Задайте питання юристу

968 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Автомобільне право, 22 грудня 2025, питання №145140 350₴

Штраф за Ст 164 КУОАП.

Доброго дня. Місяць тому мене зупинили працівники поліції о 00:01, уже діяв комендантський час. Я керував автомобілем і перевозив пасажира, якого взяв через додаток таксі. Мені виписали штраф за перевезення пасажира без ліцензії. Пасажир писав пояснювальну поліції чому він не дома в комендантську годину і вказав що викликав таксі аби доїхати додому.
У таксі я працюю періодично, оскільки є студентом денної форми навчання і можу кілька разів на тиждень виїхати на підробіток. Офіційного місця роботи не маю. Сума штрафу — 17 000 гривень. Попереду суд. Як виправдати себе та не сплачувати штраф?
Підстав для зупинки ТС не було. Поліція просто перекрила перехсрестя в обидві сторони і зупиняла всіх.

Відповіді юристів (10)

    Зеленько Юрій Васильович
    Зеленько Юрій Васильович 2 години тому

    Адвокат, м. Запоріжжя, 25 років досвіду

    Спілкуватися у чаті

    Доброго дня.

    Вам необхідно довести в Суді те, що Ви не займаєтесь пасажирськими превезеннями, ця діяльність не є систематичною.

    Відсутність систематичності є ключовим фактором, цього висновку також дійшов Верховний суд України при перегляді подібних справ.

    Систематичність - це не більше 3-х раз на рік.

    Вкажіть також, що скористались сервісом (додатком) "Таксі" з метою пошуку попутника,, а не пасажира.

    Додаткові аргументи для Суду на Вашу користь (прописуйте їх також у своїх Поясненнях):

    -Ви студент денної форми (надайте довідку з ВНЗ).

    -Ви не маєте офіційного доходу, і штраф у 17 000 грн є непомірним тягарем.

    -Ви раніше не притягувалися до адміністративної відповідальності.

    -Шкоди державі чи людям не завдано.

    -Ви щиро розкаюєтесь (це треба казати лише якщо обираєте цю стратегію).

    Прогноз - досить позитивний, якщо наймете у поміч адвоката.

    Брильов Андрій Юрійович

    Вітаю Вас, Володимире

    Стаття 164 КпАП України викладена наступним чином

    Провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання або без подання повідомлення про початок здійснення господарської діяльності, якщо обов’язковість подання такого повідомлення передбачена законом, або без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, або у період зупинення дії ліцензії, у разі якщо законодавством не передбачені умови провадження ліцензійної діяльності у період зупинення дії ліцензії, або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди), -

    тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією виготовленої продукції, знарядь виробництва, сировини і грошей, одержаних внаслідок вчинення цього адміністративного правопорушення, чи без такої.

    Тобто Вас оштрафували фактично за те, що ви працювали сами на себе таксистом без реєстрації ФОП.

    Які аргументи можна викласти на Ваш захист.

    Варіант 1 Це був лише один єдиний випадок підвезення пасажиру. Тоді Ваші дії не підпадають під поняття "господарська діяльність". Адже вона перш за все передбачає систематичність.

    Варіант 2 Припустимо, Ви співпрацюєте з однію зі служб таксі. Тоді Вам знадобиться цивільно-правовий договір з нею. При його наявності також можна побудувати лінію захисту.

    З повагою,

    Андрій Брильов

    Айвазян Юрій Климентійович

    Доброго дня, Володимире!

    На мою думку, якщо Ви якісно підготуєтесь до судового розгляду справи, проаналізувавши зміст протоколу та врахувавши всі моменти, які описані мною нижче, маєте значні шанси уникнути сплати штрафу.

    Статтею 164 КУпАП передбачено накладання штрафу за провадження господарської діяльності без державної реєстрації як суб'єкта господарювання або без подання повідомлення про початок здійснення господарської діяльності, якщо обов’язковість подання такого повідомлення передбачена законом, або без отримання ліцензії на провадження виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню відповідно до закону, або у період зупинення дії ліцензії, у разі якщо законодавством не передбачені умови провадження ліцензійної діяльності у період зупинення дії ліцензії, або без одержання документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом (крім випадків застосування принципу мовчазної згоди).

    Отже, підставою для притягнення Вас до адміністративної відповідальності є:

    1. Зупинка водія для складання протоколу за ст. 164 КУпАП має бути обґрунтованою. Якщо зупинка була безпідставною, всі подальші вимоги поліцейського є незаконними, і водій не зобов’язаний їх виконувати.

    2. Протокол обов’язково має супроводжуватись доказом того, що водій займався комерційною діяльністю – перевезенням пасажирів – без ліцензії. Відсутність доказів керування автомобілем для послуг таксі при відсутності ліцензії є підставою для закриття справи.

    3. Для кваліфікації діяльності як систематичної, необхідно, щоб така діяльність здійснювалася не менше трьох разів протягом одного календарного року. Поліцейські часто не можуть надати такі докази, що значно ускладнює доведення систематичності діяльності водія.

    4. Пасажир, який перебував у Вашому автомобілі, повинен був сплатити гроші за проїзд тільки по приїзду до кінцевого пункту, тобто протоколом доведено, що винагороду за перевезення Відповідач не отримав, а закінчений склад адміністративного правопорушення за ч.1 ст.164 КУпАП настає після отримання винагороди за послуги.

    5. Суб’єктом адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 1 ст164 КУпАП в частині здійснення господарської діяльності без ліцензії та дозвільних документів може бути лише суб’єкт господарювання

    6. В матеріалах справи повинні бути докази того, що Ви офіційно зареєстровані як ФОП, та такі, які б доводили факт здійснення Вами регулярних транспортних перевезень пасажирів з метою одержання прибутку. У протоколі повинно бути зазначено чи вчинили Ви адміністративне правопорушення, як суб’єкт підприємницької діяльності, чи як особа, яка перебуває у трудових відносинах з перевізником.

    Тож, відсутностість у матеріалах справи відомостей про те, що Ви є зареєстрованим суб’єктом підприємницької діяльності, свідчить про те, що Ви не маєте можливості отримати ліцензію на даний вид діяльності, і через це не можете бути суб’єктом адміністративного правопорушення. Окрім того, поліції не вдасться довести, що Ви здійснюєте систематичну діяльність.

    З повагою, адвокат Айвазян.

    Корнійчук Євген

    Доброго дня. У вашій ситуації є достатні правові підстави для того, щоб у суді домагатися закриття справи без накладення штрафу. Ключовим є те, що притягнення до відповідальності за перевезення пасажирів без ліцензії можливе лише за наявності складу адміністративного правопорушення, а саме — здійснення господарської діяльності на систематичній основі з метою отримання прибутку. Один зафіксований поліцією випадок перевезення пасажира таким складом не є. Разовий або епізодичний підробіток, особливо з огляду на ваш статус студента денної форми навчання та відсутність реєстрації як суб’єкта господарювання, не може автоматично вважатися підприємницькою діяльністю.

    Поліція зобов’язана була довести не лише сам факт перевезення пасажира, а й систематичність таких перевезень, отримання доходу та ведення саме господарської діяльності. У матеріалах справи, як правило, відсутні докази виплати вам грошових коштів, підтвердження кількох поїздок, дані з сервісу таксі, отримані належним процесуальним шляхом, або будь-які документи, що свідчили б про регулярність такої діяльності. Пояснення пасажира про те, що він скористався послугами таксі, не підтверджує вашого правового статусу та не доводить наявності в ваших діях складу правопорушення, оскільки пасажир не може знати, чи здійснюєте ви підприємницьку діяльність і на яких підставах.

    Окремої уваги заслуговує питання законності зупинки транспортного засобу. Зупинка «всіх підряд» шляхом перекриття перехрестя не є самостійною та законною підставою відповідно до статті 35 Закону України «Про Національну поліцію». Якщо первинна зупинка була здійснена без передбачених законом підстав, усі подальші дії поліцейських і зібрані докази підлягають критичній оцінці судом як такі, що отримані з порушенням закону. У такому разі вони не можуть бути покладені в основу притягнення вас до відповідальності.

    Також важливо врахувати, що сама по собі комендантська година не означає автоматичної заборони руху транспортних засобів і не є доказом незаконної господарської діяльності. Перевезення особи до місця проживання не заборонене, а той факт, що вас не притягували до відповідальності саме за порушення комендантської години, свідчить про відсутність підстав для розширеного втручання поліції у вашу діяльність.

    З урахуванням наведеного, у суді доцільно наполягати на тому, що у ваших діях відсутній склад адміністративного правопорушення, а провадження має бути закрите на підставі пункту 1 частини першої статті 247 КУпАП. За відсутності належних і допустимих доказів систематичної підприємницької діяльності, отримання доходу та законної підстави для зупинки транспортного засобу суд має всі правові підстави не застосовувати до вас штраф у розмірі 17 000 гривень.

    Дерій Владислав Олегович

    Доброго дня, Володимире!

    Ситуація дійсно неприємна, особливо враховуючи суму штрафу, яка для студента є величезною. Чи складений був протокол? На коли призначений суд?

    На даний час у Вас ще немає штрафу, але в суді є всі шанси закрити справу та взагалі нічого не платити.

    Ось основні стратегії, які допоможуть Вам захистити себе в суді:

    1. Відсутність ознак «господарської діяльності»

    Стаття 164 КУпАП передбачає відповідальність за провадження господарської діяльності без ліцензії. Згідно із законом, господарська діяльність — це діяльність, яка є систематичною (більше ніж два рази), здійснюється на власний ризик та має на меті отримання прибутку. Тому Поліція має довести, що Ви займаєтесь цим постійно. Однієї поїздки з одним пасажиром недостатньо для визначення діяльності як «систематичної». Так як Ви є студентом і це був поодинокий випадок (наприклад, підвезли людину, щоб компенсувати витрати на пальне, а не для отримання прибутку), то суд повинен стати на Вашу сторону

    2. Незаконність зупинки транспортного засобу

    Ви зазначили, що поліція просто перекрила перехрестя. Стаття 35 Закону «Про Національну поліцію» містить вичерпний перелік підстав для зупинки. «Перевірка документів під час комендантської години» дозволяє перевірити особу, але не дає автоматичного права проводити перевірку наявності ліцензії на перевезення, якщо не було порушено ПДР.

    Якщо зупинка була безпідставною, то всі подальші докази (пояснення пасажира, протокол), отримані внаслідок такої зупинки, можуть бути визнані судом як недопустимі докази.

    3. Доказова база (Пояснення пасажира)

    Пояснення пасажира - це основний доказ поліції. Однак чи попередила поліція пасажира про його права? Чи бачила поліція факт передачі грошей? Якщо факту оплати не зафіксовано, то факту надання послуги немає.

    4. Використання статті 22 КУпАП (Малозначність)

    Якщо суддя все ж таки вважатиме, що порушення було, Ви можете просити звільнити Вас від відповідальності через малозначність, адже Ви студент, офіційного доходу не маєте, штраф у 17 000 грн є непомірним тягарем, порушення вчинено вперше, шкоди суспільству чи державі не завдано. Як результат суд може обмежитись попередженням. Провадження закривається, штраф не платиться.

    На даний час потрібно ознайомитися з матеріалами справи та готуватись до суду.

    До речі, відповідальності за саме перебування на вулиці в комендантську годину (якщо немає ознак криміналу) законодавчо досі чітко не прописана у КУпАП, тому поліцейські причепилися до статті 164 КУпАП( господарська діяльність без ліцензії).

    ПРОТЕ, необхідною ознакою господарської діяльності є її систематичність, виконання на професійній основі, а саме: вчинення три і більше разів. Разове вчинення зазначеної дії не утворює складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.164 КУпАП.

    З повагою, юрист Дерій В.О.!

    Бажаю Вам успіхів!

    Брильов Андрій Юрійович

    Вітаю ще раз, Володимере

    І ось на додачу, що хотів ще сказати. Ви ж в протоколі не писали, що регулярно возите людей (так би мовити підробляєте у таксі) і не говорили це на бодікам поліцейських?

    Якщо так, то можете наполягати на тому, що підвозили пасажира перший і останній раз. Тоді це не буде вважатися господарською діяльністю. Відтак і стаття 164 до Вас не може бути застосована.

    З повагою,

    Андрій Брильов

    Карпенко Андрій Володимирович

    Вітаю!

    ЄДИНЕ, ЩО ВИ МОЖЕТЕ ЗРОБИТИ, ЦЕ РОЗІБРАТИСЯ ЧИ СКЛАДЕНИЙ ПРОТОКОЛ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ, БО ПОЛІЦІЯ ДІЯЛА ЗГІДНО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ.

    1.

    ПОЛІЦІЯ МАЛА ПРАВО ЗУПИНИТИ АВТО ТА ПЕРЕВІРИТИ ДОКУМЕНТИ У ВОДІЯ ТА ПАСАЖИРА ПІД ЧАС КОМЕНДАНТСЬКОЇ ГОДИНИ.

    Комендантська година має такі умови:

    Запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування здійснюється лише за наявності реальної загрози життю і безпеці осіб, інтересам суспільства або держави, а також для забезпечення громадського порядку.

    Під час комендантської години в’їзд/виїзд (вхід/вихід) на територію/з території, де запроваджено комендантську годину, здійснюється лише через визначені комендатурою блокпости.

    Блокпост - посилений контрольно-пропускний пункт, який тимчасово встановлюється на в’їзді/виїзді (вході/виході) на територію/з території, де введено воєнний стан та запроваджено комендантську годину, на якому облаштовуються місця для перевірки осіб, транспортних засобів, багажу та вантажів, позиції вогневих засобів та бойової техніки, місця для відпочинку та забезпечення життєдіяльності особового складу, який виконує завдання на блокпосту (пункт 3 Порядку встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1455 від 29.12.2021 р.) .

    Порядок введення комендантської години встановлюється постановою Кабінету Міністрів України від 08.07.2020 № 573 «Питання запровадження та здійснення деяких заходів правового режиму воєнного стану».

    На території, де запроваджено комендантську годину, забороняється:

    1. Перебування у визначений період доби на вулицях та в інших громадських місцях осіб без виданих перепусток;
    2. Рух транспортних засобів.

    Законодавство не визначає чіткого переліку поважних причин, які б дозволяли громадянам виходити на вулицю в комендантську годину без перепустки. Втім, у разі оголошення повітряної тривоги дозволяється виходити на вулицю, щоб дійти або доїхати автомобілем виключно до найближчого укриття. Однак при собі обов’язково необхідно мати документ, що посвідчує особу.

    Без перепусток під час комендантської години на вулицях та в інших громадських місцях дозволено перебування та рух транспортних засобів:

    Контроль за дотриманням особами комендантської години та спеціального режиму світломаскування здійснюється патрулями, які підпорядковуються коменданту.

    Патруль - спільний рухомий наряд, до складу якого входять уповноважені посадові особи Збройних Сил, Національної поліції, Національної гвардії, Управління державної охорони та Держприкордонслужби, що виконують покладені на них обов’язки на маршруті патрулювання, визначеному комендантом на території, де введено воєнний стан (пункт 3 Порядку встановлення особливого режиму в’їзду і виїзду, обмеження свободи пересування громадян, іноземців та осіб без громадянства, а також руху транспортних засобів в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1455 від 29.12.2021 р.).

    Повноваження патрулів

    Пунктом 16 Порядку здійснення заходів під час запровадження комендантської години та встановлення спеціального режиму світломаскування в окремих місцевостях, де введено воєнний стан, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 573 від 08.07.2020 р. передбачено, що патрулям на території, де запроваджено комендантську годину та встановлено спеціальний режим світломаскування, в установленому законодавством порядку надано право:

    • затримувати і доставляти в органи або підрозділи Національної поліції осіб, які вчинили або вчиняють правопорушення;
    • перевіряти в осіб посвідчення, документи, що посвідчують особу, підтверджують громадянство України чи спеціальний статус особи, або паспортні документи іноземця, особи без громадянства, документи, що підтверджують законність перебування на території України, та перепустки, а в разі їх відсутності - затримувати відповідних осіб та доставляти в органи або підрозділи Національної поліції для встановлення особи; за потреби проводити огляд речей, транспортних засобів, багажу та вантажів, які ними перевозяться;
    • вилучати в осіб предмети, які є знаряддям, засобом або предметом правопорушення, і передавати їх органам або підрозділам Національної поліції;
    • тимчасово обмежувати або забороняти на вулицях та дорогах, окремих ділянках місцевості та в інших громадських місцях перебування або пересування осіб, рух транспортних засобів, зокрема транспортних засобів іноземних, консульських установ чи представництв міжнародних організацій; виводити осіб з окремих ділянок місцевості та об’єктів, евакуйовувати транспортні засоби;
    • входити (проникати) на територію та у приміщення підприємств, установ і організацій, у житлові та інші приміщення, на земельні ділянки, що належать особам, під час припинення кримінального правопорушення та в разі переслідування осіб, які підозрюються у вчиненні злочину, якщо зволікання може створити реальну загрозу життю чи здоров’ю осіб;
    • використовувати із службовою метою засоби зв’язку і транспортні засоби, що належать особам (за їх згодою), підприємствам, установам і організаціям, за винятком транспортних засобів іноземних консульських установ чи представництв міжнародних організацій, для запобігання вчиненню кримінального правопорушення, переслідування та затримання осіб, що підозрюються у вчиненні злочину, або для доставки до лікувальних закладів осіб, які потребують медичної допомоги, проїзду до місця злочину;
    • застосовувати відповідно до законодавства заходи фізичного впливу, зброю і спеціальні засоби.

    2.

    Якщо у ході перевірки з’ясувалося, що власник транспортного засобу не є суб’єктом господарської діяльності та не має ліцензії на надання відповідних послуг, то на нього складоють адміністративний протокол за ч. 1 ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

    В Україні робота в таксі без відповідної ліцензії є адміністративним порушенням, за яке передбачено штраф. Згідно з законом, водій, який здійснює таксомоторні перевезення без ліцензії, може бути оштрафований на суму від 17 000 до 34 000 гривень.

    Протокол обов’язково має супроводжуватись доказом того, що водій займався комерційною діяльністю – перевезенням пасажирів – без ліцензії. Відсутність доказів керування автомобілем для послуг таксі при відсутності ліцензії є підставою для закриття справи.

    ---

    ПОЛІЦІЯ ПОВИННА СКЛАДАТИ ПРОТОКОЛ ЗА ПРАЦЮ ТАКСИСТОМ БЕЗ ЛІЦЕНЗІЇ.

    Окружний адміністративний суд міста Києва розглянув позов про бездіяльність уповноважених осіб Національної поліції. Позивач вважав, що поліцейські нехтують своїми повноваженнями, визначеними в ст. 23 Закону «Про національну поліцію», ст.ст. 164, 255 КУпАП, а саме не перевіряють наявність ліцензій у осіб, що здійснюють перевезення пасажирів, та не притягають до адміністративної відповідальності, якщо ліцензія відсутня.

    У свою чергу в Нацполіції вважають, що складати протоколи про адмінправопорушення щодо господарської діяльності, пов'язаної з перевезенням пасажирів, уповноважені посадові особи Державної служби з безпеки на транспорті.

    Суд відхилив заперечення відповідача, оскільки на відміну від повноважень посадових осіб Укртрансбезпеки право уповноважених осіб Нацполіції складати протоколи про адміністративні правопорушення не обмежується галуззю господарської діяльності.

    Отже, суд в постанові від 29 листопада 2017 № 826/8056/17 дійшов висновку про те, що Національна поліція уповноважена проводити перевірки осіб, що здійснюють перевезення пасажирів, в т.ч. на предмет наявності відповідної ліцензії, а за відсутності такої - складати протоколи про адмінправопорушення.

    ОТЖЕ, ВАМ НЕОБХІДНО ДОПОМОГА АДВОКАТА, ЩОБ РОЗІБРАТИСЯ ЧИ СКЛАДЕНИЙ ПРОТОКОЛ ВІДПОВІДНО ДО ЗАКОНОДАВСТВА УКРАЇНИ.

    Протокол про адміністративне правопорушення складається у двох примірниках, один з яких під розписку вручається особі, яка притягається до адміністративної відповідальності, або, в разі відмови цієї особи від отримання протоколу, надсилається рекомендованим листом із повідомленням про вручення поштового відправлення.

    Усі реквізити протоколу заповнюються державною мовою розбірливим почерком. Не допускається заповнення протоколу олівцем та закреслення чи виправлення відомостей, що заносяться до протоколу, а також внесення додаткових записів після підписання протоколу особою, щодо якої він складений.

    У протоколі зазначаються:

    • дата і місце його складення;
    • посада, прізвище, ім’я, по батькові особи, яка склала протокол;
    • відомості про особу, яка притягається до адміністративної відповідальності;
    • місце, час вчинення і суть адміністративного правопорушення – особливу увагу необхідно звернути за вказівку місця вчинення правопорушення та часу його вчинення, якщо Ви вважаєте, що зупинили Вас у недозволеному місці;
    • частина відповідної статті та стаття Кодексу, згідно з якою передбачена адміністративна відповідальність за таке правопорушення;
    • прізвища, місце проживання свідків і потерпілих, якщо вони є – не ігноруйте цю графу протоколу, в подальшому такі дані зможуть Вам допомогти в разі оскарження постанови про накладення адміністративного стягнення;
    • пояснення особи, яка притягається до адміністративної відповідальності – дуже важлива частина протоколу. Якщо ви не згодні з діями правоохоронців, обов’язково повно, всебічно та конкретно викладіть у протоколі свої заперечення. Пояснення можуть додаватися до протоколу окремо, про що робиться відповідний запис у цьому протоколі;
    • інші відомості, необхідні для вирішення справи.

    Уповноважена посадова особа зобов’язана роз’яснити особі, щодо якої складається протокол про адміністративне правопорушення, її права, передбачені статтею 268 Кодексу, та зміст статті 63 Конституції України, про що робиться відмітка у протоколі.

    Протокол підписується уповноваженою посадовою особою та особою, щодо якої складено протокол про адміністративне правопорушення, а також свідками та потерпілими (за їх наявності).

    У разі відмови особи, щодо якої складається протокол про адміністративне правопорушення, від його підписання або його отримання, уповноважена посадова особа робить про це відповідний запис, який засвідчує своїм підписом та підписами свідків (за їх наявності).

    Особі, щодо якої складається протокол про адміністративне правопорушення, пропонується надати письмове пояснення та зауваження по суті вчиненого правопорушення. Пояснення та зауваження або включаються до протоколу, або додаються до протоколу окремо.

    До протоколу, за наявності, долучаються матеріали, що підтверджують факт вчинення адміністративного правопорушення.

    (ст.ст.254,256 КУпАП)

    Які права має особа, яка притягається до адміністративної відповідальності?
    • знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання, особа не несе відповідальності за відмову давати показання або пояснення щодо себе, членів сім’ї чи близьких родичів, коло яких визначається законом;
    • при розгляді справи користуватися юридичною допомогою адвоката, іншого фахівця у галузі права, який за законом має право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи;
    • виступати рідною мовою і користуватися послугами перекладача, якщо не володіє мовою, якою ведеться провадження;
    • оскаржити постанову по справі

    (ст.63 Конституції України, ст.268 КУпАП)

    Як скористатись правом на правову допомогу?

    Своє право на правову допомогу Ви маєте право реалізувати за участі саме того захисника, послугами якого Ви бажаєте скористуватися.

    В усіх випадках, коли законодавством співробітникові поліції надане право накладати стягнення (виносити постанову) безпосередньо на місці зупинки, а Ви з правопорушенням не згодні, в протоколі, у графі „пояснення правопорушника“ можете зробити наступні записи: „Правопорушення не скоював. Стаття 268 КУпАП мені не роз’яснена. При розгляді справи бажаю скористатися послугами адвоката, за участі якого буду знайомитися з матеріалами справи, давати пояснення, подавати докази, заявляти клопотання“.

    Брильов Андрій Юрійович

    Вітаю ще раз, Володимере

    Ви пишите, що пасажир саме викликав таксі. Тоді він напевно зателефонував до служби таксі, а приїхали Ви. У цьому випадку може спрацювати і другий варіант, про який я писав вище (тобто, показати у суді договір зі службою).

    З повагою,

    Андрій Брильов

    Карпенко Андрій Володимирович

    Відповідно до п. 22 ч. 1ст. 92 Конституції Українивиключно законами України визначаються діяння, які є адміністративними правопорушеннями та відповідальність за них. Органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцією та законами України (ст. 19 Конституції України).

    Згідност. 62 Конституції України, обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом та на припущеннях, а усі сумніви щодо доведеності вини особи тлумачаться на її користь.

    Поліцейський зобов`язаний проінформувати водія про конкретну причину зупинки транспортного засобу, з детальним описом підстав зупинки.

    Протокол про адміністративне правопорушення не може бути визнаний належним доказам у справі, у розумінні статті 251 Кодексу України про адміністративні правопорушення, оскільки за своєю правовою природою він не є самостійним та беззаперечним доказом, а обставини викладені в ньому, повинні бути перевірені за допомогою інших доказів, які б підтверджували вину особи, яка притягується до адміністративної відповідальності, і не викликали сумнівів у суду.

    Як зазначив Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у постанові у справі № 463/1352/16-а від 08.07.2020 у силу принципу презумпції невинуватості, що підлягає застосуванню у справах про адміністративні правопорушення, всі сумніви щодо події порушення та винності особи, що притягується до відповідальності, тлумачаться на її користь. Недоведені подія та вина особи мають бути прирівняні до доведеної невинуватості цієї особи.

    Конституційний Суд України у своєму рішенні від 26 лютого 2019 року в справі №1-р/2019 вказав, що елементом принципу презумпції невинуватості є принцип «indubioproreo», згідно з яким при оцінюванні доказів усі сумніви щодо вини особи тлумачаться на користь її невинуватості. Презумпція невинуватості особи передбачає, що обов`язок доведення вини особи покладається на державу.

    Кирда Вячеслав Володимирович

    Вітаю Вас.

    Доброго дня. Місяць тому мене зупинили працівники поліції о 00:01, уже діяв комендантський час. Я керував автомобілем і перевозив пасажира, якого взяв через додаток таксі. Мені виписали штраф за перевезення пасажира без ліцензії. Пасажир писав пояснювальну поліції чому він не дома в комендантську годину і вказав що викликав таксі аби доїхати додому.У таксі я працюю періодично, оскільки є студентом денної форми навчання і можу кілька разів на тиждень виїхати на підробіток. Офіційного місця роботи не маю. Сума штрафу — 17 000 гривень. Попереду суд. Як виправдати себе та не сплачувати штраф?Підстав для зупинки ТС не було. Поліція просто перекрила перехсрестя в обидві сторони і зупиняла всіх.

    На жаль, але складна і прикра ситуація. На мій погляд, ключова лінія захисту має полягати в оспорюванні складу правопорушення, а не у виправданні самої поїздки.

    Штраф у 17 000 грн зазвичай накладається за провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів без ліцензії, а така відповідальність можлива лише за умови систематичності та підприємницького характеру діяльності. Разове або епізодичне перевезення пасажира, особливо за відсутності реєстрації як ФОП, найманих працівників, реклами послуг, регулярного доходу, не утворює складу господарської діяльності. Сам по собі факт поїздки через додаток таксі ще не доводить, що Ви здійснювали перевезення на постійній основі.

    Окремо варто звернути увагу на доказову базу поліції. У матеріалах справи має бути чітко зафіксовано: скільки поїздок Ви здійснювали, за який період, чи отримували систематичний дохід, чи встановлено факт підприємницької діяльності. Пояснення пасажира про те, що він викликав таксі, саме по собі не є доказом ліцензованої чи неліцензованої господарської діяльності з Вашого боку. Також має значення питання правомірності зупинки ТЗ: масова зупинка всіх автомобілів без індивідуальних підстав може бути додатковим аргументом захисту, якщо поліція не доведе законну мету та підстави таких дій.

    Вам треба підготуватися на судове засідання, від якого і буде все залежати. Рекомендую відвідувати засідання разом зі своїм адвокатом та подати пояснення ще до дати судового засідання.

    З повагою! Щасти Вам!


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України