Задайте питання юристу

948 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 20 серпня 2025, питання №141021 650₴

Повістка в Україні, перебуваю за кордоном.

Перебуваю за кордоном з 09.06.2022. Виїхав завдяки тому, що маю трьох дітей, одна дитина у першому шлюбі, та двоє у другому. На тей момент, у моїй ситуації, можна було виїжджати просто надавши свідоцтва про народження дітей.

Данні було оновлено вчасно: 16.07.2024, з вказанням адреси проживання у Польщі. У розшуку не перебував.

Приходила повістка на пошту, за місцем прописки в Україні, що 08.04.2025 я мав з’явитись до ТЦК.

Зараз у Резерв пишеться, що я у розшуку з 17.03.2025.
Причина розшуку: Не прибув за повісткою до ТЦК та СП.

17.08.2025 отримав повідомлення у Резерв+: «В реєстрі Оберіг зафіксовано порушення військового обліку або законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.» з пропозицією подати заяву з визнанням порушення, та можливістю сплатити штраф «зі знижкою» у розмірі 8500 грн.

В Україні маю діючий ФОП та карткові рахунки, і блокування їх є дуже не бажаним. Також маю виставлену на продаж квартиру у співвласності з дружиною, і її арешт, також хочеться уникнути.

Чому мені виписують повістку за домашньою адресою, якщо я вчасно оновив данні, та вказав адресу перебування у Польщі?

1. Вважаю таку повістку вручену неналежним чином.
2. Коли закінчується термін адмінпритягнення? Якщо з дати перебування у розшуку, або надходження повістки, то вже минуло більше трьох місяців.

Що мені робити у даній ситуації?

Платити 8500?
Писати до ТЦК?
Чекати відкриття справи, а потім оскаржувати?
Сподіватись на краще?)))

Відповіді юристів (6)

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, Романе!

    У Вашій ситуації краще залишити все як є і сподіватись на краще. Зараз поясню чому.

    Дійсно, у діях ТЦК вбачаються порушення, адже вони повинні були прислати повістку на уточнену адресу в Резерв+, але ясна річ за кордон її слати не будуть, тому і на правили її за місцем реєстрації в Україні. Крім того, Вас вже не мають права і штрафувати , адже пройшло більше 3 місяців з дати виявлення правопорушення.

    У Вашому випадку оскарження або сплата штрафу користі не принесе, адже Вам в майбутньому можуть прислати повістку повторно і знову притягнути до адміністративної відповідальності за неявку і так може тривати довгий час.

    На даний час, у Вас ще штрафу немає, а в Резерв+ Вам лише надають можливість добровільно визнати правопорушення та надати згоду на притягнення Вас до адмінвідповідальності без Вашої присутності.

    Проте, вже пройшли всі строки пригнення до адмінвідповідальності і Вас вже не мають права штрафувати, адже згідно статті 38 Кодексу про адміністративні правопорушення адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом ТРЬОХ місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Тобто, так як Ви в розшуку перебуваєте більше 3 місяців, то Вам вже не можуть виписати штраф, а справу про притягнення до адміністративної відповідальності не можуть відкривати, адже сплили строки притягнення до адміністративної відповідальності. Крім того, якщо Ви взагалі не знали про повістку (у зв'язку з перебуванням за кордоном), то справу можна закрити також і через відсутність складу правопорушення.

    Стаття 247 КУпАП передбачає, що

    Провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за таких обставин:

    1) відсутність події і складу адміністративного правопорушення;

    7) закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Тому, відповідаючи на Ваше питання "що робити у даній ситуації?" потрібно в першу дізнатись з якою метою Ви хочете його сплатити:

    1. Якщо в майбутньому Ви плануєте отримувати консульські послуги, то сплата штрафу допоможе зняти розшук.

    2. Якщо Ви просто не хочете, щоб в Резерв+ висів статус про порушення, то сплата штрафу або оскарження розшуку не вбереже Вас від того, що через тиждень Вам повторно надішлють повістку по якій Ви не явитесь і всі дії, кошти та нерви будуть витрачені в пусту.

    Щодо Ваших дій, то на даний час:

    • Не витрачайте ресурси на сам факт розшуку.
    • Фіксуйте дату оголошення в розшук (роздрукуйте е-ВОД або зверніться до поліції з вимогою надати інформацію коли до них звернулось ТЦК). Адже через три місяці після оголошення в розшук - сплили строки притягнення до адмінвідповідальності і справу повинні закрити.
    • Чекайте реальних процесуальних рішень (якщо такі з'являться) і вже тоді оскаржуйте їх через адвоката.

    Це дозволяє не «бігати за вітром», а працювати з конкретним документом, який має юридичну силу.

    Кримінальна відповідальність за неявку по повістці на уточнення даних - не передбачена.

    Вирок можливий лише в тому випадку, якби Ви явились по повістці направленій поштою, пройшли ВЛК, Вам вручили бойову повістку, а Ви по ній не з'явились без поважних причин.

    Щодо Вашої діяльності ФОП, то ТЦК не мають права без виненесення ПОСТАНОВИ керівником ТЦК про притягнення до відповідальності звертатися до державного виконавця та блокувати Ваші рахунки

    Сам процес накладення штрафу виглядає так:

    1. Спочатку ТЦК повинен належним чином повідомити Вас про місце та час розгляду справи (звичайно ж, якщо Ви не подасте заяву про визнання штрафу через Резерв+ або поштою)

    2. Потім проходить сам розгляд справи за Вашої присутності. Відповідно до ст. 268 КУпАП, Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, подавати заяви; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, якщо є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210 і 210-1 цього Кодексу, а також про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279-1-279-9 цього Кодексу.

    3. Після розгляду справи, керівник ТЦК виносить постанову, яка повинна містити:

    • найменування органу (прізвище, ім’я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову;
    • дату розгляду справи;
    • відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім’я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування;
    • опис обставин, установлених під час розгляду справи;
    • зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення;
    • прийняте у справі рішення.

    ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Справа про адміністративне правопорушення розглядається за Вашої присутності. А так як Ви перебуваєте за кордоном, то сповістити Вас належним чином не зможуть. (Проте, якщо Ви подасте заяву про визнання правопорушення та притягнення Вас до адмінвідповідальності за Вашої відсутності - то протокол не складається, а Вам відразу надішлють постанову про штраф, який Ви будете зобов'язані сплатити.)

    Якщо ж Вас взагалі не повідомлять про час та місце розгляд справи та винесуть постанову про накладення штрафу - ТЦК порушить Ваші права як особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Таке рішення ТЦК може бути оскаржене у судовому порядку.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Романе!

    Приходила повістка на пошту, за місцем прописки в Україні, що 08.04.2025 я мав з’явитись до ТЦК.

    На жаль, оновлення даних та зазначення адреси проживання за кордоном не убезпечує зараз нікого від надсилання повістки за адресою реєстрації в Україні, оскільки такі повістки формуються автоматично за допомогою Реєстра.

    Як зазначають деякі ТЦК у своїх відповідях на адвокатськи запити - адреса фактичного проживання в них рахується, як "додаткова", й тому всі повістки направляються саме за адресою реєстрації. Хоча, звісно, це неправомірно, оскільки нормами Постанови КМУ №560 чітко передбачено на яку саме адресу після оновлення даних може бути надіслана повістка:

    "34. Повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.

    У разі коли резервіст або військовозобов’язаний уточнив свої облікові дані після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, повістка може надсилатися на адресу місця проживання, зазначену резервістом або військовозобов’язаним під час уточнення облікових даних.

    У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка може надсилатися на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання".

    Отже, по суті, Вам повинні надсилати повістки за кордон.

    17.08.2025 отримав повідомлення у Резерв+: «В реєстрі Оберіг зафіксовано порушення військового обліку або законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.» з пропозицією подати заяву з визнанням порушення, та можливістю сплатити штраф «зі знижкою» у розмірі 8500 грн.

    З приводу штрафу, то можете не хвилюватись, оскільки останнього станом на зараз просто не має. Відповідний запис у Резерв+, якщо він є - це пропозиція від МОУ визнати правопорушення та сплатити у бюджет держави 8,5 К, обіцяючи при тому зняти з розшуку, що на практиці поки що не зовсім працює, тим паче у випадку "несвоєчасної постановки на облік".

    Зазвичай же реальний процесс накладання на Вас штрафу за неявку по повістці починаеться із складання протоколу та подальшої винесення постанови керівником ТЦК про притягнення Вас до адміністративної відповідальності.

    Після винесення постанови Ви повинні або оскаржити таку постанову упродовж 10 днів до районного суду або ж упродовж 15 днів сплатити штраф. У разі несплати Вами штрафу в зазначений термін постанова передається у виконавчу службу. Після того відкривається виконавче провадження про примусове стягнення з Вас суми штрафу. При тому сума штрафу подвоюється й до останнього додається 10% виногороди виконавця. Тобто, по суті, це вже буде не мінімальний штраф на 17К, а стягнення майже на 40К.

    Першочергово виконавець накладає арешт на Ваші банківські рахунки та, якщо на останніх є кошти, стягує їх. Крім того, у разі недостатної кількості коштів, арешт накладається н а рухоме майно.

    Проте, сам порядок винесення постанови про притягнення до адміністративної відповідальності, як і складання протоколу, передбачає Вашу особисту присутність. Єдине виключення - належне повідомлення Вас про розгляд справи.

    Стаття 268 КУпАП. Права особи, яка притягається до адміністративної відповідальності:

    Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності має право: знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання; при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи, виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження; оскаржити постанову по справі. Справа про адміністративне правопорушення розглядається в присутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Під час відсутності цієї особи справу може бути розглянуто лише у випадках, коли є дані про своєчасне її сповіщення про місце і час розгляду справи і якщо від неї не надійшло клопотання про відкладення розгляду справи. Особливості розгляду справ про адміністративні правопорушення у сферах забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані в автоматичному режимі, безпеки на автомобільному транспорті та про порушення правил зупинки, стоянки, паркування транспортних засобів, зафіксовані в режимі фотозйомки (відеозапису), встановлюються статтями 279 - 1-279 - 8 цього Кодексу.

    30 січня 2020 року Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в рамках справи № 482/9/17, адміністративне провадження №К/9901/38702/18 (ЄДРСРУ № 87268086) та справі №308/12552/16-а, адміністративне провадження №К/9901/32526/18 (ЄДРСРУ № 87268082) досліджував принцип належного повідомлення особи про розгляд справи про притягнення до адміністративної відповідальності.

    Верховний суд вказує, що особі до якої застосовується адміністративна санкція, повинно бути забезпечено право завчасно знати про час та місце розгляду справи. Це право є гарантією реалізації інших прав - на участь в розгляді справи про адміністративне правопорушення, висловлення заперечень, надання доказів, захист тощо.

    Законодавство покладає обов`язок щодо своєчасного повідомлення особи про час та місце розгляду справи на уповноважену посадову особу. Зміст цього обов`язку не вичерпується надсиланням тексту відповідного повідомлення, оскільки саме лише надсилання, без отримання, не свідчить про поінформованість особи про час та місце розгляду справи, а отже робить це право недієвим.

    В Україні маю діючий ФОП та карткові рахунки, і блокування їх є дуже не бажаним. Також маю виставлену на продаж квартиру у співвласності з дружиною, і її арешт, також хочеться уникнути.

    По-перше, для блокування рахунків необхідна постанова виконавця. Остання ж виноситься на підставі несплати Вами штрафу упродовж двох тижнів. Але накладання стягнення відбувається після винесення постанови керівником ТЦК про притягнення Вас до адміністративної відповідальності, а винесенню постанови попередує складання протоколу.

    По-друге, щодо нерухомого майна, то є умова: у разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати (з 01 квітня 2024 року - 160 000 грн.), звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника.

    Чому мені виписують повістку за домашньою адресою, якщо я вчасно оновив данні, та вказав адресу перебування у Польщі?

    На це питання я відповів Вам вище. Станом на зараз це доволі розповсюджена ситуація з якою зіткнулися багато чоловіків., які перебувають за кордоном.

    1. Вважаю таку повістку вручену неналежним чином.

    Саме так і є.

    2. Коли закінчується термін адмінпритягнення? Якщо з дати перебування у розшуку, або надходження повістки, то вже минуло більше трьох місяців.

    Вже закінчився, оскільки правопорушення було виявлено у березні 2025 року.

    Стаття 38 КУпАП. Строки накладення адміністративного стягнення.

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Що мені робити у даній ситуації? Платити 8500?

    Не рекомендую. Сьогодні тільки був клієнт, який сплатив штраф, а через три години з'явився новий розшук за непройдену ВЛК.

    Оплата штрафу через Резерв+ працює по різному, оскільки існує декілька проблем:

    По-перше, незважаючи на те, що визнання правопорушення та сплата штрафу означає неможливість складання протоколу, а саме із цією метою військовозобов'язаного повинні доставити в ТЦК, розшук все одно залишається.

    По-друге, у багатьох чоловіків після сплати штрафу за неявку по повістці дійсно зникає запис про порушення правил ВО, проте, майже одразу з'являється вже запис про інше правопорушення.

    По-третє, деяким просто не надходить постанова про притягнення до адміністративної відповідальності, в якій зазначені реквізити для сплати штрафу.

    В цілому, оплата штрафа без проблем та зняття з розшуку більш гарантовані для військовозобов'язаних, які, наприклад, мають оформлену відстрочку.

    Писати до ТЦК?

    Варіант перший визнати правопорушення та сплатити штраф у сумі 8,5 К - як і зазначив, не рекомендую.

    Варіант другий не передбачає сплату штрафу. Очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).

    Окрім того, Ви перебуваєте за кордоном, про що ТЦК обізний й тому просто фізично не мали змоги ані отримати повістку, ані з'явитись за останньою.

    Як також, відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Оскільки РТЦК та СП правопорушення відносно Вас було виявлено ще у березні, що підтверджується інформацією у застосунку Резер+, то згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Оскільки провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.

    Отже, необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані із Єдиного державного реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.

    Якщо ТЦК відмовить, можна звернутися до суду та оскаржити дії останнього. Щодо строків розгляду справи у суді, то це мінімум два-три місяці у суді першої інстанції, це без урахування апеляційної скарги з Вашого боку (якщо рішення не на Вашу користь) або ж боку ТЦК (якщо рішення на Вашу користь). У разі подання апеляційної скарги додавайте ще два місяці.

    Варант третій - також передбачає заяву, проте, замість суду можна спробувати звернутися до ОТЦК. В деяких випадках такий алгоритм дій працює, як і судовий. З приводу строків: 30 днів на розгляд заяви в ТЦК та 30 днів на розгляд скарги в ОТЦК.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ВАМ НЕОБХІДНО В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ ОСКАРЖУВАТИ ПРИТЯГНЕННЯ ДО АДМІНІСТРАТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ТА ОГОЛОШЕННЯ В РОЗШУК - ВСЕ ІНШЕ НЕ ДАСТЬ ЖОДНОГО ЕФЕКТУ.

    ЯКЩО ВИ СПЛАТИТЕ ШТРАФ - ВИ ВИЗНАЄТЕ ПРОВИНУ, А ВАМ Й ДАЛІ БУДУТЬ НАДСИЛАТИ ПОВІСТКИ ТА ШТРАФУВАТИ ЗА ЇХ ІГНОРУВАННЯ.

    ЯКЩО НЕ БУДЕТЕ СПЛАЧУВАТИ ШТРАФИ, ВИКОНАВЧА СЛУЖБА ВІДКРИЄ ВИКОНАВЧЕ ПРОВАДЖЕННЯ ТА АРЕШТУЄ ВАШІ РАХУНКИ.

    В більшості випадків Державна виконавча служба з метою стягнення розміру грошового штрафу здійснює арешт банківських рахунків та коштів. У разі наявності коштів на таких рахунках може здійснюватись примусове стягнення. У разі відсутності у боржника коштів арешт рахунків та провадження будуть зберігатись.

    Виконавче провадження можливо закінчити шляхом погашення боргу або оскарженням постанови від районного ТЦК про накладений штраф. У разі відсутності підстав для оскарження постанови, буде кращим варіантом сплатити борг. Проте за наявності підстав вважати, що штраф від ТЦК є незаконним, краще звернутись до суду та скасувати його. Після набрання рішенням суду законної сили, на цій підставі можна буде закінчити виконавче провадження.

    Підставами для скасування штрафу є відсутність складу адміністративного правопорушення (тобто військовозобовʼязаний не винен у вчиненні правопорушення) або порушення районним ТЦК процедури накладення штрафу. У багатьох випадках ТЦК значним чином порушують процедуру розгляду адміністративних справ, що є підставою для скасування штрафу.

    Виконавче провадження за штраф від ТЦК закінчується у разі погашення боргу або успішного оскарження постанови про штраф через суд. У разі закінчення провадження знімається арешт банківських рахунків.

    Відповідно до ст. 308 Кодексу про адміністративні правопорушення (далі – КУпАП) у разі несплати правопорушником штрафу у строк, установлений ч. 1 статті 307 цього Кодексу, постанова про накладення штрафу надсилається для примусового виконання до органу державної виконавчої служби (ДВС) за місцем проживання порушника, роботи або за місцезнаходженням його майна в порядку, встановленому законом.

    Нагадаємо, що відповідно до КУпАП штраф має бути сплачено не пізніш як через 15 днів з дня вручення постанови про накладення штрафу, а в разі оскарження такої постанови – не пізніш як через 15 днів з дня повідомлення про залишення скарги без задоволення.

    Виконання постанов ТЦК про накладення адміністративних стягнень, зокрема за порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, здійснюється у порядку, визначеному Законом України від 02.06.2016 №1404-VIII «Про виконавче провадження» (далі – Закон №1404).

    У разі несплати боржником штрафу державним виконавцем вживаються заходи примусового виконання рішень шляхом звернення стягнення на кошти та майно боржника.

    Абзацом 1 ч. 1 статті 48 Закону №1404 визначено, що звернення стягнення на майно боржника полягає в його арешті, вилученні (списанні коштів з рахунків) та примусовій реалізації (пред’явленні електронних грошей до погашення в обмін на кошти, що перераховуються на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби).

    При цьому, згідно з ч. 2 статті 56 Закону №1404, арешт на майно (кошти) боржника накладається виконавцем шляхом винесення постанови про арешт майна (коштів) боржника або про опис та арешт майна (коштів) боржника.

    Статтею 48 Закону №1404 передбачено, що стягнення за виконавчими документами звертається в першу чергу на кошти боржника у національній та іноземній валютах, інші цінності, у тому числі на кошти на рахунках боржника у банках та інших фінансових установах.

    У разі відсутності у боржника коштів та інших цінностей, достатніх для задоволення вимог стягувача, стягнення невідкладно звертається також на належне боржнику інше майно, крім майна, на яке згідно із законом не може бути накладено стягнення.

    Стягнення на майно боржника звертається в розмірі та обсязі, необхідних для виконання за виконавчим документом, з урахуванням стягнення виконавчого збору, витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених на боржника під час виконавчого провадження, основної винагороди приватного виконавця. У разі якщо боржник володіє майном разом з іншими особами, стягнення звертається на його частку, що визначається судом за поданням виконавця.

    Також слід зазначити, що у разі якщо сума, що підлягає стягненню за виконавчим провадженням, не перевищує 20 розмірів мінімальної заробітної плати, звернення стягнення на єдине житло боржника та земельну ділянку, на якій розташоване таке житло, не здійснюється. У такому разі виконавець зобов’язаний вжити заходів для виконання рішення за рахунок іншого майна боржника (ч. 7 ст. 48 Закону №1404)

    Згідно п. 7 ч. 3 ст. 18 Закону №1404 виконавець під час здійснення виконавчого провадження має право накладати арешт на кошти та інші цінності боржника, зокрема на кошти, які перебувають у касах, на рахунках у банках, інших фінансових установах та органах, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (крім коштів на єдиному рахунку, відкритому у порядку, визначеному ст. 35–1 Податкового кодексу України, коштів на рахунках платників податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, коштів на електронних рахунках платників акцизного податку, коштів на рахунках із спеціальним режимом використання, спеціальних та інших рахунках, звернення стягнення на які заборонено законом), на рахунки в цінних паперах, а також опечатувати каси, приміщення і місця зберігання грошей.

    Турчин Ярослав Олексійович

    ДОБРОГО ДНЯ, РОМАНЕ! Малоймовірно, що далі шахрайського та фактично злочинного запису в Резерв+ щось піде. ТЦК не має права Вас притягнути до відповідальності без належної процедури. А у разі Вашого перебування за кордоном та неможливості належного оповіщення про факт розгляду справи та без забезпечення Вашого права на захист - дотриматися процедури неможливо.

    Частиною 7 статті 38 КУпАП, адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.

    Відповідно до пункту 7 статті 247 КУпАП, провадження у справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у разі закінчення на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.

    Як правило після такої плашки інформацію передають до напівлегальної бази поліції «АРМОР» на так званий «розшук ТЦК». Насправді це лише звернення ТЦК щодо необхідності доставки громадянина для оформлення матеріалів справи про адміністративне правопорушення.

    Іноді по цим заявкам поліція відпрацьовує шляхом виходу на адресу, іноді – ні. Як Вам пощастить не знаю. Передбачаю, що внаслідок масовості розсилок і невиконання вимог людьми – у поліції не буде часу відпрацьовувати всіх. Наразі з такими розшуками ходе кілька мільйонів громадян України.

    В нормальні часи (передбачаю, що до кінця року), коли ліквідують ТЦК або скасують воєнний стан – цей умовний розшук можна буде в поліції зняти як незаконний, адже немає ніякої адміністративної справи, яка може оформлюватися рік.

    Формально справа має бути розглянута протягом 3-х місяців з моменту виявлення неявки по повістці.

    Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. (ч. 7 ст. 38 Кодексу України про адміністративні правопорушення).

    Підхід у кожного РТЦК свій. Окремі столичні ТЦК увімкнули конвеєр і клепають безпідставні «заочні» штрафи із розрахунку на їх неоскарження. А ті, що оскаржують, майже 100 % скасування судом.

    Інші ж ТЦК чекають прибуття військовозобов’язаного до них, розраховують на результати розшуку, а тому заочні постанови не виносять. Припускаю, що в одних ТЦК працюють грамотні більш-менш юристи, які розуміють, що заочні штрафи без дотримання процедури – майже гарантовано будуть скасовані і це пуста робота, а інші це не розуміють чи діють не порядно.

    • В 90 % випадків ТЦК обмежиться лише плашкою та розшуком. Штраф буде можливо десь числитись по внутрішнім облікам ТЦК, але якщо людина не біжить до них то, штраф через виконавчу майже ніколи ніхто не реалізує.
    • По закону (ч. 6 ст. 258 КУпАП ), для складення протоколу має бути виклик від ТЦК, який має бути вручений, а не направлений. При цьому правила постанови КМУ № 560 від 16.05.2024 р. в чинній редакції щодо вручення повісток по пошті, навіть якщо її не отримано на пошті – не працює тут.
    • Згідно з ч. 6 ст. 258 КУпАП, протокол не складається у разі вчинення в особливий період адміністративних правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, розгляд яких віднесено до компетенції територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, … якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик територіального центру комплектування та соціальної підтримки, … , будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у територіального центру комплектування та соціальної підтримки, підтвердних документів про отримання особою виклику.
    • Протокол та постанова складаються (мають складатися) в ТЦК у відповдіності до вимог Кодексу (КУпАП) та Інструкції зі складення ТЦК та СП протоколів та оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення, затвердженої наказом Міністерства оборони України від 01.01.2024 р. № 3.
    • Саме тому, що без отриманого виклику на складення протоколу штраф ЗАОЧНО накласти не можна по закону, зараз активно працює найпопулярніше в Україні в 2024 році (за опинуваннями) слово «бусифікація».
    • Якщо прийде постанова про штраф поштою, то протягом 10 днів з моменту отримання – її можна оскаржити. Копію такої постанови на пошті за Вашою довіреністю (можна не нотаріальною, зокрема довіреності на отримання поштових відправлень я роблю своїм клієнтам за потреби через знайомих – лише для Укрпошти) може отримати хтось з Ваших батьків. Хоча скоріш за все ніхто нічого висилати не буде.
    • Тоді Ви можете дізнатися про штраф з виконавчої служби. Або виконавча пришле постанову про відкриття виконавчого провадження (у них теж завал і вони ніколи нічого не шлють), або що скоріше – банк повідомить про блокування виконавчою рахунків фізичної особи (не ФОПа).
    • Копія постанови державного виконавця з ідентифікатором АСВП (Автоматизованої системи виконавчого провадження) надходить у застосунок «ДІЯ» на телефоні. Маючи доступ до АСВП можна вичіпити постанову ТЦК, яку направлено у виконавчу.
    • Не слід розслаблятися. У клієнта повістка була на 20.10.2024 р. Постанову було складено 20.01.2025 р. А у виконавчу службу постанова була ТЦК відправлена аж 26.04.2025 р. Виконавче провадження відкрито лише 09.05.2025 р. Тобто як бачите – через майже 7 місяців після надсилання повістки поштою, було заблоковано рахунки фізичної особи. При цьому рахунок ФОП заблокований не був.

    ОТЖЕ, по закону якщо Вам не вручать виклик, а Вам його не вручать – то у спрощеному порядку справа без складення протоколу (а одразу винесенням постанови) – не розглядається. ТЦК не має професійного потенціалу для належного оформлення усіх документів і навіть у більшості випадків (якщо Ви не син Порошенко) навіть і не напрягається це робити. Чекають л%хів, які самі прийдуть в ТЦК, бо держава створює для працюючих, осіб, що мають відстрочки, навчаються, заброньовані тощо – вимоги та перешкоди, які вони не можуть виконати без візиту в ТЦК. З цією метою пресують як по лінії навчання, роботи, так і іншим шляхом.

    https://www.mil.gov.ua/content/mou_orders/mou_2024/3_nm_2024.PDF

    Тобто штраф Вам можуть накласти лише з порушенням закону. І тоді є можливість його оскаржити в судовому порядку (дистанційно) через систему «Електронний суд».

    Тож як бачимо – людина може не з’явитися за повісткою 20 жовтня 2024 року, отримати в останній день 3-місячного строку штраф від ТЦК, а у виконавчу постанова буде надіслана лише наприкінці квітня (ще через 3 місяці).

    При цьому дізнатися про наявність штрафу на 7-й місяць від дати надсилання повістки поштою.

    Дуже часто ТЦК фальсифікують строки та пишуть постанови заднім числом.

    Але на цьому їх можна ловити та обґрунтовувати суду, що без доказів направлення копії постанови та виклику на розгляд справи достовірно неможливо пересвідчитись у даті винесення постанови, тобто дата на ній завідомо сфальсифікована. Цим в усі часи також грішила і патрульна поліція, виписуючи людям сфальсифіковані документи. Саме тому їм і боді-камери видали, бо часто були або підставні свідки, або вказували свідками людей, яких не існує в природі на цьому світі, тобто вигадані персональні дані.

    Нормальні судді такі постанови скасовують пачками.

    Якщо знати територію (назву) Вашого ТЦК, то можна проаналізувати судову практику по конкретному суду, який потенційно розглядатиме справу.

    Тобто якщо не будуть мухлювати зі строками, то справу можна закривати по закінченню строку притягнення до відповідальності (ст. 38 КУпАП).

    Звісно постанову можуть скласти заднім числом, але буде питання щодо Вашого оповіщення про дату, час та місце розгляду справи.

    Тобто постанова в будь-якому випадку буде незаконною.

    ЩОБ УБЕЗПЕЧИТИ СЕБЕ, РЕКОМЕНДУЮ ПОДАТИ ДО ТЦК електронною поштою з цифровим підписом на їх офіційну електронну поштову адресу - ЗАЯВУ про перебування за кордоном та неможливість отримувати повістки і що Ви належним чином про це повідомили ТЦК, чим зняли з себе відповідальність.

    Перелік адрес ТЦК можна знайти у Довіднику Міністерства оборони України. https://mod.gov.ua/diyalnist/normativno-pravova-ba...

    В будь-якому разі не переживайте. Автоматично ніхто з Вас стягувати гроші не буде.

    В нормальних банках крім того система побудована так, що рахунок ФОП прирівняний до рахунку юридичної особи (фірми) і не підлягає автоматичному блокуванню, бо це не рахунок фіз.особи у чистому вигляді.

    Незаконну постанову ТЦК можна оскаржити дистанційно через систему "Електронний суд"

    https://cabinet.court.gov.ua/

    Щасти Вам у захисті своїх прав!

    З повагою та розумінням, Я.О. Турчин (м. Гамбург, Німеччина)

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Романе!

    Перебуваю за кордоном з 09.06.2022. Виїхав завдяки тому, що маю трьох дітей, одна дитина у першому шлюбі, та двоє у другому. На тей момент, у моїй ситуації, можна було виїжджати просто надавши свідоцтва про народження дітей. Данні було оновлено вчасно: 16.07.2024, з вказанням адреси проживання у Польщі. У розшуку не перебував. Приходила повістка на пошту, за місцем прописки в Україні, що 08.04.2025 я мав з’явитись до ТЦК. Зараз у Резерв пишеться, що я у розшуку з 17.03.2025 Причина розшуку: Не прибув за повісткою до ТЦК та СП.

    17.08.2025 отримав повідомлення у Резерв+: «В реєстрі Оберіг зафіксовано порушення військового обліку або законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.» з пропозицією подати заяву з визнанням порушення, та можливістю сплатити штраф «зі знижкою» у розмірі 8500 грн.

    Для повного розуміння Вашої ситуації треба мати на увазі такі моменти:

    1. Незаконність повістки, надісланої Вам.

    На жаль, але такі ситуації чітко законодавством не врегульовані, а тому на практиці зустрічаю сотні подібних випадків. Дана повістка відповідно до чинного законодавства вважається цілком врученою, але вона не могла бути Вам надіслана.

    КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ ПОСТАНОВА

    від 16 травня 2024 р. № 560 Київ

    Про затвердження Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період

    41. Належним підтвердженням оповіщення резервіста або військовозобов’язаного про виклик до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу чи відповідного підрозділу розвідувальних органів, Центрального управління або регіональних органів СБУ є:

    1) у разі вручення повістки - особистий підпис про отримання повістки, відеозапис вручення повістки або ознайомлення з її змістом, у тому числі відеозапис доведення акта відмови від отримання повістки (додаток 2), а також відеозапис відмови резервіста або військовозобов’язаного у спілкуванні з особою, уповноваженою вручати повістки;

    2) у разі надсилання повістки засобами поштового зв’язку:

    день отримання такого поштового відправлення особою, що підтверджується інформацією та/або документами від поштового оператора;

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи, повідомленою цією особою територіальному центру комплектування та соціальної підтримки під час уточнення своїх облікових даних.

    день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову отримати поштове відправлення чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою задекларованого/зареєстрованого місця проживання в установленому законом порядку, якщо ця особа не повідомила територіальному центру комплектування та соціальної підтримки іншої адреси місця проживання.

    Крім того, заслуговують на увагу норми пункту 34 Порядку проведення призову, відповідно до яких повістка про виклик резервіста або військовозобов’язаного до районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу може бути надіслана зазначеними органами військового управління (органами) засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення з повідомленням про вручення на адресу його місця проживання після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, у тому числі адреси місця проживання.

    У разі коли резервіст або військовозобов’язаний уточнив свої облікові дані після завершення 60 днів, відведених законодавством на уточнення своїх облікових даних, повістка може надсилатися на адресу місця проживання, зазначену резервістом або військовозобов’язаним під час уточнення облікових даних. У разі неуточнення протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним своєї адреси місця проживання повістка може надсилатися на його адресу зареєстрованого/задекларованого місця проживання.

    З огляду на зазначене слідує, що відповідно до чинного законодавства, належним підтвердженням факту оповіщення військовозобов’язаного чи резервіста про виклик до ТЦК та СП є фіксація поштового повідомлення про відмову в отриманні повістки або відмітка про відсутність особи за тією адресою місця проживання, яку сама особа подала до ТЦК під час уточнення своїх облікових даних.

    У контексті системного та телеологічного тлумачення, ця норма закріплює принцип персональної відповідальності військовозобов’язаного за актуальність наданої контактної інформації, зокрема адреси фактичного проживання. Якщо така особа в установленому порядку повідомила ТЦК про зміну місця проживання за кордон, то саме іноземна адреса стає юридично релевантною для цілей вручення повістки. Відтак направлення повістки на стару адресу в Україні не може вважатися належним оповіщенням, а її невручення – доказом ухилення.

    Ба більше, вручення повістки (як процесуальна дія) вимагає дотримання принципу фактичної доступності адресата, що є фундаментальним у правозастосуванні. Відповідно, будь-яка спроба ігнорувати оновлену адресу проживання, офіційно подану до ТЦК, суперечить як букві, так і духу закону, та потенційно порушує право особи на справедливу процедуру.

    Тому вони не могли Вам направити повістку по місці реєстрації в Україні, але зробили це, що не відповідає чинному законодавству.

    2. Відсутність штрафу.

    Одразу хотів би зазначити, що не лякайтеся з приводу штрафу, який надійшов у Резерв+. Це не штраф, а пропозиція його ініціювати. Те, що ви бачите в застосунку, - це лише можливість подати заяву про визнання правопорушення, щоб ТЦК виніс постанову. Поки постанови немає - жодного офіційного штрафу вам не нараховано.

    Але відповідно до ст. 38 КУпАП, адміністративне стягнення може бути накладене не пізніше ніж через 3 місяці з дня виявлення правопорушення. У багатьох випадках цей строк уже сплив, і ТЦК не має законних підстав накладати штраф. Сервіс у «Резерв+» фактично запускає процедуру штрафу з Вашої власної ініціативи. Наразі не бачу сенсу подавати ніякої заяви про штраф, адже юридично терміни притягнення Вас до відповідальності вже сплили.

    Що робити все таки у разі винесення постанови або оголошення в розшук? Які варіанти я можу запропонувати.

    1. Оскаржити постанову – якщо винесено штраф чи інше рішення, варто подати скаргу до суду, посилаючись на неналежне повідомлення та порушення процедури.

    2. Зберігати докази – якщо ви оновили дані у ТЦК та повідомили про перебування за кордоном, варто мати підтвердження.

    ВИСНОВОК: На мій погляд, наразі краще залишити все, як є. Малоймовірно, що може бути щось більше.

    З повагою! Щасти Вам!

    Середницький Євгеній Вікторович

    Добрий день, по-перше, сам факт отримання повідомлення у Резерв+ ще не означає, що Ви вже притягнуті до адміністративної відповідальності або що існує реальний штраф. Це лише пропозиція від Міністерства оборони добровільно визнати порушення та погодитися на накладення штрафу без розгляду справи. Але за законом такий підхід не є обов’язковим і ви маєте право відмовитися від цього. Важливо розуміти, що поки не складено протокол про адміністративне правопорушення та не винесено постанову керівником ТЦК, жодного обов’язку сплачувати штраф у вас немає.

    По-друге, відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за правопорушення, передбачені статтями 210 та 210-1 цього Кодексу під час особливого періоду може бути накладено лише протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. Якщо у Вашому випадку правопорушення виявлено ще у березні 2025 року, як це зазначено у Резерв+, то строк притягнення до адміністративної відповідальності вже сплив. А це означає, що навіть якщо ТЦК зараз спробує скласти протокол чи винести постанову, такі дії будуть незаконними, а справу доведеться закрити на підставі пункту 7 статті 247 КУпАП. По-третє хочу зазначити, що навіть якщо Ви перебуваєте за кордоном і вчасно оновили свої дані в Резерв+ із зазначенням фактичної адреси проживання ТЦК продовжує направляти повістки на адресу реєстрації в Україні. Це неправомірно. Постанова Кабміну №560визначає, що після оновлення даних повістки повинні надсилатися на фактичну адресу проживання, в тому числі за кордоном, якщо така інформація була подана. Тобто вручення повістки на українську адресу вважається неналежним і відсутність Вашої явки через перебування за кордоном не може вважатися умисним ухиленням від виконання обов’язків.

    По-четверте, я не рекомендую поспішати з оплатою штрафу через Резерв+. Зараз факт «порушення», щоб мати підтвердження спливу строків притягнення до відповідальності. Це можна зробити через адвокатський запит або звернення до ТЦК чи поліції. Далі Вам варто подати заяву до ТЦК з вимогою виключити дані про порушення з Єдиного державного реєстру призовників та відкликати звернення щодо розшуку. Якщо ТЦК відмовить або проігнорує заяву, тоді правильним кроком буде звернення до суду із позовом про визнання дій ТЦК протиправними та зобов’язання виключити ці дані.Хочу окремо наголосити, що кримінальної відповідальності у Вашому випадку немає, адже відсутня умисна неявка після вручення належним чином оформленої повістки. Відповідальність за ухилення могла б наставати лише тоді, коли Ви особисто отримали бойову повістку після проходження ВЛК і без поважних причин не з’явилися.Накладеня арешту можливе лише після того, як є постанова про накладення штрафу ця постанова набрала законної сили ви її не оскаржили та не сплатили штраф і тоді справа передається до виконавчої служби. У Вашому випадку жодної постанови немає, тож підстав для примусового стягнення також немає.

    З Повагою, адвокат Середницький Є.В.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 26 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 24 0 10 серп. 2025
Поради юристів 30 0 10 серп. 2025
Поради юристів 21 0 10 серп. 2025