Задайте питання юристу

906 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Соціальне забезпечення, 15 січня 2025, питання №125524 500₴

Чи можна збільшити розмір призначеної пенсії?

Доброго дня. Маю наступну проблему: Мама, маючи 50 річний стаж роботи, статус постраждалої від аварії на ЧАЕС, отримує майже мінімальну пенсію.
Чи можна змінити період за який назначалась пенсія? Оскільки, під час звернення до представників пенсійного фонду вони відповіли що такий маленький рівень з/п обумовлений тим, що період за який брався розрахунок була низька заробітна плата. Хто обирав цей період (бухгалтерія з роботи чи представники ПФУ)? Пенсія назначена була в 2013 році.
Чи є якась надбавка для чорнобильців?
Чи є надбавка за відпрацьовані роки понад необхідний страховий стаж?

Відповіді юристів (3)

    Айвазян Юрій Климентійович
    33.4%

    Доброго дня, Юлія!

    Можна подати до ПФУ заяву про перерахунок пенсії.

    Чи можна змінити період за який назначалась пенсія? Оскільки, під час звернення до представників пенсійного фонду вони відповіли що такий маленький рівень з/п обумовлений тим, що період за який брався розрахунок була низька заробітна плата. Хто обирав цей період (бухгалтерія з роботи чи представники ПФУ)? Пенсія назначена була в 2013 році.

    Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду України за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності Закону, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування.

    Найчастіше перерахунок проводять, якщо у пенсіонера збільшився трудовий стаж або виросла заробітна плата. Перерахунок пенсії визначений статтею №42 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».

    Отже, пенсіонеру не потрібно вказувати причину перерахунку, але можна зазначити, що ПФУ має самостійно визначити оптимальний варіант розрахунку. У такому випадку Пенсійний фонд проведе два обчислення та визначить, як буде перерахована пенсія: на основі збільшення заробітної плати, або враховуючи обидва фактори — оновлену зарплату і стаж.

    Причини перерахунку пенсії:

    Збільшення заробітної плати.

    Якщо після призначення пенсії за віком або інвалідністю людина понад два роки отримувала вищу заробітну плату, ніж та, на яку було обчислено пенсію.

    Це стосується і мінімальної пенсії, якщо її призначили за відсутністю страхового стажу на момент оформлення.

    Перерахунок пенсії можна робити раз на два роки. Тобто якщо заробіток пенсіонера зростатиме і надалі, він має право знову подати заяву щодо перерахування суми. Та провести його можна буде не раніше, ніж через два роки після попереднього.

    Набуття додаткового трудового стажу.

    Якщо людина вийшла на пенсію з неповним страховим стажем і продовжила працювати, то кожні два роки роботи вона може перерахувати пенсію з урахуванням нового стажу.

    Та якщо людина після виходу на пенсію продовжує працювати і набуває стаж, достатній для призначення повної пенсії, то перерахунок можна провести одразу. Чекати два роки після останнього перерахунку не потрібно.

    Зростанням прожиткового мінімуму.

    Цей перерахунок проводиться автоматично, без звернення особи. Для пенсіонерів, які не працюють, перерахунок проводять з дня, коли встановлено розмір нового прожиткового мінімуму.

    Для пенсіонерів, що продовжують працювати, перерахунок проводиться з дня звільнення або припинення діяльності.

    Також причинами перерахунку пенсії можуть бути:

    • надання пенсіонером документів про стаж або заробіток, які не були враховані під час обчислення пенсії;
    • встановлення надбавок, підвищень, доплат тощо. Наприклад, це стосується людей, які отримують військові пенсії, пенсії за особливі заслуги, а також почесні звання «заслужений» або «народний» тощо;
    • підвищення по заяві учасника бойових дій;
    • втрата годувальника, тощо.

    Пунктом 1.5 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що заява про перерахунок пенсії подається заявником або його представником, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, до територіального органу Пенсійного фонду України через структурний підрозділ, який здійснює прийом та обслуговування осіб (сервісний центр). Заява про призначення/перерахунок пенсії подається разом із додатками до неї.

    Також, така заява може подаватись заявником разом зі сканованими копіями документів, які відповідають оригіналам документів та придатні для сприйняття їх змісту (мають містити чітке зображення повного складу тексту документа та його реквізитів), через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України (далі - вебпортал) з використанням кваліфікованого електронного підпису або електронної системи BankID.

    Пунктом 2.7. Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" передбачено, що до заяви про перерахунок пенсії у зв’язку з урахуванням страхового стажу (заробітної плати) після призначення пенсії, у зв’язку зі зміною кількості членів сім’ї, а також в інших випадках, які спричиняють збільшення чи зменшення розміру пенсії, надаються такі документи:

    1) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку (далі - відділ персоніфікованого обліку), надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1 , а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

    За період роботи до 01 січня 1991 року на Крайній Півночі чи в місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі колишнього СРСР, а також на острові Шпіцберген надаються договори або інші документи, що підтверджують право працівника на пільги, передбачені для осіб, які працювали в районах Крайньої Півночі чи місцевостях, прирівняних до районів Крайньої Півночі.

    Період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності, крім осіб, які здійснювали підприємницьку діяльність за спрощеною системою оподаткування, з 01 липня 2000 року підтверджується довідкою із бази даних реєстру застрахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку. Період здійснення фізичною особою підприємницької діяльності за спрощеною системою оподаткування до 01 січня 2004 року підтверджується спеціальним торговим патентом, або свідоцтвом про сплату єдиного податку, або патентом про сплату фіксованого розміру прибуткового податку з громадян, або довідкою про сплату страхових внесків, а з 01 січня 2004 року - довідкою із бази даних реєстру застрахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку.

    Період перебування на інвалідності у зв’язку із нещасним випадком на виробництві або професійним захворюванням підтверджується випискою з акта огляду медико-соціальної експертної комісії (далі - МСЕК).

    Період отримання допомоги по безробіттю підтверджується до 01 січня 2010 року на підставі записів у трудовій книжці, а починаючи з 01 січня 2010 року - довідкою із бази даних реєстру застрахованих осіб за інформацією відділу персоніфікованого обліку;

    2) для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року (додатки 3, 4 до Положення).

    За бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 5 Положення) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам.

    У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (за формою, передбаченою додатком 6 Положення).

    За бажанням особи для додаткового виключення періоду догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до абзацу третього частини першої статті 40 Закону за період з 01 липня 2000 року до 01 січня 2005 року подається довідка з місця роботи про період такої відпустки.

    Чи є якась надбавка для чорнобильців?

    Відповідно до Закону України "Про Державний бюджет України на 2025 рік":

    Стаття 45. Установити, що у 2025 році на період дії воєнного стану в Україні доплата непрацюючим пенсіонерам, які постійно проживають у зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення, встановлюється за умови, що такі особи проживали або працювали у зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення, станом на 26 квітня 1986 року чи у період з 26 квітня 1986 року до 1 січня 1993 року, у зв’язку з чим особі надано статус особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи. Доплата за проживання на зазначених територіях встановлюється у розмірі 2361 гривня.

    Особам, які після аварії на Чорнобильській АЕС (26 квітня 1986 року) самостійно або у встановленому законодавством порядку за направленнями обласних державних адміністрацій змінили місце проживання за межі зон безумовного (обов’язкового) відселення або гарантованого добровільного відселення та в подальшому повернулися на постійне місце проживання до цих зон, а також особам, які зареєстрували своє місце проживання чи переїхали на постійне місце проживання до зазначених зон після аварії на Чорнобильській АЕС, доплата за проживання в таких зонах не встановлюється.

    Виплата доплати за проживання у зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення непрацюючим пенсіонерам припиняється після залишення особою свого місця постійного проживання на зазначених територіях та декларування/реєстрації місця проживання за межами зон безумовного (обов’язкового) відселення та зон гарантованого добровільного відселення, що підтверджується відомостями Єдиного державного демографічного реєстру та інших державних реєстрів.

    Для встановлення виплат, передбачених цією статтею, Пенсійному фонду України забезпечити звірення відомостей про постійне місце проживання одержувачів доплати за проживання у зоні безумовного (обов’язкового) відселення та в зоні гарантованого добровільного відселення із відомостями Єдиного державного демографічного реєстру та інших державних реєстрів для продовження чи припинення відповідних виплат, а також приведення розмірів доплати за проживання у зоні безумовного (обов’язкового) відселення або в зоні гарантованого добровільного відселення та пенсійних виплат у відповідність із цією статтею.

    Чи є надбавка за відпрацьовані роки понад необхідний страховий стаж?

    Відповідно до статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування":

    "1. Мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. У разі виплати застрахованій особі довічної пенсії, передбаченої цим Законом, пенсії або аналогічної виплати, встановленої в інших державах, мінімальний розмір пенсії за віком у солідарній системі встановлюється з урахуванням зазначених сум.

    За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 цього Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, передбаченого абзацом першим цієї частини. Наявний в особи понаднормовий страховий стаж не може бути обмежений.

    Мінімальний розмір пенсії особам, на яких поширюється дія Закону України "Про підвищення престижності шахтарської праці", та працівникам, зайнятим повний робочий день під землею обслуговуванням зазначених осіб, які відпрацювали на підземних роботах не менш як 15 років для чоловіків та 7,5 року для жінок за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, встановлюється незалежно від місця останньої роботи у розмірі 80 відсотків заробітної плати (доходу) застрахованої особи, визначеної відповідно до статті 40 цього Закону, з якої обчислюється пенсія, але не менш як три розміри прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.

    2. З 1 січня 2018 року для осіб, які досягли віку 65 років, мінімальний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 35 років, а у жінок 30 років страхового стажу встановлюється в розмірі 40 відсотків мінімальної заробітної плати, визначеної законом про Державний бюджет України на відповідний рік, але не менше прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

    3. За наявності страхового стажу меншої тривалості, ніж передбачено абзацом першим частини першої цієї статті, мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі, пропорційному до наявного страхового стажу, виходячи з прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом.

    Для пенсій, призначених після 1 січня 2018 року, мінімальний розмір пенсії за віком, передбачений абзацом першим цієї частини, виплачується після досягнення особою віку 65 років. До досягнення цього віку таким особам може бути призначена державна соціальна допомога на умовах і в порядку, визначених Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям".

    4. Мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частинами першою - третьою цієї статті, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим Законом.

    5. При визначенні мінімального розміру пенсії за віком та збільшенні мінімальної пенсії за віком, передбачених абзацами першим і другим частини першої, частинами другою і третьою цієї статті, до страхового стажу не враховується період, за який проведено одноразову сплату єдиного внеску відповідно до частини п’ятої статті 10 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування".

    6. Різниця між розміром пенсії, обчисленим відповідно до абзаців першого і третього частини першої, частини третьої цієї статті, та розміром пенсії, обчисленим відповідно до статті 27 цього Закону, фінансується за рахунок коштів Державного бюджету України".

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович
    33.4%

    Доброго дня!

    1. Пенсія розраховується на основі заробітної плати за певні періоди, що можуть бути обрані за різними правилами, залежно від законодавства, яке діяло на момент призначення пенсії. На час призначення пенсії у 2013 році могли враховуватися або останні 5 років перед зверненням, або будь-які 60 місяців підряд з усього періоду страхового стажу, за бажанням пенсіонера.

    Якщо був обраний період з низькими доходами, можна було обрати інший період з вищими заробітками. Вибір цього періоду здійснює пенсіонер, але потрібна інформація про доходи надається бухгалтерією за місцем роботи.

    Якщо пенсію було призначено за період з низькими доходами, то можна подати заяву про перерахунок пенсії.

    Якщо Ви не згодні з таким перерахунком, то потрібно подавати позов до суду.

    2. Ваша мама має право на надбавку до пенсії за понаднормовий стаж.

    За кожний повний рік страхового стажу понад 35 років чоловікам і 30 років жінкам пенсія за віком збільшується на 1 відсоток розміру пенсії, обчисленої відповідно до статті 27 Закону, але не більш як на 1 відсоток мінімального розміру пенсії за віком, зазначеного в абзаці першому частини першої статті 28 Закону.

    Наявний в особи понаднормовий стаж не може бути обмежений - https://www.pfu.gov.ua/35078-nadbavka-za-ponadnorm...

    3. Для осіб, які постраждали внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, передбачені додаткові виплати та надбавки до пенсії.

    Зокрема, такі надбавки можуть включати:

    • Додаткову пенсію за шкоду здоров'ю.
    • Підвищення пенсії за статус учасника ліквідації аварії на ЧАЕС або потерпілого.

    Додаткова фінансова підтримка для пенсіонерів, зокрема чорнобильців, буде надана у 2025 році. Вони зможуть отримати надбавки до пенсій, що перевищують 2 тисячі гривень.

    Доплати будуть виплачуватися громадянам, які постраждали від Чорнобильської катастрофи, і складатимуть 2,36 тисячі гривень. Виплати надаватимуться за умови, що особа:

    • є непрацюючим пенсіонером;
    • постійно проживала в зонах безумовного і добровільного відселення з 26 квітня 1986 року до 1 січня 1993 року.

    Ця виплата не є постійною і передбачена тільки на період воєнного стану в Україні. Витрати на її фінансування включено в державний бюджет на 2025 рік.

    Однак доплату не отримають ті, хто покинув Чорнобильську зону в зазначений період або змінив місце проживання.

    З корисним матеріалом ознайомтесь за посиланням https://wiki.legalaid.gov.ua/index.php/%D0%9F%D0%B...

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Богун Сергій Павлович
    33.2%

    Доброго дня.

    Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

    Умови і порядок пенсійного забезпечення громадян України визначаються Законами України від 09 липня 2003 року №1058-VI «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», Законом України «Про пенсійне забезпечення» від 05 листопада 1991 року №1788-ХІІ.

    Конституційний Суд України вказав, що зміст та обсяг права громадян на пенсійне забезпечення полягає у їх матеріальному забезпеченні шляхом надання трудових і соціальних пенсій, тобто щомісячних пенсійних виплат відповідного розміру, в разі досягнення особою передбаченого законом віку чи визнання її інвалідом або отримання членами її сім`ї цих виплат у визначених законом випадках.

    Встановивши у законі правові підстави призначення пенсій, їх розміри, порядок обчислення і виплати, законодавець може визначати як загальні умови їх призначення, так і особливості набуття права на пенсію, включаючи для окремих категорій громадян пільгові умови призначення пенсії залежно від ряду об`єктивно значущих обставин, що характеризують трудову діяльність (особливості умов праці, професія, виконувані функції, кваліфікаційні вимоги, обмеження, ступінь відповідальності тощо). Законодавець повинен робити це з дотриманням вимог Конституції України, в тому числі принципів рівності та справедливості (абзаци перший, другий, третій пункту 5 мотивувальної частини Рішення від 11 жовтня 2005 року № 8-рп/2005).

    Вказаному Рішенню передує й міжнародно-правова позиція, що міститься, зокрема, у Європейській соціальній хартії 1996 року (переглянутій), яка була ратифікована Україною згідно із Законом України №137-V від 14 вересня 2006 року. У цьому міжнародно-правовому акті передбачено, що держави-сторони зобов`язані вживати заходів для забезпечення рівності між власними громадянами у сфері реалізації прав на соціальний захист, які надаються законодавством про соціальне забезпечення, докладати зусиль для поступового піднесення системи соціального забезпечення на більш високий рівень (стаття 12).

    Тобто, утверджуючи та забезпечуючи права осіб на соціальний захист, держава повинна в процесі виконання своїх соціальних обов`язків вживати заходів для забезпечення рівності між пенсіонерами.

    Враховуючи вищевикладене Ви вправі звернутися за захистом свої прав до суду.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України