Задайте питання юристу

859 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 26 вересня 2024, питання №120047 340₴

Відсрочка від призова на основі освіти

Якщо я навчався з 2008-2010 рік у ВНЗ на бакалавра і відрахувався на 2 курсі 2010 році за власним бажанням. Далі вступив в коледж і дістав освіту Молодшого спеціаліста «бухгалтерський облік» у 2015році і у 2024 ооці вступив у інший ВНЗ на бакалавра на базі атестата 11класу, чи може бути відстрочка?

Відповіді юристів (5)

    Айвазян Юрий Климентьевич

    Доброго дня, Андрію!

    Ви вже отримали довідку з ЄДЕБО у ВНЗ? Робили виписку з ЄДЕБО? Чи є в останній інформація про Ваше відрахування з ВНЗ у 2010 році? Якщо даної інформації у базі немає, то шанси на відстрочку у Вас є.

    Якщо ж така інформація наявна, то відстрочку Ви отримати не зможете, так як в довідці з ЄДЕБО буде зазначено "Ні, порушує". Далі моя відповідь стосуватиметься саме останнього запису "Ні порушує".

    "Порушення" полягає у алгоритмі МОН, який був розроблений для формування довідки з ЄДЕБО. Вся проблема в тому, що за логікою МОН відрахування можна прирівняти до ВЖЕ ЗДОБУТОГО рівня освіти. Отже, у зв'язку із відрахуванням з ВНЗ у 2010 році можете мати такий запис у довідці.

    Лист МОН "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти":

    "в іншому випадку (коли у порівнянні з даними про здобуту освіту послідовність рівнів не порушено) здійснюється автоматична перевірка даних усіх записів про здобуття особою освіти, що містяться в ЄДЕБО, – якщо наявна інформація про навчання, рівень якого не нижче рівня поточного навчання, за яким формується Довідка, у згаданому вище полі зазначається «Ні, порушує»"

    Стаття 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" надає Вам право на відстрочку, оскільки станом на зараз Ви здобуваєте рівень освіти вищий за раніше здобутий.Так як Ви не отримали диплом "бакалавра", то як можна говорити про те, що Ви вже здобули вищезгаданий рівень освіти?

    Відповідно "Про вищу освіту":

    Стаття 5. Рівні та ступені вищої освіти:

    1. Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми програмами на таких рівнях вищої освіти:

    початковий рівень (короткий цикл) вищої освіти;

    перший (бакалаврський) рівень;

    другий (магістерський) рівень;

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень.

    2. Здобуття вищої освіти на кожному рівні вищої освіти передбачає успішне виконання особою освітньої програми, що є підставою для присудження відповідного ступеня вищої освіти:

    1) молодший бакалавр;

    2) бакалавр;

    3) магістр;

    4) доктор філософії/доктор мистецтва;

    Стаття 6. Атестація здобувачів вищої освіти

    1. Атестація - це встановлення відповідності результатів навчання (наукової або творчої роботи) здобувачів вищої освіти вимогам освітньої програми та/або вимогам програми єдиного державного кваліфікаційного іспиту.

    2. Атестація осіб, які здобувають ступінь молодшого бакалавра, бакалавра чи магістра, здійснюється екзаменаційною комісією, до складу якої можуть включатися представники роботодавців та їх об’єднань, відповідно до положення про екзаменаційну комісію, затвердженого вченою радою закладу вищої освіти (наукової установи).

    Заклад вищої освіти на підставі рішення екзаменаційної комісії присуджує особі, яка успішно виконала освітню програму на певному рівні вищої освіти, відповідний ступінь вищої освіти та присвоює відповідну кваліфікацію.

    Стаття 7. Документи про вищу освіту

    1. Документ про вищу освіту видається особі, яка успішно виконала відповідну освітню програму та пройшла атестацію.

    2. Встановлюються такі види документів про вищу освіту за відповідними ступенями:

    диплом молодшого бакалавра;

    диплом бакалавра;

    диплом магістра;

    диплом доктора філософії/доктора мистецтва.

    3. У документі про вищу освіту зазначаються назва закладу вищої освіти (наукової установи), що видав цей документ (у разі здобуття вищої освіти у відокремленому підрозділі закладу вищої освіти (наукової установи) - також назва такого підрозділу), назва освітньої програми, а також кваліфікація, що складається з інформації про здобутий особою ступінь вищої освіти, спеціальність (крім міждисциплінарних освітніх програм), спеціалізацію, предметну спеціальність (за наявності) та професійні кваліфікації (у разі присвоєння).

    Якщо Ви маєте наміри здобути рівень освіти у ВНЗ та отримати відстрочку саме у зв'язку з навчанням, то Вам потрібно подавати позов до МОН, оскільки вирішити дане питання у досудовому порядку Ви не зможете. Тобто, у Вас є можливість та право написати відповідні заяви до МОН або ДП "Інфоресурс", однак, позитивного вирішення питання у такий спосіб Ви не доб'єтесь.

    Не бачу сенсу подавати позов проти закладу освіти, оскільки останній формує довідку на підставі алгоритму МОН та немає права вносити виправлення у реєстр або ж саму довідку. Тільки втратите кошти та час.

    Судитись з ТЦК, також не сама найкраща ідея, так як військкомат повинен надати відстрочку військовозобов'язаному при наявному підтвердженні здобуття рівня освіти, який є вищим за вже здобутий, і цим підтвердженням є довідка ЄДЕБО. Тобто, ТЦК не може надати відстрочку, якщо у довідці зазначено "Ні, порушує".

    Щодо рішення суду по справі, то на це питання відповісти складно, оскільки воно залежить виключно від судді. Можна аналізувати рішення судів, спиратись на практику (якої доречи станом на зараз ще немає, оскільки тільки почали подавати відповідні позови), але в кінцевому варіанті отримати прямопротилежне, ніж очікувалось.

    Також Ви повинні розуміти, що навіть з урахуванням рішення суду на Вашу користь, МОН, скорше за все, подасть апеляційну скаргу, а отже, справа може тривати, як мінімум півроку.

    Тож Вам необхідно все зважити та прийняти рішення для себе, чи готові Ви до судового процесу, чи будете шукати іншу підставу для відстроки та продовжувати навчання у такий спосіб.

    Отже, потрібно мати від Вас інформацію, про яку я зазначив вище, а саме: чи отримали Ви довідку з ЄДЕБО та які інформація міститься у виписці з ЄДЕБО?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Якщо в базі ЄДЕБО немає відомостей про освіту за 2008-2010 рік - Ви матиме право на відстрочку. Перевірте дану інформацію за посиланням https://info.edbo.gov.ua/check-person/

    Згідно постанови КМУ 560 для оформлення відстрочки Вам необхідно надати ТЦК :

    1. Заяву про відстрочку (Додаток 4 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    2. Довідку про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти. (Додаток 9 до Постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 року «Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»)

    3. Військово-обліковий документ. Для військовозобов'язаних - військовий квиток або тимчасове посвідчення військовозобов'язаного.

    ЯК БАЧИТЕ, ГОЛОВНИМ ДОКУМЕНТОМ ДЛЯ ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ Є САМЕ ДОВІДКА З ЄДБО, ЯКА ФОРМУЄТЬСЯ ВІДПОВІДАЛЬНИМИ ОСОБАМИ ВНЗ. ТОМУ ПІСЛЯ ВСТУПУ ВАМ ПОТРІБНО ЗВЕРНУТИСЯ ДО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ ТА ОТРИМАТИ ДАНУ ДОВІДКУ.

    Якщо в довідці з ЄДБО буде зазначено, що Ви порушуєте послідовність освіти - тоді потрібно оскаржувати дане рішення ВНЗ у судовому порядку або поновлюватись у ВНЗ з якого були відраховані, або шукати інші підстави для відстрочки згідно статті 23 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу".

    Якщо в довідці буде зазначено, що послідовність освіти зберігається - тоді Ви можете сміливо йти до ТЦК та оформлювати відстрочку.

    В майбутньому відстрочку можна буде оформити через електронний кабінет військовозобов'язаного, але поки що такого функціоналу немає.

    Коли до ТЦК будете звертатись особисто - обов'язково зареєструйте заяву про відстрочку - для цього її необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі ТЦК має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас заяву: печатку/підпис та дату прийому. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про відстрочку.

    Якщо з самого початку заяву не реєструють - тоді відправляйте документи поштою цінним листом з описом вкладеного. Зберігайте квитанцію та опис вкладеного. Щоб у разі неправомірних дій зі сторони ТЦК у Вас були докази подачі документів про відстрочку.

    Відповідно до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    58. За наявності підстав для одержання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язані (крім заброньованих) особисто подають на ім’я голови комісії районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу заяву за формою, визначеною у додатку 4, до якої додаються документи, що підтверджують право на відстрочку, або копії таких документів, засвідчені в установленому порядку, зазначені у переліку згідно з додатком 5. Заява військовозобов’язаного підлягає обов’язковій реєстрації.

    59. Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації може оформлятися за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів на підставі даних, отриманих з інших державних реєстрів або баз даних, які підтверджують, що військовозобов’язаний має право на відстрочку з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.

    60. Комісія вивчає отримані заяву та підтвердні документи, оцінює законність підстав для надання відстрочки, за потреби готує запити до відповідних органів державної влади для отримання інформації, що підтверджує право заявника на відстрочку, або використовує інформацію з публічних електронних реєстрів.

    Комісія зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади.

    На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення.

    У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7. Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Відстрочка від призову на військову службу під час мобілізації надається на строк дії відповідних законних підстав, але не більш як на строк проведення мобілізації, встановлений Указом Президента України. У разі продовження строку проведення мобілізації перевірка підстав у військовозобов’язаного на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації, крім підстав, зазначених у пункті 2 частини першої, пунктах 3, 4, 5 частини третьої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, здійснюється за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Для продовження строку дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період військовозобов’язаний з виданням Указу Президента України про продовження строку проведення мобілізації подає (надсилає) на розгляд комісії заяву у паперовій або електронній формі, зокрема, у разі технічної реалізації засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста.

    У разі неможливості провести перевірку у військовозобов’язаного підстав для відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів територіальний центр комплектування та соціальної підтримки повідомляє про необхідність надання відповідних підтвердних документів.

    62. Здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначеній частиною другою статті 10 Закону України “Про освіту”, а також докторанти та особи, зараховані на навчання до інтернатури для отримання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, надають до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки довідку про здобувача освіти, сформовану в Єдиній державній електронній базі з питань освіти за формою, визначеною у додатку 9, та документи (нотаріально засвідчені копії документів), що підтверджують зарахування на навчання до інтернатури згідно з додатком 5.

    63. Військовозобов’язані, які звернулися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки з заявою про надання відстрочки, до прийняття рішення відповідною комісією не направляються для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    У разі ухвалення комісією рішення про відмову у наданні відстрочки військовозобов’язаний, який підлягає призову на військову службу під час мобілізації, направляється на медичний огляд для визначення придатності до військової служби.

    Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом.

    Отже, заява про відстрочку підлягає обов'язковій реєстрації та під час розгляду заяви про відстрочку Вас не мають права направляти на ВЛК

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЗА ВИКЛАДЕНИХ ВАМИ ОБСТАВИН ВИ НЕ МАЄТЕ ПРАВА НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ЯКЩО В ЄДЕБО Є ІНФОРМАЦІЯ, ЩО ВИ НАВЧАЛИСЯ НА БАКАЛАВРА В 2010 РОЦІ.

    ЯКЩО В ДОВІДЦІ ЄДЕБО ЗАЗНАЧЕНО, ЩО ВИ ПОРУШУЄТЕ ПОСЛІДОВНІСТЬ ОСВІТИ, ВИ НЕ ЗМОЖЕТЕ ОТРИМАТИ ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ.

    ЦЮ ДОВІДКУ СПРОБУЙТЕ ОСКАРЖИТИ.

    ВАМ ДЛЯ ПОЧАТКУ ТРЕБА ЗВЕРНУТИСЯ ЗА РОЗЯСНЕННЯМ ТА ВИМОГОЮ ПРО ЗМІНУ ІНФОРМАЦІЇ В РЕЄСТРІ ДО МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ.

    Закон України

    "Про освіту "

    Стаття 74. Єдина державна електронна база з питань освіти

    5. Держателем Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - держатель Електронної бази) є центральний орган виконавчої влади у сфері освіти і науки, що здійснює організаційні заходи, пов’язані із забезпеченням функціонування Електронної бази та її складових.

    Власником Електронної бази є держава в особі центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    Адміністратором Електронної бази та публічних електронних реєстрів у сфері освіти (далі - адміністратор Електронної бази) є визначена Кабінетом Міністрів України юридична особа, що належить до сфери управління центрального органу виконавчої влади у сфері освіти і науки.

    ххх

    У системі освіти діє Єдина державна електронна база з питань освіти (далі – ЄДЕБО) - автоматизована система, функціями якої є збір, верифікація, оброблення, зберігання та захист інформації про систему освіти.

    Власником ЄДЕБО та виключних майнових прав на її програмне забезпечення є держава. Розпорядником ЄДЕБО є Міністерство освіти і науки України,а технічним адміністратором - державне підприємство «Інфоресурс», що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України.

    Обробка і захист інформації здійснюються в ЄДЕБО відповідно до вимог законодавства у сфері захисту інформації, що перебуває у власності держави.

    Головним призначенням ЄДЕБО є забезпечення фізичних та юридичних осіб інформацією в галузі освіти.

    Лист МОН № 1/9758 від 03.06.24 року "Про особливості формування в ЄДЕБО довідки про здобувача освіти" :

    https://ru.osvita.ua/legislation/other/92239/

    Цим Листом визначено алгоритм формування Довідки.

    АЛЕ ВІН НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТОМ, НЕ ЗАРЕЄСТРОВАНИЙ В МІНЮСТІ ТА ПОРУШУЄ ПРАВА ГРОМАЛЯН,

    ххх

    Згідно з вимогами Закону «Про доступ до публічної інформації» відповідь на запит має бути надано не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

    Відповідно до статті 23 Закону «Про доступ до публічної інформації», рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

    Запитувач має право оскаржити:

    • відмову в задоволенні запиту на інформацію;
    • відстрочку задоволення запиту на інформацію;
    • ненадання відповіді на запит на інформацію;
    • надання недостовірної або неповної інформації;
    • несвоєчасне надання інформації;
    • невиконання розпорядниками обов’язку оприлюднювати інформацію відповідно до статті 15 цього Закону;
    • інші рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації, що порушили законні права та інтереси запитувача.

    Оскарження рішень, дій чи бездіяльності розпорядників інформації до суду здійснюється відповідно до Кодексу адміністративного судочинства України: «Згідно із пунктом 81 частини першої статті 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення у справах про правопорушення, що розглядаються органами, зазначеними в статтях 218-221 цього кодексу, протоколи про правопорушення мають право складати уповноважені особи секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини або представники Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (стаття 2123 «Порушення права на інформацію» (крім порушень права на інформацію відповідно до Закону України «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»)».

    СУДОВОЇ ПРАКТИКИ З ЦЬОГО ПИТАННЯ ПОКИ НЕМАЄ.

    Співвідповідачами у даній справі мали б бути МОН України та ДП "Інфоресурс". Належним судом - Київський окружний адміністративний суд, адже тут стоїть питання реалізації норм законодавства, а не приватне цивільне питання.

    СПРОБУВАТИ ОСКАРЖУВАТИ ПОТРІБНО, БО ЛИСТИ НЕ Є НОРМАТИВНИМИ ДОКУМЕНТАМИ.

    ТАКОЖ НЕОБХІДНО В ЯКОСТІ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ПОЗОВУ ПРОСИТИ СУД ЗАБОРОНИТИ ВАШУ МОБІЛІЗАЦІЮ НА ЧАС РОЗГЛЯДУ СПРАВИ.

    СТАТТЯ 19 КОНСТИТУЦІЇ УКРАЇНИ:

    "Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України."

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Згідно з ст. 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” призову в особливий період не підлягатимуть:

    Здобувачі професійної (професійно-технічної) освіти

    Здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, які навчаються за денною або дуальною формою здобуття освіти та здобувають рівень освіти. Що є вищим за раніше здобутий рівень освіти у послідовності, визначений у частині другій статті Закону України "Про освіту".

    Докторанти

    Особи, зараховані на навчання до інтернатури.

    Підготовка фахівців з вищою освітою здійснюється за відповідними освітніми чи науковими програмами на різних рівнях вищої освіти:

    початковий рівень (короткий цикл)

    перший (бакалаврський) рівень

    другий (магістерський) рівень

    третій (освітньо-науковий/освітньо-творчий) рівень

    науковий рівень.

    До відповідного територіального центру комплектування та соціальної підтримки подаються документи, зазначені у переліку згідно з додатком 5 до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. №560.

    В Вашому випадку це Довідка про здобувача освіти, сформована в Єдиній державній електронній базі з питань освіти, або довідка закладу освіти про зарахування на навчання до інтернатури та довідка закладу охорони здоров’я про місце роботи на посаді лікаря-інтерна.

    Виходячи з Вашого опису ситуації в довідці буде зазначено - "Так, порушує". Отже Ви не зможете оформити собі відстрочку.

    Комісія при ТЦКСП зобов’язана розглянути отримані на розгляд заяву та документи, що підтверджують право на відстрочку, протягом семи днів з дати надходження, але не пізніше ніж протягом наступного дня від дати отримання інформації на запити до органів державної влади. На підставі розгляду отриманих документів комісія ухвалює рішення про надання або відмову у наданні відстрочки. Рішення комісії оформляється протоколом.

    Про прийняте комісією рішення повідомляється засобами телефонного, електронного зв’язку або поштою заявнику не пізніше ніж на наступний день після ухвалення такого рішення. У разі позитивного рішення військовозобов’язаному надається довідка із зазначенням строку відстрочки за формою, визначеною у додатку 6 до Порядку.

    У разі відмови у наданні відстрочки військовозобов’язаному повідомляють письмово із зазначенням причин відмови за формою, визначеною у додатку 7 до Порядку.

    Таке рішення може бути оскаржене у судовому порядку.

    До ухвалення комісією рішення військовозобов’язаний не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас!

    Якщо я навчався з 2008-2010 рік у ВНЗ на бакалавра і відрахувався на 2 курсі 2010 році за власним бажанням. Далі вступив в коледж і дістав освіту Молодшого спеціаліста «бухгалтерський облік» у 2015році і у 2024 ооці вступив у інший ВНЗ на бакалавра на базі атестата 11класу, чи може бути відстрочка?

    На жаль, але скоріше за все Ваша довідка ЄДЕБО зазначатиме про порушення послідовності у здобутті освіти, шо не надасть Вам право на відстрочку. Якщо система ЄДЕБО не містить інформації про навчання у 2008-2010 роках, Ви матимете право на відстрочку.

    Спробуйте оформити виписку за посиланням: https://info.edbo.gov.ua/check-person/

    Якщо є змога, додайте виписку коментарем до моєї відповіді. Після цього зможу предметно сказати, чи матимете Ви право на відстрочку.

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA