Задайте питання юристу

966 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Адміністративне право, 03 грудня 2025, питання №144633

діюче законодавство України

Діючий Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-24) на порталі Верховної ради зазначає, що частина 3 статті 122 виключена. Але інспектори з паркування в постановах зсилаються на частину 3 статті 122 КУпАП. В чому причина.

Відповіді юристів (2)

    Турчин Ярослав Олексійович
    Турчин Ярослав Олексійович 11 годин тому

    Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду

    ВІТАЮ, ВАС пане ВАСИЛЬ! ЗВІСНО, ЩО ПОСИЛАННЯ НА норму ч.3 ст. 122 КУпАП неправомірне на мою думку і це питання має регулюватися ст. 152-1 КУпАП "Порушення правил паркування транспортних засобів та порушення правил обладнання майданчиків для платного паркування транспортних засобів", однак є певні нюанси, оскільки норма ч. 3 ст. 122 КУпАП чинна, але в іншій редакції, хоча й дійсно була свого часу в 2017 році виключена. ПРОТЕ, судді витлумачують це не на користь громадян, в тому числі посилаючись на діючу норму ч. 3 ст. 122 КУпАП + на відповідний пункт Правил дорожнього руху. (підпункт «г» пункту 15.9. Правил дорожнього руху за яким - заборонено здійснювати зупинку на пішохідних переходах і ближче 10 м від них з обох боків, крім випадків надання переваги в русі.).

    Стаття 122 КУпАП в чинній редакції від 01.09.2025 р. не виключена, як і жодна з її частин.

    Виключена ст. 122-1 КУпАП.

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text:...

    Однак раніше, ще в 2017 році дійсно мало місце виключення ч. 3 ст. 122 КУпАП, однак, потім Верховна Рада прийняла ст. 122 КУпАП у новій редакції вцілому, тому поновила і частину третю, виклавши її інакше.

    ОТЖЕ, повідомлення про виключення частини 3 статті 122 КУпАП є не зовсім некоректним, оскільки ця стаття діяла в редакції, що передбачала відповідальність за проїзд на заборонний сигнал світлофора чи регулювальника, а також за порушення правил проїзду на регульованих перехрестях та правил розташування транспортних засобів на проїзній частині, і була виключена законом від 22.09.2017 року № 2154-VIII, однак подальші редакції змінили цю ситуацію.

    • Виключена частина: За частиною 3 статті 122 передбачалася відповідальність за проїзд на заборонний сигнал світлофора чи регулювальника, що призвело до створення перешкод для руху інших транспортних засобів.
    • Нова редакція: Після виключення ця частина була перенесена до статті 122 і тепер охоплює порушення правил дорожнього руху, що спричинили створення небезпеки для руху або загрозу життю чи здоров'ю громадян, або ж порушення правил проїзду на регульованих перехрестях, або порушення правил розташування транспортних засобів на проїзній частині, або порушення правил проїзду.

    В чинній редакції стаття 122 КУпАП виглядає наступним чином.

    Стаття 122. Перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху

    Частина 1. Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками, -

    тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Частина 2. Порушення правил проїзду перехресть, зупинок транспортних засобів загального користування, проїзд на заборонний сигнал світлофора або жест регулювальника, порушення правил обгону і зустрічного роз’їзду, безпечної дистанції або інтервалу, розташування транспортних засобів на проїзній частині, порушення правил руху автомагістралями, користування зовнішніми освітлювальними приладами або попереджувальними сигналами при початку руху чи зміні його напрямку, використання цих приладів та їх переобладнання з порушенням вимог відповідних стандартів, користування під час руху транспортного засобу засобами зв’язку, не обладнаними технічними пристроями, що дозволяють вести перемови без допомоги рук (за винятком водіїв оперативних транспортних засобів під час виконання ними невідкладного службового завдання), а так само порушення правил навчальної їзди, -

    тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Частина 3. Ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, -

    тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Частина 4. Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п’ятдесят кілометрів на годину -

    тягне за собою накладення штрафу в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Порушення, передбачені частинами першою - четвертою цієї статті, що спричинили створення аварійної обстановки, а саме: примусили інших учасників дорожнього руху різко змінити швидкість, напрямок руху або вжити інших заходів щодо забезпечення особистої безпеки або безпеки інших громадян, -

    тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі вісімдесяти п’яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або позбавлення права керування транспортними засобами на строк від шести місяців до одного року.

    Частина 5. Зупинка чи стоянка транспортних засобів на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю (крім випадків вимушеної стоянки), а так само створення перешкод водіям з інвалідністю або водіям, які перевозять осіб з інвалідністю, у зупинці чи стоянці керованих ними транспортних засобів, неправомірне використання на транспортному засобі розпізнавального знака "Водій з інвалідністю" -

    тягнуть за собою накладення штрафу від шістдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Частина 6. Зупинка чи стоянка транспортних засобів на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), а так само створення перешкод водіям транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), у зупинці або стоянці -

    тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    ПРИМІТКА до статті 122 КУпАП. Суб’єктом правопорушення в цій статті є особа, яка керувала транспортним засобом у момент вчинення правопорушення, а в разі вчинення передбачених частинами першою - четвертою цієї статті правопорушень у виді перевищення обмеження швидкості руху транспортних засобів, проїзду на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху, порушення правил зупинки, стоянки, а також установленої для транспортних засобів заборони рухатися смугою для маршрутних транспортних засобів, тротуарами чи пішохідними доріжками, виїзду на смугу зустрічного руху, якщо зазначене правопорушення зафіксовано в автоматичному режимі, а також у разі порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів, якщо зазначене правопорушення зафіксовано в режимі фотозйомки (відеозапису), - відповідальна особа, зазначена у частині першій статті 14-2 цього Кодексу, або особа, яка ввезла транспортний засіб на територію України. У разі внесення змін до постанови про накладення адміністративного стягнення з підстав, встановлених абзацом третім частини першої статті 279-3 цього Кодексу, суб’єктом цього правопорушення може бути особа, яка керувала транспортним засобом у момент вчинення правопорушення, зафіксованого в автоматичному режимі або в режимі фотозйомки (відеозапису).

    {Стаття 122 із змінами, внесеними згідно з Указами ПВР № 7542-11 від 19.05.89, № 1369-12 від 29.07.91, № 1818-12 від 15.11.91; Законами № 3785-12 від 23.12.93, № 55/97-ВР від 07.02.97, № 2350-III від 05.04.2001; в редакції Закону № 586-VI від 24.09.2008; із змінами, внесеними згідно із Законами № 3163-VI від 17.03.2011, № 4438-VI від 23.02.2012, № 721-VII від 16.01.2014 - втратив чинність на підставі Закону № 732-VII від 28.01.2014; в редакції Закону № 767-VII від 23.02.2014; із змінами, внесеними згідно із Законами № 596-VIII від 14.07.2015, № 2109-VIII від 22.06.2017, № 2262-VIII від 21.12.2017, № 2754-VIII від 11.07.2019, № 566-IX від 24.04.2020, № 1231-IX від 16.02.2021}

    При цьому суди застосовуючи до паркування ч. 3 ст. 122 КУпАП посилаються на підпункт «г» пункту 15.9. Правил дорожнього руху за яким - заборонено здійснювати зупинку на пішохідних переходах і ближче 10 м від них з обох боків, крім випадків надання переваги в русі.

    Оскільки штраф всього 680 грн., то до суду йдуть лише принципові люди. І на жаль дуже часто програють, бо залучати адвоката чи іншого фахівця у галузі права до такої справи фінансово нерентабельно в Україні.

    Для прикладу травневе рішення Шевченківського районного суду м. Києва. Маю відзначити, що це чи не найлояльніший системі суд.

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/127043968

    Аналогічне рішення ухвалив і Хмельницький міськрайонний суд 28.04.2025 р. https://reyestr.court.gov.ua/Review/126943897

    При цьому рішення було залишене в силі Постановою Сьомого апеляційного адмін. суду (м. Вінниця)

    https://reyestr.court.gov.ua/Review/128608817

    Проте, чомусь у таких справах позивачі не ставили під сумнів те, що вони є суб"єктами притягнення до штрафу за паркування, адже як правило доказів цього немає. А тому можна посилатися на постанову Верховного Суду, яка має прецедентне значення для застосування відповідних норм права.

    Виключно водій, а не особа, яка сидить з кермом, підлягає відповідальності за порушення Правил дорожнього руху.

    Фабула справи: Громадянина за постановою патрульного було притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в сумі 510 грн. за порушення правил паркування (ст. 122 КУпАП). Постанову патрульного було оскаржено в порядку адміністративного судочинства. У позові громадянин зазначив, що в той день він не керував авто, а тільки підійшов до нього та авто було припарковано так, як його припаркував член сім`ї.

    Суди першої та апеляційної інстанцій визнали постанову протиправною та скасували останню, зазначивши що у постанові про накладення адміністративного стягнення не зафіксовано на підставі яких документів працівником поліції було встановлено, що позивач є суб`єктом відповідальності за вказане правопорушення.

    Правова позиція Верховного Суду: Касаційну скаргу Управління патрульної поліції у м. Дніпропетровську Департаменту патрульної поліції - Верховний Суд не задовольнив та залишив рішення судів попередніх інстанцій в силі.

    Наявність усіх ознак адміністративного правопорушення є єдиною підставою для притягнення правопорушника до відповідальності. Якщо відсутня хоча б одна з ознак правопорушення, особа не може бути притягнута до відповідальності.

    Однак відповідачем не доведено належними та допустимими доказами вчинення саме позивачем порушення правил дорожнього руху, та не доведено що позивач є суб`єктом відповідальності за вказане правопорушення.

    Постанова Верховного Суду від 19.02.2020 р. у справі № 204/8036/16-а

    ЗАГАЛОМ ЖЕ, правила паркування та відповідальність за них передбачені станом на зараз саме ст. 152-1 КУпАП, а не ст. 122 КУпАП

    https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10#Text:...

    Стаття 152-1. Порушення правил паркування транспортних засобів та порушення правил обладнання майданчиків для платного паркування транспортних засобів

    Порушення правил паркування транспортних засобів, у тому числі неоплата вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування за кожну добу користування, -

    тягне за собою накладення штрафу в двадцятикратному розмірі від вартості однієї години послуги з користування тим майданчиком для платного паркування транспортних засобів, на якому знаходиться транспортний засіб у момент порушення.

    Паркування транспортних засобів на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, особами, які не мають відповідних пільг (крім випадків, визначених частиною шостою цієї статті), або на місцях, не призначених для паркування відповідних транспортних засобів, -

    тягне за собою накладення штрафу в тридцятикратному розмірі від вартості однієї години послуги з користування тим майданчиком для платного паркування транспортних засобів, на якому знаходиться транспортний засіб у момент порушення.

    Порушення посадовою особою суб’єкта господарювання, який утримує майданчики для паркування транспортних засобів, визначених правилами паркування транспортних засобів вимог щодо розміщення та функціонування майданчиків для паркування транспортних засобів -

    тягне за собою накладення штрафу від тридцяти до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Необладнання майданчиків для платного паркування транспортних засобів відповідно до вимог, встановлених законодавством, -

    тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб суб’єктів господарювання, які утримують майданчики для платного паркування транспортних засобів, від сорока до п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частинами третьою або четвертою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, -

    тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб суб’єктів господарювання, які утримують майданчики для платного паркування транспортних засобів, від ста двадцяти до ста п’ятдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Паркування транспортного засобу на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, водієм, який не має документів про наявність у нього чи в одного з пасажирів інвалідності (крім явно виражених ознак інвалідності), -

    тягне за собою накладення штрафу від шістдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Необлаштування на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування транспортних засобів, у тому числі біля житлових будинків (крім індивідуальних житлових будинків) та інших будівель, на тротуарах (із числа місць для зупинки та стоянки транспортних засобів), місць, призначених для паркування транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, чи облаштування таких місць без дотримання вимог щодо їх розміщення -

    тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб суб’єктів господарювання, які утримують спеціально обладнані чи відведені майданчики для паркування транспортних засобів, від шістдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Паркування транспортних засобів на місцях, призначених для паркування транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), -

    тягне за собою накладення штрафу від двадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    Примітка. Положення частини першої цієї статті не застосовується у випадках, визначених частинами шостою та сьомою статті 30 Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" щодо місць для безоплатного паркування, а також до осіб, які відповідно до закону звільняються від сплати вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів.

    Місцями, призначеними для паркування (у тому числі безоплатного паркування) транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю, на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування транспортних засобів, у тому числі біля житлових будинків (крім індивідуальних житлових будинків) та інших будівель, на тротуарах (із числа місць для зупинки та стоянки транспортних засобів), вважаються місця, позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою.

    Місцями, призначеними для паркування (у тому числі безоплатного паркування) транспортних засобів, оснащених електричними двигунами (одним чи декількома), на спеціально обладнаних чи відведених майданчиках для паркування транспортних засобів, у тому числі біля житлових будинків (крім індивідуальних житлових будинків) та інших будівель, на тротуарах (із числа місць для зупинки та стоянки транспортних засобів), вважаються місця, позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою.

    Під неоплатою вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування слід розуміти неоплату вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування транспортних засобів більш як за 10 хвилин користування майданчиком для платного паркування транспортних засобів (крім майданчиків, обладнаних автоматичними в’їзними та виїзними терміналами, на яких оплата відбувається під час виїзду з майданчика).

    Суб’єктом правопорушення, передбаченого частинами першою, другою та восьмою цієї статті, є особа, яка керувала транспортним засобом у момент вчинення правопорушення (момент паркування), а в разі фіксації зазначеного правопорушення в режимі фотозйомки (відеозапису) - відповідальна особа, зазначена у частині першій статті 14-2 цього Кодексу, або особа, яка ввезла транспортний засіб на територію України. У разі внесення змін до постанови про накладання адміністративного стягнення з підстав, встановлених абзацом третім частини першої статті 279-3 цього Кодексу, суб’єктом правопорушення може бути особа, яка керувала транспортним засобом у момент вчинення правопорушення, зафіксованого в режимі фотозйомки (відеозапису).

    {Кодекс доповнено статтею 152-1 згідно із Законом № 1283-VII від 29.05.2014; із змінами, внесеними згідно із Законами № 2109-VIII від 22.06.2017, № 2262-VIII від 21.12.2017, № 2754-VIII від 11.07.2019, № 953-IX від 03.11.2020}

    На жаль в Україні в цьому плані сформувалася практика, що легше оплатити незначний свавільний штраф чи інше фінансове зобов"язання від представника держави чи муніципалітету, ніж оскаржувати і витратити більше грошей з невідомо яким результатом, враховуючи недосконалість судової системи. Це прикро, але реалії такі.

    ЩАСТИ ВАМ!

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня!

    Виключена стаття 122-3 КУпАП, а от частина 3 статті 122 КУпАП чинна і передбачає, що ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі сорока неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України