Задайте питання юристу

916 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 01 травня 2025, питання №135291 340₴

Перехід із оперативного резерву до військовозобов'язаного

Доброго часу.
Питання таке. Коли мене звільнили зі строкової служби, то зарахували до оперативного резерву. Отримати відстрочку/бронювання я не можу очевидно, проте читав у вас, що зі статусу резервіста можна перейти в статус військовозобов'язаного, і там є перелік причин і підстав. Скажіть, чи зниклий безвісти рідний брат, слугує такою підставою? Чи можу я перейти в статус військовозобов'язаного і отримати відстрочку там?

Відповіді юристів (4)

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, пане АНДРІЙ! Переходу з оперативного резерву у військовозобов"язані не існує! Але дійсно є ряд підстав для немобілізації резервістів та оформлення їм відстрочки аналогічно з військовозобов"язаними. НА ЖАЛЬ, за Вашою підставою резервістам відстрочка не надається, але вся недолугість законодавства в тому, що формально звільнитися за цією підставою із ЗСУ в теорії можливо... Тобто виходить замкнене коло, коли ТЦК може мобілізувати, але особа має право на звільнення. Але зняти статус резервіста з Вас неможливо на жаль.

    Єдиний варіант - якщо в ТЦК не знають про Ваш статус резервіста - "загубити документи" і стати на облік військовозобов"язаних. Проте, це майже нереально провести без знайомств.

    Відповідно до абзацу 16 п. 3 ч. 12 ст. 26 Закону про військовий обов"язок і військову службу, Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    • якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі у антитерористичній операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;

    {Абзац шістнадцятий пункту 3 частини дванадцятої статті 26 із змінами, внесеними згідно із Законом № 4063-IX від 20.11.2024}

    При цьому, згідго з п. 3 ч. 5 ст. 37 Закону про військовий обов"язок і військову службу, Зняттю з військового обліку резервістів підлягають особи:

    • які вибули в іншу місцевість (адміністративно-територіальну одиницю) України і стали на військовий облік за новим місцем проживання;
    • які призвані чи прийняті на військову службу або навчання у закладах фахової передвищої військової освіти, вищих військових навчальних закладах та військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти;
    • які прийняті на службу до органів і підрозділів цивільного захисту;
    • які досягли граничного віку перебування на службі у військовому резерві або виключені з військового оперативного резерву;
    • які направлені для відбування покарання до установ виконання покарань або до яких застосовано примусові заходи медичного характеру;
    • в інших випадках - за рішенням Міністерства оборони України, Служби безпеки України, розвідувальних органів України.

    Як бачимо, формально є вказіва на виключення з оперативного резерву. Але жоден відкритий закон чи підзаконний акт не передбачає процедури виключення з оперативного резерву в умовах війни.

    В силу ч. 9 ст. 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу" (далі в тексті - Закон) щодо військового обов’язку громадяни України поділяються на такі категорії:

    • допризовники - особи, які підлягають взяттю на військовий облік;
    • призовники - особи, які взяті на військовий облік;
    • військовослужбовці - особи, які проходять військову службу;
    • військовозобов’язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави;
    • резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.

    Призовникам, військовозобов’язаним, резервістам та військовослужбовцям оформлюється та видається військово-обліковий документ, який є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку. Форма, порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів визначаються Кабінетом Міністрів України, а для військовослужбовців - відповідно Міністерством оборони України, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, розвідувальними органами України, Управлінням державної охорони України та Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України.

    Відповідно до ч. 9 - 11 ст. 2 Закону, Громадяни України можуть проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань. Порядок відбору та прийняття на службу у військовому резерві, строки, умови та порядок її проходження, а також підстави та порядок звільнення із служби визначаються цим Законом, відповідними положеннями про проходження громадянами України служби у військовому резерві, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.

    {Частина дев'ята статті 2 із змінами, внесеними згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021}

    На військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у визначеному цим Законом порядку для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань призиваються громадяни України, які уклали контракти про проходження служби у військовому резерві та/або зараховані до військового оперативного резерву.

    {Статтю 2 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1357-IX від 30.03.2021}

    Структура військового резерву людських ресурсів встановлюється Кабінетом Міністрів України.

    Так відповідно до пункту 2 частини першої статті 37 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу", Взяттю на військовий облік призовників, військовозобов’язаних та резервістів у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки, у Центральному управлінні або регіональних органах Служби безпеки України, у відповідних підрозділах розвідувальних органів України підлягають громадяни України:

    2) на військовий облік військовозобов’язаних:

    • які звільнені з військової служби в запас та не зараховані до військового оперативного резерву;

    3) на військовий облік резервістів:

    • які зараховані до військового оперативного резерву;
    • які уклали контракт про проходження служби у військовому резерві Збройних Сил України та інших військових формувань;
    • резервісти, які прибули з інших місцевостей (адміністративно-територіальних одиниць) України на нове місце проживання.

    Громадянам України, взятим на військовий облік, роз’яснюються права та обов’язки, правила військового обліку та відповідальність за порушення цих правил.

    На жаль примусове зарахування без згоди в ОР-1 демобілізованих з військової служби (і прирівняних до них випускників військової кафедри) - законне, бо закон надає таке право під час так званого "особливого періоду".

    Це прямо передбачено ч. 1, 2 ст. 26-2 Закону України "Про військовий обов"язок і військов службу" (в редакції від 17.01.2025 р.):

    В особливий період на службу у військовому оперативному резерві в обов’язковому порядку зараховуються особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам проходження служби у військовому резерві.

    {Частина перша статті 26-2 в редакції Закону № 1769-VIII від 06.12.2016}

    Контракт про проходження громадянином України служби у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань не може бути припиненим (розірваним) в особливий період, а громадянин, який його уклав та зарахований до військового оперативного резерву, продовжує службу у військовому резерві Збройних Сил України або інших військових формувань на умовах, визначених законодавством, до завершення особливого періоду.

    Особливий період формально діє в Україні з 17 березня 2014 року, коли була оголошена перша хвиля часткової мобілізації так званим виконуючим обов"язки Президента України - головою Верховної Ради паном Турчиновим.

    Особливості комплектування та ведення військового обліку резервістів оперативного резерву першої черги під час особливого періоду затверджені в Додатку 1 до Директиви Генерального штабу ЗСУ від 10.07.2013 № 9 "Про уточнення порядку комплектування та підготовки резервістів у Збройних Силах України".

    Однак, директива Генштабу не має статусу нормативно-правового акту, а є рекомендацією ЗСУ по організації своєї роботи.

    Питання призову резервістів визначає Закон України "Про військовий обов"язок і військову службу" (стаття 39-1).

    Стаття 39-1. Призов на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період

    1. Для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    2. Завдання, обсяги, строки та порядок проведення призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період визначаються Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України в рішенні про його проведення.

    3. Призов громадян України на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період та їх оповіщення здійснюються командирами військових частин - стосовно громадян України, які проходять службу у військовому резерві за контрактом та/або зараховані під час такої служби до військового оперативного резерву, та керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - стосовно громадян України, які після їх звільнення з військової служби зараховані до військового оперативного резерву.

    4. Резервісти зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях).

    5. Поважними причинами неприбуття до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях), визнаються підтверджені відповідними документами:

    1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;

    2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.

    6. Громадяни України, які призиваються на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, проходять у встановленому порядку обов’язковий медичний огляд.

    7. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:

    1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;

    3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;

    4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.

    8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    {Частина восьма статті 39-1 із змінами, внесеними згідно із Законом № 2169-IX від 01.04.2022}

    ЯК БАЧИМО, ця норма має редакцію від 2022 року, але наш дуже "компетентний" законотворчий орган Верховна Рада разом з Міноборони та Урядом навносили до Закону про мобілізацію у 2024 році ряд правок та змінили відсильні норми. ТОМУ, фактично ці посилання не відповідають тим, які мали місце в 2022 році. І фактично частина друга статті 23 взагалі не регулює питання відстрочок...

    А у частині першій якщо слідувати посиланням на чинну редакцію закону - відстрочку резервіст може оформити лише по наступним підставам:

    3) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебувають троє і більше дітей віком до 18 років, крім тих, які мають заборгованість із сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму платежів за три місяці;

    4) жінки та чоловіки, які мають дитину (дітей) віком до 18 років, якщо другий з батьків такої дитини (дітей) помер, позбавлений батьківських прав, визнаний зниклим безвісти або безвісно відсутнім, оголошений померлим, відбуває покарання у місцях позбавлення волі, а також коли особа самостійно виховує та утримує дитину за рішенням суду або запис про батька такої дитини в Книзі реєстрації народжень здійснений на підставі частини першої статті 135 Сімейного кодексу України;

    5) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину з інвалідністю віком до 18 років;

    6) жінки та чоловіки, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, які виховують дитину, хвору на тяжкі перинатальні ураження нервової системи, тяжкі вроджені вади розвитку, рідкісні орфанні захворювання, онкологічні, онкогематологічні захворювання, дитячий церебральний параліч, тяжкі психічні розлади, цукровий діабет I типу (інсулінозалежний), гострі або хронічні захворювання нирок IV ступеня, дитину, яка отримала тяжку травму, потребує трансплантації органа, потребує паліативної допомоги, що підтверджується документом, виданим лікарсько-консультативною комісією закладу охорони здоров’я в порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, але якій не встановлено інвалідність;

    7) жінки та чоловіки, на утриманні яких перебуває повнолітня дитина, яка є особою з інвалідністю I чи II групи;

    8) усиновлювачі, на утриманні яких перебуває дитина (діти), яка (які) до моменту усиновлення була (були) дитиною-сиротою (дітьми-сиротами) або дитиною (дітьми), позбавленою (позбавленими) батьківського піклування, віком до 18 років, опікуни, піклувальники, прийомні батьки, батьки-вихователі, патронатні вихователі, на утриманні яких перебуває дитина-сирота (діти-сироти) або дитина (діти), позбавлена (позбавлені) батьківського піклування, віком до 18 років;

    9) зайняті постійним доглядом за хворою дружиною (чоловіком), дитиною та/або своїми батьком чи матір’ю (батьком чи матір’ю дружини (чоловіка), якщо вона сама потребує постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи, померла (загинула), визнана зниклою безвісти або безвісно відсутньою, оголошена померлою, і батько чи мати дружини не має інших працездатних членів сім’ї, які зобов’язані та можуть здійснювати за ними догляд), які за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, чи рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи потребують постійного догляду;

    {Пункт 9 частини першої статті 23 в редакції Закону № 4170-IX від 19.12.2024}

    10) опікун особи, визнаної судом недієздатною;

    11) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи;

    12) які мають дружину (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю III групи, встановленої внаслідок онкологічного захворювання, відсутності кінцівок (кінцівки), кистей рук (кисті руки), стоп ніг (стопи ноги), одного з парних органів, або за наявності у особи з інвалідністю III групи онкологічного захворювання, психічного розладу, церебрального паралічу або інших паралітичних синдромів;

    13) які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;

    ЧАСТИНА ДРУГА СТАТТІ 23 взагалі не стосується категорій осіб, яким може надаватися відстрочка.

    ВАША ПІДСТАВА ПЕРЕДБАЧЕНА частиною третьою статті 23 в чинній редакції. Хоча коли писали норму статті 39-1 Закону про військовий обов"язок, це була дійсно частина друга і давала право на відстрочку.

    Але за такою підставою на жаль резервістам НЕ МОЖЕ бути надана відстрочка без звернення до суду. Адже ТЦК 99 % із 100 відмовить.

    В редакції до початку війни норма ч. 2 ст. 23 Закону про мобілізацію мала такий вигляд.

    Призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не підлягають також:

    • здобувачі фахової передвищої та вищої освіти, асистенти-стажисти, аспіранти та докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;

    {Абзац другий частини другої статті 23 в редакції Закону № 2745-VIII від 06.06.2019}

    • наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах загальної середньої освіти за основним місцем роботи не менш як на 0,75 ставки;

    {Абзац третій частини другої статті 23 в редакції Закону № 2745-VIII від 06.06.2019}

    • жінки та чоловіки, чиї близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати, дід, баба або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час проведення антитерористичної операції з числа:

    {Частину другу доповнено абзацом четвертим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • військовослужбовців або працівників утворених відповідно до законів України військових формувань, що захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення;

    {Частину другу доповнено абзацом п’ятим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • працівників підприємств, установ, організацій, які залучалися до забезпечення проведення антитерористичної операції та загинули або пропали безвісти під час забезпечення проведення антитерористичної операції безпосередньо в районах та у період її проведення;

    {Частину другу доповнено абзацом шостим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, за умови що в подальшому такі добровольчі формування були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів;

    {Частину другу доповнено абзацом сьомим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    • осіб, які загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах її проведення у складі добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України, але в подальшому такі добровольчі формування не були включені до складу утворених відповідно до законів України військових формувань та правоохоронних органів, і виконували завдання антитерористичної операції у взаємодії з утвореними відповідно до законів України військовими формуваннями та правоохоронними органами.

    {Частину другу доповнено абзацом восьмим згідно із Законом № 1387-VIII від 31.05.2016}

    {Статтю 23 доповнено новою частиною згідно із Законом № 1575-VII від 03.07.2014; із змінами, внесеними згідно із Законом № 277-VIII від 07.04.2015; в редакції Закону № 570-VIII від 01.07.2015}

    ТОБТО АВТОРИ ЗМІН УМИСНО АБО З НЕКОМПЕТЕНТНОСТІ (що скоріш за все) допустили спотворення відсильної норми частини восьма статті 39-1 Закону про військовий обов"язок на ч. 2 ст. 23 Закону про мобілізацію, яка дійсно надавала право на відстрочку за родичами, які пропали безвісти на війні. ТЦК зараз цим спекулює і без судів як правило не надають відстрочку. Та й суди неоднозначно на це все дивляться, виходячи не з обов"язку держави бути компетентною та писати нормальні гармонічні закони, які не суперечать одне-одному та здоровому глузду.

    Можливо є інші підстави для відстрочки. Або дійсно ризик мобілізації більш ніж реальний, а відстрочку не факт що нададуть в таких реаліях.

    Порядні керівники і працівники ТЦК знають, що це лише проблема неправильного зазначення частин статті 23 Закону, однак не всі працюють належним чином та порядні, тож можуть і зловживати цим спірним питанням і відмовити у відстрочці.

    На період до вирішення цього питання з відстрочкою щиро рекомендую мінімізувати ризики перетинання з ТЦК, адже мобілізують і вже потім нічого не допоможе. Раніше розумники - адвокати розповідали, що їдіть до ТЦК, не бійтеся... якщо що оскаржимо незаконну мобілізацію. Цікаво, що зараз скажуть ці "оскаржуни", коли я вже 2 роки кажу - не потрапляйте до ТЦК, бо при протиправній мобілізації ніхто Вас з військової частини не витягне вже. Рапорти викидаються у смітник та ігноруються командирами. Бо там армія і вбити людину в умовах бойових дій взагалі не ставить проблеми для командирів.

    Процитую: Верховний Суд наголосив, що процедура призову військовозобов’язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу.

    Отже, обраний позивачем спосіб захисту не відповідає суті порушеного права позивача, а задоволення цієї вимоги не приведе до поновлення такого права, тому висновки судів обох інстанцій про задоволення позовних вимог у цій частині є помилковими.

    Сам факт непроходження медичного огляду під час призову не є свідченням непридатності позивача до військової служби та не є підставою для звільнення з військової служби відповідно до ст. 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу».

    Таке роз"яснення і обов"язкову для врахування правову позицію містить скандальна в юридичній спільноті Постанова Верховного Суду від 5 лютого 2025 року у справі № 160/2592/23 (провадження № К/990/35899/24) https://reyestr.court.gov.ua/Review/124951202.

    https://supreme.court.gov.ua/supreme/pres-centr/ne...

    Коли вже людина потрапляє у військову частину - лише по процедурі звільнення її можна наразі витягнути. А Вам її ніхто не зробить швидше ніж через пів року - рік, навіть якщо адекватне і законослухняне командування буде, яке значна рідкість - бо недокомплект частин значний і командир уже сам вирішує - або він піде на нуль, або буде порушувати закон і забезпечувати утримування особового складу в частині, незважаючи на право звільнитися за сімейними обставинами.

    На жаль виходить ось така юридична проблема, яку ніхто не вирішує. І цим користуються ТЦК для виконання планів по мобілізації.

    Шанси звісно на відстрочку є, але не абсолютні і можуть бути пов"язані з існуючою проблемою неналежного співвідношення частин статей законів України одне з одним у різних редакціях.

    Щасти Вам!

    З повагою та розумінням, юрист Ярослав Турчин

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Андрію!

    На жаль, станом на зараз проблема щодо оформлення відстрочки строковикам, які були звільнені рік тому та зараховані до ОР-1, є доволі розповсюдженою.

    Справа в тім, що Ваша підстава для відстрочки з причини безвісти зниклого брата, якщо він є військовослужбовцем, віднесена статтею 23 Закону України до частини третьої. В той самий час, відстрочка резервістам надається на підставах, які визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    У 2022 році до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" були внесені зміни відповідно до яких частина друга вищезгаданої статті стала частиною третьою. Однак, до статті 39-1 Закону України "Про військовий обов'язок тавійськову службу", яка регулює питання відстрочки саме для резервістів, такі зміни внесені не були, на жаль.

    Отже, Ви можете подати заяву на відстрочку до ТЦК, у якому станом на зараз перебуваєте на військовому обліку. Якщо Вам відмовлять у наданні відстрочки Ви матимете право звернутись до адміністративного суду та оскаржити таку відмову.

    Інший варіант у Вашому випадку - це звільнення зі служби, на яке Ви маєте право у зв'язку з тим, що Ваш брат зник безвісти.

    Згідно Указу Президента України "Про Положення про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України":

    Особливості проходження служби у військовому резерві під час особливого періоду.

    "120-1. Під час особливого періоду особи, звільнені з військової служби, які за своїми професійно-психологічними характеристиками і станом здоров’я придатні до служби у військовому резерві та відповідають встановленим вимогам її проходження, в обов’язковому порядку зараховуються до військового оперативного резерву.

    Контракт про проходження громадянином України служби у військовому резерві не може бути припиненим (розірваним) в особливий період, а громадянин, який його уклав та зарахований до військового оперативного резерву, продовжує службу у військовому резерві на умовах, визначених законодавством, до завершення особливого періоду. Після завершення особливого періоду громадяни, які проходили службу у військовому оперативному резерві, мають право в добровільному порядку укласти контракт на проходження служби у військовому резерві на умовах, визначених законом.

    120-2. Призов резервістів, які уклали контракт або зараховані до військового оперативного резерву, на військову службу здійснюється у випадках та порядку, визначених законами України "Про військовий обов’язок і військову службу", "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    120-4. Під час особливого періоду особи, звільнені з військової служби, зараховуються до військового оперативного резерву наказами командирів (начальників) військових частин (установ). У наказі вказуються посада, на яку призначений резервіст, та територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, у якому він буде перебувати на військовому обліку. Зазначений наказ доводиться до резервіста під особистий підпис у день звільнення.

    Дані про зарахування військовослужбовця до військового оперативного резерву заносяться до його військово-облікових документів.

    Особливості ведення військового обліку резервістів, зарахованих до військового оперативного резерву, визначаються Генеральним штабом Збройних Сил України.

    120-5. Резервіст військового оперативного резерву зобов’язаний:

    ознайомитися з наказом командира (начальника) військової частини (установи) про зарахування до військового оперативного резерву під особистий підпис;

    прибути у п’ятиденний строк після звільнення в запас до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місцем проживання для взяття на військовий облік;

    під час вибуття з військової частини (установи) та під час взяття на військовий облік у районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки уточнити порядок своїх дій на випадок призову на військову службу;

    зберігати після звільнення і до кінця особливого періоду військову форму одягу, якою він був забезпечений Міністерством оборони України, та в разі призову на військову службу мати її із собою під час прибуття до військової частини (установи);

    у разі зміни місця проживання, порядку оповіщення, сімейного стану, стану здоров’я, адреси місця проживання, освіти, місця роботи, посади або номера телефону повідомити про це відповідному командиру (начальнику) військової частини (установи) та керівнику територіального центру комплектування та соціальної підтримки в семиденний строк;

    з’явитися у разі оповіщення командиром (начальником) військової частини (установи) або керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки про його призов на військову службу до військової частини або на збірний пункт територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманій повістці (повідомленні)".

    Питання надання резервістам відстрочки регулюється статтею 39-1 вищезгаданого Закону:

    "1. Для оперативного доукомплектування Збройних Сил України та інших військових формувань в особливий період Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України за поданням Головнокомандувача Збройних Сил України може бути прийнято рішення про призов громадян України, зарахованих до військового оперативного резерву, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період.

    2. Завдання, обсяги, строки та порядок проведення призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період визначаються Верховним Головнокомандувачем Збройних Сил України в рішенні про його проведення.

    3. Призов громадян України на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період та їх оповіщення здійснюються командирами військових частин - стосовно громадян України, які проходять службу у військовому резерві за контрактом та/або зараховані під час такої служби до військового оперативного резерву, та керівниками територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки - стосовно громадян України, які після їх звільнення з військової служби зараховані до військового оперативного резерву.

    4. Резервісти зобов’язані з’явитися до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях).

    5. Поважними причинами неприбуття до військових частин або на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих повістках (повідомленнях), визнаються підтверджені відповідними документами:

    1) перешкода стихійного характеру, хвороба або інші обставини, що позбавили можливості особисто прибути в зазначені частину, пункт і строк;

    2) смерть близького родича (чоловіка, дружини, сина, дочки, батька, матері, діда, баби або рідного (повнорідного, неповнорідного) брата чи сестри) або близького родича подружжя.

    6. Громадяни України, які призиваються на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, проходять у встановленому порядку обов’язковий медичний огляд.

    7. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову:

    1) визнані за результатами медичного огляду непридатними до військової служби за станом здоров’я;

    2) досягли граничного віку перебування в резерві, або якщо час, що залишився до досягнення такими громадянами граничного віку перебування в резерві, є меншим за строк, на який здійснюється призов;

    3) вислужили встановлені строки військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, і з дня їх звільнення з такої служби пройшло менше одного року;

    4) мають загальний строк військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період у календарному обчисленні не менше одного року. Такі особи в зазначений період можуть бути призвані на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період за їхньою згодою.

    8. Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Відповідно до частини 12 статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок та військову службу» військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    3) під час дії воєнного стану:

    "якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі у антитерористичній операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану".

    Відповідно до Додатку 19 до Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України (пункт 12.11 розділу XII):

    Перелік документів, що подаються з Поданням до звільнення військовослужбовця з військової служби.

    При поданні до звільнення з військової служби за підставами:

    5. Через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», подаються:

    копія аркуша бесіди;

    копія рапорту військовослужбовця;

    копія розрахунку вислуги років військової служби (при набутті права на пенсійне забезпечення за вислугою років);

    документи, що підтверджують наявність сімейних обставин або інших поважних причин, а саме:

    30) якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану:

    • документи, що підтверджують родинні зв’язки;
    • копія посвідчення члена сім’ї загиблого (померлого) Захисника чи Захисниці або копія посвідчення члена сім’ї загиблого (померлого) ветерана війни, в якому проставляється відмітка про норму Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», на підставі якої особі надано статус або витяг із Єдиного державного реєстру ветеранів війни, копія свідоцтва про смерть особи, документи, які підтверджують факт загибелі (смерті) під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час воєнного стану або копія рішення суду про оголошення особи померлою у порядку, визначеному Цивільним кодексом України;
    • витяг із Єдиного реєстру осіб, зниклих безвісти за особливих обставин або рішення суду про визнання особи безвісно відсутньою чи померлою у порядку, визначеному Цивільним кодексом України;

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Андрію!

    Ви правий, через недосконалість законодавства резервістам не дають можливість скористатися правом на відстрочку/бронювання.

    ПРОТЕ, щоб отримати відсрочку Вам потрібно домогтися ВИКЛЮЧЕННЯ з оперативного резерву та зарахування в ЗАПАС

    Якщо Ваш брат зник безвісти за особливих обставин, то Вас повинні виключити з військового резерву, зарахувати в запас та оформити відстрочку. Якщо Вас не виключать з резерву та призвуть на військову службу, то Ви все рівно маєте право на звільнення з військової служби.

    На жаль, поки маєте статус резервіст відстрочку Вам не оформлять, адже згідно частини 8 статті 39-1 ЗУ "Про військовий обов'язок і військову службу"

    призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають громадяни України, які на момент призову Призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені АБЗАЦАМИ четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію".

    Зниклий родич це пункт 4 частини третьої.

    Тобто, законодавці прийнявши зміни до статті 23 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" не прийняли відповідних змін до статті 39-1 ЗУ "Про військовий обов'язок та військову службу", що унеможливлює резервісту отримати відстрочку у зв'язку з бронюванням.

    На жаль, якщо у Вас не буде оформленої відстрочки та він явиться до ТЦК по мобілізаційному розпорядженню - його мобілізують.

    Неявка без поважної причини по мобілізаційному розпорядженню буде розцінена як ухилення від мобілізації і резервіста спробуть притягнути до кримінальної відповідальності за статтею 336 ККУ

    Згідно частини 3 статті 22 ЗУ "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію"

    Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:

    • перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
    • смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).

    У разі неприбуття громадянин зобов’язаний у найкоротший строк, але не пізнішеТРЬОХ діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки АБО В БУДЬ-ЯКИЙ ІНШИЙ СПОСІБ з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує СІМ календарних днів.

    ПРОТЕ, ВИ МАЄТЕ ПРАВО ПОДАТИ РАПОРТ ПРО ВИКЛЮЧЕННЯ З ОПЕРЕАТИВНОГО РЕЗЕРВУ КОМАНДИРУ, ЯКИЙ ВАС В НЬОГО ЗАРАХУВАВ, АДЖЕ ЗНИКЛИЙ БЕЗВІСТИ БРАТ Є ПІДСТАВОЮ ЗА ЯКОЮ ВИ МОЖЕТЕ БУТИ ВИКЛЮЧЕНИМ З ВІЙСЬКОВОГО РЕЗЕРВУ ТА ЗАРАХОВАНИМ В ЗАПАС.

    Відповідно до Положення про проходження громадянами України служби у військовому резерві Збройних Сил України

    107-1. Резервіст, зарахований до військового оперативного резерву, підлягає ВИКЛЮЧЕННЮ з військового оперативного резерву та ЗВІЛЬНЕННЮ зі служби у військовому резерві:

    1) у зв’язку з прийняттям (призовом) на військову службу;

    2) за станом здоров’я - на підставі висновку (постанови) військово-лікарської комісії про непридатність до служби у військовому резерві;

    3) за віком - у разі досягнення граничного віку перебування у військовому резерві;

    4) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначено частиною дванадцятою статті 26 Закону України "Про військовий обов’язок і військову службу" для військовослужбовців;

    5) через службову невідповідність;

    6) у зв’язку з обвинувальним вироком суду, що набрав законної сили, яким призначено покарання у виді позбавлення волі, обмеження волі, позбавлення військового звання чи права займати певні посади;

    7) у зв’язку з набранням законної сили судовим рішенням, відповідно до якого резервіста притягнуто до кримінальної, адміністративної та/або цивільно-правової відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією;

    8) у зв’язку з виникненням обставин, передбачених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", внаслідок яких резервіст не підлягає призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, на підставі рапорту резервіста;

    9) у разі невиконання під час мобілізації обов’язків, передбачених частинами першою та третьою статті 22 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", - якщо резервіст добровільно протягом десяти календарних днів з дня вручення вимоги, визначеної статтею 27 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", не виконав зазначеного в ній обов’язку (обов’язків);

    10) у разі неможливості встановлення місця перебування резервіста протягом 60 днів з дня набрання чинності Указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, якщо це не пов’язано з виконанням ним обов’язків служби у військовому резерві;

    11) у разі припинення громадянства України;

    12) у зв’язку з виїздом на строк більше трьох місяців за межі України;

    13) у зв’язку з невиконанням обов’язків служби у військовому резерві.

    107-2. Виключення резервіста з військового оперативного резерву та його звільнення із служби у військовому резерві здійснюється у порядку, визначеному пунктом 108 цього Положення.

    Звільнення зі служби у військовому резерві

    108. Звільнення резервіста зі служби у військовому резерві на підставах, передбачених пунктом 28, пунктом 107-1, абзацом другим пункту 120-1 цього Положення, здійснюється командиром (начальником) військової частини (установи) шляхом видання відповідного наказу.

    Командир (начальник) військової частини (установи) у триденний строк після видання наказу про звільнення резервіста зі служби у військовому резерві надсилає витяг з наказу та особову справу резервіста до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, в якому резервіст перебуває на військовому обліку.

    Датою звільнення зі служби у військовому резерві є день видання командиром (начальником) військової частини (установи) відповідного наказу про звільнення резервіста зі служби у військовому резерві.

    109. Резервіст, який бажає звільнитися зі служби у військовому резерві, подає за наявності підстав, передбачених цим Положенням, рапорт та документи, які підтверджують підставу звільнення. У рапорті зазначаються підстави звільнення зі служби у військовому резерві та територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, в якому резервіст перебуває на військовому обліку.

    110. Перед звільненням резервіста уточнюються дані про проходження ним служби у військовому резерві, документально підтверджуються періоди служби.

    111. Резервіст за три місяці до досягнення граничного віку перебування у військовому резерві направляється на медичний огляд до військово-лікарської комісії, висновки якої враховуються під час визначення підстав звільнення зі служби у військовому резерві.

    112. Днем звільнення резервіста зі служби у військовому резерві є день, визначений у пункті 30 цього Положення, про що зазначається в наказі про звільнення зі служби у військовому резерві. Такий наказ видається на підставі затвердженого акта про прийняття-здавання посади, яку займав резервіст, та (або) рапорту безпосереднього начальника.

    ЯКЩО ВАС НЕ ВСТИГНУТЬ ВИКЛЮЧИТИ З ОПЕРАТИВНОГО РЕЗЕРВУ ТА ПРИЗВУТЬ НА ВІЙСЬКОВУ СЛУЖБУ, ТО ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ЗВІЛЬНЕННЯ.

    Згідно частини 12 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" під час дії воєнного стану військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    • якщо їхні близькі родичі (чоловік, дружина, син, донька, батько, мати або рідний (повнорідний,неповнорідний) брат чи сестра) загинули або пропали безвісти під час безпосередньої участі у антитерористичній операції, здійснення заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, а також під час забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії проти України під час дії воєнного стану;
    Згідно Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України для звільнення Вам потрібно надати

    У Вас буде декілька варіантів подачі рапорту:

    1. Зареєструвати рапорт у відділенні особового складу військової частини або у безпосереднього командира (начальника). Для цього рапорт необхідно подати в 2-х екземлярах. На другому екземлярі відповідальна особа має проставити відмітку про те, що вони отримали від Вас рапорт: печатку/підпис, дату прийому, вхідний номер. Ви цей екземляр маєте залишити в себе, як доказ подачі документів про звільнення.

    2. Ви можете надіслати рапорт та підтверджуючі документи поштою рекомендованим листом.

    Є судове рішення, де військовослужбовець подав рапорт поштою (але в даному випадку йде мова про звільнення) і суд зобов'язав військову частину розглянути його.

    Згідно висновку суду https://reyestr.court.gov.ua/Review/112875303 "...Під час особливого періоду воєнного стану, подання військовослужбовцем документів на звільнення разом з рапортом не безпосередньому начальнику, а направлення такої поштовим шляхом на адресу військової частини НОМЕР_1 , хоча і є недотриманням приписів статті 14 Статуту внутрішньої служби Збройних Сил України, пункту 233 Положення № 1153/2008, однак не може бути підставою для не розгляду в розумний строк рапорту військовослужбовця про звільнення з військової служби..."

    3. Подача рапорту через АРМІЯ+

    Термін розгляду рапорту про звільнення становить не більше 14 днів із дня подання такого рапорту. Це чітко передбачено частиною 9 Розділу ІІІ Порядку організації роботи з рапортами військовослужбовців у системі Міністерстві оборони України.

    Початок перебігу строку розгляду паперового рапорту розпочинається із часу подання рапорту, а не часу його реєстрації в службі діловодства.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Загалом Ви 100% маєте право на відстрочку, але вирішити питання зі статусом резервіста буде не так просто.

    Відповідно до чинного законодавства, призову на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період не підлягають також громадяни України, визначені абзацами четвертим - дванадцятим частини першої та частиною другою статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" (стаття 39-1 Закону України "Про військовий обов'язок і військову службу").

    Але якщо перейти на текст статті 39-1 на сайті ВРУ, то гіперпосилання, що створено на частину другу, перекидає на частину третю, де і зазначено про відстрочку на підставі навчання. Проблема вся в тому, що коли вносилися зміни до статті 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", було доповнено частину другу статті 23 такого змісту "...Особи з інвалідністю, а також особи, зазначені в абзацах четвертому - дванадцятому частини першої цієї статті, у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їхньою згодою і тільки за місцем проживання...", а в статті 39-1 зміни не внесли, на жаль... Тому це поки що велика проблема для оформлення відстрочки, а також бронювання.

    На жаль, але це популярна проблема серед строковиків. Вирішуйте питання з ТЦК та СП, без них тут точно не обійшлося.

    Рекомендую спробувати звернутися до ТЦК та СП листом щодо виключення чоловіка з ОР-1. Якщо у відповіді ТЦК буде посилатися на дії в/ч, тоді варто звертатися до військової частини з відповідним рапортом.

    Що рекомендую ще?

    Подавайте до ТЦК та СП заяву про оформлення відстрочки від мобілізації поштовим зв'зком. Далі - очікуйте результат та від цього відштовхуйтеся.

    З повагою!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України