Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
903 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Маю 2 рекомендовані листа, підозрюю що то повістки.
Виїхав за кордон в 2022 р. (інвалідність 3 гр. з 2012р.) по довідці МСЕК.
Маю ФОП і нерухомість.
На обліку в Києві, маю Резерв, дані оновлені вчасно(Країна 1), порушень на сьогодні не показує. З літа 24р. на захисті в Країні 2, але адресу в Резерв не оновив.
Маю довідку МСЕК, довідку з соц. захисту втратив. Пенсійна справа лежить в соц. захисті Херсонської РВА.
Ще маю ВОД (додаю файлом), але там дата чергової ВЛК 23 рік(не їздив), + при постановці на облік в Києві, над статусом обмежено придатний написали "пр. від 2018 р." від руки (дата постановки на облік). Резерв показує такі ж дані.
Бачу такі варіанти
-Ігнорувати: можуть скласти постанову про порушення війс. обл. і накласти штраф. оскаржується, але можуть блок. рахунків і доступ до конс. послуг.
-Написати листа в ТЦК з заявою, що не можу явитись бо за кордоном.
-Поїхати, сходити в ТЦК з тими повістками і на місці вирішувати. Хвилююсь, що можу не доїхати Києва, знімуть з потяга, відвезуть до найближчого ТЦК і там намагатимуться мобілізувати. Якщо доїду до Києва, не впевнений що все зроблю правильно. + якщо відправлять на ВЛК, є шанс, що визнають непридатним - зависну на півроку поки питання не вирішиться(не бажано).
Блокування рахунків буде неприємним наслідком, так як живу з тих коштів. Навіть якщо в майбутньому знайду роботу за кордоном, то обмеження в консульських послугах теж не ок, адже як мінімум при оформленні часто треба "свіжа" довідка про несудимість.
Тому, шановне товариство, питання до Вас:
1. Який варіант обрати ви рекомендуєте, виходячи з вашої практики?
2. Якщо поїхати, як підготовитись? Мати при собі якісь документи і їх копії тощо.
3. Чи можливо при переносі пенсійної справи в Київ, відразу перенести її з соц. захисту в Пенсійний фонд (докупити стаж, тощо), щоб мати пенсійне посвідчення в Дії (шлях до онлайн відстрочки і до зменшення вірогідності отримання повісток в майбутньому).
Вдячний за Вашу допомогу.
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (9)
Юрист, м. Київ, 9 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, з досвіду скажу, що вам треба ігнорувати повістки. А потім оскаржити. Бо штраф можуть накласти лише у вашій присутності або якщо вас належним чином було повідомлено про час і дату розгляду справи.
Враховуючи що ви перебуваєте за кордоном,модна вважати що вас не належно повідомлять, що є підставою для оскарження.
Вам треба укласти договір з фахівцем, який вам допоможе, та моніторити додаток дія розділ виконавчі провадження, як з'явитися, то треба починати процедуру оскарження, з поданням забезпечення позову, щоб виконавець не вчиняв будь які дії поки буде розгляд справи. Дії це блокування рахунків, арешт на майно рухоме не рухоме, якщо ви є власником такого майна.
Якщо є майна краще подаруйте його батькам , а вони у свою чергу зроблять на вас заповіт
Адвокат, м. Миколаїв, 33 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Олексію!
Так, зазвичай саме так і відбувається, якщо військовозобов'язаний не з'являється за повісткою. Після виявлення порушення правил війського обліку військовозобов'язаного подають у розшук для того, аби представники поліції мали змогу доставити його до ТЦК. Вже на місці складається протокол та виноситься постанова.
У Вашому ж випадку буде не так просто винести постанову, оскільки Ви знаходитесь за кордоном, а розгляд справи повинен відбуватися за Вашої присутності або ж належного повідомлення, яке включає саме отримання Вами рекомендованого листа, а не його надсилання на Вашу адресу реєстрації.
Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:
Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.
30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.
Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.
Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.
Проте, в наш час все можливо, а отже, виключати той факт, що ТЦК все ж таки винесе постанову без вашої присутності, не можна.
У разі подання Вас у розшук ТЦК в Резерв+ з'явиться так звана "червона стрічка" із написом "схоже у Вас виявлені порушення правил військового обліку" й даний запис дійсно може ускладнити отримання Вами консульських послуг, оскільки, як Ви знаєте, станом на сьогодні консульства приймають тільки електронний ВОД.
Крім того, при винесенні постанови "заочно" Ви навіть не дізнаєтесь про останню, а отже, постанова буде передана до виконавчої служби, яка, в свою чергу, відкриє виконавче провадження й накладе арешт на Ваші рахунки. Якщо коштів буде недостатньо - на рухоме майно. Арешт на нерухоме майно виконавцем не накладається, якщо сума стягнення не більша ніж 20 мінімальних заробітних плат.
Це варіант.
Дана заява дозволить Вам діяти на упередження у разі можливого подання Вас у розшук, притягнення до адміністративної відповідальності, накладання штрафу та подальшого його оскарження в судовому порядку.
За неявку по повістці на зазначену у останній дату та час військовозобов’язаний притягається до адміністративної відповідальності за статтею 210-1 КУпАП керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки.
Відповідно до статті 235 КУпАП:
«Територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов’язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).
Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки».
В той самий час згідно статті 280 КУпАП:
«Орган (посадова особа) при розгляді справи про адміністративне правопорушення зобов’язаний з’ясувати: чи було вчинено адміністративне правопорушення, чи винна дана особа в його вчиненні, чи підлягає вона адміністративній відповідальності, чи є обставини, що пом’якшують і обтяжують відповідальність, чи заподіяно майнову шкоду, чи є підстави для передачі матеріалів про адміністративне правопорушення на розгляд громадської організації, трудового колективу, а також з’ясувати інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи».
Отже, керівник ТЦК має право, як притягнути Вас до відповідальності, так і зазначити у постанові, що складу адміністративного порушення немає. У Вашому ж випадку це дійсно так, оскільки Ви не можете нести відповідальність за автоматично сформовану повістку, яка була надіслана Вам на адресу реєстрації, незважаючи на те, що Ви вчасно оновили дані та вказали місце свого проживання за кордоном.
Якщо в Вас не оформлена відстрочка, то такий ризик дійсно є, оскільки, як показує судова практика, "військовозобов'язаний повинен вчинити активні дії щодо повідомлення ТЦК про своє право на відстрочку".
Щодо проходження Вами ВЛК, то Ви, як особа з інвалідністю у статусі обмежено придатного, не підлягаєте повторному переогляду ВЛК до 5 червня, як інші військовозобов'язані.
З приводу визнання Вас непридатним, то так, станом на сьогодні весь процес, починаючи від ВЛК ТЦК та закінчуючи затвердженням штатної ВЛК, займає приблизно півроку.
Проте, якщо Ви вирішити все ж таки повернутись, то зможете виїхати і на підставі того, що є особою з інвалідністю, так само, як зробили це у 2022 році, але для того Вам буде недостатньо довідки МСЕК.
Можливо, по-перше, Вам потрібно відправити, все ж таки, до ТЦК заяву про те, що Ви знаходитесь за кордоном й тому не маєте можливості прибути за повістками.
По-друге, варто спробувати докупити стаж й оформити пенсію по інвалідності, знаходячись за кордоном. Таким чином Ви зможете отримати відстрочку від мобілізації через додаток Резерв+.
Якщо Ви вирішити їхати, то Вам необхідно мати документи, які підтверджують інвалідність та військово-обліковий документ в паперовій або електронній формі.
Вам спочатку потрібно докупити стараховий стаж, якщо останнього не достатньо, а вже після того подати документи на призначення пенсії до ПФУ. В принципі, станом на зараз, все це можна зробити онлайн.
Якщо Ви будете отримувати саме пенсію від ПФУ, то зможете оформити відстрочку через Резерв+.
Відповідно до статті 32 Закону, особи, яким установлено інвалідність, мають право на пенсію по інвалідності, залежно від групи інвалідності, за наявності такого страхового стажу на час настання інвалідності або на день звернення за пенсією, тобто умова отримання пенсії у зв'язку з інвалідністю – наявність відповідного страхового стажу. Залежно від віку особи та групи інвалідності він становить 1-15 років. Якщо людина не має достатньої кількості років страхового стажу, то вона може звернутися до управління праці та соціального захисту населення за призначенням соціальної допомоги.
Для осіб з інвалідністю I групи:
Для осіб з інвалідністю II та III груп:
Щоб «купити» страховий стаж, потрібно укласти договір з Пенсійним фондом України про добровільну участь у системі пенсійного страхування. Зробити це можна дистанційно через вебпортал електронних послуг Фонду (https://portal.pfu.gov.ua/). Алгоритм укладання договору наступний:
Періодичність та розмір оплати людина визначає самостійно.
Для того, щоб особі, яка не працює, був зарахований повний місяць страхового стажу, за неї має бути сплачена сума, що не нижче мінімального страхового внеску. З 1 квітня 2024 року мінімальний страховий внесок становить 1760 грн (мінімальна заробітна плата помножена на 22%). Сума сплачених внесків зараховуються за місяць, у якому кошти надійшли на рахунок Пенсійного фонду.
Пенсія по інвалідності призначається в разі настання інвалідності, що спричинила повну або часткову втрату працездатності, за наявності відповідного страхового стажу, докладніше — дивіться за посиланням (стаття 30 Закону України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»).
Подати документи на призначення пенсії по інвалідності можливо онлайн — на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.
Для цього потрібно авторизуватися в особистому кабінеті на вебпорталі е-послуг ПФУ за допомогою КЕП та заповнити атрибути заяви про призначення пенсії з інвалідності, додавши скановані копії необхідних документів.
Як авторизуватися на вебпорталі е-послуг ПФУ за допомогою КЕП, дивіться в покроковій інструкції або у відеороз’ясненні.
Перелік документів визначений постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1.
Необхідно пам’ятати, що розмір кожного файлу зі сканованим документом не повинен перевищувати 1 Мб. Формати сканованих документів — PDF, PNG, JPG.
У разі звернення пізніше пенсія призначається з дня звернення.
З повагою, адвокат Айвазян.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, пане Олексію!
Якщо Ви не вказували в Резерв+ адресу проживання за кордоном, то вкажіть.
Загалом ніхто не застрахований від неправомірних дій ТЦК, які можуть спробувати будь-кого притягнути до адміністративної відповідальності за неявку по повістці, проте даний штраф можна оскаржити.
Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.
Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:
1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;
2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:
Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:
У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізніше трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.
ОТЖЕ, ВИ МОЖЕТЕ ПОВІДОМИТИ ТЦК ПРО ТЕ, ЩО ПЕРЕБУВАЄТЕ ЗА КОРДОНОМ І НЕ МАЄТЕ МОЖЛИВОСТІ ПРИБУТИ ДО ТЦК ПО НАДІСЛАНІЙ ПОВІСТЦІ.
Для цього Вам потрібно надіслати лист до ТЦК із копією закордонного паспорту або іншого документу, який підтверджує Ваше перебування за кордоном.
Також можна зателефонувати до ТЦК (із записом розмови) та/або відправити повідомлення про неможливість прибуття до ТЦК на електронну пошту ТЦК. Як варіант, можете направити запит до ТЦК через адвоката.
Якщо Вас спробують притягнути до адміністративної відповідальності, то Ви повинні знати, що без виненесення ПОСТАНОВИ керівником ТЦК про притягнення до відповідальності - штраф сплачувати не потрібно. А притягнути Вас до адміністративної відповідальності у відповідності до законодавства буде досить складно, адже Ви знаходитесь за кордоном.
Сам процес накладення штрафу виглядає так:
1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити військовозобов'язаного про місце та час розгляду справи.
2. Потім проходить сам розгляд справи за присутності військовзобов’язаного. Відповідно до ст. 268 КУпАП, особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи.
3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності.
Для інформування особи про час та місце розгляду справи можуть використовуватися різні способи: рекомендований лист, особисте вручення повідомлення. При цьому, надсилання повідомлення (без доказів його отримання) не свідчить про її поінформованість. У разі неналежного поінформування особи, яка притягується до відповідальності, уповноважена особа не може розпочинати розгляд справи.
ОТЖЕ, якщо Вас не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить Ваші права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.
Якщо Вас неправомірно притягнуть до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу, Ви цей штраф не сплатите, то ТЦК може звернутись до виконавчої служби щоб арештували Ваші рахунки чи майно. Проте, якщо штраф виписали з порушенням процедури, то Ви його можете оскаржити в судовому порядку онлайн через систему Електронний суд або уклавши угоду з адвокатом.
На жаль, за неявку по повістці ТЦК може внести відомості про порушення правил військового обліку до Реєстру Оберіг, що буде підставою для відмови у наданні Вам консульських послуг за кордоном.
Тепер надаю відповіді на Ваші питання
Будучи особою з інвалідністю Вас не зможуть мобілізувати та направити на ВЛК, тому Ви можете без проблем прибути до ТЦК та оформити відстрочку і вирішити всі питання пов'язані з військовим обліком.
Якщо можливості приїхати немає, то змініть відомості про місце проживання в Резерв+ та направте до ТЦК лист про Ваше перебування за кордоном, що є поважною підставою для неявки.
Якщо будете їхати до ТЦК особисто, то Вам достатньо мати з собою військово-обліковий документ та чинний документ про інвалідність (довідка МСЕК)
Вас не мають права направляти на ВЛК і мобілізувати.
Згідно п.8-1 постанови КМУ 932 Особи, щодо яких шляхом електронної інформаційної взаємодії отримана інформація про наявну інвалідність, не підлягають направленню на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, зокрема з метою взяття на військовий облік громадян України чоловічої статі.
Згідно статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"
1. Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані визнані в установленому порядку особами з інвалідністю або відповідно до висновку військово-лікарської комісії тимчасово непридатними до військової служби за станом здоров’я на термін 6-12 місяців (з наступним проходженням військово-лікарської комісії);
2. Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в пунктах 3-15 частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути прийняті на військову службу за контрактом.
Тобто, Вас як особу з інвалідністю, навіть без оформленої відстрочки не мають права призвати на військову службу під час мобіілзації, виключення - якщо Ви добровільно укладете контракт.
В Україні пенсійні виплати здійснюються Пенсійним фондом України (ПФУ), а не органами соціального захисту. Якщо Ви плануєте переїзд до Києва, Вам необхідно звернутися до відповідного територіального управління ПФУ за новим місцем проживання.
Щодо можливості докупівлі страхового стажу, це дійсно передбачено законодавством України. Ви можете укласти договір про добровільну участь у системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, що дозволить Вам сплатити внески за відсутні періоди та збільшити свій страховий стаж. Для цього необхідно звернутися до територіального органу ПФУ за місцем проживання або онлайн https://www.pfu.gov.ua/pl/202008-yak-dokupyty-stra...
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО ДНЯ, ОЛЕКСІЙ! Ви не підлягаєте перекомісії у зв"язку з наявністю статусу особи з інвалідністю. Щиро не рекомендую повертатися. Бо Вас без відстрочки банально не випустять більше з України аж до зняття неконституційних обмежень виїзду громадян за кордон. І то не факт, що це зроблять зі зняттям воєнного стану, бо силовикам сподобалося гратися в "сталінську диктатуру" та КНДРівщину.
По-перше, добре що Ви за кордоном. Тобто в безпеці від протиправного порушення Ваших прав у вигляді силової бусифікації, обмеження волі у підвалах ТЦК та інших "методів оповіщення", які наразі чомусь вважаються всередині країни цілком прийнятними та такими, що виправдовують ціль.
12 лютого 2025 року, Верховна Рада України прийняла одразу в цілому законопроєкт №12457 щодо обовʼязкового проходження громадянами України, які були визнані обмежено придатними до військової служби, повторного медичного огляду та визначення кінцевого строку його проведення.
Водночас, розуміючи, що попередні законодавчі норми були такими, що не можуть бути застосовані – влада внесла зміни до законодавства, вже визначивши, що громадяни зобов’язані пройти ВЛК. АЛЕ Є ПЕВНІ ВИКЛЮЧЕННЯ. Зокрема, для осіб з інвалідністю.
Установити, що громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язані та резервісти Служби безпеки України - до Центрального управління або регіональних органів Служби безпеки України, військовозобов’язані та резервісти розвідувальних органів України - до відповідного підрозділу розвідувальних органів України) або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
{Пункт 2 розділу II в редакції Закону № 4235-IX від 12.02.2025}
Ця норма набрала чинності з 15.02.2025 р., тобто формально дійсно існує прогалина у періоді з 08.02.2025 по 15.02.2025 р., яку бандформування ТЦК може використати для фінансового рекету та ініціювання штрафів.
ТЦК як державний орган військового управління сфери підпорядкування ЗСУ та Міністерства оборони – має як і інші державні органи діяти на підставі, в межах повноважень та У СПОСІБ, які визначені Конституцією і законодавством України (ст. 19 Конституції, яка має пряму дію).
Законодавством не визначено СПОСОБУ реалізації пункту 2 Розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону від 21 березня 2024 року № 3621-IX.
ТЦК та й навіть Міністерство оборони не є органом, компетентним самостійно визначати на підставі закону такий спосіб його реалізації. Бо ж законом чітко покладено цю функцію на Кабінет Міністрів України як колегіальний орган виконавчої влади.
Такі речі з боку ТЦК є звісно ж самоуправством, але це нікого не бентежило з 2022 року і зараз, коли йде тотальна мобілізація, не бентежить.
ОТЖЕ, Виходячи з наведеного – моя позиція однозначна. Закон, який передбачає переогляд обмежено придатних не може бути реалізований, адже Уряд ухилився від реалізації вимог Закону щодо прийняття нормативно-правових актів, необхідних для реалізації цього Закону.
Однак, у ТЦК та влади позиція інша і вони думають, що існуючої нормативно-правової бази достатньо для розсилання повісток та державного здирництва громадян.
По-друге, якщо Ви не повідомили про нову адресу місцезнаходження, то дії ТЦК по направленню Вам повістки за старою адресою можуть бути визнані законними, тому бажано ТЦК повідомити про своє перебування за кордоном.
Треба оновити свої облікові дані. Ви маєте право це робити через Резерв+ кожного разу, як вони зміняться. Додатково можете вказати нову електронну пошту наприклад або телефон.
У Вашому випадку, щоб потім не морочитись з оскарженнями незаконних штрафів та незаконних дій ТЦК, виконавчої і інших горе-органів влади - бажано наперед повідомити відповідному ТЦК, що Ви
1) Перебуваєте за межами України та виїхали на законних підставах.
2) Виконали правила військового обліку та вчасно уточнили військово-облікові дані згідно з вимогами законодавства,
Щиро рекомендую зробити скріншоти та зберегти іншим чином дані про уточнення данних вчасно та свій електронний військово-обліковий документ в якому вказана відповідна адреса за кордоном.
У ТЦК необмежений та неконтрольований доступ до Реєстру, тож вони можуть нахабно видаляти будь-які докази невинуватості громадян.
Після цього - засобами електронного зв"язку (електронної пошти) рекомендую направити в ТЦК за місцем обліку листа-повідомлення, що Ви перебуваєте за межами України на законних підставах, а тому не можете прибути по повістці, яка помилково була направлена не за адресою зареєстрованого місцезнаходження в Україні.
До листа додайте фотокопії 1 сторінки паспорта (пластикової) та сторінок, які вказують, що Ви виїхали з України та наступної пустої, щоб підтвердити, що Ви не поверталися в Україну і знаходитесь за її межами. Також додактово можна додати документ, який підтверджує законність проживання за кордоном (посвідку на проживання, візу, або інший документ приймаючої сторони).
А також копію довідки МСЕК, яка звільняє Вас від обов"язку проходити ВЛК та надає Вам формально право на відстрочку.
Цей лист скріпляєте своїм електронним цифровим підписом або ДІЯ.Підписом за допомогою сервісу Мінцифри https://czo.gov.ua/sign та відправляєте на електронну поштову адресу ТЦК за місцем обліку.
Довідник електронних адрес ТЦК по Україні за посиланням https://www.mil.gov.ua/content/dovidnyk.pdf
Примірний текст повідомлення для ТЦК надам додатково.
Мають відчепитися. Принаймні усі мої клієнти хто виїхали навіть маючи прострочені повістки - потім не мали штрафів та проблем з ТЦК у подібних ситуаціях.
Додатково маю зазначити, що хоча у ТЦК та деяких малограмотних суддів інша думка, але я продовжую наголошувати разом з іншими фахівцями в галузі права, які "не купляли дипломи в метро", що громадяни України з 1861 року не є рабами і не мають повинностей екстериторіального характеру, тобто незалежно від факту знаходження в Україні. Громадянство з якого неможливо вийти - це не рабство. І людина не має класти своє життя за-для виконання забаганок держави та режиму, який загрався в радянську мобілізаційну диктатуру.
Україна як держава має суверенітет, тобто обов"язкову силу її законів виключно в її міжнародно визнаних кордонах. Тобто дія законів і підзаконних актів України не розповсюджується на територію ЄС, США , інших країн світу. Відносини між державами будуються на принципах дво-та багатосторонніх договорів та міжнародного права (публічного та приватного).
Виходячи з цього, ТЦК як і інші внутрішньо-національні органи влади України не мають права поширювати свою юрисдикції та юрисдикції внутрішньго законодавства України на людей, які знаходяться за межами України. Такі особи не можуть вважатися правопорушниками, що вчинили порушення законодавства України, адже відсутній обов"язковий елемент такого правопорушення - МІСЦЕ ЙОГО ВЧИНЕННЯ в кордонах України.
Це узгоджується і з статтею 256 Кодексу України про адміністративні правопорушення, згідно з частиною першою якої - У протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); МІСЦЕ, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.
Кодекс про адміністративні правопорушення фактично досі є радянською відредагованою переробкою, а тому не відповідає часу та здоровому глузду сучасності.
Зокрема, дуже часто суддям доводиться використовувати у зв"язку з правовою невизначеністю КУпАП - норми аналогії закону і права. Зокрема Кримінального кодексу України.
Я вважаю, що до адмін.відповідальності, яку Європейський суд з прав людини прирівнює до кримінальної - застосовні і принципи притягнення до кримінально-правової відповідальності.
Дуже шкода, але значна частина суддів погано вчилася і не знає цього.
Притягнення до кримінально-правової відповідальності певними державними органами в Україні здійснюється на основі кількох принципів, зокрема:
Перші два принципи чинності закону про кримінальну відповідальність у просторі є основними.
Територіальний принцип випливає із суверенітету держави, влада якої поширюється на всю її територію.
Злочин визнається вчиненим на території України, якщо його було почато, продовжено, закінчено або припинено на території України, незалежно від того, де особу було віддано до суду в зв’язку з його вчиненням. Зазначене положення охоплює як випадки вчинення всього діяння на території України, так і випадки вчинення діяння як на території України, так і на території інших держав. Злочин вважається вчиненим на території України, якщо його, наприклад, було почато за кордоном, а припинено чи закінчено на території України або, навпаки, розпочато в Україні, а припинено чи закінчено на території іншої держави. Злочин вважається вчиненим також на території України, якщо він підготовлений за її межами, а дії, що його утворюють, початі або вчинені на її території, або якщо суспільне небезпечне діяння було почато чи вчинено поза межами України, а закінчено чи суспільне небезпечні наслідки настали на території України. Однак практично будь-яка із держав, на території якої була вчинена певна частина злочинних дій, може застосовувати щодо особи, яка вчинила злочин, свої кримінальні закони, якщо відповідальність за такі злочини в них передбачена.
Конституція України в ч. 1 ст. 9 вказує, що чинні міжнародні договори, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, є частиною національного законодавства України.
Юрисдикція української держави щодо вирішення питання про злочинність і караність діянь, вчинених на її території, може зазнавати часткових обмежень на підставі норм міжнародного права:
Або ж навпаки, доповнюватися ще й делегованими повноваженнями договірних держав щодо паралельного застосування їхнього законодавства в іноземній державі (в Україні), тобто може ґрунтуватися на одночасному застосуванні національного (українського) та іноземного законодавства (Мінська конвенція країн СНД «Про правову допомогу і правові відносини у цивільних, сімейних і кримінальних справах» від 22.01.1993 р., від участі в якій Україна відмовилася з 2023 року). Відповідні повноваження в аналогічних випадках делегує також українська держава іншим договірним державам.
Вирішення питання про злочинність і караність діяння, вчиненого на території України іноземним громадянином або особою без громадянства, яка проживає в іншій державі, у певних випадках може відбуватися відповідно до їх національного законодавства, якщо Україна передасть відповідній договірній державі повноваження кримінального переслідування таких осіб (так звана передача кримінального провадження). Передача кримінального провадження передбачена Європейською конвенцією про передачу провадження у кримінальних справах від 15 травня 1972 р.
Відповідно до міжнародних договорів і законодавства України іноземні громадяни, які користуються дипломатичним імунітетом, виключені з-під юрисдикції судових властей України (ч. 4 ст. 6 «Чинність закону про кримінальну відповідальність щодо злочинів, вчинених на території України» КК України).
Космополітичний (універсальний) принцип базується на міжнародно-правових зобов’язаннях України у сфері боротьби із злочинністю. Він полягає в тому, що іноземці або особи без громадянства, що не проживають постійно в Україні, які вчинили злочини за її межами, підлягають в Україні відповідальності за КК України у випадках, передбачених чинними міжнародними договорами, учасником яких є Україна та на підставі яких до КК України внесено відповідні норми, що передбачають кримінальну відповідальність за такі злочини. Згідно Закону України «Про правовий статус іноземців та осіб без громадянства» від 22.09.2011 № 3773-VI, іноземець особа, яка не перебуває у громадянстві України і є громадянином (підданим) іншої держави або держав;особа без громадянства особа, яку жодна держава відповідно до свого законодавства не вважає своїм громадянином.
Це положення відбиває реальний принцип чинності закону про кримінальну відповідальність у просторі. Цей принцип засновується на загальновизнаних нормах і принципах міжнародного права, сутність яких полягає в тому, що будь-яка держава має право карати діяння, які вчинені іноземцями за межами її території і порушують її кримінальні закони, якщо ці діяння посягають на основні права і свободи її громадян або ставлять під загрозу інтереси держави.
Усе наведене має вивчатися юристами - суддями, прокурорами, слідчими, юристами ТЦК за студентською партою в рамках курсу Кримінального права України.
Але іноді задаєшся питанням - хто писав ці закони, підручники, якщо діюча влада демонструє повне небажання розуміти, знати та виконувати прописні істини.
Згідно зі статтею 2 Конституції України, Суверенітет України поширюється на всю її територію. Україна є унітарною державою. Територія України в межах існуючого кордону є цілісною і недоторканною.
Іноземці та особи без громадянства, що перебувають в Україні на законних підставах, користуються тими самими правами і свободами, а також несуть такі самі обов'язки, як і громадяни України, - за винятками, встановленими Конституцією, законами чи міжнародними договорами України (ч. 1 ст. 26 Конституції України).
Що стверджує принцип саме територіальної юрисдикції України над людиною і громадянином, а не екстериторіальної дії законів щодо громадянства. Людина, яка проживає у певній країні - незалежно від свого громадянства, походження чи місця народження - має жити по законам країни перебування / проживання, а не країни громадянства, походження тощо. Комунікація з країною громадянства відбувається виключно через консульсько-дипломатичні установи, які діють на підставі Женевських конвенцій.
Це породжує так зване резидентство. Яке на моє переконання має розповсюджуватися не лише на податково-фінансові та майнові питання, а й на інші обов"язки. А то цікаво виходить. Значить громадяни України - податкові нерезиденти мають сплачувати податки як іноземні громадяни у разі сподкування чи дарування майна, зато у військовому плані хтось згадує про якісь обов"язки перед державою. Це неприйнятно.
Але щоб не мати мороки та не доводити це в судах суддям з купленими дипломами та середнім рівнем знань і високим рівнем лояльності правлячому режиму - рекомендую все ж повідомити ТЦК про перебування за кордоном та підтвердити це належними документами. Тоді буде простіше вирішувати Вашу ситуацію, якщо в ТЦК виявляються повні некомпетентні неадеквати.
ОТЖЕ, на мій погляд громадяни України за кордоном не мають обов"язку кидати усі свої справи та бігти в Україну виконувати примхи ТЦК чи інших державних діячів, адже такого обов"язку немає по закону.
Згідно з ч. 1 ст. 19 Конституції України, Правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.
Європейський суд з прав людини у своїй практиці відносить до комплексного поняття "верховенство права" (який визнається і є обов"язковим в Україні згідно зі ст. 8 Основного закону України) - принцип пропорційності (дотримання балансу) як важливу складову верховенства права.
Найбільш пов'язані з поняттям пропорційності
1. Співмірність (Commensurability): відображає відповідність між заходами та поставленими цілями.
2. Баланс інтересів (Balance of Interests): передбачає гармонійне співвідношення між правами окремої особи та публічними інтересами.
3. Необхідність (Necessity): вказує, що заходи мають бути виправданими та потрібними для досягнення мети.
4. Адекватність (Adequacy): відображає відповідність заходів поставленим завданням.
5. Справедливість (Fairness): забезпечує рівновагу між втручанням у права особи та метою, яку переслідують.
6. Обґрунтованість (Reasonableness): підкреслює раціональність і виправданість прийнятих заходів.
7. Мінімальне втручання (Minimal Intervention): означає використання найменш обмежувальних засобів для досягнення результату.
8. Зваженість (Proportionateness): ґрунтується на ретельній оцінці та врівноваженості рішень.
9. Еквівалентність (Equivalence): вказує на рівність між витратами (обмеженнями) і отриманою вигодою.
10. Раціональність (Rationality): підкреслює логічність і осмисленість прийняття заходів.
ЄСПЛ визнає порушення вимог Конвенції у разі якщо не дотримано справедливої рівноваги (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов’язаними із втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. «Справедлива рівновага» передбачає наявність розумного співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, що ставиться для досягнення, та засобами, які використовуються. Необхідний баланс не буде дотримано, якщо особа несе «індивідуальний і надмірний тягар».
При цьому ЄСПЛ у питаннях оцінки пропорційності, як і в питаннях наявності суспільного, публічного інтересу, визнає за державою досить широку «сферу розсуду», за винятком випадків, коли такий «розсуд» не ґрунтується на розумних підставах.
На мій погляд вимога від простих громадян України повернутися в країну під час війни є неадекватним, необгрунтованим і надмірним тягарем у ситуації, коли загальний військовий обов"язок є лише декларацією, а українські олігархи та їх діти розсікають по Люксембургам і Монако на новеньких Ролс-Ройсах, які куплені явно не за законні доходи під час війни. Тому виникає справедливе питання - чому саме Ви, а не син Кличко, який проживає теж у м. Гамбурзі?! Чому не діти інших олігархів та не самі олігархи. У нас наче не феодальний лад, що люди з мільйонами мають княжі та графсько-герцогські привілеї?! - Я вже мовчу про тих, хто сидить в середині країни, має відповідну підготовку, за державний рахунок навчалися у військових і спеціалізованих навчальних закладах, давали присягу на вірність народу України, а тепер виловлюють студентів, інженерів, вчителів, комбайнерів, які їм ВИННІ якийсь обов"язок.
Тож якось так бачу Ваше питання. По закону Ви нікому нічого не винні. А по практиці краще попередити горе-мобілізаторів про перебування за кордоном, бо потім розраховувати на адекватного суддю та витрачати гроші на оскарження в суді штрафів - зайва морока.
Якщо ж у Вас в Україні немає ніякого оформленого на Вас майна, доходів та рахунків з грошима - можете взагалі не зважати. Прийде лад в країну - усі ці речі скасують. Власне як скасували в США після війни у В"єтнамі. Де люди так само "висловлювали бажання" воювати.
В іншому - скоріш за все держава планує почати вирішувати свої фінансові проблеми з бюджетом за рахунок громадян, особливо платоспроможних з ЄС. Ну класична схема. Тому як в період Великої дипресії 30-х років ХХ століття в США - будуть витрясати з громадян усі гроші, усе золото та інші цінності. Звісно ж все в інтересах народу.\
Тож це все треба сприймати спокійно та без зайвих нервів.
Щасти Вам та Вашій сім"ї!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОДАТКОВО ДО ВІДПОВІДІ, хотів би уточнити - Ви маєте на руках пенсійне посвідчення чи посвідчення про отримання державної допомоги / пільги чи лише довідка МСЕК?
Спробуйте отримати на порталі Пенсійного фонду України Витяг з Реєстру застрахованих осіб.
Дані про Ваш статус там має бути.
Або можна звернутися електронною поштою до відповідного Управління Соцзахисту, щоб отримати від них відповідь з підтвердженням статусу.
Ігнорувати не варіант ТЦК. Бо Вам мовчки пришлють повістку, випишуть штраф, передадуть на виконавчу і будете дуже довго платити адвокатам, щоб вони хоч щось зробили без будь-яких гарантій, бо що в голові у кожного судді - ніхто не може гарантувати.
Прям зараз уточніть свої облікові дані та вкажіть адресу за кордоном. Якщо ТЦК буде після неотримання і повернення повістки Вас перевіряти за Реєстром "Оберіг", то побачать актуальні дані і не зможуть формально штраф виписати, не надіславши Вам виклик та інші формальності на актуальну адресу.
Звісно можна нічого не робити. А потім платити тисячі доларів адвокатам в Україні, щоб вони це все намагались вирішити.
Але краще попередити ТЦК, що Вам проходити ВЛК не треба і все.
Заяву-повідомлення з адаптацією до вашої ситуації додав до цієї відповіді.
Перелік електронних поштових адрес ТЦК додано у вигляді посилання - до попередньої моєї відповіді.
Щасти Вам!
З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин (м. Гамбург, Німеччина)
Доброго дня! На руках тільки довідка МСЕК. Посвідчення взагалі не памятаю. Тому в минулому році писав запити і в Пенсійний фонд і в Соц захист щоб знайти де моя справа взагалі. Знайшов її в соц захисті Херсонської РВА (звідти я родом і де проходив МСЕК свого часу). З 2018 року маю реєстрацію в Києві.
Юрист, м. Харків, 16 років досвіду
Спілкуватися у чатів принципі, якщо довідка МСЕК безстрокова, то і її вистачить. Хоча на сайті пенсійного фонду свій статус все ж можете подивитися. Але припускаю, що ніяких виплат по інвалідності Ви не отримуєте, а тому жодних даних в Пенсійному фонді немає про Вас.
Глянув статус, тільки приватний підприємець, нічого про "пенсійність" нема.
Чому ж, отримую. З соц захисту. 2361грн
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас., Олексію!
Тому, шановне товариство, питання до Вас:1. Який варіант обрати ви рекомендуєте, виходячи з вашої практики?
Якщо Ви маєте Резерв +, у якому відсутні порушення правил військового обліку, значить на даний момент Ви не перебуваєте в адміністративному розшуку і для Вас відсутні будь-які ризики. Не був би такий впевнений, що Вам надійшли саме повістки. Тим не менше, можна піти на випередження та направити до ТЦК та СП заяву про оформлення відстрочки. Це можливо зробити, якщо в Україні Ви маєте родичів.
Щодо ігнорування, поки не радив би такий варіант розглядати, взагалі не факт, що Ви отримали листи від ТЦК. За моєю практикою ще жодного разу я не зустрічав військовозобов'язаного, якому прийшло дві повістки від ТЦК через Укрпошту.
2. Якщо поїхати, як підготовитись? Мати при собі якісь документи і їх копії тощо.
Зараз Ви взагалі нічим не ризикуєте при поїздці до України, при умові, що Ваш Резерв + не має жодних проблем. Взагалі рекомендую Вам спочатку попробувати подати документи до ТЦК через родичів.
3. Чи можливо при переносі пенсійної справи в Київ, відразу перенести її з соц. захисту в Пенсійний фонд (докупити стаж, тощо), щоб мати пенсійне посвідчення в Дії (шлях до онлайн відстрочки і до зменшення вірогідності отримання повісток в майбутньому).
На мій погляд, цілком можливо, але тут все таки краще проконсультуватися з працівником Пенсійного фонду України. Якщо у Вас є стаж, можна його докупити через Пенсійний фонд і оформити пенсійне посвідчення.
З повагою! Щасти Вам!