Задайте питання юристу

907 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 29 березня 2025, питання №130337 600₴

Включенная даних до Оберігу

Добрий день! Був виключений з обліку у військкоматі за станом здоров'я ще в 2020 році. Встановив резерв й виявилося, що моїх даних немає "не на обліку". Звернувся до військкомату із заявою про внесення даних, але отримав відмову з пропозицією прибути особисто. Можливості такої не маю, так як знаходжуся за кордоном.

Відповіді юристів (6)

    Пономаренко Олена
    Пономаренко Олена 2 дні тому

    Адвокат, м. Чернігів, 6 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня!

    Ви все вірно зробили. Звісно не бачила заяву написану, але алгоритм дій правильний.

    Відповідно до Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:

    Стаття 9. Права та обов’язки призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    1. Призовник, військовозобов’язаний та резервіст має право:

    1) отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста;

    2) звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.
    Згідно із нормами Постанови КМУ №559 від 16.05.2024 року «Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:

    «4. У разі невідповідності відомостей, зазначених у посвідченні призовника, тимчасовому посвідченні військовозобов’язаного, військовому квитку осіб рядового, сержантського і старшинського складу та військовому квитку офіцера запасу, відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, громадянин України для внесення відповідних змін:

    у паперовій формі — повинен звернутися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку;

    в електронній формі — повинен скористатися засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста для звернення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку.

    Тобто, Ви можете скористатися Резерв+ для внесення змін до даних. Однак це також нажаль не гарантує нормальну реакцію.

    Дуже багато ТЦК саме вимагають особисту явку людини. В таких випадках лише судовий процес може змусити ТЦК внести відомості про виключення ВАс з обліку.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Андрію!

    Ви отримали письмову відмову? Ви зверталися рекомендованим листом чи через емейл?

    Загалом Вам потрібно рекомендованим листом з описом вкладеного направити до ТЦК заяву з вимогою про внесення змін до Реєстру військовозобов'язаних. До заяви потрібно прикріпити нотаріальну копію військово-облікового документа, копію паспорта та довідки ВЛК (за наявності). Також можна скористатися послугами адвоката.

    Згідно статті 9 ЗУ " Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів"

    1. Призовник, військовозобов’язаний та резервіст має право:

    1) отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста;

    2) звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.

    Згідно пункту 4 Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів

    У разі невідповідності відомостей, зазначених у посвідченні призовника, тимчасовому посвідченні військовозобов’язаного, військовому квитку осіб рядового, сержантського і старшинського складу та військовому квитку офіцера запасу, відомостям, що містяться у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, громадянин України для внесення відповідних змін:

    • у паперовій формі - повинен звернутися до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку;
    • в електронній формі - повинен скористатися засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста для звернення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу за місцем перебування на військовому обліку.

    Зміни вносяться протягом П'ЯТИ робочих днів з дня реєстрації заяви.

    Якщо протягом цього терміну ТЦК не внесе зміни до Реєстру або Ви отримали письмову відмову, то Ви можете у судовому порядку оскаржити бездіяльність ТЦК та зобов'язати їх внести інформацію про Ваше виключення до Реєстру Оберіг.

    Вже є судові рішення, де суд став на сторону громадянина та зобов'язав ТЦК розглянути заяву про внесення до Єдиного реєстру даних про його непридатність до військової служби.

    З судовими рішеннями можете ознайомитись за посиланням:

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/121032746

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/123439118

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/124339725

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/123584610

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович
    100%

    Доброго дня, Андрію!

    Законом України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів» визначено наступне:

    Реєстр - інформаційно-комунікаційна система, призначена для збирання, зберігання, обробки та використання даних про призовників, військовозобов’язаних та резервістів, створена для забезпечення військового обліку громадян України.

    Основними засадами ведення Реєстру є обов’язковість та своєчасність внесення до Реєстру передбачених цим Законом відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    Держателем Реєстру є Міністерство оборони України (далі - Держатель Реєстру), розпорядником Реєстру є Генеральний штаб Збройних Сил України (далі - розпорядник Реєстру), а Служба безпеки України та розвідувальні органи України є органами адміністрування та ведення Реєстру. Адміністратором Реєстру є Держатель Реєстру.

    Держатель Реєстру:

    1) забезпечує технологічне функціонування Реєстру, для чого утворює уповноважений орган адміністрування Держателя Реєстру;

    2) вносить на розгляд Кабінету Міністрів України пропозиції щодо Порядку ведення Реєстру, в яких визначає процедури збирання, зберігання, обробки та використання відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів;

    3) організовує взаємодію Реєстру з іншими реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних щодо отримання (обміну) інформації, визначеної статтями 6-9 цього Закону, відповідно до Закону України "Про публічні електронні реєстри";

    4) забезпечує розвиток та модернізацію програмних та апаратних засобів Реєстру;

    5) надає органам адміністрування та ведення Реєстру право доступу до бази даних Реєстру;

    6) здійснює інші повноваження, передбачені законом.

    4. Розпорядник Реєстру відповідно до закону:

    1) організовує функціонування Реєстру;

    2) у межах своїх повноважень має доступ до відповідної інформації, що міститься в Реєстрі;

    3) організовує підготовку підпорядкованих йому органів адміністрування та ведення Реєстру;

    4) забезпечує контроль за повнотою, актуальністю, своєчасністю та достовірністю внесених до Реєстру відомостей.

    5. Органами адміністрування Реєстру в межах своїх повноважень є:
    • уповноважений орган адміністрування держателя Реєстру;
    • оперативні командування;
    • територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя;
    • Центральне управління Служби безпеки України;
    • відповідні підрозділи розвідувальних органів України.
    Органами ведення Реєстру є районні (об’єднані районні), міські (районні у місті, об’єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, Центральне управління Служби безпеки України та регіональні органи Служби безпеки України, відповідні підрозділи розвідувальних органів України.

    Органи ведення Реєстру забезпечують ведення Реєстру та актуалізацію його бази даних».

    До Реєстру вносяться, обробляються та зберігаються в базі даних Реєстру такі відомості:

    1) персональні дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів;

    2) службові дані призовників, військовозобов’язаних та резервістів».

    Статтею 9 Закону визначені права та обов’язки призовників, військовозобов’язаних та резервістів:

    1. Призовник, військовозобов’язаний та резервіст має право:

    1) отримувати інформацію про своє включення (невключення) до Реєстру та відомості про себе, внесені до Реєстру, в тому числі через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного, резервіста;

    2) звертатися в порядку, встановленому адміністратором Реєстру, до відповідного органу ведення Реєстру з мотивованою заявою щодо неправомірного включення (невключення) до Реєстру запису про себе, виправлення недостовірних відомостей Реєстру.

    2. Призовник, військовозобов’язаний та резервіст зобов’язаний подавати до органу ведення Реєстру достовірну інформацію про свої персональні дані, що вносяться до Реєстру».

    До Реєстру вносяться відомості, визначені статтею 6 цього Закону, одержані від призовників, військовозобов’язаних та резервістів або шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами (у тому числі публічними), базами (банками) даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи, передбачені частиною третьою статті 14 цього Закону».

    Ведення Реєстру включає:

    1) внесення запису про призовників, військовозобов’язаних та резервістів до бази даних Реєстру для взяття на облік або при відновленні на військовому обліку з перевіркою відповідності персональних та службових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів існуючим обліковим даним;

    2) внесення змін до персональних та службових даних призовників, військовозобов’язаних, резервістів на підставі відомостей органів виконавчої влади, інших державних органів, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, закладів освіти незалежно від підпорядкування і форми власності, а також відомостей, що подаються органу ведення Реєстру призовниками, військовозобов’язаними, резервістами.

    3) знищення повторного запису Реєстру в разі його виявлення.

    У разі якщо відомості про призовника, військовозобов’язаного, резервіста вносяться до Реєстру вперше, автоматично формується окремий номер запису в Реєстрі та фіксуються час, дата та відомості про особу, яка здійснила запис (у електронній формі)».

    Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

    Вказана норма Конституції України означає, що діяльність суб`єктів владних повноважень здійснюється у відповідності до спеціально-дозвільного типу правового регулювання, яке побудовано на основі принципу заборонено все, крім дозволеного законом; дозволено лише те, що прямо передбачено законом.

    Вчинення державним органом чи його посадовою особою дій у межах компетенції, але непередбаченим способом, у непередбаченій законом формі або з виходом за межі компетенції є підставою для визнання таких дій та правових актів, прийнятих у процесі їх здійснення, неправомірними.

    Отже, Ви можете почати зі скарги до обласного ТЦК, оскільки останній є органом адміністрування реєстру. Таку скаргу у копії варто також направити до Генштабу та МОУ, як до Держателя й Розпорядника реєстру.

    Якщо вирішити питання у даній спосіб не вийде, то залишається тільки звернення до суду із позовною заявою щодо визнанння бездіяльності ТЦК протиправною та зобов'язання вчинити певні дії.

    Позовна заява подається позивачем або особою, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах інших осіб (відповідно до ч. 2 ст. 160 КАС України).

    Згідно із ч. 5 ст. 160 КАС України у позовній заяві зазначається:

    • найменування суду першої інстанції, до якого подається заява;
    • повне найменування (для юридичних осіб) або ім’я (прізвище, ім’я та по батькові – для фізичних осіб) сторін та інших учасників справи, їх місцезнаходження (для юридичних осіб) або місце проживання чи перебування (для фізичних осіб); поштовий індекс; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України (для юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України); реєстраційний номер облікової картки платника податків (для фізичних осіб) за його наявності або номер і серія паспорта для фізичних осіб – громадян України (якщо такі відомості відомі позивачу), відомі номери засобів зв’язку, офіційна електронна адреса або адреса електронної пошти;
    • зазначення ціни позову, обґрунтований розрахунок суми, що стягується, – якщо у позовній заяві містяться вимоги про відшкодування шкоди, заподіяної оскаржуваним рішенням.
    • зміст позовних вимог;
    • виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;
    • перелік документів та інших доказів, що додаються до заяви; зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності), зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів письмових або електронних доказів, копії яких додано до заяви;
    • обґрунтування порушення оскаржуваним рішенням прав, свобод, інтересів позивача;
    • власне письмове підтвердження позивача про те, що ним не подано іншого позову (позовів) до цього самого відповідача (відповідачів) з тим самим предметом та з тих самих підстав.

    До позовної заяви додаються (відповідно до ст. 162 КАС України):

    • копія оскаржуваного рішення;
    • докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги
    • документ, що підтверджує повноваження представника у випадку, якщо позов подає представник позивача;
    • документ про сплату судового збору у встановлених порядку й розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону;
    • копії позову, а також копії доданих до позовної заяви документів відповідно до кількості учасників справи.

    Протягом п’яти днів з дня надходження до адміністративного суду позовної заяви суддя вирішує питання про відкриття провадження в адміністративній справі (відповідно до ч. 8 ст. 171 КАС України).

    Суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі (відповідно до ч. 8 ст. 258 КАС України).

    Відповідно до ч. 1 ст. 255, ч. 1 ст. 295 КАС України рішення суду набирає законної сили після спливу тридцяти днів з дня його проголошення, якщо протягом цього строку учасники справи не подали апеляційну скаргу на це рішення.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Богун Сергій Павлович

    Доброго дня.

    Якщо Вами отримано письмову відмову Вам необхідно оскаржити дії ТЦКСП в судовому порядку шляхом подання позову.

    Для цього Ви можете скористатися послугами свого представника в Україні шляхом надання довіреності або укладання договору про правничу допомогу.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    1. ВАМ ПОТРІБНО ЛИСТОМ (ПРОДОБЛЮВАТИ НА ЕЛЕКТРОННУ ПОШТУ) ЗВЕРНУТИСЯ ДО ТЦКСП В ЯКОМУ ВИ БУЛИ НА ВІЙСЬКОВОМУ ОБЛІКУ ДО ВИКЛЮЧЕННЯ ТА ПРОІНФОРМУВАТИ ЩО:

    • ВИ НА ЗАКОННИХ ПІДСТАВАХ ВИЇХАЛИ ЗА КОРДОН
    • ВИКЛЮЧЕНІ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ (НАДАТИ КОПІЮ ВОД З ПОЗНАЧКОЮ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ)
    • НЕ Є ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИМ ТА ПРОСИТЕ ТЦКСП ПРИВЕСТИ ІНФОРМАЦІЮ ПРО ВАС В "ОБЕРІГ" ЗГІДНО СТ.13 ЗУ "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів"

    ВАШ ВІЙСЬКОВИЙ КВИТОК З ІНФОРМАЦІЄЮ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ ДІЙСНИЙ, ТОМУ ЩО ВАС ВИКЛЮЧИЛИ ДО ТРАВНЯ 2024 РОКУ.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

    ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 559Київ

    "Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа"

    {Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ№ 721 від 18.06.2024}

    Відповідно до частини дев’ятої статті 1 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” Кабінет Міністрів України постановляє:

    2. Установити, що військово-облікові документи, оформлені до набрання чинності цією постановою, вважаються дійсними на всій території України до видачі військово-облікового документа нового зразка.

    2.

    ОСОБА ВИКЛЮЧЕНА З ОБЛІКУ, ТОМУ НЕ Є ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНОЮ ТА НЕ ПІДЛЯГАЄ МОБІЛІЗАЦІЇ .

    ВИ НЕ ВІЙСЬКОВОЗАБОВЯЗАНИЙ.

    ВАМ НЕ МАЮТЬ ПРАВА НАПРАВЛЯТИ ПОВІСТКУ.

    На військову службу під час мобілізації призиваються військовозобовʼязані та резервісти, які не мають підстав для відстрочки та визнані придатними до служби. Порядок здійснення мобілізації та надання відстрочки від призову регулюється постановою КМУ №560, законами “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”, “Про військовий обовʼязок та військову службу”.

    Особи, які були виключені з військового обліку мають статус невійськовозобовʼязаних. Відповідно такі громадяни не повинні дотримуватись правил військового обліку та не мають військового обовʼязку.

    Це означає, що виключеним з військового обліку НЕ можуть:

    1. Вручити повістку про виклик до ТЦК та СП.
    2. Направити на проходження ВЛК.
    3. Поставити на облік військовозобовʼязаних.
    4. Мобілізувати на військову службу.

    Громадяни України, які раніше були виключені з військового обліку, не повинні поновлюватися, оновлювати військово-облікові документи чи проходити військово-лікарську комісію. Єдине, що вони мають зробити ‒ це встановити «Резерв+» і прослідкувати, щоб програма підтягнула актуальні дані про їхню невійськовозобов’язаність.

    НАПРАВТЕ ПОШТОЮ ДО ТЦКСП КОПІЇ ДОКУМЕНТІВ, ЩОБ ТЦК НЕ ОГОЛОСИВ ВАС В РОЗШУК.

    ТИМ БІЛЬШЕ ІНФОРМАЦІЇ ПРО ВАС НЕ ПОВИННО БУТИ В "ОБЕРІГ".

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    "Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів"

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1951-19#Text

    Стаття 13. Формування Реєстру

    2. Відомості про громадян України, які не є призовниками, військовозобов’язаними та резервістами, знищуються суб’єктами Реєстру відповідно до Порядку ведення Реєстру, затвердженого держателем Реєстру.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Андрію!

    Добрий день! Був виключений з обліку у військкоматі за станом здоров'я ще в 2020 році. Встановив резерв й виявилося, що моїх даних немає "не на обліку". Звернувся до військкомату із заявою про внесення даних, але отримав відмову з пропозицією прибути особисто. Можливості такої не маю, так як знаходжуся за кордоном.

    Треба аналізувати відповідь ТЦК та СП. До того ж, вивчати Ваш військово-обліковий документ і запис про виключення Вас з військового обліку.

    З юридичної точки зору, Ви не перебуваєте на військовому обліку, відповідно не повинні уточнювати свої військово-облікові дані.

    18 травня законодавство передбачатиме, що:

    "...громадяни України, які перебувають на військовому обліку, зобов’язані протягом 60 днів з дня набрання чинності цим Законом уточнити адресу проживання, номери засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності електронної пошти) та інші персональні дані..."

    И вообще как то с ними взаимодействовать?

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    Стаття 37. Взяття на військовий облік, зняття та виключення з нього

    ...

    6. Виключенню з військового обліку у відповідних районних (міських) територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (військовозобов’язаних та резервістів Служби безпеки України - у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, військовозобов’язаних та резервістів Служби зовнішньої розвідки України - у відповідному підрозділі Служби зовнішньої розвідки України) підлягають громадяни України, які:

    ...

    3) визнані військово-лікарськими комісіями непридатними до військової служби з виключенням з військового обліку.

    Виключена з військового обліку особа не має обов'язків уточнювати дані та на неї не поширюється законодавства у сфері мобілізації.

    Щодо мобілізації, то Вам не можуть і не мають ніякого права навіть вручити повістку про явку, не говорячи про мобілізацію або ВЛК. Втім, на жаль, повістку можуть вручити будь-кому, в чому не один раз пересвідчувався на своїй практиці. Думаю це і стало предметом Вашого питання та мотивуючим фактором звернутися до юристів платформи. Тим не менше, це не повинно Вас хвилювати. Ви визнані непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку один раз, остаточно. Жодних переглядів по неправильній процедурі чи щось на кшталт цього - порушення Конституції та законів України.

    Чинне законодавство не передбачає права ставити виключених з обліку за станом здоров'я на повторний військовий облік за бажанням окремих нешанованих українцями громадян, не хвилюйтеся. Органи державної влади, на відміну від громадян, сповідують принцип - дозволено все, що прямо передбачено законом.

    Якщо Ви маєте на руках всі документи про виключення з військового обліку - Вам немає про що турбуватися. Ви не зобов'язані виконувати незаконні дії та вимоги органів влади та їх посадових осіб. Ви вже невійськовозобов'язаний!

    КОНСТИТУЦІЯ УКРАЇНИ

    (Відомості Верховної Ради України (ВВР), 1996, № 30, ст. 141)

    Стаття 58. Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

    Ніхто не може відповідати за діяння, які на час їх вчинення не визнавалися законом як правопорушення.

    Я б порадив Вам спробувати подати на адресу ТЦК та СП листа щодо внесення інформації про визнання Вас непридатним до військової служби з виключенням з військового обліку до реєстру "Оберіг". І поки нікуди не ходити і нічого не оновлювати. Подайте заяву та чекайте відповіді від ТЦК та СП. У заяві вкажіть свій статус "невійськовозобов'язаний"!!!

    Щодо спілкування з ТЦК та СП, то вище я описав Ваш статус, Ви невійськовозобов'язаний, Вам ніхто не має права вручити навіть повістку. Але у Реєстрі буде битися Ваш статус "військовозобов'язаного". Потрібно спробувати врегулювати цей момент. Подайте письмову заяву, далі - направте адвокатський запит, за потреби - подавайте позов до суду про зобов'язання вчинити певні дії - внести інформацію про Вашу непридатність з виключенням з військового обліку до системи "Оберіг".

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Закони 46 0 24 бер. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 189 0 17 бер. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 307 0 28 лют. 2025