Задайте питання юристу

966 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Військове право, 09 листопада 2025, питання №143832 650₴

Як довести відсутність осіб які можуть доглядати за інвалідом?

Добрий день.
Мама військовослужбовця має II групу інвалідності і довідку ЛКК про потребу у догляді. Мама розлучена, інших дітей, та батьків не має. Але в неї є рідний брат, який проживає в Криму з 2007 року. Як довести що брат не може здійснювати догляд? Для звільнення сина зі служби по пункт 13 ч.1 ст.23.

Відповіді юристів (10)

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Аліса!

    Військовослужбовці звільняються зі служби не за статтею 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію", а згідно статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу".

    Отже, згідно частини 12 статті 26 військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    "3) під час дії воєнного стану:

    необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я".

    Перелік документів, що подаються з Поданням до звільнення військовослужбовця з військової служби:

    "5. Через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу», подаються:

    копія аркуша бесіди;

    копія рапорту військовослужбовця;

    копія розрахунку вислуги років військової служби (при набутті права на пенсійне забезпечення за вислугою років);

    документи, що підтверджують наявність сімейних обставин або інших поважних причин, а саме:

    При поданні до звільнення з військової служби за підставами:

    26) у разі необхідності здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я:

    • документи, які підтверджують відповідні родинні зв’язки з цією особою (особами);
    • один із документів, що підтверджує відсутність в особи інших членів сім’ї першого ступеня споріднення (батьків, її чоловіка або дружини, дітей, у тому числі усиновлених) чи другого ступеня споріднення (рідних братів, сестер та онуків): один із документів, що підтверджує інвалідність особи першого чи другого ступеня споріднення, її потребу у постійному догляді та акт обстеження сімейного стану військовослужбовця із зазначенням інформація про наявність чи відсутність інших осіб, які здійснюють або можуть здійснювати такий догляд, затвердженого керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки;
    • один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією за формою, затвердженою МОЗ, або копія посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або копія пенсійного посвідчення чи копія посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю», «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою, затвердженою Мінсоцполітики;
    • висновок медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді".

    Чи маєте Ви якість підтверджувальні документи того, що брат матері проживає у Криму? Чи подавав вже рапорт на звільнення чоловік? Чи звертався він за оформленням акту обстеження сімейного стану військовослужбовця із зазначенням інформація про наявність чи відсутність інших осіб, які здійснюють або можуть здійснювати такий догляд, затвердженого керівником територіального центру комплектування та соціальної підтримки"?

    Від 15 липня 2025 року набули чинності зміни, внесені Наказом Міністерства оборони України № 274 від 28 квітня 2025 року. Цей документ унормував порядок отримання акту перевірки сімейного стану військовослужбовця, який є підставою для звільнення за абзацами 13 і 14 пункту 3 частини 12 статті 26 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу».

    Акт можна отримати у два способи:

    І. Подати рапорт на ім’я командира своєї військової частини. Форма рапорту затверджена Наказом МОУ. До нього додають документи, що підтверджують право на звільнення (в залежності від ситуації):

    • документи, що підтверджують родинний зв’язок (свідоцтво про народження, свідоцтво про шлюб, паспорт особи, яка потребує догляду тощо);
    • документи, що підтверджують потребу у догляді (довідка про встановлення інвалідності I або II групи, висновок ЛКК про потребу у постійному догляді, або інші медичні документи (витяги з історії хвороби) якщо вони підтверджують неможливість самообслуговування людини);
    • документи, що підтверджують відсутність інших осіб, здатних здійснювати догляд (свідоцтво про смерть інших родичів, документи про інвалідність родичів тощо);
    • документи про склад сім’ї та спільне проживання (довідка про склад сім’ї, довідка про зареєстроване місце проживання);
    • інші додаткові документи за потреби (судові рішення, довідка з соцзахисту про призначення догляду тощо).

    Подавати потрібно оригінали або належним чином завірені копії.

    ІІ. Подати заяву безпосередньо до територіального центру комплектування та соціальної підтримки (ТЦК та СП) за місцем проживання особи, яка потребує постійного догляду. Заяву можна подати особисто або поштою. Форма заяви ідентична рапорту. У будь-якому випадку саме військовослужбовець повинен виступати заявником, а родичі чи хворий, за яким потрібен догляд, напряму звернутися не можуть, оскільки новий Наказ цього не передбачає.

    Після отримання рапорту командир військової частини зобов’язаний протягом трьох календарних днів надіслати запит до відповідного ТЦК та СП. Якщо військовослужбовець звертається напряму, тоді процес починається з моменту отримання рапорту. Керівник ТЦК та СП упродовж одного дня призначає комісію, яка буде перевіряти сімейні обставини.

    Комісію очолює заступник керівника центру, а до складу входять щонайменше троє представників ТЦК та СП. Вони зобов’язані вивчити документи, відвідати місце проживання особи, яка потребує догляду, перевірити, чи є інші родичі, здатні його забезпечити. Для цього комісія користується державними реєстрами, базами даних, а за потреби надсилає запити до органів влади.

    Наказ прямо не визначає, хто саме вважається членом сім’ї. У практиці слід орієнтуватися на Сімейний кодекс України, який відносить до сім’ї осіб, що спільно проживають, ведуть спільний побут і мають взаємні права та обов’язки. Це може спричиняти певні труднощі під час прийняття рішень.

    Комісія повинна провести перевірку протягом десяти календарних днів. Якщо вона надсилає запити до державних органів, час продовжується, але не більше ніж до 15-го дня від реєстрації запиту. Якщо відповіді так і не надходять, рішення приймається на підставі наявних документів і даних реєстрів.

    За результатами перевірки складається акт перевірки сімейного стану за затвердженою формою. Документ оформлюють у трьох примірниках, один з яких зберігається в ТЦК та СП. Примірники надсилають командиру військової частини та самому військовослужбовцю. Це має відбутися не пізніше, ніж за п’ять календарних днів від дати складання акта.

    Якщо підсумувати строки, то від моменту подачі рапорту чи заяви до отримання акту може минути до 24 календарних днів. Це враховуючи три дні на відправлення запиту від військової частини, один день на призначення комісії, десять днів на перевірку, п’ять днів на оформлення акту, а також можливе очікування відповіді від органів влади.

    Новий порядок встановлює чіткі кроки для військовослужбовців, які потребують звільнення за сімейними обставинами. Головне — подати заяву належним чином і додати всі необхідні документи, щоб комісія мала достатньо підстав для складання акту.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Карпенко Андрій Володимирович
    24.9%

    Вітаю!

    ВИ БУДЕТЕ МАТИ ПРАВО НА ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ, ЯКЩО МАМА ІНВАЛІД 2 ГРУПИ ПОТРЕБУЄ ПОСТІЙНОГО ДОГЛЯДУ ТА НЕМАЄ ІНШИХ ОСІБ, КОТРІ МОЖУТЬ ЗДІЙСНЮВАТИ ТАКИЙ ДОГЛЯД.

    ЗВІЛЬНЕННЯ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ ВІДБУВАЄТЬСЯ ЗА ІНШИМ ЗАКОНОМ.

    ЗАКОН УКРАЇНИ

    Про військовий обов'язок і військову службу

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2232-12#top

    Стаття 26. Звільнення з військової служби

    4. Військовослужбовці, які проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, звільняються з військової служби на підставах:

    2) під час дії воєнного стану:

    г) через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких визначається частиною дванадцятою цієї статті (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу);

    12. Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:

    3) під час дії воєнного стану:

    необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім'ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім'ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров'я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи;

    ---

    Членами сім'ї фізичної особи другого ступеня споріднення вважаються її (фізичної особи) рідні брати та сестри, її баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.

    ---

    Щоб довести, що брат не може здійснювати догляд, потрібно надати документи, які підтверджують його фізичну неможливість бути доглядальником (наприклад, проживання в іншому місті/країні) або його нездатність доглядати через стан здоров'я (медичні довідки, висновки лікарів, документи про інвалідність).

    ДОВЕСТИ ЦЕ У ВАШОМУ ВИПАДКУ МОЖЛИВО ТІЛЬКІ В СУДОВОМУ ПОРЯДКУ - ВЖЕ МАЮЧИ РІШЕННЯ СУДУ, МОЖЛИВО БУДЕ ПОДАВАТИ РАПОРТ НА ЗВІЛЬНЕННЯ З ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, пані Алісо!

    Документом, який підтверджує відсутність інших осіб здійснювати догляд за матір'ю є АКТ ПЕРЕВІРКИ СІМЕЙНОГО СТАНУ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ, який складається ТЦК.

    Крім того, якщо мова йде про звільнення з військової служби, то це НЕ пункт 13 ч.1 ст. 23 ЗУ " Про мобпідготовку та мобілізацію" (адже даний закон передбачає відстрочку від мобілізації для військовозобов'язаних).

    Вам потрібно орієнтуватись на частину 12 статті 26 Закону України "Про військовий обов'язок та військову службу" яка передбачає, що під час дії воєнного стану військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах:
    • необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи

    Отже, головними умовами для звільнення є:

    • наявність у мами інвалідності І або ІІ групи
    • мама повинна мати довідку МСЕК або ЛКК, де вказана його потреба у постійному догляді
    • були відсутні інші родичі І або ІІ ступеня споріднення .

    Членами сім'ї фізичної особи першого ступеня споріднення вважаються її батьки, її чоловік або дружина, діти такої особи, в тому числі усиновлені.

    До членів сім'ї громадянина другого ступеня споріднення відносяться його рідні брати та сестри, баба та дід з боку матері і з боку батька, онуки.

    Згідно Інструкції про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України для звільнення сину потрібно подати рапорт та:
    • свідоцтво про народження;
    • АКТ ПЕРЕВІРКИ СІМЕЙНОГО СТАНУ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ ІЗ ЗАЗНАЧЕННЯМ ІНФОРМАЦІЯ ПРО НАЯВНІСТЬ ЧИ ВІДСУТНІСТЬ ІНШИХ ОСІБ, ЯКІ ЗДІЙСНЮЮТЬ АБО МОЖУТЬ ЗДІЙСНЮВАТИ ТАКИЙ ДОГЛЯД, ЗАТВЕРДЖЕНОГО КЕРІВНИКОМ ТЕРИТОРІАЛЬНОГО ЦЕНТРУ КОМПЛЕКТУВАННЯ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПІДТРИМКИ
    • один із документів, що підтверджує інвалідність особи, яка потребує догляду: довідка до акта огляду медико-соціальною експертною комісією, або витяг з рішення експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи за формою згідно з наказом МОЗ від 10 грудня 2024 року № 2067, або копія посвідчення, яке підтверджує відповідний статус, або копія пенсійного посвідчення чи копія посвідчення, що підтверджує призначення соціальної допомоги відповідно до Законів України «Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю», «Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю», в яких зазначено групу та причину інвалідності, або довідка для отримання пільг особами з інвалідністю, які не мають права на пенсію чи соціальну допомогу, за формою згідно з наказом Мінсоцполітики від 21 вересня 2015 року № 946;
    • висновок лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я про потребу в постійному догляді;

    Є ДВА МОЖЛИВІ ВАРІАНТИ ОТРИМАТИ АКТ ПЕРЕВІРКИ СІМЕЙНОГО СТАНУ ВІЙСЬКОВОСЛУЖБОВЦЯ:

    Варіант 1.

    Військовослужбовець особисто, за підпорядкованістю, подає на ім’я командира (начальника) військової частини рапорт. Форма рапорту затверджена Наказом, скачати можна за посиланням https://zakon.rada.gov.ua/.../text/128/f291032n8096.docx.

    До рапорту додаються документи, що підтверджують право на звільнення, або копії таких документів, засвідчених в установленому порядку. Після подання військовослужбовцем рапорту, командир (начальник) військової частини з урахуванням вимог, визначених Порядком організації роботи з рапортами військовослужбовців, зобов’язаний надіслати у триденний строк з дня отримання такого рапорту до ТЦК та СП, зазначеному у рапорті, запит на перевірку його сімейного стану.

    Керівник ТЦК та СП протягом одного календарного дня після одержання запиту від військової частини про перевірку сімейного стану військовослужбовця призначає комісію.

    Комісія зобов’язана провести перевірку сімейного стану військовослужбовця та особи, за якою військовослужбовець здійснює або здійснюватиме постійний догляд протягом десяти календарних днів з дати надходження запиту, але не пізніше ніж протягом дня, наступного за днем отримання інформації на запит до органів державної влади, інших державних органів.

    У разі неотримання від органу державної влади, іншого державного органу відповіді на запит комісії не пізніше ніж на п’ятнадцятий день з дати реєстрації запиту, комісія приймає рішення на підставі поданих заявником документів та отриманих відомостей з реєстрів, баз даних та публічних електронних ресурсів. Про відсутність відповіді від органу державної влади, іншого державного органу на запит зазначається в акті перевірки сімейного стану.

    За результатами перевірки комісія складає акт перевірки сімейного стану військовослужбовця за формою, затвердженою Наказом https://zakon.rada.gov.ua/.../text/128/f291032n809...

    Акт який не пізніше п’яти календарних днів з дати його складання надсилає командиру (начальнику) військової частини, який надіслав запит, а також військовослужбовцю.

    Акт перевірки сімейного стану військовослужбовця складається у трьох примірниках, один з яких зберігається у ТЦК та СП.

    Варіант 2.

    Аналогічно вараінту 1, але військовослужбовець подає не рапорт командиру, а заяву до на ім’я керівника ТЦК та СП за задекларованим/зареєстрованим місцем проживання/перебування особи, за якою здійснює або здійснюватиме постійний догляд.

    Форма рапорту/заяви затверджена: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0438-09#n8089

    Форма Акту теж затверджена: https://zakon.rada.gov.ua/.../text/128/f291032n8097.docx

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Брильов Андрій Юрійович

    Вітаю, Аліса

    Ось як можна ще поступити. Ви можете замовити в ЦНАП довідку про осіб, які зареєстровані в квартирі, де мешкає Ваша матір. Якщо там брат не зареєстрований, це буде додатковим доказом, що він не в змозі допомогати матері.

    З повагою,

    Андрій Брильов

    Брильов Андрій Юрійович

    Вітаю, Аліса

    Ось як можна ще поступити. Ви можете замовити в ЦНАП довідку про осіб, які зареєстровані в квартирі, де мешкає Ваша матір. Якщо там брат не зареєстрований, це буде додатковим доказом, що він не в змозі допомогати матері.

    З повагою,

    Андрій Брильов

    Брильов Андрій Юрійович

    Вибачьте, будь ласка, за дубпювання відповіді з технічних причин.

    Брильов Андрій Юрійович

    Алісе, і ось який ще варіант може допомогти. Можна спробувати взяти виписку з карткового рахунку Вашої матері про надходження за останні 6 місяців. З нього може вдасться побачити, що брат не надсилав коштів.

    З повагою

    Андрій Брильов

    Турчин Ярослав Олексійович
    75.1%
    Турчин Ярослав Олексійович 25 днів тому

    Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду

    ДОБРОГО ВЕЧОРА, пані АЛІСО! НА ЖАЛЬ В ЗАКОН ЗЛОВМИСНО ВНЕСЛИ НОРМУ ПРИ ЗВІЛЬНЕННІ, ЩО ТРЕБА НЕ МАТИ ІНШИХ ЧЛЕНІВ СІМ"Ї ПЕРШОГО АБО ДРУГОГО СТУПЕНЮ СПОРІДНЕННЯ. БРАТ - на жаль є родичем другого ступеню споріднення. Цю норму спеціально заклали, бо завжди знайдеться родич, який невідомо де. На мій погляд довести, що у Вас є брат майже неможливо. Якщо Ваш брат народився в Криму або взагалі не в Україні, то в ДРАЦС нема записів про його народження та Вашу кровну спорідненість. Тож треба виходити, що брата немає.

    В будь-якому разі недолугі юристи Міноборони написали в законі норму, яка є юридично неправильною... Бо члени сім"ї це одна категорія, а родичі І-ІІ ступеню споріднення інша. У сукупності використання цих термінів як "єдиної правової конструкції", фактично виходить, що особа має бути не тільки родичем, а й членом сім"ї... Ваш брат в будь-якому разі не є членом сім"ї. АЛЕ СКАЖУ , ЩО БЕЗ ЗВЕРНЕННЯ ДО СУД ВАШОГО СИНА МОЖУТЬ ДУЖЕ ДОВГО НЕ ЗВІЛЬНЯТИ, БО КАДРОВИКИ - це ШАХРАЇ і ЇМ ЗА ЦЕ НІЧОГО НЕ БУДЕ. Тому подавати рапорт слід через застосунок "Армія +", щоб його просто командир не викинув, а змусити командира поставити відмітку про отримання майже неможливо, бо відношення командирів до підлеглих таке, що "дідівщина 90-2000х у армії - нервово курить".

    У РАЗІ ВІДСТРОЧКИ. Нічого доводити додатково не треба. ТЦК має перевірити ці факти самостійно. Єдине, що непогано до заяви серед документів долучити також копію документа (свідоцтва ДРАЦС або рішення суду про розлучення). При цьому брат матері військовозобов"язаного не є особою, яка має доглядати по закону за сестрою. Тобто має значення лише особи першого ступеню споріднення - другий з подружжя, батьки особи з інвалідністю чи діти. При цьому якщо військовозобов"язаних кілька, особа з інвалідністю сама обирає в заяві кого вона бачить своїм доглядальником. Додатково Ви можете написати та посвідчити у нотаріуса заяву, в якій заявляєте і підтверджуєте, що інших осіб, які зобов"язані доглядати - немає.

    ОДНАК, це питання відстрочки вже після звільнення. А НАРАЗІ ВАМ ТРЕБА ЩОБ СИН ПОДАВ РАПОРТ на ЗВІЛЬНЕННЯ зі СЛУЖБИ.

    На жаль у зв"язку з ситуацією на війні зараз права на рапорти про звільнення цинічно порушуються, тож Рапорт щоб мати шанс бути розглянутим має бути подано через АРМІЯ+. Бо інакше його викинуть і нічого Ви не доведете. Саме тому стільки СЗЧ, що в штабах та кадрах сидять бандоси, які не виконують закон і не хочуть нічого знати про діловодство у ЗСУ згідно з Інструкції з діловодства у Збройних Силах України, затвердженої наказом Головнокомандувача Збройних Сил України від 31.01.2024 р. № 40.

    ЕТАП ЗВІЛЬНЕННЯ із ЗСУ.

    Для звільнення треба подати рапорт.

    Для кожної категорії статтею 26 Закону України "Про військовий обов"язок та військову службу" передбачено свій пункт звільнення, однак вони майже повінстю збігаються. Зокрема, контракт розривається під час проведення мобілізації та дії воєнного стану з підстав, встановлених п. 3 ч. 5 ст. 26, кадрова військова служба припиняється згідно п. 3 ч. 6 ст. 26, а служба за мобілізацією згідно з п. 2 ч. 4 ст. 26.

    В будь-якому разі передбачено право усіх категорій військовослужбовців звільнитися через сімейні обставини або інші поважні причини, перелік яких визначається частиною дванадцятою статті 26 (якщо військовослужбовці не висловили бажання продовжувати військову службу) - підпункт "г" пункту 2 ч. 4 ст. 26 - для мобілізованих, підпункт "г" пункту 3 ч. 5 ст. 26 - для контрактників, підпункт "г" пункту 3 ч. 6 ст. 26 - для кадрових військовослужбовців.

    Абзацом 13 пункту 3 ч. 12 ст. 26 Закону передбачено що Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах під час дії воєнного стану:

    • необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи;

    {Абзац тринадцятий пункту 3 частини дванадцятої статті 26 в редакції Закону № 4170-IX від 19.12.2024}

    ПОВТОРНО ЗАЗНАЧУ. На мій погляд довести, що у Вас є брат майже неможливо. Якщо Ваш брат народився в Криму або взагалі не в Україні, то в ДРАЦС нема записів про його народження та Вашу кровну спорідненість. Тож треба виходити, що брата немає.

    В будь-якому разі недолугі юристи Міноборони написали в законі норму, яка є юридично неправильною... Бо члени сім"ї це одна категорія, а родичі І-ІІ ступеню споріднення інша. У сукупності, фактично виходить, що особа має бути не тільки родичем, а й членом сім"ї... Ваш брат в будь-якому разі не є членом сім"ї. АЛЕ СКАЖУ , ЩО БЕЗ ЗВЕРНЕННЯ ДО СУД ВАШОГО СИНА МОЖУТЬ ДУЖЕ ДОВГО НЕ ЗВІЛЬНЯТИ.

    Знову-таки можна написати заяву нотаріально посвідчену, що немає інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення.

    Законодавство не передбачає вичерпного переліку членів сім`ї та визначає критерії, за наявності яких особи складають сім`ю. Такими критеріями віднесення до кола членів однієї сім`ї є спільне проживання (за винятком можливості роздільного проживання подружжя з поважним причин і дитини з батьками), спільний побут і взаємні права й обов`язки осіб, які об`єдналися для спільного проживання.

    Відповідне положення міститься у постанові Касаційного цивільного суду у складі Верховного Суду від 23 квітня 2020 року му справі № 686/8440/16-ц.

    ОТЖЕ, ВАШ БРАТ ПРОЖИВАЮЧИ НЕВІДОМО ДЕ (Ви приблизно знаєте, що в Криму), хоч і є родичем ІІ ступеню споріднення, однак ВОДНОЧАС НЕ Є ВАШИМ ЧЛЕНОМ СІМ"Ї.

    Цей факт доводить крім Вашої заяви та можливої заяви свідків - сусідів (якщо є така можливість):

    1) Витяг про склад осіб, які проживають у житлі де зареєстровані / прописані Ви.

    2) Довідка ЖЕКу чи ОСББ (у разі проживання в квартирі) чи голови квартального комітету (приватний будинок) про склад фактично проживаючих в житлі осіб.

    Через суд ці факти на жаль встановити не можливо, бо право на звільнення із ЗСУ - це не цивільне право, для якого може бути використана процедура встановлення юридичних фактів, що мають правове значення (таку позицію на жаль не так давно висловила Велика Палата Верховного Суду)

    Велика Палата Верховного Суду вказала, що процес звільнення з військової служби є адміністративним та військовим правом, а не цивільним, тому для нього не можна застосовувати процедуру встановлення фактів, що мають правове значення, яка використовується в цивільному судочинстві. Звільнення з лав ЗСУ відбувається за чітко визначеними в законодавстві підставами (наприклад, за станом здоров'я, сімейними обставинами, віком) і врегульовується відповідними нормами військового та адміністративного права.

    Отже, через суд такий факт встановити неможливо.

    Якщо військова частина ставить це під сумнів, то питання має вирішуватися в порядку адміністративного судочинства окружним адміністративним судом за місцезнаходженням військової частини чи місцем прописки/реєстрації Вашого сина на його вибір (Відповідно до абз. 1 ч. 1 ст. 25 Кодексу адміністративного судочинства України, Адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об’єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених цим Кодексом.).

    Так от з 08.08.2024 р. механізм оформлення, подання, реєстрації, розгляду, прийняття та повідомлення рішення за результатами розгляду рапортів військовослужбовців у Міністерстві оборони України, Збройних Силах України та Державній спеціальній службі транспорту визначений Порядком організації роботи з рапортами військовослужбовців у системі Міністерства оборони України, затвердженим наказом Міностерства оборони України від 07 серпня 2024 року № 531 (текст наказу за гіперпосиланням).

    Наказ МОУ № 531 від 07.08.2024 р. визначає наступне.

    Рапорти подаються в такій формі:

    • усна
    • письмова (паперовій або електронній)

    Розгляд паперового рапорту здійснюється:

    • невідкладно, але не пізніше ніж за 48 годин - щодо питань, які стосуються військової дисципліни, обов'язків особового складу під час виконання бойових наказів (розпоряджень), збереження життя та здоров'я особового складу, відпустки за сімейними обставинами та з інших поважних причин;
    • НЕ БІЛЬШЕ 14 ДНІВ - щодо питань, які не відносяться до вищезазначених питань.

    Усні рапорти розглядаються негайно, але не пізніше, ніж рапорти у паперовій формі.

    Рапорти подані в електронній формі розглядаються у такі ж строки як і у паперовій формі.

    Подання рапорту, а не час його реєстрації в службі діловодства є початком перебігу строку розгляду паперового рапорту.

    Дата передачі рапорту на погодження безпосередньому командиру (начальнику) військовослужбовця, а у разі відмови в розгляді рапорту безпосереднім командиром (начальником) - дата передачі рапорту прямому командиру (начальнику) є часом подання паперового рапорту.

    У разі направлення рапорту засобами поштового зв'язку часом подання рапорту є дата надходження рапорту до поштового відділення за місцем знаходження відповідного підрозділу.

    Безпосередній або прямий командир (начальник) військовослужбовця може не погодити рапорт, якщо для прийняття рішення по суті рапорту недостатньо наданих військовослужбовцем інформації або документів, але зазначивши вичерпний перелік підстав та документів (копій документів), які необхідно додати до рапорту для вирішення його по суті.

    Забороняється:

    • відмовляти у задоволенні рапорту у разі, якщо до рапорту не додано документів, які є або повинні бути в розпорядженні відповідного командира (начальника);
    • встановлювати будь-які інші вимоги щодо форми та змісту паперового рапорту, що не передбачені Порядком;
    • вимагати від військовослужбовця попереднього усного погодження рапорту із безпосереднім або прямим командиром (начальником) перед його фактичним поданням;
    • відмовляти у прийнятті (реєстрації) власноруч написаних рапортів військовослужбовців.

    У зв"язку з систематичним порушенням права військовослужбовців на рапорт та його належний розгляд - в Україні запустили мобільний застосунок «Армія+», для військовослужбовців. Поясню, які функції він вже має і як його встановити на смартфон.

    Презентація застосунку «Армія+» відбулася у Києві 8 серпня, повідомили на офіційному сайті Міністерства оборони. З 09.08.2024 р. він почав працювати.

    За допомогою цього застосунку планують скоротити обсяг паперової роботи в українській армії і перевести її більшу частину в онлайн.

    Наразі у застосунку вже доступні 11 видів рапортів у чотирьох групах:

    • «На відпустку»,
    • «На допомогу»,
    • «Направлення»,
    • «Видача направлення».

    Рапорти надсилаються онлайн на підпис за допомогою унікального номера військовослужбовця чи військовослужбовиці – Армія ID.

    Надалі у застосунку будуть додаватися нові функції. Також у застосунку проходитимуть опитування, через які самі військовослужбовці зможуть впливати на реальні зміни у Силах оборони України.

    «Люди, які ризикують життям за нашу із вами свободу, не мають заповнювати папери від руки під лінійку, стояти у чергах чи їхати у довгі подорожі за підписом на рапорті. Далі будемо впроваджувати ще більше сервісів для комфорту наших військових», — зазначила заступниця міністра оборони з питань цифровізації Катерина Черногоренко.

    Сам застосунок розробили військовослужбовці одного з підрозділів ЗСУ, а саме Центру масштабування технологічних рішень.

    Завантажити застосунок для військовослужбовців «Армія+» можна за посиланнями:

    Права та обов’язки посадових осіб, єдині вимоги до форми електронних рапортів, а також засади їх опрацювання унормовані в Порядку організації роботи з рапортами військовослужбовців в системі Міноборони, який затверджений Наказом міністра оборони України.

    https://aplus.mod.gov.ua/

    Рапорт в електронній формі створюється та подається за допомогою:

    ▶ засобів системи електронного документообігу (СЕДО) Міноборони України

    ▶ Державного вебпорталу електронних публічних послуг у сфері національної безпеки і оборони "Армія+" (далі - вебпортал Армія+)

    ▶ інших інформаційно-комунікаційних систем, які введені в експлуатацію в системі Міноборони України.

    Кожен користувач вебпорталу Армія+ має свій унікальний код - ID-номер.

    Кожен командир зобов'язаний довести до підлеглого особового складу свій власний ID-номер та ID-номер СЕДО підрозділу.

    Якщо безпосереднім командиром (начальником) військовослужбовця є командир (начальник) підрозділу, то військовослужбовець зазначає ID-номер СЕДО підрозділу, який можна отримати в службі діловодства.

    Військовослужбовець створює рапорт на вебпорталі Армія+ за допомогою зразків рапортів, які доступні на ньому, заповнивши всі необхідні текстові поля, зазначивши тему та суть свого клопотання.

    Підписання та погодження електронного рапорту здійснюється шляхом накладення кваліфікованого електронного підпису (у тому числі "Дія.Підпис") та/або удосконаленого електронного підпису військовослужбовцем, відповідними командирами (начальниками), та/або засобами вебпорталу Армія+, що підтверджується накладенням кваліфікованої електронної печатки технічного адміністратора вебпорталу Армія+.

    Електронний рапорт, створений засобами Державного вебпорталу, може бути відкликаний військовослужбовцем, який його створив, але виключно з моменту реєстрації рапорту в СЕДО.

    https://wiki.legalaid.gov.ua/

    ЕТАП ОФОРМЛЕННЯ ВІДСТРОЧКИ після ДЕМОБІЛІЗАЦІЇ, ЩОБ НАХАБНО НЕ МОБІЛІЗУВАЛИ ЗНОВУ.

    Військовозобов"язаний через ЦНАП за місцем проживання / перебування на обліку в ТЦК має подати заяву за оновленою в жовтні 2025 року формою згідно з Постановою КМУ № 560 від 16.05.2024 р. про надання відстрочки.

    У заяві проставляється галочка про Відсутність

    • інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані утримувати осіб, зазначених у пункті 13 частини першої статті 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”;

    Додаток 4 до Порядку (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 24 жовтня 2025 р. № 1364)

    ЗАЯВА

    {Додаток 4 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024; в редакції Постанов КМ № 930 від 16.08.2024, № 1364 від 24.10.2025 - застосовується з 1 листопада 2025 року}

    Водночас, щоб не відмовили у відстрочці нахабно, сказавши, що у них не було світла чи доступу до Реєстру ДРАЦС, то краще певні документи все ж подати.

    ДОКУМЕНТИ, ЯКІ ТРЕБА ДОДАТИ ДО ЗАЯВИ (зазначивши про ці документи у переліку в заяві).

    • Паспорт громадянина України військовозобов"язаного та РНОКПП-довідку.
    • Свідоцтво про народження сина з вказівкою про матір (також можна замовити повний витяг про народження в ДРАЦС) через ДІЮ, в якому беду вказано в тому числі РНОКПП Ваше та Вашого сина. Якщо прізвище змінювалося у зв"язку зі шлюбом та відмінне від вказаного у свідоцтві про народження - також документ який підтверджує зміну прізвища (свідоцтво про шлюб, свідоцтво про зміну імені тощо).
    • Ваш паспорт та довідку про код РНОКПП.
    • При відсутності чоловіка - документ, який підтверджує неперебування у шлюбі (свідоцтво про розлучення якщо розлучалися в ЗАГСі чи через суд до 2011 року) або копія судового рішення. Також можна взяти повний витяг про шлюб з ДРАЦС і там буде вказано реквізит і дату розірвання шлюбу, якщо рішення не збереглося. Факт невступу у шлюб вдруге - має вже перевірити саме ТЦК через базу ДРАЦС. В самих відділах ДРАЦС такі довідки не видають.
    • Заява матері про відсутність інших осіб, які мають здійснювати догляд - посвідчена нотаріально (не вимагається, але бажано щоб була).
    • ДОКУМЕНТИ про інвалідність - довідка МСЕК (повідчена нотаріально), але краще - копія пенсійного посвідчення ПФУ чи посвідчення про пільги від УСЗН (Соцзахист), або витяг з рішення ЕКОПФО.

    Заява оформлюється у двох примірниках.

    ОДИН ЗАЛИШАЄТЕ СОБІ і на ньому в ЦНАПі має бути проставлено відмітку про отримання з штампом / печаткою.

    До речі через певний час обіцяють, що відстрочку по матері з інвалідністю також можна буде оформити через Резерв+ без звернення через ЦНАП в ТЦК та СП.

    При поданні заяви військовозобов"язаний має пред"явити військово-обліковий документ в Резерв+ чи роздрукований. Відсутність запису в Резерв+ про перебування на обліку - може бути причиною неприйняття документів.

    Відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані: які мають одного із своїх батьків з інвалідністю I чи II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших осіб, які не є військовозобов’язаними та відповідно до закону зобов’язані їх утримувати (крім випадків, якщо такі особи самі є особами з інвалідністю, потребують постійного догляду, перебувають під арештом (крім домашнього арешту), відбувають покарання у вигляді обмеження чи позбавлення волі). У разі відсутності невійськовозобов’язаних осіб здійснювати догляд за особою з інвалідністю I чи II групи може лише одна особа з числа військовозобов’язаних за вибором такої особи з інвалідністю;

    Зразок відповідних заяв за п. 13 ч. 1 ст. 23 Закону України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" додаю до відповіді.

    З повагою та розумінням, Ярослав ТУРЧИН

    Турчин Ярослав Олексійович
    Турчин Ярослав Олексійович 25 днів тому

    Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду

    ДОДАТКОВО ДО МОЄЇ ВІДПОВІДІ.

    ПРОЦЕДУРА ЗВІЛЬНЕННЯ.

    Відповідно до частини 7 статті 26 Закону України №2232-XII "Про військовий обов"язок і військову службу", звільнення військовослужбовців з військової служби здійснюється в порядку, передбаченому положеннями про проходження військової служби громадянами України.

    Згідно абзацу 2 пункту 12 Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затвердженого указом Президента України від 10 грудня 2008 року №1153/2008 в чинній редакції від 31.07.2025 р. (надалі - Положення) право видавати накази по особовому складу надається командирам, командувачам, начальникам, керівникам (далі - командири (начальники) органів військового управління, з`єднань, військових частин, установ, організацій, вищих військових навчальних закладів, військових навчальних підрозділів закладів вищої освіти, які утримуються на окремих штатах (далі - військові частини), за посадами яких штатом передбачено військове звання полковника (капітана 1 рангу) і вище, а також керівникам служб персоналу Міністерства оборони України та Генерального штабу Збройних Сил України.

    Відповідно до пункту 233 Положення військовослужбовці, які бажають звільнитися з військової служби, подають по команді рапорти та документи, які підтверджують підстави звільнення. У рапортах зазначаються:

    • підстави звільнення з військової служби;
    • думка військовослужбовця щодо його бажання проходити службу у військовому резерві Збройних Сил України за відповідною військово-обліковою спеціальністю;
    • районний (міський) територіальний центр комплектування та соціальної підтримки, до якого повинна бути надіслана особова справа військовослужбовця.

    При звільненні військовослужбовця з військової служби за рішенням командування військової частини відповідно до підпункту 1 пункту 35 цього Положення рапорт на звільнення військовослужбовцем не подається. У такому разі командуванням військової частини складається аркуш бесіди з військовослужбовцем за формою, визначеною Міністерством оборони України.

    Пунктом 234 Положення зазначено, що перед звільненням військовослужбовців уточнюються дані про проходження ними військової служби, документально підтверджуються періоди служби, що підлягають зарахуванню до вислуги в календарному та пільговому обчисленні, проводиться розрахунок вислуги років військової служби. Вислуга років військової служби військовослужбовців розраховується не пізніше ніж за два місяці до дати, на яку планується звільнення. Інформація про розраховану вислугу років військової служби доводиться військовослужбовцю під підпис перед оформленням документів для його звільнення з військової служби. У разі незгоди з розрахунком вислуги роки військової служби військовослужбовець повинен письмово обґрунтувати свої заперечення на аркуші з розрахунком вислуги років і засвідчити їх своїм підписом. У разі відмови військовослужбовця підписати розрахунок вислуги років про це робиться відповідний запис на цьому ж аркуші та засвідчується підписами осіб, які були присутні під час бесіди.

    Інструкція про організацію виконання Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України, затверджена наказом Міністра оборони України від 10.04.2009 №170 (далі - Інструкція №170) визначає механізм реалізації та порядок організації у Збройних Силах України виконання вимог Положення про проходження громадянами України військової служби у Збройних Силах України.

    Відповідно до пункту 1.5 Інструкції №170 для встановлення, зміни, призупинення, або припинення правових відносин з громадянами України, які реалізуються наказами посадових осіб по особовому складу, у Генеральному штабі Збройних Сил України, Командуванні об`єднаних сил Збройних Сил України, видах Збройних Сил України, окремих родах сил Збройних Сил України, окремих родах військ Збройних Сил України, органах військового управління, з`єднаннях, військових частинах, вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти, установах, організаціях, (далі - військові частини), оформляються: подання (додаток 1), рішення колегіальних органів, утворених і діючих відповідно до законодавчих актів і актів Міністерства оборони України, Резерв кандидатів для просування по службі (додаток 2), План переміщення військовослужбовців на посади номенклатури посад (далі - План переміщення на посади) (додаток 16) на військовослужбовців крім тих, які проходять строкову військову службу, зокрема щодо звільнення з військової служби.

    Згідно із абзацом 2 пункту 14.10 розділу XIV Інструкції №170 звільнення з військової служби через сімейні обставини або інші поважні причини здійснюється за наявності оригіналів документів, що підтверджують таку підставу звільнення.

    Додатком 19 Інструкції №170 передбачено перелік документів, що подаються з поданням до звільнення військовослужбовця з військової служби. Зокрема відповідно до п.5 Додатку при поданні до звільнення з військової служби за підставами: через сімейні обставини або з інших поважних причин, перелік яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 12 червня 2013 року №413 та визначено підпунктом "г" пункту 1 частини четвертої, підпунктом "ґ" пункту 2 частини п`ятої, підпунктом "г" пункту 2 частини шостої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу", подаються:

    • копія аркуша бесіди;
    • копія рапорту військовослужбовця;
    • документи, що підтверджують наявність сімейних обставин або інших поважних причин;
    • копія розрахунку вислуги років військової служби (при набутті права на пенсійне забезпечення за вислугою років).

    ЗРАЗОК ПАПЕРОВОГО РАПОРТУ НА ЗВІЛЬНЕННЯ також додаю.

    ВОДНОЧАС, не вирішеним залишається питання трактування військовими частинами абзацу 13 пункту 3 ч. 12 ст. 26 Закону яка передбачає, що що Військовослужбовці звільняються з військової служби через сімейні обставини або з інших поважних причин на таких підставах під час дії воєнного стану:

    • необхідність здійснювати постійний догляд за одним із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка), який є особою з інвалідністю I чи II групи, за умови відсутності інших членів сім’ї першого чи другого ступеня споріднення такої особи або якщо інші члени сім’ї першого чи другого ступеня споріднення самі потребують постійного догляду за висновком медико-соціальної експертної комісії чи лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я, або рішенням експертної команди з оцінювання повсякденного функціонування особи;

    ТОБТО ЧИ ТРЕБА ДОВОДИТИ ДОКУМЕНТАЛЬНО ПОТРЕБУ В ДОГЛЯДІ?! - Частина суб"єктів права на звільнення з військової служби стверджує, що треба. Тобто у рішеннях МСЕК чи ЕКОПФО має бути вказано, що особа потребує постійного догляду. Або має бути висновок ЛКК лікарні.

    Висновок ЛКК про потребу в постійному догляді – це медичний документ, який підтверджує, що особа через стан здоров'я (хвороби, інвалідність, похилий вік) не може самостійно себе обслуговувати і потребує сторонньої допомоги. Цей висновок є підставою для оформлення соціальної допомоги на догляд, звільнення або відстрочки від мобілізації, отримання пільг та інших соціальних гарантій. Для отримання висновку слід звернутися до свого сімейного лікаря, пройти необхідні обстеження та дочекатися рішення лікарсько-консультативної комісії.

    ЩАСТИ ВАМ у РЕАЛІЗАЦІЇ ПРАВА НА ЗВІЛЬНЕННЯ СИНА ЗІ СЛУЖБИ У НАЙКОРОТШІ СТРОКИ!

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас, Аліса!

    Добрий день.Мама військовослужбовця має II групу інвалідності і довідку ЛКК про потребу у догляді. Мама розлучена, інших дітей, та батьків не має. Але в неї є рідний брат, який проживає в Криму з 2007 року. Як довести що брат не може здійснювати догляд? Для звільнення сина зі служби по пункт 13 ч.1 ст.23.

    Загалом - це можливо, але тут варто ретельно діяти. На якому етапі по звільненню Ви перебуваєте зараз? Я так розумію, що певний орган заявив про необхідність доведення відсутності інших осіб і звернув увагу на рідного брата? Чи так це? Тут треба діяти системно і у першу чергу реагувати на недоліки, які Вам заявляє в/ч чи ТЦК та СП.

    Не буду довго розповідати про процедуру звільнення, скажу головне. Відсутність інших осіб підтверджується Актом обстеження сімейного стану військовослужбовця, який складає ТЦК та СП. Чи зверталися до ТЦК за цим Актом? Чи подавали рапорт на в/ч?


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України