних даних, зазначених у ст. 7 Закону «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів», а також надавати документи, що підтверджують право на відстрочку з підстав, визначених у статті 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».

    Але обов’язок «особисто повідомити» не означає «особисто прибути». При цьому згідно з матеріалами справи ТЦК не ставив під сумнів факт, що заява про відстрочку була направлена військовозобов’язаним особисто.

    Тож особа, яка надіслала документи поштою, дотримала процедуру особистого їх подання (направлення). А от ТЦК, як суб’єкт владних повноважень, до компетенції якого належить вирішення питання щодо надання відстрочки, після отримання від особи заяви, повинен був прийняти певне рішення за наслідком її розгляду, адже відстрочка або відмова у відстрочці передбачає її письмове оформлення (див. постанову 5ААС від 04.06.2024).

    Форма обов’язкової відповіді

    Тобто, у таких випадках суб’єкт владних повноважень не може навіть утриматись від прийняття рішення. Але деякі ТЦК уважають, що листа, який навіть не завжди відправляється заявнику, достатньо щоб вважати заяву розглянутою по суті.

    Так, у справі №120/476/24 військовозобов’язаний, який порушив правила військового обліку, направив заяву про відстрочку. У відповідь ТЦК направив листа, в якому зазначив про необхідність особистого подання заяви.

    Сьомий апеляційний адміністративний суд зауважив (постанова від 04.07.2024), що такий лист носить інформативний характер і не містить відмови у наданні відстрочки.

    Призовники, військовозобов’язані та резервісти, винні в порушенні вимог правил військового обліку, несуть відповідальність згідно із законом. Однак можливість настання відповідальності не може бути підставою для не розгляду по суті заяви про надання відстрочки.

    Суд також зауважив, що відсутність належним чином оформленого рішення про надання відстрочки від призову або мотивованої відмови, свідчить про протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень. Аналогічні за змістом правові позиції див. у постанові 5ААС від 23.01.2024 у справі №420/10067/23 та у постанові 7ААС від 15.01.2024 у справі №120/4459/23).

    Ефективний захист

    Протиправну бездіяльність суб’єкта владних повноважень треба розуміти як зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу чи його посадової особи, яка полягає або проявляється у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов’язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону (або ж іншого нормативно-правового регулювання) віднесені до компетенції суб’єкта владних повноважень, були об’єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені. На це звернув увагу Верховний Суд у постанові від 17.04.2019 у справі №342/158/17.

    При цьому спосіб захисту повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п.75 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Афанасьєв проти України» від 05.04.2005 (заява №38722/02).

    Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

    Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту має забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

    **

    Тож військовозобов’язаний, аби оформити відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, має подати письмову заяву до ТЦК. Це можна зробити як безпосередньо прибувши в центр, так і направивши поштою заяву з додатками цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення. Головне щоб підтверджуючі право на відстрочку документи були зібрані у повному обсязі та засвідчені нотаріально.

    ТЦК не мають право відмовити у праві на відстрочку або не розглянути заяву військовозобов’язаного, посилаючись на не особисте подання заяви або на відсутність у військовозобов’язаного військового квитка встановленого зразка. А незаконні дії, рішення чи бездіяльність (відсутність рішення) ТЦК, як суб’єкта владних повноважень, можна і треба оскаржувати в суді.

    ВИ МАЄТЕ ПРАВО ПОСКАРЖИТИСЯ НА БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП НА ГАРЯЧУ ЛІНІЮ МОУ, АБО ОСКАРЖИТИ ПРОТИПРАВНУ БЕЗДІЯЛЬНІСТЬ ТЦКСП В СУДІ.

    ххх

    Відповідно до п.58, 60 Порядку №560 за наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов`язані (крім заброньованих) особисто подають на ім`я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов`язаного підлягає обов`язковій реєстрації.

    Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов`язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв`язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    ТРЕБА ДОДАТИ:

    1. ПАСПОРТ (копія).

    2. Реєстраційний номер облікової картки платника податкі (копія).

    3. Довідка ЄДЕБО (оригінал - собі лишить копію).

    КОПІЇ ЗАВІРЕНІ НОТАРІУСОМ.

    ТАКОЖ ЗАВІРТЕ НОТАРІУСОМ СВІЙ ПІДПИС ПІД ЗАЯВОЮ.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Поради юристів 16 0 10 вер. 2024
Поради юристів 27 0 9 вер. 2024
Поради юристів 101 0 7 вер. 2024