Задайте питання юристу

915 юристів готові відповісти зараз

Відповідь за ~15 хвилин

Задати питання на сайті

Автомобільне право, 21 січня 2021, питання №36677 250₴

Действия полицейского при остановке ТС

Какие будут действия полиции при остановке транспортного средства, если за рулем не будет водителя, а в салоне будет только пассажир?
Под действием подразумевается, какими законами полицейский будет пользоваться.
При этом транспортное средство не мешает дорожному движению   и у пассажира есть тех паспорт или он знает где техпасспорт.
Машину не эвакуируют ли на штрафплощадку?
Или пассажир может сам эвакуировать транспортное средство?

Відповіді юристів (7)

    Малик Олександр Володимирович
    20%
    Малик Олександр Володимирович 4 роки тому

    Адвокат, м. Вінниця, 10 років досвіду

    Доброго дня!

    Якщо транспортний засіб рухався, а в салоні була тільки одна людина, і на момент зупинки поліцією вона перебувала в автомобілі поліцейський скоріше за все буде складати адміністративний протокол або виносити постанову на цю людину як на водія транспортного засобу.

    При цьому в подальшому такі дії можна оскаржити в суді, оскільки перебування і керування автомобілем це різні речі виходячи з наступного.

    Згідно Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 р. №1306, водій –особа, яка керує транспортним засобом і має посвідчення водія (посвідчення тракториста-машиніста, тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом, тимчасовий талон на право керування транспортним засобом) відповідної категорії. Водієм також є особа, яка навчає керуванню транспортним засобом, перебуваючи безпосередньо в транспортному засобів.

    Керування транспортним засобом слід розуміти як виконання функцій водія під час руху такого транспортного засобу або інструктора-водія під час навчання учнів-водіїв, незалежно від того, керує особа транспортним засобом, який рухається своїм ходом, чи за допомогою буксирування.

    Кирда Вячеслав Володимирович
    14%

    Доброго дня, Дмитрій!

    Якщо машина буде рухатися на автопілоті, не порушуючи правил дорожнього руху, то скоріше за все, що ніякої евакуації та інших дій щодо нього вчинено не буде.

    Тут важливо розуміти умову, що ПДР порушені не будуть. Але українська поліція може винести постанову/протокол і при таких умовах.

    Раджу ознайомитись: https://thepage.ua/ua/news/v-ukrayini-tesla-na-avt... (досить цікава ситуація).

    Але загалом правдою буде сказати, що врегулювання автопілотів в Україні ще не відбулося, і поліція іноді сама не може передбачити своїх дій!

    Всього найкращого!

    Савченко Олександр
    18%
    Савченко Олександр 4 роки тому

    Юрист, м. Чернігів, 10 років досвіду

    Доброго дня, Дмитро!

    1) Какие будут действия полиции при остановке транспортного средства, если за рулем не будет водителя, а в салоне будет только пассажир?

    Стаття 35 Закону України "Про національну поліцію" передбачає чіткий перелік підстав для зупинення транспортного засобу поліцейським, і здійснюється лише у разі:

    1. якщо водій порушив Правила дорожнього руху;
    2. якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу;
    3. якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення;
    4. якщо транспортний засіб перебуває в розшуку;
    5. якщо необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути;
    6. якщо необхідно залучити водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод;
    7. якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження чи заборону руху;
    8. якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху;
    9. порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв;
    10. якщо зупинка транспортного засобу, який зареєстрований в іншій країні, здійснюється з метою виявлення його передачі у володіння, користування або розпорядження особам, які не ввозили такий транспортний засіб на митну територію України або не поміщували в митний режим транзиту.

    Так, працівники державної автомобільної інспекції крім перерахованих вище підстав мають право зупинити транспортний засіб у разі:

    1. Відсутності номерного знака на транспортному засобі або наявності номерного знака, який не відповідає встановленим вимогам, закріплений у не встановленому для цього місці, закритий іншими предметами чи забруднений, що не дозволяє чітко визначити символи номерного знака з відстані двадцяти метрів;
    2. Наявності даних про використання транспортного засобу з протиправною метою;
    3. Проведення цільових заходів (операції, відпрацювання, оперативні плани) для перевірки документів на право користування і керування транспортним засобом, документів на транспортний засіб.

    Отже, при зупинці авто поліцейський повинен керуватися ЗУ "Про національну поліцію", ну і звичайно ПДР. Однак, такої підстави для зупинки транспортного засобу як відсутність водія за кермом чинним законодавством не передбачено.

    При цьому, ваше питання не зовсім зрозуміле. Якщо поліція зупинить транспортний засіб, який рухається, то відповідно повинен бути і водій (особа, яка цим транспортним засобом керує і яка відповідно його зупинить).

    Якщо ж Ви маєте на увазі, що водій після зупинки почав тікати, то поліція буде його переслідувати, щоб піймати, а пасажирів буде допитано як свідків.

    Якщо ж Ви маєте на увазі електроавтомобіль з функцією автопілоту, то винен буде "пасажир", який фактично і є водієм, що перевів/скерував авто в режим автопілоту (самостійно ж авто не могло це зробити).

    Крім того, на законодавчому рівні не дозволено передавати керування транспортним засобом автопілоту, лише іншій фізичній особі.

    Правила дорожнього руху (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%...):

    1.10. Терміни, що наведені у цих Правилах, мають таке значення:

    водій - особа, яка керує транспортним засобом і має посвідчення водія (посвідчення тракториста-машиніста, тимчасовий дозвіл на право керування транспортним засобом, тимчасовий талон на право керування транспортним засобом) відповідної категорії. Водієм також є особа, яка навчає керуванню транспортним засобом, перебуваючи безпосередньо в транспортному засобі;

    2.2. Власник транспортного засобу, а також особа, яка використовує такий транспортний засіб на законних підставах, можуть передавати керування транспортним засобом іншій особі, що має при собі посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії.

    2.4. На вимогу поліцейського водій повинен зупинитися з дотриманням вимог цих Правил, а також:

    а) пред'явити для перевірки документи, зазначені в пункті 2.1;

    б) дати можливість перевірити номери агрегатів і комплектність транспортного засобу;

    в) дати можливість оглянути транспортний засіб відповідно до законодавства за наявності на те законних підстав, у тому числі провести з використанням спеціальних пристроїв (приладів) зчитування інформації із самоклейної мітки радіочастотної ідентифікації про проходження обов’язкового технічного контролю транспортним засобом, а також перевірку технічного стану транспортних засобів, які відповідно до законодавства підлягають обов'язковому технічному контролю.

    2) При этом транспортное средство не мешает дорожному движению и у пассажира есть тех паспорт или он знает где техпасспорт. Машину не эвакуируют ли на штрафплощадку? - ні, не евакуюють.

    Підставою тимчасового затримання транспортного засобу є адміністративне правопорушення, визначене частиною першоїю статті 2652Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП).

    Перелік правопрушень, які є підставою для затримання транспортних засобів:

    1. керування транспортними засобами, що мають несправності гальмової системи, рульового управління, тягово-зчіпного пристрою чи інші несправності, з якими відповідно до встановлених правил їх експлуатація забороняється, своєчасно не пройшли державного технічного огляду (стаття 121 КУпАП);
    2. експлуатація транспортних засобів, ідентифікаційні номери складових частин яких не відповідають записам у реєстраційних документах, знищені або підроблені (стаття 1211КУпАП);
    3. порушення вимог законодавства щодо встановлення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв (стаття 1225КУпАП);
    4. порушення учасниками дорожнього руху правил дорожнього руху, що спричинило пошкодження транспортних засобів, вантажу, автомобільних доріг, вулиць, залізничних переїздів, дорожніх споруд чи іншого майна (стаття 124 КУпАП);
    5. керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред'явила їх для перевірки, або стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами (стаття 126 КУпАП);
    6. керування транспортними засобами особами в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння або під впливом лікарських препаратів, що знижують їх увагу та швидкість реакції (стаття 130 КУпАП);
    7. порушення правил дорожнього перевезення небезпечних вантажів, правил проїзду великогабаритних і великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями або залізничними переїздами (стаття 1321КУпАП);
    8. обладнання власниками або водіями транспортних засобів спеціально прихованими або замаскованими місцями, які використовуються для перевезення нелегальних мігрантів (стаття 2061КУпАП).

    Тимчасове затримання транспортного засобу здійснюється також у разі виявлення транспортного засобу боржника, оголошеного в розшук відповідно до статті 36 Закону України "Про виконавче провадження".

    Законом встановлено, що тимчасове затримання транспортного засобу шляхом доставлення його для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку, в тому числі за допомогою евакуатора, можливе лише в тому разі, якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху (частина перша статті 2652КУпАП, стаття 521Закону України "Про дорожній рух").

    3) Или пассажир может сам эвакуировать транспортное средство? - якщо не було вчинено порушень, які дають підстави для тимчасового затримання транспортного засобу, то "пасажир" може самостійно перейти в ручний режим та доїхати куди потрібно.

    Якщо ж буде вчинено порушення, яке дає підстави для тимчасового затримання транспортного засобу, то скоріш за все буде викликано евакуатор для транспортування авто на штрафмайданчик (якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху).

    У разі тимчасового затримання транспортного засобу працівник відповідного уповноваженого підрозділу Національної поліції зобов'язаний надати особі можливість повідомити про тимчасове затримання транспортного засобу та своє місцезнаходження іншу особу за власним вибором і вжити заходів щодо повернення автомобіля до місця постійної дислокації, а також забороняє експлуатацію транспортного засобу до усунення несправностей, виявлених у процесі його огляду, або до демонтажу спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв (частина друга статті 2652КУпАП).

    При цьому, необхідно враховувати і те, що згідно з Порядком тимчасового затримання та зберігання транспортних засобів на спеціальних майданчиках та стоянках, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 грудня 2008 року. № 1102 (далі - Порядок), якщо правопорушення може бути усунуте водієм у максимально короткий строк, поліцейський не проводить тимчасове затримання транспортного засобу і оформляє протокол про адміністративне правопорушення, а у випадках, передбачених КУпАП, виносить постанову у справі про адміністративне правопорушення без складення протоколу (абзац девятнадцятий пункту 4 Порядку). До того ж акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, якщо його вже складено, долучається до рапорту поліцейського про факт появи водія на місці правопорушення в момент виконання робіт із завантаження транспортного засобу.

    Всього доброго!

    Успіхів Вам!

    Гончаренко Константин
    14%
    Гончаренко Константин 4 роки тому

    Юрист, м. Суми, 6 років досвіду

    Добрый день!

    По Вашему вопросу сообщаю следующее:

    1. Для начала следует начать с остановки транспортного средства.

    Бывают случаи, когда полицейский экипаж требует немедленно остановить автомобиль в неположенном для этого месте, после этого, сотрудники полиции начинают использовать неправильную остановку для привлечения к ответственности водителя. Не имея постоянно записывающего видеорегистратора и полной фиксации требования остановить транспортное средство, водителю будет довольно сложно доказать свою правоту. Что бы не допустить такого следует помнить, что в соответствии с п.2.4 Постановление КМУ «О правилах дорожного движения» (далее — ПДР) водитель должен остановить транспортное средство по требованию полицейского не нарушая ПДР. То есть даже заметив требование о немедленной остановке необходимо останавливаться исключительно в позволенном для этого месте.

    2. После остановки транспортного средства к вам подойдёт сотрудник полиции. Он обязан с вами поздороваться, назвать свое звание, должность и фамилию. Вы также имеете право требовать предъявить удостоверение сотрудника полиции для ознакомления с ним, а также переписать с него интересующую Вас информацию.

    3. После этого полицейский обязан озвучить причину остановки транспортного средства. В статье 35 Закона Украины «О национальной полиции» приведен исчерпывающий перечень причин, по которым транспортное средство может быть остановлено. К ним относится:

    • Нарушение водителем транспортного средства установленных правил дорожного движения;
    • Наличие очевидных признаков того, что транспортное средство неисправно и с такими неисправностями продолжать движение невозможно;
    • Если у сотрудников полиции есть информация (часто это называется ориентировкой), которая может свидетельствовать о том, что лица находящийся в машине либо же сам автомобиль причастен к ДТП или пассажиры транспорта причастны к совершению уголовного или административного правонарушения;
    • Если останавливаемое транспортное средство находится в розыске (дана ориентировка на машину);
    • Остановка для совершения опроса сотрудниками полиции лиц (водителя, пассажиров) про обстоятельства того или иного правонарушения в качестве свидетелей;
    • Существует необходимость привлечь водителя авто для оказания помощи другим участникам дорожного движения или же сотрудникам полиции, или в качестве понятого для надлежащего оформления протокола;
    • Если на данном участке дороги временно ограничено движение транспортных средств;
    • Если на транспортном средстве ненадлежащим образом закреплен груз, что может в свою очередь создавать опасность для других участников движения (в данном случае это положение в основном может применятся к грузовым авто);
    • Если на Вашем транспортном средстве установлены проблесковые маячки или сирена, без надлежащего на то разрешения.

    4. Если сотрудник органов полиции не может сформулировать причину остановки или уходит от ответа – его действия незаконны и выполнять его дальнейшие требования Вы не обязаны. Отдельно хотелось бы упомянуть об остановках транспортных средств на иностранной регистрации. Ввиду того, что в Одессе их довольно много, приходится часто слышать от водителей таких авто, что при остановке им озвучивали причины вроде: «просрочен режим временного ввоза» «движение на авто с иностранной регистрацией» и т.д. Такие причины остановки являются также незаконными.

    5. Назвав причину остановки в соответствии с законом, полицейский может потребовать от Вас предъявления документов – это могут быть исключительно:

    • Водительское удостоверение;
    • Полис страхования (автогражданка);
    • Технический паспорт на автомобиль.

    На практике встречались случаи, когда сотрудники полиции требовали помимо вышеуказанных документов еще и доверенность на управление. Следует знать, что такое требование не имеет под собой законных оснований, так как в ПДР приведен исчерпывающий перечень требуемых документов.

    Отдельно стоит упомянуть, что в соответствии со ст. 9 Закона Украины «О национальной полиции» представители данного органа работают открыто и прозрачно. Это значит, что Вы имеете полное право без предварительного на то разрешения фиксировать Ваше общение с сотрудниками полиции и любую их деятельность во время выполнения своих должностных обязанностей.

    Поверхностный осмотр

    Если все же причина остановки озвучена верно или хотя бы, тем или иным образом соответствует ситуации, довольно часто сотрудники полиции прибегают к процедуре под названием «поверхностная проверка». Данная процедура может проводиться если существуют на то определенные основания, а именно:

    • Если есть весомые основания полагать, что в машине находится правонарушитель или же лицо, чья свобода ограничивается на незаконных основаниях;
    • Если существуют допущения или основания того, что в транспортном средстве находятся вещи, оборот которых ограничен или потенциально опасные вещи для жизни и здоровья других лиц;
    • Если у сотрудников полиции есть основания полагать, что в автомобиле есть вещь (или же сам автомобиль), является орудием совершение преступления или имеет отношение к нему.

    Также следует упомянуть, что поверхностный осмотр проводится без активного участия сотрудника полиции, то есть полицейский может просить Вас открыть багажник или же дверь в автомобиль и изучать содержимое, не дотрагиваясь до Вашей собственности. Если же сотрудник полиции начинает совершать активные действия, то следует напомнить, что он начинает совершать обыск, для которого необходимо обязательное составление протокола и участие как минимум двух понятых. Обычно такое замечание заметно остужает интерес к Вашим вещам и такой «осмотр» заканчивается.

    Не стоит забывать, что любой разговор с полицейским не следует начинать с конфликтной ноты и с пеной у рта, доказывать свою правоту с момента опускания стекла в водительской двери. Все мы люди и довольно часто прибегая к простой вежливости можно решить уйму потенциальных конфликтов, но если же данный прием не действует, то придется напомнить о своих правах и при необходимости защитить их в суде.

    С уважением,

    Константин Гончаренко

    Адвокат  Євген Олександрович
    12%
    Адвокат Євген Олександрович 4 роки тому

    Адвокат, м. Київ, 31 рік досвіду

    Здравствуйте, Дмитрий!

    Сотрудники Нацполиции или инспектор по парковке могут эвакуировать машину, если она препятствует дорожному движению или угрозу безопасности движения. Новый закон четко определяет, при каких условиях это может произойти. В соответствии с ст. 2654 Кодекс Украины об административных правонарушениях установлено когда могут применить меры временного задержания та эвакуирование.

    Временное задержание транспортного средства инспектором по парковке осуществляется путем доставки для хранения на специальную площадку или стоянку с помощью специального автомобиля - эвакуатора и разрешается исключительно в случаях, установленных настоящей статьей. При временном задержании транспортного средства составляется акт осмотра и временного задержания транспортного средства, форма которого утверждается Кабинетом Министров Украины.

    Временное задержание транспортного средства путем доставки для хранения на специальную площадку или стоянку осуществляется в случае совершения нарушения, предусмотренного частью третьей статьи 122 (нарушение правил остановки, стоянки в пределах соответствующего населенного пункта), частью первой статьи 152-1 настоящего Кодекса, в случаях, предусмотренных частью третьей настоящей статьи, а так же в случае совершения нарушения, предусмотренного частью второй статьи 152-1 настоящего Кодекса.

    Для целей настоящего Кодекса размещения транспортного средства является таким, что существенно препятствует дорожному движению или угрозу безопасности движения, если транспортное средство:

    1. поставлено на проезжей части у двух и более рядов;
    2. расположено в запрещенных Правилами дорожного движения местах остановки или стоянки, а именно:
    • на железнодорожных переездах;
    • на трамвайных путях;
    • на эстакадах, мостах, путепроводах и под ними, в тоннелях;
    • на пешеходных переходах и ближе 10 метров к ним с обеих сторон, кроме случаев остановки для предоставления преимущества в движении;
    • на перекрестках и ближе 10 метров от края пересекаемой проезжей части при отсутствии на ней пешеходного перехода, за исключением остановки для предоставления преимущества в движении и остановки против бокового проезда на Т-образных перекрестках, где есть сплошная линия разметки или разделительная полоса;
    • на проезжей части, где расстояние между сплошной линией разметки или противоположным краем проезжей части и транспортным средством, которое остановилось, менее 3 метров;
    • ближе 30 метров от посадочных площадок для остановки маршрутных транспортных средств, а при их отсутствии - ближе 30 метров от дорожного знака такой остановки с обеих сторон;
    • ближе 10 метров от обозначенного места выполнения дорожных работ и в зоне их выполнения;
    • в местах, где будет невозможным встречный разъезд или объезд транспортного средства, которое остановилось;
    • ближе 10 метров от выездов с прилегающих территорий и непосредственно в месте выезда
    1. своим расположением делает невозможным движение других транспортных средств или создает препятствие для движения пешеходов, в том числе лиц с инвалидностью на специальных средствах передвижения и пешеходов с детскими колясками;
    2. расположен на выделенной полосе для движения общественного маршрутного транспорта;
    3. расположен на обозначенной соответствующими дорожными знаками и / или дорожной разметкой велодорожке;
    4. препятствует движению или работе снегоуборочного и другого технологического коммунального транспорта в случае введения чрезвычайного положения или в случае объявления отдельной местности зоной чрезвычайной экологической ситуации;
    5. нарушает схему парковки и транспортных средств таким образом, что он блокирует проезд по двум или более полосах движения.

    При временном задержании транспортного средства местоположение такого транспортного средства должен быть обязательно зафиксировано в режиме фотосъемки (видеозаписи). Инспекторы по парковке обязаны безотлагательно информировать о временном задержании транспортного средства соответствующие подразделения Национальной полиции с указанием государственного номера задержанного транспортного средства, точного времени его задержания и места хранения (адрес и телефоны специальной площадки или стоянки), размещать эту информацию на официальном сайте исполнительного органа соответствующей местного совета, а также передавать сообщение о временном задержании транспортного средства на абонентский номер подвижной (мобильной) связи и адреса электронной почты, указанные соответствующими пользователями или лицами (от имени лиц), по которым зарегистрированы транспортные средства, согласно статье 279-4 настоящего Кодекса. Возвращение транспортного средства, задержанного путем доставки для хранения на специальную площадку или стоянку, ответственному лицу, указанному в части первой статьи 14-2цього Кодекса, или лицу, ввезла транспортное средство на территорию Украины, или лицу, которое управляло транспортным средством на момент совершения правонарушения происходит безотлагательно по обращению такого лица после уплаты штрафа за совершенное правонарушение и оплаты стоимости услуг по транспортировке и / или хранения транспортного средства.

    В случае причинения транспортному средству ущерба при его транспортировке и / или хранении причиненные убытки возмещаются за счет субъекта хозяйствования, который предоставляет такие услуги, и / или соответствующего страхового возмещения, осуществляется по правоотношениями обязательного страхования гражданской ответственности предприятия, предоставляющая услуги по транспортировке и / или хранения транспортных средств в случае их временного задержания.

    Порядок временного задержания инспекторами по парковке транспортных средств и их хранения устанавливается Кабинетом Министров Украины.

    В свою очередь, водитель должен по требованию полицейского остановить транспортное средство с соблюдением требований ПДР, это указано в п. 2.4 ПДР, т.е. с соблюдением требований главы 15 ПДР, а именно:

    15.1. Остановка и стоянка транспортных средств на дороге должны осуществляться в специально отведенных местах или на обочине.

    15.2. При отсутствии специально отведенных мест или обочины, либо когда остановка или стоянка там невозможны, они разрешаются у правого края проезжей части (как можно правее, чтобы не препятствовать другим участникам дорожного движения).

    Также следует помнить, в каких местах остановка запрещена, это указано в п. 15.9 ПДР, т.е. вы должны остановить в месте, где это разрешено требованиями ПДР с учетом требований дорожных знаков и дорожной разметки.

    Место остановки является важным, поскольку в случае, если будут установлено, что вы не имеете право дальше управлять транспортным средством в связи с соответствующими нарушениями (управление неисправным автомобилем, необходимость пройти осмотр на предмет нахождения в состоянии опьянения и т.д.), то ваш автомобиль могут эвакуировать на штраф. площадку.

    Эвакуация автомобиля возможна только в порядке ст. 265-2 КУпАП, — т.е. эвакуация «разрешается исключительно в случае, если размещение задержанного транспортного средства существенно препятствует дорожному движению», т.е. при остановке необходимо останавливаться в соответствии с правилами ПДР, по возможности за пределами проезжей части, чтоб не мешать дорожному движению, что исключает эвакуацию в принципе.

    Всего доброго!

    Удачи Вам!

    Ряба Світлана
    8%

    Добрий день! Законом (ст. 31 та ст. 35 ЗУ «Про Національну поліцію»)

    Поліція може застосовувати такі заходи, у разі зупинки тз: перевірка документів особи;опитування особи;поверхнева перевірка і огляд;зупинення транспортного засобу;обмеження пересування особи, транспортного засобу або фактичного володіння річчю. Під час проведення поліцейських заходів поліція зобов’язана повідомити особі про причини застосування до неї превентивних заходів, а також довести до її відома нормативно-правові акти, на підставі яких застосовуються такі заходи.

    Також, ось визначений вичерпний перелік випадків, які надають право працівнику поліції зупинити транспортний засіб, а саме: якщо водій порушив Правила дорожнього руху; якщо є очевидні ознаки, що свідчать про технічну несправність транспортного засобу; якщо є інформація, що свідчить про причетність водія або пасажирів транспортного засобу до вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, або якщо є інформація, що свідчить про те, що транспортний засіб чи вантаж можуть бути об’єктом чи знаряддям учинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення; якщо транспортний засіб перебуває в розшуку; якщо необхідно здійснити опитування водія чи пасажирів про обставини вчинення дорожньо-транспортної пригоди, кримінального чи адміністративного правопорушення, свідками якого вони є або могли бути; якщо необхідно залучити водія транспортного засобу до надання допомоги іншим учасникам дорожнього руху або поліцейським, або як свідка під час оформлення протоколів про адміністративні правопорушення чи матеріалів дорожньо-транспортних пригод; якщо уповноважений орган державної влади прийняв рішення про обмеження чи заборону руху; якщо спосіб закріплення вантажу на транспортному засобі створює небезпеку для інших учасників дорожнього руху; порушення порядку визначення і використання на транспортному засобі спеціальних світлових або звукових сигнальних пристроїв. Всі інші причини зупинки автомобіля — незаконні.

    Крикун Сергій  Павлович
    14%
    Крикун Сергій Павлович 4 роки тому

    Юрист, м. Дніпро, 31 рік досвіду

    Закон Украины "Про дорожній рух" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/3353-12):

    "Стаття 15. Основні положення щодо допуску до керування транспортними засобами

    Кожний громадянин, який досяг визначеного цим Законом віку, не має медичних протипоказань та пройшов повний курс навчання за відповідними програмами, може в установленому порядку отримати право на керування транспортними засобами відповідної категорії...

    Стаття 16. Основні права та обов'язки водія транспортного засобу

    Водій має право:

    довіряти у встановленому порядку право користування і розпорядження приватним транспортним засобом іншій особі, яка має відповідне право на керування;

    знати причину зупинки транспортного засобу посадовою особою державного органу, яка здійснює нагляд за дорожнім рухом, а також прізвище і посаду цієї особи;...

    Стаття 52-3. Повноваження Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху

    До повноважень Національної поліції у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху належать:...

    забезпечення безпеки дорожнього руху;...

    Національна поліція також здійснює контроль за правомірністю експлуатації транспортних засобів на вулично-дорожній мережі, виконанням установлених Кабінетом Міністрів України правил паркування транспортних засобів у частині забезпечення безпеки дорожнього руху на майданчиках для паркування, а у випадках та порядку, визначених законом, тимчасово затримує і доставляє транспортний засіб, у тому числі з використанням спеціальних транспортних засобів (коли розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху), на спеціальні майданчики чи стоянки для тимчасового зберігання, відповідно до закону тимчасово вилучає посвідчення водія....".

    Закон Украины "Про Національну поліцію" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/580-19):

    "Стаття 35. Зупинення транспортного засобу

    1. Поліцейський може зупиняти транспортні засоби у разі:

    1) якщо водій порушив Правила дорожнього руху;...".

    "ПРАВИЛА ДОРОЖНЬОГО РУХУ" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1306-2001-%D0%...):

    "1.10. Терміни, що наведені у цих Правилах, мають таке значення:ююю

    водій - особа, яка керує транспортним засобом і має посвідчення водія...".

    "ПОРЯДОК тимчасового затримання працівниками уповноважених підрозділів Національної поліції транспортних засобів та їх зберігання" (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1102-2008-%D0%...):

    "2. Тимчасове затримання транспортного засобу проводиться поліцейським у разі наявності в нього підстав вважати, що водієм вчинено порушення, передбачені частинами першою - четвертою, шостою і сьомою статті 121, частинами третьою - п’ятою статті 122 (у частині порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху, порушення правил зупинки чи стоянки на місцях, що позначені відповідними дорожніми знаками або дорожньою розміткою, на яких дозволено зупинку чи стоянку лише транспортних засобів, якими керують водії з інвалідністю або водії, які перевозять осіб з інвалідністю), статтями 122-5, 124, 126, частинами першою - четвертою статті 130, статтями 132-1, 206-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення..."

    КоАП Украины (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/80731-10):

    "Стаття 126. Керування транспортним засобом особою, яка не має відповідних документів на право керування таким транспортним засобом або не пред'явила їх для перевірки, або стосовно якої встановлено тимчасове обмеження у праві керування транспортними засобами...".

    Таким образом: 1 - если ТС двигалось без водителя на своем месте, имеет место нарушения ППД и основанием для его остановки полицейским(и); 2 - осведомленность пассажира о месте нахождения техпаспорта не имеет никакого значения, поскольку право на управление ТС имеет лицо, обладающее свидетельством водителя; 3 - согласно приведенного Порядка временного задержания ТС основанием в данном случае является нарушение ст.126 КоАП - т.е. действия полицейских по задержанию (эвакуации на штрафплощадку) ТС будут, как я считаю правомерными; 4 - касательно эвакуации ТС пассажиром: во-первых, он не является водителем, т.е не имеет права совершать каких-либо действий касательно ТС; во-вторых, имеет место прямое основание для задержания ТС полицейскими.


Схожі питання


Кодекси Україна

Кодекс України з процедур банкрутства Кодекс цивільного захисту України Кримінальний процесуальний кодекс України Митний кодекс України Повітряний кодекс України Податковий кодекс України Кодекс адміністративного судочинства України Цивільний процесуальний кодекс України Кримінально-виконавчий кодекс України Господарський кодекс України Цивільний кодекс України Сімейний кодекс України Земельний кодекс України Кримінальний кодекс України Водний кодекс України Кодекс торговельного мореплавства України Про надра Лісовий кодекс України Господарський процесуальний кодекс України Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 213 - 330) Кодекс України про адміністративні правопорушення (статті 1 - 212-21) Житловий Кодекс Української РСР Європейський кодекс соціального забезпечення Бюджетний кодекс України