Задайте питання юристу

954 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 03 жовтня 2025, питання №142640 340₴

Вимога ТЦК проходження ВЛК зі статусом заброньованого

Шановні адвокати!

Звертаюся до вас із проханням надати фахову правову оцінку та рекомендації щодо ситуації, що склалася навколо вимог проходження ВЛК зі статусом заброньованого працівника.

Короткі факти:

- Я є військовозобов'язаним громадянином України;
- Оновив дані через «Резерв+» у березні 2025 року;
- ВЛК ніколи не проходив;
- Маю діючу відстрочку від мобілізації у зв’язку з бронюванням на критично важливому підприємстві дійсну до лютого 2026 року (бронювання здійснено через портал «Дія»);
- Працюю на двох підприємствах, на одному з яких заброньований;
- Працевлаштовувався без наявного паперового ВОД, виключно з еВод в Резерв+;
- намагався отримати паперовий ВОД після бронювання, але ТЦК відмовляє у видачі, усно посилаючись на відсутність ВЛК, я конфліктних ситуацій уникав;
- штрафів, повісток чи зафіксованих порушень не мав та не маю.

Фактична ситуація:
На підприємство, де я працюю за сумісництвом (заброньований на іншому), надійшло розпорядження ТЦК з вимогою забезпечити явку окремих працівників, у тому числі мене, до ТЦК для уточнення облікових даних та проходження ВЛК.

Запитання:

Питання 1. Як поводитися в ТЦК?
- Як юридично грамотно відмовитись від проходження ВЛК, маючи чинну відстрочку за бронюванням?
- Як відповідати на провокативні питання представників ТЦК, на кшталт: «Та як вас взагалі взяли на роботу без паперового ВОД?», «Як вас забронювали без проходження ВЛК?», «Як ми можемо видати паперовий ВОД без відмітки ВЛК?»

Питання 2. Якщо виникне тиск або незаконні дії:
- Який алгоритм дій для моїх рідних у разі затримання або спроби примусового направлення?
- Куди звертатися, якщо поліція не реагує?
- Які органи чи інституції можуть оперативно надати захист або правову допомогу?

Буду щиро вдячний за конкретні поради, посилання на норми чинного законодавства або зразки документів, які можу використати.

Відповіді юристів (4)

    Дерій Владислав Олегович
    50%

    Доброго дня, Ігоре!

    На жаль, якщо Ви відмовитесь від проходження ВЛК, то на Вас можуть скласти адмінпротокол та спробувати притягнути до адміністративної відповідальності. Проте, даний штраф Ви зможете оскаржити у судовому порядку. Якщо бажаєте з ними дборотися по законодавству, то будьте готові витрачати час та кошти на оскарження неправомірних дій ТЦК у судовому порядку.

    Водночас, якщо Ви впевнені в тому, що в майбутньому Вам продовжать бронювання, то можливо є сенс взяти направлення на ВЛК через Резерв+. Адже поки Ви маєте відстрочку або бронювання - бойову повістку по пошті Вам не направлять.

    Питання 1. Як поводитися в ТЦК? - Як юридично грамотно відмовитись від проходження ВЛК, маючи чинну відстрочку за бронюванням?

    Вам потрібно повідомити ТЦК, що згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд НЕ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    Тому, якщо Ви не є обмежено придатним будь-які дії з направлення Вас на медичний огляд є незаконними.

    Навіть, Міноборони повідомляє про це у своєму роз'ясненні https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...
    - Як відповідати на провокативні питання представників ТЦК, на кшталт: «Та як вас взагалі взяли на роботу без паперового ВОД?», «Як вас забронювали без проходження ВЛК?», «Як ми можемо видати паперовий ВОД без відмітки ВЛК?»

    На провокативні запитання відповідаєте наступним чином:

    1. Для працевлаштування достатньо е-ВОД, адже згідно пункту 9 Постанови КМУ 559 Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    2. Для бронювання та ведення списків персонального обліку ВЛК вказувати не потрібно. Це пердбачено постановою КМУ 76 та постановою КМУ 1487

    3. Жодним нормативно-правовим актом не передбачено, що при оформленні ВОД потрібно проходити ВЛК.

    Проте, як показує практика, ТЦК не зважають на дані норми законодавства. Але Ви можете подати скаргу до обласного ТЦК, Міноборони, поліції, а в крайньому випадку до суду.

    Питання 2. Якщо виникне тиск або незаконні дії: - Який алгоритм дій для моїх рідних у разі затримання або спроби примусового направлення?

    Вашим родичам потрібно телефонувати та писати заяву в Генеральну прокуратуру, Державне бюро розслідувань, Національну поліцію та повідомляти про незаконне позбавлення волі/викрадення (стаття 146 ККУ) та перевищення влади чи службових повноважень (стаття 426-1 ККУ).

    Куди звертатися, якщо поліція не реагує?

    В такому випадку потрібно негайно звернутися до районного суду за місцем розташування ТЦК зі скаргою на незаконне позбавлення Вашої свободи працівниками ТЦК. Вас повинні доставити до слідчого судді і з'ясувати обставини за яких Вас незаконно утримують працівники ТЦК. Слідчий суддя зобов'язаний Вас звільнити!

    Згідно статті 206 КПК. Загальні обов’язки судді щодо захисту прав людини

    1. Кожен слідчий суддя суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться особа, яка тримається під вартою, має право постановити ухвалу, якою зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу забезпечити додержання прав такої особи.

    2. Якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов’язаний постановити ухвалу, якою має зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з’ясування підстав позбавлення свободи.

    3. Слідчий суддя зобов’язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи.

    4. Якщо до доставлення такої особи до слідчого судді прокурор, слідчий звернеться з клопотанням про застосування запобіжного заходу, слідчий суддя зобов’язаний забезпечити проведення у найкоротший строк розгляду цього клопотання.

    5. Незалежно від наявності клопотання слідчого, прокурора, слідчий суддя зобов’язаний звільнити особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких трималася ця особа, не доведе:

    1) існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду;

    2) неперевищення граничного строку тримання під вартою;

    3) відсутність зволікання у доставленні особи до суду.

    6. Якщо під час будь-якого судового засідання особа заявляє про застосування до неї насильства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі (орган державної влади, державна установа, яким законом надано право здійснювати тримання під вартою осіб), слідчий суддя зобов’язаний зафіксувати таку заяву або прийняти від особи письмову заяву та:

    1) забезпечити невідкладне проведення судово-медичного обстеження особи;

    2) доручити відповідному органу досудового розслідування провести дослідження фактів, викладених в заяві особи;

    3) вжити необхідних заходів для забезпечення безпеки особи згідно із законодавством.

    7. Слідчий суддя зобов’язаний діяти в порядку, передбаченому частиною шостою цієї статті, незалежно від наявності заяви особи, якщо її зовнішній вигляд, стан чи інші відомі слідчому судді обставини дають підстави для обґрунтованої підозри порушення вимог законодавства під час затримання або тримання в уповноваженому органі державної влади, державній установі.

    8. Слідчий суддя має право не вживати дій, зазначених у частині шостій цієї статті, якщо прокурор доведе, що ці дії вже здійснені або здійснюються.

    9. Слідчий суддя зобов’язаний вжити необхідних заходів для забезпечення особи, яка позбавлена свободи, захисником і відкласти будь-який розгляд, у якому бере участь така особа, на необхідний для забезпечення особи захисником час, якщо вона бажає залучити захисника або якщо слідчий суддя вирішить, що обставини, встановлені під час кримінального провадження, вимагають участі захисника.

    Які органи чи інституції можуть оперативно надати захист або правову допомогу?

    Вищеперечислені. Проте, Ви також можете заручитися підтримкою адвоката, який може Вас супроводжувати до ТЦК.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ОСЬ ОФІЦІЙНЕ РОЗ'ЯСНЕННЯ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ З ЦЬОГО ПРИВОДУ:

    https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...

    Військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням не направляються на проходження медичного огляду військово-лікарською комісією.

    Це визначено Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.

    Винятками є випадки, коли військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням:

    • приймаються на військову службу за контрактом;
    • були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд (за винятком осіб з інвалідністю, визнаних у встановленому порядку);
    • самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.

    ---

    ВАШ РОБОТОДАВЕЦЬ ПОВИНЕН ПРОІНФОРМУВАТИ ТЦКСП ПРО ТЕ ЩО ВИ ПРАЦЮЄТЕ ЗА СУМІСНИЦТВОМ ТА ДОЛУЧИТИСЯ ДОВІДКУ ПРО ТЕ ЩО ВИ ЗАБРОНЬОВАНІ ЗА ОСНОВНИМ МІСЦЕМ РОБОТИ.

    ВАМ НЕОБХІДНО ЗА ОСНОВНИМ МІСЦЕМ РОБОТИ ОТРИМАТИ ДОВІДКУ ПРО ТЕ ЩО ВИ ЗАБРОНЬОВАНІ, ТА НАДАТИ ЇХ РОБОТОДАВЦЮ ЗА СУМІСНИЦТВОМ, ЩОБ ВІН ДОЛУЧИВ ЇЇ ДО ІНФОРМАЦІЇ ДО ТЦКСП ВІДНОСНО ВАС.

    Карпенко Андрій Володимирович

    НАЯВНІСТЬ ПАПЕРОВОГО ВОД НЕ Є ОБОВ'ЯЗКОВИМ.

    ЗАТВЕРДЖЕНО

    постановою Кабінету Міністрів Українивід 16 травня 2024 р. N 559

    ПОРЯДОК

    оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов'язаних та резервістів

    https://ips.ligazakon.net/document/view/KP240559?a...

    7. Військово-обліковий документ в електронній формі формується на безоплатній основі за бажанням особи після проходження нею електронної ідентифікації та автентифікації.

    Формування та відображення військово-облікового документа в електронній формі здійснюється автоматично за умови підключення електронного пристрою до Інтернету та наявності у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів відомостей, визначених у пункті 8 цього Порядку.

    У військово-обліковому документі в електронній формі відображається унікальний електронний ідентифікатор у вигляді двовимірного штрихкоду (далі - QR-код військово-облікового документа).

    Строк дії військово-облікового документа в електронній формі становить не більше одного року з дати його формування та не може перевищувати строк дії відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов'язаних та резервістів.

    У разі коли відомості, зазначені у підпунктах 1 - 5, 8, 11 - 13 пункту 8 цього Порядку, на момент зчитування не відповідають відомостям, що містяться в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів, військово-обліковий документ в електронній формі вважається недійсним.

    8. Військово-обліковий документ в електронній формі містить такі відомості з Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів (за наявності):

    1) прізвище;

    2) власне ім'я (усі власні імена);

    3) по батькові (за наявності);

    4) дата народження;

    5) реєстраційний номер облікової картки платника податків (крім фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку у паспорті);

    6) окремий номер запису в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов'язаних та резервістів;

    7) відомості про результати медичних оглядів, що проводилися з метою визначення придатності до виконання військового обов'язку;

    7-1) відомості про встановлення, зміну групи інвалідності (зокрема групу інвалідності, причину та строк, на який встановлено інвалідність);

    8) відомості про наявність відстрочки від направлення для проходження базової військової служби для призовників або відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період (бронювання) для військовозобов'язаних та резервістів;

    9) військове звання (для військовозобов'язаних та резервістів);

    10) військово-облікова спеціальність для військовозобов'язаних та резервістів;

    11) відомості про виконання військового обов'язку (категорія обліку);

    12) відомості про перебування на військовому обліку (найменування територіального центру комплектування та соціальної підтримки, у якому громадянин перебуває або знятий (виключений) з військового обліку, та підстава зняття (виключення) з військового обліку);

    13) відомості щодо звернення або надсилання до Національної поліції повідомлення про вчинення адміністративного або кримінального правопорушення;

    14) адреса місця проживання;

    15) номери засобів зв'язку;

    16) адреси електронної пошти (за наявності);

    17) дата і час оновлення облікових даних призовником, військовозобов'язаним та резервістом;

    18) дата і час формування військово-облікового документа в електронній формі.

    9. Військово-обліковий документ в електронній формі (у тому числі роздрукований) та військово-обліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    ---

    У випадку незаконних дій з боку ТЦК та СП потрібно вирішити інцидент у межах правового поля. Це можуть зробити як військовозобов’язані, так і їх рідні. Куди ж потрібно звернутися?

    Оскаржити незаконні дії ТЦК можна як через особисте подання заяви, так і в телефонному режимі.

    Письмова скарга на дії ТЦК

    Громадяни України мають право оскаржувати ті чи інші дії територіального центру комплектування, якщо вони здаються їм незаконними.

    Скаргу на дії ТЦК можна подати до:

    • обласного ТЦК;
    • Міноборони
    • Військової служби правопорядку
    • ДБР

    Телефонна скарга

    Крім того, можна звернутися у державні структури дистанційно, подзвонивши на гарячу лінію.

    Оскаржити дії ТЦК можна, зателефонувавши на гарячу лінію:

    • Міноборони - 0800500442;
    • Кабміну - 1545 (цілодобово).

    Подання судового позову

    Третій шлях - подання адміністративного позову в Окружний адміністративний суд в установленому порядку.

    ТАКОЖ ВИ МОЖЕТЕ ЗВЕРНУТИСЯ ДО УПОВНОВАЖЕНОГО ВЕРХОВНОЇ РАДИ УКРАЇНИ З ПРАВ ЛЮДИНИ:

    https://ombudsman.gov.ua/

    Айвазян Юрій Климентійович
    50%

    Доброго дня, Ігоре!

    - Оновив дані через «Резерв+» у березні 2025 року;- ВЛК ніколи не проходив;

    Ви не ставали на військовий облік призовників?

    - намагався отримати паперовий ВОД після бронювання, але ТЦК відмовляє у видачі, усно посилаючись на відсутність ВЛК, я конфліктних ситуацій уникав;

    На жаль, є така проблема. ТЦК доволі рідко видає паперові ВОД без попереднього проходження ВЛК.

    Відповідно До Постанови КМУ №559 від 16.05.2024 року «Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:

    Додаток 1 до Порядку «Вимоги щодо заповнення форми військово-облікового документа на бланку»:

    1. Штрихкод зазначається тільки для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають або були виключені (зняті) з військового обліку Збройних Сил.

    2. Номер військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають або були виключені (зняті) з військового обліку, відповідає окремому номеру запису в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    До впровадження порядку ведення та адміністрування Реєстру, в якому встановлюються процедури збирання, зберігання, обробки та використання відомостей про військовозобов’язаних та резервістів, які перебувають на військовому обліку в СБУ, розвідувальних органах, номери військово-облікових документів для військовозобов’язаних та резервістів СБУ, розвідувальних органів визначаються рішенням керівника відповідного органу СБУ, підрозділу розвідувального органу.

    3. У графі 1 зазначається належність до військового обов’язку (призовник, військовозобов’язаний, резервіст). У разі коли громадянин України виключений з військового обліку, зазначається категорія військового обліку, з якої він був виключений.

    4. У графі 2 зазначається реєстраційний номер облікової картки платника податків, у разі його відсутності — серія та номер паспорта громадянина України.

    5. У графі 3 для військовозобов’язаних та резервістів зазначається склад відповідно до положень статті 5 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” (рядовий, сержантський і старшинський, офіцерський), для призовників — не заповнюється.

    6. У графі 4 для військовозобов’язаних та резервістів зазначається військове звання (для громадян, виключених з військового обліку, зазначається військове звання на дату виключення з військового обліку), для призовників — не заповнюється.

    7. У графі 5 цифрами зазначається військово-облікова спеціальність, визначена громадянину відповідно до переліків, які затверджені Міноборони (для військовозобов’язаних та резервістів СБУ зазначається профіль відповідно до переліку, затвердженого СБУ).

    8. У графі 6 зазначаються назва останньої військово-лікарської комісії, яку проходив громадянин, її дата та прийняте рішення.

    9. У графі 7 зазначається дата проходження повторного огляду, якщо це передбачено нормативно-правовими актами.

    10. У графі 8 зазначається підстава (за наявності), за якою військовозобов’язаний або резервіст має відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації на особливий період, а призовник —від направлення для проходження базової військової служби, відповідно до законів України.

    11. У графі 9 у разі прийняття громадянином Військової присяги на вірність народу України зазначаються дата і місце її прийняття.

    12. У графі 10 у разі проходження військової служби зазначаються вид та загальний період її проходження, а також вид та період проходження зборів. Якщо громадянин не проходив військову службу або збори, робиться запис “Не проходив”.

    13. У графі 11 у разі видачі мобілізаційного розпорядження проставляється штамп про його видачу (вилучення) із зазначенням дати видачі (вилучення).

    14. У графі 12 зазначаються додаткові відомості, визначеніГенеральним штабом Збройних Сил (СБУ, розвідувальним органом).

    15. У графі 13 зазначаються дата взяття на військовий облік, найменування районного, міського територіального центру комплектування та соціальної підтримки або його відділу (відповідного органу СБУ, розвідувального органу) за місцем перебування на військовому обліку. У разі зняття або виключення громадянина з військового обліку зазначаються дата і причина зняття (виключення) з військового обліку відповідно до положень статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу”.

    16. Графа 14 заповнюється відповідно до положень статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” у разі:

    зняття з військового обліку з таких причин, як призов, направлення чи прийняття на військову службу або вступ на навчання у заклади фахової передвищої військової освіти, вищі військові навчальні заклади та військові навчальні підрозділи закладів вищої освіти; направлення на альтернативну (невійськову) службу; направлення для відбування покарання до установ виконання покарань; виключення з військового обліку з таких причин, як визнання непридатним до військової служби або досягнення граничного віку перебування у запасі.

    На підприємство, де я працюю за сумісництвом (заброньований на іншому), надійшло розпорядження ТЦК з вимогою забезпечити явку окремих працівників, у тому числі мене, до ТЦК для уточнення облікових даних та проходження ВЛК.

    На жаль, неявка до ТЦК після оповіщення на підприємстві потягне за собою адміністративну відповідальність за статтею 210-1 КУпАП.

    - Як юридично грамотно відмовитись від проходження ВЛК, маючи чинну відстрочку за бронюванням?

    Маю сумніви, що Ви можете відмовитись від проходження ВЛК без подальшого притянення Вас до адміністративної відповідальності. Проте, в такому варіанті Ви маєте право оскаржити постанову керівника ТЦК у судовому порядку.

    Згідно із Постановою КМУ №1487 "Про затвердження Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів":

    ПРАВИЛА військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    "1. Призовники, військовозобов’язані та резервісти повинні:

    2) прибувати за викликом районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів на збірні пункти, призовні дільниці, до територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів у строки, зазначені в отриманих ними документах (мобілізаційних розпорядженнях, повістках, розпорядженнях) районних (міських) територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки, органів СБУ, відповідних підрозділів розвідувальних органів для взяття на військовий облік та визначення призначення на особливий період, оформлення військово-облікових документів, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на навчальні (перевірочні) та спеціальні збори військовозобов’язаних та резервістів".

    Статтею 22 Закону України "Про мобіліаційну підготовку та мобілізацію" визначено наступне:

    1. Громадяни зобов’язані:

    "з’являтися за викликом до територіального центру комплектування та соціальної підтримки у строк та місце, зазначені в повістці (військовозобов’язані, резервісти Служби безпеки України - за викликом Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, військовозобов’язані, резервісти розвідувальних органів України - за викликом відповідного підрозділу розвідувальних органів України), для взяття на військовий облік військовозобов’язаних чи резервістів, визначення їх призначення на особливий період, направлення для проходження медичного огляду".

    - Як відповідати на провокативні питання представників ТЦК, на кшталт: «Та як вас взагалі взяли на роботу без паперового ВОД?».

    Вас мали право прийняти на роботу за наявності е-ВОД, який має таку ж саму юридичну силу, як і паперовий ВОД.

    Відповідно До Постанови КМУ №559 від 16.05.2024 року «Порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів»:

    1. Військово-обліковий документ є документом, що визначає належність його власника до виконання військового обов’язку, який оформляється (створюється) та видається громадянину України, який є призовником, військовозобов’язаним або резервістом, у тому числі, якщо він був виключений з військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів відповідно до пунктів 3 і 4 частини шостої статті 37 Закону України “Про військовий обов’язок і військову службу” та не отримував такий документ до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559“Про затвердження Порядку оформлення (створення) та видачі військово-облікового документа для призовників, військовозобов’язаних та резервістів і форми такого документа”.

    2. Військово-обліковий документ оформляється (створюється) та видається (замінюється):

    в електронній формі — засобами Електронного кабінету призовника, військовозобов’язаного, резервіста, Державного веб-порталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони та Єдиного державного веб-порталу електронних послуг (далі — Портал Дія), зокрема з використанням мобільного додатка Порталу Дія (Дія) (у разі технічної реалізації);

    у паперовій формі — на бланку, форма якого затверджується постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 р. № 559. Особа може мати на бланку лише один військово-обліковий документ.

    QR-код військово-облікового документа в електронній формі є формою військово-облікового документа в електронній формі у вигляді двовимірного штрихкоду, що містить відомості про зазначений військовообліковий документ, які за допомогою відповідних технічних засобів можна відтворити у формі, придатній для зчитування, зокрема у візуальній.

    Військово-обліковий документ в електронній формі є дійсним лише за наявності QR-коду та не може використовуватися без нього.

    9. Військово-обліковий документ в електронній формі та військовообліковий документ у паперовій формі мають однакову юридичну силу.

    10. Відомості про сформований військово-обліковий документ в електронній формі відображаються у Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.

    «Як вас забронювали без проходження ВЛК?»,

    Для бронювання не потрібна інформація про пройдену Вами ВЛК.

    Відповідно до Постанови КМУ №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час»

    27. У списку зазначаються такі відомості щодо:

    1) державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи:

    • повне найменування юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;
    • код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи (у разі наявності) або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи (у разі наявності);
    • місцезнаходження юридичної особи або відокремленого підрозділу юридичної особи (крім критично важливих підприємств, а також критично важливих установ, які визначені Мінстратегпромом);
    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності) керівника юридичної особи або відокремленого структурного підрозділу юридичної особи;

    2) військовозобов’язаного:

    • прізвище, власне ім’я, по батькові (за наявності);
    • реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія (за наявності) та номер паспорта громадянина України (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків, офіційно повідомили про це відповідному контролюючому органу і мають відмітку в паспорті громадянина України);
    • строк дії відстрочки;
    • відмітка про виконання вимог, визначених в абзаці третьому пункту 8 цього Порядку.

    29. Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:

    • перебуває на військовому обліку;
    • перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
    • уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
    • не перебуває у розшуку.
    «Як ми можемо видати паперовий ВОД без відмітки ВЛК?»

    Тут складніше, оскільки інформація про ВЛК повинна відображатися у ВОД на бланку.

    Проте, з іншого боку пунктом 63 Постанови КМУ №560 визначено, що під час діючої відстрочки військовозобов'язані не направляються на проходження ВЛК.

    - Який алгоритм дій для моїх рідних у разі затримання або спроби примусового направлення?

    З наведеного Вами у питанні не бачу підстав для Вашого затримання та примусового направлення на ВЛК. Ви маєте оформлену відстрочку, тож, максимум, що може статися - Вам видадуть направлення на проходження ВЛК. Ви, в свою чергу, маєте право відмовситися від такого направлення. При тому, буде складений протокол та винесена постанова керівником ТЦК, яку Ви зможете оскаржити упродовж 10 днів в судовому порядку.

    - Куди звертатися, якщо поліція не реагує?

    Із заявою до ДБР.

    Відповідно до статті 426-1 ККУ:

    "1. Перевищення військовою службовою особою влади чи службових повноважень, тобто умисне вчинення дій, які явно виходять за межі наданих цій особі прав чи повноважень, крім передбачених частиною другою цієї статті, якщо ці дії заподіяли істотну шкоду, -

    карається обмеженням волі на строк від двох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк.

    2. Застосування нестатутних заходів впливу щодо підлеглого або перевищення дисциплінарної влади, якщо ці дії заподіяли істотну шкоду, а також застосування насильства щодо підлеглого -

    караються позбавленням волі на строк від трьох до семи років.

    3. Діяння, передбачені частиною другою цієї статті, вчинені із застосуванням зброї, а також діяння, передбачені частинами першою або другою цієї статті, якщо вони спричинили тяжкі наслідки, -

    караються позбавленням волі на строк від п’яти до дев’яти років.

    4. Діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, вчинені в умовах особливого періоду, крім воєнного стану, -

    караються позбавленням волі на строк від семи до десяти років.

    5. Діяння, передбачені частинами першою, другою або третьою цієї статті, вчинені в умовах воєнного стану або в бойовій обстановці, -

    караються позбавленням волі на строк від восьми до дванадцяти років".

    До слідчого судді у порядку статті 206 КПК:

    "1. Кожен слідчий суддя суду, в межах територіальної юрисдикції якого знаходиться особа, яка тримається під вартою, має право постановити ухвалу, якою зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу забезпечити додержання прав такої особи.

    2. Якщо слідчий суддя отримує з будь-яких джерел відомості, які створюють обґрунтовану підозру, що в межах територіальної юрисдикції суду знаходиться особа, позбавлена свободи за відсутності судового рішення, яке набрало законної сили, або не звільнена з-під варти після внесення застави в установленому цим Кодексом порядку, він зобов’язаний постановити ухвалу, якою має зобов’язати будь-який орган державної влади чи службову особу, під вартою яких тримається особа, негайно доставити цю особу до слідчого судді для з’ясування підстав позбавлення свободи.

    3. Слідчий суддя зобов’язаний звільнити позбавлену свободи особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких тримається ця особа, не надасть судове рішення, яке набрало законної сили, або не доведе наявність інших правових підстав для позбавлення особи свободи.

    4. Якщо до доставлення такої особи до слідчого судді прокурор, слідчий звернеться з клопотанням про застосування запобіжного заходу, слідчий суддя зобов’язаний забезпечити проведення у найкоротший строк розгляду цього клопотання.

    5. Незалежно від наявності клопотання слідчого, прокурора, слідчий суддя зобов’язаний звільнити особу, якщо орган державної влади чи службова особа, під вартою яких трималася ця особа, не доведе:

    1) існування передбачених законом підстав для затримання особи без ухвали слідчого судді, суду;

    2) неперевищення граничного строку тримання під вартою;

    3) відсутність зволікання у доставленні особи до суду".

    - Які органи чи інституції можуть оперативно надати захист або правову допомогу?

    Оперативно надати правову допомогу зможе тільки Ваш адвокат.

    З повагою, адвокат Айвазян.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України