Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
889 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Прийшла повістка , мені 22 роки , в минулому обмеженно придатний , чи зможуть мене мобілізувати після проходження влк? Що буде якщо я проігнорую повістку
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (8)
Юрист, м. Полтава, 4 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Андрію!
Чи маєте Ви право на відстрочку згідно статті 23 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу" (можливо навчання, працевлаштування на критичному підприємстві або догляд за родичами з інвалідністю)?
Якщо не маєте, то Вас можуть мобілізувати.
Незважаючи на те, що Верховна Рада прийняла законопроєкт 11379-д https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44678, який передбачає, що упродовж дії воєнного стану, громадяни, які були визнані за станом здоров’я непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення ними 25-річного віку - Президент його не підписав, тому вважається, що законопроєкт не набрав чинності.
Отже, якщо після ВЛК Вас визнають повіністю придатним або придатним до служби в частинах забезпечення та Ви не матимете підстави для відстрочки - Вас можуть мобілізувати.
Якщо Ви взагалі не плануєте йти до ТЦК, то за неявку по повістці Вас спробують притягнути до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП (штраф від 17 тис грн).
Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:
У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізнішеТРЬОХ діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує СІМ календарних днів.
ОТЖЕ, якщо Ви відкриєте лікарняний та повідомите ТЦК про це, то вважатиметься, що Ви маєте поважні причини для неявки до ТЦК. Проте, після закриття лікарняного обов'язок явитися до ТЦК, на жаль, залишається.
1. Бажано не тримати на банківських рахунках кошти, адже в разі незаконного накладення штрафу ТЦК звернеться до державної виконавчої служби для примусового стягнення заборгованості, а державний виконавець в свою чергу накладе арешт на рахунки.
2. Готуватись до того, що Вам ще раз направлять повідомлення про явку до ТЦК.
3. Вас можуть внести в базу Нацполіції та оголосити в розшук
4. До Вашого місця проживання можуть час від часу навідуватися правоохоронні органи, але вони не мають права проникати до нього.
5. При зустрічі з групою оповіщення на вулиці - Вас можуть затримати працівники поліції та доставити до ТЦК.
Сам процес накладення штрафу виглядає так:
1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.
2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.
ОТЖЕ, якщо Вас не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить Ваші права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
Якщо Вас притягнуть до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, але Ви цей штраф не сплатите, то ТЦК може звернутись до виконавчої служби щоб арештували Ваші рахунки чи майно. Проте, якщо штраф виписали незаконно - Ви можете оскаржити.
У випадку направлення правоохоронців за адресою з ціллю адміністративного затримання вони не мають право проникати в житло.
В протилежному випадку це буде абсолютно протизаконно.
По-перше, за неявку по повістці передбачена лише адміністративна відповідальність.
По-друге, відповідно до вимог ст.13 КПК України не допускається проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку інакше як за вмотивованим судовим рішенням, крім випадків, передбачених цим Кодексом.
Стаття 30 Конституції України допускає проникнення до житла чи до іншого володіння особи, проведення в них огляду чи обшуку не інакше як за вмотивованим судовим рішенням.
Винятком, коли обшук може бути проведено без мотивованої ухвали слідчого суді, є невідкладний випадок, пов’язаний із врятуванням життя людей та майна чи з безпосереднім переслідуванням осіб, які підозрюються у вчиненні кримінального правопорушення (ч.3 ст.233 КПК).
Отже, проникнення до житла неможливе.
Кримінальна відповідальність за неявку по повістці, направленій поштою, - не передбачена.
Вирок можливий лише в тому випадку, якщо Ви явитесь по повістці направленій поштою, пройдете ВЛК, Вам вручать бойову повістку, а Ви по ній не з'явитесь без поважних причин.
Про порушення правил військового обліку буде зазначено в Резерв+ або в електронному ВОД з ДІЇ https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do....
Якщо Ви не явитесь до ТЦК і вони розглянуть справу без Вас - ТЦК повинні прислати лист з ПОСТАНОВОЮ по справі про адміністративне правопорушення. Дану постанову можна оскаржити протягом 10 днів у судовому порядку.
Якщо ТЦК звернеться до виконавчої служби, то можуть арештувати Ваші рахунки чи майно.
Про відкриття виконавчого провадження чоловік дізнається в ДІЇ або за посиланням https://asvpweb.minjust.gov.ua/#/search-debtors
Проте, якщо порушена процедура притягнення до адміністративної відповідальності (накладення штрафу) - Ви можете це оскаржити у судовому порядку.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, так ви вже маєте військовий квиток, були визнані не придатним у мирний час і обмежено придатним у військовим. Тому після проходження ВЛК вас можуть мобіліізувати без зайвих питань
Поважна причина не явки це лікарняний, але при цьому ви повинні повідомити ТЦК, що ви на лікарняному і протягом 7 лнів після виходу самостійно з'явитись до ТЦК.
У разі іногрування повістки передбачено адміністративна відповідальність штраф у розмірі 17 тисяч гривень!
Відповідальність за нез’явлення до територіального центру комплектування та соціальної підтримки◆ За порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію винна особа може бути пртягнута до адміністративної відповідальності відповідно до статті 2101 КУпАп.
Національній поліції України надано право здійснювати адміністративне затримання військовозобовʼязаних при порушенні законодавства про мобілізаційну підготовку та мобілізацію та доставляти їх до ТЦК та СП (статті 259 та 262 КУпАП, частина третя статті 38 Закону України "Про військовий обовʼязок і військову службу").
У разі невиконання під час мобілізації громадянином обов’язків, передбачених частинами першою, третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", (з’являтися за викликом до ТЦК та СП у строк та місце, зазначені в повістці) та вчинення ним адміністративного правопорушення, передбаченого статтею статті 2101 КУпАп :
Днем вручення вимоги є:
◆ За ухилення від призову на строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, винну особу може бути притягнуто до кримінальної відповідальності за статтею 335 Кримінального кодексу України.
◆ Статтею 336 Кримінального кодексу України передбачена кримінальна відповідальність за ухилення від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.
Вам треба шукати підстави для відстрочки, ознайомтесь з ними нижче.
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Андрію!
Чи маєте Ви підставу для відстрочки? Наприклад, навчання, бронювання тощо? Чи встановлювали Резерв+? Маєте банківськи рахунки, рухоме чи нерухоме майно у власності?
Якщо відстрочка є, то жодних проблем не виникне. Якщо ж ні, то, на жаль, станом на сьогодні Президент України ще й досі не підписав закон, який забороняє мобілізацію обмежено придатних у віці до 25 років. Отже, на жаль, незважаючи на Ваш вік, поки що, Ви підлягаєте мобілізації на загальних підставах.
Якщо Ви проігноруєте повістку Вас притягнуть до адмінистративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП та подадуть у розшук. Сума штрафу відповідно до вищезгаданої статті становить наразі від 17000 грн. до 25500 грн.
Ви можете не з'явитись до ТЦК на дату, зазначену у повістці, за поважної причини (наприклад лікарняний), про яку ТЦК необхідно повідомити. Проте, Вам все одне прийдеться явиться до ТЦК упродовж тижня після того, як така причина "зникне".
Відповідно до Постанови КМУ від 16.05.2024 року «Порядок проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»:
23. Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форми власності), визнаються:
"перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).
24. У разі неприбуття у строк, визначений у повістці, громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше ніж протягом трьох днів від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ), повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки (відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ) або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів".
Що стосується постанови керівника ТЦК про притягнення Вас до адміністративної відповідальності та накладання штрафу, то таку постанову Ви маєте право оскаржити у судовому порядку.
Щодо загальної інформації з приводу оскарження, то:
«Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.
30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.
Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.
Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим».
«Розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі. Постанова виконавчого органу сільської, селищної, міської ради по справі про адміністративне правопорушення приймається у формі рішення.
Постанова повинна містити:
найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
дату розгляду справи;
відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
опис обставин, установлених під час розгляду справи;
зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
прийняте у справі рішення».
Строк для оскарження постанови про притягнення до адміністративної відповідальності становить 10 днів з дня її винесення. У разі пропуску цього строку з поважних причин, останній можна поновити.
Стаття 38 КУпАП. Строки накладення адміністративного стягнення.
«Адміністративне стягнення може бути накладено не пізніш як через два місяці з дня вчинення правопорушення, а при триваючому правопорушенні - не пізніш як через два місяці з дня його виявлення, крім справ про адміністративні правопорушення, зазначених у частині сьомій цієї статті, та за винятком випадків, коли справи про адміністративні правопорушення відповідно до цього Кодексу підвідомчі суду (судді).
Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення».
Відповідно примітки до статті 210 КУпАП положення статей 210, 210-1 цього Кодексу не застосовуються у разі можливості отримання держателем Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів персональних даних призовника, військовозобов’язаного, резервіста шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи.
Тобто, якщо Міністерство оборони України як держатель такого реєстру може отримати відомості про особу шляхом синхронізації з іншими державними електронними реєстрами, то таку особу не може бути притягнуто до відповідальності за неповідомлення таких відомостей.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, АНДРІЙ! На жаль цілком можуть мобілізувати, адже Президент України ухиляється від свого конституційного обов"язку підписувати у встановлений Конституцією України строк закони України, ухвалені Верховною Радою або накладати на них вето, у разі незгоди.
Якщо Ви раніше були визнані обмежено придатним, то вже незалежно від віку є не призовником, а військовозобов"язаним.
Тобто формально Вас мають право мобілізувати як військовозобов"язаного. Враховуючи, що Ви в Харкові, то шанси на мобілізацію дуже значні, бо схід та південь України у пріоритетах мобілізації.
9 жовтня 2024 року Верховна Рада України як єдиний орган законодавчої влади в Україні - прийняла в цілому законопроект №11379д від 06.08.2024 р. "Про внесення змін до деяких законів України щодо проходження військової служби під час мобілізації особами, які не досягли 25-річного віку", який забороняє мобілізацію чоловіків від 18 до 25 років, що до змін в мобілізаційному законодавстві мали статус обмежено придатних.
За нього проголосували 311 народних депутатів. 15 жовтня 2024 року Закон був направлений на підпис Президенту України.
https://itd.rada.gov.ua/billinfo/Bills/Card/44678
Станом на 20.01.2025 року - законопроект не підписаний Президентом України в порушення вимог Конституції.
Голова Верховної Ради України - як залежна особа також ухиляється від свого обов"язку у разі порушення Президентом України строку підписання - оприлюднити закон за своїм підписом та вжити заходи щодо його опублікування в офіційних виданнях України.
Відповідно до статті 94 Конституції України:
Закон підписує Голова Верховної Ради України і невідкладно направляє його Президентові України.
Президент України протягом п'ятнадцяти днів після отримання закону підписує його, беручи до виконання, та офіційно оприлюднює його або повертає закон зі своїми вмотивованими і сформульованими пропозиціями до Верховної Ради України для повторного розгляду.
{Офіційне тлумачення частини другої статті 94 див. в Рішеннях Конституційного Суду № 11-рп/98 від 07.07.98, № 6-рп/2008 від 16.04.2008}
У разі якщо Президент України протягом встановленого строку не повернув закон для повторного розгляду, закон вважається схваленим Президентом України і має бути підписаний та офіційно оприлюднений.
Якщо під час повторного розгляду закон буде знову прийнятий Верховною Радою України не менш як двома третинами від її конституційного складу, Президент України зобов’язаний його підписати та офіційно оприлюднити протягом десяти днів. У разі якщо Президент України не підписав такий закон, він невідкладно офіційно оприлюднюється Головою Верховної Ради України і опубліковується за його підписом.
{Частина четверта статті 94 в редакції Закону № 742-VII від 21.02.2014}
Закон набирає чинності через десять днів з дня його офіційного оприлюднення, якщо інше не передбачено самим законом, але не раніше дня його опублікування.
Тобто, формально закон вважається прийнятим згідно з Конституцією України. Але відмітки про це ніхто не робить і закон не оприлюднює та не публікує. Тобто держава остерігаючись репресивного впливу від Президента та підлеглого йому силового блоку - не виконує Конституцію "на паузі" та свої функції перед народом України. І війна цьому не виправдання, бо так робили і до війни, а саме протягом 2019 - 2022 рр.
ОТЖЕ, оскільки президент ухилився від виконання Конституції України, Вас можуть за бажання ТЦК визнати придатним до служби та мобілізувати з подальшим направленням на кілька місяців до учбової частини і подальшим розподілом у бойову частину на ділянки війни, де нестача молодих бійців.
Що Вам гірше - штраф 34 тисячі гривень чи мобілізація - вирішувати Вам. Ми як юристи не маємо права закликати порушувати закон та вирішувати за людину чи співмірне беззаконня від держави з правами і гарантіями, які надає Конституція України навіть в умовах воєнного стану і чи виправданим є невиконання вимог ТЦК як інструменту захисту від державної сваволі.
На цей рахунок громадяни навіть петиції розмістили на сайті Президента.
Це звісно все не допоможе, бо це фейковий інструмент для протягування лише потрібних рішень... але може з інавгурацією нового Президента США сьогодні, порушувати закон в Україні декому буде не так зручно. Принаймні партнери не будуть закривати на це очі, як було до цього.
https://petition.president.gov.ua/petition/238414
https://petition.president.gov.ua/petition/239890
Бережіть себе та хай Вам Бог допомагає!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин
Юрист, м. Дніпро, 24 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Згідно пункту 2 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» від 21 березня 2024 року № 3621-IX Громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.
Медичний огляд військовозобов’язаних проводиться за рішенням керівників ТЦК та СП ВЛК ТЦК та СП на збірних пунктах районних (міських) ТЦК та СП або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров’я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ТЦК та СП.
Отже, у разі отримання направлення Вам необхідно було (буде) пройти ВЛК.
Відповідальність визначена ст. 210-1 КУпАП:
«Стаття 210-1. Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від трьохсот до п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від п’ятисот до семисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від однієї тисячі п’ятисот до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період -
тягне за собою накладення штрафу на громадян від однієї тисячі до однієї тисячі п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань - від двох тисяч до трьох тисяч п’ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян".
Адміністративне стягнення за статтею 210-1 КУпАП може бути накладено протягом трьох місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. Штраф може накладатися неодноразово, зокрема, за кожну неявку за повісткою.
Постанова ТЦК є виконавчим документом, і рішення на її підставі підлягають примусовому виконанню. Ухилянти вносяться до Єдиного реєстру боржників, що унеможливлює відкриття або закриття банківських рахунків без повідомлення органів виконавчої служби.
Виконавці також мають право накладати арешт на майно та кошти боржників. Примусові заходи включають звернення стягнення на кошти, цінні папери, інше майно боржника, а також на заробітну плату, пенсію, стипендію та інші доходи. У разі відсутності у боржника достатніх коштів та цінностей для задоволення вимог стягувача, стягнення звертається на інше майно.
На військову службу під час мобілізації, на особливий період призиваються резервісти та військовозобов’язані, які придатні до військової служби за станом здоров’я та не мають права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, для комплектування (доукомплектування) з’єднань, військових частин, установ, організацій, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, навчальних частин (центрів) Збройних Сил та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення з правоохоронними функціями.
Тому за наслідками ВЛК все можливе.
Адвокат, м. Чернігів, 6 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Андрію!
Прийшла повістка , мені 22 роки , в минулому обмеженно придатний , чи зможуть мене мобілізувати після проходження влк? Що буде якщо я проігнорую повістку
На жаль, але можуть. Законопроєкт 11379-д, який було прийнято ВРУ ще 09.10.2024, до сих пір не підписаний Президентом України.
Даний законопроєкт з-поміж іншого передбачає, зокрема, наступну норму:
"...Упродовж дії воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102–IX, військовозобов’язані, які до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" від 21 березня 2024 року № 3621–IX були визнані за станом здоров’я непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення ними 25-річного віку. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою...".
Напевно ТЦК всілякими способами намагаються до моменту набрання чинності 11379-д мобілізувати якомога більшу кількість осіб віком до 25 років. Тому відповіда на Ваше основне питання - ТАК, ВАС МОЖУТЬ МОБІЛІЗУВАТИ.
Чи маєте Ви право на відстрочку від мобілізації? Право на бронювання? Якщо ні, Ви точно можете бути мобілізовані.
За неявку по повістці Вам загрожуватиме адміністративний штраф розміром 17-25,5 тис грн. Проти Вас може бути розглянута справа про адміністративне правопорушення в ТЦК, на яку Вас зобов'язані викликати. Найперше, що може відбуватися - оголошення Вас у адміністративний розшук.
Як вона показує практика від моменту порушення правил військового обліку, мобілізаційного законодавства (наприклад, неявка по повістці) тощо проходить різний період часу - від 1 тижня до декількох місяців. Все залежить від ТЦК, їх завантаженості тощо. Але те, що саме вони (ТЦК та СП) є ініціаторами - це точно.
До прикладу, поділюся одним із останніх моїх кейсів. Клієнт не з'явився по повістці через Укрпошту за браком часу, але пішов до ТЦК по електронній черзі добровільно через 3-4 дні після дати, вказаної у повістці. Вже у приміщенні ТЦК йому повідомили, що аби він не з'явився сьогодні або найбллижчими днями, його було б подано в розшку. Тому у конкретно даному кейсі, цей строк становив +- 1 тиждень.
А відбувається це доволі просто - ТЦК після виявлення порушення особою мобілізаційного законодавства, інколи не чекаючи складення на особу адміністративних матеріалів, інколи після складення адміністративних матеріалів, готує повідомлення до МВС (Національної поліції) про порушення особою законодавства та оголошення його в адміністративний розшук як "Ухилянта" з проханням здійснити доставку до ТЦК.
Цікавий момент, до речі, саме щодо складення адміністративних матеріалів. Аби законно особу притягти до відповідальності - спочатку її мають викликати на розгляд справи до ТЦК.
Стаття 248. Розгляд справи про адміністративне правопорушення на засадах рівності громадян
Розгляд справи про адміністративне правопорушення здійснюється на засадах рівності перед законом і органом (посадовою особою), який розглядає справу, всіх громадян незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мови та інших обставин.
Стаття 249. Відкритий розгляд справи про адміністративне правопорушення
Справа про адміністративне правопорушення розглядається відкрито, крім справ про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті, зафіксованих за допомогою засобів фото- і кінозйомки, відеозапису, у тому числі в автоматичному режимі, справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтею 132-2 цього Кодексу та, про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), та випадків, коли це суперечить інтересам охорони державної таємниці.
З метою підвищення виховної і запобіжної ролі провадження в справах про адміністративні правопорушення такі справи можуть розглядатися безпосередньо в трудових колективах, за місцем навчання або проживання порушника.
Про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності.
Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Протокол не складається у випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу.
І тільки після інформування особи, у випадку неявки її на розгляд справи, ТЦК може здійснити фіксацію правопорушення без присутності особи.
Стаття 258. Випадки, коли протокол про адміністративне правопорушення не складається
...
Протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України (у частині правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України), якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України підтвердних документів про отримання особою виклику.
Сервіси, по яким можливо відстежувати наявність відкритого проти Вас виконавчого провадження:
https://erb.minjust.gov.ua/
https://opendatabot.ua/open/tck-fines
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію
Стаття 22. Обов’язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації
1. Громадяни зобов’язані:
з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА
від 16 травня 2024 р. № 560 Київ
Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період
34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
...
Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ надсилається адресату протягом 48 годин після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного з населеного пункту, що є адміністративним центром області, визначається протягом семи діб, а з інших населених пунктів - протягом десяти діб від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.
З повагою! Успіхів Вам.
Адвокат, м. Київ, 12 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю, слід зазначити, що 04 травня 2024 року набрав чинності Закон України № 3621-IX, який скасував статус "обмежено придатний до військової служби". Відповідно, усі громадяни України, які до цієї дати були визнані обмежено придатними, зобов'язані пройти повторний медичний огляд (ВЛК) до 04 лютого 2025 року.
Після проходження ВЛК вас нажаль можуть визнати придатним або непридатним до військової служби. У разі визнання придатним, ви підлягатимете мобілізації на загальних підставах, оскільки Законопроєкт 11379-д, який було прийнято ВРУ 09.10.2024, нажаль досі знаходиться на підписі Президента України.
Відповідно до вказаного законопроєкту упродовж дії воєнного стану, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102–IX, військовозобов’язані, які до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист" від 21 березня 2024 року № 3621–IX були визнані за станом здоров’я непридатними до військової служби в мирний час, обмежено придатними у воєнний час, не підлягають призову на військову службу під час мобілізації до досягнення ними 25-річного віку. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою.
Отже, ігнорування повістки на проходження ВЛК без поважних причин тягне за собою адміністративну відповідальність. Згідно зі статтею 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення, це штраф у розмірі від 17000 грн.
У разі подальшого ухилення можливе накладення штрафу до 25 500 грн та оголошення в розшук.
Рекомендується виконати вимоги законодавства та своєчасно пройти ВЛК, щоб уникнути правових наслідків.
Якщо у вас згодом з'явиться позначка "виявлені порушення правил військового обліку", рекомендується особисто звернутися до ТЦК та СП для з'ясування деталей та усунення можливих порушень, або направити запит поштою на їх адресу для того щоб зясувати підстави можливих Вами порушень мобілізаційного законодавства. Спробуйте також оновити додаток, можливо стався збій.
Потрапити в розшук можна за наступні правопорушення:
Неявка за повісткою врученою особисто або засобами поштового зв’язку .
Ігнорування направлення на проходження ВЛК.
Можливе ухилення від військового обліку.
Невчасна постановка на військовий облік.
Можливо наявні інші порушення правил військового обліку.
Таким чином слід зазначити, що, відмітка в електронному військово-обліковому документів про порушення правил військового обліку означає, що військовозобовʼязаний перебуває в розшуку, а ТЦК звернувся до органів поліції із зверненням щодо доставлення громадянина за вчинення адміністративного правопорушення.
Наслідки можливого Вами порушення правил військового обліку
Військовозобовʼязані з даною відміткою перебувають в розшуку та підлягають адміністративному затриманню працівниками Національної поліції України. Після затримання правопорушник буде доставлений до ТЦК та СП для складення протоколу про вчинення адміністративного правопорушення та винесення постанови про притягнення до відповідальності. За порушення правил військового обліку зазвичай карають грошовим штрафом у розмірі від 17 000 до 25 500 грн відповідно до статтей 210 та 210-1 КУпАп. У випадку, якщо штраф виписаний неправомірно, його можна буде оскаржити шляхом подання позовної заяви до суду. Проте спочатку потріно подати запит до ТЦК та СП щоб з’ясувати причини перебуванням Вас в розшуку.
Якщо за результатами ВЛК ви не погодетесь із його висновками, то Ви можете здійснити оскарження такого висновку ВЛК
Якщо ви не погоджуєтеся з рішенням ВЛК, ви можете:Подати скаргу до Центральної ВЛК (ЦВЛК).Якщо ЦВЛК не змінить рішення, оскаржити його у судовому порядку.
Як подати скаргу?
Звернення подається відповідно до Закону України "Про звернення громадян".
Штатні ВЛК перевіряють відповідність постанови ВЛК встановленому діагнозу та вимогам законодавства.
Якщо скарга визнається обґрунтованою, військовослужбовець може бути направлений на контрольне обстеження або повторний медичний огляд у ВЛК.
Адвокат, м. Київ, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
1.
ДО 25 РОКІВ ВАС НЕ МОБІЛІЗУЮТЬ, АЛЕ ВАМ ТРЕБА ПРОЙТИ ВЛК ЯК "ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНОМУ".
В жовтні 2024 року Верховна Рада ухвалила закон, який звільнив від мобілізації осіб віком від 18 до 25 років, які мають статус непридатних до служби у мирний час та обмежено придатних у воєнний.
П. 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України від 21.03.2024 № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» (далі – Закон 3621) встановлено, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медогляду з метою визначення придатності до військової служби.
Закон набрав чинності 04.05.2024. Отже, до 04.02.2025 усі військовозобов’язані, які були визнані обмежено придатними, повинні пройти військово-лікарську комісію.
Згідно з підпунктами 2 та 4 п. 1 Правил військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487) військовозобов’язаний повинен:
Направлення на ВЛК від ТЦК:
Перш ніж я ознайомлю Вас з офіційною позицією Міноборони, пропоную запам’ятати словосполучення: «прибувати для проходження ВЛК за викликом ТЦК» та «проходити ВЛК згідно з направленням ТЦК».
Отже, ТЦК повинен викликати та направити.
Аналіз вищезазначених норм свідчить про те, що ініціатором направлення на ВЛК повинен бути ТЦК. І незважаючи на обов’язок, визначений законом № 3621, ТЦК повинен викликати та направити на ВЛК військовозобов’язаних, які мають статус обмежено придатних.
Позиція ТЦК:
Оскільки ми розуміли, що ТЦК, який має повноваження накладати штрафи, може інакше трактувати обов’язки обмежено придатних військовозобов’язаних, тому зробили офіційний запит до Міноборони.
Ми запитали:
Наше запитання було передане до Київського міського ТЦК та СП. У підсумку отримали такі відповіді на нього:
https://kadroland.com/news/3423-nove-rozyasnennya-...
І хоча я не поділяю позицію ТЦК щодо того, що саме військовозобов’язаний повинен ініціювати проходження ВЛК, розумію, що перспектива суперечок із цим органом навряд чи здається вам привабливою. Тим часом до завершення строку для проходження ВЛК залишається зовсім небагато часу. Тож не зволікайте з прийняттям рішення - звертайтесь до ТЦК із заявою про проходження ВЛК.
___
Чи настане відповідальність за непроходження ВЛК залежить від того, чи була отримана повістка / наказ про оповіщення від роботодавця.
Якщо такої повістки / наказу не було, то відповідальності за неявку для проходження ВЛК бути не повинно, адже у військовозобов’язаного немає обов’язку ініціювати проходження військово-лікарської комісії.
Пояснення ґрунтується на Правилах військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (додаток 2 до Порядку, затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 №1487).
Отже, призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:
Тобто, саме ТЦК повинен направити військовозобов’язаного на ВЛК.
Висновки:
---
ОСЬ ОФІЦІЙНА ПОЗИЦІЯ ВІЙСЬКОВОГО КЕРІВНИЦТВА КРАЇНИ:
https://mod.gov.ua/news/obmezheno-pridatni-mayut-p...
https://censor.net/ua/news/3530857/venislavskyyi-o...
https://censor.net/ua/news/3531213/yak-proyity-vlk...
2.
ІГНОРУВАННЯ ПОВІСТКИ МОЖЕ ПРИЗВЕСТИ ДО ОГОЛОШЕННЯ ВАС У РОЗШУК ТА ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ.
Відповідно до пункту 3 статті 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», громадяни України під час мобілізації зобов’язані з’являтися за викликом до ТЦК та СП для уточнення їх облікових даних та визначення їх призначення на особливий період. Тож повістку може отримати будь-який чоловік віком від 18 до 60 років.
Згідно зі ст. 210 Кодексу про адміністративні правопорушення України, за нез’явлення за викликом до ТЦК для визначення призначення у воєнний час встановлена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу від 17000 грн до 25500 грн.
Перелік повноважень ТЦК та СП було затверджено постановою Кабінету міністрів №154 від 23 лютого 2022 року "Про затвердження Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки".
Деякі повноваження передбачені також:
Адміністративні заходи ТЦКПС. Йдеться, зокрема, про звернення ТЦК до органів поліції для:
Важливо, що адміністративне затримання таких осіб здійснюється незалежно від їхнього місця перебування на військовому обліку (в такому разі особа доставляється до найближчого ТЦК та СП).
Крім того, ТЦК можуть (за необхідності) виписувати постанову про притягнення військовозобов'язаного до адміністративної відповідальності без складання протоколу про адміністративне правопорушення:
У разі порушення вимог щодо військового обліку, ТЦК мають право ініціювати адміністративну відповідальність. За певні порушення військового законодавства, такі як уникнення від мобілізації, військовозобов'язані можуть притягуватися до адміністративної відповідальності без складання протоколу.
ТЦК дійсно може просити поліцію затримати особу, яка не зʼявилася за повісткою. Це передбачає п. 56 Порядку організації та ведення військового обліку, затвердженого постановою Кабміну №1487.
ПІСЛЯ ЗВЕРНЕННЯ ТЦКСП ДО ПОЛІЦІЇ, ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВАС ВНОСЯТЬ ДО БАЗА "АРМОР ".
Поліція за зверненням ТЦК здійснює адміністративне затримання та доставлення осіб, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
В Україні створені і працюють бази МВС АРМОР, "Оберіг" і "Гарпун", де зібрані певні дані про українців.
АРМОР – розшифровується, як Автоматизоване Робоче Місце Оперативного Робітника. Це інтегрована інформаційно-пошукова система Міністерства внутрішніх справ України, прийнята за базову у всіх обласних МВСУ з 2002 року. Автоматизовані робочі місця встановлені у міських районних відділах, Функції системи: пошукові, облікові, довідкові, прогнозуючі.
Це внутрішня база поліції,в якій містяться дані про людей які в них адміністративні відповідальності або кримінальні. І, в принципі, вони бачать по людині, по її документах, до чого вона притягувалася, різні адміністративні правопорушення, кримінальні, а також розшук. Плюс зараз в базі АРМОР є відміточка, що людина ухилянт. Тобто, з приводу ТЦК. Але, по суті, це і є так звана база ухилянтів, в яку ТЦК подають в поліцію про розшук.
В базу АРМОР може потрапити кожна людина, якщо вона спричинить якесь адміністративне порушення, або це буде постанови поліцейських патрульних, або це буде рішення через суд. Звичайні люди зайти і перевірити себе в базі АРМОР не можуть. Тому що це поліцейська база. Якщо у вас є адміністративні правопорушення, треба перевіряти судовий реєстр, або робити запит в поліцію, наприклад. Можна це зробити за допомогою адвоката. Робиться АДВОКАТСЬКИЙ ЗАПИТ.
Якщо від поліції надходить відповідь, що вони не можуть цього зробити, тоді громадянину мають надіслати ще один документ — "вимогу". Це вже не рекомендація, а зобов'язання прибути до ТЦК.
Якщо ж протягом 10 днів вимога не буде виконана, то представники ТЦК вимушені звернутися до суду з приводу тимчасового обмеження такого громадянина у праві керування транспортним засобом під час мобілізації.