Задайте питання юристу

952 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Господарське право, 07 вересня 2025, питання №141745 1400₴

Необходимо ли сделать приватизацию для частного дома и квартиры?

Здравствуйте.

Недавно увидел новость, что готовятся принимать закон 12377, который относится к приватизаци.

Нужно ли мне сейчас приватизировать частный дом и квартиру? Обе построены за собственные деньги.

Відповіді юристів (9)

    Корнійчук Євген

    Доброго дня, Законопроєкт №12377 планує скасувати безкоштовну приватизацію житла, тому варто поспішати з приватизацією, якщо ви маєте на неї право, адже вона стане неможливою після набрання чинності новим Законом "Про основні засади житлової політики". Цей закон передбачає припинення дії чинного Закону "Про приватизацію державного житлового фонду", що означає припинення можливості безкоштовної приватизації навіть житла, отриманого до проголошення незалежності України

    законопроєкт № 12377 "Про основні засади житлової політики" не набрав чинності, оскільки він був прийнятий лише за основу Верховною Радою України у першому читанні

    Тому у вас ще є час.

    Корнійчук Євген

    Алгоритм приватизації земельної ділянки під житловим будинкомКРОК 1: Розробка документації із землеустрою

    У першу чергу необхідно звернутися до землевпорядної організації для розробки документації із землеустрою щодо встановлення/відновлення меж земельної ділянки в натурі, тобто на місцевості, на земельну ділянку з цільовим призначенням для будівництва та обслуговування житлового будинку господарських будівель і споруд.

    Варто зауважити, що для замовлення та розроблення такої документації не потрібно будь-яких додаткових дозволів.

    Відповідно до ст. 26 Закону України «Про землеустрій», розробниками документації із землеустрою можуть бути:

    • юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який є відповідальним за якість робіт із землеустрою;
    • фізичні особи – підприємці, які володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та є сертифікованими інженерами-землевпорядниками, відповідальними за якість робіт із землеустрою.

    Важлива умова – виконавцем робіт може бути лише особа, яка має сертифікат інженера-землевпорядника. Тому, перед укладанням договору, поцікавтеся у майбутнього виконавця робіт про його наявність. Якщо ж у нього такого документа немає – проект землеустрою буде вважатися недійсним і здійснити державну реєстрацію земельної ділянки ви не зможете.!

    Технічна документація виготовляється у паперовій формі та на електронних носіях. Умови та порядок виготовлення технічної документації на земельну ділянку регулюються договором, який укладається між сторонами, проте максимальний строк складання документації із землеустрою, крім документації із землеустрою, яка одночасно є містобудівною документацією, не повинен перевищувати 6 місяців з моменту укладення договору.

    КРОК 2: Внесення відомостей до державного земельного кадастру

    Після складання технічної документації із землеустрою відомості вносяться до Державного земельного кадастру. Для цього вам необхідно звернутися до державного кадастрового реєстратора з такими документами:

    • заявою про внесення відомостей до Державного земельного кадастру;
    • технічною документацією у паперовому та електронному форматі;
    • електронним документом, що містить відомості про результати робіт із землеустрою, які підлягають внесенню до Державного земельного кадастру відповідно до вимог Закону України «Про Державний земельний кадастр».

    ВАЖЛИВО! Процес державної реєстрації земельної ділянки у Державному земельному кадастрі не може перевищувати 14 днів з моменту подачі документів та є БЕЗОПЛАТНОЮ послугою. Після реєстрації замовник отримує витяг з Державного земельного кадастру, якій містить, зокрема, кадастровий номер земельної ділянки.

    КРОК 3: Розгляд клопотання органом місцевого самоврядування

    Після отримання витягу з Державного земельного кадастру документи можна подавати до органу місцевого самоврядування для прийняття рішення сесії про передачу у власність земельної ділянки.

    У заяві необхідно зазначити:

    • прізвище, ім’я та по батькові заявника, його місце проживання;
    • розташування земельної ділянки, її розміри;
    • підстави перебування земельної ділянки у користуванні заявника.

    До заяви потрібно додати:

    1. копію паспорта заявника та довідку про присвоєння ідентифікаційного коду;
    2. технічну документацію із землеустрою щодо встановлення/відновлення меж земельної ділянки;
    3. витяг з Державного земельного кадастру;
    4. електронний файл формату in4 і файл XML (обмінний файл створюється сертифікованим інженером-землевпорядником).

    ВАЖЛИВО! Відповідно до Земельного кодексу України ч. 2 ст. 118 за результатом розгляду поданого клопотання відповідний орган у місячний строк з дня отримання технічної документації із землеустрою щодо встановлення/відновлення меж земельної ділянки в натурі приймає рішення про її затвердження та передачу земельної ділянки у власність або вмотивоване рішення про відмову.

    КРОК 4: Реєстрація права власності на земельну ділянку

    Після надання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування дозволу з приводу передачі земельної ділянки у приватну власність, громадянину необхідно зареєструвати право власності на земельну ділянку. Реєстрацію можна зробити через місцевий центр надання адміністративних послуг (ЦНАП), або у нотаріуса.

    Для реєстрації права власності на земельну ділянку особі необхідно звернутися з такими документами:

    • заява встановленої форми;
    • копія документу, що посвідчує особу та реєстраційного номера облікової картки платника податків;
    • засвідчену копію рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки у власність;
    • витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку;
    • документ, що підтверджує внесення плати за державну реєстрацію права власності на нерухоме майно.

    ВАЖЛИВО! Послуга з реєстрації права власності на земельну ділянку надається протягом 5 робочих днів та НЕ Є БЕЗКОШТОВНОЮ. Закон України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» передбачає, що за надану послугу стягується плата у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб та становить у 2024 році – 300,00 грн. . Якщо проводити реєстрацію у нотаріуса, окрім послуги реєстрації необхідно буде сплатити послуги нотаріуса.

    Після внесення відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державний реєстратор видає заявнику витяг про проведену державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, на якій розташований приватний житловий будинок.

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Дмитро!

    Термін «приватизація житла» стосується лише державного та комунального житлового фонду. Тож, вточніть будь ласка, що саме Ви маєте на увазі, якщо будинок та квартира побудовані за Ваші власні кошти? Ви не оформили право власності на нерухомість? Тобто, майно не введене в експлуатацію і не зареєстроване у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно?

    Проєкт Закону України «Про основні засади житлової політики» № 12377 підтримала в першому читанні 16 липня 2025 року Верховна Рада України.

    Дотепер основним нормативним актом в житловій сфері є Житловий кодекс, створений ще у 80-роках минулого століття, який з очевидних причин не працює. Метою законопроєкту є визначення нових напрямів житлової політики, що сприятимуть створенню умов для забезпечення громадян житлом – як у власність, так і в оренду, з урахуванням стандартів та норм Європейського Союзу.

    Проєктом закону пропонують:

    • встановити принципи житлової політики, зокрема доступності, безбар’єрності, непорушності права на житло, прозорості, свободи вибору, рівного доступу, стратегічного планування та соціальної інтеграції;
    • визначити механізми стратегічного планування у сфері житлової політики;
    • забезпечити розвиток державно-приватного партнерства для залучення інвестицій у житловий сектор;
    • врегулювати склад житлового фонду, який включатиме приватний, державний та житловий фонд територіальних громад, з чітким поділом державного та комунального житла на соціальне та службове, яке не підлягає відчуженню;
    • запровадити механізм оренди соціального та службового житла, де орендна плата залежатиме від рівня доходу громадянина та регулюватиметься механізмами субсидіювання;
    • створити житлові і житлово-будівельні кооперативи;
    • встановити мінімальні вимоги до якості житла;
    • впровадити фінансово-кредитні механізми для набуття житла у власність із запобіжниками проти спекуляцій;
    • стимулювати приватний сектор до участі в житловій політиці;
    • створити інституції для будівництва та управління доступним житлом;
    • передбачити гарантії захисту права на житло;
    • сформувати Єдину інформаційно-аналітичну житлову систему — електронного реєстру даних про житловий фонд і громадян, які можуть отримати державну підтримку;
    • скасувати чинний Житловий кодекс та Закон “Про приватизацію державного житлового фонду”.

    Отже, після того, як цей законопроєкт буде остаточно прийнятий і на його основі скасують закон про приватизацію житла, а сам закон набуде чинності після завершення воєнного стану, то всі, хто не встигне приватизувати своє житло до цього часу, можуть залишитися без нього.

    Ухвалення законопроекту створює нові реалії. Якщо квартира неприватизована, вона фактично залишається у власності держави. Це означає, що в майбутньому:

    • її можуть передати у фонд соціального житла;
    • мешканці залишаться лише орендарями;
    • будь-які угоди щодо продажу чи спадкування будуть неможливими.

    Якщо цей законопроєкт ухвалять, існує велика ймовірність, що дуже багато мешканців гуртожитків, наприклад, які колись належали підприємствам та організаціям, буквально опиняться на вулиці.

    Поки цей законопроєкт не прийнято остаточно, у громадян ще є час на приватизацію. Тож, поки не пізно, краще не зволікати з цим процесом, радять юристи.

    У тому, що його ухвалять, сумнівів майже немає. Як зазначила його авторка, нардепка Олена Шуляк, законопроєкт № 12377 — лише перший крок до житлової реформи й «маяк» для траншу у 300 млн євро від ЄС. Своєчасне ухвалення і набуття чинності Законом «Про основні засади житлової політики» — до кінця грудня — дасть Україні можливість отримати понад 300 млн євро в межах програми Ukraine Facility. Цей закон є одним з індикаторів для виплати чергового траншу ЄС.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Дерій Владислав Олегович

    Вітаю Вас, Дмитре!

    Ви плануєте узаконити самобуд? Чи Ви проживаєте у державній квартирі та хочете її приватизувати?

    Якщо мова йде про самобуд, то законопроєкт 12377 не передбачає, що у Вас відберуть житло, навпаки дозволяється самостійно будувати нерухомість, але щоб не мати проблем в майбутньому Вам краще узаконити його зараз, адже після прийняття законопроєкту це може бути ускладнено. Якщо ж Ви маєте на увазі приватизацію, то після набрання чинності законопроєкту відбудуться зміни і приватизація буде відмінена, але не відразу.

    В Україні досі діє Житловий кодекс СРСР 1983 року, а законопроєкт 12377 в осному передбачає наступне:

    1. Скасування Житлового кодексу та Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду". Це відбудеться не відразу, а через рік після прийняття законопроєкту
    2. Цифрова черга на житло. Черга не скасовується, а переходить у цифровий формат. Подати заявку, дізнатися статус, обрати програму можна буде онлайн – через Єдину інформаційно-аналітичну житлову систему. Ця система стане єдиним джерелом прозорої та достовірної інформації для громадян.
    3. Уніфікація застарілих реєстрів. Десятки розрізнених паперових обліків, які зараз між собою неузгоджені, також перейдуть в Єдину інформаційно-аналітичну житлову систему.
    4. Соціальне житло для окремих груп населення. Внутрішньо-переміщені особи, люди з інвалідністю та інші визначені категорії осіб зможуть отримати житло в оренду за пільговими умовами. Держава компенсуватиме вартість оренди через субсидії.
    5. Доступне житло для економічно активних громадян. Іпотека та лізинг із державною участю дозволять більшій кількості людей купити власне житло.
    6. Службове житло. Для працівників бюджетної сфери, які під час роботи потребують проживання поблизу робочого місця, на умовах пільгової оренди.
    7. Житловий фонд України складатиметься з трьох фондів, це приватний житловий фонд, (може надаватися за рішенням власника, як соціальне житло в оренду); житловий фонд територіальних громад (житло надають на умовах оренди, як соціальне чи службове); державний житловий фонд (житло надають на умовах оренди, як соціальне чи службове).
    Стаття 14 законопроєкту передбачає

    1. Власники житла мають право володіти, користуватися розпоряджатися житлом відповідно до закону.

    2. Розпорядження житловим фондом здійснюється власником або уповноваженим ним суб'єктом у межах, визначених законодавством України, шляхом надання житла особам у користування, зокрема безоплатно чи за доступну для них плату, виключення житла з житлового фонду, переведення житлових приміщень в нежитлові, прийняття інших рішень, пов'язаних з набуттям, зміною або припиненням речових прав на житло.

    3. Розпорядження державним житловим фондом здійснюють органи державної влади, інші суб'єкти управління об'єктами державної власності, визначені законом, самостійно або через уповноважених ними суб'єктів.

    4. Розпорядження житловим фондом територіальних громад здійснюють органи місцевого самоврядування самостійно або через уповноважених ними суб'єктів.

    5. Виключення житла з житлового фонду, переведення житлових приміщень в нежитлові може здійснюватися в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, за рішеннями органів державної влади чи органів місцевого самоврядування у разі визнання житла непридатним для проживання або таким, що підлягає знесенню, та в інших випадках визначених законом. Виключення житла з житлового фонду не є підставою для припинення права власності на таке майно.

    6. Дачні і садові будинки, що відповідають державним будівельним нормам, можуть бути переведені у житлові будинки в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, на підставі рішення органу місцевого самоврядування у разі дотримання правил співвідношення між видом цільового призначення земельної ділянки та видом функціонального призначення території, визначеним відповідною містобудівною документацією.

    7. Власники житлового фонду забезпечують управління житловим фондом шляхом здійснення заходів з його утримання, експлуатації, ремонту, обслуговування та збереження. Відносини, пов'язані з управлінням житловим фондом, у тому числі з його утриманням, експлуатацією, ремонтом, обслуговуванням та збереженням, регулюються законом.

    Стаття 21 законопроєкту передбачає

    1. Особи можуть самостійно побудувати житло або придбати його у власність.

    2. Будівництво житла здійснюється відповідно до містобудівного законодавства, будівельних норм і правил, на підставі затвердженої проектної документації або будівельного паспорта забудови земельної ділянки.

    3. Особливості залучення коштів осіб для будівництва житла в об'єктах незавершеного будівництва та механізми захисту прав таких осіб визначаються Законом України "Про гарантування речових прав на об'єкти нерухомого майна, які будуть споруджені в майбутньому".

    ОТЖЕ, у Вас ніхто не відбере власне побудоване житло, але узаконити його може бути складніше.

    На даний час законодавство прирівнює неоформлені офіційно будинки до будівельних матеріалів. Легалізація самобуду проводиться двома основними способами.

    1. Узаконення самобуду через офіційні органи державної влади

    До недавнього часу легалізація самобуду в Україні була доступна у формі амністії. Сподіватися на неї в майбутньому не варто. Узаконити самовільне будівництво можна звернувшись до відповідних органів місцевої влади. В рамках децентралізації влади відбувається поділ повноважень органів архбудконтролю. В даний час на практиці можна зіткнутися з тим, що узаконення самовільного будівництва в різних регіонах країни може відрізнятися.

    У будь-якому випадку для того, щоб узаконити самовільне будівництво доведеться подавати заяву до відповідних органів місцевої влади. Разом з ним надається пакет документів, до якого входять такі документи, як:

    • копія технічного паспорту на самостійно зведену нерухомість;
    • документи, що підтверджують готовність об’єкту до експлуатації;
    • акт технічної експертизи об’єкту.

    Самий логічний і простий спосіб узаконити самобуд - звернутися в організацію, що спеціалізується на цьому виді діяльності.

    2. Судове рішення

    Узаконити самобуд можна через суд. Позовна заява подається щодо місцевих адміністрацій. Підстави для прийняття судом рішення на користь позивача дають статті 376 і 351 ЦК України. Розглядаються судом справи тільки щодо завершених об’єктів будівництва. На підставі прийнятого рішення проводиться державна реєстрація права власності, внаслідок якого відбувається легалізація самобуду.

    Не вийде через суд узаконити самобуд, якщо він не буде відповідати діючим технічним і будівельним нормам або зведений на земельній ділянці, що не належить забудовнику. Проводити узаконення самовільної забудови необхідно разом з оформленням права власності на земельний наділ, на якому вона розташована.

    У вирішенні проблеми з легалізацією об’єкта величезну роль відіграє технічна експертиза. Проходить вона в два етапи. Спочатку проводиться попередній візуальний огляд, фотографування об’єкта і здійснюються його обміри. На другому етапі обстеження визначаються матеріали, використані для зведення конструкції. На основі проведеної експертизи ставиться відповідна відмітка на технічному паспорті об’єкту. Якщо не узаконити самобуд, то він може бути знесений.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Турчин Ярослав Олексійович

    ЗДРАВСТВУЙТЕ, ДМИТРИЙ! НЕТ, ПРИНЯТИЕ ЗАКОНОПРОЕКТА №12377 от 06.01.2025 г. не влияет на право собственности или приватизацию. В сети интернет есть куча сплетен и неправды, что все должны внести своё имущество в Реестры, иначе потеряют право собственности - это не так и такие слухи похожи на легенду об одном постановлении Кабмина по поводу оценки жилья, фейки о котором уже лет 12 пару раз в год пугают людей, оформляющих наследство.

    Кроме того не совсем понятно, как Вы хотите приватизировать дом? Если он построен на Вашей земле - то он и так является Вашей собственностью и его не надо приватизировать. Нужно узаконить строительство и ввести дом в эксплуатацию, если это не сделано.

    Квартира - приватизации подлежат квартиры, которые выдали по ОРДЕРУ во времена УССР. Если это кооперативная квартира которую Вы сами строили или строили Ваши родители - она тоже не подлежит приватизации, т.к. она уже Ваша собственность.

    О чём законопроект № 12377 ?

    В рамках комплексной реформы жилищной политики Министерство развития общин и территорий Украины, совместно с "международными партнерами", разработали законопроект №12377 «Об основах жилищной политики» – первую системную реформу в сфере жилья за годы независимости. 16 июля документ принял Верховная Рада Украины в первом чтении.

    В Украине до сих пор действует Жилищный кодекс УССР 1983 года, а его изменение ограничилось сменой названия ЖК УССР на ЖК Украины. Системность отсутствует, реестры не связаны между собой, государственная помощь – точечная, а процесс получения жилья часто непрозрачен и коррупционен.

    Что предполагает (декларирует) реформа?
    1. Цифровая очередь на жилье. Очередь не отменяется, а переходит в цифровой формат. Подать заявку, узнать статус, выбрать программу можно онлайн – через Единую информационно-аналитическую жилищную систему. Эта система станет единственным источником прозрачной и достоверной информации для граждан.
    2. Унификация устаревших реестров. Десятки разрозненных бумажных учетов, которые сейчас не согласованы между собой, также перейдут в Единую информационно-аналитическую жилищную систему.
    3. Социальное жилье для отдельных групп населения. Внутриперемещенные лица, люди с инвалидностью и другие определенные категории лиц смогут получить жилье в аренду по льготным условиям. Государство будет компенсировать стоимость аренды через субсидии.
    4. Доступно жилье для экономически активных граждан. Ипотека и лизинг с государственным участием позволят большему числу людей купить собственное жилье.
    5. Служебное жилье. Для работников бюджетной сферы, нуждающихся во время работы вблизи рабочего места, на условиях льготной аренды.
    6. Стимулы для инвесторов. Закон предусматривает государственно-частное партнерство, льготные кредиты, налоговые преференции и создание операторов доступного жилья.
    7. Модернизация жилищного фонда. Старая застройка будет обновляться по европейским стандартам качества и энергоэффективности.
    8. Прозрачная планировка. Впервые будут утверждены Государственная жилищная стратегия, а также региональные программы с учетом локальных потребностей.

    Вводится также "револьверный фонд" – средства от аренды и финансовых обязательств за использование жилья будут направляться на строительство и содержание нового жилья. Это позволит эффективно и стабильно финансировать развитие жилищного фонда.

    Также вводится стратегическое планирование в сфере жилищной политики – правительство будет определять основные приоритеты, механизмы, источники финансирования и мероприятия на период планирования в соответствии с потребностями и региональными особенностями.

    До второго чтения законопроект доработают, согласно замечаниям народных депутатов.

    Речь идет о сохранении в законодательстве нормы, согласно которой бывшие владельцы, владевшие многоквартирными домами до момента приватизации, обязаны участвовать в финансировании их ремонта и содействовать организации его проведения.

    Также следует отметить, что правоотношения по жилищным правам военнослужащих и работников правоохранительных органов будут регулироваться отдельным законодательством. Об этом говорится в переходных положениях Законопроекта. Кроме того, рабочей группой с привлечением народных депутатов Комитета по вопросам национальной безопасности, обороны и разведки будут доработаны положения, касающиеся бесплатного обеспечения жильем и соответственно правоотношений по служебному жилью.

    По мнению авторов законопроекта - "Принятие закона позволит превратить хаотическую, устаревшую систему в прозрачную, эффективную и ориентированную на будущее жилищную политику".

    ПОРЯДОК ОФОРМЛЕНИЯ ПРАВ СОБСТВЕННОСТИ НА КООПЕРАТИВНУЮ КВАРТИРУ.

    Согласно нормам специализированного законодательства, в частности закона, носящего название Закон Украины «О кооперации», жилищным кооперативом является юридическое лицо, включающее как физических, так и юридических лиц, организовавшихся на основе членства, целью которых является строительство жилых домов и обеспечение членов такого кооператива, а также их семей жильем в нем.

    Действует жилищный кооператив на основании Устава, являющегося главным учредительным документом такого объединения, в соответствии с которым действует данное объединение. Устав кооператива должен содержать информацию о его названии, сведения о месте регистрации, порядке внесения паевых взносов и прочее.

    Необходимые документы для оформления права собственности на жилье в кооперативе:

    1. Документ, удостоверяющий личность (паспорт).
    2. Документ, подтверждающий членство в кооперативе или договор с ним.
    3. Идентификационный номер налогоплательщика (РНОКПП).
    4. Технический паспорт на квартиру.
    5. Документ, подтверждающий выплату пая (взносов) в полном объеме (справка от кооператива). В таком документе должны быть указаны даты, когда владелец пая был принят в кооператив, выплаты всех взносов, а также печать кооператива и подпись его председателя или лица, исполняющего его обязанности и имеющего право подписи согласно Уставу кооператива.
    6. Акт, свидетельствующий о приеме-передаче квартиры.
    Порядок действий по оформлению:
    • Обращение к кооперативу для получения необходимых справок;
    • Далее необходимо осуществить оформление технического паспорта и проведение инвентаризации, обратившись в местный орган Бюро технической инвентаризации (БТИ местного совета или частные БТИ, которые в большинстве крупных городов Украины представлены);
    • Далее, получив все необходимые документы, следует обратиться в ЦНАП (Центр предоставления административных услуг) или к государственному или частному нотариусу как гос.регистратору имущественных прав с целью легализации права собственности на кооперативную квартиру.

    После осуществления всех необходимых действий лицо будет иметь при себе следующие документы:

    1. Документ, подтверждающий право собственности на квартиру (свидетельство).
    2. Выписка из специализированного реестра, подтверждающая осуществление процедуры регистрации.
    3. Технический паспорт.

    Осуществить процедуру регистрации на кооперативную квартиру возможно только после полного внесения членом кооператива паевых взносов, до этого приватизация невозможна.

    После внесения последнего взноса и регистрации права собственности, собственником квартиры становится член кооператива, его дети имеют только право проживания в такой квартире.

    Права на кооперативную квартиру могут наследоваться, но для этого член кооператива (или наследники) должен зарегистрировать свое право собственности на квартиру в государственном реестре, поскольку кооператив становится собственником квартиры, а не член кооператива, пока право собственности не будет оформлено. После уплаты паевого взноса член кооператива получает право на регистрацию права собственности и только после этой регистрации квартира становится его частной собственностью, которую можно передавать по наследству.

    В случае неоформления права собственника членом кооператива до своей смерти, наследники наследуют не квартиру, а паевой взнос (или "паєнагромадження") и право на него, поскольку право собственности на квартиру возникает только после полной уплаты паевых взносов и регистрации этого права. Наследники имеют право обратиться в суд для признания такого права собственности или оформить его в нотариальном порядке, если есть такая возможность.

    Паєнагромадження - это сумма паевых взносов члена кооператива, внесенных им для строительства кооперативного дома и находящаяся на личном счете в кооперативе.

    Если коротко, то Ваш вопрос выглядит таким образом.

    С уважением и пониманием, Я.А. Турчин

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    Приватизація житла — це процес передачі житлового приміщення від держави або органів місцевого самоврядування в приватну власність громадян України.

    У ВАС СКОРІШЕ ЗА ВСЕ МОВА ЙДЕ ПРО САМОБУД.

    Самобуд — це будинок, побудований без дозволу місцевих органів влади. У власника самобуду немає документів на право власності, а значить, він не може повноцінно користуватися житлом. Без узаконення самовільної забудови її не можна купити або продати, подарувати, передати у спадок або здати в оренду. У такому будинку немає прописаних мешканців, на нього не можна оформити субсидію, законно підключити газ і провести інші комунікації.

    Штрафи за самовільне будівництво великі, а в разі несплати ваш будинок можуть знести. Тому набагато простіше і вигідніше узаконити самовільно побудований будинок. Але це складне завдання, і розібратися без компетентних юристів буде складно. У 2015 році узаконити самовільно побудований будинок можна було за будівельною амністією. Але зараз її скасовано, і якщо ви не почали процедуру легалізації самобуду в 2015 році, то вже потрапляєте під санкції, прийняті до набрання амністії.

    В цілому, в 2025 році існує два шляхи отримати документи на право користування житлом: судовий порядок та районна адміністрація.

    Легалізувати самобуд можна через суд. Для цього потрібно подати заяву в суд, дочекатися розгляду справи і рішення суду. Однак практика свідчить, що суд далеко не завжди схвалює такого роду позови. В такому випадку судове рішення про визнання права власності на самовільне будівництво не дає права власнику на експлуатацію цього об'єкта без прийняття в експлуатацію по порядку, встановленому законом.

    Щоб підвищити шанси, рекомендуємо власнику самобуду надати на судовому засіданні довідки від районного відділу архітектури, пожежної служби та районної санітарно-епідеміологічної станції. Ці документи повинні свідчити, що самовільне будівництво відповідає будівельним та санітарним нормам.

    Ще один спосіб узаконення самовільної забудови — звернутися в районну адміністрацію. Для цього потрібно подати заяву, до якої додати певний пакет документів:

    • оригінал + копія технічного паспорта;
    • фотокопія і оригінал державного акту;
    • копія та оригінал декларації з ДАБІ;
    • завірені копії паспорта та ідентифікаційного коду;
    • квитанції про оплату "держмита";
    • рішення міської\сільської ради про присвоєння адреси;
    • заява на реєстрацію.

    Якщо всі документи будуть в порядку, через 10 днів ви отримаєте на руки свідоцтво про право власності і станете повноцінним власником житла.

    Дерій Владислав Олегович

    В доповнення до своєї відповіді повідомляю, що потрібно дочекатися фінального тексту законопроєкту, адже передбачається дуже багато доопрацювань та змін, адже:

    1. Міністерство оборони України надало низку пропозицій до законопроекту, зокрема, щодо реалізації військовослужбовцями та членами їх сімей права на житло через безоплатне отримання житла від держави у власність.

    2. Служба безпеки України зазначила про необхідність законодавчого регулювання питань житлового забезпечення військовослужбовців та членів їх сімей. Служба зовнішньої розвідки України зауважила, що втрата чинності Житловим кодексом України та Законом України "Про приватизацію державного житлового фонду" фактично унеможливлює реалізацію гарантованого військовослужбовцям права на отримання житла від держави, а також зазначила, що прийняття законопроекту в запропонованій редакції може зумовити втрату стимулу до проходження військової служби громадянами України.

    3. Фонд державного майна України висловив низку зауважень та пропозицій до проекту Закону з реєстр. № 12377.

    4. Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування "Асоціація міст України" надала зауваження та пропозиції до законопроекту та запропонувала доопрацювати його у другому читанні з врахуванням поданих пропозицій.

    5. Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування "Українська асоціація районних та обласних рад" вказала, що "запропонований проект не регулює низку суттєвих правовідносин на відміну від Житлового кодексу України, яким детально регулюються права та обов’язки громадян у житловій сфері, порядок та умови користування житловими приміщеннями, їх утримання та управління житловим фондом та інше".

    6. Національна асоціація адвокатів України зауважила, що законопроект потребує ґрунтовного доопрацювання. На думку асоціації запропоновані норми містять суттєві неузгодженості, протиріччя, деякі визначення та норми суперечать Конституції України, містять декларативний характер, не визначають та не містять механізму їх реалізації.

    7. Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України у висновку від 22.01.2025 року № 16/03-2025/18625 зазначило про низку зауважень щодо дотримання вимог правової визначеності деяких положень та термінологічно-понятійного апарату проекту. За висновком Управління втрата чинності Житлового кодексу України є досить дискусійним питанням, що містить ознаки порушення приписів частини третьої статті 22 Конституції України щодо недопущення звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів тощо.

    Тому, остаточно сказати, що буде чекати на громадян можливо, лише після ознайомленням з текстом законопроєкту після всіх правок та доопрацювань. Завчасно хвилюватися не потрібно, адже його взагалі можуть не прийняти.

    Середницький Євгеній Вікторович

    Вітаю.

    16 липня 2025 року Верховна Рада України у першому читанні підтримала новий законопроект, який має замінити застарілий Житловий кодекс. Мета цього закону хоче сформувати сучасну житлову політику з урахуванням стандартів ЄС. Основні положення вказаного законопроекту наступні визначення принципів житлової політики (доступність, прозорість, свобода вибору, рівний доступ, безбар’єрність тощо); розвиток механізмів стратегічного планування;залучення інвестицій через державно-приватне партнерство;чіткий розподіл житлового фонду: державний, комунальний, соціальний та службовий(останній не можна буде приватизувати);введення оренди соціального та службового житла з урахуванням доходів громадян стимулювання через субсидії, створення житлово-будівельних кооперативів; встановлення мінімальних стандартів якості житла; фінансово-кредитні механізми для купівлі житла з обмеженням спекуляцій; створення електронного реєстру житлового фонду та громадян, які можуть претендувати на державну підтримку; Далі після набуття чинності цього закону передбачено після завершення воєнного стану ті, хто не встиг приватизувати квартиру чи кімнату в гуртожитку, ризикують залишитися лише орендарями без права продажу чи спадкування.Хочу сказати, що процес приватизації регулюється Земельним кодексом України та ЗУ Про державний земельний кадастр.

    Крок 1. Замовлення технічної документації. Потрібно звернутися до землевпорядної організації або ФОП-а, який має сертифікат інженера-землевпорядника відповідно до ст. 26 ЗУ Про землеустрій. Він виготовляє документацію щодо меж ділянки. Строк виготовлення – до 6 місяців.

    Крок 2. Реєстрація в земельному кадастрі . Подати технічну документацію до державного кадастрового реєстратора. Процедура безкоштовна і триває до 14 днів. Після цього заявник отримує витяг з кадастру з кадастровим номером ділянки, що предбачено ст. 24 ЗУ Про державний земельний кадастр.

    Крок 3. Звернення до місцевої ради Подати заяву про передачу ділянки у власність ч. 2 ст. 118 Земельного кодексу України. Рада протягом місяця ухвалює рішення або затверджує передачу, або відмовляє з обґрунтуванням.

    Крок 4. Реєстрація права власностіПісля позитивного рішення необхідно звернутися до ЦНАП або нотаріуса для державної реєстрації ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно. Послуга платнаі становить 0,1 прожиткового мінімуму у 2024 році це 300 грн. Термін реєстрації до 5 робочих днів.Після завершення процедури власник отримує витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Отже поки новий закон ще не набув чинності Вам варто встигнути приватизувати своє житло та землю під ним.

    З повагою, адвокат Є.В.Середницький.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Не дуже зрозумів це формулювання - "нужно ли мне сейчас приватизировать частный дом и квартиру? Обе построены за собственные деньги".

    Які документи на нерухомість Ви маєте? Чи є можливість додати їх до питання для предметного аналізу?

    Загалом законопроєкт № 12377 не стосується приватизації вашого приватного дому чи квартири. Його метою є визначення нових стандартів житлової політики, вдосконалення публічних житлових фондів, цифровізацію реєстрів та соціальне житло.

    Проєкт Закону України «Про основні засади житлової політики» № 12377 підтримала в першому читанні 16 липня 2025 року Верховна Рада України.

    Законопроєктом №12377 пропонується:

    - встановлення принципів житлової політики;

    - запровадження стратегічного планування у сфері житлової політики;

    - необхідність розвитку державно-приватного партнерства;

    - визначення механізмів формування та управління приватним, державним житловими фондами та житловим фондом територіальних громад;

    - виділення поняття соціального житла та службового житла;

    - встановлення рівня орендної плати за соціальне житло, що сплачується громадянином, залежно від рівня його доходів та майна;

    - створення кооперативів: житлових (для спільного володіння і користування житлом) і житлово-будівельних (для будівництва житла);

    - запровадження мінімальних та загальних вимог до споживчої якості житла;

    - фінансово-кредитні механізми для набуття громадянами житла у власність;

    - стимулювання створення інституцій, які здійснюватимуть будівництво та управління доступним житлом;

    - визначення гарантій захисту права на житло;

    - формування Єдиної інформаційно-аналітичної житлової системи для збирання та надання відомостей про житловий фонд України, а також про осіб, які можуть скористатися державною підтримкою в реалізації права на житло.

    До другого читання законопроєкт потребує доопрацювання відповідно до пропозицій органів місцевого самоврядування, сформованих під час роботи Секції з розвитку деокупованих та тимчасово окупованих громад та за результатами опитування представників муніципалітетів, тож Комітет Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування створив Робочу групу з доопрацювання та підготовки до другого читання законопроєкту №12377.

    ОСТАТОЧНИЙ ТЕКСТ ЗАКОНОПРОЄКТУ - НЕВІДОМИЙ.

    Закон, який нині розробляється, не зачіпає приватні об’єкти, зведені за власні кошти - такі, як ваш будинок чи квартира. Він націлений на регулювання житла державного і комунального, а не на зміну прав власників приватної нерухомості.

    Оскільки ваші житлові об’єкти вже повністю належать Вам - фінансова участь, завершена приватизація, ви не залежите від законопроєкту. Вам немає сенсу нервувати або поспішати з документами. Реформа не позначиться на вашому праві на власність, оскільки це не є метою законопроєкту. Принаймні поки що.

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України

Нове у блогах Юристи.UA

Офіційний блог Юрісти.UA 217 0 10 серп. 2025
Офіційний блог Юрісти.UA 233 0 10 серп. 2025
Поради юристів 440 0 10 серп. 2025
Поради юристів 279 0 10 серп. 2025