Задайте питання юристу

940 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 01 серпня 2025, питання №140244 450₴

Страх пройти ВЛК маючи відстрочку | прошу допомогти

Доброго дня

Розумію, що моє питання має психологічний характер, ніж правовий, але хочу дізнатись які у мене права

Є відстрочка ( студент ) до 7.08.25
Обежено придатний
ВЛК не пройшов до 5 черевня через великі черги, та лікування в стаціонарі ( психіатрія ) всі документи є
Вже другий не можу налаштуватись пройти влк, бо є страх, що мене мобілізують

Мобілізують через те що не я студент, і вони до цього достріляються
Відстрочку я добивався через суд який виграв, і апеляційний виграв.

Адвокат мій ( який у відпустці каже ) немає чого боятись, але я не знаю

В мене просто влк і тцк в одному приміщенні
Ну юридично я захищений, але чи можуть вони взяти і скасувати відстрочку, бо не будуть вірити, що я студент ?

Відстрочку вони вже два рази давали через заяву

Відповіді юристів (21)

    Турчин Ярослав Олексійович
    50%

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, АНДРІЙ! Розумію Ваш страх перед ситуацією беззаконня, адже що львівські, що харківські ТЦК неодноразово відзначалися цинічним ігноруванням закону, викраденням громадян, ігноруванням навіть законних вимог народних депутатів і застосуванням щодо них нецензурної лайки та фізичного насилля. І це не просто якийсь нардеп безпартійний, а людина, яка є членом Комітету ВР з питань нац.безпеки і оборони від провладної партії. На що розраховувати вже простим людям при такій поведінці ТЦК та тому факту, що їм держава дозволяє порушувати закон?! - Адже інакше був би хоч один обвинувальний вирок та реальний строк ув"язнення щодо працівників ТЦК, які б"ють, катують громадян, відправляють їх на смерть фальсифікуючи документи та навіть часто не проводячи ВЛК. Саме тому поділяю Ваші думки і розумію чому більшість громадян бояться потрапляти навіть у приміщення. ТЦК та СП саме створило собі відповідний імідж у людей. І тут не треба навіть розказувати про вороже ІПСО. Це факти, які встановлені в тому числі парламентськими слідчими комісіями, судовими рішеннями, заявами Національної асоціації адвокатів України тощо.

    А як так вийшло, що Ваше ВЛК знаходиться в ТЦК? У Вас що ТЦК працює в приміщенні лікарні чи лікарня в приміщенні ТЦК?! Було розпорядження Міністерства оборони щоб лікарі - члени ВЛК здійснювали огляд військовозобов"язаних у ЛІКАРНЯХ, де вони працюють, а не у приміщеннях районних ТЦК та СП.

    Ви маєте право сформувати в Резерв+ запит на направлення на ВЛК і Вас мають направити у лікарню проходити ВЛК, а не у приміщенні ТЦК.

    Якщо це правило не виконується, то на мій погляд є підстави скаржитись до Міністерства оборони України і ставити пані заступниці міністра оборони пані Чорногоренко і новому міністру оборони пану Шмигалю питаття - чому ТЦК як військовий орган управління не виконує законні вказівки вищого керівництва, тобто вчиняє по факту військові злочини, порушуючи виконавську дисципліну у Збройних силах України.

    Бо реформування системи ВЛК і можливість отримати направлення в лікарню вигадали не адвокати і не юристи, а саме Міністерство оборони. І якщо окремі ТЦК та ВЛК саботують це питання, то чи не диверсію проти держави вони вчиняють таким чином?!

    ОТЖЕ, якщо Ви будете проходити ВЛК в лікарні - Вам немає чого боятися. У Вас діюча відстрочка і без плашки про "адмін. розшук" від ТЦК Вас не має права затримувати і доставляти в ТЦК ні поліція, ні самі патрулі оповіщення ТЦК.

    Майте при собі не тільки телефон з Резерв+ але й роздрукований ВОД з читабельним QR-кодом.

    Якщо ВЛК будете проходити в приміщенні ТЦК - то поділяю Ваші думки, адже ризиків більш ніж достатньо. Особливо коли в приміщеннях ТЦК адвокатам ломають ноги і руки, а військовозобов"язані через беззаконня і свавілля - викидуються з вікон чи потім потрапляють у лікарні з ознаками насилля.

    У мене іноді по поведінці окремих ТЦК виникає думка, що туди були прийняті не військові, а звільнені після Майдану міліціонери - катівники, які катували громадян вибиваючи покази для структури колишньої міліції... або колишні місцеві злочинці, які займалися рекетом, кришуванням проституції та торгівлі людьми, іншими злочинами в рамках ОПГ під керівництвом місцевих "кримінальних авторитетів". Ну іншого пояснення неадекватній та необгрунтованій поведінці з громадянами просто немає.

    Дійсно було багато випадків коли ТЦК нахабно мобілізували заброньованих, виключених з обліку чи осіб з відстрочкою.

    Перш за все Вам слід почати з перевірки чи дійсна у Вас відстрочка в застосунку Резерв+.

    Якщо не користуєтесь ним, то можна сформувати електронний військово-обліковий документ в браузерній (комп"ютерній версії) Порталу ДІЯ.

    https://diia.gov.ua/services/vijskovo-oblikovij-do...

    Як згенерувати електронне направлення на ВЛК в Резерв+ пояснюється ось тут за посиланням.

    https://armyinform.com.ua/2025/02/02/yak-v-rezerv-...

    Щиро не рекомендую проходити ВЛК у критичні дати, коли відстрочка закінчується.

    Одного клієнта сайту вже мобілізували за таких умов. У людини ще тиждень була відстрочка по освіті. Його нахабно мобілізували і все.

    Якщо ж Ви не пройдете ВЛК - на жаль існує ризик застосування до Вас штрафних санкцій з боку ТЦК.

    А у разі появи в Реєстрі Оберіг запису про Ваш розшук - Вас в будь-якому разі бродячі патрулі поліції та ТЦК можуть затримати і доставити "добровільно" (за руки - ноги та в бусік) до ТЦК. Така практика.

    Тому звісно Вам треба пройти ВЛК, але дотримуватися мір безпеки.

    Оптимальний варіант - ВЛК в лікарні з діючою відстрочкою.

    Підготуйте завчасно документи. Зверніться до сімейного лікаря та лікарів - спеціалістів відповідного профілю, щоб внесли Ваші дані та діагнози в ЕСОЗ (Електронну систему охорони здоров"я), щоб не було у ВЛК спокус розказувати потім, що нічого не баучили, не казали і вони самі не виявили хвороб, а тому здоровий та повністю придатний.

    У крайньому випадку, якщо все ж силою запхнуть в ТЦК - у всіх документах, які будуть давати на підпис - пишіть перед підиписанням - "Повідомляв про чинну відстрочку".

    Порядок проходження медичного огляду під час воєнного стану та мобілізації унормував Кабінет Міністрів України в своїй постанові № 560 від 16.05.2024 р. (у відповідних численних редакціях, остання з яких має набрати чинності на днях, а поки є чинною редакція від 31.05.2025 р.)

    Питання ВЛК стосуються пункти 68 - 80 Порядку, затвердженого постановою КМУ № 560.

    Питання добровільної ВЛК за власним бажанням - пункт 74-3.

    Медичний огляд військовозобов’язаних та резервістів

    68. У мирний час під час визначення призначення резервіста або військовозобов’язаного на особливий період та включення його до складу військових команд для комплектування військових частин (установ) вони проходять медичний огляд, за результатами якого таким особам оформляється довідка з висновком щодо придатності до військової служби. Строк дії такої довідки становить п’ять років. Придатним до військової служби резервістам та військовозобов’язаним вручається мобілізаційне розпорядження.

    69. Резервісти та військовозобов’язані, які в мирний час були призначені на комплектування військових частин (установ) з врученням мобілізаційних розпоряджень під час мобілізаційного розгортання Збройних Сил та інших військових формувань, призиваються на військову службу під час мобілізації, на особливий період за результатами раніше пройдених медичних оглядів та їх опитування про наявність або відсутність скарг на стан здоров’я. Резервісти або військовозобов’язані, у яких відсутні скарги на стан здоров’я, на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду не направляються.

    Особи, які не проходили медичний огляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, або які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю) направляються на військово-лікарську комісію.

    {Абзац другий пункту 69 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    Громадяни України, які перебувають на військовому обліку та з набранням чинності Указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, прибули до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки для уточнення своїх облікових даних (адреси місця проживання, номерів засобів зв’язку, адреси електронної пошти (за наявності) та інших персональних даних), можуть бути направлені на медичний огляд шляхом вручення їм повісток за наявності підстав для проходження медичного огляду відповідно до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів (зокрема у разі відсутності дійсного рішення військово-лікарської комісії про ступінь придатності військовозобов’язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період та/або під час дії правового режиму воєнного стану та/або наявності інших підстав, передбачених законодавством), а також направлені на такий огляд у разі, коли такі громадяни самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    {Абзац третій пункту 69 в редакції Постанови КМ № 91 від 28.01.2025}

    У разі проходження резервістами та військовозобов’язаними медичного огляду під час мобілізації та/або воєнного стану строк дії довідки з висновком щодо придатності до військової служби становить один рік.

    Процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням та відстрочки, передбаченої підпунктами 16-23 пункту 1 додатка 5, не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.

    {Пункт 69 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}

    70. Порядок проведення медичного огляду резервістів та військовозобов’язаних, персональний склад військово-лікарських комісій, порядок їх роботи визначаються у порядку, встановленому Міноборони.

    71. Медичний огляд резервістів та військовозобов’язаних може проводитися у закладах охорони здоров’я, що мають відповідний договір із НСЗУ за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення на відповідний рік.

    72. Рішення щодо придатності резервіста та військовозобов’язаного для проходження військової служби за станом здоров’я визначається військово-лікарською комісією при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    У разі незгоди громадянина з рішенням військово-лікарської комісії при районному (міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки на підставі його заяви громадянин направляється для проходження військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки.

    73. Рішення військово-лікарської комісії при обласному (Київському та Севастопольському міському) територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки про придатність резервіста або військовозобов’язаного за станом здоров’я до військової служби під час мобілізації може бути скасовано штатною військово-лікарською комісією вищого рівня або оскаржено у судовому порядку.

    74. Військовозобов’язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, в тому числі ті, які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видаються направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, сформовані відповідно до пункту 74-1 цього Порядку.

    {Абзац перший пункту 74 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    Направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, сформоване відповідно до пунктів 74-1 та 74-3 цього Порядку, повинно містити таку інформацію: реєстраційний номер та дату направлення, прізвище, власне ім’я та по батькові (за наявності), дату народження особи, яка направляється на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, мету та дату початку медичного огляду військово-лікарською комісією, назву установи (закладу охорони здоров’я) та її поштову адресу. За бажанням військовозобов’язаних та резервістів такі направлення надсилаються в електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    {Абзац другий пункту 74 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}

    Особам віком до 45 років у направленні для проходження медичного огляду зазначається про необхідність визначення їх придатності до проходження військової служби у десантно-штурмових військах, силах спеціальних операцій, морській піхоті.

    Військовозобов’язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період та виявили бажання проходити військову службу під час мобілізації у вибраній ними військовій частині, командиром військової частини або начальником центру рекрутингу Збройних Cил видається направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду за формою згідно з додатком 11, яке реєструється у письмовій формі у журналі реєстрації направлень на військово-лікарську комісію за формою згідно з додатком 12 та видається військовозобов’язаному та резервісту під особистий підпис.

    Направлення на медичний огляд військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на військовому обліку в СБУ, а також військовозобов’язаних, які виявили бажання проходити військову службу під час мобілізації в обраному ними підрозділі, органі, закладі, установі СБУ, здійснюється у порядку, визначеному Головою СБУ.

    {Пункт 74 в редакції Постанови КМ № 91 від 28.01.2025}

    74-1. Для формування направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу накладає на таке направлення кваліфікований електронний підпис у день його формування (крім направлення, зазначеного у пункті 74-3 цього Порядку).

    {Абзац перший пункту 74-1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 519 від 06.05.2025}

    Направлення, сформоване за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів, може бути роздруковане. У такому разі його паперова форма повинна містити придатний для зчитування QR-код з відповідною інформацією.

    Роздруковане направлення реєструється в журналі реєстрації направлень на військово-лікарську комісію за формою згідно з додатком 12 та видається резервісту, військовозобов’язаному під особистий підпис.

    Під час вручення роздрукованого направлення військовозобов’язаним та резервістам під особистий підпис доводяться вимоги законодавства щодо відповідальності громадян за ухилення від військової служби під час мобілізації, у тому числі за ухилення від проходження медичного огляду за направленням районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та строк завершення медичного огляду.

    {Порядок доповнено пунктом 74-1 згідно з Постановою КМ № 91 від 28.01.2025}

    74-2. Військовозобов’язаним та резервістам, які добровільно виявили бажання проходити військову службу в обраній ними військовій частині та призиваються на військову службу під час мобілізації, на особливий період командирами військових частин відповідно до абзацу третього пункту 81 цього Порядку, направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду видаються командирами військових частин або начальниками центру рекрутингу Збройних Сил за формою згідно з додатком 11.

    Командир військової частини або начальник центру рекрутингу Збройних Сил повідомляє керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки засобами системи електронного документообігу про сформоване у паперовій формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду. Керівник районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки протягом доби після отримання засобами системи електронного документообігу повідомлення від командира військової частини або начальника центру рекрутингу Збройних Сил на підставі отриманих даних вносить відповідні відомості до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    {Порядок доповнено пунктом 74-2 згідно з Постановою КМ № 91 від 28.01.2025}

    74-3. У разі коли військовозобов’язані та резервісти самостійно виявили бажання пройти медичний огляд, вони можуть подати запит засобами електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    За наявності підстав для проходження медичного огляду направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду в електронній формі формується з використанням відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів, протягом одного календарного дня з дня подання військовозобов’язаним або резервістом такого запиту.

    {Абзац другий пункту 74-3 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 519 від 06.05.2025}

    Сформоване за допомогою Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів направлення надсилається до електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного та резервіста (моя примітка - до Резерв+).

    Сформоване на запит військовозобов’язаного або резервіста направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду вважається отриманим таким військовозобов’язаним або резервістом у день надсилання цього направлення в електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста.

    У сформованому направленні на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду зазначаються інформація згідно з вимогами законодавства щодо відповідальності громадян за ухилення від військової служби під час мобілізації, у тому числі за ухилення від проходження медичного огляду за направленням районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, та строк завершення медичного огляду.

    У разі коли військовозобов’язаному або резервісту було надіслано або вручено повістку з метою проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби і таким військовозобов’язаним або резервістом в межах строку прибуття за такою повісткою було подано запит про формування в електронній формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, вважається, що з часу отримання в електронній формі направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду військовозобов’язаний або резервіст підтверджує отримання повістки про виклик з метою проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби. У такому випадку військовозобов’язані та резервісти можуть не з’являтися у строк та місце, зазначені в повістці для проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.

    {Порядок доповнено пунктом 74-3 згідно з Постановою КМ № 91 від 28.01.2025}

    75. Придатність резервістів та військовозобов’язаних до військової служби за станом здоров’я кожним лікарем визначається індивідуально. Висновки про придатність або непридатність резервістів та військовозобов’язаних до військової служби, подані ними скарги та об’єктивні дані, виявлені у процесі медичного огляду, а також установлений діагноз вносяться кожним лікарем до картки обстеження та медичного огляду та до інших документів, що засвідчується особистим підписом лікаря та скріплюється його особистою печаткою, із зазначенням дати проведення медичного огляду відповідно до вимог, визначених Міноборони.

    До інформації про діагноз та результати медичних втручань (застосування методів діагностики, профілактики або лікування, пов’язаних із впливом на організм людини), які вносяться до картки обстеження та медичного огляду, додається відповідний код до кожного діагнозу та результату медичних втручань за класифікацією, визначеною класифікатором хвороб та споріднених проблем охорони здоров’я та класифікатором медичних інтервенцій, затвердженими відповідними наказами Мінекономіки.

    76. Голова військово-лікарської комісії:

    • організовує роботу військово-лікарської комісії;
    • перевіряє заповнення книги протоколів військово-лікарської комісії;
    • відповідно до результатів військово-лікарської комісії перевіряє і підписує картки обстеження та медичного огляду військовозобов’язаних;
    • доповідає керівнику районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки про результати проведення військово-лікарської комісії, засвідчує свій підпис у картках обстеження та медичного огляду військовозобов’язаних та подає на перевірку книгу протоколів військово-лікарської комісії;
    • перевіряє відповідність записів і висновків лікарів про придатність громадян до військової служби під час мобілізації, в особливий період та обґрунтованість установлених діагнозів.

    Документально оформлені результати проходження резервістом або військовозобов’язаним медичного огляду військово-лікарської комісії доставляються до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки не пізніше ніж протягом наступного дня після винесення рішення (постанови) про придатність резервіста або військовозобов’язаного до військової служби.

    77. Рішення (постанову) військово-лікарської комісії щодо придатності резервіста або військовозобов’язаного до проходження військової служби під час мобілізації вноситься до бази даних Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів не пізніше ніж протягом наступного дня з дня надходження відповідного рішення до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    78. Контроль за направленням та проходженням резервістами та військовозобов’язаними військово-лікарської комісії покладається на керівника територіального центру комплектування та соціальної підтримки.

    79. Центральна військово-лікарська комісія Міноборони та її територіальні підрозділи організовують та здійснюють контроль за роботою військово-лікарських комісій територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, розглядають скарги громадян щодо рішень військово-лікарських комісій.

    80. Особливості медичного огляду резервістів та військовозобов’язаних, які перебувають на військовому обліку в розвідувальних органах та СБУ, визначаються зазначеними органами.

    Щиро бажаю успіхів та не бути мобілізованим!

    З повагою та розумінням, Я.О. Турчин

    • Андрій Клієнт 11 годин тому

      це чернівецьке МТЦК

      одне приміщення

      влк на другому поверсі

      Тцк на третьому

      В резерві +. Все чисто

      Проблем немає

      Відстрочка є

      в мене парадокс в тому, що в резерві + направлення з 20.04, і воно не зникає

      в Службі підтримки резерв + кажуть, що воно активне досі, але це протирічить законодавству

      Всі документи в мене є

      Всі виписки

      З цим теж все окей

      • Турчин Ярослав Олексійович

        А звідки Ви взяли, що Вас направлять саме в те приміщення де ТЦК знаходиться? У Вас уже є направлення? В будь-якому разі не раджу проходити ВЛК і подавати запит для направлення на ВЛК до продовження Вам відсточки на наступні 3 місяці.

        У Вас в Резерв+ написано, що Ви обмежено придатний? Може ТЦК вже давно загубило Ваші дані і Ви у них в Реєстрі проходите як "придатний" ?!

        Зустрічав уже такі випадки. Тоді можна взагалі сказати - докажіть, що попередня ВЛК була обмежено придатний.

        • Андрій Клієнт 11 годин тому

          в мене направлення з 29.04 яке не зникає в резерві

          звідки знаю?

          В направлені пише адреса лікарні і зазначено, що то приміщення тцк

          • Турчин Ярослав Олексійович

            Направлення формувалося не за Вашим запитом?! - Тоді формуйте свій запит в Резерв+ для направлення на ВЛК і саме воно буде актуальним.

            Якщо знову сформують з тією ж адресою, то треба подавати скаргу на ТЦК.

            • Можна звернутися на гарячу лінію Міністерства оборони за номером 0 800 500 442
            • Також працює гаряча лінія Командування Сухопутних військ за номером 0 800 500 410.
    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, Андрію!

    Ви не розглядали варіант зачекати поки Вам не продовжать відстрочку після 7.08.25 та пройти ВЛК вже з оновленою датою відстрочки?

    Інший варіант - ідіть до закладу охорони здоров'я по направленню згенерованому в Резерв+ або хоча б зачекайте коли Ваш адвокат вийде з відпустки та підете до ТЦК разом, щоб в разі неправомірних дій ТЦК Вас не могли відразу мобілізувати

    Справа в тому, що Ваше занепокоєння не безпідставне, адже дуже багато трапляється випадків незаконної мобілізації студентів, які маючи належним чином оформлену відстрочку призививаються на військову службу. Найгірше в таких ситуаціях те, що навіть, на підставі рішення суду вони не можуть звільнитися з військової служби.

    Наприклад, Одеський окружний адміністративний суд скасував наказ ТЦК про призов студента, який мав на момент призову відстрочку, а також скасував наказ командира про зарахування цього студента до особового складу військової частини. Разом з тим, суд, посилаючись на славнозвісну позицію Верховного Суду у справі 160/2592/23 про невідворотність незаконного призову, відмовився задовольнити вимогу про виключення студента зі списків військової частини.

    Таким чином, тепер є незрозумілим, на підставі чого чоловік служить у ЗСУ.

    Відповідне рішення Одеський окружний адміністративний суд ухвалив 19 червня 2025 року по справі 420/13798/25.

    Обставини справи

    До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов чоловіка до ТЦК та військової частини, в якому він просив визнати протиправним та скасувати наказ начальника ТЦК від 24 квітня 2025 року в частині його призову та направлення для проходження військової служби, а також визнати протиправним та скасувати наказ командира в частині зарахування до списків особового складу військової частини. Крім того, він просив виключити його зі списків особового складу в/ч .

    Позивач зазначив, що 24.04.2025 працівники ТЦК примусово, проти його волі, доставили до ТЦК, в розташуванні якого мобілізували за призовом та направили для проходження військової служби.

    Однак позивач зазначає, що він взагалі не підлягав призову, оскільки має належним чином оформлену відстрочку на підставі п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію», як здобувач вищої освіти, що підтверджується відповідним витягом з застосунку Резерв+.

    Позивач стверджує, що пред`являв представникам Київського РТЦКСП 24.04.2025 року Довідку здобувача освіти з Єдиної державної електронної бази з питань освіти, сформовану 24.04.2025, та відомості з застосунку Резерв+ щодо оформленої відстрочки від мобілізації. Однак ці відомості були проігноровані.

    Також позивач зазначає про протиправне оформлення довідки про його придатність до військової служби, оскільки його фактично не оглянув жоден спеціаліст – він не оглядався хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, не проводилися загальні аналізи, а отже, і ступінь придатності останнього до військової служби є непідтвердженим. Крім того, за місцем знаходження комісії він не перебував, висновки викладені взагалі без його участі.

    Крім того, згідно з відомостями з Реєстру «Оберіг» він не виключений з обліку військовозобов`язаних, та не має статусу військовослужбовця, отже, його зарахування до списків особового складу в/ч є протиправним.

    Що вирішив суд

    Судом встановлено, що відповідно до електронного військово-облікового документа, сформованого у застосунку «Резерв+», позивачу оформлена відстрочка. У розділі «тип відстрочки» вказано – п.1 ч.3 ст.23. Відстрочка дійсна до 11.07.2025 року.

    Позивачу видано довідку про здобувача освіти за даними єдиної державної електронної бази з питань освіти за формою згідно з додатком 9 до Порядку №560, згідно якої він 21.02.2023 року є студентом денної форми навчання Одеської державної академії будівництва та архітектури, рівень освіти бакалавр. Датою завершення здобуття освіти визначено – 12.07.2025 року. У довідці також визначено, що послідовність освіти, визначеної ч. 2 ст. 10 Закону «Про освіту», не порушена.

    Враховуючи, що на момент видання оскаржуваних наказів позивач мав дійсну відстрочку від призову (строк дії якої визначено до 11.07.2025 року), він відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 23 Закону №3543-XII не підлягав призову на військову службу.

    Суд вважає, що ТЦК діяв недобросовісно та необґрунтовано, оскільки не врахував наявність у позивача діючої відстрочки. Тому суд вважає, що втручання в право позивача на її реалізацію здійснено з порушенням вимог Закону №3543-XII.

    Оскільки суд дійшов висновку про необґрунтованість призову позивача на військову службу під час наявності у нього діючої відстрочки, що є достатнім для скасування оскаржуваного наказу від 24.04.2025 року з підстав необ`єктивності та неправомірності, суд враховуючи позицію ЄСПЛ, викладену у справах «Салов проти України» та «Серявін та інші проти України», не надає оцінку іншим доводам позивача щодо порушення порядку його призову.

    Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині визнання протиправним та скасування наказу ТЦК в частині призову. Як наслідок наказ командира в/ч від 24.04.2025 в частині зарахування позивача до списків особового складу військової частини та на всі види забезпечення також є протиправним та підлягає скасуванню.

    Щодо захисту порушеного права позивач просить зобов`язати в/ч виключити його зі списків особового складу в/ч , наголошуючи на тому, що його правовий статус військовозобов`язаного не змінився, оскільки у застосунку «Резерв+» наявна дійсна по сьогодні відстрочка від призову.

    Суд не приймає доводи позивача щодо збереження у нього статусу військовозобов`язаного, враховуючи, що військовозобов`язані, які були призвані на військову службу під час мобілізації, набувають нового юридичного статусу – військовослужбовців.

    Отже, позивач набув статусу військовослужбовця з 24.04.2025 року – дня відправлення його у військову частину.

    Крім того, Верховний Суд у постанові від 5.02.2025 по справі №160/2592/23 сформував правовий висновок, що процедура призову військовозобов`язаного на військову службу під час мобілізації є незворотною, тобто такою, що вже відбулася, а визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу.

    Верховний Суд дійшов висновку, що позовна вимога про зобов`язання військової частини прийняти рішення про звільнення позивача з військової служби не відповідає суті порушеного права позивача, а задоволення цієї вимоги не призведе до поновлення такого права, а тому висновки судів обох інстанцій про задоволення позовних вимог у цій частині є помилковими.

    «Оскільки у суду відсутня дискреція щодо відступу від правових висновків Верховного Суду, суд по цій справі на підставі ч. 5 ст. 242 КАС України враховує правовий висновок Верховного Суду, викладений у постанові від 5.02.2025 по справі №160/2592/23, що визнання процедури призову протиправною не спричинює відновлення попереднього становища особи, призваної на військову службу», зазначив суд.

    Таким чином, позовні вимоги про зобов`язання військової частини виключити позивача зі списків особового складу в/ч задоволенню не підлягають.

    Отже, суд визнав протиправним та скасував наказ ТЦК, а також наказ командира військової частини у частині зарахування позивача до списків особового складу військової частини та на всі види забезпечення.

    Але відмовив у тому, щоб виключити чоловіка зі списків особового складу військової частини.

    Тепер – після скасування наказу командира про зарахування до списків особового складу – є незрозумілим, на підставі чого даний чоловік служить у ЗСУ.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    • Андрій Клієнт 11 годин тому

      та адвокат наполягав, щоб я вже прошов ВЛК

      в мене попередня відстрочка закінчилась

      30.06.25

      подав я 7.07 отримав 16.07 відстрочку до 7.08, хоча як студент мав на семестр

      Вчора подав заяву на продовження відстрочки

      • Дерій Владислав Олегович

        По-перше, непроходження ВЛК не може бути підставою для відмови у наданні відстрочки. Тому, Вам повинні її продовжити після 07.08

        По-друге, пройти ВЛК Ви можете вже по згенерованому направленню в Резерв+, якщо воно досі там не скасоване

        По-третє, краще проходити ВЛК після того, як Вам продовжать відстрочку

        Звичайно, на даний час поки Ви маєте оформлену відстрочку - на законних підствах Ви не підлягаєте мобілізації, але на жаль, ніхто не застрахований від неправомірних дій ТЦК, які можуть спробувати будь-кого призвати на військову службу.

    Айвазян Юрій Климентійович
    50%

    Доброго дня, Андрію!

    Мобілізують через те що не я студент, і вони до цього достріляються. Відстрочку я добивався через суд який виграв, і апеляційний виграв.

    Але ж Ви студент, який має право на відстрочку за рішенням суду.

    В мене просто влк і тцк в одному приміщенні.

    Ви думаєте, що Вас мобілізують одразу після проходження ВЛК? Але ж Ви збирались подавати заяву на відстрочку одночасно із вирішенням питання щодо сплати штрафу?

    Ну юридично я захищений, але чи можуть вони взяти і скасувати відстрочку, бо не будуть вірити, що я студент ?

    Так, юридично Ви захощені до 07.08.2025 року.

    Що означає "не будуть вірити, що Ви студент"? Два рази повірили, бо надавали Вам відстрочку, а на третій вже не повірять? Той факт, що заклад, в якому Ви навчаєтесь, не формує довідку ЄДЕБО, ще не зазаначає, що Ви не є студентом.

    Пр-суті, відмовою у наданні відстрочки, тобто у її продовженні ТЦК не виконає рішення суду, яке виконувало вже двічі.

    Звісно, що ніхто не зможе гарантувати Вам відсутність протиправних дій з боку ТЦК, проте, чим більше Ви тягните із проходженням ВЛК, тим більше наближаєтесь до закінчення строку дії Вашої відстрочки. Тож, можливо вже потрібно дочекатись продовження відстрочки, а вже потім проходити ВЛК? Як Ви вирішили ці питання в ТЦК?

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Андрій Клієнт 10 годин тому

    пане Юрій, я чесно в ступорі

    Відстрочка і мене була до 30.06.25 з 29.04.25 (рішення суду )

    далі я почав збирати всі документи, і це затягнулось, через халатність мого психіатра

    Потім я його замінив, і вже пропустив 5 червня, через черги та те що довго з розшуку знімався

    Нову відстрочку мені дали 17.07 поки і от зараз планував пройти влк, але як вже писав маю страх, і не знаю вже шо робити

    більшість адвокатів радять вже чекати нової аідстчооки

    мій адвокат мене лякав, шо 3й раз вже відстрочку не дадуть, бо не пройшов влк ще

    але блін, я просто готувався його пройти з усіма довідками, бо діагноз у мене не простий

    • Турчин Ярослав Олексійович

      Немає кратності надання відстрочки у зв"язку з непроходженням ВЛК.

      Слід зазначити, що це паралельні процеси. І відстрочка надається / продовжується на новий строк загальної мобілізації (кожні 3 місяці) не у зв"язку з проходженням / непроходженням ВЛК, а на підставі наявності обставин, передбачених статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", які дають право на відстрочку.

      Факт непроходження ВЛК є підставою для штрафу, розшуку і затримання на вулиці чи за адресою проживання для доставки в ТЦК та СП, але не для відмови надати / продовжити відстрочку.

      Ну це по принципу - Ви не здали залік у викладача, а Вас інший викладач (її чоловік) не допускає до заліку у себе, бо Ви не здали залік його дружині. Це нормально!? - По закону звісно ні. А на практиці і в навчанні, і з ТЦК та СП буває всяке, бо люди часто ЗЛОВЖИВАЮТЬ повноваженнями, наданими державою. Бо на жаль ТЦК все життя мали вчити з військових училищ чи служби в армії - поважати Статути ЗСУ (які мають статус Законів України), але не навчили поважати ні Статути, ні інше законодавство та Конституцію України. Мало того вони й Присягу не поважають часто. І не знають кому вони ту присягу давали. Державі чи Народу України.

      Тож може бути що завгодно і тут Вам гарантій ніяких ніхто не дасть. Ну хіба що, якщо адвокат кум / кума чи коханка начальника відповідного ТЦК...

      Вирішувати Вам. Але погоджуюсь з більшістю колег, що до продовження відстрочки, заяву на що Ви вже подали, Вам не слід йти до ТЦК чи намагатися пройти ВЛК.

      Направлення на ВЛК хоч і висить у Резерв+, але вже має сумнівну чинність.

      Якщо Ви в червні знімали розшук, то припускаю що уже і штраф заплатили або пояснили ТЦК причини непроходження ВЛК.

      Після отримання НОВОЇ відстрочки - Вам слід самостійно ініціювати ВЛК і пройти його вже не в ТЦК, а у приміщенні лікарні, де працюють лікарі, що залучаються до роботи у відповідній ВЛК при РТЦК та СП.

      Хай щастить!

      • Андрій Клієнт 9 годин тому

        та власне

        Мені дзвонив начальник комісії з тцк чи хто він там та казав

        шо не дамо відстрочку поки ви не пройдете влк

        що резерв це не вод

        оце він все говорив, потім я подав адвокатський запит, і мені дали відстрочку

        бо я знав що його слова заперечать закону

        • Турчин Ярослав Олексійович

          Непогано було б записати це на аудіо та дати послухати шановному Міністерству оборони України та Генштабу ЗСУ, які звітують, що їх ТЦКшня виконує закон і що ці всі невизнання Резерв+ це вигадки та вороже ІПСО, а не бандюгани, яких понабирали з вулиці в ТЦК.

          На жаль пройшли часи, коли можна вірити посадовим особам, які мають представляти державу у відносинах з громадянами. Як правило інформація надається брехлива та така, що суперечить закону і Конституції. Це стосується і ТЦК, і пенсійного фонду, і поліції, і інших.

          Я Вас розумію, але з цим зробити нічого неможливо, адже існує державна політика прикривання таких осіб і жодна посадова особа не несе юридичну відповідальність за свої дії, а тим більше слова.

          Потім вони відмовляються від своїх слів у першому ж суді і кажуть, що нічого такого не казали.

          Тож якщо є якісь вимоги - хай пишуть їх на папері, на фірмовому бланку, ставлять підпис, вказують дату та номер реєстрації в системі документообігу. Тоді можна про щось говорити.

          А слова, тим більше по телефону, до справи не приш"єш потім.

          • Андрій Клієнт 9 годин тому

            саме так

            Ну він взагалі сказав

            Те шо вам дали відстрочку це помилка минулого керівництва)))

            а те що суд виніс рішення, то це байка виходить )))

            • Турчин Ярослав Олексійович

              Мабуть людина хоче знову отримати судове рішення і щоб його визнали "помилкою" або керівництва, або ... ну розумієте.

              Відверто скажу при такій риториці - проходження ВЛК не допоможе. Просто спостерігається небажання продовжувати відстрочку.

    • Айвазян Юрій Климентійович
      більшість адвокатів радять вже чекати нової аідстчооки

      Так, по зрозумілим причинам, оскільки оформлена відстрочка строком не на один тиждень все ж таки захищає Вас надійніше, чим відстрочка до 07.08.25 року.

      Варіанти розвитку подій можуть бути різними:

      1. Припустимо, Ви завтра починаєте проходити ВЛК та закінчуєте його проходження до того моменту, як ТЦК продовжить відстрочку. В такій ситуації є ризик того, що після проходження ВЛК з будь якої надуманої причини (саме так, як Ви собі бачите) ТЦК відмовить Вам та видасть бойову повістку.

      2. Припустимо, Ви завтра починаєте проходження ВЛК та, наприклад, отримаєте направлення на дообстеження, що збільшить строк проходження ВЛК до 14 днів, то в такому випадку (по ідеї) інформацію про надання або ненадання відстрочки Ви матимете ще під час проходження ВЛК, що унеможливить видачу бойової повістки одразу.

      3. Припустимо, Ви чекаєте спочатку на відповідь ТЦК про надання відстрочки. Я так розумію, що у такому варіанті Вас лякає той факт, що Вам можуть відмовити у продовженні відстрочки, оскільки Ви не пройшли ВЛК. Отже, прийдеться або виконувати вимогу ТЦК та проходити ВЛК (все це вже без діючої відстрочки), або ж знову звертатись до суду та оскаржувати дії ТЦК (Ви вже це проходили).

      мій адвокат мене лякав, шо 3й раз вже відстрочку не дадуть, бо не пройшов влк ще

      17.07.2025 року ж дали відстрочку незважаючи на те, що Ви не пройшли ВЛК до 5 червня? Окрім того, якщо не говорити про неправомірну відмову ТЦК, то проходження ВЛК не має відношення до надання Вам відстрочки.

      але блін, я просто готувався його пройти з усіма довідками, бо діагноз у мене не простий

      Я Вас розумію. Всі намагаються прийти на ВЛК підготовленими та зі "свіжими документами". Ви заяву на відстрочку (продовження відстрочки) персонально в ТЦК подали чи направили поштою?

      • Андрій Клієнт 9 годин тому

        Як вам ідея зробити наступне.

        Визнати порушення за не проходження влк, і мати ту квитанцію, що вони не кинули мене в розшук?

        І вже дочекатись нової відстрочки

        чи поки не світить в резерві, то не рухатись

        • Айвазян Юрій Климентійович

          Я би на Вашому місті не рухався, допоки не світить Резерв. Бо станом на зараз ТЦК не вносив дані про порушення правил військового обліку до Єдиного реєстру та не подавав Вас у розшук. Й тому питання: що саме визнавати?

          • Андрій Клієнт 9 годин тому

            Дякую велике

            Тоді так і зроблю, дочекаюсь нової відстрочки, і тоді піду одразу це робити

            • Айвазян Юрій Климентійович

              Прошу, Андрію! Тоді на зв'язку!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВИ ЗНАЄТЕ -- ПСИХОЛОГІЧНИЙ БАР'ЄР, ЦЕ НЕ ЮРИДИЧНЕ ПОНЯТТЯ.

    ЯКЩО ВИ МАЄТЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ, ТО ВАС НЕ МОБІЛІЗУЮТЬ (ВАШ ПСИХОЛОГІЧНИЙ СТАН НА ЦЕ ВПЛИВУ НЕ МАЄ).

    Надання відстрочки здобувачам професійної, фахової передвищої та вищої освіти, інтернів і докторантів, а також викладачам регламентується Законом України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 560 (далі – Порядок).

    Постановою Кабінету Міністрів Українивід 31 грудня 2024 року №1558 внесено важливі зміни до Порядку. Тепер чітко визначено правила надання відстрочки для здобувачів освіти.

    Зокрема, студенти професійно-технічних, фахових передвищих та вищих навчальних закладів, інтерни та докторанти отримають відстрочку на весь семестр, але не більше ніж на шість місяців (вересень-лютий і березень-серпень). Науково-педагогічні працівники, які мають науковий ступінь, а також педагогічні працівники різних освітніх закладів матимуть відстрочку до завершення навчального року (якщо на постійній роботі – тривалістю 12 місяців в рік).

    Принципова новація полягає в тому, що тепер здобувачам освіти не потрібно кожних три місяці підтверджувати статус у територіальних центрах комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП). Раніше саме такою була вимога законодавства під час дії правового режиму воєнного стану та загальної мобілізації.

    Інформація про студентів міститься в Єдиній державній електронній базі освіти (ЄДЕБО). Поки в реєстрі зазначається, що громадянин здобуває освіту, він гарантовано має право на відстрочку.

    Наразі студенти можуть оформити відстрочку у зв’язку із навчанням у застосунку Резерв+. Завдяки постійному обміну даними між ЄДЕБО та реєстрами Міноборони, продовження відстрочки відбувається онлайн. Це значить, що здобувачу освіти не потрібно кожні шість місяців (раніше кожні три місяці) звертатися до ТЦК та СП.

    Для студентів, які не мають можливості або бажання користуватися Резерв+, передбачено окрему процедуру. Вони мають раз на пів року у своєму навчальному закладі отримати витяг з ЄДЕБО та звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки ТЦК та СП для продовження відстрочки.

    РІШЕННЯ СУДУ ПРО ВАШУ ВІДСТРОЧКУ ТЦКСП СКАСУВАТИ НЕ МОЖЕ.

    АЛЕ, ВИ БУДЕТЕ ПРИТЯГНУТІ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ЗА ТЕ, ЩО НЕ ПРОЙШЛИ ВЛК ДО 05.06.2025, ЯК ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ.

    АЛЕ, ПРИТЯГНЕННЯ ВАС ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ НЕ СКАСОВУЄ ВАШЕ ПРАВО НА ВІДСТРОЧКУ ВІД МОБІЛІЗАЦІЇ - ВАШ АДВОКАТ ПРАВИЙ.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України