Почніть консультацію з юристом онлайн
Задайте питання юристу
966 юристів готові відповісти зараз
Відповідь за ~15 хвилин
Після декількох визнань провини та оплат штрафів (за неявку по повістці, за не проходження влк) вдалось встигнути забронюватися (економічне бронювання, кінцевий бенефіціарний співвласник підприємства).
На наступну добу в 00:05 одразу прилетіло нове порушення із розшуком за не проходження ВЛК, я так розумію система сама відправила, так як у мене немає пройденого ВЛК взагалі (останній раз це робилось в 2010 році, тоді був обмежено приданий і знятий з обліку, потім ставав на облік вже без проходження влк), в резерві стоять прочерки.
1. Чи є якась можливість прибрати порушення без проходження ВЛК? Боюся бойової повістки в разі спадання чи закінчення броні. Читаю, шо наче як заброньованим особам не потрібно проходити ВЛК до закінчення дії бронювання.
2. Який алгоритм дії?
3. Чи можуть призвати із дійсним бронюванням, якшо піти в тцк?
Схожі питання
Кодекси Україна
Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс УкраїниНове у блогах Юристи.UA
Відповіді юристів (8)
Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду
Спілкуватися у чатіДОБРОГО РАНКУ, пане СЕРГІЙ! ЯКЩО ВИ НЕ ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИЙ ЗА ПОПЕРЕДНЬОЮ ВЛК 2010 року, ТО ІНКРИМІНУВАННЯ ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ НЕПРАВОМІРНА "СХЕМА" ТЦК, ЯКУ ВОНИ ЗАРАЗ НА ЖАЛЬ ЗАСТОСОВУЮТЬ ДЛЯ ЗНЯТТЯ БРОНЮВАННЯ і МОБІЛІЗАЦІЇ. НЕПРАВОМІРНІСТЬ ЦІЄЇ ВІДВЕРТОЇ "СХЕМИ" НЕОДНОРАЗОВО ВИЗНАВАЛИ СУДИ УКРАЇНИ.
У Вас є можливість отримувати листи з ТЦК на адресу зареєстрованого місця проживання?
Ви останній раз в 2010 році який ступінь придатності до служби отримали?
Якщо не "обмежено придатний у воєнний час", то вимога щодо проходження Вами ВЛК є незаконною, але це слід констатувати така схема в ТЦК, яку вони використовують для злочинного позбавлення людей відстрочок. Злочиність таких дій вже неодноразово визнавали суди України. Більшість адвокатів по військовому праву це знають. Чи вдасться вирішити питання без звернення до суду - не знаю. В будь-якому разі треба писати цим невігласам, що у Вас є чинна бронь і Ви не підлягаєте направленню на ВЛК, а тому запис про порушення правил обліку є неправомірним.
Чинне законодавство передбачає наступне правове регулювання питання проходження ВЛК.
Станом на зараз порядок бронювання визначається спеціальною постановою Кабінету Міністрів України від 27 січня 2023 року № 76 (в чинній редакції від 09.12.2025) «Деякі питання реалізації положень Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію” щодо бронювання військовозобов'язаних на період мобілізації та на воєнний час»
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/76-2023-%D0%BF#Text
Дана постанова КМУ передбачає, що бронюванню підлягає особа, яка:
{Абзац четвертий пункту 29 виключено на підставі Постанови КМ № 1362 від 29.11.2024}
Згідно з абзацом 2 пункту 69 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою КМУ від 16.05.2024 р. № 560 (в чинній редакції від від 09.12.2025 р.), далі – Порядок № 560, Особи, які не проходили медичний огляд, або в яких закінчився строк дії рішення (постанови) про придатність до військової служби, або які були визнані ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИМИ та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю) направляються на військово-лікарську комісію.
{Абзац другий пункту 69 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}
Водночас, згідно з абзацом 5 пункту 69 Порядку № 560, Процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням та відстрочки, передбаченої підпунктами 16-23 пункту 1 додатка 5, не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
{Пункт 69 доповнено абзацом згідно з Постановою КМ № 675 від 07.06.2024}
ОТЖЕ, сама по собі процедура броні не передбачає ВЛК. Але на жаль це положення не поширюється на таку категорію людей як обмежено придатні, які мали до 05.06.2025 р. усі у вііці від 25 до 60 років пройти перекомісію.
МАЮ КОНСТАТУВАТИ, ЩО ДУЖЕ ЧАСТО НЕ ДУЖЕ ЮРИДИЧНО ГРАМОТНІ ТЦК вигадують, що начебто кожен має проходити ВЛК раз на рік незалежно від наявності бронювання чи інших видів відстрочок. Це неправда. І фактично є свідченням посягання ТЦК на владу Уряду України, адже саме до повноважень Уряду України Законом України "Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію" віднесено повноваження визначати порядок проходження ВЛК військовозобов"язаними. У ТЦК таких функцій і повноважень немає.
Але враховуючи. що їм закон не писаний дуже часто і управи на них фактично немає, то залишається єдиний шлях - суд у більшості випадків.
Щоб довго не пояснювати такі прецеденти, зроблю посилання на відео колеги - адвоката Олексія Мендруха.
Згідно з абзацом 3 пункту 63 Порядку № 560, Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, НА МЕДИЧНИЙ ОГЛЯД НЕ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
{Абзац третій пункту 63 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ № 91 від 28.01.2025; в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}
На практиці цю норму ТЦК трактує як таку, що стосується усіх з відстрочкою, тобто і заброньованих, бо бронювання є особливим видом відстрочки, передбаченим п. 1 ч. 1 ст. 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Не підлягають призову на військову службу під час мобілізації військовозобов’язані:
1) заброньовані на період мобілізації та на воєнний час за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування, а також за підприємствами, установами і організаціями в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, і перебувають на спеціальному військовому обліку;
Відповідно до абзацу першого пункту 74 Порядку № 560, Військовозобов’язаним та резервістам, які підлягають призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період, в тому числі ті, які були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), за рішенням керівника районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки видаються направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду, сформовані відповідно до пункту 74-1 цього Порядку.
{Абзац перший пункту 74 в редакції Постанови КМ № 519 від 06.05.2025}
Згідно з ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Порядок діяльності органів державної влади, їх посадових осіб, уповноважених складати протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати справи про такі правопорушення та притягати винних осіб до адміністративної відповідальності за їх вчинення, регулюється Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі по тексту КупАП; в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно зі ст.7 КУпАП ніхто не може бути підданим заходу впливу у зв`язку з адміністративним правопорушенням інакше як на підставі і в порядку, встановлених законом. Провадження в справах про адміністративні правопорушення здійснюються на основі суворого додержання законності.
Відповідно до ст.9 КУпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.
Згідно зі ст.210-1 КУпАП України адміністративна відповідальність настає за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.
Частиною 3 ст.210-1 КУпАП України передбачено відповідальність за вчинення дій, передбачених частиною першою цієї статті, в особливий період.
Вказана норма є бланкетною, при її застосуванні необхідно використовувати законодавчі акти, які визначають правила військового обліку та запровадження в Україні особливого періоду.
За змістом ст.1 Закону України «Про оборону України» особливий період - період, що настає з моменту оголошення рішення про мобілізацію (крім цільової) або доведення його до виконавців стосовно прихованої мобілізації чи з моменту введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях та охоплює час мобілізації, воєнний час і частково відбудовний період після закінчення воєнних дій.
Особливий період в Україні розпочався з 17.03.2014, коли було оприлюднено Указ Президента України від 17.03.2014 №303/2014 «Про часткову мобілізацію».
Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 в Україні введено воєнний стан, який триває до теперішнього часу.
Відповідно до абз. 3 ч.10 ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» громадяни України, які підлягають взяттю на військовий облік, перебувають на військовому обліку призовників або у запасі Збройних Сил України, у запасі Служби безпеки України, розвідувальних органів України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу розвідувальних органів України для оформлення військово-облікових документів, взяття на військовий облік, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів.
Згідно з абз. 6 ч.10 ст.1 Закону України «Про військовий обов`язок і військову службу» громадяни України зобов`язані виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Закон України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» встановлює правові основи мобілізаційної підготовки та мобілізації в Україні, визначає засади організації цієї роботи, повноваження органів державної влади, інших державних органів, органів місцевого самоврядування, а також обов`язки підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності (далі - підприємства, установи і організації), повноваження і відповідальність посадових осіб та обов`язки громадян щодо здійснення мобілізаційних заходів.
Статтею 22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» визначено обов`язки громадян щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації.
У відповідності до ч.1 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» громадяни зобов`язані:
Громадяни, які перебувають на військовому обліку, в добровільному порядку реєструють свій електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного чи резервіста.
За приписами ч.3 ст.22 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» під час мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися:
Інші військовозобов`язані протягом 60 днів з дня набрання чинності указом Президента України про оголошення мобілізації, затвердженим Верховною Радою України, зобов`язані уточнити свої облікові дані через центри надання адміністративних послуг або електронний кабінет призовника, військовозобов`язаного, резервіста, або у територіальному центрі комплектування та соціальної підтримки за місцем свого перебування або знаходження.
У разі отримання повістки про виклик до територіального центру комплектування та соціальної підтримки громадянин зобов`язаний з`явитися у зазначені у ній місце та строк.
Під час вручення повістки представники територіального центру комплектування та соціальної підтримки на вимогу громадянина, якому вручається повістка, зобов`язані назвати свої прізвища, ім`я та по батькові, посади, а також пред`явити службові посвідчення.
Поважними причинами неприбуття громадянина у строк, визначений у повістці, які підтверджені документами відповідних уповноважених державних органів, установ та організацій (державної та комунальної форм власності), визнаються:
- перешкода стихійного характеру, хвороба громадянина, воєнні дії на відповідній території та їх наслідки або інші обставини, які позбавили його можливості особисто прибути у визначені пункт і строк;
- смерть його близького родича (батьків, дружини (чоловіка), дитини, рідних брата, сестри, діда, баби) або близького родича його дружини (чоловіка).
У разі неприбуття громадянин зобов`язаний у найкоротший строк, але не пізніше трьох діб від визначених у повістці дати і часу прибуття до територіального центру комплектування та соціальної підтримки, повідомити про причини неявки шляхом безпосереднього звернення до зазначеного у повістці територіального центру комплектування та соціальної підтримки або в будь-який інший спосіб з подальшим його прибуттям у строк, що не перевищує сім календарних днів.
Згідно з п.20 Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.05.2024 №560 (далі по тексту Порядок №560; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) з оголошенням мобілізації громадяни зобов`язані з`явитися: резервісти та військовозобов`язані, які приписані до військових частин для проходження військової служби у воєнний час або до інших підрозділів чи формувань для виконання обов`язків за посадами, передбаченими штатами воєнного часу, - на збірні пункти територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки у строки, зазначені в отриманих ними повістках або мобілізаційних розпорядженнях; резервісти, які проходять службу у військовому резерві, - до військових частин у строки, визначені командирами військових частин; військовозобов`язані, резервісти СБУ - за викликом керівників органів, в яких вони перебувають на військовому обліку; військовозобов`язані, резервісти розвідувальних органів - за викликом керівників відповідних підрозділів.
Пунктом 21 Порядку №560 встановлено, що за викликом районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (Центрального управління або регіонального органу СБУ, відповідного підрозділу розвідувальних органів) резервісти та військовозобов`язані зобов`язані з`являтися у строк та місце, зазначені в повістці, для взяття на військовий облік, уточнення своїх персональних даних, даних військово-облікового документа з військово-обліковими даними Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов`язаних, резервістів (територіального центру комплектування та соціальної підтримки), проходження медичного огляду для визначення придатності до військової служби.
Відповідно до ст.235 КУпАП територіальні центри комплектування та соціальної підтримки розглядають справи про такі адміністративні правопорушення: про порушення призовниками, військовозобов`язаними, резервістами правил військового обліку, про порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, про зіпсуття військово-облікових документів чи втрату їх з необережності (статті 210, 210-1, 211 (крім правопорушень, вчинених військовозобов`язаними чи резервістами, які перебувають у запасі Служби безпеки України або Служби зовнішньої розвідки України).
Від імені територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки розглядати справи про адміністративні правопорушення і накладати адміністративні стягнення мають право керівники територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки.
Нормами п.п. 12, 13 Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.02.2022 №154 (далі по тексту - Положення №154) передбачено, що керівник територіального центру комплектування та соціальної підтримки має право, зокрема, розглядати справи про адміністративні правопорушення, визначені статтею 235 Кодексу України, і накладати адміністративні стягнення та визначати функціональні (посадові) обов`язки підлеглого йому особового складу.
Отже, саме на ТЦК як орган, який уповноважений розглядати справи про адміністративне правопорушення, відповідальність за яке передбачена ст.210-1 КУпАП, покладено обов`язок щодо встановлення всіх фактичних обставин та дотримання процедури розгляду, визначеної ст.278 КУпАП.
Відповідно до ст.254 КУпАП про вчинення адміністративного правопорушення складається протокол уповноваженими на те посадовою особою або представником громадської організації чи органу громадської самодіяльності. Протокол про адміністративне правопорушення, у разі його оформлення, складається не пізніше двадцяти чотирьох годин з моменту виявлення особи, яка вчинила правопорушення, у двох примірниках, один із яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності. Протокол не складається у випадках, передбачених статтею 258 цього Кодексу.
Згідно зі ст.256 КУпАП у протоколі про адміністративне правопорушення зазначаються: дата і місце його складення, посада, прізвище, ім`я, по батькові особи, яка склала протокол; відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності (у разі її виявлення); місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення; нормативний акт, який передбачає відповідальність за дане правопорушення; прізвища, адреси свідків і потерпілих, прізвище викривача (за його письмовою згодою), якщо вони є; пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності; інші відомості, необхідні для вирішення справи. Якщо правопорушенням заподіяно матеріальну шкоду, про це також зазначається в протоколі.
Протокол підписується особою, яка його склала, і особою, яка притягається до адміністративної відповідальності; при наявності свідків і потерпілих протокол може бути підписано також і цими особами.
У разі відмови особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, від підписання протоколу, в ньому робиться запис про це. Особа, яка притягається до адміністративної відповідальності, має право подати пояснення і зауваження щодо змісту протоколу, які додаються до протоколу, а також викласти мотиви свого відмовлення від його підписання.
При складенні протоколу особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, роз`яснюються його права і обов`язки, передбачені статтею 268 цього Кодексу, про що робиться відмітка у протоколі.
За приписами ст.283 КУпАП розглянувши справу про адміністративне правопорушення, орган (посадова особа) виносить постанову по справі.
Постанова повинна містити: найменування органу (прізвище, ім`я та по батькові, посада посадової особи), який виніс постанову; дату розгляду справи; відомості про особу, стосовно якої розглядається справа (прізвище, ім`я та по батькові (за наявності), дата народження, місце проживання чи перебування; опис обставин, установлених під час розгляду справи; зазначення нормативного акта, що передбачає відповідальність за таке адміністративне правопорушення; прийняте у справі рішення.
Разом з тим, колегія суддів враховує, що у спірних правовідносинах позивач вчасно уточнив свої персональні дані, що підтверджується витягом з додатку Резерв+. Окрім того, на момент винесення оскаржуваної постанови позивач мав відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання).
Суд зазначає, що згідно з п.63 Порядку №560 військовозобов`язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов`язані приймаються на військову службу за контрактом або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
Оскільки на момент винесення оскаржуваної постанови позивач мав відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації (бронювання), а тому в силу п.63 Порядку №560 він не підлягав направленню на проходження медичного огляду.
Таким чином, безпідставними є посилання відповідача - ТЦК та СП на те, що позивач порушив правила військового обліку у зв`язку з не з`явленням до відповідного ТЦК та СП для проходження військово-лікарської комісії за викликом у строк, визначений повісткою №037576, оскільки позивач станом на час виникнення спірних правовідносин є таким, що не підлягає направленню на медичний огляд.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Особливістю адміністративного судочинства є те, що обов`язок доказування в спорі покладається на відповідача - орган публічної влади, який повинен довести суду правомірність своїх рішень, дій, бездіяльності з урахуванням критеріїв правомірності поведінки, визначених статтею 2 КАС України. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
З урахуванням вищенаведеного, відповідач, заперечуючи проти позову, не довів належними доказами факт вчинення позивачем зазначеного в оскаржуваній постанові адміністративного правопорушення, відтак і підстави для притягнення позивача до адміністративної відповідальності відсутні, у зв`язку з чим колегія суддів доходить висновку, що оскаржувана постанова прийнята не в спосіб, який передбачений нормами КУпАП, без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, що є підставою для її скасування.
Згідно з п.1 ч.1 ст.247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю за відсутності події і складу адміністративного правопорушення.
Враховуючи, що відповідачем не доведено наявності у діях позивача події та складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.3 ст.210-1 КУпАП, провадження у справі про адміністративне правопорушення відносно позивача підлягає закриттю.
З повним текстом постанови Другого ААС від 01.12.2025 р. можна ознайомитись за посиланням. https://reyestr.court.gov.ua/Review/132210389
___
ВІД СЕБЕ ЩЕ ДОДАМ ДО РІШЕННЯ СУДУ ТАКЕ.
Чинне законодавство, зокрема відповідно до абзацу 4 частини десятої статті 1 Закону України "Про військовий обов"язок і військову службу" визначає обов"язок військовозобов"язаного проходити медичний огляд згідно з рішеннями комісії з питань взяття на військовий облік, комісії з питань направлення для проходження базової військової служби або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, - за рішенням керівників відповідних підрозділів.
ТОБТО, військовозобов"язаний не має сам по собі додумувати, що йому треба сходити на ВЛК. Саме ТЦК та СП зобов"язане видати людині направлення на ВЛК та повістку про це прислати.
Без цього посилання на якийсь віртуальний обов"язок проходити ВЛК 1 раз на рік - це вигадки ТЦК, які не грунтуються на чинному законодавстві України.
Маю зазначити, що право офіційно тлумачити закони та підзаконні акти в Україні належить лише СУДАМ. А щодо діяльності та сфери повноважень органів державної влади, в тому числі органів військового управління - адміністративним судам України.
У ВАШОМУ ВИПАДКУ ТРЕБА ПОДАТИ ДО ТЦК ОФІЦІЙНОГО ЛИСТА ЕЛЕКТРОННОЮ ПОШТОЮ з цифровим підписом в якому зазначити, що запис про порушення у Реєстр Оберіг внесено неправомірно, адже у Ваших діях відсутній склад адміністративного правопорушення, оскільки в силу приписів п. 63, 69 Порядку № 560 Ви як заброньована особа НЕ ПІДЛЯГАЛИ НАПРАВЛЕННЮ НА ВЛК З МОМЕНТУ ПОДАННЯ ДОКУМЕНТІВ НА БРОНЮВАННЯ та ІНІЦІЮВАННЯ ТАКИМ ЧИНОМ ЇХ РОЗГЛЯДУ.
Якщо районний ТЦК належним чином реагувати не буде, то є позитивна практика оскарження таких дій до обласної ТЦК та СП в регіонах з обласним устроєм або до ТЦК та СП м. Києва в столиці як ТЦК вищого рівня у відношенні РТЦК та СП адміністративних районів міста Києва.
З повагою та розумінням, Ярослав ТУРЧИН
Доброго ранку!
Не дуже, так як мешкаю не за місцем реєстрації, але відправити когось перевірити поштову скриньку теоретично можливо.
В 2010 році було "обмежено придатний у воєнний час" на паперовому документі. Наразі в Резерві ніде ця інформація не відображається, лише прочерки.
Чи є шанси це зробити через Виправлення даних в резерві чи лише через адвокатські запити?
Адвокат, м. Харків, 19 років досвіду
Спілкуватися у чатіПросто треба розуміти що стало причиною Вашого тероризування збоку ТЦК. Чи надіслані повістки, які ніхто не отримував і які повернулися за закінченням терміну зберігання, або щось інше. Просто ТЦК собі вирішило, що Ви їм винні ВЛК, причому кожного року проходити. На жаль і таке зараз буває.
Якщо Ви оновлювали дані, а Ви їх мали оновити для бронювання, то Вам мали присилати повістки на актуальну адресу, зазначену в Резерв+ та Реєстрі "Оберіг". ТЦК цього часто все ж не роблять, обмежуючись поштою на адресу реєстрації (прописки) чи взагалі не напружуючись слати якісь повістки, виклики, постанови тощо.
Уже зрозуміліше ситуація зі статусом обмежено придатний. На жаль бронювання не звільняло від обов"язку пройти ВЛК, якщо немає інвалідності та якщо Ви старші 25 років були до 05.06.2025 р.
На жаль у травні 2025 року Уряд на виконання Закон України 21 березня 2024 року № 3621-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» (в редакції, чинній з 15.02.2025 р.) вніс відповідні приписи до постанови КМУ № 560, якою визначено порядок надання відстрочок, в т.ч. бронюваня, проходження ВЛК та мобілізації.
Тепер Постанова № 560 містить виключення. Отже усі заброньовані не мають проходити ВЛК, окрім тих, які раніше були визнані обмежено придатними.
В прикінцевих положеннях цього законув первинній редакції від квітня 2024 року було прописано: «Установити, що громадяни України, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом, протягом дев’яти місяців з дня набрання чинності цим Законом підлягають повторному медичному огляду з метою визначення придатності до військової служби.» (пункт 2 Розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону № 3621-IX).
https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3621-IX#Text
Ця редакція породжувала багато дискусій. Ми - правники, підтримані суддями, наполягали, що діюче регулювання не зобов"язує громадян самостійно ініціювати ВЛК для обмежено придатних. Тому Верховна Рада врахувавши це прийняла зміни до закону, виправивши усі неточності.
12 лютого 2025 року Законом України № 4235-IX «Про внесення зміни до пункту 2 розділу II «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення прав військовослужбовців та поліцейських на соціальний захист» були внесені зміни за якими з 15.02.2025 р. громадяни України віком від 25 до 60 років, які були визнані обмежено придатними до військової служби до набрання чинності цим Законом (крім осіб, визнаних в установленому порядку особами з інвалідністю), з дня набрання чинності цим Законом зобов’язані до 5 червня 2025 року пройти повторний медичний огляд з метою визначення придатності до військової служби. Такі громадяни зобов’язані самостійно звернутися до територіального центру комплектування та соціальної підтримки «…» або через електронний кабінет призовника, військовозобов’язаного та резервіста з метою отримання направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду».
Тобто формально в тлумаченні ТЦК та держави – це означає, що усіх обмежено придатних мають до 05.06.2025 р. перекомісувати на ВЛК і визначити придатність до служби за актуальними критеріями та медичними показаннями, визначеними Розкладом хвороб Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (наказ Міністерства оброни України від 14.08.2008 р. в редакції від 19.05.2025 р.).
У своїй першій відповіді вище зазначив, що ТЦК зобов"язане Вас повідомити про направлення на ВЛК, а не сидіти і чекати часу, коли можна знову ввести в Резерв+ запис про порушення правил обліку. АЛЕ ДІЙСНО ДЛЯ ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНИХ Є ВИКЛЮЧЕННЯ і ВОНИ ФОРМАЛЬНО САМІ МАЮТЬ ПРОЙТИ ВЛК, ініціювавши його проходження через Резерв+.
Звісно ж це породжує ряд ризиків. В тому числі дійсно направлення по пошті бойової повістки. Хоча для вручення такої повістки особлива процедура передбачена у постанвоі КМУ № 560, а тому вона не може вважатися врученою за фактом її неотримання і повернення поштою як звичайні повістки.
Слід вказати, що Міністерство оборони України та Генеральний штаб ЗСУ такої ж думки офіційно.
Ось наприклад вони її підтвердили на офіційному сайті Міністерства оборони України.
https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...
АЛЕ Ж Є АЛЕ. А САМЕ ВАШ СТАТУС ОБМЕЖЕНО ПРИДАТНОГО. ЗВІСНО ТЕ, ЩО У ВАС НЕ ВКАЗАНО в Резерв+ про ВЛК та статус обмежено придатного - це порушення. Але мабуть це помилка ТЦК. І у них ці дані є.
Хоча погоджуюсь, що можна з ними попереписуватись і запитати підстави пред"явлення Вам порушення, адже у Вас в Резерв+ немає запису про ВЛК.
Якщо вони дадуть відповідь, що порушення тому що Ви обмежено придатний, то значить у них є Ваші документи і посилатися на відсутність такого статусу буде складнувато.
Маю зазначити, що право офіційно тлумачити закони та підзаконні акти в Україні належить лише СУДАМ. А щодо діяльності та сфери повноважень органів державної влади, в тому числі органів військового управління - адміністративним судам України.
У ВАШОМУ ВИПАДКУ ТРЕБА ПОДАТИ ДО ТЦК ОФІЦІЙНОГО ЛИСТА ЕЛЕКТРОННОЮ ПОШТОЮ з цифровим підписом в якому зазначити, що запис про порушення у Реєстр Оберіг внесено неправомірно, адже у Ваших діях відсутній склад адміністративного правопорушення, оскільки в силу приписів п. 63, 69 Порядку № 560 Ви як заброньована особа НЕ ПІДЛЯГАЛИ НАПРАВЛЕННЮ НА ВЛК З МОМЕНТУ ПОДАННЯ ДОКУМЕНТІВ НА БРОНЮВАННЯ та ІНІЦІЮВАННЯ ТАКИМ ЧИНОМ ЇХ РОЗГЛЯДУ.
Повірте моєму досвіду. Дуже багато клієнтів з іншими адвокатами писали листи і адвокатські запити в ТЦК звичайною поштою (Укрпошта), іншими приватними поштовими сервісами. Реакції нуль. Люди думали, що якщо їх адвокат орендує офіс в БЦ "Парус" і вважає себе крутим, то це має справити враження на ТЦК м. Києва... Це не так. Три місяці поштою не відповідали.
Ми написали скаргу в ТЦК м. Києва і через 3 днів вже була відповідь. При цьому в той же день передзвонило районне ТЦК Солом"янського району і з вибаченнями повідомили, що питання вирішено, а відстрочка була знята без повідомлення та перевірки права на неї помилково.
ТОЖ, якщо районний ТЦК належним чином реагувати не буде, то є позитивна практика оскарження таких дій до обласної ТЦК та СП в регіонах з обласним устроєм або до ТЦК та СП м. Києва в столиці як ТЦК вищого рівня у відношенні РТЦК та СП адміністративних районів міста Києва.
Якщо ці речі успіхом не увінчаються, тоді лише процедура оскарження в суді. Причому краще це робити через процедуру оскарження постанови ТЦК про накладення штрафу, адже доступ до Київського окружного адміністративного суду для киян обмежений, оскільки суд забитий десятками тисяч справ щодо порушення органами державної влади м. Києва, Київської області і центрального рівня прав громадян, особливо справами пенсійного фонду та подібних організацій, які без суду не хочуть виконувати закони. Тож для військовозобов"язаний шлях оскраження протиправності дій, бездіяльності або рішень дуже ускладнений строками розгляду таких справ , що може тривати понад рік.
А районні суди м. Києва розглядають справи в порядку процедури контролю за постановами про адмін.правопорушення за ст. 210, 210-1 КУпАП значно швидше.
ТОБТО треба намагатися вирішити питання в досудовому порядку. А якщо не вийде наполягати, щоб ТЦК склало постанову і надавши її копію тоді вже можна оскаржувати до суду. Судовий збір за оскарження постанови ТЦК такий же як за оскарження постанови патрульної поліції по водіям - 620 грн. (станом на 2025 рік. У 2026 році судовий збір неістотно збільшиться внаслідок запланованого росту мінімальної заробітної плати та прожиткового мінімуму).
ДОСТРОКОВО ВІДСТРОЧКУ У ВАС ЗАБРАТИ В БУДЬ-ЯКОМУ РАЗІ ПРАВА НЕ МАЮТЬ. ПОРУШЕННЯ ПРАВИЛ ОБЛІКУ ПЕРЕШКОДЖАЄ ЛИШЕ ПЕРЕБРОНЮВАННЮ КОЛИ НАСТАНЕ ТАКИЙ ПЕРІОД.
В залежності від щільності графіку перебронювання - слід обирати шлях вирішення питання.
Маю припущення, що якщо Ви вже кілька разів сплачували штраф, то ТЦК розглядає Вас як потенційний об"єкт протиправних посягень у вигляді постійних штрафів. Поповнення бюджету України - один із пріоритетних напрямків діяльності ТЦК, власне як і патрульної поліції на дорогах.
Відповідно до ч. 9 ст. 38 КУпАП, Адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
Який шлях обрати - вирішувати Вам.
Звісно я розумію і усвідомлюю, що з нашим правосуддям правник не може дати 100 % гарантії виграшу справи... при цьому витрати на адвоката / юриста з військового права можуть становити у ряді випадків від 50 до 100 і більше % від суми штрафу зі знижкою (тобто 8500 грн)., тож більшість громадян справедливо обираються шлях заплатити 8500 одразу, ніж чекати кілька місяців та заплатити адвокату. Для заброньованих це правильний шлях, хоч я і не люблю радити людям платити за вигадані порушення. Коли ж порушення не вигадане, то на жаль краще сплатити 8500, ніж дочекатися коли виконавча виставить 37769 гривень, як моєму клієнту виставив виконавець Печерського відділу ДВС м. Києва коли він проспав постанову ТЦК, копію якої йому звісно ж ніхто нікуди не надсилав традиційно для Дніпровського РТЦК та СП.
Вибачте, якби Ви не були обмежено придатним, це була б зовсім інша ситуація. А так дійсно закон такий приймався і ми всі його дійсно були змушені виконувати. Я погоджуюсь, що проходження ВЛК - ризик протягом 1 року бути мобілізованим без направлення на ВЛК. Хоча частково питання і лібералізували з минулого року та дозволили проходити ВЛК не в приміщеннях ТЦК, а у лікарні, в якій такі лікарі - члени ВЛК працюють.
ОДНАК, ТЦК зовсім не гарантую, що після сплати штрафу не буде наполягати, що обов"язок не зник і Ви зобов"язані все ж пройти ВЛК.
Хоча Конституція і містить норму, що двічі за одне й те саме порушення притягнути не можна до відповідальності, практики щодо подвійного притягнення за порушення правил військового обліку наразі немає.
Ось таке пишуть публічно та заявляють представники ТЦК та лояльні юристи
https://veteran.com.ua/news/view/splata-shtrafu-ne...
За словами юриста, відмова від проходження ВЛК у мирний час тягне за собою адміністративний штраф у розмірі від 3400 до 8500 гривень. Проте під час воєнного стану сума суттєво зростає — від 17 000 до 25 500 гривень. При цьому сплата штрафу не скасовує обов’язку пройти медичний огляд, а лише фіксує факт порушення.
Якщо військовозобов’язаний після сплати штрафу повторно ухиляється від проходження ВЛК, це кваліфікується як нове правопорушення і тягне за собою додаткову адміністративну відповідальність.
Я з цим не погоджуюсь звісно, але немає гарантіЇ, що суди будуть виходити з моєї позиції, а не з ось такого тлумачення, що це вже інше порушення і штраф новий.
Тож можливо є сенс трохи почекати та закрити справу по строкам після спливу трьох місяців?!
В цій підставі для штрафу на мій погляд взагалі має бути застосовано 3-місячний строк від дати 06.06.2025 р., адже якщо закон передбачав присічну норму щодо ВЛК обмежено придатних саме ДО 05.06.2025 р., то ТЦК не може посилатися, що вони не могли дізнатися про порушення в липні, серпні, вересні чи взагалі у грудні. Практики судів поки що з цього приводу не зустрічав. Але думаю вона має напротязі 2-3 місяців почати з"являтися.
Щиро бажаю Вам вирішити дане питання з найменшими втратами!
Адвокат, м. Миколаїв, 34 роки досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня, Сергію!
Чи не були Ви визнані обмежено придатним у минулому?
Щодо неможливості направлення на ВЛК під час бронювання, то це дійсно так, оскільки згідно пункту 63 Постанови КМУ №560 "Питання проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період" військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
Проте, як бачите, ця умова не стосується тих громадян, які були визнані обмежено придатними та не пройшли повторну ВЛК.
З приводу повторнрого внесення даних про порушення правил ВО за непроходження ВЛК, то останнє є неправомірним, оскільки Ви вже визнали дане правопорпушення та сплатили штраф. Згідно статті 61 Конституції України ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення. Звісно, за умови, що минулого разу Ви не сплатили штраф за неявку по повістці на ВЛК.
Тепер щодо Ваших питань.
В цілому така можливість є, але скорше за все, це прийдеться робити у судовому порядку або ж, як і раніше знову визнавати правопорушення та сплачувати штраф. При тому, це не убезпечить Вас у майбутньому, наприклад, від надсилання повісток пошто.
Цілком очевидно, що посадовими особами РТЦК та СП не складались ані протокол, ані постанова про адміністративне правопорушення на підставі яких передбачено внесення відомостей про притягнення до адміністративної відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210, 210-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення до Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів (пункт 20-1 статті 7 Закону України «Про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів»).
Також є питання щодо виявлення дати ТЦК скоєного Вами правопорушення, оскільки Вам вже приходив штраф за непроходження ВЛК . Відповідно до статті 38 КУпАП адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210 - 1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення.
В той самий час, згідно статті 247 КУпАП провадження в справі про адміністративне правопорушення не може бути розпочато, а розпочате підлягає закриттю у зв’язку із закінченням на момент розгляду справи про адміністративне правопорушення строків, передбачених статтею 38 цього Кодексу.
Якщо ж провадження по справі не може бути розпочате, то відсутня й підстава щодо доставлення Вас до РТЦК та СП для складання протоколу про адміністративне правопорушення у відповідності із статтею 259 КУпАП.
Разом з тим, як я і зазначив вище, ніхто не може бути двічі притягнений до юридичної відповідальності одного виду за одне й те саме правопорушення.
Окрім того, якщо Ви не були визнані обмежено придатним у минулому, то Вас не мають права направляти на проходження ВЛК.
Отже, Вам необхідно подати заяву до ТЦК із проханням видалити дані з Реєстру щодо порушення Вами правил ВО та відкликання звернення з НПУ.
У разі, коли ТЦК відмовить у вирішенні питання про зняття з розшуку, треба звернутися до адміністративного суду із позовною заявою та зобов’язати ТЦК видалити дані про порушення правил ВО з Реєстру. Станом на зараз вже є позитивна судова практика по таких справах.
Щодо строків розгляду справи в суді, то треба розраховувати мінімум на два-три місяці у суді першої інстанції.
Інший варіант передбачає подання скарги до ОТЦК чи вищих за рівнем установ (Генштаб, МОН тощо). В деяких випадках такий алгоритм дій працює так само ефективно, як і судовий, та забирає менше часу.
Остаточний вибір варіанту залежить від ситуації, яка склалася та особливостей "підходів" конкретного ТЦК до співпраці з Вами.
Вже описав Вам такий алгоритм вище.
Якщо Ви підете в ТЦК, то Вам наврядчи вдасться уникнути направлення або повістки на ВЛК, якщо Ви були визнані раніше обмежено придатним. Проте, навіть й за умови відсутності такого статусу доволі часто трапляються випадки вручення направлення на медичний огляд незважаючи на норми статті 63 Постанови КМУ №560.
Відмова від проходження ВЛК потягне за собою можливість притягнення Вас до відповідальності та подання у розшук, так само, як це сталося зараз. І Вам знову прийдеться або оскаржувати дії ТЦК, або сплачувати штраф.
Призвати з дійсним бронюванням не мають права, оскільки на військову службу під час мобілізації, на особливий період призиваються резервісти та військовозобов’язані, які придатні до військової служби за станом здоров’я та не мають права на відстрочку від призову на військову службу під час мобілізації з підстав, визначених статтею 23 Закону України “Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію”.
Отже, якщо Ви не бажаєте проходити ВЛК з причини теоретичної можливості у майбутньому отримати бойову повістку поштою після втрати права на відстрочку, то будьте готові до того, що Вам прийдеться, скорше за все, неоднарозово оскаржувати неправомірні дії ТЦК.
З повагою, адвокат Айвазян.
Адвокат, м. Київ, 26 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю!
1. Чи є якась можливість прибрати порушення без проходження ВЛК? Боюся бойової повістки в разі спадання чи закінчення броні. Читаю, шо наче як заброньованим особам не потрібно проходити ВЛК до закінчення дії бронювання.
НАЖАЛЬ, БЕЗ ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК ПОРУШЕННЯ НЕ ПРИБЕРУТБСЯ.
ОФІЦІЙНЕ РОЗ'ЯСНЕННЯ МІНІСТЕРСТВА ОБОРОНИ УКРАЇНИ:
https://mod.gov.ua/news/chi-mozhut-zabronovanih-vi...
Військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням не направляються на проходження медичного огляду військово-лікарською комісією.
Це визначено Порядком проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період, який регулюється постановою Кабінету Міністрів України від 16 травня 2024 року № 560.
Винятками є випадки, коли військовозобов’язані з чинною відстрочкою від призову або бронюванням:
---
2. Який алгоритм дії?
Процес проходження ВЛК включає декілька етапів:
Подавши запит у Резерв+, протягом доби людина отримує сповіщення, в якому містяться всі потрібні деталі: номер та дата реєстрації направлення, адреса закладу охорони здоров’я для проходження ВЛК, керівник якого ТЦК підписав направлення. Цього сповіщення достатньо, щоб спланувати огляд.
Якщо військовозобов'язаний самостійно сформував електронне направлення на ВЛК через додаток "Резерв+", але не з'явився на комісію, то, за законом, це не вважається порушенням, за яке передбачена відповідальність, якщо це не було викликано повісткою. Однак, територіальний центр комплектування (ТЦК) може відреагувати на таку ситуацію, наприклад, виписавши повістку.
Якщо ж військовозобов’язаний отримав повістку на проходження ВЛК, подав запит у Резерв+, отримав електронне направлення та не з’явився протягом 14 днів від призначеної дати огляду — це порушення правил обліку, за яке передбачена адміністративна відповідальність.
2. Медичний огляд: Комісія складається з лікарів різних спеціальностей, які проводять комплексне обстеження стану здоров'я особи. У разі необхідності можуть бути призначені додаткові лабораторні або інструментальні дослідження.
Постанови ВЛК приймаються на підставі (Наказ МОУ 402) Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров'я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Проходження медичного огляду під час мобілізації регулюється пунктом 3 глави II Наказу МО від 14.08.2008 року №402.
Зокрема, відповідно до підпункту 3.4 перед оглядом проводиться загальний аналіз крові, в тому рахунку на ВІЛ, гепатит, цукор, загальний аналіз, визначається група крові, резус, проводиться рентген, а особам за 40 років обов’язково вимірюють тиск та проводиться ЕКГ.
Відповідно до підпункту 3.5 до початку проведення медичного огляду ТЦК та СП отримує дані від органів соціального забезпечення щодо осіб з інвалідністю.
А військовозобов’язаний під час проведення медогляду зобов’язаний надати членам ВЛК ТЦК та СП медичну карту амбулаторного хворого за формою №025/о, затвердженою наказом МОЗ України від 14 лютого 2012 року №110, виписки з медичної документації щодо перенесених захворювань, отриманих травм, поранень тощо, якщо така інформація відсутня в електронній базі.
Є медична книжка, а є ЕСОЗ ― електронна система охорони здоров’я. І медичну книжку, і онлайн-документацію лікарі зобов’язані оглядати. У пункті 3.5 Положення чітко зазначено, що військовозобов’язаний під час проведення медичного огляду повинен надати членам ВЛК медичну карту амбулаторного хворого за формою № 025/О, затверджену наказом МОЗ України 14 лютого 2012 року, якщо така інформація відсутня в системі ЕСОЗ. Ця система була введена нещодавно, тому там немає того переліку захворювань, які мають бути відображені у паперовій медичній документації.
Долучіть заявою до особової справи всі без винятку лікарські виписки, висновки, заключення та виписку з амбулаторної картки. Зверніть увагу: виписку з амбулаторної книги ви не просто можете надати, ви зобов’язані це зробити. Для чого – зараз зрозумієте.
Спеціалісти, які входять до складу ВЛК, не ставлять діагнозів, а лише дають експертну оцінку стану особи та ступеня порушень функцій організму. Тобто, діагнози встановлюються до медогляду ВЛК, або за її направленням.
Закріплено колегіальний порядок встановлення (підтвердження) діагнозу при результатах попередніх досліджень та наявних документів. Огляд та прийняття рішення здійснюється консиліумом за участі провідних (головних) медичних фахівців.
Якщо спростимо, то вашу придатність ВЛК визначає за діагнозами, які ви подали або при додатковому обстеженні, коли вас направляє сама ВЛК.
3. Висновок комісії: Після завершення обстеження ВЛК виносить рішення щодо придатності до військової служби, яке може бути таким:
---
3. Чи можуть призвати із дійсним бронюванням, якшо піти в тцк?ЗАБРОНЬОВАНІ ОСОБИ, МОБІЛІЗАЦІЇ НЕ ПІДЛЯГАЮТЬ.
САМЕ ГОЛОВНЕ, ПРИ ПРОХОДЖЕННІ ВЛК, НЕ ПІДПИСУЙТЕ ЖОДНОГО ДОКУМЕНТА ПРО ДОБРОВІЛЬНУ ЗГОДУ НА ПРОХОДЖЕННЯ ВЛК АБО НА ПСИХОЛОГІЧНИЙ ВІДБІР ДЛЯ ВИЗНАЧЕННЯ ВАШОЇ ПРИДАТНОСТІ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ - ЦЕ МАНІПУЛЯЦІЇ ПРАЦІВНИКІВ ТЦКСП ДЛЯ ТОГО, ЩОБ МОБІЛІЗУВАТИ ОСІБ З ЧИННИМ БРОНЮВАННЯМ АБО ВІДСТРОЧКОЮ.
Адвокат, м. Чернігів, 7 років досвіду
Спілкуватися у чатіВітаю Вас, Сергію!
Після декількох визнань провини та оплат штрафів (за неявку по повістці, за не проходження влк) вдалось встигнути забронюватися (економічне бронювання, кінцевий бенефіціарний співвласник підприємства).На наступну добу в 00:05 одразу прилетіло нове порушення із розшуком за не проходження ВЛК, я так розумію система сама відправила, так як у мене немає пройденого ВЛК взагалі (останній раз це робилось в 2010 році, тоді був обмежено приданий і знятий з обліку, потім ставав на облік вже без проходження влк), в резерві стоять прочерки.
1. Чи є якась можливість прибрати порушення без проходження ВЛК? Боюся бойової повістки в разі спадання чи закінчення броні. Читаю, шо наче як заброньованим особам не потрібно проходити ВЛК до закінчення дії бронювання.
Як я зрозумів, Ви вже оплачували штраф за відмову від проходження ВЛК, вірно? Якщо так, ТЦК не має права ініціювати адміністративний розшук двічі за одне і те ж правопорушення, так що ТЦК явно тут не правий. Але треба більше детально проаналізувати Вашу ситуацію. Судячи з усього, такі дії ТЦК явно спрямовані на те, аби Ви не забронювали, але у Вас вийшло. Проблема наразі в тому, що прибрати це порушення можливо, але де гарантії, що не буде нового. Прибрати можна дуже просто - як Ви робили до цього, але, на мій погляд, це далеко не вихід. Рекомендую спочатку спробувати направити до ТЦК листа про незаконність даного розшуку, адже Ви вже понесли покарання за непроходження ВЛК як обмежено придатний. Або не вигадуйте і спробуйте знову ініціювати порушення в Резерв+.
2. Який алгоритм дії?
По суті, варіантів три:
1. Ініціювання визнання вини через Резерв+, як Ви і робили до цього.
2. Відправка листа до ТЦК та СП про незаконність їх дій.
3. Особистий візит, який також розставив би речі на свої місця.
3. Чи можуть призвати із дійсним бронюванням, якшо піти в тцк?
Ні, не можуть, адже Ви не підлягаєте мобілізації. Про який ТЦК та СП йде мова?
Я готовий спробувати підказати Вам точний алгоритм дій, але зорієнтуйте, до якого варіанту самі Ви більш схиляєтеся?
З повагою! Щасти Вам!
Юрист, м. Дніпро, 25 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго дня.
Згідно Порядку №560 процедура надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням та відстрочки, передбаченої підпунктами 16-23 пункту 1 додатка 5, не передбачає направлення на військово-лікарську комісію для проходження медичного огляду.
Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд не направляються, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
Тобто якщо Ви не були того часу визнані обмежено придатними на медичний уряд вас направити не мають права.
В той же час згідно п.п. 25, 29 Порядку №76 бронювання військовозобов’язаних, зазначених у пункті 1 цього Порядку, здійснюється засобами Порталу Дія за списками, які формуються керівником державного органу, критично важливого підприємства, критично важливої установи або уповноваженою ним особою.
Протягом 72 годин з моменту формування списку засобами Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів переведення військовозобов’язаного на спеціальний військовий облік на строк дії відстрочки здійснюється автоматично у разі, коли військовозобов’язаний:
перебуває на військовому обліку;
перебуває у трудових відносинах з державним органом, критично важливим підприємством, критично важливою установою;
уточнив персональні дані, зазначені у пункті 2 розділу II “Прикінцеві та перехідні положення” Закону України від 11 квітня 2024 р. № 3633-IX “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань проходження військової служби, мобілізації та військового обліку”;
не перебуває у розшуку.
Тому раджу вирішити питання з розшуком маючи дійсну бронювання.
Юрист, м. Полтава, 5 років досвіду
Спілкуватися у чатіДоброго ранку, Сергію!
Якщо Вам не приходили нові повістки, то Ви можете прибрати порушення без сплати штрафу, адже стаття 61 Конституції України встановлює принцип заборони подвійного притягнення до юридичної відповідальності за одне й те саме правопорушення та закріплює індивідуальний характер юридичної відповідальності, що означає, що ніхто не може бути покараний двічі за один проступок, а відповідальність несе кожна особа окремо, відповідно до її дій.
Тобто, після сплати штрафу за непроходження ВЛК, Вас вже не мають права оголошувати в розшук або притягувати до адмінвідповідалності, поки не надішлють нову повістку.
Тому Вам потрібно провірити поштову скриньку або звернутися до укрпошти та запитати чи після сплати останнього штрафу Вам приходили рекомендовані листи від ТЦК чи ні?
Якщо не приходили, то потрібно надіслати електронною поштою та/або рекомендованим листом до ТЦК заяву про зняття розшук та закриття справи про притягнення до адмінвідповідальності за статтею 247 КУпАП.
На жаль, якщо Ви є обмежено придатним, то незалежно від того, що Ви маєте бронювання, то Вас можуть направити на ВЛК, навіть, з оформленою відстрочкою.
Тому, Ви повинні бути готові, що поки Ви не пройдете ВЛК Вам можуть постійно слати повістки і за неявку по ним - оголошувати в розшук та притягувати до адмінвідповідальності.
Згідно пункту 63 постанови КМУ 560 Військовозобов’язані, у яких строк дії відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації, на особливий період не завершився, на медичний огляд НЕ НАПРАВЛЯЮТЬСЯ, крім випадків, коли військовозобов’язані приймаються на військову службу за контрактом, або були визнані обмежено придатними та не проходили повторний медичний огляд з метою визначення їх придатності до військової служби (за винятком тих, які визнані в установленому порядку особами з інвалідністю), або самостійно виявили бажання пройти медичний огляд.
1. Надішліть до ТЦК заяву про зняття розшуку та закриття справи про адмінправопорушення. Аргументуйте це тим, що Ви вже сплатили штраф, а повторно притягувати до адміністративної відповідальності за одне і те ж правопорушення незаконно. Прикріпіть до заяви квитанію та копію постанови з Резерв+
2. Паралельно подайте запит до техпідтримки Резерв+
3. Якщо Ваші звернення ігнорують - Вам потрібно буде звертатись до адміністративного суду та оскаржувати бездіяльність ТЦК.
На жаль, поки Ви перебуваєте у статусі обмежено придатного - Вам в майбутньому можуть дуже швидко прислати повістку повторно і знову оголосити в розшук, щоб Ви не могли нормально пересуватись територією України поки особисто не прибудете до ТЦК. Також це означає, що Ви можете потрапити у коловорот цих повісток та штрафів, поки не пройдете ВЛК
На законних підставах - НЕ МАЮТЬ ПРАВА!
Проте, в реаліях сьогодення - дуже часто бувають випадки незаконної мобілізації.
На жаль, якщо Вас мобілізують, але з часом у суді визнаєте мобілізацію незаконною, то Вас все рівно не звільнять з військової служби.
Адже є сумнозвісне рішення Верховного Суду, який виніс рішення, з якого випливає, що встановлення факту грубого порушення ТЦК процедури мобілізації не призводить до звільнення незаконно мобілізованого з військової служби (постанова у справі №160/2592/23 від 5 лютого 2025 року).
У справі було встановлено протиправні дії ТЦК щодо призову, оскільки не було проведено медичного обстеження ВЛК стану здоров`я позивача.
Суди першої та апеляційної інстанцій позов проти ТЦК задовольнили. Вони зазначили, що належним відновленням порушених прав позивача є відновлення становища особи, яке існувало до такого порушення прав, а тому необхідно зобов`язати військову частину прийняти рішення про звільнення позивача з військової служби.
Однак Верховний Суд, серед іншого, зазначив, що таке порушення не є підставою для звільнення позивача з військової служби відповідно до статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу», адже вона визначає виключний перелік таких підстав.
Втім, Дніпропетровський окружний адмінсуд у справі №160/33452/24 висловив незгоду з позицією Верховного Суду і заявив, що «...дотримується позиції, що протиправні дії не можуть спричиняти правомірних наслідків, а обов`язок доведення придатності особи до військової служби лежить на суб`єкті владних повноважень. Інший підхід суперечив би принципам, які відрізняють суди адміністративної юрисдикції від інших видів юрисдикцій», зазначив суд першої інстанції.
Крім того, Дніпропетровський окружний адмінсуд висловив цікаву думку про те, що відсутність у статті 26 Закону «Про військовий обов`язок і військову службу» такої підстави для звільнення з військової служби як непроходження позивачем медичного огляду під час його призову є виключно свідченням того, що законодавець при написанні зазначеної норми виключав можливість проходження військової служби особою, яка є непридатною до служби або не пройшла медичний огляд.
В іншій справі 560/8465/24 йдеться про те, що ТЦК не лише не видав і не надав військовозобов’язаному оповіщення про його виклик і призов, а й здійснив призов без складання будь-яких документів та, відповідно, без надання позивачу жодного документу щодо його військового обліку та призову. У постанові від 16 квітня 2025 року по цій справі Сьомий апеляційний адміністративний суд визнав дії ТЦК щодо призову протиправними. Втім, зі служби звільнити такого мобілізованого неможливо, зокрема, з огляду на позицію Верховного Суду щодо наслідків незаконної мобілізації.
Проте, на даний час законопроектом 13345 пропонується внести зміни до ч. 4 статті 26 Закону «Про військовий обов'язок і військову службу» щодо звільнення з військової служби за рішенням суду. Даний законопроєкт зареєстровано у Верховній Раді і надано для ознайомлення в комітеті https://itd.rada.gov.ua/BILLINFO/Bills/Card/56533. Тому існує надія, що незаконно мобілізованих все ж будуть звільняти з військової служби.
З повагою, юрист Дерій В.О.!
Бажаю Вам успіхів!